היסטוריה ואקטואליה

שמונה שנים אחרי - ה"גאון" התחלף ל"רפורמי"

בפרקים הקודמים צטטנו מאמר חריף שהובא בעיתון 'יתד נאמן' בו הוגדר משה קוניץ "מראשוני הרפורמים", אך שמונה שנים קודם לכן הוא צוטט כאחד מגאוני התקופה (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
החכם משה קוניץ רבה של אוֹבּוּדָה (מאת לא ידוע - Hungarian Jewish Archives direct link), נחלת הכלל)

פרק י"ג: אנו עסוקים בסיקור הפולמוס אודות החכם היהודי משה קוניץ רבה של אוֹבּוּדָה (חי ופעל בין השנים תקל"ד, תקצ"ז - 1774, 1837), האם היה "משכיל" ידידם של הרפורמים, או תלמיד חכם ירא ושלם.

הפרקים האחרונים בנושא >>

בפרקים הקודמים צטטנו מאמר חריף שהובא בעיתון 'יתד נאמן' מאת הג"ר ראובן אליצור מנהל ספריית רמב"ם שנקרא 'צלם בהיכל!', בו הוגדר קוניץ "מראשוני הרפורמים שסלל את הדרך לחלק גדול של עם ישראל להשכיחם תורתך ולהעבירם מחוקי רצונך, וגרם להם לצאת מכלל ישראל ולהתבולל בגויים".

שמונה שנים לפני מאמרו החריף, הובא ביתד נאמן במוסף שב"ק פרשת ויחי תשמ"ט, מאמרו של הרב א' אריאל בו שמו של משה קוניץ וספרו 'בן יוחאי' קבלו מקום של כבוד: "הר"מ קוניץ בספרו בן יוחאי, ועוד כמה מגאוני התקופה ההיא".

הנידון היה האם מותר ע"פ ההלכה לחנוט נפטר, וגדולי ישראל התחבטו בשאלה זו. היו שצידדו להתיר את החניטה, כשהם סמכו ידיהם על חניטת יעקב ויוסף, ועל המובא בתנ"ך שחנטו את מלכי ישראל. כמו כן התוס' יו"ט בסוף פרק ד דפסחים ביאר שבכל מקום שנאמר על מלכי ישראל "וישרפו", כוונתם לחניטה.

לא נתפלא שמשה קוניץ נמנה על האסכולה שמתירים לעשות זאת, והללו נשענו על דברי ה'משנה למלך' שדן בהלכות אבל פ"ג ופי"ד עי"ש.

א' אריאל מוסף שבת קודש של יתד נאמן פרשת ויחי תשמ"ט. משה קוניץ קיבל מקום של כבוד

מה שמעניין ב'יתד נאמן' שבתוך שמונה שנים, חברי הועדה הרוחנית שלו הסכימו להכניס כתבה שמאשימה את משה קוניץ כ"כרפורמי", ו"עוכר הדת", לאחר שלפני שמונה שנים בלבד, שהוא כונה באותו עיתון, בתארי כבוד.

לנו נותר לתהות מה טומן לנו העתיד? אלו גאוני עבר שמכונים כיום ב'יתד נאמן' לשבח, לעתיד נגלה שהם רפורמים?!

כאמור, היחס למשה קוניץ הוא שנוי במחלוקת. היו ששיבחוהו והיו שגינוהו. אחד מהמשבחים היה מחכמי הונגריה רבי פנחס זליג הכהן שוורץ הי"ד (השני) (חי ופעל בין השנים תרל"ז - תש"ד), שהיה מורה הוראה בקהילת קליינווארדיין ומחבר ספרים פורה, ובספרו שם הגדולים לגדולי הונגריה כתב על משה קוניץ: "רב גאון מפורסם".

המשך יבוא...

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר