היסטוריה ואקטואליה

הוגדר כ"חכם תורני אדיר" - אך הושמט על-ידי חכמי הדורות

בספר 'תשובות תלמידי מנחם' שהיה קרוב לתקופת חייו של משה קוניץ, אותו הגדירו "החכם האדיר התורני", התמרמרו על כך ששמו הושכח ונשמט; האם זה מכוון? (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
משה קוניץ על ספר המצרף (באדיבות בית מכירות קדם)

פרק ט"ו: אנו עסוקים בסיקור הפולמוס אודות החכם היהודי משה קוניץ רבה של אוֹבּוּדָה (חי ופעל בין השנים תקל"ד, תקצ"ז - 1774, 1837), האם היה "משכיל" ידידם של הרפורמים או תלמיד חכם ירא ושלם.

הפרקים האחרונים בנושא >>

בספר 'תשובות תלמידי מנחם' (וינה תר"ל עמ' 56) שהיה קרוב לתקופת חייו של קוניץ אותו הגדירו "החכם האדיר התורני והלימודי מוה"ר משה קוניץ אב"ד בק"ק אובן זצ"ל", התמרמרו על כך ששמו הושכח ונשמט, וכך דבריהם:

"לא יפה עשו ועושים חכמי דורינו והקודמים להם, אלה החכמים העוסקים בקורות הימים... אשר שמו ידם לפיהם וכמעט קשרו עצמם בקשר אמיץ לבל ייזכר שם הרב החכם האדיר התורני והלימודי מוה"ר משה קוני"ץ אב"ד בק"ק אובן זצ"ל, הלא נודע כי הוא היה הראשון וכו', לכתוב תולדות גדולי ישראל וכתב בלשון צח תולדות רבי יהודה הנשיא וכו'...".

בהמשך דבריהם, צוטט ספר 'בן יוחאי' בו יצא חוצץ משה קוניץ, כנגד הגאון יעב"ץ שטען לשלילת יחוס הזוהר לרשב"י, לעומת משה קוניץ שטען בתוקף שרשב"י חיבר וכתב את הזוהר, וכך דבריהם:

"הוא הרב הגדול אשר חיזק את לבו לצאת לקרב נגד הארי שבחבורה הרב המפוצץ סלעים מעתיק הרים הגאון יעב"ץ זצ"ל בספרו בן יוחאי, ספר גדול ויקר מאד נעלה וכו', והראה את כוחו וגבורתו ורוחב לבבו בש"ס ופוסקים ובחכמות שונות ונשגבות בפירושי תנ"ך וחכמת דקדוק הלשון וכו'... והאשמה על כל חכמי דורינו אשר ישתדלו בחוזק יד להשכיח את שם החכם הזה...".

מתוך ספר 'תשובות תלמידי מנחם', וינה תר"ל עמ' 56 (אוצר החכמה)

בקובץ ישורון הביא את קטע זה להוכיח שחכמי הדורות הבאים השתדלו להשכיח את שמו של קוניץ, ובכך להביא כראיה שהוא הוחזק לרפורמי, אולם אם ספר זה הינו מוסמך, אנו נצטרך לסמוך גם על דברי השבח והערצה שנכתבו בו על משה קוניץ: "החכם האדיר התורני" וכו'.

בספר 'בנין שאול' להגר"ש הלוי אב"ד האג, (עמ' שמט) הביא שבסוף ימיו של קוניץ החרימוהו גדולי ישראל, אולם לא גילה לנו רז זה מנא ליה. מאידך כפי שהבאנו בספר 'תשובות תלמידי מנחם' (עמ' 57) הביא הפוך: "כי לעת זקנתו... קבל התמנות להיות דיין בק"ק פעסט, ורב דרשן בק"ק אובן ובמשמרת נפטר בשם טוב".

המשך יבוא...

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר