כיכר השבת

אין לי בחצר עץ כסף

"לא חלמתי שאבקש מהילדים שלי לא לבוא לחג" | ההורים שמתקשים לארח את ילדיהם

אבא למשפחה ברוכת ילדים, שחיתן את מרבית ילדיו - מתקשה לארח אותם, בגלל הקושי הכלכלי - אבל לא יודע איך להגיד את זה לילדים שלו | איך משפחות עם תשעה ילדים - מסתדרות? האם זוגות צעירים חייבים לחיות על חשבון ההורים? | ומה הפתרונות שמספק המומחה לכלכלת המשפחה | ילדים? זה בשבילכם (משפחה)

84
משה מנס | כיכר השבת | א' בניסן | 23.03.23
בני משפחה | אילוסטרציה
בני משפחה | אילוסטרציה (צילום: Kobi Gideon / FLASH90)

"הילדים שלי באים כמעט כל שבת, השולחן ערוך כיד המלך והשמחה גדולה ברוך השם. בורכנו בילדים ונכדים, רק נחת הם עושים לנו. אבל רק אני ורעייתי יודעים את האמת שאין לנו כסף למינימום שבמינימום. אני מסכים לדבר אתך כי אני לא יכול יותר. אני זועק מדם ליבי, אני לא יכול יותר, אבל מה, אני יכול להגיד לילדים לא לבוא?!".

את הדברים האלו אומר לנו הרב ישראל, יהודי חשוב ממודיעין עילית, שטרח והתקשר לטלפון הביתי שלי וביקש לשוחח איתי. הוא ביקש שנצעק את צעקתו ומצוקתו. "אני בטוח שאני לא היחיד וחשוב שתדברו על זה", הוא הסביר. שוחחתי אתו ארוכות שמעתי את כאבו ומצוקתי ואני מעלה את הדברים כמו שנאמרו על הכתב.

מה הפתרון שאתה מציע? אתה בעצמיך אומר לי שאתה רוצה שהילדים שלך ימשיכו לבוא, אז מה אפשר לעשות? שאלתי.

"האמת היא כזו", הוא ענה, "דבר ראשון שתהיו מודעים לכך. זה הכי חשוב. אם תעצרו רגע ותעשו חשיבה, רק להתבונן רגע, זה כבר יגרום לכם לשים לב. אנחנו רגילים שעולם כמנהגו נוהג, שכל מי שהתחתן הולך, לא חושבים על זה. בתור בחורי ישיבה התרגלנו לקבל הכל, כולל דמי כיס. כשהתחתנו, אנחנו ממשיכים כרגיל. אבל תעצרו רגע ותחשבו בהיגיון, האם ההורים שלכם באמת יכולים? כי לרצות לתת - ודאי שכל הורה רוצה, השאלה לגבי היכולת. גם לגבי היכולת להגיד לא".

אוקי, בוא נעשה את זה מסודר. איפה הבעיה? כלכלית?

"יש כמה חלקים. יש גם כלכלית שזה חתיכת עול כלכלי. גם הורים שיש להם משכורת של עשרים וחמישה אלף שקלים, הרי בדרך כלל הם משלמים משכנתאות על החתונות והעזרה שהם נתנו לילדים והוצאות הפסח, בטח עכשיו אחרי שהריביות עלו זה די מטורף. אז כמו שכל אחד נחנק עכשיו, גם הם.

"חוץ מזה, כשיש ילד או שניים שהתחתנו, זה נחמד שבאים הילדים, וכולם עדיין רבים להחזיק את הנכד והאחיין, אבל בלי עין הרע אחרי שמחתנים חמישה או שישה ילדים - זה הופך לקשה, גם למצוא מקום, גם להכין חג וגם להתייחס יפה ולתת תשומת לב לכל ילד, כלה וחתן שמגיעים.

"אני בשבת רגילה, בדרך כלל מארח שניים או שלושה זוגות, מהבוקר אנחנו מנקים את הבית יחד עם הבת שלי שלא נשואה. תחשוב על זה שכמה דקות לפני שבת, אחרי שכל היום עבדנו והכנו, מגיעים הילדים, משתלטים על החדר של הבת שלי - שאומנם נותנת את החדר בשמחה, אבל זה לא קל לה, ואז הם נכנסים למטבח ולוקחים אוכל - כי כולם אוהבים אוכל של אמא. אז כן, זה נחת, אבל זה קשה".

משפחה חרדית בחול המועד פסח | אילוסטרציה (צילום: Abir Sultan/Flash 90)

אז שוב, מה הפתרון? שלא יגיעו?

"חלילה, שיגיעו. אבל כמו שאמרתי לך. שתהיה חשיבה. האם זה מתאים באותה שבת? ואם אתם באים, תגיעו מוקדם ותעזרו לסדר את הבית, גם במוצאי החג, אין שום סיבה שבעולם שתשאירו את כל המצעים זרוקים ואת המשחקים שהילדים פיזרו. תעזרו גם במטלות הבית.

"ועוד דבר, האחות שנתנה את החדר שלה, מותר לפרגן לה, אולי אפילו לתת לה איזו חבילת שוקולד. ובמקרה שלי, אני כלכלית לא מסתדר, אז אם הילדים יביאו לדוגמה מנה עיקרית, עופות, סלטים במקום עוגה - זה גם יעזור. השנה, למשל, הבן שלי דאג לי והביא כמה ארגזי בשר ממכירה שהיתה לו בכולל, והוא עשה את זה בחוכמה, הוא אמר שאין לו צורך בזה למרות שאני יודע שגם הוא יכול להשתמש. אבל תכלס לקחתי וזה באמת עזר לי".

"אני מאוד אוהב את הילדים שלי", אומר הרב ישראל וקולו נשנק מבכי, "אני מתפלל שאני יוכל להביא להם ארגזים שכאלה".

הרב ישראל משתתק ומתעשת. "אני לא רוצה תרומות. אני רק רוצה שיחשבו קצת. אולי הילדים שלי עדיין חושבים שיש לי עץ כסף בחצר, אבל אין לי חצר אז איך יהיה לי עץ כסף?" הוא מסיים את דבריו באירוניה כואבת.

• • •

בעקבות הפניה שלו, החלטתי לברר איך מתנהלים במשפחות שונות. אגב, אני אישית שזכיתי למשפחה ברוכת ילדים, יש טבלה עם זמנים ותאריכים וכל אחד ממלא מראש מתי הוא מגיע. יש כמובן קדימה לזוגות הצעירים שהתחתנו ויש שבתות שקטות בהם ההורים בבית, אבל בהחלט משתדלים לחשוב ולעזור ככל שניתן.

הודיה מבית שמש, מספרת על משפחה ברוכת ילדים. לדבריה, ההורים שלה מתעקשים שכולם יגיעו ומתעקשים שלא לקבל עזרה מהילדים. "כל מקרה לגופו", היא אומרת, "ברור לי שיש הורים שרוצים וצריכים. תלוי גם בגיל. ואני חייבת להגיד לך שזה לא שלהורים שלי יש יותר מידי כסף, אבל במשך השנה לא באים הרבה. דווקא בליל הסדר כולם מגיעים. אנחנו תשעה אחים ואחיות, בליל הסדר כולנו מגיעים. זה המסורת המשפחתית. זה הולך והופך לקשה ומורכב יותר, בלי עין הרע אנחנו משפחה ענקית".

אמרת שאין להם יותר מידי כסף, אז איך?

"אם רוצים אז יש. ההורים שלי חוסכים כל השנה בשביל החגים, זה הנחת שלהם. הם לא מטיילים או עושים איזה תחביבים, וזו ההנאה שלהם. אנחנו עוזרים עם הלוגיסטיקה. הדירות. השנה אנחנו לוקחים מבנה של ישיבה קטנה וההורים שלי מתעקשים לשלם על זה, זה מה שהם רוצים".

שולחן ליל הסדר (צילום: Hadas Parush/Flash90)

בשביל לסגור את הנושא, לשמוע עד כמה המצוקה קשה ונפוצה ומה הפתרונות האפשריים פנינו אל נחום ברוק שמתעסק עם הנושא במסגרת עבודתו כמנהל מקצועי במסילה - לכלכלה נבונה.

הנושא הזה של ילדים שהתחתנו ונופלים כעול כלכלי על ההורים, מוכר לך?

"זה קיים הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים. בדיוק השבוע, במסגרת קורס לכלכלת הבית, ניגשה אלי אישה ממשפחה מאוד אמידה. הוא מספרת לי שלילדים שלה, למרות שיש להם כסף ולא חסר להם כלום, הם באים אליה לבית לעשות אצלה קניות והיא לא יודעת איך להגיד להם שזה לא נעים לה. איך אמר לי פעם מישהו בדרך צחות: 'ובאו בנך לדביר ביתך ופינו את היכלך', כך שיש רבים שחשבון הביטוח הלאומי, והמאוחדת והטלפון עדיין על ההורים. זה לא בריא וזה מאוד מקשה. זה לא רק עניין של כסף זה תחושת ניצול. סיפר לי גם מישהו ממונטריאול שהוא שנתיים נותן לילדים שלו כספים ואחר כך תקופה הפסיק ואז נתן להם מתנות. אני אומר, תנו מתנות ולא משכורת".

