כיכר השבת

"רעידת אדמה במגזר"

דו"ח חדש: יותר ויותר נשים חרדיות דוחות את גיל נישואיהן

שינוי מרחיק לכת בהרגלי הנישואים - דחייתם בעיקר אצל הבנות - חל לאחרונה במגזר החרדי, לפחות לפי מסקנות מדהימות של מחקר חדש המתבסס על נתוני הלמ"ס. ומה הגורמים לכך? (חדשות חרדים)

65
אלי רוטמן | כיכר השבת | ו' בטבת | 24.12.17
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: יעקב נחומי, פלאש 90)

מנתונים שנאספו ונותחו לקראת פרסום השנתון 'החברה החרדית' של המכון הישראלי לדמוקרטיה ומכון ירושלים, ושפורסמו היום (ראשון) ב'הארץ', עולה כי בשנים האחרונות חלו שינויים משמעותיים בהרגלי הנישואים בחברה החרדית.

השנים האחרונות שנבדקו במחקר זה הן 2015-2016, והן משקפות זינוק דרמטי במספר הרווקים בגילאי 20-25. אם בשנים 2003–2004 שיעורם עמד על כ–39 אחוזים, ב-16'-15' הוא כבר הגיע ל-56 אחוזים.

כמו כן, גם כשבוחנים טווח גילאים רחב יותר, בני 20 עד 30, מגלים שינוי מרחיק לכת. בשנים 2015-2016 - 31.1 אחוזים מהחרדים היו רווקים, בעוד שעשור קודם לכן, בשנים 2006–2004, רק 22.6 אחוזים מהם היו כאלה.

ב'הארץ' מציינים, כי ניתוח הנתונים במחקר, שהתבסס על סקר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מגלה כי השינוי הגדול התרחש אצל הנשים: בשנים 2016–2014 הגיע שיעור הרווקות החרדיות בגילים 30–20 ל–32.4 אחוזים, לעומת 18.9 עשור לפני כן. השינוי בקרב גברים הוא דווקא מתון בהרבה: מ–27.8 אחוזים רווקים לפני כעשור ל-30.4 כעת.

לדברי ד"ר גלעד מלאך, ראש התוכנית לחרדים במכון הישראלי לדמוקרטיה ומעורכי שנתון החברה החרדית, השינויים הללו אינם מנותקים מהקשר: "פעם לצעיר או צעירה חרדים לא היתה אפשרות לצאת ללימודים, ולכן המסלול היה ברור - חתונה בגיל צעיר. היום, כשיש אפשרויות רבות, לא מעטים מעדיפים לעשות תואר, למצוא עבודה טובה ורק אז לפנות לנישואים".

"כל הנושא הזה עובר מתחת לרדאר של מנהיגי המגזר", טוען מלאך, "מאחר שכל אחד מכיר רק את הסביבה הקרובה לו ואנשים לא מודעים לכך שמדובר בתופעה נרחבת".

גם ד"ר מלאך מודה שעדיין בראש מעייניו של הזרם המרכזי החרדי נמצא לימוד התורה, אך השינוי בשוק התעסוקה (50 אחוזים נשים חרדיות עובדות בשנת 2003, לעומת יותר מ-70 אחוזים כעת) - משפיע: "יוקר המחיה הביא לכך שהאשה היום היא המפרנסת והיא חייבת שתהיה לה עבודה מכניסה כבר מהיום הראשון לאחר החתונה. לכן אצל רבים העבודה והלימודים קיבלו עדיפות על חתונה בגיל צעיר", מסביר מלאך.

ד"ר מאיה חושן, חוקרת בכירה במכון ירושלים למחקרי מדיניות, מעורכי שנתון החברה החרדית, מוסיפה היבט חשוב נוסף: "בכל העולם אפשר לראות שככל שנכנסים יותר לשוק התעסוקה, ככל שנדרשת יותר רכישת השכלה וככל שהשיקול הכלכלי מהווה פקטור משמעותי בהחלטה להביא ילדים - שיעור הפריון יורד. בנוסף, סביר להניח שגם גיל הנישואים יוסיף לעלות. הדבר כן יביא בהכרח להאטה בקצב הגידול".

