כיכר השבת

סערת הגיור

בית דין רבני-ממלכתי פסל גיור מבית הדין של רבי ניסים קרליץ

בית דין רבני-ממלכתי בנתניה החליט שלא להכיר בגיור לחומרה שנעשה בבית דין צדק בני-ברק, בית דינו של הגאון רבי ניסים קרליץ, ומותח ביקורת קשה על בית הדין שלטענתו פסק בניגוד להלכה. ראש ההרכב בבית הדין בנתניה אף קבע כי יש להכיר רק בגיורים שנעשו בבתי הדין הממלכתיים. השתלשלות הפרשה (חדשות)

46
חזקי שטרן | כיכר השבת | כ"א בסיון | 11.06.12
הרב ניסים קרליץ
הרב ניסים קרליץ (צילום: יהודה פרקוביץ)

הלם בציבור החרדי, לאחר שבית דין ממלכתי בנתניה החליט שלא להכיר בגיור שנעשה בבית דין חרדי מפורסם ומוערך, ואף קבע כי הבית דין פסק בניגוד להלכה לאחר שהוטעה בעובדות ובמסכמים מזוייפים.

בחודש שעבר, כך מדווח יאיר אטינגר ב'הארץ', דחה בית הדין הרבני הממלכתי בנתניה בקשה של אישה להכיר בגיורה שנערך ב"בד"ץ בני ברק", בית דינו של מרן הגאון רבי ניסים קרליץ, וזאת מאחר ולטענתם האישה הצליחה הלערים על בית הדין היוקרתי והנחשב בבני-ברק.

יצויין כי בדרך כלל נהגו בבית הדין הממלכתיים להכיר ולשאר באופן אוטומטי כל גיור שנעשה בבית דין חרדי פרטי, אך כעת, הוסיף ראש ההרכב בבית הדין הממלכתי הדיין הרב יוסף שפירא, שישב יחד עם הדיינים הרב אברהם מייזלס והרב רפאל בן שמעון, וקבע כי יש להכיר רק בגיורים שנעשו בבתי הדין הממלכתיים.

לפי הדיווח ב'הארץ', הפרשה החלה בחודש תמוז בשנת תשס"ט כאשר האישה ביקשה מבית הדין הממלכתי בנתניה להכיר ביהדותה, ולשם כך הציגה תעודת לידה שלה ושל סבתה, אך בדיקת המחלקה לזיהוי פלילי של המשטרה קבעה כי התעודה מזויפת, ובית הדין דחה בחודש אלול תשס"ט את בקשתה.

בעקבות כך פנתה האישה לבית הדין הרבני בבני-ברק, מבלי להציג בפניו את שאירע בבית הדין בנתניה. בית דין צדק בבני-ברק החליט להכיר חלקית ביהדותה של האישה וקבע כי עליה לעבור הליך "גיור לחומרה", שזהו הליך גיור מקוצר.

לאחר הגיור לחומרה שעברה בבית הדין בבני-ברק, שבה האישה לבית הדין הממלכתי בבקשה שיאשר את יהדותה ובכך יתאפשר לה להינשא עם כהן, מאחר ולפי ההלכה גיורת אסורה בנישואין עם כהן, אך האישה טענה כי מאחר והכירו ביהדותה הרי שמותר לה להינשא לכהן היות והיא יהודיה מלידה.

בית הדין הממלכתי שב ודחה את בקשתה, כאשר הוא מוסיף ביקורת קשה נגד בית הדין בבני-ברק, וטוען כי אין באפשרותו לקבוע על סמך אילו מסמכים קבע בית הדין בבני-ברק את קביעתו, וזאת מאחר וכבר התברר כי האישה "נקטה בדרכים שקריות להטעות את בית דיננו, ויכול להיות שגם את בית הדין בבני ברק סובבה בכחש, ולכן סמכו על דבריה שהיא יהודייה וערכו לה רק גיור לחומרה", כתבו הדיינים.

