כיכר השבת

מהעבר להווה

י"ט כסלו: האומנם יד החסידים על העליונה?

סקירה היסטורית מהירה על שורשי המחלוקת בין המתנגדים ולחסידים, על 'צמצום', השגחה פרטית, היחס לפשוטי העם, התקשרות לצדיקים והחרמות: מי ניצח במבחן הזמן? (חסידים)

57
שלומי זייבלד | כיכר השבת | י"ט בכסלו | 17.12.19
חסידים וליטאים
חסידים וליטאים (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בואו נתחיל מהסוף: אין היום מחלוקת בין החסידים למתנגדים. בעולם בו מאות בחורי ישיבות ליטאיות נבחנים על התניא, בחורי ישיבת פוניבז' עומדים על פארנצ'עס במוצאי חג שמחת תורה, והסיכוי שתמצאו בסביבה הקרובה שלכם ליטאי שמסכים שיכנו אותו 'מתנגד' שואף לאפס - אין מחלוקת.

העולם החסידי כולו, מציין את י"ט כסליו. אם כהילולת המגיד ממעזריטש ואם בדגש על גאולת האדמו"ר הזקן, בעל התניא והשולחן ערוך. "י"ט כסלו הוא יום ההילולא שלנו", אמר המגיד לתלמידו חביבו, רבי שניאור זלמן מליאדי, שעות לפני פטירתו.

בחייהם, סבלו רבות מהמתנגדים, אך עשו מאמצים עילאיים שלא להחריף את אש המחלוקת, במקרה של המגיד שאסר על רבנים חסידיים לחתום על חרם כתגובה לחרם המתנגדים - ואף לנסות לעצור את המחלוקת, במקרה של בעל התניא שנסע לוילנה על מנת לפגוש את הגר"א, שעזב את העיר כדי שלא לפגוש אותו.

ציון המגיד (צילום: יניב סירי)

ביום בו אנו מציינים את הילולת המגיד ואת גאולת האדמו"ר הזקן, ננסה בשורות הקצרות שלפנינו לתת סימנים במחלוקות לאורך הדורות, וננסה לבחון ידו של מי גברה.

בניגוד לגישה השולטת כיום ולפיה "כולם ניצחו כי כל אחד היה צריך את השני כדי לשרוד / לא ליפול", נעדיף לבחון את שרשי המחלוקת, ולבדוק מה המצב בדורנו. בשורות הבאות, נמענו מהתייחסות למחלוקת שפרצה מחדש בדור הקודם, שכן, הוא כבר הגיע לסיומו על ידי מנהיגי הדור האחרון של הציבור הליטאי.

'טיש' בפוניבז' (צילום: באדיבות המצלם)

במסורת החסידית מסופר כי כאשר אסר המגיד ממעזריטש על תלמידיו להחרים את המתנגדים בתגובה לחרם שהטילו הם על החסידים, ערכו כמה מהם חרם חשאי ללא ידיעתו. כאשר נודע לו על כך, אמר להם שבעקבות זאת הוא יסתלק מן העולם, אך "יד החסידים תהיה על העליונה" - האומנם? בואו נבדוק.

ההתנגדות בימי הבעש"ט

מייסד תנועת החסידות, נחשד בתקופה הראשונה כמי שהגיע לערער את הסדר הקיים. רדופי בהלה מהתנועה הפרנקיסטית, המשכה של השבתאות, שחוללה שמות בעם ישראל עשרים שנה קודם להתגלות אורו של הבעל שם טוב הקדוש, התנגדו רבים מגדולי אותו הדור לתנועה החדשה.

חששם זה - הופרך עד מהרה. למעט בתקופה הראשונה ממש, לא נמצאו עוד האשמות בסגנון זה כלפי תנועת החסידות, שלא ביקשה לשנות דבר כי אם להאיר את החלקים בתורה שהיו נסתרים עד אז.

היחס לפשוטי העם

גישות שונות במחקר החסידות, מתקשות לקבוע האם הבעש"ט ייסד את תנועת החסידות על מנת לרומם את פשוטי העם, או שמא דווקא כתנועה אליטיסטית המכוונת לבכירים שבעם המבקשים להתעלות במדרגות החסידות.

ניתן למצוא סימוכים לכאן ולכאן - מהעובדה שהבעש"ט סובב בעיירות וחיזק את פשוטי העם, או מהסיפורים על גדולי דורו, שהבעש"ט השתמש באותות ובמופתים על מנת להביאם אליו ולקרבם לאור החסידות.

ציון הבעש"ט (צילום: להגביה עוף)

כך או אחרת, ברור כי תנועת החסידות שינתה את היחס ששרר באותם שנים בעם ישראל, של התנשאות לומדי התורה כלפי פשוטי העם, יהודים מאמינים ותמימים שמזלם לא שפר עליהם. הבעל שם טוב עודד את רוחם, הסביר להם על חשיבות אמירת התהילים מתוך אמונה פשוטה, ורומם אותם - לעיתים מעל תלמידיו הנבחרים.

שינוי היחס ל'עמך', היה אחד הגורמים להתנגדות למדני וילנה וחכמי ברודי לתנועת החסידות. ומה קורה היום? בעידן של פולמוס פנים ליטאי בשאלת היחס לחרדים העובדים, נדמה כי אין צורך לנקוט במילים מפורשות כדי שתבינו לבד מי הצד שיצא וידו על העליונה.

צמצום, כפשוטו או שלא כפשוטו?

האר"י הקדוש מסביר, כי לפני בריאת העולמות היה הכל אור אין סוף. כדי לאפשר את הבריאה, היה תהליך של צמצום. "וכשעלה ברצונו הפשוט להאציל הנאצלים לסיבה נודעת.... ואז צמצם עצמו באמצע האור שלו בנקודת המרכז אמצעית שבו, ושם צמצם עצמו אל הצדדין והסביבות, ונשאר חלל בנתיים".

האם ניתן לפרש את המושג "צמצום" בעובדה שהקב"ה אינו בעולמנו, אלא רק משגיח עלינו מלמעלה? או שמא צמצום שלא כפשוטו, ומדובר רק במשל כדי לשבר את האוזן? שאלה זו, פילגה את המקובלים כבר בתחילת התפשטות תורת הצמצום.

בתנועת החסידות נקטו כי צמצום שלא כפשוטו, והחריף ביותר היה האדמו"ר הזקן, שכותב בשער היחוד והאמונה שבספר התניא על הסבורים כי הצמצום היה כפשוטו, שהם "שגו וטעו בעיונם בכתבי האריז"ל".

מנגד, הגאון מוילנה סבר כי הצמצום כפשוטו (למעט גישה אחת המבקשת לקבוע כי גם הגאון היה סבור כי הצמצום שלא כפשוטו). דבר זה, היה ככל הנראה הגורם העיקרי להתנגדות הגאון לבעל התניא, עד כדי שכפי עדותו של האחרון, כאשר הגיע לוילנה, סירב הגאון לפגוש אותו - ואף כאמור, עזב את העיר למספר ימים.

הגאון מוילנה (מתוך ויקיפדיה)

אך כבר תלמידו של הגר"א, הגר"ח מוולוז'ין סבר כי צמצום שלא כפשוטו. כיום, הגישה הרווחת גם בין המקובלים, בין היתר בהתבסס על גישת בעל הסולם, הוא כי הצמצום שלא כפשוטו.

(הערה: המדובר בנושא עמוק יותר מהמתאים ליריעה זו. נגענו בשורות קצרות אלו רק באפס קצהו של המושג, ביחס של המחלוקת בין החסידים למתנגדים).