למה זה ככה, מי אשם?

"זה לא עניין של אשמה, אין כאן באמת אשמים. אנחנו לא רוצים לעשות נושא סביב הכסף ולכן כשהילדים שלנו ילדים, בחורים, אנחנו נותנים להם. בחור ישיבה רוצה כובע, אבא שלו נותן לו. טשולנט בליל שישי, הוא נותן לו. אבל זה לא בריא להמשיך ככה אחרי החתונה, זה דורש חינוך פיננסי.

"שוב, אין כאן אשמה. אף אחד לא באמת חינך את הבחור, וחבל שלא היה משגיח שדיבר על אחריות ועל נושא בעול עם חברו ועם ההורים. לכן הצעירים לא מודעים לנושא ובפועל ההורים חייבים להיות אסרטיביים ולדבר על התנהלות ומודעות כלכלית. אם אין להם מושג על הוצאות והכנסות, ברור שהם יגיעו לברית של הבן - הם יפלו על ההורים, וברור שהם יגיעו לשבת ויבקשו כסף למונית הביתה, אז זה הגיוני בהתחלה אבל בהמשך זה לא צורה. וצריך לדבר ולהבין על זה.

"ההורים צריכים לדעת שאם הם רוצים חס וחלילה שזה יגיע למצב של שנאה וכעסים שיתנו ויתנו ויתנו והילדים לא יעריכו - אם לא מדברים ואין הבנות. קורה מצב שמרגישים ניצול וגם לא מעריכים, זה לא נכון מבחינה חינוכית".

ומה אתה אומר לילדים?

"ילדים צריכים לדעת שאם הם רוצים לא להיות עם קביים כל החיים, אם הם רוצים עצמאות כלכלית וגם מחשבתית, הם חייבים פשוט להתנהל בצורה נכונה.

"יש עוד נושא שחשוב לי לומר. לפעמים ההורים מתחייבים לעזור לילדים, למשל לתת רהיטים, אבל הם גרים ביחידת דיור ואחרי כמה שנים כשהם עוברים לדירה משל עצמם הם יבואו לבקש את אותה התחייבות. ומה עם בדיוק ההורים חיתנו עוד כמה ילדים ויש הרבה חובות? נתקלתי במקרים שהילדים הרוויחו יותר מההורים, לדוגמה, שהאישה עובדת בהייטק - אז בגלל שההורים התחייבו, הם חייבים לדרוש? אני מכיר מקרים של אנשים שלא לקחו והחזירו להורים את הצ'ק וזכו לסייעתא דשמיא אדירה בזכות זה".

תוכן שאסור לפספס
84 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
67
כל הכבוד על העלאת המודעות. ממש חשוב!!!
מירי24.03.23
66
נושא חשוב כל כך!!! חינוך חינוך חינוך!!!!
נתי23.03.23
65
אני חושבת שזה עניין בעיקר של ההורים, הם צריכים לתת מה שהם יכולים ורוצים ולהציב גבולות (בחן) לילדים, אם ההורים מזמינים ונותנים, אין סיבה שהילדים לא יקחו כשזה בדיוק מה שהם צריכים, כך כל אדם צריך להתנהג עם הסובבים אותו, לתת מעצמו ולא את עצמו.
🤔23.03.23

הצגת כל התגובות

64
הילדים צריכים להבין שאחרי החתונה הם צריכים להיות בבית ולא אצל ההורים. מתאים לבוא להתארח בליל הסדר וחג ראשון של סוכות. חוץ מזה הם צריכים להתרגל לחגוג לבד. את שבועות , ראש השנה , שמחת תורה , שביעי של פסח. זה מאד כיף ועצמאי. בהצלחה! . פעם בחצי שנה אפשר לבוא שבת
משה23.03.23
יותר קל לי להישאר בבית מאשר לנסוע להוריי לשבת. אבל מה לעשות ומצוות כיבוד הורים חשובה לי ולכן נוסע שעתיים כל צד ביום שישי ומוצאי שבת בחורף ובקיץ על מנת לכבד את הוריי. עלויות הנסיעה שלי גבוהות מעלויות הכנת שבת בבית.
בנצי23.03.23
מה דעתך להזמין אותם אליך? תטרחו אתם והם רק יסעו בנחת וישלמו מכיסם את נוצאות הנסיעה שבפועל הן צנועות מאד
אורית26.03.23
צודק מאוד כבר נהיה אופנתי לנסוע להורים כל שבת שניה. וזה ככ מכביד
אביגיל23.03.23
הגזמת כיף לעשות פעמיים בחודש שבת בבית, ופעם בחודש אצל כל צד כמובן עם להביא משהו וגם לעזור בבית עצמו
מירי23.03.23
כל מילה בסלע
מנש24.03.23
תגובה נכונה מאוד כל מילה!!
ריקי23.03.23
ואפשר להזמין את ההורים לשבת ולפנק אותם
אלה25.03.23
הכי טוב בבית. אבל תלוי גם באיזה סוג משפחה כי אצלנו ההורים נפגעים אם לא מגיעים אפילו פעם בחודש מינימום, אנחנו אישית מעדיפים את ההפרדה הזאת.אבל צריך לעשות את זה בצורה כזאת שלא יפגעו .
צודק לחלוטין 25.03.23
63
כל הכבוד להורים המסורים. אבל, מה עם הילדים? אינם מודעים למצב הכלכלי של הוריהם? הם יכולים לעזור ולשאת בנטל ביחד עם ההורים.
רוני23.03.23
62
מבינה את הקושי של ההורים אבל לרוב לזוג הצעיר אין הכנסות מסודרות , אלא אם כן האישה העובדת בהייטק. חבל שלא מחתנים אותם עם יכולת כלכלית מספקת ועם הבנה וחשיבה כלכלית, שאת זה אגב לא מלמדים בסמינרים ובטח לא בישיבות!
יעל23.03.23
מה הכוונה חבל שלא נותנים אותם עם יכולת כלכלית מספקת? כל בת שסיימה ללמוד והתחיחה לעבוד חברה ביחידה שההורים משלמים שכירות ומרוויחה חמדת אלפים שקל בחודש ואף פחות יכולה להסתדר מצויין
פ.ס25.03.23
61
אי אפשר לאכול מהעוגה ולהשאירה שלמה, כמו שאי אפשר להביא לעולם 9 ילדים ולחשוב שהקדוש ברוך הוא יסבסד את כולם!
היגיון בריא23.03.23
לא כל אחד מצליח להבין. אבל הקב"ה מכלכל את כולם - כל העולם כולו.... ברצונו בנק קורס וברצונו מניה מזנקת... אם התכוונת לחובת ההשתדלות - זה סוגיה אחרת
אחד התלמידים24.03.23
תשאל כל מי שחיתן 9 ילדים, שיש סיעתא דשמיא ככ גדולה שאם לא כן לא מובן לאף אחד איך הצליח בזה
שטויות26.03.23
60
וואוווו כל הכבוד לכם שהעלתם למודעות!!! חזק ביותר!!!
מעיין23.03.23
59
חשוב מאוד
שירה23.03.23
58
מאד חכם הטבלה מי מגיע ומתי, במיוחד עם הקידומת לזוגות הצעירים...
הדג אבו-נפחא23.03.23
57
אני ואשתי שבת אחרי שבת שבע ברכות היינו בבית.וזה בונה את הזוגיות כמה כיף להכין שבת יחד לבשל יחד. לשבת מול השולחן בליל שבת ולעשות קידוש לאשתך. הזוגיות נבנית ברגעים האלה.אחריזה מגיעים ילדים וזה כבר לא אותו דבר.הזוגיות נבנית מלשבת לבד בשולחן שבת לשיר יחד אפילו לשתוק יחד. תנסו...
יצחקי23.03.23
גם אני! היה ממש נפלא. עד היום אנחנו מתגעגעים לשבתות הנפלאות האלו.
דודי24.03.23
אתה צודק מיליון אחוז. זוג צריך לעשות שבת וחג בביתו. זה בונה את הזוגיות וגם את האחריות כלפי המשפחה הצעירה שנבנית.
מלכי24.03.23
56
אצלינו זה ברור כול חג כול האחים נותנים כמה אלפי שקלים להורים וכשאבא מחתן אז זה עשרות אלפים
צבי23.03.23
55
תקישבו זה מזה ענין שתלוי באיך לוקחים את זה, מי שמרגיש שזה עול כלכלי שינסה להעביר את המסר בזהירות לילדים, הם בעצמם בגרו ואמורים להבין מזה לנהל בית זה שפנה אליך לכתבה אמור לבקש מילדיו לעזור בהכנות, ולקחת חלק אפ'חד לא ינחש שמשהו מפריע להורים אם לא ידברו...
...............24.03.23
54
העניין די פשוט, הילדים צריכים להבין את ההורים, לחשוב קצת , במה אפשר שאני יעזור ? הרי הם באים לשבת שלימה, תבואו עם סלט, תכינו גם חלק מהארוחות. תשטפו כלים ! הילדים שלכם לכלכו תנקו אחריכם.. אבא ואמא הם לא משרתים , הם אוהבים אבל הם גם מזדקנים. מה שהיה פעם קל , עם השנים הופך למורכב, ולעיתים קשה..
ראובן24.03.23
53
חשבתם ללכת לעבוד?
היי24.03.23
לידיעתך...
כולם עובדים26.03.23
52
הגיע הזמן שההורים יתארחו אצל הילדים. ההורים מבוגרים, עייפים. כל החיים נתנו לילדים. עכשיו זה התור של הילדים לתת.
א.24.03.23
51
זה בהחלט עצוב אבל כדאי לחשוב על כל הדברים האלה לפני שמולידים הרבה ילדים. זה לא חכמה שיהיו הרבה ילדים בלי היכולת לתת להם סיוע הן חינוכי והן כלכלי
מריאן יעל24.03.23
50
ההורים שלי כבר התעייפו וממש לא חסר להם כסף אצל ההורים של אשתי המצב ממש מעצבן כי יש להם בית עעענק אבל משום מה יש כמה זוגות שפשןט מגיעים בתדירןת הזויה וזה בא על חשבון אחרים...
יעקב24.03.23
49
כתבה חשובה ומעניינת . כל משפחה שמארחת צריכה להכין טבלה מה כל אחד מכין , איך כל אחד עוזר. לגדל עמוד שידרה
מיכל24.03.23
48
אין סיבה שלא יתחלקו במטלות.רוצים להיות ביחד? נפלא. כל אחד תורם משהו.
רונינ24.03.23
47
אכן זה קשה ביחוד להורים לא כ"כ בריאים לפעמים. ובטח לא צעירים.זה נחמד ויפה שהילדים אומרים תודה. אבל זה לפעמים קשה גם לנקות אחריהם ולשרת אותם והכי כוב לא תמיד מבינים ומעריכים זאת הילדים ומקבלים את ההורים כמובן מאליו. וזה גם לא גורף שכך כל הילדים בתוך אותה משפחה.
שרה24.03.23
46
כבר מהיום אני מחנך את ילדיי הקטנים שגם אם הם רוצים משהו ונניח שאני מסכים אבל זה לא דבר הכרחי כביגוד אוכל וכדומה אלא מותרות, אני שואל אותם כמה הם מוכנים להשקיע, ובדרך כלל אני עושה איתם חצי חצי כדי שיתרגלו להומיא משל עצמם. ואגב אני נותן להם את האפשרות גם להרויח על ידי מבצעים וכדומה
יהודה24.03.23
45
מזמן הבנתי שהפתרון הנכון הוא לצאת לעבוד. לא לחיות על חשבון ההורים, לא לסחוט את כל כוחות האישה ולא לחיות על חשבון המדינה. לצאת לעבוד.
נחום24.03.23
44
כשבאים להתארח מביאים לפחות חצי מהאוכל. כשזה לא ההורים שלך ודאי תביא אוכל, אז את ההורים יש לכבד יותר. כמובן, כשגם הגבר וגם האישה עובדים הדבר קל יותר ובהתנהלות כלכלית נבונה לא צריך להישען לא על ההורים ובשעה טובה לא על המדינה
ודאי24.03.23
43
בשביל שיהיה כסף צריך לעבוד... בהצלחה
עבודה24.03.23
42
התרבות שלכם אשמה. 1.לא חינכתם את הילדים 2.לא מדברים ישירות ובשקיפות 3.תחרות חברתית ולחץ חברתי חיים בחיקוי 4.השבת להתארח עול על המארחים. מזל שלנו החילונים אין קללה כזאת. עושים קבלת שבת ופורשים הביתה.
אבגד23.03.23
41
אז שלא יבואו להתארח שיתכבדו וישבו בביתם
אא23.03.23
40
אתם עושים ילדים שאין ביכולתכם לפרנס, כשמגיעים לגיל 18 ואין קצבאות - אז אוי ואבוי. אצלנו אגב עושים את זה ככה: כל אורח מביא תבשיל כלשהו. ככה גם העול הכספי וגם העול הפיזי שבשבת 3 ימים במטבח - לא נופל על המארחים.
מתבכיינים כרגיל23.03.23
39
אני לא הסכמתי לקבל רהיטים מההורים, לאט לאט אספתי רהיטים יד שניה שאנשים מסרו, ולא חסר לי כלום ב''ה. אני מאוד שמח שההורים לא היו צריכים להיקרע בשבילי, גם ככה החתונה זה המון כסף, לא צריך להתבייש בדברים יד שניה, צריך להתבייש מלעשוק את ההורים או לקחת הלוואות כשאין איך לשלם (וזה גם אסור).
מוישי24.03.23