"בין כך ובין כך", הם מוסיפים, "אין ספק שבית הדין אינו יכול לסמוך על המסמך, המזויף מתוכו, הקובע שהמבקשת צריכה לעבור גיור לחומרה ומתבסס על ההנחה שהיא ספק יהודייה, בעוד שהדברים ברורים שהמבקשת אינה יהודייה כלל".

הדיינים בבית הדין הממלכתי הוסיפו וקבעו כי בניגוד לנהוג, יש בסמכותם לערער על הפסק שניתן בבית דין צדק בבני-ברק, מאחר ובית הדין "טעה בעובדות" היות וברור שהוא הוטעה על-ידי אותה אישה.

כאמור, הדיינים אף הוסיפו וקבעו כי בנושאי הגיורים, ידו של בית הדין החרדי על התחתונה. הדיין שפירא כתב על-כך כי "במקביל לבתי הדין המיוחדים לגיור, צצו בארץ בתי דין פרטיים העוסקים בגיור. חלק מקפידים על דרישות ההלכה וחלק פחות, ויש שאינם מקפידים כלל. מי שרוצה באמת ובתמים להתגייר, ורוצה שלגיורו יהיה תוקף גם על פי חוק, יתגייר בבתי הדין האמונים וממונים על נושא זה ולא באותו בית דין".

הפסק הממלכתי הנוכחי, מהווה שלב נוסף במאבק בין הממלכתיים לזרם הרבנים החרדים בנושא הגיור, לאחר שלפני מספר שנים ביטל הרכב דיינים חרדי בבית הדין הרבני הגדול, בראשות הדיין הרב אברהם שרמן, את אלפי הגיורים שנעשו בבתי הדין הממלכתיים לגיור בטענות לבעיות הלכתיות וזיוף גיורים, אך לאחרונה בג"ץ ביטל את פסק הדין ומתח ביקורת חריפה על הדיין הרב שרמן.

תוכן שאסור לפספס
46 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
22
ממזרח אירופה שעלו בשל סיבות כלכליות, מעמידים פני דתיים ומשקרים בזמן הגיור, אך הם חילוניים לגמרי. לאחר שקיבלו מענקים חלקם חוזרים לארצות מוצאם או ממשיכים לאמריקה בחיפושיהם אחר חיים טובים יותר מבחינה כלכלית.
יהודי11.06.12
אבל רק בשנות ה90,‏ בעיקר במחצית הראשונה.‏ אבל כמעט אף אחד מהם לא התגייר -‏ לא היה בזה שום צורך,‏ אלא אם כן רצו להתחתן עם יהודים.‏ חוק השבות מעניק את כל הזכויות האזרח גם למי שעל פי ההלכה הוא לא יהודי.‏ תופעה הרבה יותר חמו רה היא יהודים שנולדו במשפחות חרדיות ומנהלים אורח חיים חרדי,‏ אך לפי מעשיהם בין
אש דודי12.06.12
21
האם יש למישהו ספק שהדלי''ם אינם יותר יראי שמיים מהרבנים החרדיים?!
חיים11.06.12
אבל יש כאן עובדה אחת קטנה שמטילה צל על כל התמונה כולה.‏ אם הוכח בבדיקה של גורמים מקצועיים שהתעודה שלה מזוייפת,‏ איך בית הדין של הרב קרליץ שליט"א קיבל אותה? טוב,‏ אפשר להגיד שהיה כאן אי תאום,‏ ביה"ד של הרבנות לא חייב לשלוח לכל בתי הדין הפרטיים בארץ דיווחים על אירועים וממצאים פליליים.‏ אך כעת שהדבר כב
אש דודי11.06.12
המציאות, הבית-דין המדובר לאחר שזכה במעמד, הרבה אנשים לא הגונים נדחפו פנימה בעיקר בתפקידי "עוזרים" לדיינים
חרדי שמכיר 11.06.12
20
אם רות היתה באה היום להתגייר היא היתה באה פשוט להגר"נ אייזנשטיין בירושלים, שהוא פשוט מגייר בלי שום טובת הנאה. ותיקון טעות. הבי"ד בב"ב הוא יום אחד בראשות הראב"ד הגאון הגדול רבי שריאל הר שושנים, ויום אחד בראשות הגאון הגדול רבי סילמן שליט"א. ואינני מבין מדוע שמו את התמונה של ר' נסים ולא של ר' שריאל. אג
שמוליק11.06.12
שמוליק אתה לא זוכר שבשנה שעברה גם עליו היו מודעות ברחוב שהוא מגייר בשביל כסף? אז מי נשאר לנו? הרב חדד מלוד, ושהרב פרץ מרעננה יחתום על התעודות, כמו שהוחלט לגבי ההכשרים שלו.
פשוט11.06.12