"השינויים שאנחנו רואים בחברה החרדית לא אמורים להביא לתוצאות מיידיות, אם המגמות הנוכחיות יימשכו, אנחנו נראה את התוצאות רק בעוד שנים רבות", מדגישה ד"ר חושן, כשגם מלאך מצטרף אליה בהעררה זו: "נכון לעכשיו הציבור החרדי מתאים את עצמו לעולם המודרני, אבל לא מטמיע את עצמו בו. כלומר, השינויים שעוברים על המגזר החרדי עדיין לא משנים את המהות של רובו".

נ', שדכנית חרדית מאזור ירושלים, שנחשפה לנתונים המדהימים הללו, אומרת ל'הארץ': "אלה נתונים שעשויים לגרום רעידת אדמה במגזר", אבל היא כלל לא מופתעת: "את העלייה בגיל הנישואים אצל בנות אני רואה בצורה מוחשית. רק השבוע ניסיתי להציע שידוכים לשתי בנות, אחת מהן חסידית, שלומדות במסלול הנדסאים. האמהות שלהן אמרו לי חד משמעית שעד שהן לא יסיימו את השנים הראשונות של הלימודים אין על מה לדבר".

לדבריה, "הן אמנם עדיין צעירות, אבל אפשר לראות שמי שלא סיימה ללמוד, לא מתחילה בשידוכים. פעם זה בכלל לא היה שיקול. היום אנשים הרבה יותר מודעים לעצמם ונערכים לאתגרים של חיי הנישואים. אני רואה היום צעירים וצעירות חרדים שרוצים לראות את חשבון הבנק במצב ריאלי לפני שיתחתנו".

"אצל הבנים אני רואה תופעה מדאיגה. ככל שעובר הזמן הם מתרגלים למצב שלהם ולא רואים שיש צורך בכלל לחפש. הם אומרים שטוב להם, יש כסף, חברים, חופש. לא מבינים למה הם צריכים את העול של משפחה", מוסיפה השדכנית האנונימית.

תוכן שאסור לפספס
65 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
29
הדור הזה הוא אינפנטילי דהיינו יש בו הרבה מן הילדות. חיים בדמיון, עם השיחות בצ'אטים למיניהם וגלישות באינטרמת ומשחקים ומחשבים ששורפים את הנשמה. אשרי מי שזוכה להתחתן בגיל צעיר ולא מחכה לא יודע למה..
ברל (כהן) הרוסי24.12.17
28
אנחנו משפחות פשוטות וזה מה שעושה את זה כזה יפה ברוך ה׳, ותבינו לבד שאשה/אמא בגיל צעיר כל כך מוצלחת לא צריכה תואר כדי להחזיק בידים שלה משרד השקעות בבורסה ושהבוס שלה ׳החילוני הנאור עם 2 ילדים ו4 כלבים׳ לא מצליח לתפוס בשכל איך היא עושה את מה שהיא מצליחה לעשות. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נשוי ומאושר24.12.17
אשר הנהגתם בצניעות ובמעט שבידם מחוללים נפלאות. יהי חלקי עמהם! אך עבור המון העם, והיום בכוללים יושבים מכל הרבדים של הציבור, יש צורך בפתרונות השווים לכל נפש.
רפאל24.12.17
27
זה האמת העגומה וגם מצביע על כך שאין להן ביטחון בבורא עולם שהוא זן ומפרנס לכול.
יהודי אמיתי25.12.17
הן שומרות מצוות? נשאר רק לחזור בתשובה והכל יהיה בסדר בעז"ה..
ברל (כהן) הרוסי25.12.17

