כיכר השבת

"המסלול החרדי בסכנת קריסה"

עדויות על שח"ר: "שירות לצד חילוניות, אין הקפדה על כשרות"

בכיר בשח"ר כחול, שנמנה על דור המייסדים של המסלול, פרש לאחרונה מצה"ל ותקף את הזלזול של הגורמים בצבא בצרכי החיילים החרדים. אשתו של חייל חרדי: "הוא עבד במשך שעות ברעב" (בארץ)

48
חיים אבני | כיכר השבת | ל' בניסן | 08.05.16
חיילי שח"ר, אילוסטרציה
חיילי שח"ר, אילוסטרציה (צילום: חיים פרידג', דו"צ)

"שח"ר כחול לא מתאים לחרדים במתכונתו הנוכחית": חודשים ספורים לאחר שפרש מצה"ל, בכיר במסלול שח"ר שנמנה על דור המייסדים של המסלול החרדי, תקף בשיחות שונות שקיים לאחרונה את היחידה בה החל את שירותו והפך בהמשך לאחד הבכירים בה. לדבריו, היחידה איבדה את הדרך ואיננה מתאימה כיום לאברכים חרדים.

לדבריו, הוא החליט לפרוש לפני כחודשיים לאחר שהבין כי בצה"ל מזלזלים בצרכים החרדים הייחודיים ולא אוכפים את מה שהם - המגייסים, הבטיחו לאברכים, ברמה שפוגעת משמעותית באורח החיים של המתגייסים. לדבריו, מדובר בזלזול מצד בכירים ביותר שהחליטו כי "את נהלי שח"ר לא חייבים לאכוף".

הבכיר חשף עוד כי בעוד המגייסים מתחייבים בפני האברכים שהם מגייסים לצה"ל כמו גם בפני הרבנים והאדמו"רים שתומכים תמיכה שקטה בפרויקטים כי נשים לא ישרתו באותן יחידות בהם משרתים האברכים, בחלק מהיחידות ברחבי הארץ - כך לטענתו - מוצאים האברכים את עצמם עובדים כתף אל כתף עם חיילות חילוניות. גם תלונות בנושא לגורמים הבכירים בחיל האוויר לא נענו ברצינות.

הבעיות: כשרות, שירות עם נשים וקיצוץ תקנים

לדבריו, כבר בטירונות שעוברים האברכים, בה הם אינם יכולים להשתחרר לביתם, צה"ל לא מספק להם מזון בכשרות מהודרת. "החיילים נאלצים לחיות במשך שבועות רק משימורי טונה, כשחלקם אפילו לא סומכים על הכשר הירקות בצה"ל", אמר הגורם.

הפגנה נגד גיוס חרדים (צילום: פלאש 90)

בהמשך, כך לטענתו ולטענת גורמים נוספים עמם שוחחנו, לאחר שהחיילים משובצים ביחידות ברחבי הארץ, לא ניתן להם מענה לארחות בוקר וצהריים. "אמנם לא מדובר בבשר, אך הרבה אברכים לא סומכים על הכשר הרבנים הצבאיים לירקות ולבישול במקום, ולא ניתן להם כל מענה" הוא מספר.

לטענתו, רק לפני כשנה החלו להציע לחיילי שח"ר מנות בשריות כשרות בכשרות מהדרין, אלא שלדבריו רק בבסיסים גדולים האוכל הכשר שמגיע ארוז מוצע לחיילים החרדים. "בבסיסים בהם אין הרבה חרדים המפקדים לא דואגים להכניס בכלל את המנות הארוזות בהכשר המהודר".

הבכיר וגורמים נוספים אמרו כי גם בנושא שיעורי התורה ישנה הזנחה מצד צה"ל, "אנחנו קבענו לאחר התייעצות עם רבנים כי כל חייל ישמע שיעורי תורה שעה ביום. בפועל, מפקדים עושים 'מסחרה' עם השיעורים, הם אומרים לחיילים 'אנחנו נרשה לכם לאחר בשעה לבסיס ואתם לא תתלוננו על כך שאין שיעורים'", הוא אומר. לדבריו, גם במהלך תרגילים גדולים לא ניתן כל מענה לדרישת הלימודים של החיילים.

