כיכר השבת

טור מיוחד

ברוקלין של צביעות: יאיר לפיד, סיי ציז' // יהודה סולובייצ'יק

ההבדל האמיתי בין החרדים בארץ ישראל לחרדים של ארה"ב, אינו משתקף בסדרה המצוינת של יאיר שרקי - ברוקלין של קודש'. ההבדל טמון בשאלה שלא נשאלה בסדרה (טור מיוחד)

47
יהודה סולובייצ'יק | כיכר השבת | ט"ו בטבת | 02.01.18
ברוקלין של צביעות: יאיר לפיד, סיי ציז' // יהודה סולובייצ'יק
(צילום: מתוך 'ברוקלין של קודש', באדיבות 'החדשות')

הסדרה המעולה של יאיר שרקי על חיי היהודים החרדים בארה"ב, הותירה אותי מחויך באופן רצוף במשך כל הצפיה בפרקיה השונים. כך ממש, מצאתי את עצמי מחויך גם שעות ארוכות לאחר שסיימתי לצפות בה. כנראה שמטר החיוכים הבלתי פוסקים של החרדים ה'חוצניקים' החמודים שהופיעו בה, הדביק אותי באופן פיזי ממש. החיוך המדבק. איזה מתוקים הם החרדים שם, ממש נופת צופים. והם גם עובדים, לא פרזיטים כמו החרדים הישראלים. האידיאליה המושלמת של דמות החרדי. או כמו שהיטיב לסכם זאת יאיר לפיד "הם נראים ממש כמו שסבא שלי ושלך היו נראים. ככה נראים יהודים".

ברוקלין של קודש • עוד בנושא:

ובכל זאת, יתוש קטן בחלק האחורי לא הפסיק לנקר ולהרוס לי את כל החגיגה. על אף רצף השאלות - חלקן חטטניות משהו - שהעלה שרקי במהלך הכתבה בפני יהודי חו"ל, נותרה שאלה אחת שהוא פספס. ומנקודת מבטי נראה שבשאלה זו טמון ההבדל האמיתי. לב הענין כרוך בה, ונדמה שאף אחד לא רצה לגעת בה. יתכן אף שהוא העדיף שלא לעסוק בה מחוסר ענין עבור הצופה החילוני, אך עבורנו חשוב לזכור אותה ולהעמידה מול עינינו. שלא ניפול בפח של נופת הצופים הזו.

הכיצד יתכן שאותה יהדות חרדית בארה"ב השבעה והמפונקת, אותה יהדות ליברלית ומכילה שהופיעה על המרקע הקטן בישראל בימים האחרונים, הנפיקה אך לפני חודשים מספר עצרת ענק באצטדיון ניורקי המכיל עשרות אלפי מקומות ישיבה, עצרת תפילה ומחאה שכוונה כנגד "גזירת הגיוס" הנוראה המרחפת מעל אחיהם שבארץ ישראל? הקורא החרדי יודע גם שאילולי הקרב שנערך בדקה התשעים מבתיהם של גדולי ישראל כאן בארץ, אותה עצרת היתה עלולה להיות גדולה ומשמעותית בהרבה.

האם החרדים המחויכים והליברליים שהופיעו על המסך יכלו להסביר לצופי ערוץ שתים מדוע הם או חבריהם כתתו את רגליהם על חשבון שעות העבודה - שכה חשובה להם - על מנת להביע את דעתם בנושא שאיננו נוגע אליהם והוא מנוגד בתכלית לתפיסת עולמם המכילה והפתוחה ? או אולי להחכים אותם בהבנה, מדוע הם ורבים מרעיהם ומקהילתם תומכים רעיונית ומממנים באופן ישיר את הזרמים הקיצוניים הקיימים כאן בישראל וכך מאפשרים להם להתבטאות ולהשפיע הרבה מעבר לגודלם היחסי?