הצגת כל התגובות

26
בושה וחרפה שאתם מערבבים כסף עם אמונה בהשם ובניית בחת נאמן תלמדו מאיתנו קצת לא יזיק לכם... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נועם24.12.17
25
אין צורך כבר במשפחות עם 14 ילדים שמהווים מעמסה כלכלית בלתי אפשרית .
גדול הדור הבא25.12.17
24
בס"ד הורי הבחורים דורשים מאות אלפים שקלים כדי שבנם כאילו יוכל ללמוד בשקט ובשלוה, אבל מיד אחרי החתונה הם מביאים ילדים כל שנה . הכיצד יכולים ללמוד בשלווה כאשר יש כבר כמה ילדים ?
צבי24.12.17
או שמשכירים שמרטפית או קרובת משפחה או שמישהו מהשניים יושב עם הילדים והשני מפרנס.
ברל (כהן) הרוסי24.12.17
23
כמה חרדיות נורמליות הולכות לתואר? הסטטיסטיקה מבוססת על חרדיות שקוראות לעצמן חרדיות ונמצאות במכללות ה"חרדיות"... שהסמינרים הקיאו בנות אלו, הבנות הנושרות.. טוב שעדין מרשות לעצמן להגדיר את עצמן "חרדיות"... מי הולכת לאקדמיה??....לא הטובות שבציבור החרדי...ואם הסקר נכון, אני מבינה יותר טוב מדוע הרבנים נגד
חרדית24.12.17
רוב הבנות הלומדות במכללות החרדיות הן בוגרות סמינר אשר תעודת הגמר של הסמינר לא הואילה להן במציאת פרנסה. הנושאים באחריות הם מנהלי הסמינרים אשר במקום לדאוג להתאים את מסלול הלימודים לדרישות שוק התעסוקה הסתפקו במסירת שיעורי "השקפה טהורה" ו"חיזוק גדרי הצניעות".
רפאל24.12.17
22
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם24.12.17
21
כמו שנאמר " והצדיק איבד כלי חמדתו " אוי לנו ,, מפה כל הצרות. רוצים דירה יפה גדולה , רכב פאר , מזומנים והמון .. ברור שחייב להיערך בהתאם ,,,, ברור שזה מחלחל לילדים . פעם אבא הי' קם מוקדם מתפלל ,, נמצא עם הילדים עד שיוצאים ל חיידר ,והוא הולך ללמוד וכך הילדים רואים את אבא שקוע רק בין דפי הגמרא וכו'
אירק24.12.17
20
מימילא אין שום ענין לינשא ולהביא ילדים שהרי כל כמה שנים יש מלחמה או משהו אחר וכולם מתים וכמו שקרה במלחמת העולם השניה לכן צריך להביא את המינימום ומימילא לינשא באיחור הוא דבר מבורך
הגאון24.12.17
19
היום עם משכורת אחת בלי קשר למשפחות אברכים... חצי מחברות שלי בגילאי 30+לומדות לא בגלל שלא למדו משהו בעבר אלא המציאות מחייבת אותן ללמוד כדי לקבל על אותה עבודה משכורת יותר מכובדת -אופק חדש וכו'
איילה24.12.17
18
עצוב עצוב מאוד מצב הבנות איכותיות לאין ארוך מהבנים וניתקעות בגלל אותם ראשי ישיבות שמתנים את השידוך במתן דירה לחמד בחורים מאיפו להורים גם לגדל משפחה גדולה וכ וכ אוי להם לאותם ראשי ישיבות שכך סוחרים בבנות ישראל והצער שלהם עד השמים הרי הם לא ידעים מחסור בתקציבים ומה יענה אותו אבא אובד עצות מה כולנו יוצ
אבא24.12.17
האם כבודו יכול להסביר למה מחנכים כך את הבחורים? אני חוזב"ת ומקווה ומתפלל להנשא בקרוב ממש, אז הדבר מעניין אותי.. אם אהיה אב לבנים והם ילמדו בישיבה ואני נגד דרישות מופרכות כמו שנהוג לבקש.. אז להגיד להם לא לשמוע לרבנים?
ברל (כהן) הרוסי24.12.17
לעבור בשאט נפש על הכתוב בשולחן ערוך, מי התיר לשמוע להם?
רפאל25.12.17
17
אחת הסיבות לאחוזים הגבוהים של רווקות במגזר:בלי להעליב) שיש הרבה בחורות ברמה גבוהה מול מעט בחורים ברמה זהה , זה אומר שעל כל בחור טוב קופצות 30 בחורות טובות, מה שיוצא שנשארות המוווון רווקות שנתקעות וכך עוברות להם השנים.... בלי קשר יש גםעליה מדאיגה של רווקים והמצב רק הולך ומחמיר. אולי הגיע הזמן שמישהו
שירה24.12.17
אז מה עדיף, לחכות זמן רב לבחור [או שזה יהיה כבר איש] ברמה זהה, או להתחתן מהר עם בחור ברמה יותר נמוכה? [כביכול] למה אני חותר? שמעתי על משפחה בחו"ל,הם התחתנו כאשר היא דתיה והוא היה חילוני לגמרי. עם השנים הוא התחיל להתחזק. לא יודע מה המצב עכשיו, אבל המסר הוא זה שהבית היהודי זו האישה. מאז גלות מצרים המצ
ברל (כהן) הרוסי24.12.17
16
בלי שופ קשר לכל הבלה בלה הזה.. יש קושי גדול בלמצוא את הזיווג.. מניסיון....:)
שרה24.12.17
עם כל הלב
ברל (כהן) הרוסי24.12.17
15
הבוס הנוכחי שלה היה קונה במכולת שבה אחות אישתי עבדה תקופה (הוכחה שאנחנו לא מהמשפחות "המקושרות") ושאל אם יש לה מישהי עם ראש על הכתפיים רצינית וכו׳ והשאר כבר ברור ... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נשוי ומאושר24.12.17
14
הנשים צריכות לפרנס אז גם חתונה, לימודים, הריון לידות כל שנה ומשרת סטודנט..של 2,000 ש"ח אי אפשר הכל!!! בחייייייאת ציבור חרדי תקלו על בנותיכם לפחות לימודים תנו להן לסיים לפני שהן מפרנסות "בן תוירההה" ולפני שאבא שלהם חוטף התקף לב מהמשכנא שלה..
חרדקית24.12.17
את הנישואים לגילאי 38-40 כדי שיצברו הון לדירה ולפרנסה. בתכלס, הם חיים על חובות. בדיוק כמו החרדים.. אז תקשקשי בשכל למישהו אחר!!!!
ללא שם24.12.17
13
עובדה רוב הגרושות בציבור החרדי התחילו את התהליך רק אחרי שהתחילו ללמוד לימודים אקדמאים לא לשכוח נשים דעתן קלה
סובל25.12.17
בציבור החרדי, לא מעט בגלל "מבינים בשלום בית" חסרי כל הכשרה. כאשר כבר הגיעו מים עד נפש, נשים שלמדו באקדמיה יש להן אומץ לקום ולדרוש גט ואילו חברותיהן שלא למדו לרוב סובלות בשקט. אז מה עדיף?
רפאל25.12.17
כל החיים הנשים החרדיות מרגישות נפלא ביחסי נישואין ולכן בעבר לא היו כ"כ הרבה מקרים של גירושין ודווקא היום שנשים הולכות ללמוד כן יש להן אומץ לפרק בית אחרי שהיו מאושרות בעבר וכתוצאה מהלימודים הרימו את האף ונהפכו להיות גבריות יותר מהגברים ואתה חושב שהן עשו את הצעד הנכון? דע לך שמדובר בחיי עבר {20 שנה }
סובל26.12.17
12
גדולי הדור יחד עם ראשי ישיבות יחד עם מנהלי סמינרים כל חוג בנפרד או כמה חוגים ביחד ולמצוא ביחד פתרון להתדרדרות גיל הנשואין. אולי ימצאו דרך שהבנות יצאו ללימודים אם בכלל רק אחרי הנשואין ולהתקין את זה כנורמה והוראת שעה חדשה. (היה טוב אם היה אפשר שיזווגו צעירים עם מבוגרות מהן ומבוגרים עם צעירות זה בטוח י
צריך למצוא תרופ25.12.17
11
חובה לצאת להפגין על זה !!! אבל ברור ששורש הרע זה מגזירת הגיוס והשמד שהכניסה קרירות בציבור החרדי
הפלס24.12.17
ל 13 אם הטיפשות הייתה מחלה כואבת אז כל החיים היית בגבס
איציקלה24.12.17
10
בזמן הזה הם יכולות לרכוש מקצוע , להתבגר מבחינת גופנית ונפשית , לצבור ניסיון חיים ולהביא ילדים איכותיים לעולם ולבנות בית יציב ומאושר (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חני24.12.17
9
במקום לחנך דורות להיות כל כבודה בת מלך פנימה, מחנכים את הגברת להיות מלכה.... ומלכות מתחתנות מאוחר, אם בכלל...
יוסף חיים24.12.17
8
טעות חמורה ! נושא השידוכים קשה.... בנות לא מתחתנות מכיון שהן לא רוצות אלה מכיון שההורים צריכים להביא הון עצמי לבת שלהם סדר גודל של 300-650 אלף שקל וזה שורש הקושי
שלי24.12.17