הצגת כל התגובות

19
כל הכבוד לביה"ד של הרבנות התורה לא שייכת רק לחרדים ולפי הנכתב בכתבה הם צודקים בהחלט
אלי11.06.12
18
אני יודע אישית על מקרה נוסף שהצליחו להערים על ב‏"ד פרטי וחשוב מאד. הגיורים היום דבר מורכב. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יודע דבר11.06.12
17
מזל שלא היו חרדים בתקופת השופטים וחבל שיש היום. רק החמרות וסיגופים וקשיים. רות המואביה קשרה גורלה בעם ישראל ונכנסה ללא מערך גיור רודני ואכזר. הבעיה עם החרדים שהם גם מבריחים יהודים כשרים מהיהדות.
פישמן13.06.12
16
גם אני טוען כך כל הזמן, הדתלים הם אויב העם היהודי, בלעדיהם- החילונים והחרדים היו מסתדרים מצוין. וכל האסונות שלהם לא מעוררים,אפילו השריפות בכרמל, של נביאי הבעל, היו ביישובים שלהם (למי שדק הבחנה). ד' ישמור, משיח במהרה אמן
מרדכי11.06.12
15
בתור מי שהיה בקשר עם אנשים שרצו להתגייר, הרבה אנשים מציעים את האופציה של הבי"ד של הרב קרליץ ל"קיצור הליכים" וזה מוכיח את עצמו...
זלמן11.06.12
14
חרדים עם הערכה עצמית גבוהה
דת"ל11.06.12
13
הרב שפסל הוא דתי לאומי ממרכז תבינו לבד אתה המשך
ח11.06.12
הלוואי וכל הרבנים היו צדיקים ולמדנים כמו רבני מרכז. התורה היא מרכז ומהות חייהם , אין להם אינטרס של כסף , כבוד ואינטריגות כמו אצל החרדים
חרדלניק11.06.12
איך מעיז אפס שכמוך לדבר על הגאון הרב שלמה שפירא שליט"א. אני עוד זוכר אותו לפני למעלה משלשים שנה כשהיה עוד בחור, מתיגע בריתחא דאוריתא בשבת בשתים וחצי לפנות בוקר, בבית המדרש הגר"א בשערי חסד. אם גאון כזה(והוא באמת עונה להגדרה של גאון), היה במחנה שלך הרי כמות התארים שהיתה לפניו ואחריו (שלא לדבר על אבי
שמחל'ה11.06.12
כמו שבהילוך חמישי מספיק לתת קצת גז בשביל לנסוע על 100 קמ"ש ולעומת זאת בהילוך ראשון גם אם תלחץ על הדוושה עד הסוף לא תגיע לשום מהירות כך גם מזרחיסט גם אם ילמד כל היום וכל הלילה לא יגיע לקרסולים של אברך כולל בינוני!!!
שמשון11.06.12
ולפי הכבוד לתלמידי חכמים- אכן לא יותר מאברך כולל בינוני...
שמעלץ11.06.12
על מה הויכוח בכלל? לבית הדין היה נתונים שלפיו התקבלה ההחלטה הד"ל הולכים עם ראש שממלא חוקים של מדינה ועם הלכה זה כל הסיפור וכל אחד כבודו במקומו מונח ......
תוקתוק12.06.12
הרי הוא היה זה שהתווכח מעל גבי עיתון הצופה בקשר להתרת הממזרים של גורן, כנגד מאמריו ההלכתיים של הרב ז'ולטי בהמודיע. אם כך התפוח לא נפל רחוק מהעץ.
נודניק12.06.12
הזהר בהעזך לדבר על גאון כהרב הגאון הרב שלמה שפירא ואביו הצדיק הגדול ר' לייזר שפירא זצ"ל, אכן התפוח לא נפל רחוק מהעץ, עץ שמעטים זוכים לגדול בו.
אפס?!12.06.12
12
היהדות המתקדמת של חיים אמסלם.
