כיכר השבת

המאבק מחריף

מכתב ראשי הישיבות: 'הירא לדבר ה' יניס את רגלו מהאקדמיה'

גדולי ראשי הישיבות, הגרמ"ה הירש, הגר"ד כהן, הגר"י רוזן, הגר"א פילת והגרש"י בורנשטיין מפרסמים מכתב חריף בעד הסמינריםונגד לימודי האקדמיה לבנות. בפנים: המכתב המלא (חרדים)

30
ישראל כהן | כיכר השבת | כ"ח באדר א' | 08.03.16
מכתב ראשי הישיבות: 'הירא לדבר ה' יניס את רגלו מהאקדמיה'
(צילום: נתי שוחט - פלאש 90)

בעיתון "יתד נאמן" מתפרסם הבוקר (שלישי) מכתבם של גדולי ראשי הישיבות אשר בראשית מכתבם מעוררים כי חינוכן הטהור של בנות ישראל הינו אך ורק במוסדות החינוך של "בית יעקב" ומזהירים מפני לימודי האקדמיה.

"נודע למשגב החינוך הטהור של בנות ישראל, שהופקד על ידי גדולי הדור האחרון זצוק"ל ויבלחט"א במוסדות החינוך של 'בית יעקב', ואלו הם המקומות היחידים הראויים לבנות ישראל להתחנך בהם במסורת אמותינו בצניעות ובטהרה. וגם הנצרכות ללימודים לאחר נישואיהם, הקפידו על כך שיהיו רק במסגרות של 'בית יעקב' המתנהלות לאור הדרכתם של מרנן ורבנן גדולי ישראל זצוק"ל ויבלחט"א", כותבים ראשי הישיבות.

ראשי הישיובת מוסיפים וכותבים כי "ובכל העתים, עמדו על כך בכל התוקף, שלא ייכנסו בנות ישראל למסגרת לימודים שאינה תחת אחריות ופיקוח של גדולי ישראל, ושלא ילכו לרעות בשדות זרים שקלקלתם מרובה, והוא היסוד שעליו הוקמו כל בתי ישראל הכשרים בדורות האחרונים".

בשלב זה מציינים ראשי הישיבות את הניסיונות הגוברים לאחרונה לטשטוש הגבולות ולהחדרת רוח האקדמיה: "לאחרונה עדים אנו לניסיונות גוברים והולכים לטשטוש הגבולות בתחומים אלו, ולהחדרת רוח האקדמיה אל תוך שורותינו, שכל כולה על צורותיה השונות, מערערת את דרך ישראל סבא, ומכנסת רוחות זרות ורעות לתוך בתי ישראל, הנפרצים אל דעות כוזבות ותרבויות רעות המנשבות מבחוץ.

"לצערנו הרב, נתווסדו בשנים האחרונות מוסדות לימוד אקדמיים או קדם אקדמיים בצידוק של הכנה לפרנסה, ומהם אף הקוראים לעצמם בשם 'בית יעקב' באופן מלא או חלקי, ומטעים בכך את הציבור. ובוודאי שכל מקום שמקיים שייכות עם התארים האקדמיים, אינו זכאי להקרא בשם 'בית יעקב', גם לא כתוספת לוואי לשמו, ואינו מתאים לאותן החפצות להקים בתים כשרים על אדני התורה וההלכה".

על כן כותבים ראשי הישיבות "ובזה ראינו לנכון בהוראת מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א לחדד ולהבהיר לציבור את הוראתם הברורה והוראת גדולי הדור הקודם זצוק"ל,לבל ילכו שולל אחר כל מיני שמועות כזב המטעים את הציבור בתואנות שונות, או בדברי כזב כאילו יש מי שהתירו את הדבר באופן כזה או אחר, וליידע את בני הציבור החרדי, כי מכל מוסדות אלו אין רוח חכמים נוחה מהם, והירא את דבר ד' יניס את רגלו מאותם מקומות שאינן לרוח ישראל סבא, ויונקים את יניקתם מהאקדמיה שכבר נאסרה באיסור חמור ע"י גדולי הדורות עד ימינו אנו".

את מכתבם מסיימים ראשי הישיבות וקודמים "וידוע לנו כי הנהלות הסמינרים של 'בית יעקב' עושים ככל יכלתם בכדי שכל אלו הלומדות במוסדות הראויים, יוכלו למצוא את פרנסתם בהרחבה בדרך היתר, ועושים מאמצים רבים לסייע להם להיות לעזר בהקמת בתים נאמנים לד' ולתורתו במציאת שערי פרנסה בכבוד באופן המותר, ובטוחים אנו כי אכן יזכו בס"ד לראות רוב נחת מהדורות העתידים".

החתומים על המכתב הם הגאון רבי משה הלל הירש ראש ישיבת סלבודקא, הגאון רבי דוד כהן ראש ישיבת חברון, הגאון רבי יגאל רוזן ראש ישיבת אור ישראל, הגאון רבי אביעזר פילץ ראש ישיבת תפרח והגאון רבי שמואל יעקב בורשטיין ראש ישיבת קרית מלך.

תוכן שאסור לפספס
30 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
24
מה שהיה פעם לא מה שיש היום, העולם מתקדם וזו המציאות, אם פעם היו כרטיסיות ואסימונים אין היום... וכמו שכל רב ומנהל סמינר יודע שיש לו היום מה שלא היה פעם כמו מחשב, פלאפ' GPS שלא היה פעם... כך גם חוקי המדינה השתנו וחוקי כל המדינות המודרניות השתנו וישראל כ"מדינה מפותחת" דורש עם הזמן. בשנים האחרונות נהיה
ירושלמית08.03.16
23
אין שום סיבה לשלם במסלולים מחירים של לימוד אקדמאי ולא לקבל כלום, מי שכן מקבל עבודה זה רק המקורבים של הרבנים והעסקנים, השאר צריכים לפרנס משפחה שהבעל לומד בכולל עם משכורות רעב כי אין תואר אקדמאי.
יוסי08.03.16
22
רק אם הוא נבער וחסר דעת (או בעל דעת לא רלוונטית מלפני 2000 שנה).
משה08.03.16

הצגת כל התגובות

21
הבטחתם מכתב של הרב שטיינמן שלא לשתף פעולה עם המחוז החרדי ובכל פעם המכתב פשוט לא מופיע. גם במכתב הזה אין איזכור לענין. כנראה הרב שטיינמן יודע את האמת, המחוז טוב לחרדים. ושלמה ברילנט ואבי פינזל, בקרוב יפסיקו לכבס כסף.
לא מצביעים לגפנ08.03.16
20
בנות שלומדות במסגרת לימודי בית יעקב יג, יד ,הלימודים מאד יקרים והתעודה שלהם אינה מוכרת במוסדות מוכרים הדורשים תואר ראשון. מקסימום הן יכולות לעבוד במגזר החרדי בלבד ולקבל שכר דל. בנות אלו אמורות לעזור בפרנסת הבית , לידיעתכם.... אני כותב זאת מנסיון אישי. סמינר אופקים 3000 ש"ח לחודש לתלמידה כולל נסיעות.
אריק08.03.16
19
מאוחר מידי הציבור החרדי כבר הרוס מהאינטרנט והוא רוצה רק להדמות לחילונים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
תומר בר08.03.16
18
אז איך הוא יכול לחתום על מכתב כזה??
יצחק ליברזון08.03.16
17
זו האמת הצרופה שאין עליה מענה להן אין התמודדויות עם חיפוש עבודה וגובה שכר הן לחלוטין לא אברכיות !!!! חכמה גדולה לחתום על כזה מכתב שאסור ואסור כשכל נשות משפחתך קבועות במשרות ופנסיות מצויינות ואתה מעולם לא התמודדת עם ענינים כלכליים מקומם עד העצם!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודי שאיכפת לו08.03.16
16
אותנו בני הישיבות אתם מחנכים לא לצאת לעבודה. להיות בכולל או במשרה תורנית. את הבנות אתם מחנכים לקחת בעלים שישבו כל היום על התורה בלבד, ושהם - הבנות יפרנסו את הבית. כל משרה תורנית בכל ישיבה נתפסת מידית (מובן) ע"י קרוב משפחה. כל משרת הוראה בכל בית יעקב שהוא נתפסת מידית וכמובן מאליו ע"י בת ו/או כלה
הערש דאנציגער08.03.16
15
הלימודים בסמינרים בית יעקב לא שווים היום בשוק.
לאה08.03.16
14
גם אם אומרים לך שהימין הוא שמאל והשמאל הוא ימין .. והנה מקרה קלסי (היה חכם רשי:)) עיקר הבעיה שיש במכתבים כאלה זה האם הם לא מזויפים!! הרי מאז שהחרדים הלכו על הסיפור של גדולי ישראל (המצאה גאונית של הרב שך מלפני 30 שנה) כבר יש מסחרה רצינית בפשקווילים וכאלה כך שיכול להיות שהמכתב לידתו באנטרסים אפלים ש
james08.03.16
13
וביד שניה אוסרים ללמוד מקצוע שאפשר להתפרנס ממנו.
רפאל08.03.16
12
כמה רוע ואכזריות צריכים החותמים כדי להשאיר את בתי האברכים בעוני. כמה ציניות צריכים הם כדי לכתוב שהם יודעים שהסמינרים פועלים שהתעודות שלהם יפרנסו כאשר הם עצמם יודעים שכל אגורה בכיתות ה' ו' בסמינר [הון כסף] היא לשוא. כמה בוז הם רוחשים לקוראים שיודעים שהם עצמם מדברים מתוך פרנסה להם לנכדיהם וניניהם על ח
חוצפן08.03.16
11
אני רוצה לשתף אתכם בסיפור האישי שלי. כשסיימתי את הסמינר פניתי ללימודי תואר ראשון במכללה. כמובן שהיה זה משיקולים נכונים מבחינה אחת- פשוט משום שלא מצאתי את מקומי במסגרת לימודי המקצוע שמציע הסמינר. אמנם במכללה למדתי מקצוע שעניין אותי והלם את כישוריי, אבל ה"חבילה" שבתוכה הוא הגיע, שינה לי את החיים מקצה
מיכל08.03.16
10
רק לבנות שלכם אתם נותנים משרות "בבית יעקב"
יהודי08.03.16
9
ות שרוצות להיכנס אם אתם בעד ישיבה ונגד צבא תפסיקו לזרוק בחורים על כל שטות
תרתי דסטרי08.03.16
8
בחוג לחשבונאות ולמדו איתי כמה וכמה שקיבלו היתר מרבותיהם [בעיקר חסידים] ללמוד שם. ישנו מכתב מהרב יוסף ישראלזון לרב פוגל [מנהל הקמפוס החרדי] מלפני הרבה שנים בשמו של הגרי"ש אלישיב שבאופן עקרוני אם התכנים לא בעייתיים מותר ללמוד תואר אקדמי לצורך פרנסה. האיסור במכתב הוא בעיקר לבנות ולמי שמתלבט.ונובע בעי
שמואל08.03.16
7
כנראה גם זה מכור
שרה 08.03.16
6
...שהוא וילדיו יהיו עניים מרודים ותלויים לגמרי בממסד החרדי, ולכן ראשי הממסד החרדי וילדיהם יחיו ברווחה.
שלמה08.03.16
5
צריכים יותר גננות כדי שלעסקנים יהא את מי לעשוק
יהודי08.03.16
4
הירא את דבר הרבנים, ינוס מהאקדמיה.
דן סגל08.03.16
3
בהם לעד ולעולמי עולמים ?
היודע לשאול08.03.16
2
עד מתי אותם ראשי ישבות חשובים יאלצו את ההורים המסכנים לתת דירות לבחורים "הלמדנים" (ישנם יוצאים מהכלל) ואז יושבת לה הבחורה בבית ורואה את אביה נאנק תחת עול מטורף של כסף והוא ואשתו בקושי משתכרים ורוב המקרים אברך שבוקושי מתפרנס אבל הוא רוצה חתן "מוצלח".. ואז היא אומרת אצלי זה לא יהיה אני רוצה מקצוע שיפר
יוסי08.03.16
1
הבת שלי סיימה שנה שעברה למודי הוראה מתקנת בהצטיינות היא שלחה קורות חיים לעשרות מקומות ועדיין אין עבודה . היו מקומות שהיו זקוקים למורות אבל בלי תואר אין מה לדבר (ממד). מעניין שכל המורות בסימנרים שמלמדות את המקצוע הם בעלות תואר אחד לפחות .אז מה השקר והצביעות הזאת !!!!!
שרה08.03.16
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24
ש

תנופת פיתוח אדירה

הדרך הנכונה לדירה משלכם: עפולה הופכת ליעד נדל"ן אטרקטיבי למשפחות

כיכר בשיתוף ויסל נדל"ן | מקודם

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

'ווסט פארק' בירושלים

הזדמנות חסרת תקדים למשפרי דיור בפארק מגורי היוקרה החדש

כיכר בשיתוף ווסט פארק | מקודם

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

האם הגאולה קרובה?

"בספרא דא יפקון מן גלותא" • אתגרי המלחמה בראי הזוה"ק

כיכר בשיתוף מכון המאו"ר | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24