כיכר השבת

האזינו

מרגי: "מנהלים אשכנזים; תפסיקו להתעסק עם הבנות שלנו"

יו"ר ועדת החינוך, ח"כ יעקב מרגי מש"ס, יוצא הערב במתקפה חריפה נגד מנהלי הסמינרים האשכנזים בירושלים, שלדבריו מנציחים את אפליית הספרדיות בגלל כסף • וגם אגודת ישראל לא יוצאת נקיה משבט לשונו • האזינו (חרדים)

43
אלי רוטמן | כיכר השבת | כ"ט בתמוז | 12.07.18
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

"בשנים האחרונות, בניגוד למה שנתפש, נגמלנו מהחיזור אחרי האשכנזים. הקמנו ישיבות ומוסדות משלנו, ולא משחקים בנו יותר", כך אומר הערב (חמישי) יו"ר ועדת החינוך בכנסת ח"כ יעקב מרגי (ש"ס).

לדבריו, בראיון ליעקב ריבלין ואבי בלום, לתכנית 'פילפוליטיקה' ברדיו קול חי, "בסמינרים לעומת זאת, בבני ברק אמנם פתחו סמינרים ספרדים וכולן שובצו, אבל בירושלים הולכים מנהלי הסמינרים האשכנזים ועושים רישום בכיתות ז' של בתי הספר שלנו, לתלמידות המוכשרות - בניגוד לחוק שאוסר את זה".

הם גם שומרים על מכסה של 25-27 אחוזים של בנות ספרדיות, וככה יוצרים מגמה אצל החברות שלהן לרצות את הסמינרים האשכנזים, ועושים רושם שהבנות הטובות לא בסמינרים שלנו".

"הנה הצהרה, לא מן השפה ולחוץ: אנחנו במאמץ כביר מול משרד החינוך לפתוח עוד סמינרים ספרדים בירושלים. כבר בשנה שעברה יכל להיות טוב יותר, לולא משרד החינוך נכנע ללחץ של יו"ר ועדת הכספים וסגן שר החינוך מאיר פרוש...".

Your browser doesn’t support HTML5 audio

הראיון המלא עם מרגי (מתוך 'פילפוליטיקה', רדיו קול חי)

מרגי הוסיף בכעס: "יתכבדו מנהלי הסמינרים, שאמורים להיות אמונים על חינוך בנות ישראל ולא על ההרס שלהן, ויחתמו על התחייבות שמשנת הלימודים תשע"ט הם לא עושים רישום מוקדם ולא מתעסקים עם הבנות הספרדיות".

"שימו לב שבשנים עברו היה מדובר על 300-500 בנות ספרדיות לא מסודרות, אחר כך הורדנו את זה לפחות מ-100 ובשנה שעברה ל-30 בלבד, ואני מקווה שהלאה המספרים יהיו קטנים אפילו יותר, אם רק המנהלים האשכנזים יניחו לבנות הספרדיות לנפשן".

"הסיבה להתנהגות שלהם, היא כי בעל-יסודי התקצוב הוא 'פר' ראש, וכשאתה מחזיק כיתה של 50-54 בנות אתה מרוויח המון. מכיתה של 20 ומעלה, הרווח הוא של 100 אחוז על כל בת. זה נטו לחץ כלכלי אדיר".

באשר לסוגיה הבוערת של "חוק הגיוס", הרחיב ח"כ מרגי ואמר: "לפני כמה חודשים, כשחברי כנסת מיהדות התורה איימו על זה משהו, צייצתי 'עשו לי טובה, אל תגעו בחוק, כי כל פעם שנגעתם בנושא הזה - דפקתם אותו'".

ח"כ מרגי (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

"לצערי הרב, אין לנו עמוד שדרה. אני שומע מח"כ מקלב את המנגינה ש'יש לנו את רבותינו, ולא ניגרר אחרי אגודת ישראל ומועצת גדולי התורה החסידית'. אסור לנו להיגרר אחרי עמדות שוליים קיצוניות בחברה החרדית".

"עד היום, כולם פחדו לדבר בסוגיות שבמחלוקת, קיבלו קיפאון כזה, שמא יבולע להם. אני שמח שלאחרונה גפני ומקלה מעזים ואומרים את דעתם, כי עד היום היה רק את יעקב מרגי שמעז".

"אמר לי אחד מחברי הכנסת של דגל התורה, שעדיין לא הזכרתי את שמו בשידור הזה...: 'מה לעשות. לך יש את האומץ לומר את הדברים'. אז הנה אומר לך משהו שפוחדים לומר אצלנו במפלגות החרדיות, כי לפעמים הסמנטיקה גוברת על המהות: כשנכסנו לקואליציה הזאת, אחרי ממשלת לפיד, שינינו את 'חוק הגיוס' כאילו אנחנו לבד על הגלובוס, כאילו אין בית משפט עליון ואין חברה אזרחית שתפגין. שינו את החוק לקיצוניות אחת, אז הגיע בג"ץ וזורק אותנו חזרה הביתה, לחוקק חוק גיוס חדש".

"יש חוק גיוס, שהוא אולי חוק לא הכי טוב לעולם התורה ולציבור החרדי, ואם זה היה תלוי בנו היינו עושים את זה יותר טוב, אבל משרד הביטחון הביא את המתווה שלו עם כמה פרמטרים שאנחנו לא חיים איתם הכי בנוח, שאם לא נעמוד ביעדי החוק, בעוד 6 או 8 שנים הוא יפקע".

"ופה מגיע האולטימטום של סגן השר הרב ליצמן, שמאיים לפרוש בגלל החוק הזה. ואני לא מבין: מה אתה מעדיף, 8 שנים של שקט או שבעוד חודשיים בלי חוק כולם ברי גיוס? עם כל הכבוד, אנחנו לא עובדים אצל הקבוצה הקיצונית. לנו יש אחריות מלאה לעולם התורה. להתנהג באחריות זה לא אומר שלא דואגים. לצערי הרב, אלו שהרימו קולות פופוליסטיים ומתלהמים כל השנים, הם שפגעו בעולם התורה".

במענה לשאלת המראיין אם מוטב היה שכל מועצות גדולי וחכמי התורה היו מתכנסים יחדיו לדון בחוק, השיב מרגי בשלילה: "במקרה כזה, הקבוצה הקיצונית שלחשה באוזניים לחלק מגדולי ישראל וצבעה הכל בצבע שחור, היתה גוברת. בזכות שלא התכנסו יחד, והח"כים של דגל התורה הלכו באחריות ואמרו מה שאמרו לרבניהם, ויו"ר ש"ס הרב דרעי התנהג בצורה אחראית מאוד (ואני לא חוסך ביקורת, כשיש לי) והלך למועצת חכמי התורה אחד אחד והסביר להם את המתווה - זה גבר על כותרת כזאת או אחרת".

"בחלק מהמקרים, הצעקות הן כדי להרגיע את שרירי הבטן של קבוצה כזאת או אחרת. אחריות - זה לא. עולם התורה לא שלי, של גפני או של אגודת ישראל. הוא של עם ישראל, ונבנה ב-70 השנים האחרונות טפח אחר טפח והגיע לממדים שלו היום, אנא, בואו נשמור עליו", סיים ח"כ יעקב מרגי את דבריו בראיון לתכנית 'פילפוליטיקה' ברדיו קול חי.

תוכן שאסור לפספס
43 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
22
הכי פשוט לאסור על מנהלי הסמינרים ללמד את תורתם של הראשונים והאחרונים הספרדים.ואז כשכמעט לא ישאר להם מה ללמד הם ירוצו אחרי הספרדיות.אם המנהלים מאמינים בתורת הגזע אז עד הסוף.ועוד בארצו של מרן השוע-האחד בא לגור וישפוט שפוט
משכיל13.07.18
בספרד וחי בין היתר בבולגריה, אז אנא...
יעקב, בית שמש30.07.18
21
מתי יבוא היום שספרדים יפתחו מסגרות מצוינות לעצמם למה אתה רוצים להכנס למקום שלא רוצים אותכם (בצדק) המנטליות שלכם שונה לגמרי מהאשכנזים ולכן אתם לא מתאימים נמאס שכל הזמן תדרשו שיכניסו אותכם במקום שתרימו את הכפפה ותרימו מקבילה לחברון פונוביז ותפרח תפסיק לדרוש מאחרים להיות מושלמים ותתחיל להוזיז את עצמך ו
מוטי13.07.18
20
מרגי תפסיק ללכך זה לא ישנה את המציאות. הספרדים הם לא שלך! מותר למנהלי סמינרים לקבל ספרדיות שמתחננות! ללמוד אצל האשכנזיות, גם אם הם מרויחים הרבה כסף!! זכותך לפתוח עוד סמינרים לספרדים אתה מוזמן!
חרדי שמבין13.07.18
שב בשקט גזעני
רחלי13.07.18