ואם חשבתם שהשאלה הזו איננה רלוונטית לענין שבו עסקה הכתבה, הייתי מציע לכם לצפות שוב בפרק התגובות שלה. כאמור, יאיר לפיד רץ מיד להצהיר שהיהודים הללו נראים בדיוק כמו שסבא שלו היה נראה. האמירה הזו מקוממת כל כך עד שקשה להאמין שהיא אכן נאמרה על ידו של האיש הזה. כך מתבטא יאיר לפיד על הספונסרים והתומכים הגדולים ביותר של מתנגדיו האידיאולוגיים המרים? האם סבא שלו גם נהג כך ? ואולי אנו חוזים שוב בנבטי השותפות האידיאולוגית שנרקמה בין דרכם של הקיצוניים שהפכו את סוגיית הגיוס לדגל הקיום שלהם, לבין דרכו של יאיר לפיד שגם הוא הפך אותה לדגלו ורק מהצד ההפוך. זה מכאן וזה מכאן, הצד השווה שבהם הוא שדמותו המאוזנת והריאלית של חרדי סטנדרטי מן השוק מוציאה אותם מאיזון. שישתו כוס מים קרים.

• • •

בכדי להבין את התשובה לשאלה הנוקבת הזו, צריך להבהיר נקודה נוספת. כיום כולנו מבינים ורואים שהיהדות החרדית בישראל היא חלק מהותי מסיפור קיום והתבססות העם היהודי בארצו. החרדים נמצאים כאן כדי להישאר ואף כדי לגדול ולשגשג. מאוכלוסייה שמנתה 4.0% בשנת 1980, הפכנו להיות 11.2% מכלל האוכלוסיה בישראל, ועוד היד נטויה בתחזיות דמוגרפיות מרחיקות לכת לעשרות השנים הבאות.

לאור המספרים הללו, ומהיכן שלא תבחן את היחס של המגזר החרדי למדינת ישראל ולמוסדותיה, החל מהגישה הקיצונית שמתנגדת לחלוטין למפעל הציוני ורואה בו נסיון שיש להילחם כנגדו, והמשך דרך הגישה המרכזית שרואה במפעל הציוני התפתחות שמימית שיש להתבונן בה לעומק ולהלך אחר דעת גדולי ישראל בשאלת היחס אליה. כך או כך, נסיון או התפתחות שמימית, עם מספרים ותחזיות כאלו ברי לכל שהחרדים נמצאים כאן והם חלק מהאתגר הגדול הזה של להיות כאן. הם חלק ממלחמת הקיום החברתית, הכלכלית, הרוחנית, והדתית של העם פה. (אגב. ירצו או לא ירצו, מהר מאוד הם יבינו - או שהם מבינים כבר - שהם גם חלק ממלחמת הקיום הבטחונית של העם. מי בלימוד תורה, ומי בכל דרך אחרת).

הדרך הקלה ביותר היא לוותר על להיות חלק מהסיפור הזה. לברוח לאמריקה השבעה והמחבקת, ולחיות שם על זרי הדפנה. משמעותה של האופציה הזו היא לוותר על המגורים כאן בארץ אבותינו, לברוח מהאתגרים הרבים שטומן בחובו המפגש היומיומי עם הציבור היהודי שאיננו שומר מצוות, ולהרים ידיים מראש אל מול הדילמות וההתמודדויות שהמפגש הזה מציב. זוהי בדיוק האופציה אותה הציג שרקי בסידרה המעולה שלו: אופציה של חולשה ובריחה מהאתגר הבסיסי ביותר שהזהות היהודית והחובה הדתית מציבות בפנינו. לוותר מראש ועוד לטעון שהויתור הזה זו הדרך שעלינו לחקות.

אך האמת היא שהדרך הזו היא דרך של חולשה. ברגע של מבחן, אל מול האתגר המורכב הראשון שנקרה בפניה, היא לא עמדה אפילו רגע אחד. יהודי אמריקה נפלו שדודים אל מול גלי הסתה ילדותיים של הזרמים הקיצוניים מהארץ, ויצאו בהמוניהם לזעוק כנגד גזירת גיוס מדומיינת שלא התחילה ולא נגמרה. כמה עלוב.

הסיפור של הגיוס הוא רק דוגמה אחת שממחישה את כל הענין. וזה בדיוק מה ששרקי פספס, השאלה הזו היא לב הענין. תראו כמה קל לחיות שם ולחוות דעות על מה שקורה פה. ולעומת זאת, כמה קשה לחיות פה ולהתמודד יום יום עם המציאות עצמה ועם הקשיים שהיא מציבה: אחוזי הנושרים ההולכים וגדלים, ההסתה הבלתי פוסקת כנגד הציבור החרדי, השנאה והניכור המופגנים מידי יום כנגד הציבור החרדי מחד והניסיונות לשנות את אורחות חייו מאידך, ובתוך כל אלה יש צורך אף להתמודד עם אתגר הקיום הכלכלי, ועוד ועוד.

שימו לב למשל לדוגמה הבאה: אברך חרדי בוגר ישיבת ליקווד יקבל הכרה אקדמית על חלק מהשנים שהוא בילה בישיבה. תנסו לספר את זה לחברי המל"ג כאן בישראל, הצחקתם אותם, גם אחרי שבוגר ישיבת פוניבז או חברון יוציא תואר אקדמי כדת וכדין במוסד מוכר, הוא לא יזכה להכרה על לימודיו בישיבה כ-12 שנות לימוד לצורך התמודדות במכרזים ממשלתיים. הם פשוט לא מכירים בכלל בשנות הישיבה כשנות לימוד. יהדות ארה"ב לא נאלצת להתמודד עם הניכור והשנאה הזו. השכן של היהודים הנחמדים שדברו למצלמתו של שרקי הוא היספאני או כושי. ההיספאני או הכושי לא רוצים לשלב את החרדים ולא רוצים לשנות אותם, למעשה - הם בכלל לא מעניינים אותם. וזה שונה מהותית מיאיר לפיד שמנופף בסבא החרדי שלו ומנסה אגב כך ללמד את ילדינו כיצד הם צריכים להיראות. כך תראו ישיבה שיכולה להיות גם קולג' רק במדינה בה יש חופש דת מוחלט ואין כל חשש להתערבות בתכנים ובארחות החיים. וכך גם בדוגמאות נוספות שממחישות שכאשר אין צורך בהגבהת החומות מפני נסיונות ומפני רוחות של שינוי, ניתן להקדיש משאבים רבים יותר לתהליכים בבית פנימה ללא כל חשש.

רק בהבנה זו, טמונה התשובה לשאלה כיצד יהדות ארה"ב שמעולם לא נאלצה להתמודד עם אתגרים שכאלה, יכולה להקדים בניחותא ולצאת ממקום העבודה שלה (שמתחיל ב50k לשנה. זוכרים ?!) בכדי למחות כנגד החילויינים בארץ ישרואל שרוצים לגייס את כל תלמידי הישיבעעס, ורגע לאחר מכן אתה מוצא אותם כבר מחייכים למצלמה של ערוץ 2 הישראלי והחילוני. היי. אנחנו לא כמו החרדים הפרזיטים בארץ ישרואל. אנחנו שונים. היי יאיר לפיד, דו יו סי מי ? רי לאב יו. סיי ציז'. דש לסבא שלך. אנחנו ממש כמוהו. ולנו לא נותר אלא לתהות: האם גם הצביעות הזו היא חלק מהדמות היהודית שיאיר לפיד מדבר עליה?

לצד זאת, צריך גם לומר את האמת. הסדרה של שרקי מרתקת כיוון שהיא מציגה גם את ההתמודדויות הייחודיות שעומדות בפני הקהילה החרדית בחו"ל. אינני חולק על כך שאף הם נדרשים לעמוד בפני סוגיות רבות. אך לצד ההכרה באלו, יש צורך אחת ולתמיד לקרוע את מסיכת הצביעות הזו שקוראת לנו ללמוד כיצד להתנהג מאחינו החרדים שבחו"ל. איננו זקוקים ללמוד מהם דבר. אפשר אולי להציע שייקחו אליהם את יאיר לפיד ליום אחד, אחר כך נדבר. עשינו דיל?!

תוכן שאסור לפספס
47 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
37
אני יהודי חסידי שגר בברוקלין ואני מעיד שכל הכתבה הזה הוא שקר מתחילתה ועד סופה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
פנחס08.01.18
36
הכל טוב ויפה! הכתבה של שרקי יפה ומצוינת! המאמר כאן יפה מאד! הענין הוא שצריכים להיסתכל תכלס איפה נמצא עולם התורה??? רק בארץ ישראל !!! בלי לזלזל ביהודי חול היושבים ללמוד ומקימים תורה ומצוות כדת וכדין. אבל בזכות שיש ככ הרבה לומדי תורה בארץ עולם התורה כאן!!! והוא מגדלו
בוגר03.01.18
הוא לא הביא את ישיבת ליקווד על אלפי ה'פרזיטים' שלה, כי זה לא מתאים לאג'נדה שלו שכוווווווווווולם עובדים
חולטוס04.01.18
35
הבהרת בעצמך את ההבדל בין הקהילות. בארה"ב החרדים הם קהילה קטנה שנבלעת בתוך הפסיפס האתני והאנושי המגוון והענק שם. הם לא "מאיימים" לשנות את צביון המדינה ולכן אין למדינה סיבה לפעול נגדם. משא"כ בארץ, החרדים מונים הרבה יותר, באחוזים כמובן, כמו שכתבת בכתבה, ורק הולכים וגדלים, גם באופן יחסי. נוסף לזה בארץ ה
דבש, ירושלים03.01.18