הבכיר מוסיף ואומר כי אמנם ניתן למצוא פתרונות לחלק מהטענות שעלו, אך לטענתו העובדה שהבעיות הללו קיימות, והעובדה כי רמ"ד שח"ר במטה חיל האוויר שריכז את התלונות פוטר לאחר שהתקן שלו קוצץ, מעידות לדבריו כי צה"ל לא לוקח ברצינות את הדברים. "אם היה ברור שהנקודות הללו הן עקרונות שלא ניתן לעבור עליהם בדיוק כמו פקודות אחרות בצה"ל, הדברים האלו לא היו קורים, בוודאות" הוא אומר.

אשת חייל חרדי: "עבד שעות ברעב"

הגורם הבכיר לא לבד. אשתו של חייל חרדי שנמצא לקראת סיום שנת השירות השלישית, סיפרה כי "זכיתי שבעלי ירא שמיים ושומר על קלה כבחמורה, לא פעם ולא פעמיים הוא נאלץ להלחם ממש על דברים בסיסיים כמו מזון כשר (בשנת שמיטה בכלל היה רעב), קרה לא פעם ולא פעמיים ש"שכחו" להביא לו את המנת גלאט הקפואה והבאמת-לא-אכילה... ועבד רעב מ-8 עד 5 בצהריים".

"מעבר לזה שהוא נלחם לא פעם ולא פעמיים בנוגע לשירת נשים בטקסים, נלחם על "טיולי גיבוש" שיתאימו לו... הוא גם כל הזמן צריך להתמודד עם חיילות שעובדות איתו בניגוד לנהלי שח"ר... למזלנו, ה' נתן לו כוחות להלחם על צרכיו הבסיסיים אבל יש חיילים חרדים בסביבתו שאין להם את האומץ הזה".

"במדינה שדוגלת בקבלת השונה וסלידה מגזענות מאד חורה לי שיש מדיניות מאד מזלזלת בצה"ל... וזה מתחיל מהראשים שם בבסיס..."

"אני לא ממליצה להתגייס, כל ההבטחות שלהם על מקצוע ושילוב בשוק העבודה לא מוכיחות את עצמם בשטח, הקורסים המקצועיים להכנה מאד מזלזלים ברמת המקצועיות הירודה, מנגד גם בבסיס לא ממהרים לשלב אותם בעמדות טובות.. חבל מאד. מניסיון, 3 שנים אלו עברו עלינו לא קל, לא מכבד ולא משתלם. אל תתגייסו".

גורמים הקשורים לשח"ר כחול: "נתוני הגיוס צנחו"

הבכיר שפרש מהמסלול סיפר כי ההחלטה על פרישתו מצה"ל וזניחת הפרויקט שהוא ניהל הלכה למעשה והיה תומך נלהב שלו, הגיעה לאחר שעלה להתייעץ עם רבו, זאת לאחר שרמ"ד שח"ר במטה חיל האוויר רס"ן נתן חנינה, פוטר לאחר שבמטה חיל האוויר החליטו כי אין צורך בתקן הזה.

"גם בתקופה של הרמ"ד היו תקלות קשות ואי סדרים שנבעו מכך שצה"ל פשוט לא אוכף את הנהלים, אך מאז שהרמ"ד עזב הטענות עלו בכמאה אחוזים מאחר שאין מי שירכז אותם וכל מפקד מתנהל איך שהוא מבין ולא מבין את החרדים", אומר הבכיר ומוסיף כי נכון לעתה, לידיעתו, שוקלים בצה"ל לבטל גם את התקן של רב שח"ר כחול, הרב שמשון קליין.