אקספרס11.06.12
פותחים את הפה נגד הרבונים שלכם לא אלה הסגנים של הקב''ה
אמתי מאוד11.06.12
11
ב״ה בית הדין של הרבנות הוא קודש כי הוא של כלל ישראל
שמואל11.06.12
10
במקום לפנות מסודר לבית דין של הרב ולבקש שיבדוק האם צריך לבטל, להציג את העובדות שנחשפו רק להם, פנו לפוליטיקה ולעיתוונות, עושים צחוק מהדת. ככה מחללים את שם הבורא ואת שם הדת.
נועה14.06.12
9
אחיינו של מרא דארעא ישראל רשכבה"ג הגאון האדיר מרן הרב אברהם שפירא, שעומד בפרץ על קוצומ של יו"ד ואינו מכניס מספחת בעמנו ועוד אחת שהוחזקה ברמאותה ועורמתה. אין כאן שום מלחמה כמו שהכותרת מכלילה יש כאן מלחמתה של תורה ובנידון דנן הצדק עם ביה"ד דנתניה עם כל הצער של כל מיני "שועלים" למיניהם ואף הגאון ריב ני
חרדי11.06.12
8
לא צריך להתפלא, הדיינים של בתי הדין הרבניים הממלכתיים פוסקים לפי ההלכה ולא צריך להתלהם. בתי דין פרטיים שיהיו פרטיים עד כמה שניתן, נתונים ללחץ כספי ובוודאי כל אחד ואחד שמגיע מפרנס אותם, וזה כל ההבדל,
א' א'11.06.12
7
ביה"ד קבע כי לגבי תעודות גיור החתומות ע"י רב מסויים יש לבדוק אם היה נוכח אישית בדיון ואז הגיור תקף וכאשר מדובר בתעודה חתומה על ידו כאשר לא נוכח הגיור פסול
שני14.06.12
6
אפילו החזונישיקים לא סומכים על בית הדין לגיורים של הגר"נ קרליץ וזה ידוע ומפורסם רק עכשיוו ידעתם????? ברגע שהיועץ המשפטי יפשפש בנירות שם הוא יבין מיד במה המדובר הבעיה שלאף אחד אין דריסת רגל שם באמת התפלאנו שאישרו לדיין ב. לעסוק בגיורים אבל מה לעשות
בני ברק11.06.12
5
ממלכתי דתי ציונים דתיים לאומיים מסורתים צהר רפורמים וקונסטרבטיבים זו אותה גברת בשינוי האדרת תשימו לב כמה הם שונאים את החרדים המקיימים מצוות קלה כבחמורה אלה הם אוייבי החילונים והחרדים הם רוצים לשלוט והקב"ה מכה בהם ללא הרף אך הם לא מבינים עד שיבוא משיח צדקנו ויעשה להם סוף!!!!!!!!!
משה11.06.12
שטוענים שבעיה יש לעובדות ולא לחרדים,‏ אנו תקועים עמוק בבוץ,‏ בתוך המון בעיות חמורות שישנן בציבור החרדי,‏ שבוחרים להכחישן או להתעלם מהן במקום לתקנן כנדרש.‏ ללמד כף זכות ולראות את חצי הכוס המלאה הוא דבר נחמד ומצווה גדולה.‏ בתנאי שעושים כל שביכולתנו ומעבר לכך על מנת לתקן את המעוות ולמלא את חצי הכוס הרי
אש דודי11.06.12
ממתי כל החרדים שומרים קלה כחמורה?לא חסר ביניהם כאלה שרק המגבעת קובעת ויש להם קופת שרצים על גבם.מידך רבים מהציבור הדתי לאומי חרד לדבר ה' באמת ובתמים ומקפיד בקיום מצוות הרבה יותר מהחרדים, אז תפסיק לעשות חלוקה שאין בה כלום עם המציאות
חרד11.06.12
