כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

נחשף: הקשר בין מרן שר התורה לבבא סאלי

הסיפור על הפגישה של הסטייפלר עם הבבא סאלי מוכר אך לא ברור אם הוא תועד, אולם כעת נחשף הקשר התורני בין מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל לבבא סאלי זיע"א (חרדים)

23
ישראל שפירא | כיכר השבת | י"ט באדר ב' | 22.03.22
הבבא סאלי הגר"ח קנייבסקי זיע"א
הבבא סאלי הגר"ח קנייבסקי זיע"א (צילום: באדיבות המשפחה, בעריש פילמר)

סיפר הרב שמעון לוגסי מבת ים שאירע והבבא סאלי שאלו בערבית: "שכון הדא סטייפלר?" (מי זה הסטייפלר?), ענה לו הרב לוגסי שמדובר ברב גדול מבני ברק. אמר לו הבבא סאלי: "תביאו לי אותו לפה" (לנתיבות). אמר לו הרב לוגסי: "כבוד הרב איך אביא אותו לפה, הוא רב גדול בבני ברק?", אמר לו הבבא סאלי: "קח מונית לבני ברק, אתה תסתדר". הרב לוגסי נסע לבני ברק, ובאורך פלא הסטייפלר חיכה לו בחוץ, נסע אתו לנתיבות ונכנס להתבודדות עם הבבא סאלי זי"ע.

לא ברור האם נשארה תמונה מצולמת מאותה פגישה של הסטייפלר והבבא סאלי, אולם זה ברור שלבנו של הסטייפלר, מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל, היה קשר תורני עם הבבא סאלי והוא הגה בתורתו.

שכן, שר התורה הגר"ח קנייבסקי, כתב מראי מקומות להקדמתו של הבבא סאלי לספר "פתח האהל" שכתב הגה"ק רבי דוד אבוחצירה רבה של תאפילאלת.

מקור המעשה המפעים ששה"ת הגר"ח קנייבסקי כתב מקורות להקדמת הבבא סאלי (מתוך קובץ השמש 6, קובץ תורני בטאון ברית בני תורה, עמוד 36 אוצר החכמה (ישר כח לרה"ג אביחי מרחבי הי"ו שללח לי מקור מופלא זה))

לאחר שהגה"ק רבי דוד אבוחצירה, רבה של תפילאאת, נהרג במיתה אכזרית ע"י השלטונות במרוקו, אחיו הצעיר הבבא סאלי נסע לארץ ישראל כדי להדפיס את ספרי אחיו, נסיעה שבה התגלה אצל חכמי ירושלים כוחו הגדול בתורה ובחכמת הקבלה.

לימים, תלמידיו של הבבא סאלי, חפצו להדפיס מחדש את הספר, ולפענח את המקורות אותם כתב הבבא סאלי זי"ע בסגנון מליצי מלשונות חז"ל. ולצורך כך, הם פנו לשר התורה הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל כדי שיעזור להם בכך.

ספר 'פתח האהל' דרשות על התורה ולמועדי השנה. להגה"ק רבי דוד אבוחצירא, בהקדמת הבבא סאלי, שלימים פירש שה"ת הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל. ירושלים תרפ"ג 1923 (באדיבות בית המכירות קדם)

ההקדמה שכתב הבבא סאלי לספה"ק 'פתח האהל' להגה"ק רבי דוד אבוחצירה, נכתבה בדרך מליצה כמנהג קדמוני המקובלים. המו"ל של הספר במהדורה החדשה כתב שהיא צריכה ביאור רחב, שכן במקומות רבים כוונת הדברים עמוקה מאד וסובלת פירושים שונים בכמה אופנים וכו'.

לא יכלנו, כותב המו"ל, להקיף הכל מחמת קוצר המשיג ועומק המושג. בעיקר עסקנו בציון המקורות למליצות וללשונות מתנ"ך, תרגומים, ש"ס בבלי וירושלמי, מדרשים זוהר ותיקונים ועוד.

"רוב המקורות נמסרו לנו ע"י הגאון רבי ש.ח. חיים בהגרי"י קניבסקי שליט"א", כתב המו"ל[1].

