כיכר השבת

דב הלברטל

למה כל כך קשה להיות איש שמאל חרדי? / טור

איש השמאל החרדי לעולם יהיה מזוהה עם השמאל הפוליטי הישראלי. הוא יתויג כשמאלני. כי פשעו השמאלני הגדול הוא שהוא אינו מסכים לתפיסת המצב המדינית המסוכנת הרווחת במחנה (דעה)

40
עו"ד דב הלברטל | כיכר השבת | כ"ב בטבת | 03.01.16
ארכיון
ארכיון (צילום: Wissam Nassar flash90)

אמר לי אדם חרדי, את דעתו על פתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני: או שאנחנו נזרוק אותם לים, או שהם יזרקו אותנו לים. לדעתו, אין כל פתרון אפשרי אחר. אין מה לדבר איתם. הם בכלל לא רוצים בקיומנו. אפילו נחזיר להם את כל השטחים ואת ירושלים ונסכים לזכות השיבה, זה לא יועיל.

הם, הערבים, לא ינוחו ולא ישקטו עד שיסלקו אותנו מכאן. השנאה היוקדת שלהם למדינת ישראל ולהודים, לא מאפשרת שום פתרון רלוונטי. זה לא רק עניין של הסתה או של אינתיפאדה זו או אחרת. זה גם לא משנה אם הם ערביי ארץ ישראל או פלסטינים. הדבר טבוע בדמם. המסקנה ברורה - או שהם יזרקו אותנו לים, או שאנחנו נזרוק אותם לים.

התפיסה המדינית של אותו חרדי, שובה לכאורה את הלב. היא בוודאי נחלתה של רוב אנשי הציונות הדתית ורווחת בציבור החרדי. הבעיה נעוצה בכך שההנחה בדבריו של אותו חרדי היא, שאנחנו אלה שנצליח לזרוק אותם לים. אני מתקשה להאמין שהוא מניח שהם יזרקו אותנו לים, ובכל זאת הוא מוכן למאבק מזויין נגדם.

הכישלון בתפיסה זו, טמון בעצם הנחה שביסודה. גם אם נתעלם מהבעיות המוסריות של השלכת כל הערבים לים, איך הוא מתכוון לעשות את זה? נניח שניתן לו את ראשות הממשלה, מה הוא יעשה מחר בבוקר? הוא ייקח טנקים ויתחיל לירות בכולם? הוא יביא משאיות ויכריח את כולם לעלות אליהם? וכשמיליארד ערבים יקומו חלילה עלינו, מה יהיה אז מחיר הדמים של היהודים בניסיון הזה?

לחצו כאן

למה כל כך קשה להיות שמאלני? (מתוך ערוץ היוטיוב של "שלום עכשיו")

מכיוון שפתרון זה, האהוב כל כך על רבים כל כך, המקסים בפשטותו ומציע פתרון מוחלט לבעיה הערבית - חסר כל שחר בריאליות שבו – עצם הדיבור עליו הוא מסוכן ומסכן חיים של יהודים. הוא גם משניא אותנו על כל העולם. ומה לעשות, אנחנו עדיין זקוקים לעולם. ועוד איך.

לכן כל בר דעת, ואדם בעל שיקול דעת ואחריות, צריך להבין שיש לחפש פתרון אחר. זה יכול להיות רק פשרה טריטוריאלית. סיפוח השטחים משמעותו אזרוח של עוד מיליוני ערבים, מדינה דו לאומית ושפיכות דמים יום יומית. התפיסה החרדית ראתה תמיד שני שיקולים כמרכזיים: פיקוח נפש והאפשרות ללימוד התורה. אם במקרה קיצוני, תשתלט העמדה הרווחת של 'או אנחנו או הם', היהדות החרדית תאלץ לעזוב את הארץ ולבנות את עולם הישיבות בגולה.

וכאן מגיעה הבעיה המעיקה. לחרדי, איש השמאל, אין בית אידאולוגי. הוא לא יכול בשום אופן להזדהות עם מפלגות השמאל, כי השמאל הפוליטי הישראלי הוא גם ליברלי, פמיניסטי ואנטי יהודי. זה בהכרח הולך שם יחד. זה נכון אפילו ביחס למיעוט הציוני הדתי שתומך בשמאל.