אתה יודע, גם זו אפשרות... (אולי דייני הדת"ל אכן יראי שמיים ומכוונים לאמיתה של הלכה, ויכול להיות שגם בית דין חרדי שוגה בדבר הלכה. נחמד מצדך לאחד לחלק ניכר מהעם היהודי "שיבוא משיח צדקנו ויעשה להם סוף". זכית לקיים "יתמו חוטאים מן הארץ, חוטאים ולא חטאים". איזה אהבת ישראל!)
שמעלץ11.06.12
ותמשיך לומר שלחרדים אין תקלות ורק קדוש יאמר לו. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יודע דבר11.06.12
התרגלתם שהבתי דינים החרדים מחמירים , ואלה מקילים ומי באמת אומר את ההלכה כלשונה, עם כל הכבוד לחוות דעת של הרב שפירא ןהרב קרליץ, אני מעדיף את גדולי הדורות ואת חכמי ישראל לדורותיהם. ובפרט כאן קבל את האמת ממי שאמרה שהאמת אהובה מהכל.
נסים11.06.12
4
יש לי שכנים שהוא רופא בכיר בבית חולים בארץ שהתגייר בבית דין בבני ברק והמדינה לא מסכימה בשום אופן להכיר בהם כיהודים!!!!!!!!!
מלי11.06.12
3
כולנו יודעים שככה זה עובד
שלמוקה זון ישככ11.06.12
2
לפי התגובות של אותם אנשים שאינם מבינים בתועלת ביה"ד, אני מבין שאינכם מבינים כלל במה מדובר. האם לפי שיטתכם יש צורך להקים צבא נוסף הרי אנו לא רוצים להתגייס לצ.ה.ל. ואז נקים צבא חדש צבא ה' האם אתם מוכנים לקיימו אלא יש חוק וצריך לקיימו. אם אני לא רוצה לשלם מס למדינה אני אשלם את המס לישיבות להחזיק
מאיר11.06.12
1
אף אחד לא יכול להקל כשמדובר בתעודה מזוייפת.‏ וכאן הוכח חד משמעית שהיא מזוייפת.‏ אז הדבר היחיד שביה"ד של הרב קרליץ שליט"א יכול לעשות )ואני מאמין שזה מה שהוא יעשה( -‏ זה להודות בטעות שנעשתה בשגגה גמורה,‏ ולבטל את הגיור הנ"ל . (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אש דודי11.06.12
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 10:27

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 09:44

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 07:39

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 07:36
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם
ש

פארק מגורים חדשני

דירת החלומות שלכם במיקום הכי מבוקש בירושלים >>

כיכר בשיתוף ווסט פארק | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

ספיישל לחג

אפילקציה חדשה למהדרין: מטיילים חוויתי בירושלים

כיכר בשיתוף הרל"י | מקודם

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

חג הפסח

מה דין חמץ שנמכר לגוי שהתגייר בפסח? פינתו של ראב"ד ת"א | צפו

כיכר השבת | 26.04.24

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24
ש

עולם ההטבות

סמסונג חדש שיגרום לך לחייך וגם יחסוך לך כסף

כיכר בשיתוף מרכניל | מקודם

צפו בתיעודים

נואשים למכת"זית בגלל השרב? הפגנות סוערות בירושלים

קובי רוזן | 25.04.24