הצגת כל התגובות

34
Great article!
Moshe03.01.18
33
העצרות עליהן אתה מדבר ממומנות ע"י גורמים שרוצים להגדיל את המימון של המוסדות שלהם את האמת אתה יודע רק מתכחש אליה ואין שום קשר בין העצרות המטומטמות האלה למה שנאמר בכתבות של שרקי
מישהו03.01.18
32
להיות חרדי בחו"ל , יש הרבה פחוט הסתה נגד הציבור החרדי, ואפילו יותר קל לחנך ילדים כשיש קו ברור בין יהודים לגויים, פה בארץ יותר קשה לשמור על הרוחניות (אינטרנט וכו') מה ששם יש כמעט חופשי!!!!
מישהי04.01.18
31
העצרות היו ביום ראשון שהוא יום חופשי לחרדים בארהב !! ולעניננו ההבדך המהותי. הוא היחס למדינה החרדי הישראלי אינו מכיר בצדינה ואינו חלק ממנה החרדי האמריקאי כן חלק ממדינתו לשאלה למה יש תשובות רבות וטובות מדינת ישראל היא הפלטפורמה לזהות החילונית יהודית ולכן לחרדי אין שום רצון להזדהת איתה מדינת ישראל
james04.01.18
30
מה הקשר?! דובר בכתבה על שיווין בן אדם עובד לבן תורה שאלו לא מזלזלים באלו ושהשלטון שם מאפשר עבודה בלי צורך בגיוס.. לפיד לא רלוונטי כלל! לעצם העינין צריך להבין שבכלל עם ישראל יש את כל סוגי עבודת ה׳ יש שעובדים את ה׳ בצורת עבודה ויש בלימוד וכו וכל אדם יש לו מקום ושצריך לאפשר למי שרוצה לפרנס את בני ביתו
אנשין03.01.18
29
באופן כללי אני מזדהה עם הכותב, אבל אני רוצה לשים אצבע על נקודה אחרת העם היהודי לאורך הדורות נאלץ להתמודד עם הגבלות שיזמו הגילדות המקצועיים של הגויים, למשל גילדת הנפחים של שניפישוק מנעה בחוק מיהודי העיר לעסוק בנפחות, התוצאה הובילה את היהודים לעסוק במסחר בפרט ובמסחר בכסף בפרט (מה שגרם להם לצרות אחרות]
הגנום המושמד04.01.18
28
חשוב להזכיר שגם אצלנו בליקווד ובמונסי ואפי' בבורו פארק יש המון נושרים ובעיקר מהציבור החסידי, רק לאחרונה התאבדה אשה צעירה שקצת ירדה מהדרך, אז ככה שגם אנחנו מתמודדים עם הבעיות האלה, עדיין אתה צודק שאין היגיון להתערב מרחוק על בעיות פנימיות בישראל, תודה.
דויד08.01.18
27
יהדות ארה׳ב החרדית ברובה מונה אנשים שעובדים לפרנסתם, אינם קנאים וקיצונים כלל חוש הומור יהודי משובח ובעיקר סובלנות כלפי השונה כמובן שאם ארגון מסויים יערוך כינוס זה או אחר באצטדיון ויציע הסעה חינם באוטובוסים יהיו מספיק שיגיעו למעמד הרי הקהילה מונה מאות אלפים ותמיד תוכל למצוא כמה אלפי קיצוניים או סת
ללא שם03.01.18
26
החלטת שאין כל גזירת גיוס ואז הוכחת כל מיני שטויות אבל מאיפה אתה יודע שאין גיוס אולי פשוט בארץ יש הנהגה שולטת שא"א להמרות אותה ולכן החדירו גם לך שאין גזירה אבל שם יש ראשי ישבות ועסקנים בעשרות שלא כפופים להנהגה בארץ ולכן הם מסתכלים על האמת
אביעזר04.01.18
25
אלה שיצאו להפגין יצאו מסיבות פוליטיות ומפלגתיות ומהוות אחוז זעום מיהדות ארה"ב. הם יגיבו בחיוך רחב מאוד (יותר רחב מהחיוך שאתה חייכת) לשמוע את ההסברים המלומדים שלך על הסיבה שהם יצאו להפגין. ואגב רובם ככולם חסידי הזלוני מסטמר. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
המתבונן03.01.18
24
כאן כל היום עסוקים בלריב על כל מיני שטויות, הן מריבות מהצד החילוני והן מהצד הדתי. ושם אין את המריבות האלה, וזה ההבדל היחיד בינינו.
מיכל04.01.18
23
