כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

האדמו"ר שאהד את המשכיל החשוד בדעות רפורמיות

הגאון רבי יקותיאל אריה קמלהאר סיפר כי ראה בביתו של הרה"ק רבי יהושע מדז'יקוב את ספר 'המצרף' של ר' משה מקוניץ, ואף אביו הגה"ק רבי מאיר מדזי'וב בעל ה'אמרי נועם' כתב הערות על הגיליונות (היסטוריה)

26
ישראל שפירא | כיכר השבת | כ' באדר | 13.03.23
הגה"ק רבי יהושע מדז'יקוב זי"ע
הגה"ק רבי יהושע מדז'יקוב זי"ע (מאת לא ידוע - חמדה גנוזה, ירושלים תשל"ה, נחלת הכלל)

פרק י"ט: אנו עסוקים בסיקור הפולמוס אודות החכם היהודי משה קוניץ רבה של אוֹבּוּדָה (חי ופעל בין השנים תקל"ד, תקצ"ז - 1774, 1837), האם היה "משכיל" ידידם של הרפורמים או תלמיד חכם ירא ושלם.

הפרקים האחרונים בנושא >>

בספר 'אמרי ספר' (עמ' רנז) הביא בשם ספר 'הצופה לדורו' (עמ' כה) מה שסיפר הגאון רבי יקותיאל אריה קמלהאר כי ראה בביתו של הרה"ק רבי יהושע מדז'יקוב את ספר 'המצרף' של ר' משה מקוניץ, ואף אביו הגה"ק רבי מאיר מדזי'וב בעל ה'אמרי נועם' כתב הערות על הגיליונות.

הגה"ק רבי יהושע מדז'יקוב זי"ע שהחזיק בביתו את ספר 'המצרף' של ר' משה מקוניץ (מאת לא ידוע - חמדה גנוזה, ירושלים תשל"ה, נחלת הכלל)

הרב קמלהאר תמה על כך שמחבר ספר שמפורסם לאחד מחלוצי ההשכלה נמצא על שולחן הצדיק, ותשובה לתמיהה שמע מאת בנו האב"ד רבי יהושע מדז'יקוב ששאל את אביו זי"ע שהשיב: "כדאי הוא זכותו מה שטרח לתרץ וליישב את כל השגות שהשיג הריעב"ץ על הזוהר הקדוש, וחיבר לתכלית זו את ספרו 'בן יוחאי'. בזכות זו ראוי הוא להיות בבית מדרשו, לעיין בו, ולכתוב עליו הערות".

לאמור: למרות שמשה קוניץ תמך בבית כנסת מעורב נשים וגברים, וצידד בלהכניס עוגב לתפילות - בזכות שהגן על ספר הזוהר הקדוש מפני האשמות היעב"ץ "ראוי הוא להיות בבית מדרשו, לעיין בו, ולכתוב עליו הערות".

בקובץ ישורון נטען על שמועה זו שהיא סברה תמוהה מאד, שכן משה קוניץ כתב את ספרו 'בן יוחאי' לטענתם על מנת לקנטר את דברי הגאון יעב"ץ וצ"ע.

• • •

הגה"ק רבי מאיר הורוביץ מדז'יקוב נולד בשנת תקע"ט (1819), ובשנת תרכ"א (1861) מונה לכהן כאדמו"רות. חיבר את הספה"ק "אמרי נועם", ובשנת תרל"ז (1877) החזיר את נשמתו לבוראה.

בנו השלישי הגה"ק רבי יהושע מילא את מקומו, ובניו הנוספים כיהנו באדמו"רות במקומות שונים: רבי טוביה, במיידון. רבי יחיאל, בפוקשיבניץ. רבי אהרן, בבייטש. רבי אשר ישעיה, ברימנוב.

הגה"ק רבי יהושע, נולד בט"ו באדר תר"ח (1848), ובהגיעו לפרקו נלקח לחתן של הרה"צ ר' לייבוש רייך, חסידו של סבו הגה"ק רבי אליעזר. רבי יהושע חיבר את הספר 'עטרת ישועה", והיה מפורסם כחריף דעת וכעניו. נפטר בי"א בטבת תרע"ג (1913).

חתניו של הגה"ק רבי יהושע היו גאונים בזכות עצמם; רבי מנשה אייכנשטיין אב"ד ריישא, רבי עמנואל וולטפרייד (השני) מפשדבורז'-לודז', רבי פנחס נתן סאפרין מקומרנה-נאנאש ורבי דוד שפירא מבוקווסק.

המשך יבוא...

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
26 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
10
היכן התיר הגאון הרב קוניץ תערובת גברים ונשים? (רוצה מקור מדוייק שניתן לקרוא מילה במילה ממה שכתב).
AS13.03.23
הוא לא התיר את זה.
אלימלך17.05.23
9
וכי הגאון הרב קוניץ גרוע מהתנא "אחר" אלישע בן אבויה, שעל אף שנחמץ ונהיה כופר, בכל זאת אמרותיו שנאמרו לפני זה נשארו במשניות, ולומדים זאת בקדושה עד היום כל ישראל (עי' אבות ד, כ, ועוד). כמו כן לענייננו ספר 'בן יוחאי' נדפס לפני המאמר שהוא כתב לרפורמים, ולכן אין בעיה ללמוד בדבריו המתוקים ב'בן יוחאי'!
AS13.03.23
8
במכתב ששלח הגה"ק רבי נתן אדלר להגאון הרב קוניץ, הוא כותב בזה הלשון: לאהובי הרב הגדול המפורסם כקש"ת מוהר"ר משה נרו יאיר וכו'. (עיין בספר המצרף סי' כ).
נכון13.03.23

הצגת כל התגובות

7
רציתי לציין שתי דברים א' לא מספיק צוין אך העטרת ישועה היה נחשב כאחד מצדיקי הדור וכגאון דורו והדברים מופרסמים, וכמו כן אביו האמרי נועם היה ג"כ נחשב לאחד מצדיקי וגאוני הדור, והדבר מפורסם ב הדבר הוא פלא גדול יותר כי העטר"י ידוע כאדמו"ר עם דעות קנאיות וכותב על כך רבות בספרו
שמעון כהן13.03.23
על אף הצנזורה שיש פה, אשיב קצרות, הגמ' בחגיגה טו, ב, כבר ביארה איך היה מותר לרבי מאיר ללמוד מ"אחר", כי לאדם גדול מותר ללמוד תורה גם מרשע שהיה בעבר צדיק, משא"כ אדם קטן אנשים כערכנו אסור ללמוד ממי שנחמץ, ומימלא מובן הנהגת אדמורי דזיקוב הקדושים, שהיו בבחינת "אדם גדול"!
חסיד ויזניץ14.03.23
בגמרא לא חילקו בין אדם גדול לאדם קטן.
שי14.03.23
ור"מ היכי גמר תורה מפומיה דאחר? ... "לא קשיא הא בגדול הא בקטן" ! כי אתא רב דימי אמר, אמרי במערבא ר"מ אכל תחלא ושדא שיחלא לברא, וכן בהמשך הגמ': "ר"מ רמון מצא, תוכו אכל קליפתו זרק".
חגיגה טו, ב15.03.23
התירוץ של אדם גדול או קטן לא התקבל. ולכן הגמרא מספרת שם שהקב"ה לא רצה לומר דבר תורה מפי ר"מ. רק התירוץ שר"מ רימון מצא, תוכו אכל וקליפתו זרק התקבל. ורק אז הקב"ה הסכים לומר דברי תורה מפיו. כי זה שאדם גדול, זה לא מספיק
שי15.03.23
זה פרשנות שלך, אבל בגמ' לא מובא שקשה על תי' הא בגדול הא בקטן, זה נשאר למסקנא, והגמ' ממשיכה בסיפורים וכו', ומה שכתוב אחרי זה, שהקב"ה לא רצה לומר בשם ר"מ, אכן זה גופא ההסבר בתי' למה מותר לגדול ללמוד מרשע, כי תוכו אכל קליפתו זרק, משא"כ קטן יכול להיות מושפע לרע, ולא יכול באמת לקחת רק תוכו ולזרוק הקליפה
חגיגה טו, ב19.03.23
ולשיטתך שכביכול זה תי' אחר שחולק על "הא בגדול והא בקטן", א"כ לדבריך כביכול מסקנת הגמ' שגם אדם קטן יכול ללמוד מרשע, ולומר שתוכו אכל וקליפתו זרק, ולא רק גדול, א"כ למה פסק רמב"ם (ת"ת ד, א): הרב שאינו הולך בדרך טובה, אין מתלמדין ממנו עד שיחזור למוטב", ולא כתב כלל שמותר באופן של תוכו אכל וקליפתו זרק? אלא
המשך19.03.23
עיין רבינו חננאל על אתר שהוא מקור פסקו של רבינו הרמבם שלא חילק בין גדול וקטן, ולעולם אסור.
שי19.03.23
אתה סותר עצמיך, אם לעולם אסור, אז למה הסכים הקב"ה אחרי זה לומר דבר תורה בשם ר"מ?.. ולא הבנת את ר"ח, הוא מסביר ההוו"א למה בתחילה לא רצה הקבה לומר בשם ר"מ, כי אפי' שמותר לגדול ללמוד מאחר, אבל בכל זאת "עדיף" ללמוד מיר"ש, ומי הכריח את ר"מ ללמוד מאחר? וע"ז מת' הגמ' וכו' ובסוף הקב"ה כן אמר בשם ר"מ,
