כיכר השבת

"בענייני הלכה לא שייך פגיעה"

המחלוקת שוב מתעצמת: האם מותר לתימנים לאכול בשר בתשעת הימים?

נהגו כלל ישראל שלא לאכול בשר בתשעת הימים - למעט התימנים שנוהגים לאכול בשר | הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף יצא בחריפות נגד מנהגם, קרא לשנותו ושלא יפגעו מדברי הלכה | הרב התימני הגאון רבי אורן צדוק, טוען שמכל הספרים מוכח אחרת | האם הסערה תעלה שוב לטונים צורמים? | צפו (אקטואלי)

82
חנני ברייטקופף | כיכר השבת | ה' באב | 23.07.23
המחלוקת שוב מתעצמת: האם מותר לתימנים לאכול בשר בתשעת הימים?
(צילום: דר וסוחרת, ערוץ היוטיוב - הרב אורן צדוק, שאטרסטוק)

בשיעורו השבועי (מוצ"ש פרשת מטות-מסעי) מסר הראשון לציון הגר"י יוסף לתלמידיו את הוראתו כנגד מנהג עדת התימנים שאוכלים בשר בתשעת הימים[1]. הגר"י הביא מקורות רבים לפסקו שיש לתימנים להפסיק לאכול בשר בתשעת הימים, כפי הנהוג בכל תפוצות ישראל.

בגאונותו הרבה, ציטט הגר"י יוסף, רמב"ם, רשב"א, רב האי גאון, רבי יצחק אבן גיאת, הרוקח, האורחות חיים מלוניל, האשכול (חמיו של הראב"ד), האור זרוע הגדול, מחזור ויטרי, אבודרהם, ספר הפרדס, מרן השולחן ערוך, ועוד, שכולם פסקו שיש להימנע מלאכול בשר בתשעת הימים.

וכך דברי הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א:

"יש כמה מרבני התימנים בדורנו שכתבו שהתימנים לא נהגו בדבר הזה, אלא הם נמנעים מלאכול בשר רק בסעודה מפסקת כדין הגמרא".
דברי הראשון לציון הגר"י יוסף נגד אכילת בשר בתשעת הימים (צילום: דר וסוחרת)

היאך התימנים נוהגים שלא לפי הרמב"ם שהם כה מעריצים?!

"וצריך להבין, שהרי הם אומרים שעושים כדעת הרמב"ם, עד כדי כך שכתב הרמב"ן... שבתימן היו אומרים בקדיש: "בחייכון וביומיכון ובחיי מרנא ורבנא רבי משה בן מיימון", והלא הרמב"ם כתב שלכל הפחות בשבוע שחל בו לא אוכלים בשר, אך הם טוענים שכך היה המנהג בתימן. אבל למה לבוא לארץ ישראל ולעשות אגודות אגודות, נגד משמעות דברי הראשונים והשלחן ערוך".

אנו לא מזלזלים במנהגי התימנים, אלא שבהלכה חובה לנהוג כמרן השולחן ערוך

"צריכים לשכנע אותם, כי לפעמים הם רואים בזה כאילו פוגעים בהם ומזלזלים מנהגים שלהם, וזה לא נכון, יש להם מבטא טוב ויפה, ולנו זה קשה... ויש להם מנהגים בספר תורה... ומנגינות שלהם, ומאכלים שלהם, בכל זה מנהגם בידם, אבל בענייני הלכה יעשו כולם אגודה אחת כדעת מרן השלחן ערוך".

מרן השולחן ערוך הוא מרא דאתרא, ועל התימנים שעלו לארץ ישראל, לנהוג כמו חצי מליון יהודים שנהגו לפי מרן השלחן ערוך

"וכי לא שמיע להו תשובת מרן באבקת רוכל (סימן ריב) שאומרים קמא קמא בטיל? התימנים עלו כ- 54,000 נפשות בעליית מרבד הקסמים, ובקום המדינה – קצת לפני אותה עלייה - היו בארץ בערך שש מאות אלף איש, כיוצאי מצרים, וכיון שכך התבטלו לראשונים שהיו כאן, וצריכים לעשות כמנהגי הארץ, אתרא דמרן השלחן ערוך. ולכן גם התימנים יעשו כדעת השלחן ערוך והפוסקים שלנו, שלא לאכול בשר החל מראש חודש אב".

אין לנו שום דבר נגד המרוקאים

"בענייני הלכה לא שייך פגיעה, כשמרן זצ"ל היה אומר לעשות כדעת מרן השלחן ערוך, ולא לדבוק במנהגי מרוקו, היו כמה שנפגעו. בשבוע שעבר היה אחד שדיבר בכנס רבנים שצריך להחזיק בכל מנהגי מרוקו. צריכים לדעת שבמרוקו היתה הרבה תורה, היו שם הרבה גדולי תורה, ובמאות שנים האחרונות היו שם כאלף מחברי ספרים בהלכה, אבל מה זה קשור, יש מנהגים... וכי יש לנו משהו נגד המרוקאים? אלו שטויות! מי שחושב כך יש לו קטנות המוחין או סילוק המוחין... אנחנו מדברים הלכה נטו. גם התימנים".

קטנוניות לחשוב שמרן הגר"ע יוסף היה נגד עדות מסוימות

"הרב יחיא אלשיך מרחוב צפניה, שהיה תלמיד חכם, היה בא למרן מידי שני וחמישי ושואל אותו שאלות בהלכה. וכן הרב שלום יצחק הלוי והרב יוסף צוברי ועוד, היו מגיעים לבית של מרן, ואהבו אותו מאוד. מי שחושב כאילו הרב היה נגד עדות מסוימות, זו קטנוניות".

דברי הראשון לציון בשיעורו, עוררו סערה רבתי בקרב תלמידי חכמים מעדת התימנים, ובעיקר מפני שהתימנים בעצמם חלוקים בשיטות ומנהגי הלכה, אלא שבדבר אחד - היתר אכילת בשר בתשעת הימים הוא גורף ומאחד את כולם.

נזדמן לפנינו מאמר שנכתב אודות האמור בספר ילקוט יוסף 'ארבע תעניות החדש' בו הוא משיב על כלל ראיות הראשון לציון, בדרכה של תורה.

כתבו ראש בית הוראה 'נזר ההוראה' הגאון רבי אורן צדוק ממודיעין עילית. נזכיר שבשנה שעברה הפולמוס התורני בנושא זה, עלה לכותרות, כשאחיו של הראשון לציון, הגאון רבי אברהם יוסף, בשיעוריו הביע התנגדות למנהגי התימנים, ואף שם הגר"א צדוק השיב על דבריו.

נוסף לכך בשיעורו השבועי בעיר רעננה התייחס הגר"א צדוק לכך, מדוע הנושא עולה כל שנה מחדש, וכך דבריו:

"כל שנה חוזרים ולועסים את הבשר בתשעת הימים, מדוע?" | הרב אורן צדוק (צילום: באדיבות "ערוץ היוטיוב - הרב אורן צדוק")

"אמרתי לבדוק בגוף הספרים האם אכן כך"

בשבוע האחרון פורסם מאמר תורני בסוגיה זו מאת הגאון רבי אורן צדוק, שם הגיב לדברי הראשל"צ הגר"י יוסף, הן לדבריו בשיעור השבועי, והן לפסקו שכתב ב'ילקוט יוסף', כך דבריו:

"ראיתי בספר ילקוט יוסף 'ארבע תעניות' החדש עמוד רנ"ה שכתב, ש'מנהג פשוט בכל המקומות' שלא לאכול בשר בתשעת הימים, וכסיוע לכך האריך בהערה שם להביא גאונים וראשונים רבים, שהעידו שאכן כך הוא המנהג הפשוט, ואמרתי בעניי לבדוק בגוף הספרים האם אכן כן הם פני הדברים.

"המגיד משנה העיר על דברי הרמב"ם וכתב שמנהג לא לאכול בשר בתשעת הימים 'לא פשט בארצות אלו'

"הנה תחילה הובאו דברי הרמב"ם המפורסמים, שכתב בפרק ה' מהלכות תעניות הלכה ו', 'וכבר נהגו ישראל שלא לאכול בשר בשבת זו ולא יכנסו למרחץ עד שיעבור התענית, ויש מקומות שנהגו לבטל השחיטה מראש החדש עד התענית'. ולא הביא מרן הראשון לציון שליט"א את דברי המגיד משנה שהתייחס לדברי הרמב"ם אלו וכתב, 'המנהג הזה לא פשט בארצות אלו לענין אכילת בשר, שאין נמנעין אלא ערב התענית', והטעם שהעיר הרב המגיד אודות מנהג 'ארצות אלו', זאת משום שגרס בדברי הרמב"ם "מנהג 'כל' ישראל", על כן ראה לנכון להעיר על כך שאינו כן, ואגב כך זכינו אנו לענייננו שהיו מקומות בספרד שלא נמנעו מלאכול בשר, ואמנם אם היתה גירסתו כפי שהיא לפנינו והיא גירסת כתבי היד, לא היה מעיר על כך, וממילא לא היתה לנו ידיעה על מנהג מקומות שלא נהגו במנהג זה אלא ממקורות אחרים כפי שיובא לפנינו. ומרן בבית יוסף סימן תקנ"א כשהביא את דברי הרמב"ם אלו, תכף להם מיד את דברי הרב המגיד בשתיקה, ולא דבר ריק הוא, ובעזהי"ת בהמשך יתבאר הדבר".

"מדברי הרמב"ן שציטט מוכח שלא בכל המקומות נוהגים כן"

"עוד הביא מדברי הרמב"ן בספרו תורת האדם ענין אבלות ישנה עמוד רמ"ה, 'ועכשיו נמי יש מקומות שנוהגין שלא לאכול בשר מראש חדש ועד התענית. ונהגו הכל שלא ליכנס לבית המרחץ בשבת זו, ואסור לשנות מנהג אבות ז"ל'. ומבואר מדבריו שרק כלפי כניסה למרחץ נהגו הכל להימנע, אולם כלפי אכילת בשר ציין רק 'יש מקומות', משמע שלא נהגו הכל מנהג זה, ואשר על כן אינו ברור הדבר להביא מדברי הרמב"ן סיוע שכך נהגו בכל המקומות, באשר מוכח בעליל שרק מקומות מסויימים נהגו כן. וכן כתב מפורש בשמו בספר מצות זמניות בהלכות תשעה באב לרבינו ישראל תלמיד הרא"ש מטולדו, שאכן בזמנו לא כולם נהגו כן, וזה לשונו, 'והמקומות שנהגו שלא לאכול בשר מראש חדש ועד התענית, אף על פי שאינו אלא מנהג בלבד, אסור לשנות מנהג הקדמונים. וכ"כ רבינו משה ז"ל. ויש מקומות שנהגו לאכול בשר מראש חדש ועד התענית. ונהגו הכל שלא ליכנס לבית המרחץ. ואסור לשנות מנהג אבותינו נוחי נפש'.

"לא ברורה הראיה בהיות שמעיד על מקומו בלבד"

"עוד הביא מדברי הרוקח סימן ש"י, ולא ברור מה הראיה אחר שמעיד על מנהג מקומו בלבד וזה לשונו, 'מנהג אבותינו הקדושים, שאין אוכלין בשר ואין שותין יין ואין רוחצים מר"ח עד ט' באב'.

הרשב"א דיבר על מקום מסוים שלא אוכלים בשר בתשעת הימים, ולא בכל המקומות

"עוד הביא מדברי הרשב"א בתשובותיו סימן ש"ו, ואף משם אין כלל ראיה שמנהגם של ישראל שלא לאכול, והוא על דרך דברי הרמב"ן, וזה לשונו, 'וגדולה מזו נהגו אבותיכם נוחי נפש שלא לאכול בשר משנכנס אב, ואף על פי שאין כאן איסור כלל מדין התלמוד, שאפילו בערב הצום בסעודה שאין מפסיק בה מותר לאכול בשר ולשתות יין, אפילו כן מי שאוכל בשר בכל המקומות שנהגו בו איסור פורץ גדר של ראשונים. ופורץ גדר ישכנו נחש של דבריהם'. ומבואר מתשובה זו שלא נהגו בכל קהילות ישראל להימנע מבשר, ולכן השיב לשואלים 'נהגו אבותיכם', ונשמר בלשונו בסוף תשובתו בהראותו גודל הפורץ גדר, 'מי שאוכל בשר 'בכל המקומות שנהגו' איסור וכו'', אלמא בכל המקומות שנהגו דייקא ולא בכל ישראל. ועוד נרחיב בזאת במאמר מיוחד.

אין ראיה כלל ממחזור ויטרי

"עוד הביא מדברי מחזור ויטרי תלמיד רש"י סימן רס"ג, וזה לשונו, 'רוב הגאונים שבלותיר נהגו שלא לאכול בשר ושלא לשתות יין משנכנס אב עד תשעה באב'. עכ"ל. וראה גם ראה שאין ממנו ראיה כלל, ואדרבא מדבריו מבואר שמנהג זה אינו נחלת העם כלל, אלא אך ורק גאוני לותיר, ואף הם לא כולם רק רובם, ואין המדובר על מאות אלא אף על עשרות או בודדים ממש, וחילי הוא ממה שהביא בספר הפרדס הגדול סימן קנ"ה שם מובאת עדות על שלשה גאונים בלבד, ולא מובן כל כך מה מקום יש להביא מכאן ראיה ל'מנהג פשוט בכל המקומות', בשעה שממנו מבואר ההיפך, שהמנהג הפשוט הוא שלא להימנע. יעויין עוד בהמשך מ'ספר האורה' סתירת רבו רש"י מנהג זה.

הכלבו כתב "ויש נמנעין", ומוכח דלא פשט המנהג

"וכן הביא מספר הכלבו סימן ס"ב שמנהג ספרד להימנע, ונראה שהכוונה בהבאה זו, להציג שכך הוא מנהג כל ישראל, שהרי זו מטרת הבאת כל המקורות המובאים בספר, אלא שמדבריו מבואר אחרת וזו לשונו בשלימות, 'ויש נמנעין מאכילת בשר משנכנס אב, לפי שאין שמחה אלא בבשר וכו', ונהגו בספרד שאין אוכלין בשר מר"ח אב עד תשעה בו וכו''. וכן הוא בספר ארחות חיים הלכות תשעה באב סימנים א' - ד', וספר המנהגות לרבי אשר מלוניל. ומבואר שלא פשט בכל המקומות מאחר שכתב רק ש'יש נמנעין', ועוד שרק בספרד פשט מנהג זה".

תשובת רב האי גאון

"עוד הובא בשם רב האי גאון שנהגו כל ישראל זאת, ומקור ניסוח זה הוא מספר המנהיג הלכות תשעה באב כמו שהעתיק הרב את לשונו שם. וראשית דבר אציגה נא את תשובת רב האיי, כפי שהובאה בספר מאה שערים לרבי יצחק אבן גיאת, שהוא המקור הקדמון לדבריו, ומשם לוקחה זאת ונפוצה על פני כל הארץ: 'ונשאל ממר רב האיי, נהגו באלו המקומות דאע"ג דמימנעין מלמיכל בישרא מריש ירחא דאב עד התענית, וכן טבחי ישראל לא ישחטו כלל עד צאת התענית, וביום התענית משש שעות ולמעלה אזלין טבחי ישראל לשוקא, וזבנין ישראל בשרא. ודשאילן, הדין מנהגא, השיב לא לקשי להון הדין מנהגא, דהכל יודעין שמניעת שחיטה קודם לתענית משום מאכל, וביום התענית ליכא דאכיל, ומנהג בבל לבתר פלגיה דיומא ביום תשעה באב שחטין טבחין וזבנין'".

הבדל עצום בין דברי רב האי גאון המקוריים, לציטוט 'בעל המנהיג'

"ומבואר מדבריו אלו, שאין התייחסות כלל להתפשטות המנהג בכל ישראל כפי שהובא בספר המנהיג, שההתייחסות הינה רק לגופה של ההנהגה שלא לשחוט מראש חדש, האם יכולים לשחוט כבר מחצות יום תשעה באב במקומות שנהגו שלא לאכול בשר, ואם אכן יש ידיעה כל שהיא בתשובה זו על מנהג הנהוג, הרי היא רק על מנהג בבל שציין בסוף דבריו. ונוסף לכך השואלים דיברו על מנהג הנהוג רק 'באלו המקומות' ואליהם נשא פניו. כך שעדות 'כל ישראל' הינה של בעל ספר המנהיג ולא רב האי גאון, וזה הבדל עצום. וכאשר דימיתי כן הוא, שמפורש כן בדברי בעל המנהיג עצמו בהמשך דבריו שם בשם רב האי, שכתב וזה לשונו, 'וכתב רב האי ז"ל, והני מילי במקום שנהגו שלא לפרוש מבשר ויין מראש חדש ועד התענית, אבל במקום שנהגו לפרוש מבשר ויין מר"ח ועד התענית, יעשו כמנהגם', ע"כ, אלמא רב האי גאון קרי בחיל שהיו מקומות שלא נהגו לפרוש. ויש להוסיף עוד שבספר אבודרהם בסדר תפלת התעניות העתיק לשונו של בעל ספר המנהיג תיבה בתיבה, ולאחר שסיים כתב, 'ובאלו הארצות לא פשט המנהג, רק יחידים נוהגין אותו', ובעדותו על מנהג מקומו זכה לכוון לדברי רב האי גאון המובאים שם מבלי שכיוון לכך"

איסור אכילת בשר בתשעת הימים – מנהג מקומות מסוימים בלבד

"עד כאן הנה הינם כל המקורות מהגאונים והראשונים המובאים בספר ילקוט יוסף, שהראינו שמרובם ככולם אין להוכיח כלל שכך היה מנהג 'כל' ישראל בזמנם, אלא רק מנהג מקומות מסוימים. וכנגד לכך אציגה נא ראשונים אחרים שלא הובאו, שמהם מבואר שלא נהגו כן בכל המקומות".
"בשר בתשעת הימים! התייחסות למקורות שהובאו בילקוט יוסף" | הרב אורן צדוק (צילום: באדיבות "ערוץ היוטיוב - הרב אורן צדוק")

"איכא דמחמרי"

"הנה בספר האשכול בהלכות תשעה באב כתב, 'איכא דמחמרי דלא למיכל בשר ולא למשתי חמרא מראש חדש עד התענית, ודקדוקי חומרי נינהו, דמעיקר שמעתא לא אסור אלא בסעודה המפסקת בערב ת"ב מוי"ו שעות ולמעלה, דממעטין בשמחה לא אמרו על בשר ויין'. ומבואר שרק 'איכא' ולא כולם, ואף עליהם השיג בעל ספר האשכול, באומרו ש'דקדוקי חומרה' הם, שלא נכללה מניעת בשר ויין בכלל מיעוט שמחה הנוהגת מראש חדש אב".

דעת הסמ"ק גבי בשר בתשעת הימים

"וכן מבואר בדברי הסמ"ק סימן צ"ו שכתב, 'אין אסור אלא משש שעות ולמעלה ודווקא בסעודה מפסקת, אבל עתה נהגו העולם איסור בכל היום, וכן נכון'. וכן כתב בספר הנייר הלכות תשעה באב שנוהגים הצרפתיים. ומבואר שמנהג שהתחדש רק עתה בזמנו, ואף הוא לא מתחילת החודש אלא רק בערב תשעה באב מתחילת היום. וכעין זה מצאתי בספר צרור החיים דרך אחד עשר, 'ומ"מ כבר נהגו להחמיר באותו יום [ערב תשעה באב], ולא יאכלו בשר, אבל מחצי יום ולמעלה פשט האיסור בעולם שאין אוכלין בשר ולא ישתו יין'. וכן הוא בספר אורחות חיים הלכות תשעה באב, 'מכל מקום הנהיגו הראשונים ברוב המקומות, שלא לאכול בשר כל אותו היום, אלא מי שהיה חלוש או חולה'. וכן הובא מנהג זה בראב"ן על אף שהביא עוד שני מנהגים שמחמירין יותר. וכן כתב בספר המכתם תענית דף ל עמוד א', 'אף על גב שדין התלמוד כך הוא, כבר הנהיגו הראשונים ברוב המקומות שלא לאכול בשר כל אותו היום, אלא מי שהיה חולה או חלוש'.

דעת ספר האורה לרבו רש"י

"ובספר האורה לרבו רש"י סימן ס"ד כתב, 'משנכנס אב ממעטין בשמחה, ולא לענין אכילת בשר ושתיית יין קא אמרינן, אלא לענין שמחה, כגון שמחת חתונה ושמחת מרעים, וכל דבר שמחה. ערב תשעה באב לא יאכל אדם שני תבשילין, ולא יאכל בשר ולא ישתה יין בסעודה המפסיק בה'. ומבואר מדברי רש"י אלו ששלל מכל וכל מנהג אלו שנהגו להימנע מלאכול בשר מראש חדש אב, שלא זאת הכוונה במיעוט שמחה אלא משמחת חתונה וכדומה, ולא מאכילת בשר. וזה חיזוק למה שכתבנו למעלה לדקדק בדברי תלמידו בעל מחזור ויטרי, ואם נקביל את שני המקורות 'הרב והתלמיד', נמצא שרוב גאוני לותיר האמורים בדברי מחזור ויטרי, הם אלו שהתייחס אליהם רש"י, לסתור הנהגתם זו, ובלאו הכי זו היתה נחלת יחידים כפי האמור למעלה"

דעת הריטב"א – "ויש מקומות"

"וכן הוא בריטב"א בחידושיו על מסכת תענית דף כ"ו עמוד א', שכתב, 'ויש מקומות שנהגו שלא לאכול בשר מראש חדש ועד התענית, וסמכו לזה לפי שאמרו במסכת חגיגה, אין שמחה אלא בבשר ולפיכך ממעטין בשמחה'. מבואר שבזמנו בספרד רק 'יש מקומות', וכפי שמבואר בדברי הרשב"א בתשובה הנזכרת למעלה".

דעת ספר המאורות

"וכן הוא בספר המאורות מסכת תענית דף ל' עמוד א' שהעתיק דברי הרמב"ם והעיר עליהם כדרך שעשה הרב המגיד, 'וכתב ה"ר משה וכבר נהגו ישראל שלא לאכול בשר בשבת זו, ולא יכנס למרחץ עד שיעבור התענית, ויש מקומות שנהגו לבטל השחיטה מראש חדש עד התענית. ובמקומות אלה אין מנהג זה אלא ליחידים שמחמירין על עצמן, ויפה הדבר'.

דעת המאירי

"עוד יש להוסיף את דברי המאירי בדף ל' עמוד א', 'המהודרים במדת החסידות אין דרכן לאכל בשר כל אותו היום ובמקומות הרבה נהגו לבטל בית השחיטה מר"ח עד התענית'. ואגב רואים ששחיטה לחוד ואכילה לחוד, ואפשר שיאכלו באותם הרבה מקומות אלו שאינן מהודרים במידת החסידות, בשר מליח וכדומה שיכול להחזיק הרבה ימים. וכן הוא ברמב"ם הנזכר שהבדיל בין אכילה שהוא בשבת שחל בו תשעה באב לבין השחיטה שהיא מראש חדש".