היהדות החרדית בארה"ב קטנה מדי מכדי שמישהו ישים אליה לב. זה לא המצב פה בארץ. היהדות החרדית בארה"ב יכולה להשתמט מחובות אזרחיות, במדינה ענקית של למעלה מ 300 מליון איש מי בדיוק ישים לזה לב? פה בארץ השתמטות מחובות אזרחיות פירושו להיות נטל על אלו שמקיימים את חובותיהם לחברה ולמדינה ולא עסוקים רק במציצת לשד
אודי04.01.18
22
גם אני הרגשתי באותה התקוממות כמו הכותב. אבל כל זה מה שאויבנו עושים ואין לנו ברירה. אבל עלינו לא להסתכל מה הם עושים אלא על עצמנו, מה אנחנו יכולים לעשות, ואני מוכרח לומר שאנחנו מצדנו חייבים להפסיק לעשות ״דוקא״, כמן שאמרו גדולים בתקופת צמיחת הציונות: ״אסור שנחדל מלעשות את הדבר הנכון רק בגלל שהם רוצים ש
משה ד03.01.18
21
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אמת02.01.18
20
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דסי03.01.18
19
הסידרה כן הציגה את בעיית ההתייחסות לגיוס לצבא -שרקי הקדיש לכך תוכנית שלימה .חסידי סאטמר יצאו כנגד הגיוס לצבא בישראל .שרקי הדגיש שחסידים אלה לא היו כלל וכלל מחויכים מול המצלמה שהציג.!יודגש:שאר החסידויות אינן עוסקות בעניין הגיוס כלל .
חיים הר זהב02.01.18
18
כל כך נכון.צודק ב100 אחוז.
יוסי02.01.18
17
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
קשקשן02.01.18
16
בהעצרת היו רק חסידי סטמר. ואגב העצרת היה ביום ראשון ואין עבודה בארה"ב לרוב אנשים ביום ראשון
מנחם02.01.18
15
אתה יודע למה? כי אני מזהה בין השורות את הקנאה העצומה שלך ביהודי סאטמער מחו"ל שהם עובדים לפרנסתם כמו שהרבה אמוראים וצדיקים עבדו למחייתם ולא מתביישים לעבוד אפילו בבנייה העיקר לא לחיות על חשבון האחר ומצד שני אתה נשאר עם פה פעור שדוקא זה שעובד ככה הוא אנטי ציוני חריף ופה בארץ אתה אתה יכול לראות רבני
ישה02.01.18
14
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אתה02.01.18
13
מדהים!!! אמרת את מה שכולם חושבים זה פשוט הזוי ועלוב להשוות בנינו לשם,הצבוע הלפיד הזה חייב לראות את המאמר שלך השנאה של המדינה והרצון שלה לשנות אותנו להתערב בחינוך לבולל אותנו בישראליות להכתיב לנו איך להיות חרדים מה ללמוד ומה לא ללמוד לפרוץ כל חומה קדושה בנינו לבינם, הם מתארים את החרדי הממוצע זה שעבר
נתנאל02.01.18
12
מה הקשר בין האתגרים שצריכים החרדים לעבור פה, לעצם היציאה לעבודה? כאילו הם צריכים להיות קיצוניים יותר,כדי לעמוד בהסתה החילונית?
משהו02.01.18
11
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בני02.01.18
10
בס"ד בניו יורק תואר ראשון צורך 120 נקודות קרדיט , שמורכב מ60 נקודות של המקצוע ,ועוד 60 נקודות של כל מיני קורסים שסטודנטים לוקחים. בחור ישיבה שלומד בישיבה או בכולל אחרי 4 שנים של תיכון על כל שנה מקבל 12 נקודות קרדיט. ז"א אם לומד עוד 3 שנים בישיבה ולאחר החתונה לומד שנתיים, הרי יש לו 60 נקודות קר
צבי03.01.18
כי בארץ ישראל בשם ה"השקפה הטהורה מערימים קושי על גבי קושי בדרכו של מי שרוצה להוציא תואר אקדמי. אם בארצות הברית מותר, אז למה אוסרים בארץ ישראל?
רפאל03.01.18
9
מהחילונים יותר מאשר היהודים באמריקה מהגויים, שמה אברך יכול לקבל תואר אקדמי ופה לא, אז זוהי בדיוק הנקודה חכמי חלם שכמוכם "באו לאמריקה" והפסיקו להתחבר ולהתחנן לחילונים על כל אגורה במחיר וויתור בחינוך או בשבת או יידישקייט אחרים, פקחו את עיניכם והפסיקו להאמין במדינת העמלק הציוני עשו את חשבון נפשכם כמה כ
ד02.01.18
8
