כיכר השבת

"דעמירן בעלמא"

״סמוטריץ׳ ראוי ביותר אבל לא למצביעי דגל"

מה קשורה השבת למשכן, סיבת המהירות בבניית המשכן, מדוע ציווה הקב״ה להקימו רק אחר 3 חודשים, מה מיוחד בר"ח ניסן, על השבטים בזמננו, ומדוע לא כדאי לערבבם (דעה)

46
עמירן דביר | כיכר השבת | כ"ח באדר | 12.03.21
״סמוטריץ׳ ראוי ביותר אבל לא למצביעי דגל"
(איור: מוטי הלר)

1:

הפרשה נפתחת כשמשה מקהיל את כל עם ישראל כדי לבשר להם שהקב״ה מחל להם על חטא העגל וכדי להוכיח שהקב״ה עדיין אוהב אותם הוא מצווה לבנות משכן מיוחד כדי שיוכל לשכון שם.

לפני שמתחיל משה לצוות על בניית המשכן הוא מצווה עליהם שוב את שמירת השבת וצריך להבין מדוע הוא עושה זאת כאן, הרי את מצוות השבת הוא כבר לימד אותם בפעמים אחרות, מה קשורה השבת למעמד הקהל זה שמטרתו בניית המשכן?

רש״י הקדוש מסביר שמשה מקדים לדבר על השבת כדי להגיד לעם ישראל שבניית המשכן לא דוחה שבת, ועליהם להפסיק את העבודה כשמגיעה השבת.

במדרש מובא שכמו שבניית המשכן מטרתה לכפר לעם ישראל על חטא העגל, כך שמירת השבת מכפרת על חטא העגל, ויש הסוברים שאף יותר מהמשכן כיוון שהשבת היא תמידית לעומת המשכן שהיה לארבע מאות שמונים שנה בלבד ושני בתי המקדש גם היו לתקופות קצובות ואם כן זקוקים אנו לשמירת השבת עוד לפני המשכן כדי לכפר על חטא העגל.

מהו הקשר בין שמירת שבת לחטא העגל?

אדם ששומר את השבת, כופר בעצם בעבודה זרה.

״כי ששת ימים עשה ה׳ את השמים והארץ וינח ביום השביעי״, ה׳ עשה ולא אף אחד אחר וזאת הסיבה שמשה מקדים את השבת למשכן.

הגמרא במסכת שבת אומרת ״כל המשמר שבת כהלכתו, אפילו עובד עבודה זרה כדור אנוש, מוחלים לו על כל עוונותיו שנאמר ״כל שומר שבת מחללו, אל תקרי מחללו אלא מחול לו״.

לשבת יש כח לכפר על עבודה זרה ומעשה העגל.

2:

ואני הקטן חשבתי על עוד תירוץ, משה בעצם מקשר בין השבת למשכן כדי ללמד את עם ישראל שכל סוג מלאכה שיעבדו בה לטובת בניית המשכן, יהיה אסור לעשותה בשבת.

כל מלאכה ומלאכה תקבל ״הכשר״ לחלקה בבניית המשכן בתנאי שאת אותה מלאכה לא יעשו בשבת.

מלאכה שיעשו אותה בשבת תגרום שהחלק שלה במשכן יהיה פגום מה שעלול לחבל במחילה על חטא העגל.

הקב״ה מסביר לנו שימי החול ושבת תלויים אחד בשני, כל מלאכה שנקפיד לא לעשותה בשבת, נקבל עליה ברכה מיוחדת בשאר ימות השבוע.

ההצלחה שלנו במשך השבוע תלויה ישירות בשמירת השבת.

3:

את המשכן לקח לבנות שבעים יום.

משה הקהיל את עם ישראל יום לאחר יום כיפור בי״א תשרי.

לקח לעם ישראל יומיים לאסוף את התרומות.

ביום י״ג העבירו קול במחנה שלא יביאו עוד כי יש מספיק.

בט״ו בתשרי מסר משה רבנו לעושי המלאכה שיתחילו בעבודה.

העבודה הסתיימה לאחר שבעים יום בכ״ה בכסלו.

אבל אז יש תפנית בעלילה, הקב״ה מצווה להקים את המשכן דווקא בראש חודש ניסן כשלושה חודשים לאחר שסיימו את העבודה ככתוב ״וידבר ה׳ אל משה לאמור ביום החודש הראשון באחד לחודש תקים את משכן אוהל מועד״.

וצריך להבין מדוע? למה היה חשוב לזרז את העבודה במהירות אם המשכן איננו מוקם במשך שלושה חודשים?

עוד צריך להבין, הרי אין סיכוי שבעולם שהיו יכולים בדרך הטבע לסיים את מלאכת המשכן בשבעים יום, המשכן בעצם הוכן על ידי נס שלא כדרך הטבע ונשאלת השאלה מדוע היו צריכים את הנס הלא שימושי הזה אם שלושה חודשים סתם שוכב המשכן מפורק ומחכה לציווי של הקב״ה מתי להקימו, הנס הזה הוא לא פרקטי.

וצריך להבין גם מה המיוחד בראש חודש ניסן.

המדרש עונה שהקב״ה רצה להקים את המשכן בחודש שנולד יצחק אבינו.

במדרש אחר כתוב שרצה הקב״ה להקים את המשכן ביום שנולד יצחק אבינו ולפי מדרש זה יצחק נולד בראש חודש ניסן.

מדרש נוסף אומר שרצה הקב״ה להקים את המשכן בחודש שבו התבשר אברהם אבינו על לידת יצחק.

מדוע חשוב לקשר בין בניית המשכן ליצחק אבינו דווקא?

כיוון שלאברהם אבינו היה חלק במשכן בזכות העצים שהוא עצמו גידל ושאותם לקחו בני ישראל למצריים ובהמשך למדבר ואיתם בנו את המשכן.

ליעקב אבינו היה את הבריח התיכון ורק ליצחק לא היה קשר למשכן ולכן רצה הקב״ה להקים את המשכן בזמן שקשור ספציפית ליצחק.

ועוד, שיצחק היה הראשון שהקריב את עצמו על המזבח ולכן קיבל את הזכות שיוקם המשכן בתאריך שלו.

בספר ״באר יוסף״ לרבי יוסף סלאנט מסביר על סיבת המהירות בבניית המשכן, אם המשכן בא לכפר על חטא העגל, חלק מהכפרה צריך להיות על ידי מהירות העבודה.

לקח לעם ישראל יום אחד בלבד כדי לתת את כל הזהב שלהם לבניית העגל, מהירות שיא לעבודה זרה, שעליה אפשר לכפר על ידי מהירות שיא של בניית המשכן.

ועוד, הערב רב שקבעו לאהרון מתי לבנות את העגל מייד למחרת ולא הסכימו להתעכב, עליהם צריך לכפר על ידי שאומר להם הקב״ה שגם אחרי שיסיימו את העבודה רק הוא יחליט להם על הזמן בו יוקם המשכן, זאת תשובת המשקל.

4:

בני ישראל התגבשו להיות לעם ישראל לאחר שיצאו ממצרים בהיותם במדבר.

צריך להבין מדוע מתחילת הקמתו של עם ישראל הם חולקו לקבוצות ולשבטים.

מה ההגיון להפריד חלקים מעם שזה הרגע נולד?

מדוע לא לעשות עם אחד מגובש שבראשו עומד משה רבנו? הרי חייבת להיות סיבה מדוע רצה הקב״ה להקים את העם החביב עליו מחולק ומפורד.

כדי לנסות להבין צריך להגיע לנקודת ההתחלה.

המקור ממנו יצאו עם ישראל הוא שנים עשר השבטים שהם שונים מהותית אחד מהשני.

כל שבט, התכונות והמנהגים המיוחדים רק לו, כל שבט קיבל כח למשהו ספציפי שבו הוא הרבה יותר חזק משאר השבטים.

לפני מותו קרא יעקב לכל ילדיו, חלקם קיבלו ממנו נזיפה על דברים שקרו לפני שנים רבות ונשאלת השאלה מה בוער כל כך ליעקב לעשות דבר זה לפני מותו, הרי היו לו עשרות שנים להוכיח אותם? מדוע להפרד מהם לתמיד עם הרגשה רעה? הרי זאת הפעם האחרונה שהם יראו אותו?

חוץ מלנזוף בחלק מן האחים עושה יעקב עוד מעשה שגם אותו צריך להבין.

הוא קורא לכל אח בנפרד ומגלה לו את המאפיין המיוחד רק לו.