חוץ מזה, לחלק גדול מאנשי השמאל החילוני, אין כל זיקה רוחנית לארץ ישראל, אלא רק כבית לאומי, שניתן להחזיר את חלקו או את רובו. לדידם של אלה, אין הבדל גדול בין ברלין לירושלים, אלא בעיקר בכך שברלין לא רוצה יהודים. כשהם יחזירו לערבים שטחים, שום דמעה לא תראה על פניהם.

מכאן שהתדמית הרווחת במגזרים הדתיים לאיש השמאל החרדי, מעוותת, פשטנית ולא נכונה. משום שגם איש השמאל החרדי תומך במאבק בלתי מתפשר בטרור. גם הוא אינו תמים ביחס לכוונותיהם של ערבים. הוא שמרן גדול בשאלות של דת ומדינה, ורואה במדינה אמצעי ולא ערך. גם הוא יכול לחשוב שהשב"כ עינה את עצורי הימין הקיצוני. איש השמאל החרדי הוא ריאלי ומפוכח. הוא לא עושה את הדת קרדום לחפור בה הישגים פולטים.

איש השמאל החרדי סבור שארץ ישראל המובטחת היא מן הים הגדול עד נהר פרת, רק מה לעשות, לא ניתן ליישם זאת היום. עד לא מזמן היינו באלפים שנות גלות. אז היא נמשכת עדיין בדרך אחרת. אם איש השמאל החרדי יאלץ להחזיר שטחים, הוא יחוש שהם נקרעים ממנו. על פניו שלו, כן תראה דמעה.

אך כל זה לא יועיל. איש השמאל החרדי לעולם יהיה מזוהה עם השמאל הפוליטי הישראלי. הוא יתויג כשמאלני. כי פשעו השמאלני הגדול הוא בכך, שהוא אינו מסכים לתפיסה המדינית המסוכנת הרווחת במחנה הדתי לגווניו – או שנזרוק אותם לים או שהם יזרקו אותנו לים.

תוכן שאסור לפספס
40 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
29
הלברטל חולה נפש קוש און טוחעס (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עראפאת10.01.16
28
הם פשוט מנווולים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד דוק03.01.16
27
הכותב בכלל לא יודע מה הוא שח אצל הכותב, העולם הוא שחור ולבן או שמאל או ימין. הוא שכח שאם אתה לא שמאלני, אתה, לא בהכרח, רוצה לזרוק את הערבים לים. ישנם רעיונות (אם כי לא כולם ישימות) יותר ממספר הערבים והיהודים הגרים כאן, וזה עוד לפני הכלל הקובע בציבור החרדי כי התורה מכריעה בכל שאלה מר הלברטל (הלא
יוני03.01.16

הצגת כל התגובות

26
שמאל זה מחשבה עצמאית שלא מוכתבת עי רבנים עבשים. למשל. איש שמאל עאלק... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי09.01.16
25
זה הכול.
שי04.01.16
24
בסד. חולה בראש. ועוכר ישראל. בושה וחרפה לאחד כמוך, שכביכול מייצג יהדות או דת. מכל בחינה. הייתי מוריד את הכיפה ממך והזקן. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אליעזר03.01.16
23
השמאל החילוני כיום לא בעד פטרון הסכסוך, הוא מזמן עבר צד. כיום השמאל מתייצב בגלוי לצד הפלסטינים, לא משנה על מה הויכוח, תמיד הוא יתייצב לצד הפלסטיני! ראה עיתון הארץ ושוברים שתיקה... הרציונל היחיד בזה הוא מעשה התאבדות של מי שמתבייש במיתוג העם היהודי כעם יהודי ולכן עדיף לו לרסק את האינטרסים היהודיים כדי
ששון03.01.16
22
עם דעת תורה .יש את מה שמתחשק לי לחשוב ויש את מה שהתורה מצווה לחשוב ומאוד קשה לקיים את מה שנאמר במשנה "בטל רצונך מפני רצונו, כדי שיבטל רצון אחרים מפני רצונך" אבות פ"ב מ"א וזה נאמר על מי שיש לו דעה עצמית ואין לו דעת תורה כלל שזה כבר מצב של בדיעבד כמו לעו"ד הזה
חיים07.01.16
21
אצל החרדים אין כזה דבר שמאל וימין זה פשוט לא תופס מקום כי המדינה היא נגד רצון ה' אז מה זה משנה לאיזה צד במפה אתה משתייך??? מה שכן מי שיתן אפשרות לשמור תורה ומצוות בנחת ושלווה יזכה לתמיכה של החרדים דבר שני האם למישהו יש ספק בכוונות הפלשתינים??? גם אתה מודה שהם לא רוצים אותנו אלא מאי שבמקום להיאב
דיוי04.01.16
20
ראש הממשלה ברק הסכים.....לחילוק ירושלים,הסכים למסור להם 97 אחוזים מיהודה ושומרון...ערפאת אמר לא. ומייד התחיל עם אינטיפאדה,שבא השתתפו גם ערביי ישראל. זה הוכיח למי שיש טיפת בינה בראשו ...שהם רוצים אותנו בים. אני לא רוצה אותם בים,אבל לא אעזור להם לשים אותנו בים כמו שהשמאל עושה.
mike03.01.16
19
תתחיל להבין שיהודי לא אוהב ערבי ואנחנו נזרוק אותם לים אולי יחד איתך
חסוי03.01.16
18
כבר ידוע לנו מהמקורות על כך שגלות ישמעאל תהיה הגלות האחרונה והכי קשה ולא נוכל לברוח מכך רק על ידי תשובה ומעשים טובים כך שהחזרת שטחים בודאי לא תועיל. מה גם שברגע שנחלק את המדינה יהיה להם שלטון משלהם והדבר יאפשר להם להתחמש נגדנו בעזרת כל מדינות ערב ובמצב זה אנחנו נאבד עצמנו סופית . הם - הערבים אכן רוצ
שי06.01.16
17
פשרה טריטוריאלית...שמעת ריבונו של עולם? תודה וזה, אבל סבבה לנו עם פחות. זאת אומרת, היה נחמד לקבל את כל הארץ , אבל הערבים כבר כאן ולא נעים לנו וגם נצא מזה לא אינטילגנטים אם נדבר על הבטחה אלוקית וחזון שיבת ציון וגאולה... אז בא נגיד שטויות בינתיים ונחביא את הכיפה כדי שלא תתבייש במה שיוצא לנו מהפה. (נש
ר'03.01.16
16
אתה ממש לא שמאל (וטוב מאוד שכך). אתה במקרה הכי גדול איש ימין שפשוט חושב שאי אפשר כרגע להשתמש באמצעים אלימים בפיתרון העניין לאור המצב המדיני אבל בכל נושא אחר אתה בימין
ללא שם24.08.21
15
איך הצלחת להכנס לפינה הזו, שאתה גם נגד הימין, גם נגד השמאל, גם נגד החרדים, וכנראה גם קצת נגד עצמך.... פרובוקציה מושלמת, עם פונטציאל אדיר לתגובות (הנה גם אני נפלתי).
רג04.01.16
14
הימין אכן מעריך את הדת יותר אבל זה לא אומר שהוא טועה ורוצה לזרוק ערבים לים. הימין נותן לערבים לחיות בכבוד, הבעיה היא שהערבים לא רוצים.
מוטי03.01.16
13
חז"ל אמרו "השכם" להרגו ויש לדייק פה שלאו דווקא צריך להרוג אותם אלא עצם הענין שמשכימים בתוקף זה כבר מרתיע אותו לא להרוג אותנו. זהו. לא צריך להרוג ולזרוק את כל הערבים אבל כן צריך להראות כח ןוצמה רצינית -כל פעם- שצריך ואז הם והעולם ישלימו עם זה ועוד יכבדו אותנו על זה. עד עכשין אנחנו נתפסים כלא רציניים,
חיים07.01.16
12
מה מר הלברטל אתה לא יודע שהרבי מילובביץ זצ"ל הוא הרב של כל הרבנים והוא אמר אף שעל !!!!! כשיש עמוד עולם כזה עצום שחתך את הדברים בצורה הכי ברורה, אז השמאל בכלל לא קיים כבר יותר.
דניאל 03.01.16
11
הפיתרון הוא חד משמעי אם תפרקו את המדינה שזו מרידה במלכות שמיים הקדוש ברוך הוא יעשה את שלו הערבים אינם מנהלים את העולם כל המדינה גם אם היא פועלת לפי חוקי התורה זה כמו חזיר שנשחט בשחיטה מהודרת וללא כל סירכות
שונא קוקניקעס03.01.16
יש לך עניינים עם מלכות שמיים, וזו לא פעם ראשונה שנראה מתגובותיך ,שאתה בטוח שאתה הסגן של הקב"ה בכבודו ובעצמו. אם אתה כ"כ קדוש מה לך ולאינטרנט????
אחד03.01.16
10
ל אדיר כל כך את הידיעה שאני יודע.. כולכם טועים.. לצאת נגד כל העולםם זו אינה דרך היהדות!! כמה שיהיה קשה לך לקבל אתזה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מאמין בה'08.01.16
"עם לבדד ישכון, 'ובגוים לא יתחשב'"
שחר24.08.21
9
להציג את עמדת המתנגדים בצורה מעוותת ואז לחלוק עליה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה05.01.16
8
שח לנו פעם ראש ישיבה ליטאי חכם מאד, כולם חושבים שיש פתרון השאלה מהו הפתרון? האמת היא שפשוט אין פתרון!!! דהיינו שצריך ללמוד לחיות עם זה בדיוק כמו בגלות ולצפות לישועה
חושב14.03.16
7
כי חרדי הוא לא אדם מפגר. מה לעשות? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חרדי שפוי03.01.16
6
אמר לי פעם יהודי חכם כולם חושבים שיש פתרון עם הערבים השאלה מהו הפתרון האמת שאין פתרון !!!!. לא נותר לנו אלא לחיות עם המציאות לתת לדינמיקה של האירועים לעשות את שלהם, ולצפות לצפות לישועה.
חושב14.03.16
5
אף אחד לא מציע לזרוק אותם לים הכוונה,אם לא הבנת,שעלינו להיות חזקים ולא לתת לטרור הזה להימשך פה במדינה. חשיבה רדודה,לא מציאותית! בושה
שירי04.01.16
4
למה אתה בונה תאוריות כשהמציאות כל כך ברורה? הערבים יכולים לזרוק אותנו לים? תחשוב על זה... יש משהו שרוצה לזרוק את הערבים לים? תבדוק את זה... דבר ראשון תמיד רצינו שלא יהרגו ויפצעו אותנו. ואחרי שקיבלנו מהקב"ה בנסים גלויים את הארץ שלנו אנחנו מבקשים לחיות בה. ברור שהם שונאים אותנו. אבל אחרי ששת הימי
יוסי03.01.16
כל מילה זהב. רק לא נראה שיש עם מי לדבר, כי הד"ר אוהב פרובוקציות ולא עובדות.
א04.01.16
3
אבל אם אתה לא מבין שהשמאל זה בעיה תתפוצץ ונראה אותך כשיקומו עליך הערבים ימ"ש
אורי 08.01.16
2
סוף סוף הבהרת את עמדתך השפויה.
יעקב03.01.16
1
מה כן הפתרון ? אני שואל אותך ברצינות?
ארי מנתח המצב03.01.16
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

חרפה: גזירות חדשות שנערי האוצר רוצים להטיל על האברכים

קובי אטינגר | 06.05.24

יוריך מוריך

בראשות הגאב"ד: הדיינים התאגדו בהתכנסות השנתי

חיים רוזנבוים | 06.05.24

סיפור שפחות מוכר

ניסיונות ומסירות נפש | כך התמודדו בנות 'טלז' בשואה • צפו

כיכר השבת | 05.05.24

בחורות הסמינר - בראש

גאווה חרדית | מבחן רואי החשבון - חרדיות עברו בפער גדול

קובי אטינגר | 05.05.24

"גם מי שלא במסגרת" | חשיפה

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 05.05.24
ש

חווית הלידה

מלון או מחלקת יולדות? תקראו ותחליטו

כיכר בשיתוף מעיני הישועה | מקודם

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24
ש

מבצעים של פעם בשנה

מוסד הרב קוק; לא הספקתם להגיע למכירה? כנסו >>

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

והאיש משה עניו

כך הגיב הגר"מ שטרנבוך למי שבירך עליו 'ברוך שחלק' | צפו

חיים רוזנבוים | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

לשובע ולא לרזון:

מאכילים את העניים – ומקבלים את הקמיע של ר' ישעי'לה

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

ערב ל"ג בעומר

בזבוז כספים בלתי נתפס: חקלאי מירון נגד המדינה

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24