• • •

[1] וכן הגאון רבי ישראל אליהו ווינטרוב

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
23 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
15
משפחת קניבסקי אומרת דהסיפור על הפגישה של סטיפלר עם הבבא סאלי אינו נכון
ללא שם24.03.22
14
לכל אלא שחושבים שמבינים משהו מהחיים שלהם הסיפור הזה אמת לאמיתה והוא סופר על ידי הרב לוגסי שהיה אחד השמשים של סידנא הקדוש הסיפור מובא עם עוד פרטים בספר אוהבם של ישראל של רבי שמואל אליהו שליטא כל הסיפורים בספר הזה מכלי ראשון
ישראל24.03.22
13
חחחח
משונה22.03.22

הצגת כל התגובות

12
קדוש וצדיק וירא שמיים גדול וצנוע לא פסיק פומה מגירות יש לנו בשמיים יושר גדול
ללא שם25.03.22
11
לא שכון נדא(רוסית) אלא שכון הדא(הזה) וכן לא באורך פלא אלא באורח (דרך) פלא בכל אופן יישר כח על הידיעה הנפלאה
שכון הדא22.03.22
10
מכאן ראיה נגד הציונים שלא צריך לדבר עברית!! והראיה שעד יומו האחרון, הבאבא סאלי דיבר צרכי חולין בשפה ערבית (יהודית), וכך גם בנו הבאבא מאיר.
הר צל23.03.22
אין כאן שום ראיה. יש שסברו כך והיה שסברו אחרת. הרב מרדכי אליהו זצ"ל והרב עובדיה יוסף זצ"ל ועוד גדולי ישראל דברו עברית מדוברת ללא כל חשש.
מני23.03.22
הרי לאדינו זה לא ממש ספרדית, ואידיש גם שונה מגרמנית, ואם כל הסיבה שכלל ישראל ב2000 שנה האחרונות לא דיבר לשון הקודש, זה כביכול טכני ובמקרה בגלל שהיו בחו"ל, אז א"כ היה להם לדבר בשפת המדינה של הגויים, למה הם יסדו דווקא שפת עצמאית שבנויה על שפת הגויים אבל שונה, למה במקום זאת לא דברו ישר לשון הקודש כל
א23.03.22
שחכתי לציין שגם תלמוד ירושלמי שהתחבר בא"י זה בשפה ארמית, שזה ראיה שמזמן חורבן הבית ועד ביאת המשיח אין להשתמש בלשון הקודש סתם, כולל בא"י!
מני23.03.22
אין שום ראיה לזה מהתלמוד. התלמודים מתורגמים לארמית בכוונה מהגמרא המקורית שכתובה בלשון הקודש! לכן מי שעסק בגמרא אלו אמוראים(מתרגמים) הם למעשה תרגמו את הגמרא המקורית, כיוון שבשביל לעסוק בה חייב להיות זהיר מלשון הרע ורוב רובו של העם כולל גדולים לא נזהרים בזה. מה גם שהעברית שמדברים היום זאת לא לשון הק
מני24.03.22
1. מה הקשר הרב עובדיה? זה כמו שתגיד שהרב עובדיה חלק על הבן איש חי, ולכן זה ראיה שכולם צריכים לחלוק על הבן איש חי? כולל העיראקים שזכותם לנהוג כפסקי הבן איש חי? מה הקשר? הרב עובדיה גם גילח את זקנו בבחרותו, ולכן זה ראיה שצריכים לעשות זאת? 2. אני דברתי על באבא סאלי, שעל אף שהגיע לארץ הקודש לא התחיל
יש ראיה 23.03.22
אין שום ראיה למה שכתבת מזה. אין שום איסור כזה. אם היה איסור כזה גדולי הדור הנוכחי לא היו מדברים עברית. וכבר אמרתי לך העברית שמדברים היום אינה לשון הקודש, פה זאת הטעות שלך. אפילו המבטא שלנו משובש מלשון הקודש(גם אשכנזים וגם ספרדים) אז אל תדאג. אתה מביא פוסקים שחיו בגולה. ושתי הגמרות תורגמו לארמית בגל
מני24.03.22
1. גדולי הדור "הנוכחי"???????????????? סרטון שהרב אלישיב זצ"ל אומר מפורש (באיזה פגישה) "אם השגריר לא מבין עברית, אז עדיף שאדבר באידיש", ומזה מוכח שכל פעם שדיבר עברית, היה רק בגלל חוסר ברירה, אבל אם מישהו דיבר אידיש, הוא העדיף לדבר באידיש. 2. ולגבי איסור לדבר עברית או לשון הקודש, עיין א
הולנדר24.03.22
9
בתשלום
ללא שם22.03.22
8
הגרחק כתב מראי מקומות לכל מי שביקש ממנו. בערך לעוד 100 ספרים נו שוין..............
ליטאי23.03.22
7
לא ברור איזה קשר מצאת פה בין רבי חיים ולבאבא סאלי??? אם הוא כתב מראי מקומות לספר של אחיו של הבאבא סאלי, מה זה קשור? וכי הוא נפגש עם באבא סאלי? והסיפור הראשון שהסטייפלר עמד והמתין לבוא לבאבא סאלי, גם זה נשמע סיפור מעולם ה... האם זה אמת??
איינער23.03.22
אם לא הבנת התחיל המסחור. בואו ונעשה טובה לרב ולא ניתן יד למסחור ונתרכז בתורה שלו. זה רצון הצדיק.
מני24.03.22
6
אני שמעתי דבר זה כמה פעמים אחת הנוסחאות ששמעתי היא שר חיים כתב המקורות בנגלה ור ישראל אליהו וינטרוב [היו שכנים ומתפללים בלדרמן ולומדים בכולל יחד ] כתב בעיקר את המקורות בתורת הנסתר מי שיודע להעמיד דברים על דיוקם אודה לו
ליטאי23.03.22
5
איך מצאת את זה??!!
ללא שם22.03.22
4
מהתלה לפורים?
משנכנס אדר24.03.22
3
על הסיפור הראשון,תביאו אפילו עד אחד. על הסיפור השני,זה שהגר"ח זצ"ל כתב מראי מקומות על הקדמת ספר פתח האהל,לא מוכיח שהיה לו קשר עם בבא סאלי זצ"ל. לא מזלזל באף אחד חלילה,רק אוהב דברים מוצקים ומבוססים.
אברהם22.03.22
2
אולי תביא את ההקדמה עם המקורות של רבי חיים? זה מעניין אותי
כב23.03.22
1
אומרים שכון הדה* לא נדא
ללא שם22.03.22
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אלפים בראשות גדולי ראשי הישיבות והאדמורי"ם נהרו לביקורי החג אצל זקן הפוסקים

חנני ברייטקופף | 30.04.24

נערכים לכל תרחיש 

הבכירים סיירו במירון: "ההחלטה הסופית - בעוד מספר ימים"

קובי רוזן | 30.04.24

צפו בתיעוד

הגר"ד לבחורים: "כל אחד מכם מכריז שהקב"ה לא פשט רגל"

איצלה כץ | 30.04.24
ש

ראיון מרתק

איפה נמצא 'עם הספר' ב- 2024?

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

התלמידים חששו שרבם נכשל - עד שהתגלה מהיכן הגיע החרק

ישראל שפירא | 30.04.24
ש

חווית הלידה

מלון או מחלקת יולדות? תקראו ותחליטו

כיכר בשיתוף מעיני הישועה | מקודם

פני רבו ברגל

הרבנים נעמדו לתפילה נרגשת מול ספרי התורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 30.04.24
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

4120

"הקוד" | כך תגלו האם החמץ יוצר לאחר הפסח

חזקי שטרן | 30.04.24

אשר גאלנו וגאל אבותינו

בעיצומו של הקבלת פני רבו: הראשון לציון נשא תפילת הרש"ש עקב המצב | תיעוד

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

 לא רק מפגע אסתטי

לא תרופות סבתא ולא ניתוח: הטיפול החדשני לפטרת הציפורניים

כיכר בשיתוף סאן קליניק | מקודם

תיעוד מיוחד

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

קשר של תפילין

תפילין ישנות בבוידעם? תן להם עוד צ׳אנס

כיכר בשיתוף קשר של תפילין | מקודם

"בני הישיבות שומרים עלינו"

הראש"ל: "איזה ניסים, בזכות מה זה? בזכות הרמטכ"ל?" | צפו

ישי כהן | 27.04.24