הצגת כל התגובות

19
בושה וחרפה לאשכנזים. אנטישמיות . גזענות בצורה מגעילה. בגללם המשיח מתעקב ....
א. ד.13.07.18
האשכנזים לא עובדים אצלכם
ריאלי13.07.18
18
היו אנשי ש"ס עכשיו שהגיע הבחירות והם לא מגרדים את אחוז החסימה הם מתחילים לעורר את זה מחדש, וגם לא דרעי אלא מרגי. כל הזמן דרעי מעדיף את האינטרס האשכנזי על הספרדי, אז שלא יבלבל את המוח. גם הוא עושה כסף מאשכזים יותר ממה שהוא יכול לעשות מספרדים, הם יודעים לשחד אותו טוב טוב.
srgh13.07.18
17
לאיש ולמערכת ,, שס היא הנציחה ועדיין מנציחה את ההפליה הגדולה ביותר . כיייייייייייייי רק ככה ורק בזכות זה שס קיימת . דרעי דואג לכך כל הזמן , ובהוראת דורעי הם דואגים שהשקופים וכל הדומה לכך לא יירד מסדר היום לעולם ,,,,, אחרת אין קיום לשס . כנופיית חולי נפשששששששששששששששש
חיים13.07.18
16
בושה בושה בושה למנהלי הסמינרים על תאוות הבצע, על דמם של הספרדיות. ביישו אותן, השפילו אותן עד עפר ולבסוף קיבלו אותם אבל כסוג 07 חינוך מיוחד, אכן חינוך מיוחד של חרדים יראי אלוקים ושונאי ממון. עד לאיפה השחיתות הזו תגיע? והכל בשם התיירה ולשם שמים ועזבו את החילול ה' הנורא. רק לבי לבי על אותן ספרדיות שהור
מה יהיה13.07.18
האשכנזים לא עובדים אצלכם
ריאלי13.07.18
15
כבר מזמן ירד
נ.י13.07.18
14
במקום לצפות שהאשכנזים יעבדו בשבילכם ויפתחו לכם מוסדות תפתח מוסד הספרדים לא רוצים לעבוד קשה לפתוח מוסדות ומצפים שהאשכנזים יעשו להם את העבודה זו חוצפה במיוחד עוד שמדבר אדם שלא הביא שום תועלת לעולם
ריאלי13.07.18
13
האשכנזים הגיזענים האלה
אני12.07.18
ביבשת שחורה מוקפים בערבים (גויים)שיש להם אידיאל להפוך את כולנו לערבים כמוהם בשביל לאסלם אותנו .
אורחת13.07.18
12
זו אסטרטגית בחירות נטו ! תפקחו עיניים ואל תהיו תמימים !
אחד שמכיר את הטריקים האלו13.07.18
11
הדור הישן סבל מאפלייה. אבל עברנו את זה ממזמן אשכני/ספרדי? את מי זה מעניין בכלל.. ואם זה מענין אותך אז אתה לא מעניין אותנו
דניאל פרץ13.07.18
10
זה כואב..תיראו מה הולך ב ת"ת..זוועות
שרית13.07.18
9
שיפתח סמינר ויכנניס את מי שהוא רוצה וידיר את האשכנזיות
חיים12.07.18
8
על שנאת חינם חרב בית המקדש!! וכרגע מי ששונא זה האשכנזים שמפלים לרעה את הספרדים ולמי שיש לו טענה שבספרדים ילכו לפתוח מוסדות לעצמם רק מגביר את האפליה והשנאה בין שתי המחנות!!! למה אי אפשר שיהיה בית ספר אחד ,סמינר אחד , ישיבה אחת לכולם באחווה?????
א.א.13.07.18
7
ידידי הרב מרגי אתה מכיר אותי אישית שוחחנו בעבר בסוגיה הבוערת.לי ממש אין בעיה בענין אך לצערי המצב קשה וכבד מנשוא הבעיה מתחילה בכך שהבנות הספרדיות המצוינות בלימודים מתקבלות ונרדפות על ידי סמינרים אשכנזים וכן גם בבני ברק ובכך מנפנפים בדגל הספרדיות.וולף הראשי לוקח את השפיציות שאביהם רבן כהנא ומאיר את המ
אבי אוחיון13.07.18
6
מרגי נשמה! מספיק כבר עם הפילוגים והשנאה די די!!!
יהודי13.07.18
5
שילך ויצייץ בטוויטר את כל השטויות האלו לחבריו החילונים.היא לא מגיע מבית דתי ולא מבין כלום בהשקפה חרדית.אין לו בעיה להתבטא כי הוא לא נספר כחרדי ולא חי בחברה חרדית.הוא איננו ממותג כחרדי.זה כל ההבדל בינו לבין מקלב.אין שום באומץ בהצהרות שלו.זה בדיוק אותו אומץ שבנט היה צריך להפעיל בשביל להצהיר את זה.
חרדי12.07.18
עוד פעם מתייחסים מי אמר ובודקים בציציות כמה אחוזי חרדיות יש לו. תרגע הוא לא פחות חרדי ממך...הוא אומר את האמת! 8 שנים של שקט.רק אתה כנראה עציץ מפולג שאחריות ממך והלאה. כן הרב מרגי צודק.
מחלוייקעס.זה הכל12.07.18
מזלזלים בכולם תפסיקו לברבר יותר מידאי יש הרבה חוזרים בתשובה הרבה יותר טובים מהחרדים עם הרבה יותר יראת שמים מהחרדים אז איך אומרים יאלללה יאללה..... את התותים שלכם תמכרו לחילונים לא לחרדים...
בן לחוזרים בתשובה ושמח בזה13.07.18
עם כל הכבוד לך בתיירה שאתה לכאורה בא בשמה כתוב שלבעלי תשובה דרגה יותר משל צדיקים! והשקפה-איננה תורה. לא ידוע לי על חלק נוסף בשו"ע העוסק בהשקפה! השקפה נבנתה עם מציאות החיים ןמאינטרסים של עסקנים! ומסקרן לדעת איך אתה היית מתמודד או לא.. מתגבר או לא.. על נסיונות של בעל תשובה ומי שלא חרדי זה אתה -הש
איילת13.07.18
לך תעשה חמוצים!
דניאל13.07.18
מה נשאר מההשקפה החרדית כובע וחליפה, טלפון כשר, וכל מיני עסקנים שדואגים מי יהיה ראש העיר וחבר מועצה. ומנצלים את ההליכה אחרי דיברי הרבנים.
סתם אדם13.07.18
הראשון לתפילה והשני שלעולם אתה לא נכנס
בני12.07.18
4
שמייצג את יהדות התורה. או שומרי אימונים. הכל שם מושחת משורש השחיתות מהמנהלים ועד השרתים אם יש בכל סמינר אשכנזי 50% ספרדיות מדוע שלא יהיו מורות ומחנכות ספרדיות עם הרבה יותר כישרון וגישה מאשכנזיות שרק תורחות להשפיל ולהוריד מוטיבציה מהתלמידות הספרדיות! אולי תמצאו מורה אחת שתיים צדיקות בכל העיר שגם
נתנאל13.07.18
3
האומץ. כל העסקונא דאשכנזים מפחדים ורועדים מכמה פאטשקויללאך של כמה שפלים רדודים שטינקר'לאך קיצונים יכתבו עליו, ולכן אין להם האומץ לומר האמת וידיהם כבולות לפעול ולעשות האמת, בושה וחרפה מזעזע ומחריד, לדוגמא אחד מאלף, עוד לא עמד אשכנתזי אחד עסקן או מנהיג ולומר בפה מלא, פלג'לאך מושחתים בדרכיכם הפרועה אתם
האמת לאמתו15.07.18
2
אם המנהלים האשכנזים כ"כ גרועים, תקומו ותפתחו מוסדות לבנות שלכם. כל מה שקיים כאן הקימו האשכנזים: בית יעקב, תלמודי תורה, עולם הישיבות ואפילו את ש"ס!!! הגיע הזמן שהפרדים, חוץ מלבכות אכלו לי שתו לי יעשו משהו לעצמם!
אני13.07.18
1
אנחנו בשפל המדרגה נכחן האשכנזים באו מבוססים יותר תמימים פחות ועוד הרבה אבל אנחנו לא בני דודים ואנחנו לא אחים אנחנו אתם!עם ישראל אחד ואם בת ישראל נפלה זה באשמת כולנו יחד יהדות אשכנז צריכה לעזור לא כי אנחנו צריכים כי אנחנו חייבים אם הציבור הספרדי יפול(והוא נופל ללא הנהגה ועם 300 קילו פוליטיקה) כולם יס
מאור13.07.18
האשכנזים לא עובדים אצלכם
ריאלי13.07.18
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

חצי מחיר מת"א

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף ברטניה ישראל | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

כלי קודש

אברכים טוענים: זאת השיטה להישאר בכולל ולהתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

יותר קל ממה שאתם חושבים

איפה עוד תקבלו 52 שקל לשעה?

כיכר בשיתוף מטרופולין | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24