השגחה פרטית

כתוצאה ישירה משאלת הצמצום, מגיע עניין ההשגחה פרטית. בנושא זה, אין יותר מידי מה להרחיב, שכן גם ליטאי שיקרא את סיפורי הבעל שם טוב שביקש להוכיח לתלמידיו הראשונים כי הקב"ה אכן משגיח על כל פרט בעולמנו, יתקשה להבין את החידוש בכך.

מדובר בשינוי כה משמעותי בגישה היהודית ביחס של הקב"ה לנבראיו, וכי הבורא משגיח גם על עלה המתגלגל ברוח, היכן ינחת ובאיזה כיוון, שחלחל כה עמוק לכל שדרות העם היהודי, עד כדי כך שאין בכך כל חידוש כיום.

התקשרות לצדיקים

הנושא שהיה אחד ממושאי הלעג של המתנגדים הראשונים לתורת החסידות, התקבל היום על ידי הליטאים ברצינות תהומית, הרבה יותר מששיערו החסידים עצמם.

ציון בעל התניא (צילום: יוסף שידלר ומנדל מיש, אולפני CJ)

תקראו לזה "דעת תורה", תסבירו את זה במילים שונות אבל המשמעות דומה: רוב מוחלט של הציבור החרדי לא ינקוט היום בצעד אישי משמעותי בלי התייעצות עם אדמו"ר/רב/ראש ישיבה.

החרם

כתוצאה מכל הנקודות שהזכרנו, ועוד מספר נימוקים שקצרה היריעה מלהכיל, החרימו המתנגדים מספר פעמים את החסידים. לראשונה, על ידי בית הדין של וילנה בצירוף הגר"א; הפעם השנייה אף היא בוילנה, אחר הדפסת הספר "תולדות יעקב יוסף"; והפעם השלישית לאחר פטירת הגר"א, בחול המועד סוכות, בעקבות הדיווח כי החסידים חגגו את פטירתו.

החרם (מתוך ויקיפדיה)

החרם השלישי, היה הקשה מכולם ובו הוציאו את החסידים מכלל ישראל, וכלל היתר מפורש ולפיו מותר למסור חסידים לידי הגויים.

האם אתם מכירים היום מתנגדים שלא מדברים עם חסידים, לא מצרפים אותם למניין ולא מדברים איתם? אם כן, עדכנו אותי. בינתיים, לחיים חסידים. הבטחת המגיד התקיימה. לשנה טובה בלימוד החסידות ודרכי החסידות תכתבו ותחתמו.

תוכן שאסור לפספס
57 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
30
זה מה שאתה יודע מהמחלוקת??? צמצום והחרמות??? ומה עם שיטת הלימוד??? ומה עם המחלוקת על לימוד חסידות לפני התפילה או גמרא??? נשמה שלי כנס לבית מדרש הקרוב אליך ותראה אם יושבים ללמוד שו"ע ומעיינין ברשב"א או שיושבים לקרוא כתבים של אדמורים ותיקים מבלי להבין מילה העיקר שיש בזה תיקון גדוש בכפרה. ותב
אשרינו17.12.19
אני יגיד לך החבדניקים כן מעיינים ברשב"א וכן בשו"ע (אף אזמוה"ז הוציא "גרסא" של שולחן הערוך), ובנוגע ללימוד תורת ה"אדמורים" כנראה שלא למדת מימיך חסידות או שפתחת תורה אור ולא הבנת אז כל תורת החסידות היא "שטויות" לדעתך ובנוגע ללימוד החסידות לפני התפילה כ90% לומדים חסידות לפני התפילה (מלבד מניני הפועלים
ע17.12.19
אני יגיב במקומו. אדרבה, היום כולם כן יושבים ללמוד רשב"א מה שלא היה בימי קום החסידות. כי גם החסידים קלטו שהם הזניחו את העיקר. בנוגע לנקטדה השניה, אף אחד לא אומר שתורת החסידות זה שטויות, אלא יש נקודות בה שהדעה הליטאית חולקת עליהם, וגם הנקודות המוסכמות אנחנו סוברים שאתם מקדישים על זה מידי הרבה לעומת לי
יצחק18.12.19
אף פעם החסידים לא השליחו את הרשב"א זה סתם שקר ליטאי כמו כל השקרים שאמרו על החסידים
עעע20.12.19
אני חבדניק לשעבר ואל תשקר כולם [כולל ה"רעבנים"] חופרים באף ולומדים סוגיעס בחסידוס ולא פותחים נגלה
ראסיסט18.12.19
29
החסידים והחרדים שאינם חסידים הם בשר אחד, וכל העבר לא רלוונטי כבר זמן רב.....חלחלה רק לדמיין עולם ללא החסידים היקרים.....!!
ליטאי בן הונגרי17.12.19
28
כמה שטויות בכתבה אחת? לך ללמוד חסידות..
יעקב17.12.19

הצגת כל התגובות

27
כמה חב"ד שילמו על הכתבה??
מנחם מנדל בליט17.12.19
26
אני ליטאי ובהחלט קורא לעצמי "מתנגד". אז אל תעוות את המציאות. בנוסף, "שכחת" משום מה שגם הגאון ישב בכלא בעקבות הלשנה של חסידים?
משה18.12.19
שקר
שקר18.12.19
25
היום כמעט לכל חסידות גדולה יש ישיבה וכלל אם לא כמה כוללים כל השיטה הזאת שכל בחור הולך לישיבה וכל אברך לכולל מהיכן התחילה? יש אפילו מכתבים של גדולי האדמורי"ם נגד ישיבות ובעד שבחורים ילמדו במקומם [האדמו"ר הדברי חיים] יש אגרות קודש מהאדמו"ר מחב"ד נגד הלימוד בכולל לרבים ושכל ענין הכולל הוא דבר חדש שלא
שניאור12.01.20
24
כתבה חב"דית שטחית ורדודה ביותר. מחזור קבוע של אותן טענות. ילד קטן שקופץ ישר לענין הצמצום בלי לדעת אל"ף-בי"ת. חבל על הכתבה הזאת. בעל התניא ראוי לכתבה מעמיקה יותר, ובעיקר אמיתית בלי שקרים!
צבי וייס17.12.19
23
לא זה ולא זה. דברי אלוקים חיים. פגמים וחסרונות יש בשתי השיטות. מה כ"כ פשוט לעשות מה שהתורה אומרת???? לא צריך להתפלפל, לא להתבלבל, ולא לשגות בדמיונות ועולמות הזויים. תהיה טוב, ואידך פירושא הוא. לכן מסקנתי שהכתבה מיותרת ולא מוסיפה אהבת חינם, ולא כבוד לשום חוג. בוודאי לא לקב"ה.
ההוביט היהודי17.12.19
השתגעת
עעע20.12.19
שכחת את הכדורים
djd17.12.19
22
רדוד ושטחי
שפוי17.12.19
21
זה אחד הסיבות למה אסור לחרדים להקים אתר, תראו נערי שוליים דנים בדברים שכאלו כדי להצית את הרוחות,
ג17.12.19
נערי שולים גרועים יותר, הם בנים לאדמור"ים שמונו גם הם לאדמו"רות, ובקלות דעת נוראה, וחוסר יר"ש הניכרת לעין כל, מנהיגים את עדתם לאבדון.
נתי17.12.19
שיהיה שלום בין כולם ושנזכה לגאולה השלימה במהרה בימינו
אליהו17.12.19
20
בקיצור: כתבה חסידית
אפרים18.12.19
19
מי שאומר ששבבניקים חסידים שהפכו למזרחיסטים מדגל התורה ניצחו ב6:3 הוא טוע לחלוטין. עצניקים ליטאים האמיתים לא בחרו בלאון. כל הליטאים שנוהגים לפי הרב שטרנבוך(גם חסיד) לו בחרו לא בדת ולא בלאון. נשארו נערי שוליים שרקדו יחד עם אישה בחיפה והשתכרו בניצחון של לאון. וחבל שלא הצבעתי לברקוביץ׳ בסבוב שני. ד"ת
חוסיד20.12.19
18
רק עוד מחלוקות יוצאות מכתבות אלו....יד של אלו על עליונה או של אלו....באמת די מספיק...מה אנחנו מתלוננים על ליברמן וכו אם בפנים אנחנו רבים ביננו...
ללא שם17.12.19
17
אם בעל הכתבה חושב שהוא יוכל לעשות עם כתבה זו תואר ראשון בהיסטוריה אז הוא טועה
אורתודכס18.12.19
16
רוב המדברים גבוהה מניפי דגל החסידות נוסח חב״ד דבריהם מלאים ביטויים הנשמעים עמוקים אבל בפנימיות הם שטחיים ופשטניים מאד מאד. דוגמה טובה לזה היא כתבה זו. הרי כל חוקר כנה יודע שהליטאים והחסידים שניהם הושפעו רבות זה מזה, וברור שככה רצה הקב״ה. אבל הפרטים המנויים כאן רדודים מכדי להגיב בפרוטרוט.
משה ד17.12.19
15
יד החסידות על העליונה באינטרנט או בכיכרות. אבל בעולם הספרים התורני תסתכלו בבית או בישיבות מי תרם יותר סיפרי הלכה וחידושים על הש"ס והרמב"ם. תראו ספר אחד חשוב שחיבר חבדניק בחמישים שנה האחרונות ואל תגידו לי הרב שטיינזלץ כי הספרים שלו הם לא בסגנון של כל גדולי הדורות אלא יותר בסיגנון אוניברסיטאי. לובביץ
משה זוכמיר18.12.19
על אנציקלופדיה תלמודית אולי יצא לך פעם לשמוע? מי בדיוק חיבר אותה? רב זוין. על "חול המועד כהלכתו" שמעת? של הרב פרקש. ועל הספר שלו "טהרה כהלכה"?
סענדר18.12.19
שקר !!! חבד לא פעלה ברוסיה תשאל את מי שהיה חי שם
רוסי בן רוסי18.12.19
חב"ד לא פעלה ברוסיה?! תוכל להיא שם של אחד ששאלת?
028.04.20
שקר
שקר18.12.19
14
בלי להכירו ברור שהכותב מהזרם החסידי הוא אינו מתייחס כלל איזה ציבור הצליח יותר היכן נמצאים היום התלמידי חכמים, הפוסקים. בגדול מהרגצובר לא היה כאן פוסק גדול חסידי (למעט הרב ווזנר שהוא הונגרי...) רוב מוחץ אפילו של מוסדות החזרה בתשובה שזה גישה ל"עמך" זה מוסדות לטאים מתנגדים! כן אני כמתנגד יכול לומר לך
יוסי18.12.19
יש מלא גאונים חסידים אלא שלא כמו הליטאים הם שומרים על ענווה ולא מתגאים בתורתם
עעע20.12.19
בור ועם הארץ!!! בדורות האחרונים כמעט ולא היו פוסקים ליטאים למעט הח"ח והע"ש על המונקאשער והסוכטושובער ר' נחמיה מדוברובנא הצמח צדק הדברי חייםן ועוד לא שמעת?!
א18.12.19
13
תקישיבו אל תגידו דבדים כל עוד לא למדתם,ידעתם,חקרתם ,שאלתם... חסידות זה הדבר הכיי נצרך בדור הזה וכל עוד לא למדתם אתם פשוט מפסידיםם.. אין על חב"ד אתם לא יודעים מה קורה מאחורי כל הסיפור. הכל אמת לאמיתה!! ורק מי שמחובר/קשור לחב"ד יבין זאת!!
חן17.12.19
12
והעיקר: הליטאים מתייחסים ל'גדוילים' שלהם כאל אדמור"ים... ומאמינים בברכות ומופתים
א18.12.19
11
הכותב מדבר כאלו שטויות וכל כך בולט נגיעותיו בדבר, ישנה כיום המון מתנגדים לדרך של החסידים , השיטות לא השתנו רק נדחו אבל השיטה עדיין פסולה להרבה , גם החזו״א אמר שהחרם של הגר״א עדיין על חב״ד וברסלב, מה שמיוחד בהם זה האביזרייהו דעבודה זרה שעדיין רואים כיום גם בוויסניץ שמקשרים ומאמינים באדמו״ר יותר מהקב״
מתנגד17.12.19
אהבל כמה שגיאת כתיב
שלמה17.12.19
ברוך ה' כבר פחדתי שיש אהבת ישראל.. ישעוד מתנגדים! יש עוד שנאה יהודים תשמחו!!
028.04.20
10
בעניין הצמצום מה שרמשת אלו דברי הבל !!! בדיוק להיפך... ספר נפש החיים נכתב בעיקרו כתגובה ויצירת אלטרנטיבה לספר בעל התניא בכלל, ובפרט מאריך לפרש שצמצום מצידינו הוא כפשוטו ממש - כדברי רבו הגר"א (ולא כתניא).
יהודה17.12.19
9
יש לדייק. "יד (דרך) החסידות על העליונה"
ליובאוויטשער18.12.19
לא, דברי המגיד היא "יד החסידים תהיה על העליונה עד ביאת משיח"
גם ליובאוויטשער28.04.20
8
אכן למרבה הצער, כמו המיסיון, החסידים, כשבראשם חב"ד השקיעו ומשקיעים סכומים עצומים להפיל לדרכם אנשים תמימים. אך כשם שעמ"י עבר אין ספור כתות שונות ומשונות (מהביתוסים והקראים ועד המשכילים) שהמציאו דרכים חדשות, כך בע"ה לא עמ"י יעבור אף אותם. ונצח ישראל לא ישקר.