גם פה צריך להבין מדוע חשוב ליעקב לעשות את זה, מהי המטרה באפיון התכונות השונות בבניו?

ועוד, האם לא יודעים הם לבד את תכונותיהם?

אלא שיעקב יודע שבשביל קיום עם ישראל חייבים סוגים שונים של אנשים, חלק שיודע להלחם, חלק שכוחו בלימוד, חלק שיהיה מוכשר במסחר, וכן הלאה.

יעקב קורא לכל אחד מילדיו ומלמד אותו מה יהיה תפקידו הספציפי בתחזוק עם ישראל, תפקיד שיעבור מאב לבנו במשך כל הדורות.

כשמוכיח יעקב את חלק מבניו הוא לא עושה את זה בגלל העבר, הוא עושה את זה בגלל העתיד כדי שידעו היכן הם יכולים ליפול, ממה הם צריכים להזהר, איזו תכונה עליהם לתקן כדי לתחזק את עם ישראל.

וככה נולד עם ישראל, כל שבט במיקום משלו, כל שבט ומנהגיו השונים, כל שבט הוא חלק חשוב מעם ישראל, כל שבט מתעסק בענייניו ולא מנסה לשנות או לכפות את הרגליו ודעותיו על האחר, כל אחד מחוייב להבין שהשוני של האחר הוא חיוני לבניית עם ישראל.

קוהלת לימד אותנו שאין חדש תחת השמש ומה שהיה הוא שיהיה.

עם ישראל של היום הוא בדיוק כמו אז, הדי אן איי שלנו נשאר אותו דבר, אנחנו חלוקים בדעות ומנהגים שונים, אלא שמשום שאנחנו מנסים כל הזמן לשנות אחד את השני, לריב ולהתווכח, כל אחד מנסה להוכיח שדרכו היא הטובה אלא שכולנו טועים, מה שטוב ומתאים לאחד לא מתאים לשני כי במקור הם לא מאותו השבט.

עד שיבוא המשיח שיגלה לכל אחד את מקורו, שניים עשר השבטים של היום הם בעצם הליטאים, החסידים, האשכנזים והספרדים, הכיפות סרוגות לייט והחרדלים, חיילים מצד אחד ובחורי ישיבה ואברכים מצד שני, כל אחד ומנהגיו, כל אחד נחשב כטריטוריה שלו בתוך עם ישראל, כל אחד חשוב וחיוני לקיומו של עם ישראל.

5:

נמצאים אנחנו בתקופת בחירות בתקופה נדירה ומאתגרת, שנה שקרו בה דברים שגדולים על כולנו, שנה שלא כל אחד הצליח לעשות את תפקידו לשביעות רצונם של בני שבטו ולא בגלל עצלנות או רשלנות אלא בגלל אתגרי התקופה.

ועכשיו אשתדל להיות יותר ספציפי.

בצלאל סמוטריץ׳ הוא איש נדיר במיוחד, ישר, חכם, מסור, איש אמת שאוהב את ארץ ישראל, איש שנראה ירא שמים ומחובר מאד לקב״ה.

אבל, הוא שייך לשבט מסויים עם התכונות והמנהגים המיוחדים שלו, הדי אן איי שלו מושלם לשבט שלו.

בתקופה האחרונה נשמעים קולות של מאוכזבי יהדות התורה שרוצים להביע את מחאתם על ידי הצבעה לבצלאל סמוטריץ׳ ואני סבור שטעות היא לנסות לערבב את השבטים, העתיד יביא איתו אין ספור צמתים שכל שבט יפנה בהם למקום אחר, למקום שלו.

יהיו מקרים שתצטרכו את האחד עם אותו הדי אן איי שלכם שרק הוא יהיה מסוגל להבין אתכם, שהכאב או הבעיה שלכם היא גם שלו, מישהו מהשבט שלכם.

אלוקים עדי שמתפלל אני להצלחתו של היהודי המיוחד הזה בצלאל, בטוח אני שהוא שליח נאמן של הקב״ה ויש לו חלק חשוב בעתיד עם ישראל, אבל הוא שייך לשבט אחד ואתם שייכים לאחר.

חלק מהדברים החשובים לכם אינם בעדיפות ראשונה אצלו כמו שחלק מהדברים אצלו אינם חשובים לכם.

בואו ונבחר כל אחד בראש השבט המקורי שלו.

בברכת שבת שלום
עמירן דביר (דבורקין) הלוי

להורדת גרסה להדפסה:

תוכן שאסור לפספס
46 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
31
נמאס מהעסקנות הקטנה, רוצים שליח ציבור אמיתי שמדבר מתוך תורה גדולה! רק סמוטריץ'! רק ט' בקלפי!
פתח תקווה16.03.21
30
שני יהודים שלוש דעות אתה ממציא הדעה השלישית הגיע הזמן להתפקח אין שבטיות בהצבעה צריך להצביע למטטא חדש שהוכיח את עצמו כבולדוזר הפעם נצביע ט ט ט כדי שיעשו חשבון נפש ושאנו לא עדר ולא כבשים ודרך אגב שבטים יש אצל הבדואים לא אצלנו
אחד שאיכפת לו13.03.21
29
סמוטריץ מייצג נאמנה את הציבור החרדי, את בחורי הישיבות, את החרדים שנוסעים בתחבורה ציבורית, את המפגינים החרדים, את שמירת השבת.. הוא כבר הוכיח את זה בעבר.. אני מעריך את כותב המאמר אבל בכלל לא מסכים עם המאמר
ללא שם12.03.21

הצגת כל התגובות

28
מעניין! תמיד מוצאים את הפלפולים והסברות מדוע להצביע ג' וכעת כשהם במצוקה חולקים על מרן הרב שך שספרדים יצביעו לש"ס, וכן פרוש אומר תמיד היינו עם המתנחלים, והבן שואל! מה קרה? הרי אנחנו שני שבטים שונים?
מאיר12.03.21
27
מחילה אבל שעל אחד יצביע לשבט שלו זה היפך רצון ה'. צריך לבחור לא במי שידאג לי הכי טוב אלא במי שידאג הכי טוב לעם ישראל. סמוטריץ לדעתי ידאג טוב יותר לעם ישראל ולתורה מאשר בנציגים החרדיים הספרדים והאשכנזים (שמפולגים רק בגלל שכל אחד והשבט שלו והדנ"א שלו)
ללא שם12.03.21
דואג לעם ישראל ולא לעצמך, שלח את כל המשכורת שלך למסכנים, שיהיה לעם ישראל מה לאכול
ממש צדיק15.03.21
26
רואים שמנסים להקטין את התופעה, אבל היא כבר עובדה בשטח. יותר יותר מסביבי אומרים שהולכים הפעם להצביע לסמוטריץ
קרית ביאליק16.03.21
25
רק ט עשרות שנים בכנסת מה עשיתם עם בגץ ? גיור? נשא, כותל ? גורניש, פונדקאות לטמאים? 10 שנים בית משפט ממתין לפסיקה...כלום ושם דבר פרווה.. עיקר לא להרגיז את הנאורים אני חרדי ולא מתבייש להגיד אני מצביע ט !!! הם באמת שומרים על התורה ! לא רק כסף למוסדות ואני את עצמי הצלתי עזבו
נתנאל 12.03.21
מה סמוטריץ עשה?
א 12.03.21
24
אחת הסיבות שבגללן בית המקדש עדיו עומד חרב. כי לכל אחד את השבט של. כי ח"ו לכל יהודי יש דנ"א אחר, ואנחנו לא אחד. זאת הסיבה. אז מה פלא שאנו עדין בגלות?!
hgf12.03.21
קשקוש בשכל. עם ישראל נגאל והפך ל12 שבטים שונים בהוראת השם. שנאת חינם זה לא לכבד את השבט השני ולשנוא אותו, לא לא להצביע לו...
ש.13.03.21
23
די לי להיות בחתונה אחת בה מנגן 'עמירן הלוי דבורקין', כדי להגיע למסקנה פשוטה, שסמוטריץ מייצג יותר את ה'שבט' שלי, מאשר עמירן עצמו. וד"ל.
סלבודקא12.03.21
22
כמה חכמת חיים עמירן, ואיך לא כל גל של התלהבות רגעית מזיז אותך... גם אני ג' באש ובמים
כל מילה בסלע15.03.21
21
סמוטריץ ובן גביר שליחים יר"ש נאמנים לתורתם ולארצם גם אם לא נראים בדיוק כמו הדגם של השליחים הרגילים של אנ"ש. עם קצת ענווה אפשר למצוא קדושה ותורה גם אצל אחרים
גם אני ט'16.03.21
20
תגובתי מתייחסת לסעיף 5 בלבד. עמירן, כמה שילמו לך בשביל לרשום את דבריך. הרי גם אתה לא מחנך את ילדיך במחנה של יהדות התורה. כמה צפרדעים בלענו בשקט למען כבוד התורה ולומדיה, למען כבוד השבת וכו'. בסתר ליבנו ידענו שאין חלופה אחרת ותפקידנו להגדיל כבוד שמיים. סוף סוף יש נציג אמיתי שפועל למען הציבור, ואינו
אל תתבלבל!12.03.21
מה עשו לך? טיפשון קטן.. אתה חושב שיהיה לך נציג אחר, אתה תהיה מסודר? שוטה! [ורשע, שלא שומע לקול רבנים]
א 12.03.21
לא רק לך יש רבנים, גם לסמוטריץ יש רבנים .....................
*14.03.21
19
יש רק בעיה אחת.. 12 השבטים נבחרו על ידי הקב"ה כשלכל אחד התכונה הייחודית לו. אבל עמירן דביר לא ממש יכול להחליט על שבטיות קדושה כזו.. לכן התוכן של המאמר מופרך מיסודו.זו עת לאהבת חינם ולא לפילוגים מקודשים במרכאו
מוני14.03.21
18
שמח לראות את הפירגון לסמוטריץ'... אבל לא מסכים עם זה שכל אחד צריך להצביע לשבט שלו. כמובן שמי שמאמין בערכים הוא זה שנלחם עליו עד הסוף. לכן צריך להצביע למישהו שהערכים החשובים לך - חשובים גם לו. אבל מה לי גפני או סמוטריץ'? - מי שחושב שהערכים של גפני חשובים לו - שיצביע גפני. ומי שחושב שאלו של סמוטרי
דוד מירושלים12.03.21
סמוטריץ הוא ילד לעומת גפני... גפני מקבל תשבחות מכולם... מה כבר סמוטריץ עשה... אבל הכי הכי תפסיק להיות פאיניק או חבדניק. יש רבנים בישראל.
א 12.03.21
17
עמירן, אתה איש יקר ומיוחד. אתה כותב כל כך לענין כל פעם--יישר כח!!!
יוסי13.03.21
16
יפה מאוד!!
כ12.03.21
15
עזוב אותי מחלוקה לשבטים. יש שליחים מסורים שעושים את עבודתם נאמנה, באמונה גדולה, מתוך חיבור מהשטח, בלי דיבורים ועם הרבה מעשים. סמוטריץ הוא אחד מהם ואולי אף הראוי יותר. ויש את השאר, שנקראים נציגים שלנו, אבל לך תנסה להעזר בהם באמת, ולא ברור עד כמה ילחמו בשבילך
שמעון לוי16.03.21
14
חנפנות לשמה
ארי12.03.21
13
ודגל מתאימה לציבור חרדי? במה בדיוק? מה עשו ליהדות ב10 שנים האחרונות חוץ ממס שפתיים רק כשלא מפריע לאינטרסים?
חרדי לא טיפש12.03.21
תחפש מה עשו.. רשימה ארוכה מיני ים, הפחיתו א התעריף בתחבורה ציבורית, טיפולי שיניים חינם לילדים, העלו את הקצבאות לאברכים, את ההשתתפות במעונות הפחיתו לאברכים, וכו וכו לך תעשה בית ספר
רשימה ארוכה של 15.03.21
12
ניסיון נואש להחזיר לג' את המצביעים.
ללא שם12.03.21
זה זכות, וחובה גמורה אם אתה פאיניק או חבדניק.. תתרכז בכריזות שלך...
א 12.03.21
11
עמירן אתה כותב כל כך טוב ...אבל אין קשר לזה ששני שבטים מי שלא רוצה להצביע ליהדות התורה גם לא מרגיש שהוא בשבט הזה ולא חשובים לו הדברים שחשובים להם ולכן סמוטריץ ראוי לזה ורואים שיש עשרות שהבינו שראוי להצביע לו ....ואגב אתה עמירן יודע את זה הכי טוב .....
ללא שם12.03.21
אפשר שס...
א 12.03.21
10
לא כי אתה...
איציק12.03.21
9
הבל. אם סמוטריץ' מייצג את הערכים שלנו- נצביע לו. בטח שיש אצלו את מפלגת נעם. נמאס מהצבעה לנציגים 'הנכונים' שלא באמת נלחמים עבורנו. אם זה ישתנה בעתיד- נחזור בשמחה להצביע למפלגות החרדיות, הכל בסדר.
יצחק12.03.21
8
כמה שטויות בכתבה אחת
איש יהודי12.03.21
7
חזק ביותר מבריק
שסניק13.03.21
6
אין לי שום סיבה לתת לג את הקול שלי אם הם לא דואגים לאינטרסים שלי, בבחירות בקרובות רק סמוטריץ ובן הגביר מקום ראשון בסיוע לציבור החרדי!
הערה קטנה12.03.21
לא תגרוף קולות מהחרדים
מזרוחניק נחמד15.03.21
5
סוף סוף מישהו אומר את האמת בלי להתבלבל
אבי12.03.21
4
מה הקשר בדיוק שבטים? אם יש מפלגה שמאוכזבים ממנה אז אפשר להצביע למישהו אחר
דוד12.03.21
אתה פאייניק? חבדניק?
א 12.03.21
גם אם תחיה עוד אלף שנה לא תגיע לרבע מקידוש ה' שעושים חב"ד בעולם. תמשיך לחלל את שם ה' ותשתוק.
גם אם תחיה12.03.21
מאוכזבים ממפלגה לא אומר שהשתנו הערכים! מה גם שחלק מהחלשת הכוח של נציגינו באה מתוך הציבור עם אנשים חסרי אחריות ששיחקו לידיים של התקשורת צמאת הדם ויצרה אצל נתניהו לחץ לפעול נגדם או להצטייר כשפוט שלהם. סמוטריץ' לא הוכיח את עצמו במצב כזה, כמו שבנט לא הוכיח את עצמו כממגר הקורונה. לכתוב ספר מה הייתי עושה
ש.12.03.21
3
אנו בפתיחתה של חומש ויקרא שכידוע, המילה הראשונה נכתבה עם א' קטנה המרמזת לענווה. בעת הזאת חובה על כל אחד לעטות על עצמו מעט ענווה. זה זמן רב שאני תוהה האם כל אדם מפורסם ומוצלח בתחומו יכול להוות שופר ציבורי? אני בטוח שזכותו של כל אדם להביע את הגיגי ורחשי ליבו. חופש הביטוי כידוע הוא חוק יסוד האדם. עם זא
שוקי14.03.21
אנשים כמוני וכמו עמירן, לא חושבים שאנחנו מיננסטרים ולא מנסים לשלוח לחינוך הרגיל והסגור, כי זו דרכינו, אצל החרדים יש הרבה זרמים ולא כולם אותו דבר, ברוך הבא, נעים להכיר, לא נראה לי שבציונות הדתית כולם העתק הדבק, אז חדל פטפטת ושטויות... כולנו חרדים!
מה הקשר???15.03.21
2
אני זוכר רק את תרגילי סמוטריץ נגד בן גביר בבחירות הקודמות שרץ לסגור עם בנט בשביל לדפוק את רפי פרץ ובן גביר. ואחרי זה אומרים שהוא אדם ערכי?????????????? אם זה לא אופרטוניסט אז מה הוא כן?????? פתאום כשזה עוזר לו להשתלט על הציונות הדתית אז בן גביר כשר וישר, ואת חגית משה הוא השפיל רימה וזרק אותה כקליפת
מכאל רבי12.03.21
לא רצה את בן גביר בשום אופן רק כשראה את אחוז החסימה מלמטה רץ לעשות איתו הסכם, בן אדם נכלולי סמוטריץ
גם הפעם15.03.21
1
אבחר בבצלאל סמוטריץ בבחירות האלה. נמאס מהעסקונה החרדית!! רק ט בקלפי!!
חיה'לה14.03.21
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24
ש

ספיישל לחג

אפילקציה חדשה למהדרין: מטיילים חוויתי בירושלים

כיכר בשיתוף הרל"י | מקודם

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

הרי אתה מקדש!

מאות כבר הוכשרו: קורס מקיף לעריכת חופה וקידושין

כיכר בשיתוף למען ילמדו | מקודם

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24