תבין אתה ואני פה בישראל ולא באוגנדה כמו שרצה הרצל .רק בגלל שאנחנו יהודים ולא רק ישראלים אז תתחיל להיות קצת יהודי לא לפי מה שנוח לך אלא לפי ההלכה ותבדוק בסטטיסטיקה שיש עודף חיילים בצבא וגיוס החרדים מיותר כך שמעתי באחת מהתוכניות של השמאל. אגב בקשר לצבא קשוט עצמך אח"כ אחרים
יוסף02.01.18
7
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אני02.01.18
6
כזאת ערבוביה של מלל כבר מזמן לא קראתי. בהפגנה נגד הגיוס, הציבור החרדי מיינסטרימי לא השתתף. אז בבקשה לבדוק לפני שאתה כותב. וכן ידיד היקר, גם אני מאלה שקמו ועזבו. מביקור מולדת אחד למשנהו, אני מבין שעשיתי את ההחלטה הנכונה. לא לכולם מתאים סגנון החיים הזה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מאיר02.01.18
5
חינם של אחיך........אלה שבאמת לא בסדר וצבועים והכל זה החילונים יוצרי התקשורת הזולה והמכוערת כלי של השטן שנלחמת בקדושה ובאהבת חינם שלנו גם יחד.
ש02.01.18
4
אוו טוב הכתבות של שריקי בנושא באמת מאאד יפות. וצחקתי כשקראתי איך הכותב עצמו חייך כי זה מה שקרא לי... הם באמת חמודים כאלה.. אבל הכתבה הזאת הסבירה לי טוב טוב את ההבדלים.. וגם סוף סוף יש תשובה לכל המתריסים תראו את החרדים בחו"ל... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
תמי02.01.18
3
ועל זה נאמר שרקי שקרי. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אמת03.01.18
2
רוב הסטמרים מקרית יואל לא הופיעו בעצרת
מנחם02.01.18
1
"ברוקלין החרדית" בהחלט לא השתתפה בכינוס שנעשה ע"י פלג קיצוני מאוד, בדומה להפלג הקיצוני בארץ, שגם היא לא מייצג את כלל החרדים. אפילו חסידות סאטמאר - שהוא חלק מאוד קטן יחסית מבלל האוכלוסיה החרדית בארה"ב - היה נגד הכינוס הנ"ל כידוע ורק הפלג הקטן של סאטמאר מהר"ל לקחו חלק בה. [קח לדוגמא דבסיום הש"ס שעבר
איש ברוקלין02.01.18
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 18:58

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 14:41

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 14:22

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 14:22

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 14:21
ש

עם הצלחה לא מתווכחים

ככה ניצחתי את הפחד מהרבנות

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 10:00

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 08:27

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 07:15
ש

לסיים מסכת אחרי מסכת

2 מליון ₪ הושקעו בפרוייקט הדיגיטל התורני - הצטרפו >>

כיכר בשיתוף יומי | מקודם

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 07:07

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24

השיטור יחל באכיפה מיידית

החגיגות תמו: אלו הסנקציות בב"ב, שיחסלו את ליל שישי בעיר

שאול כהנא | 01.05.24

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 01.05.24
ש

בריאות זה הכול

משקפי ראיה חינם לילדים? זה לא הכל

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

באישור הנציגים החרדים?

המדינה לבג"ץ: עובדים על חוק לגיוס חרדים בטווח המיידי

חנני ברייטקופף | 01.05.24

"הוא בעצמו קופץ"

"חיקוי של הרפורמים" | הראשון לציון נגד הרב אייל עמרמי

ישי כהן | 01.05.24