יתן השם שאבלנו יהפוך למחול, ובקרוב יבנה בית המקדש, ונקבל את פני משיח צדקינו בבית המקדש במעמד של כל חכמי ישראל, תימנים, ספרדים, ואשכנזים בסעודת מצווה בשרית ביום ט' באב.

[1] הובא בגיליון 'השיעור השבועי' 403
תוכן שאסור לפספס
82 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
61
לפי סברתו, האשכנזים הם היו הרוב על הספרדים, אז שהם גם לא יאכלו בשר מר"ח ולא יתרחצו לתענוג אז
דוד23.07.23
60
עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב. רק הם ואף אחד מהם תחי עם ישראל
אור23.07.23
59
כל כך הרבה הנושאים בתואר גאון. יש אינפלציה בגאונים
אבג23.07.23

הצגת כל התגובות

58
שורה תחתונה הרב צדוק לא צודק, הוא מצטט שכולם הביא שיש מנהג ברור לא לאכול בשר מר"ח, הוא צודק שמשמע שיש שאכלו, אבל אם השו"ע פסק בסי' תקנא סי"T שמי שאוכל במשקום שנהגו לא לאכול הוא פורץ גדר וישכנו נחש, להמ לאכול בארץ ישראל שבה כולם לא אוכלים מר"ח אב?
אברהם23.07.23
עובדה שלא שמענו התקפה המונית של נחשי צפע על אוכלי הבשר במשך 75 שנות המדינה
בונבון🍒23.07.23
57
כבוד הרב, זה מנהג אבותינו הקדושים , ולאורם נלך. הרב קורח, הרב אלשיך, הרב קאפח, הרב צוברי ועוד רבים אחרים. את הפיאות גזזו לנו, את הספרים גנבו, את הילדים גנבו ואנחנו הולכים בדרכי אבותינו הקדושים.
שלום23.07.23
56
שכל אחד ינלפי אבותיו. אחרי הכל מי שהמשיך את מנהגי אבותיו נשאר ביהדות ומי שהתחיל לפזול לכיוונים אחרים איבד בדרך את הצפון
אי23.07.23
55
הרב יצחק תמיד תוקף מישהו
מיימון23.07.23
54
תעזבו את כל העדות בשקט. דעת הפוסקים הקדמונים שקהל יכול וחייב להמשיך במנהגיו גם בארץ ישראל ! מרן בקדמת הבית יוסף כתב שלא בא לבטל שום מנהג ! בפרט התימנים,חכם בן ציון אבא שאול זצ"ל היה מדגיש שהם קהל בפני עצמם וישמרו על המנהגים שלהם גם פה. יש אין סוף פסקים שהיביע אומר זצ"ל חולק על מרן. אז מספיק,
אברהם23.07.23
53
התימנים מה שמיוחד אצלם, זה המסורת שלהם, מה שכולם עושים לא מענין אותם, הם נוהגים לפי מנהג אבותם בלי לשנות את המסורת, לא מקלים מידי ולא מחמירים. כשבאים ואומרים לנו לשנות את המסורת שאנחנו כל כך בנוים עליה זה מקומם! אנחנו אוכלים בשר בתשעת הימים, וגם רשום את זה בשולחן ערוך שמותר.
תימניה23.07.23
מסכימה איתך!
חיה מושקא23.07.23
52
כך מתחילה שנאת חינם! מה אכפת לכם מי אוכל מה! למדו לכבד ולקבל את דעתו והנהגותיו של האחר!
אביגיל23.07.23
51
לפי "חסד לאברהם" של הצדיק ר' אברהם אזולאי, לא כדאי לאכול בשר כלל בימים בהם אומרים תחנון. לא רק בתשעת הימים. מומלץ בחום.
האר"י = רי"ו23.07.23
לא מומלץ לא הופך את זה להלכה.
רם24.07.23
50
כל אחד ילך כמנהג אבותיו ואל יתערב מישהו בנושא זה.
יהושע23.07.23
49
חבל שכך.......
כל שנה לועסים את זה מחדש....23.07.23
48
לכל עדה יש את הרבנים והמנהגים שלה, וחבל שאנשים מנסים לכפות פסקי הלכה של עדה אחת על עדה אחרת
איש יהודי 23.07.23
47
אני רק שאלה: מדוע באופן קבוע הגר"י יוסף מתערב בזה ולא רבנים אשכנזים? הוא יותר קשור לתימנים?
שרייבראי23.07.23
כי דעת אשכנזים שלא ישנו מנהגי אבות.
רם24.07.23
46
לא מסוגל כבר לשמוע את בניו של הראשון לציון.. שמתם כובע של ראשון לציון.. וישר והנה הנם.. יוצאים חוצץ נגד המנהגים של רבותינו.. הראשונים והאחרונים. אני לא תמי אבל שייך לספרדים המערביים קרי יהודי צפון אפריקה שאנחנו רוב בניין הספרדים... ובא מיעוט ומשתלט. כמו ברק להבדיל גם עם הכוונה טובה לא זו הדרך
חוצפה ועזות נפלה בחלקו23.07.23
45
מה אתה חולק אל הרב יצחק יוסף חוצפן
חכם בלילה23.07.23
אף אחד לא חולך על הרב יוסף .אבל תעזבו את העדה הקדושה אפילו את בית הדין שהיה לתמנים ביטלו אבל לחרדים היתירו להם בתי דין
עוז 24.07.23
מותר לחלוק בוודאי שיש לו סימוכין. כמו שלו מותר לחלוק על רבנים כך גם לרבנים מותר לחלוק עליו.
רם24.07.23
44
גם אם מותר להם האם הם אוכלים בשר ?
חזי23.07.23
43
זה בדיחה לא מוצלחת שכבר היתה שנה שעברה
יהודה23.07.23
42
כבודו במקומו מונח, אם המנהיגים לא יכולים לקבל את ה'מורכבות' בין אנשים שונים בענייני 'מנהגים' איך יכולים להנהיג עם 'מורכב' שכזה.
חרד23.07.23
41
חזק וברוך הרב אורן צדוק שפתיים ישק
דביר23.07.23
40
הרב יצחק יוסף זה המרא דאתרא וצריך להשמע לו בארץ ישראל נכון שיש תלמידי חכמים גדולים אבל הוא המרא דאתרא ולא צריך לעשות בלגן ומי שרוצה לאכול בשר כמנהגו שיאכל בביתו ולא צריך לצאת נגד הרב הראשי
אלי 23.07.23
הוא לא מרא דאתרא. רב ראשי הוא תפקיד ממשלתי. אין לו שום סמכות על מי שאינו קיבל אותו כרבו.
רם24.07.23
39
קצת מוזר לקיים דיון בנושא שהוא מנהג על פי מה שכתוב בספרים. מנהג הוא מנהג. או שנוהגים אותו או שלא.
רגע רגע23.07.23
38
אז תשכנע גם את האשכנזים לאכול קטניות בפסח....
אמי23.07.23
37
תלמידי חכמים צריכים לנהוג כבוד זה בזה. חכמים, היזהרו בדבריכם.
רבי עקיבא23.07.23
36
חאלאס, מי שנוהג לפי מנהגי תימן אכל אוכל ויאכל אפילו אם יבוא המשיח ויאמר לא לאכול אז חאלאס עם הביקורת סרק הזו, עם תימנים לא מתעסקים (אני תימני חסר דעת ולא אוכל בשר כך שאין לי נגיעות בדבר)
אדי מרפי23.07.23
35
הרב מרשה לתימנים לאכול מאכלים תימנים, מרק תימני, חילבה, לחוח קובנה ושאר בצקים ואין פוצה פה ומצפצף, תודה לרב שליט"א
בונבון🍒23.07.23
34
אין כמו מנהגי יהדות תימן וצריך ללמוד מהם לפחות את נוסח התפילה הבלדי ואת המבטא הנכון של דקדוק הקריאה
תימני 23.07.23
חחחחח קיצר אז גם התימנים לא יודעים?! רק הצנענים! אוי זה ענק כל העדות מסוכסכים ויש סיכסוכים בין העדות אין מילים רק אתם תביאו תמשיח
זה התורה שקיבלנו בסיני? 26.07.23
33
מחילה מכבוד תורתו של מרן ציציות בחוץ אתם לא מניחין כפי דעת הש"ע לעשוץ כפרות אתם עושים נגד הש"ע לומר נקדישך ונעריצך כל הקהל זה נגד הש"ע ומה אתם עןנים שמנהג נגד מרן לא משנים ה"ה אצלינו וכבר השיב הרב צוברי בארוכה להרב עובדיה זצ"ל ואכמ"ל
דויד23.07.23
32
וכולם מכוונים לשם שמים
תמיר23.07.23
31
אז תימני שאוכל חילבה וסחוג במרג (ק ו ג מתחלפות) אין בזה משום לא תתגודדו, בהחלט בשורה טובה לעדה חסרת הדעת כהגדרת האח שליט"א, השאלה אם ספרדי שיטבול לחוח בחילבה עם סחוג האם יש בזה משום לא תטוש תורת אמך?
אדיתה מורפיתה23.07.23
30
במחילה מאותו רב תימני, אכן היטבת להגדיר, כבר אמרו כל מקום שהחמירו אי אתה רשאי להתירו בפניהם מאותה סיבה שאמרת...
אלי 23.07.23
29
די כבר באמת אין לכם עוד נושאים?
שמואל 23.07.23
28
מחלוקת על מנהג שולי, דוקא בתשעת הימים ודוקא בשנה בה אנחנו משועים לאחדות? הרבנות מבזבזת יוקרה שאין לה. מאז הכיבוש המצרי עלו לכאן הרבה עדות עם מנהגים לרוב ואיש לא ביטל עצמו מפני הרוב. חוצמזה, אין מי שמבטל כשרות של מסעדות המגישות בשר, כי ברור שזו גזירה שהציבור לא יסכים לעמוד בה. הניחו לתימנים.
אריה23.07.23
27
לפי התמונה - מידת העשייה של האומצה היא מדיום. האם מותר? ומה היא ההלכה התימנית בנדון?
שלמה23.07.23
26
מבלי לפגוע בגדולי תורה, יאמר היהודי מן השורה, השאירו לכל אחד את מנהגיו, אל תתערבו, אם תימנים אוכלים מאות שנה בשר בתשעה באב ואף אחד בכל הדורות לא דרש לשנות מנהג זה, אין לשנותו כלל, מדוע אף אחד אינו נוגע במנהגי האחר אצל האשכנזים, דבר זה מביא בדיוק ההיפך פרוד בין היהודים
גוני23.07.23
25
אני יודע שמה שאגיד ישמע מוזר אבל כל מי שמכיר את התימנים יודע שהם מאוד נגועים באגו ,ולכן לא בדעת ידברו ,ולעיניינינו הם לא היו בחורבן הם עזבו את ארץ ישראל לפני החורבן ולכן הם מקילים, חבל לראשון לציון להיכנס בהם כי הם בודאי יכנסו לאגו
מייק23.07.23
טוב שתאכל בשר משתלעג ותפלג בתשעת הימים
תימני24.07.23
אחרי שכתבת בדעת כי אינך נגוע ניכר שאתה לא "מכיר את התימנים" ו "מקילים כי עזבו לפני החורבן"? איזו בורות. ועל מה שהם מקפידים (שאתה לא) בזכרם את חורבן הבית אתה לא מזכיר?
יניר24.07.23
הפוסל במומו פוסל.
רם24.07.23
24
ממתי תימנים אוכלים בשר 🍖
אבי23.07.23
23
אבל הרב הנ"ל לא התייחס משום מה ל'קמא קמא בטיל'. מרגע שמגיעים לא"י צריך לנהוג כפי פסקי מרא דאתרין, מרן השו"ע. אשמח אם יתיחס הרב הנ"ל לזה גם.
יחזקאל23.07.23
התייחס תשמע דקה 5:00
בני חממה24.07.23
לא כולם הסכימו עם השיטה הזאת.
רם24.07.23
22
הנה עוד מרוקאי שחושב שכל העולם צריך לסור למרותם. ממש כמו בני ערב המגיעים לאירופה ומנסים לכפות את הלכטתיהם מנהגיהם אלימותם ותרבותם הקלוקלת על הכלל.
נ.ש23.07.23
21
מי שרוצה, שיאכל... מי שלא, לא יאכל רק לא לעשות מזה חגיגה צא וראה בתל אביב כמה כאלו אוכלים בשר בתשעת הימים ולא עושים מזה כזה רעש, ואפילו הבשר של הצ'יזבורגר לא חלק ואין פוצה פה ומצפצף
..23.07.23
20
אין שום משמעות למנהגי האבלות לאור הצביעות של ימין על מלא ומפלגות חרדיות ששורפות את ישראל (שלא יטיפו על סרבנות - הם אלו שמסרבים להתגייס,או לעבוד) בשעה שהם עושים הצגה של צום ואבלות על חורבן בית בגלל שנאת חינם שאיציק זרקא הוא דוגמא לשנאת חינם ימנית. אין צורך להתאבל על חורבן בית שני כשבית שלישי נחרב
רק גנץ 23.07.23
19
זו אינה השאלה. השאלה הבסיסית היא. מתי תימני שוחט עוף ? התשובה ברורה. או שהוא חולה. או שהעוף חולה
יוסף23.07.23
18