חגיגה טו, ב, 19.03.23
בקיצור לסיכום גם לגדול זה לא לכתחילה ללמוד מרשע כמו אחר, ולכן לא חילק הרמב"ם בין גדול וקטן, אבל "גדול" אם כבר עשה זאת ולמד מ"אחר" אז זה לא אסור, משא"כ קטן לעולם אסור ללמוד מרשע, אפי' באופן של תוכו אכל וקליפתו זרק, כי קטן יושפע מהרשע, עכשיו הבנת?
המשך19.03.23
הרמבם לא חילק בין לכתחילה ודיעבד. משמע שבכל מקרה אסור. ומה שמותר להקב"ה, לא מותר לבשר ודם
שי21.03.23
6
החסידים יעשו הכל כדי להכשיר את ספר הזוהר. גם לתמוך ברפורמים. העיקר הוא להכשיר את ספר הזוהר כדי שלא ישמט הבסיס לעצם קיומה של התנועה החסידית (ספר הזוהר). כי אם ספר הזוהר לא ייחשב לספר כשר, יקרוס כל עולמם הרוחני השיקרי.
משה14.03.23
לפנתיאון! תראו כמה מהר עוברים מהתנגדות לחסידות ועד לכפירה בזוהר הקדוש! וכבר העיד מרנא החת"ס שהכופר בנגלה בתורת הנסתר הרי הוא כופר בנסתר אף בנגלה!
חסיד היה14.03.23
ההמשך זה: מכפירה בזוהר הקדוש לכפירה במדרש רבה (ב"ר ב, ד ועוד), ומכפירה במדרש רבה לכפירה בירושלמי (ביכורים פ"ג ה"ג), ומכפירה בירושלמי לכפירה בתלמוד בבלי (ברכות ג, פסחים ועוד הרבה), ומהתלמוד לכפירה ברמב"ם (דיעות ו, ב).
AS14.03.23
אבל תכלס הוא צודק. ספר הזוהר לא חובר על ידי רשב"י, וגם רבים מגדולי ישראל הודו בכך כולל החתם סופר, היעבץ, הנודע ביהודה ועוד
אלעזר14.03.23
5
וכי הגאון הרב קוניץ גרוע מהתנא "אחר" אלישע בן אבויה, שעל אף שנחמץ ונהיה כופר, בכל זאת אמרותיו שנאמרו לפני זה נשארו במשניות, ולומדים זאת עד היום בקדושה כל ישראל (עי' אבות ד, כ, ועוד). כמו כן לעניננו ספר 'בן יוחאי' נדפס לפני המאמר שהוא כתב לרפורמים, ולכן אין בעיה ללמוד בדבריו המתוקים ב'בן יוחאי'!
AS14.03.23
4
היכן התיר הגאון הרב קוניץ תערובת גברים ונשים? (רוצה מקור מדוייק שניתן לקרוא מילה במילה ממה שכתב).
??14.03.23
3
הגה"ק רבי נתן אדלר זי"ע במכתב להגאון רבי משה קוניץ, הוא כותב להרב קוניץ בכבוד גדול וז"ל: לאהובי הרב הגדול המפורסם כקש"ת מוהר"ר משה נרו יאיר וכו', (עי' "המצרף" סי' כ').
AS14.03.23
2
האם כתבות אלה מביאות חיזוק ביראת שמים?
אורי13.03.23
כן. עכשיו מבינים שבני אדם שחושבים שהם צדיקים, פועלים היפך התורה. "הצדיק" אינו צדיק כלל, וכל שנותר לנו הוא להעריץ רק את הקב"ה ולא בשר ודם
בני ברק14.03.23
1
הגמ' בחגיגה טו, ב, כבר ביארה איך היה מותר לרבי מאיר ללמוד מ"אחר", כי לאדם גדול מותר ללמוד תורה גם מרשע שהיה בעבר צדיק, משא"כ אדם קטן אנשים כערכנו אסור ללמוד ממי שנחמץ, ומימלא מובן הנהגת אדמורי דזיקוב הקדושים, שהיו בבחינת "אדם גדול"!
תשובה לישראל שפירא13.03.23
בגמרא לא חילקו בין אדם גדול לאדם קטן
אלעזר14.03.23
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

 באורח חרדי

ישיבת טל חרמון - הבחירה המושלמת לנוער חרדי המעוניין להשכלה מקצועית

כיכר בשיתוף שניר חרמון שיאון | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

להילחם בשדה הקרב הדיגיטלי

מהפכת הסייבר של המגזר החרדי

כיכר בשיתוף סייבלו | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

מבצעים של פעם בשנה

מוסד הרב קוק; לא הספקתם להגיע למכירה? כנסו >>

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24