את הבחורים שלצורך "עתידם הרוחני" הם חייבים לעבור על הכתוב בשולחן ערוך חלק אבן העזר "לא יעגן את עצמו בשביל ממון".... אלה התוצאות העגומות.
רפאל24.12.17
7
A house ....and after that work hard to feed the family ....why will she want this (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
Lital24.12.17
6
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דזי24.12.17
5
כל כבודה בת מלך פנימה ???? אתה דואג לחנך את בניך או את עצמך שינהגו בנשותם כמו שצריך ,יכבדו אותם ויעשו מהם מלכות או שהם עבד נרצה לחינוך ילדים , לבישול , להביא פרנסה ,בשעה שאתה נהנה ומפזר סיסמאות , בן אדם לחברו ןברור שלאישה בראש ובראשונה , מברך אותך שלא תתגרש ,ולא תצער את אשתך ,וה' יאיר את עיניך (נש
שלמה 24.12.17
אם היית משם היית מבין ששם כל מה שכתבת זה שטויות אז אל תביע דעות אם אתה חרדי חלש
אורי24.12.17
מי שכואב לו ואינו מביע את דעתו אינו אלא .... חרדי מוג לב.
רפאל24.12.17
4
הכל בגלל הסמארטפונים האינטרנט והקדמה, ברגע שנחשפים לווטסאפ ולריגושים מידיים שום דבר כבר לא מרגש, וודאי שאין רצון להיכנס לעול של משפחה. ברגע שלא מבינים את מטרת הנישואין ואת הצורך להקים בית של תורה ויראה, אז לא רואים סיבה להתחתן. הרי להתלבש בבגדים צמודים ולהחזיק סמארטפונים לא מביא ליראה אלא רק למחשבות
א24.12.17
ואתה הראיה מטובה ביותר. הנה, למרות שאתה משתמש באינטרנט לא התקררת!
רפאל24.12.17
3
אני ואישתי חרדים מבטן ומלידה היתחתנו בגיל 18 בשידוך היום אנו הורים ל4 וחמישי בדרך בעז"ה ואישתי לא למדה מקצוע ולא הייתה צריכה לצבור נסיון והיא אמא למופת ואשה נהדרת ועובדת בעבודה שהקב"ה זימן לה עם הכנסה מעולה ותיפקודה בבית יוצא דופן, לדעתי אופן חשיבתך מוטעה משורשו כיון שאם את/ה לא נשואים במה בדיוק לצב
נשוי ומאושר24.12.17
צודק לחלוטין
י24.12.17
ד' עשה עמך חסד אמיתי שנתן לאשתך עבודה טובה ברוך ד' אבל מה לעשות כולנו באותה סירה לומדים ורק אז עובדים
אנונימי24.12.17
אתם כנראה שייכים לאחת המשפחות "המקושרות". בנותי סיימו בהצלחה 15 שנות לימוד וכאשר הן לא מובטלות או ממלאות מקום, הן מתפרנסות בדוחק מהחלפת טיטולים.
רפאל24.12.17
אפשר לדעת היכן היא עובדת ?ואיך היא התקבלה לעבודה? כי אני הרבה זמן בשוק העבודה ואם אין לך תואר אין לך הרבה מה לחפש שם...........
מלי24.12.17
אוי נא לנו כי מימי הרב שך לא שמעתי מי שמעורר על ננע ה"פרוטקציה".
רפאל24.12.17
2
שבני התורה מחשיבים עצמם יותר ממה שהם באמת. יש יותר בנות מבנים כך שזעות הבחירה שלהם היא גבוה יותר.. בעוד בנות איכותיות מחכות שמישהו ישים לב אליהן.. השדכנים רוצים המון כסף... ההורים של החתן רואים את הכלה כשטר של כסף וכך אבדה לה האמונה... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רות24.12.17
1
לנשואין: פשוט כ"כ קשה היום ל מ צ ו א את הזיווג הנכון! מה שנקרה משבר השידוכים (the shidduch crisis).
א24.12.17
יותר מפעם??? התשובה המוזרה היא בגלל האינטרנט!!! ומה הקשר של אינטרנט ללא להתחתן? הקשר היא שרבי נחמן מברסלב ועוד צדיקים אמרו "שעל ידי פגם הברית מתקשים למצוא את הזיווג האמיתי ואם בן אדם פוגם הרבה הוא יכול לאבד את זיווגו" ועוד בעיה יש שהבחורים שנחשפים לכל העולם באינטרנט לא מתאים להם להתחתן אם אישה ח
כ24.12.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 08:27