עוד דיקטטור??? אל תלמדו אותנו איך לנהוג
Yaman24.07.23
17
מרן הרב,עובדיה זצ"ל שהזכיר מנהג התימנים בזה, לא הכפיש ולא גינה. גם מבנו מצופה שידע להתבטא. גם כך אנשים עייפים מההצהרות הללו... דינא דגמרא אין איסור אכילת בשר עד סעודה מפסקת. והוא בשו"ע בסי' תקנד מפורש.
חחח24.07.23
16
מה זה בדיחה אסור לכל יהודי לאכול בשר בימים אלה. יתקדש שמו לעולמי עולמים.
ישתבח שמו לעד24.07.23
15
מעניין בחזון עובדיה כותב הרב עובדיה יוסף זיעא בחלק של ימי בין המצרים דף קעד שיהדות מצרים נהגו לאכול בשר עוף ומביא ראיות חסקות למנהגם אם להם מותר אז גם לנו התימנים מותר חהמדיל במנהגנו העתיקים
אוריאל 24.07.23
חזק וברוך
יהודי 24.07.23
14
התימנים עדה קדושה ואין הם נכללים יחד עם הספרדים כי עלו כעדה גדולה ולא יחידים וכמובן שהם עלו עם בתי הדין שלהם. איך רבנים גדולים ככל שיהיו יכולים לחלוק על גדולי עולם בדורות הקודמים במיוחד בדבר שהוא רק מנהג. כמו שאין הספרדים כופים את האשכנזים כמנהגם אל להם להיכנס ולכפות על עדה קדושה זו מנהגיהם.
עומר 24.07.23
13
התימנים שומרים את התורה על כל כלליה ודקדוקיה. לשאר העדות יש הרבה ללמוד מהם. התימנים לא נחשבים עדות מזרח ולא יוצאי צפון אפריקה אלא הם העדה השלישית בישראל. ששאר העדות ינהגו כמנהגם וירדו מהתימנים. תהיו בני אדם, ואחר כך תדברו על מה מותר ומה אסור. העדה התימנית היא מוצלחת מכל העדות.
רונה24.07.23
אל תעשי זאת. כל עדות ישראל טובות וברוכות. ולכל עדה ה' שם חכמים וצדיקים.
רם24.07.23
12
העדה התמנית היא מקימת את מינהג אבות רבנים קדושים עיזבו אותנו אתם לא תבטלו את העדה הקדושהו והעלים אותם בתוככם .אך אתם קורים וכרה ולא וחרה אף
עוז 24.07.23
11
תימנים כל השנה לא אוכלים בשר ורק כשמישהו מת להם הם חוגגים.ובתשעה באב כשהבשר זול.
יחיא23.07.23
תזהר על הוצאת שם רע על עדה בישראל.
רם24.07.23
10
הרב יוסף אומר שבתימנים יכולים לשמור את מנהגיהם אבל בענייני הלכה כמו בשר בתשעת הימים הם חייבים ללכת אחרי השלחן ערוך. אמהמה, השלחן ערוך פותח את הסעיף הנידון במילים "יש נוהגים! שלא לאכול בשר...". וכבר יצא ספר שו"ע הלכה ומנהג עם מאות מקרים שמשפחת יוסף חלקו על השו"ע.
תימוני24.07.23
רק להזכירך אי אכילת בשר היא מנהג ולא הלכה. ההלכה היא שלא אוכלים בשר בסעודה מפסקת. וגם מרן מביא רק שבמקום שנוהגים לא לאכול בשר ששם לא יאכלו. זאת אומרת בקהילה שלא אוכלת שלא יבוא מישהו ויאכל.
רם24.07.23
9
אך אחד לא ישנה מנהג אבותינו מזה מאות בשנים ותפסיקו עם המחלוקות שאתם יוצרים מספיק לנו מהאנטי דתיים
שלומי23.07.23
8
תימנים יודעים שבתימן הבשר היה המוצר הכי זול. ולכן תמיד אכלו אותו. זה כמו להגיד לעני בימינו, ואז היו עניים באמת, אל תאכל קמח, חלב וביצים בשביל הרעיון. ומכאן גם שלא חשבו לאסור. וגם למה להתמקד במחלוקות . לא ברור. על רוב ההלכה כל היהודים מסכימים. מחלוקת מיותרת. קצת היסטוריה ולא היו מתווכחים.
איילת23.07.23
לא נראה שאת חזקה בהסטוריה
יניר24.07.23
מוכיח שאין לך מושג מה את מדברת. כמה דעות קדומות.
רם24.07.23
7
מי שעלה לארץ חייב לקבל הוראות מרן מרא דאתרא
יובל23.07.23
6
התימנים דתיים לפי דעתם ומה זה אומר לפי מה שבא להם אף אחד לא ימות אם הוא לא יוכל בשר בתשעת הימים ומה גם באבלות הם אוכלים ממש בושה אני לא מאמינה לעדה הזו הכל חרטה עלך דתיים אסור לאכול בשר וצריך לשמוע לגדול הדור הרב עובדיה שפסק
עופרה23.07.23
(וה)עפר לפיך
יניר24.07.23
1. מדין משנה וגמרא מותר לאכול בשר בתשעת הימים וכן פסק הרמב"ם. 2. הרמב"ם כותב שהיום הראשון דאבלות הוא דאורייתא והשישה הם דרבנן ואוכלים בו בשר כרגיל. אולי הרמב"ם גם דתי לפי דעתו גברת עופרה.
רם24.07.23
5
מרק תימני מותר בתשעת הימים זה רק בטעם בשר....
יואל25.07.23
4
לא יעזור נשאר במנהגי אבותינו במרוקו בארץ ישראל כמו שנהג הבבא סאלי זיע"א בארץ וכן הרב משאש זיע"א בארץ. ולמען האמת דווקא הדעה של לשנות מנהגים היא דעת מיעוט ורק בגלל שלרבנים מסויימים יש כוח תקשורתי זה נראה כאילו זאת ההלכה ואין לה עוררין.
מני24.07.23
3
כולה מרק רגל מה הסיפור??????
הקרנף הנודד 🦏🦏25.07.23
2
קודם כול מרן בשיעור לא אמר שהפוסקים כותבים שלא נהגו לאכול הוא אמר שהם כתבו לא לאכול דבר שני גם אם אתה חושב שאתה צודק אין בעיה אבל תחלוק בדרך ארץ יש אנשים שלא ממש במסלול ורואים זאות וזה גורם להם לזלזל לכן חבל שאתה כזה פגיעה ותוקף בלי לחשוב על השלכות
אפשר לחלוק באחדות27.07.23
1
מי שלא רוצה לאכול בשר שיאכל את הלב
תימני 27.07.23
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

