כיכר השבת

בלי טיפה של מחשבה

ההחמצה של השמאל והחרדים // אלעד וולף

בתקופת הקורונה, הציבור החרדי מצא עצמו מותקף כמו השמאל, אך לא החרדים ולא השמאל הצליחו לראות בזה את ההזדמנות לעבוד יחד, להיפך הם עבדו האחד נגד השני (דעה)

19
אלעד וולף | כיכר השבת | א' בכסלו | 17.11.20
למצולמים אין קשר לנאמר בידיעה
למצולמים אין קשר לנאמר בידיעה (צילום: דוד כהן - פלאש 90)

בעולם הכדורגל, כאשר קבוצה נמצאת במשבר רציני ומוצאת עצמה בתחתית הטבלה, הדבר ניכר מאד בכושר המשחק שלה. לפתע כדורים פשוטים מתפספסים, ריבים בחדר ההלבשה עולים לטונים גבוהים ומשחקים קלים נגמרים בהפסדים מפתיעים. הקבוצה מתחילה לאבד את הלהט, לשחק על אוטומט. לא חושבת ולא יצירתית.

לא, אני לא מפרשן את המשבר הקשה שעובר על נבחרת ישראל בכדורגל, אלא את המשבר הקשה שעוברת הפוליטיקה החרדית יחד עם השמאל הישראלי. שתי קבוצות פוליטיות שבמהלך משבר הקורונה מצאו את עצמן מחטיאות פעם אחר פעם מול שער ריק ומעיפות את הכדור לשמיים במקום לתת פס פשוט לרשת.

כמעט בכל העולם קבוצות מיעוטים משתלבות באופן טבעי בתוך השמאל. בכל העולם האתגר האמיתי והמשמעותי של השמאל הוא להצליח ביצירת ברית מיעוטים חזקה. ברית שתשמור ותגן על זכויתיהם של כל המיעוטים הנרדפים במדינה. מיעוטים שתמיד זוכים לסטיגמות דומות. משבר הקורונה היה הזדמנות כפולה לשני הצדדים, גם לציבור החרדי וגם לשמאל הישראלי. אף אחד מהם לא החמיץ הזדמנות להחמיץ.

משבר הקורונה הוא לא רק משבר בריאות וכלכלי לאזרחי מדינת ישראל כולה, הוא גם היווה נקודת שבר בין החברה החרדית לציבור הישראלי. אחרי שנים של התקרבות וסדיקה ממושכת של חומות ההפרדה, באה הקורונה והעירה שדים ישנים מרבצם. הסתה קשה נגד חרדים, הפרד ומשול בציבור הישראלי והאשמת הציבור החרדי כמפיצי מחלות.

הציבור החרדי מצא עצמו מותקף כמו השמאל הישראלי. תפילות והפגנות הוגדרו כמדגרות קורונה. האלימות המשטרתית הקשה והלא פרופורציונאלית הופנתה כלפי הציבור החרדי וכלפי המפגינים נגד נתניהו. לא הייתה שותפות גורל ברורה מזאת, אך למרות זאת, לא החרדים ולא השמאל הצליחו לראות בזה את ההזדמנות לעבוד יחד, להיפך הם עבדו האחד נגד השני בלי טיפה של מחשבה.

כשח"כ תמר זנדברג (מרצ) הושיטה יד והביאה למליאת הכנסת הצעה לועדת חקירה פרלמנטרית בנושא אלימות משטרתית, החליטו במפלגות החרדיות ליישר קו עם הממשלה והצביעו נגד. כחודש לאחר מכן, כאשר החרדים הגישו הצעה דומה, נשארה זנדברג איתם, אבל כמעט לבדה. נציגי האופוזיציה ואפילו שותפיה של זנדברג במרצ, לא טרחו להגיע להצבעה שעשתה אולי גלים בתקשורת החרדית, אך התרסקה במבחן המציאות ברוב קולות.

בכל העולם פוגעים הסגרים בקבוצות המיעוט, באוכלוסיות העניות והחלשות יותר. קהילות אשר מתגוררות בצפיפות איומה, קהילות שנעדרות אמצעים טכנולוגים, קהילות שהמסחר בהם מבוסס במידה רבה על עסקים קטנים וקהילתיים.

בכל העולם השמאל הסוציאליסטי, מבין את זה היטב ונאבק על שירותים חברתיים במטרה לסייע לאותן אוכלוסיות בסגר. יותר הסברה, יותר הזרמת תקציבים לקהילות, יותר הכלה. הבנה שצריך להושיט יד לאוכלוסיות חלשות ולא להאשים את הקורבן. הבנה שלא צריך לקחת את הקולות הקיצוניים ולהבליט אותם, אלא לשתף פעולה עם הרוב המתון. רק כשכאן השמאל היה עסוק במתקפה על הציבור החרדי. "דם על הידיים של ליצמן וגפני" האשים יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, במודעה בוטה שירדה מהאוויר אחרי כמה שעות וזכתה אפילו לגינוי של לפיד.

גם בקרב על הסגר ראינו את זה. "סגר לחילונים בלבד" זעקו באופוזיציה כאשר כל אחד היה עסוק בציבור שלו. איש לא חשב להביט לכיוון האחר, לדבר על פיצויים לעסקים שנסגרים במקום להיאבק לפתוח אותם. לדבר על החינוך החרדי באותו הסל של החינוך החילוני. לדבר על חופש המחאה וההפגנה, לצד זכויות פולחן ודת.

זה יהיה קל מידי להאשים את השמאל לבדו. לא רק שם פספסו את ההזדמנות לייצר חיבור אמיתי עם החברה החרדית, גם בחברה החרדית עצמה שיחקו באותו המשחק. במקום לדבר על מצוקת הקורונה בערים החרדיות, עסקו בפתיחתן. במקום לדבר על הזכות להפגין, שיתפו פעולה שוב עם הימין ועם נתניהו. במקום להבליט את רובו של הציבור החרדי, זה ששמר על ההחניות ונאבק בקורונה, בחרו במקרים רבים נציגי הציבור החרדים להיגרר אחרי הקיצוניים ביותר.

משבר הקורונה הוא משבר אמיתי וקשה, אבל בדיוק מתוך משברים שכאלה צומחות הזדמנויות. הציבור הערבי והחרדי היו צריכים ויכולים להתאסף יחד לברית מיעוטים אמתית לצד השמאל הישראלי. כל הצדדים במשוואה הזאת פספסו את כל ההזדמנויות, רקדו לצד החליל של תקשורת המיינסטרים ושל ממשלת הימין ששיסו אותם זה בזה. כל אחד מהצדדים שיחק על אוטומט, בלי טיפה של מחשבה.

האופוזיציה הלכה על הטריק הטבעי והשחוק של להכות בחרדים ואילו המפלגות החרדיות על הטריק הישן והשחוק שלהם של להגיד הן לכל גחמה של נתניהו תמורת שמירת האינטרסים הצרים שלהם. שני הצדדים לא הבינו שבאירועים חריגים, צריך לשחק באופן חריג ומחושב, לא לירות על אוטומט. זאת הייתה הזדמנות פז להחליף כיוון והיא פוספסה פעם אחר פעם.

הכותב, אלעד וולף, משמש כיועץ תקשורת.

תוכן שאסור לפספס
19 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
17
לעולם זה מה שמעניין אותך ושכמותך חדל לקרוא לעצמך חרד חוץ מכסף שיש אצל השמאל ובראשך כנראה שריק אתה מכל תוכן ערכי כשמאלני אוסלו ו הכופרים בערכי הדת אז אנא הצבע לשמאל כי שם מקומך ולא איתנו ומקומינו בטח לא בשמאל ולא בשיתוף פעולה איתם.
חרדים וכסף17.11.20
16
נו עוד אחד שרוצה להגיד לנו שעם השמאל יהיו לנו חיים תותים, כאשר ברור לו לגמרי שהשמאל הוא אבי אבות הטומאה, ושונא בראש ובראשונה את הדת. סטאלין רדף את הדת הרבה יותר מאשר כל ימני אחר כולל חלאה דוגמת לפיד. אז אל תבלבל את המח, לא צריך להתקרב לשמאל להיפך: עליהם נאמר "שק. תשקצנו ותעב תתעבנו כי חרם הוא".
אבי 24.11.20
15
השמאל הישראלי הוא מיעוט ? מותקף ? חחחחחחח איפה אתה חי ? מי הם רוב אנשי התקשורת בעיתונים הערוצים לא אנשי שמאל ? מי הם רוב "מעצבי דעת הקהל " לא אנשי שמאל ? מי הם רוב "אושיות התרבות" ? מי הם רוב שופטי בית המשפט ? אכן השמאל הוא מיעוט במספר אבל שולט ועוד איך שולט והכי מצחיק שהוא מאשים את ביבי השכם וה
ש24.11.20

הצגת כל התגובות

14
שמאל הוא אנטי יהודי ואנטי אנושי. קרל מרקס היה אוטו אנטישמי. השמאל הוא נגד המשפחה ובעד שליטת המדינה על החיים והרכוש של האזרחים. אסור להתפתות. השמאל הוא התגלמות הרוע הגדול ביותר. הסוציאליזם ברוסיה, בסין ובגרמניה(כן גם היטלר היה סוציאליסט) רצח כ200 מליון בני אדם.
זאב17.11.20
13
כל כך נכון! צריך לתמוך בנסיגה כללית לקווי 67', בניית מדינה פלסטינית ותשלום פיצויים לערבים על כל שנות הכיבוש, ואז ה-2.5 מנדטים של השמאל יהיו חברים שלנו!!
א19.11.20
12
אולי גם יחברו לערבים ואז תהיה ממשלת שמאל חרדים???!!! לא הבנתי מה אתה רוצה. אנחנו והשמאל זה שתי הפכים כמעט
יהודי 17.11.20
11
כותב שבכל העולם קבוצות מיעוטים משתלבים בשמאל. אבל מה לעשות שיש קבוצות מיעוטים שלא מסתדרות עם השמאל? גם המתנחלים הם קבוצת מיעוטים, אתה מצפה שיהיו בשמאל? שמאל זה לא רק למסור שטחי מולדת שעל זה החרדים יקפצו אם ייתנו להם משהו בתמורה, שמאל זה גם חילוניות ומתירנות וזה לא מתאים לחרדים. מעבר לזה, מי בעיקר
אבי17.11.20
10
כשבמקום לחשוב לבד שאולים גדוייייייייייייייילים אלו התוצאות תפסיקו כבר עם פולחן הגדויילים ה' לא ברא לכם שכל כדי לשאול גדוייילים כל הזיוף של ככל אשר יורוך זו המצאה שהוקמה עם יסוד אגודת ישראל כל הדין הזה נאמר רק על הסנהדרין לא על כל עם הארץ ש5 דורות מקבל ירושה מעם הארץ עם מותג משפחתי שהדביליות של כת הח
ג'פרי 17.11.20
כל מילה נכונה אך כמה בזמן האחרון אני שומע מאנשים שזה מה שחושבים בליבם
אייל17.11.20
9
המושחת משתמש במשבר כדי לפלג ולהסית. דף המסרים של הליכוד היה 'תפילות מול הפגנות' כדי להציג את שתי הקבוצות כמפירי חוק. המפגינים לא יושבים בממשלה ואין להם ממש מה לעשות בעניין, אבל בושה לח"כים החרדים ששיתפו פעולה עם הליכוד וגרמו לשנאת חרדים.
טלי17.11.20
8
מה הקשר בין זה לזה.השוואה מטופשת בין צורך קיומי לערב רב.
יהודה החסיד 17.11.20
7
בסוף ח"כית שמאלנית וחילונית כמו זנדברג פועלת נגד הסתה כלפי חרדים יותר מכל ח"כ ימני אחר.
יעקב17.11.20
6
איזה עצות טפשיות אתה זורק כאן. מכיר את משל העטלף המתחלף? זה שכורת ברית כל פעם עם מישהוא אחר, בסוף נשאר בלי כלום . החרדים עם הימין בגלל שהם באופן טבעי לאומנים, קרי אוהדים את המסורת ואת אדמת הקודש. השמאל, בדיאנאיי נגד כל רעיון שכובל לדת ולמדינה. גלובליסטים, אזרחי העולם. הכלת מיעוטים? אצלינו זה חיבוק ט
חן17.11.20
5
צודק לחלוטין. הימין מוכיח פעם אחר פעם שאנחנו זבל בעיניו.
ליטאי18.11.20
גם השמאל:)
אני22.11.20
4
אתה כל כך צודק אבל מה לעשות הציבור החרדי נהיה ציבור של ליכודניקים מכל היבט שהוא ואין לזה תקנה.....
חנטריש17.11.20
3
מדוייק! טענתי את זה כל הזמן. במקום להגיד "שמאלנים אנרכיסטים מפיצי מחלה" הח"כים החרדים היו צריכים להתנגד לחוקים שנועדו ליצור שנאה, אבל הם חושבים רק על האינטרסים האישיים שלהם והם נותנים לליכוד כל מה שהם רוצים נגד הוראות הרבנים ומחזקים בכח את התעמולה של נתניהו שמציגה אותנו החרדים כמפרי חוק.
חיים17.11.20
2
אני לא מבין אותך , הם אמנם יהודים וה יחזירם בתשובה , אבל לא משתפים פעולה איתם באף מחיר, היום זה בהצבעות , מחר זה בבחירות , זה מה שאתה רוצה ? ששוב נלך להסכמים כמו אוסלו? או שאולי שתהיה הפרדת דת ומדינה ויהיו לך חנויות באמצע סני ברק שיפתחו בשבת ואף אחד לא יעז לגעת בהן , כי המשטרה תגן עליהן? או תחבורה
אז מה אתה רוצה ? שנשתף פעולה עם השמאל?17.11.20
1
כתבה טיפשית מה קשור חמור למרק ירקות כדורגל אחרי החרדים צריכים להיות עם השמאל השמאל מורכב משונאי דת והם שונאים את כל המדינה חוץ ממי שהוא אויב של המדינה עיין ערך בי די אס וערבים מחבלים
משה17.11.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים
ש

איפה נמצא 'עם הספר' ב- 2024?

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

התלמידים חששו שרבם נכשל - עד שהתגלה מהיכן הגיע החרק

ישראל שפירא | 11:29

פני רבו ברגל

הרבנים נעמדו לתפילה נרגשת מול ספרי התורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 10:41
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

4120

"הקוד" | כך תגלו האם החמץ יוצר לאחר הפסח

חזקי שטרן | 08:18
ש

תשואה פוטנציאלית של מאות אחוזים!

קרקע להשקעה במרכז הארץ, החל מ- 150,000 ₪

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

אשר גאלנו וגאל אבותינו

בעיצומו של הקבלת פני רבו: הראשון לציון נשא תפילת הרש"ש עקב המצב | תיעוד

חיים רוזנבוים | 28.04.24

תיעוד מיוחד

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

מבצעים של פעם בשנה

מוסד הרב קוק; לא הספקתם להגיע למכירה? כנסו >>

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם
ש

כלי קודש

אברכים טוענים: זאת השיטה להישאר בכולל ולהתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24