כל מילה! בחיי שאין לי מושג מאיפה מגיע חוסר המחשבה שיאללה אני בא להתארח ויש כאלה שכלללל שבת וחג באים די! שחררו! קצת לחשוב על ההוצאות ולפעמים גם השקט שההורים רוצים לצערנו בציבור שלנו המון פעמים הילדים מרגישים שההורים עובדים אצלם גועל נפשששש התחתנתם? תתמודדו אתם לא בגן!
Sarit24.03.23
38
כשאנחנו באים להורים אנחנו מתאמים מראש מי מכין מה. לרוב אנחנו משאירים להורים להכין את המינימום שבמינימום. אנחנו מביאים איתנו גם כלי מיטה ומגבות כך שנשאר להורים מה שפחות מטלות נקיון לאחר השבת. כך יוצא שלהורים יש את הנחת בלי בלגן מיותר.
שמחה24.03.23
37
לא הבנתי מה התכלס בכתבה?! ומה הוסיף לנו כבוד מנהל עמותת מסילה?! תכלס! לא עובדים! לא מתפרנסים! ואח"כ שואלים שאלות... מי שחי עקום שלא יצפה שאחרים יסדרו אותו - תלמדו קצת מהציונות הדתית - שלומדים טוב ומתפרנסים טוב.
תבתבת24.03.23
36
שכחת לדבר על הסיוע לסבא/תא רבה שדורשים/ות אירוח, טיפול וסיוע כלכלי. וגם את הכספים שמבקשים הת"תים והכוללים של הנכדים והבנים. המזל שאני "אוליגארך", אך מה יעשו הילדים שלי כאשר הילדים שלהם יצפו מהם לקבל אותו דבר שהם קיבלו??!! חומר למחשבה.
אבא ל-9 נשואים+24.03.23
35
כל זוג צריך לבנות את חייו. למה שהילדים לא יזמינו זוג הורים? למי יש יותר כח לארח וכל הנספחים לזה, לילדים או להורים בני 70? אז אם אין כח להורים כדאי שיאמרו זאת לילדיהם
מלכה24.03.23
34
לא קראתי תגובה אחת בעניין הזמנת ההורים אליכם. זה ברור מאליו שאתם הולכים להורים! אבל מדוע לא להזמין אותם מדי פעם ?! לעשות סבב בין האחים כל כמה שבתות ההורים מתארחים אצל ילד אחר. מפנים להם חדר ומפנקים אותם כפי שהם מארחים אתכם. גם מסיר מהם את הקושי הכלכלי וגם את הקושי הפיזי.
יפה25.03.23
33
אירוח הילדים מזדההנ עם כול מיליה שלו
מיכל26.03.23
32
חמותי חופרת בלי סוף כל שבת וחג שנבוא ולי אין כחלהתארגן עם כל הילדים גם ליל הסדר אנחנו מעדיפים לעשות כבר לבד מה גם שלא מפנק ונחמד שם מידי ואין תנאים
אצלי זה הפוך26.03.23
רוצה להתפנק לכי לבית מלון. זה לא תפקיד של חמותך להיות השפחה שלך. גם היא בטח עובדת קשה כל השבוע ופי שתיים עובדת באירוח שלכם ומחכה שמישהו סוף סוף יפנק אותה בגיל המבוגר שלה.
שולה26.03.23
31
הבטיחו להוריד מס שתיה מתוקה ושיקרו, בושה
מיכאל26.03.23
30
"כבד את בנך ואת בתך למען יקצון ימיך"
משה25.03.23
29
אנחנו כבר שנים קובעים מקום של אחד מהמשפחה וכולי אחד מביא משהו
אהרון26.03.23
28
עצה ליהודי החשןב ממודיעין. כשהילדים באים להתארח, שכל כחד יכין משהו חסעודה, ככה לאייפול על המארחים, כנל לגבי ארוחות חג. חבל שהילדים לא חושבים על זה לבד.
יעל26.03.23
27
האם האיש עובד אם לא שלא יבוא בטענות כאשר עושים ילדים שהם ברכה צריך גם לחשוב איך לכלכל משפחה גדולה ולא לחיות על נדבות בתורה כתוב אם אין קמח אין תורה
שרעבי26.03.23
26
שהשם יתן לנו רק בריאות פרנסה וכוח כי אין כמו הנחת של הילדים שמגיעים להתארח זה
רק בבריאות26.03.23
25
הילדים שגדלו והתחתנו צריכים לחלק ביניהם מה כל אחד מביא לשבת או לארוחת החג גם אם ההורים לא מסכימים. אי אפשר להפיל על ההורים את כל הנטל בעיקר הכלכלי. לא להיות אנוכיים
לי26.03.23
24
סליחה - כל משפחה תביא איתה את הסירים והתבשילים שלה !!!
רחל 26.03.23
23
כשאין חינוך לאחריות ואין דאגה להשכלה כללית לפרנסה אז זאת התוצאה. מקווה שתחנך את ילדיך הצעירים ואת נכדיך ליתר אחריות ולמשמעות של ילדים
ישראלי26.03.23
22
כל מילה בסלע.
צביקה 26.03.23
21
חשבתם על ללכת לעבוד? זה משהו כזה שאנשים בעולם עושים כדי שיהיה להם כסף ..
שרה26.03.23
20
כואב הלב לשמוע. יש לי עיצה לילדיו ץגיעו אם הסירים לחג והנטל לא יהיה רק להורים. כך ראיתי בילדותכולם הגיעו 6 משפחות אם הסירים באוטובוס וחגגנו את החג בשימחה גדולה. הנטל מחולק בצורה שיוויונית וטעימה. חג שמח וכשר לעם ישראל
המצפוני26.03.23
19
תמשיכו להצביע לש"ס וליהדות התורה,הם בטוח יעזרו לכם(ציני). שבוע שעבר ראיתי אשה מבוגרת עור ועצמות כל כך רזה שהבטן שלה הייתה נפוצה מרעב,אפילו לא היה לי כסף לקנות לה אוכל (ואני איש עובד).
רק השם יעזור לנו.26.03.23
18
חדלו קשקשת ברשת. העיקר זו ההתכנסות המשפחתית. כל ילד מביא משהו, עושים ארוחה למופת ותפארת.
סמדר26.03.23
17
כשיולדים הרבה ילדים מבלי לחשוב איך לכלכל אותם, זאת התוצאה.
אזרחית26.03.23
16
אז אולי תלמדו את הילדים שלכם מקצוע מכובד ומכניס שלא יחיו כמו שנוררים כל חייהם?
אני26.03.23
15
לא מבינה מה הבעייה של ההורים לבקש שכל אחד יביא מאכל , אחד עיקרית ,אחד אחראי על הסכום ..קינוח שתייה..יין ובזה נגמר הסיפור.זה ממש נחמד שכל אחד מביא משהו זו ארוחה שיתופית ואכפתית ומוריד את העול מההורים
שרה26.03.23
14
אם המצב הכלכלי של ההורים טוב ויש אז למה שלא יעזרו לילדים
ענת26.03.23
13
אני לא מצליחה להבין אם אין כסף פדוט לא לעדות ארוחות שישי בכלל אין ברירה צריך לתנהל לפי מה שיש
פרח26.03.23
12
פעם בשבועיים עד פעם בשלושה שבועות כולם יחד.לתת מרחב משפחתי ולא דביק . להסביר באופן הכי כנה שההורים עייפים מאוד לארח וזה כלכלי כבד ועדיף להוריד במינון בהחלט .בלי פרצופים כשזה עול זה יוצא מהאף עם כל האהבה .
לונה 26.03.23
11
הורים שהם ספונסרים זה לא פשוט, במצב של היום לא להביא הרבה ילדים לעולם גם ההורים סובלים וגם הילדים כשאין כסף צריך לחשוב ולחשוב חזק, ממש עצוב השם נתן לנו ראש בשביל לחשוב, הילדים צריכים להתחשב בהורים זה חינוך....
רות26.03.23
10
שאח שלי התחתן הגיע חרדי כמוהו.ובלי בושה אמר לאבא תקנה לו בית.
אורח26.03.23
9
אני תמיד טוענת דלתת תשומת לב בימינו להרבה ילדים זה קשה כולל כלכלית פשוט צריך פחות ילדים . אני מגיעה ממשפחה עם שמונה ילדים שכלית הייתה בסדר ובית הורים ענק ובכל זאת להורים היה קשה לארח
רון27.03.23
8
זוג גם אם צעיר התחתן צריך להבין שפשוט הגיע הזמן להתבגר ..ואי אפשר ליפול על ההורים כל הזמן שבת אחת בחודש זה יפה ומבםיק ואפשר בהחלט לעזור גם בסידור הבית לשבת וגם במימון הארוחות האלו מידי פעם
גגה27.03.23
זה לא פשוט לגור ביחידת דיור מטר על מטר קחו בחשבון
אלעג29.03.23
7
למשה היקר שכל כך דואג על מצוות כיבוד הורים. תארח אותם בביתך. שגיעו כמה דקות לפני שבת, תכין להם את החדר. ושבת הבאה אולי אחותך או אחיך יארחו אותם.
חני28.03.23
6
לנו ארבעה ילדים עם רווח של ארבע שנים בין כל אחד. קל יותר נעים יותר ואפשר לעזור ולארח.
יעל28.03.23
5
תעשו רשימה ושכל ילד יכין איתו משהו לארוחה ....
רונית28.03.23
4
שיצאו לעבוד ויתפרנסו במקום לקבל תלושים מהמדינה ומהתרומות שש"ס מגרדת עבורם. במקביל שידאגו שש"ס תחוקק חוקים כנגד עליית המחירים המטורפת שיש כאן ולא תתעסק בזוטות!!!!
אמא28.03.23
3
מי אשם? מנהיגי המגזר החרדי! מחתנים ילדים ללא כישורים, ללא לימודי ליבה, ללא מקצוע ומצפים שפתאום הם ידעו להסתדר בעולם. זה לא עובד ככה. לפני שמתחתנים ומביאים ילדים צריך למצוא דרך להתפרנס ולהרוויח את לחמם, רק כך הם לא יפלו על ההורים.
יוצבשית28.03.23
2
אצל ההורים שלי הייתי ליל סדר אחד מהחתונה(קרוב ל20 שנה) אצל השווער שום ליל סדר... שבת אחרונה אצל ההורים שלי הייתה לפני 3.5 שנים,אצל השווער לא זוכר,בטח שנה שנה וחצי...שחררו את ההורים,התחתנתם,די.תפגשו בימי חול ותפסיקו ליפול להם על הראש
s ש30.03.23
1
עצם הכתבה מעלה את המודעות וחשוב לזכור שזה לא עניין של האשמה, זה פשוט מציאות שצריך לשנות
נתן חיים02.04.23
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

לכבוד ולתפארת // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 10:00

פרשת השבוע | צפו

מדוע מצוות לא תעשה של חילול השם, לא נקראת ביזוי השם?

כיכר השבת | 07:15

להדוף ביקורת מבית

לקראת הכרעה | ש"ס מקימה 'ועדת רבנים' לנושא חוק הגיוס

ישי כהן | 15.05.24

המשטרה חוקרת

הפועל הפלסטיני צנח מגובה רב באתר הבנייה במאה שערים

מישאל לוי | 15.05.24
ש

בכל רגע נתון

נסו את זה בבית: כמה כסף צברנו בתכניות החיסכון הפנסיוניות?

כיכר בשיתוף מנורה | מקודם
ש

חצי מחיר מת"א

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף ברטניה ישראל | מקודם

טור דעה

הוועדה למינוי דיינים עדתיים // עו"ד יוסף ויצמן

יוסף ויצמן, עו"ד | 15.05.24

העברת החוק הקודם | התגובות

גנץ מגיב לתרגיל: "חוק הגיוס שעבר, היה בשביל גישור זמני"

קובי אטינגר | 15.05.24

"אתם תעופו לכל הרוחות" | צפו

צריך לעשות קריעה; כך הגיב גפני על חוק הגיוס הקודם שעבר

חנני ברייטקופף | 15.05.24

מחשק את גנץ וגלנט

פיתרון או התחמקות? רה"מ הודיע: "החלטתי לקדם את חוק הגיוס שעבר בכנסת הקודמת"

חנני ברייטקופף | 15.05.24
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

מסורת למעלה מיובל שנים 

בעיר העברית הראשונה: יום שכולו תורה ב"תפארת רפאל" | תיעוד מסכם

חיים רוזנבוים | 15.05.24

שידור חוזר

איך משפרים את הביטחון העצמי? • שיעורו של הרב יגאל כהן

כיכר השבת | 14.05.24

בראשות ראש הישיבה

הכוללים בסכנה: אברכי 'פרושים' התאספו לעצרת | תיעוד

חיים רוזנבוים | 14.05.24

בר בי רב

עצמאות של תורה | גדולי הרבנים מסרו שיעורים

חיים רוזנבוים | 14.05.24
ש

קורע לב:

איך אפשר להסביר לתינוקת בת שנה שאמא לא תשוב יותר???

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

פרסום ראשון | "הרב קוק ביקש"

לראשונה בהיסטוריה: הילולה בטבריה בראשות הגר"ד קוק

איצלה כץ | 14.05.24

הנתונים המלאים

האם 'חרבות ברזל' שינתה את היחס של הרחוב החרדי למדינה, סמליה ויום העצמאות שלה?

אלי דן | 14.05.24