לאחר שהודיע למפקדיו לפני כמספר חודשים על פרישה מהחיל בעקבות הליקויים, ביקשו ממנו מפקדיו להישאר עוד מספר חודשים עד שימצא לו מחליף. אלא שגם לאחר חודשיים, כשהודיע למפקדיו כי הוא מסיים באופן סופי את תפקידו, לא נמצא לו מחליף חרדי ואת מקומו תפס חייל מהציבור הכללי שככל הנראה לא מכיר היטב את הצרכים היחודיים של החיילים החרדים.

חיילים חרדים, ארכיון (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

גורמים המעורים בנושא מספרים ל"כיכר השבת" על צניחה של עשרות אחוזים בגיוס למסלול שח"ר כחול, גם הם טוענים כי העובדה שהתכנית לא מנוהלת על ידי חרדים יחד עם הקיצוצים האחרונים, הם אלו שגרמו לצניחה שהם מגדירים "חסרת תקדים".

הגורם שפרש משח"ר כחול אמר לאחרונה כי הוא חושש מקריסת התכנית. הוא מסרב אמנם להתייחס לצניחת אחוזי הגיוס לפרויקט, אך אמר כי "אם צה"ל לא ישנה את הנהלים יש חשש ממשי להמשך פרויקט שח"ר בחיל האוויר". לדבריו, "מדובר בפרויקט חשוב שמקנה לחרדים כלים מקצועיים ברמה גבוהה ביותר ותורם לצה"ל את כוח האדם האיכותי", דווקא בגלל זה, הוא חושש כי הפרויקט בעל הפוטנציאל הגבוה יתרסק בגלל חוסר התאמה לחרדים.

דובר צה"ל: "רואים חשיבות בסביבה הולמת לחרדים"

מדובר צה"ל נמסר: "צה"ל רואה חשיבות במתן סביבת שירות ההולמת את אורח חייהם של כלל משרתיו ואוכף את נהלי שילוב החרדים בהלימה לנהלי שח"ר ונצח. נציין כי מספר החרדים המשרתים בצה"ל נמצא בעלייה משמעותית.

הארוחות בצה"ל כשרות למהדרין, כאשר בכלל הבסיסים בהם משולבים חיילים חרדים ישנן ארוחות עם כשרות גלאט.

שיעורי התורה מתבצעים בכלל היחידות, כאשר ישנם חיילים המבקשים ללמוד בשעותיהם הפנויות בכוללי ערב ולפיכך ניתנה גם האפשרות ליציאה מוקדמת לצורך לימוד תורה.

בחיל האוויר ישנו קצין שילוב חרדים בדרגת סרן ולכל חייל ניתן מענה על ידי המפקדים, גורמי המשא"ן והרבנים בחיל וכמו כן באמצעות מדור שילוב חרדים באכ"א.

צה"ל ימשיך כל העת לדאוג לצרכיהם הרוחניים והפיזיים של משרתיו ובמידה וימסרו פרטים על חריגות הן יבדקו".

תוכן שאסור לפספס
48 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
34
צר לי לאכזב, אבל בכלל לא צריכים חיילים חרדים במערך הג'וב, אין פשוט אין מה לעשות אתם באמת! (שלא נדבר על טונות של ג'ובניקים מהגיוס הכללי שלא צריכים אותם).
יהודי פשוט09.05.16
33
לא עכלתם עדיין? צבא=שמד רוחני!!
גיל09.05.16
32
הקמת בסיסים אך ורק בשביל חרדים. בכשרות מהודרת ובלי בנות... אם צה''ל לא מצליח לשלב את החרדים בשורות הכלליות, שיקים מערך אך ורק בשביל חרדים. רק מה צה''ל בכלל לא מעונין בחרדים. הכל בגלל הפוליטיקה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אנונימי09.05.16