סמנכ"ל משרד הרווחה, בביקור בישיבת 'רוממות הלב' בגבעת זאב

חיים רוזנבוים | 19.05.24

"גזירת שמד, חייבין למסור נפש"

ההיסטוריה חוזרת: כך גדולי ישראל התבטאו בחריפות נגד גיוס תלמידי הישיבות לצבא

ישראל שפירא | 19.05.24

"בלי ס"ד לא נצליח" • צפו

הגר"מ מאזוז: "אנו מפחדים מביידן ואובמה? להשתחרר מהם"

חנני ברייטקופף | 19.05.24
ש

תפקיד מאתגר וייחודי

כך הפך השירות האזרחי למסלול מבוקש ואטרקטיבי למתנדבים החרדים

כיכר בשיתוף מעלות | מקודם

לקראת פתיחת כנס הקיץ

שר חרדי: "חוק הגיוס שנתניהו מקדם מסוכן לעולם הישיבות, אסור לנו להסכים לו; זה אסון"

ישי כהן | 19.05.24
ש

אין מחירים כאלה!

מטורף: דירה על הים בפחות מ-16,000 שקלים למ"ר

כיכר בשיתוף פוואר גרופ | מקודם

שומרי מצוותיה 

מנהל האתר בבני ברק מצהיר: "לא עוד חילולי שבת במקום"

חיים רוזנבוים | 17.05.24

ומשפע מצוות תפילין

שמחת הבר מצווה לנין ה'באבא סאלי'

חיים רוזנבוים | 17.05.24

בְּהִלּוּלָא דְּבַר יוֹחָאי

מעמדי ההדלקות יתקיימו בחצר ההילולא בקבר שמעון הצדיק

חנני ברייטקופף | 17.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: הכוח בידינו ליצור חיים חדשים בעולם | צפו

יוסי אליטוב | 16.05.24
ש

לשובע ולא לרזון:

מאכילים את העניים – ומקבלים את הקמיע של ר' ישעי'לה

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

ההסכמה שעלולה להתהפך על החרדים

התרגיל של נתניהו לגנץ? גורם חרדי בכיר מזהיר: "עבדו עלינו; החוק מסכן את עולם התורה"

חנני ברייטקופף | 16.05.24

ל"ג בעומר תשפ"ד

המשרד מסביר: מדוע אי אפשר לעלות השנה להתפלל במירון?

קובי אטינגר | 16.05.24

סערה בעולם הרבנות 

היועמ"ש לבתי הדין מבקש לעצור את מינוי הדיינים; השר מלכיאלי במכתב חריף נגדו

ישי כהן | 16.05.24
ש

בסמוך לציון הקדוש

מאות מתפללים קיבלו סיוע מאיחוד הצלה בקערעסטיר

כיכר בשיתוף איחוד הצלה | מקודם
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

"לשמוע להנחיות צה"ל"

הרבנים הראשיים: "לא לעלות השנה להר מירון בל"ג בעומר"

שאול כהנא | 16.05.24