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 07:07

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 01.05.24

באישור הנציגים החרדים?

המדינה לבג"ץ: עובדים על חוק לגיוס חרדים בטווח המיידי

חנני ברייטקופף | 01.05.24
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

הגאון הקדוש שמשרווליו נפלו חרקי "מילבין" מול החתם סופר

ישראל שפירא | 01.05.24
ש

תמיכה נרחבת

קהילת 'אחוות תורה' מתרחבת: הרב מנחם מנדל שפרן מצטרף לנשיאות הארגון לצד הרב דוד לייבל

יוני גבאי | מקודם

הקבלת פני רבו

חג הפסח אצל הגרמ"צ ברגמן | תיעוד ענק

חיים רוזנבוים | 01.05.24

בשל המלחמה עם חיזבאללה

ההמלצה של צה"ל: לבטל את הילולת בל"ג בעומר במירון | גורם בקבינט: לא תהיה הילולה

ישי כהן | 01.05.24
ש

בזמן המסוגל

הם יהיו שם לבד ביער, במשך כל החג, רק בשביל להתפלל עליכם  במקום הקדוש

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

"גילוי אור הנשמה"

תופעה בתל אביב: נערים מבקרים בבית כנסת ונושאים תפילה

נחמן שטרנהרץ | 30.04.24

נערכים לכל תרחיש 

הבכירים סיירו במירון: "ההחלטה הסופית - בעוד מספר ימים"

קובי רוזן | 30.04.24

צפו בתיעוד

עם תחבושות על הראש: ניצולי הפיגוע חגגו את נס ההצלה

שאול כהנא | 30.04.24

צפו בתיעוד

הגר"ד לבחורים: "כל אחד מכם מכריז שהקב"ה לא פשט רגל"

איצלה כץ | 30.04.24
ש

קורע לב:

איך אפשר להסביר לתינוקת בת שנה שאמא לא תשוב יותר???

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם
ש

ראיון מרתק

איפה נמצא 'עם הספר' ב- 2024?

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

התלמידים חששו שרבם נכשל - עד שהתגלה מהיכן הגיע החרק

ישראל שפירא | 30.04.24