הצגת כל התגובות

31
הם לא אפשרו זאת. השם ישלם להם כגמולם.
דן סגל09.05.16
30
בצבא דוד עבד ה', לא היתה כשרות מהדרין כלל, גם משגיחי כשרות לא היו. אומנם בנות לא שרתו בצבא, אבל החיילים החרדים היו גרים עם חיילים גויים שנולדו לאשת יפת תואר.שהתנהגו כגויים לכל דבר, ופעמים התנהגו באכזריות לחיילים החרדים. במיוחד החיילים החרדים הזדעזעו כאשר חיילים מצבא דוד חטפו גויות שבויות ולקחו אותן
דן סגל08.05.16
אתה אף פעם לא יוצא לחופשה? אף פעם לא מסיידים אצלכם? נראה שאתה ישן כאן. פוצי תשמור על ה"יוד".
mos08.05.16
29
מה חשבתם? שצבא של ערב-רב, שמגייס נשים, גויים ובעלי חטא לצבא ועושה הכל נגד התורה, יהיה אכפת לו מכם? הוא רק רוצה לחלן אתכם.
יניב08.05.16
28
הכל גיבובי שטויות של אדם ממורמר שנזרק מהמערכת (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בכיר09.05.16
27
בתור אחד שמכיר את הפרוייקט מקרוב מראשיתו ועבד עם הרב ראבד, הוא היחיד שבאמת דאג לחיילים החרדים! כל היתר פשוט בושה וחרפה זלזול והעלמת עין וידונו אותם על זה בעולם הבא יש דין ויש חשבון כדברי המשנה באבות וחשבון יותר חמור ומדוקדק ודי לחכימא ברמיזא (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
איש חיל האויר לשעבר 09.05.16
26
אין שם שום בעיה, הכל בסדר. שווה ללכת!!!
ה08.05.16
25
הצבא התחיל לפשל, כמו פרעה שפיתה את בנ"י, כך במחזור הראשון הכל היה למהדרין, כעת המצב קשה, מבחינת נשים ותורנויות, אוכל, שעת לימוד ותפילות, שינה בבסיס. המון קלקולים. הרב לוינזון מאלעד צדיק אמיתי, דאג לנו באמת.
בוגר בינה בירוק08.05.16
24
ואז ידברו
יותם08.05.16
23
אני משרת בצבא והייתי ונימצא ביחידות מובחרות ונימצא ביחידות אפה שהקצין הזה שירת הוא מלכלך על המקום ביגלל שהוא יצא מהתפקיד לכן הוא מדבר ככה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שמעון כהן 09.05.16
22
שאוטוטו מסיים את שנת השירות השלישית, אני נאלצת להסכים עם הנאמר בכתבה. זכיתי שבעלי ירא שמיים ושומר על קלה כבחמורה, לא פעם ולא פעמיים הוא נאלץ להלחם ממש על דברים בסיסיים כמו מזון כשר (בשנת שמיטה בכלל היה רעב), קרה לא פעם ולא פעמיים ש'שכחו' להביא לו את המנת גלאט הקפואה והבאמת-לא-אכילה.. ועבד
חני09.05.16
21
מקצצים זקנים באכזריות, מפתים בחורים צעירים לעבר הכבשנים, ודורכים על היהדות ברגל גסה, כשאתה כבר חייל - לא יעזור לך שום מחאה, אתה בפנים, תאכל אותה ! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דודי08.05.16
20
עזבו אותכם שחר כחול אין על יוסי כהן התותח שדואג לחיילים ומסתוב בבסיסים ועשה ביקורות פתע ודואג לגשמיות ורוחניות של החיילים אוהבים אותך יוסי 😃 בסיס מזון 6120 (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חייל 08.05.16
19
הכל בלוף! יש כשרות! יש הפרדה בין נשים לגברים! יש הכל שאותו בכיר יפסיק לבלבל את המוח ואני קורא לכל החרדים לכו תתגייסו. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מיכאל 08.05.16
וזו אמת לאמיתה!! אין הפרדה!! לא שאלו אותי והושיבו לידי בחורה. משאירים אותי כמה שבועות אחרי חתונתי עד שעות ממש מאוחרות בניגוד לזכויות הת"ש שלי. אומרים לי שכדאי לי לוותר על הזכויות שלי אחרת אקבל תפקיד דפוק. לא מעט פרשו באמצע המסלול.
חרדי09.05.16
ויש גם טוקבקיסטים שכירים בתשלום ב8200
אריאל08.05.16
18
את הבכיר, הוא הוא הבטיח הבטחות לחיילים ( לא בנושאים הרוחניים) כמו קורסים וכד׳ וכשאני ביררתי תמיד הסתבר שהוא פועל על דעת עצמו עם הבטחות שווא, שווה לבדוק כמה ממורמרים יצאו תחת ידו בבסיס הטכני, מעניין שרק בחיל האויר יש בעיות ובמקומות אחרים אין אז כמי שמכיר מבפנים העיפו את כולם כי הם פשוט שיקרו לחיילים
נתי09.05.16
17
זה רב סרן שמועתי תרתי משמע. בעבור דברים כל כך חמורים אם נכונים צריך לצאת ולזעוק בגדר לא תעמוד על דם רעך.
קובי09.05.16
16
בפלג הירושלמי...
אלכס08.05.16
15
אני במערכת מסיים שנה שלישית. לא הכל מושלם אבל נורא קל להשמיץ .מי שלא היה טוב בקורס הארוך וקיבל שרות משעמם לפי הנתונים שלו מנסה להוציא את התיסכול על כביכול בעיות דתיות. אני מקבל 5.500 אלף לחודש על עבודה של בקושי כמה שעות ! זה הוציא אותי מהחובות וממש עזר לי .לגבי החיילות - יש לי חברים שממש ביקשו וקיבל
חייל חרדי09.05.16
14
מסלול שחר אופטימלי הוא האופציה היחידה בה יכול אדם ירא שמיים עוד איכשהו יכול לשרת. הרוח הכללית בצהל כרגע היא אנטי דתית ושמאלנית-פלורליסטית. אפילו מסלולי שחר אינם חסינים כרגע מרוח החילון העזה הנושבת בצמרת צהל. יש לשקול בכובד ראש צמצום התמיכה לגיוס אם לא הפסקה כליל. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רפי08.05.16
עצוב מאד, אך מניסיוני זה המצב! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חרד''ק09.05.16
13
יוסי כהן מבעלי שחר אטל מצא מקצוע בלשקר לחיילים שהם יקבלו מקצוע טוב ושהם מתגייסים ואין דרך אחורה הם מקבלים עבודת פרך שלא שווה את השכר,עבודה בסביבה עם נשים,ניבולי פה מזעזעים של המפקדים,בקיצור מה שקורה בטירונות גם מזעזע מביאים שבבניקים שמדברים בתפילה מזלזלים בכולם מדברים לא יפה,ואין פוצה פה. הגיע הזמן
ראובן חייל בשחר אטל09.05.16
12
האמת שלצבא לא אכפת בכלל מחוקי שחר, צריך להלחם ולצאת מפגר, לצערי וממש חבל אני ממליץ לא להתגייס
אני חייל חרדי09.05.16
11
איפה שאני משרת יש ארוחות גלאט סגורות הרמטי,לצערי ראיתי המון חיילים דתיים אוכלים את האוכל הרגיל כולל בשר מהפס הרגיל של החיילים. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יצחק09.05.16
10
איפה היית כל השנים האלו? ליקקת לסויד. לאלברט. לנתן. למ ביסלט. חלק גדול מהבעיות אתה יצרת במו ידיך. היום שחר כחול הוא בעייתי. והוא היה כזה גם לפני חודשיים ושנתיים כשפישל'ה עוד היה שם במלא כוחו. רק הרב ראבד באמת דאג שיהיה הכל בסדר. כשהוא היה היו חרדים אמיתיים וכמעט כל ההבטחות קוימו. (נשלח באמצעות כ
ללא שם09.05.16
9
ידוע מזמן הקמת צה״ ל שכל מי שניכנס שם יחור חילוני 😫זו המטרה של הציונים 🐺לא יעזור לציונים 😄נצח ישראל לא ישקר🔯 (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם09.05.16
8
חשבתי באמת הצבא קיבל תפנית חדה משנות ה 80 .וכן כן הצבא לא קיבל שום כלום.הילדים שלי מחללים שבת בצבא סתם סתםםםםםם הם נכנסו לשם כבחורים חרדים לכל דבר וכיום הם מחללים שבת על סתם.פעם ראשונה הי' קשה מאוד בפעם רבעית חמשית כבר זה הרגל.והחמור ביותר זה שהרבנים של העמותה נותנים לזה יד והכשר באופן גורף...רבותי
אישפוי09.05.16
7
הצבא הפסיק לשלם לכם כסף? אתם הרי מעודדים גיוס ['חרדים במדים']. מה קרה פתאום?
דוגרי09.05.16
6
הלוואי שמישהו ירים את הכפפה וירכז את כל העדויות מצד החרדים ויתבע את צה''ל על חוסר האכפתיות והאחריות שמגלים לאורך כל הדרך. ככה יש סיכוי שיבינו שהחרדים לא טמבלים והמצב סוף סוף ישתנה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רעיית חייל חרדי09.05.16
5
שלא יספרו סיפורים כל מי שאומר שהגיוס הוא משחית צודק אני חייל שח"ר ויש לי חבר שהתגרש (!!!) בגלל חיילת שהכיר בבסיס אז די חלאס תעמדו פעם אחת מול האמת ותודו שטעיתם! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חייל במצ"א 108 צריפין08.05.16
אף אחד לא טועה אם גדול הדור במגמה של כן להתגייס אז הוא יודע מה הוא חושב !!! ואל תהיה לי עוזר של הקב"ה וכנראה שהטענות שלך נגד הצבא לא רלוונטיות בשנות ה2000
אליאור09.05.16
4
למרות שאני שונא קיצוניות, בינתיים צודקים הקנאים שמכנים את הצבא במילה חריפה כמו שמד. יודגש, שהמילה צבא זה פיקציה, ולכן לא הוא גורם השמד, אלא הנפשות הפועלות - קרי: החיילים האולטרא-חילונים שאפילו אין להם התחלה נפשית מינמלית מתאימה - והתוצאה, ממילא, הוא ש מ ד. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הנרי08.05.16
3
תומכים תמיכה שקטה בגיוס לצבא השמד, שיורידו את הכיפה האמבורג והשטריימל
שפוי אחרון08.05.16
2
בינה בירוק, שחר תקשוב ושחר ים רק פורחים. אבל תעשו מה שטוב לכם... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי08.05.16
1
אני עדיין חרדק ובאמת לא דאגו לי לאוכל כשר. אל תתגייסו!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חרדק08.05.16
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

ערב ל"ג בעומר

בזבוז כספים בלתי נתפס: חקלאי מירון נגד המדינה

חזקי שטרן | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

תנופת פיתוח אדירה

הדרך הנכונה לדירה משלכם: עפולה הופכת ליעד נדל"ן אטרקטיבי למשפחות

כיכר בשיתוף ויסל נדל"ן | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

בזמן המסוגל

הם יהיו שם לבד ביער, במשך כל החג, רק בשביל להתפלל עליכם  במקום הקדוש

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 02.05.24

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 02.05.24
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 02.05.24

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24

השיטור יחל באכיפה מיידית

החגיגות תמו: אלו הסנקציות בב"ב, שיחסלו את ליל שישי בעיר

שאול כהנא | 01.05.24