איש אמת17.12.19
7
הלו שכחת שש שלוש??????????? יד הליטאים על העליונה!!!!!!!!
משה18.12.19
תראו איך הפכתם מניצחון של דעת תורה ואידאולגיה למלחמות כוח וגודל.
028.04.20
אתה קורה לזה ניצחון בסוף ראית איזה הפסד זה היה לליטאים וחוץ מזה דרך החסידות היום שולטת אפילו אצל הליטאים
עעע20.12.19
6
הרבי אמר להצביע למפלגה החרדית ביותר !!! תסתכלו כמדגם בתוצאות הבחירות לאורך השנים בכפר חבד כמה אחוזים מהתמימים הצביעו לד"ל ולליכוד ולעוד מפלגות חילוניות
הרבי אמר18.12.19
5
החסידים של היום אינם חסידים של פעם והמתנגדים של היום הם אינם של פעם? בחן את עצמך, עד כמה אתה חסיד? 1. קוויטל (פתקא) הגשת אי פעם לגדול בישראל? 2. התפללת על קברי צדיקים שיעתירו בעדינו? 3. מרגיש חיות מדבריו של ר' אלימלך בידרמן? 4. אתה אוכל משחיטה בסכינים מלוטשים? 5. אתה אומר הושענות לאחר תפילת מוסף של
החסיד עלהעליונה17.12.19
ומי שלא אומר הושענות אחרי מוסף? הוא לא חסיד?!
טודרוס נעוולער17.12.19
יש לך איזה קשר משפחתי לכותב הכתבה, או שסתם חלמתם אותו חלום? :)
יצחק18.12.19
4
משיח חייב להיות ספרדי, ורק בגלל שהספרדים חיים בשלום עם כולם . חסידים ,מתנגדים, משתכנזים, חוליגנים אשכנזים. בקיצור אוהבי שלום. ה' ירחם על האשכנזים שעד היום ( מעל 200 שנה ) שומרים שנאה למי ששונה מהם.
משיח ספרדי17.12.19
חה חה משיח יהיה ספרדי? חה חה אני לא יכול לכתוב ולהביא לך ראיות למה אתה רחוק מהאמת כי האתר הזה מנוהל על ידי ספרדים, אבל אני רק אומר לך שכתבת תגובה טיפשית מאוד, אני למשל לא הייתי אומר שמשיח יהיה אשכנזי כי זה טיפשי לדבר על דברים שאין לך מושג, רק בוחן כליות ולב יודע מי יהיה משיח, מלחמות ביהדות זה ד
כ17.12.19
אין מצב לפי האהבה שיש בין העדות אל תיתתמם.
עובדיה17.12.19
תתפוצץ ........................
מאיר17.12.19
3
כבודו כותב שהרב חיים מוואלזין כותב צמצום כפשוטו מעולם לא נכתב מעולם לא נאמר על ידו ולא על ידי הגאון מוילנא אלא יש שאמרו שכך הוא אמר - אך זה וודאי לא היה! הוא מעולם לא חשב שאין השגחה פרטית או שיש צמצום כפשוטו אלה הבלים שממצאים אותם מי שרוצה לנצח במאבק שלא קיים במציאות אלא בראש של הממציא את המאבק
ערן17.12.19
מנין לך? למה מי אתה? אתה חושב שאתה אחד גאון שיודע הכל!?
ע17.12.19
2
הסיבה שהגר"א התנגד לחסידים כי הוא ידע שברגע שהליטווקעס יהיו חסידים זו תהיה קטסטרופה הם הרבה יותר אלימים מהחסידים האורגינלים כל מה שכתבתם על החסידות זה שטויות חסידות זה מכות רצח [משכנתא בלע"ז] כל הדברים האחרים זה ברבורי סרק
ג'פרי17.12.19
1
לאן אתה חותר בדיוק נ.ב. 6/3
ליטאי17.12.19
נ.ב. 14,000,000 יהודים 8,000,000,000 גויים להבדיל כמובן..
028.04.20
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש

וגילו צדיקים | גלריה משמחת בוהוש - פשעוורארסק

חיים רוזנבוים | 02.05.24

תניא, בבירת לבנון

בעומק שטח האויב: כשקבוצת חסידים הצליחה להיכנס לביירות

אבנר גרשוביץ | 02.05.24

פסח הוא לה'

אחרי יום טוב שני: האדמו"ר קנה חזרה את החמץ מהגוי | תיעוד

חיים רוזנבוים | 02.05.24

ורוממתנו מכל הלשונות 

חג הפסח והכנסת ספר התורה בבאבוב בניו יורק | סיקור וגלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פסח כהלכתו

מאפיית מצות בקוממיות ועד ביזת הים וחלוקת מצה בקרית גת 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

כהלכתו ככל משפטו • תיעוד

מים שלנו, הלל וסעודת הבעש"ט | חג הפסח בסקווירא מב"פ

חיים רוזנבוים | 02.05.24

בן שמונת ימים 

לְתוֹרָה וּלְחֻפָּה וּלְמִצְוֹת: שמחת הברית לנכד האדמורי"ם בב"ב 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

כי הנה המלכים

הגיסים האדמו"רים מויז'ניץ ובעלזא נפגשו באיסרו חג | תיעוד

חיים רוזנבוים | 01.05.24

מגודלים בנעוריהם

ילדי ירושלים התאספו יחדיו ברחובה של עיר | תיעוד מיוחד

חיים רוזנבוים | 01.05.24
ש

זה הזמן להזמין

החג הזה, תתרגשו ותתחדשו עם נעם 2! טכנולוגית חם וקר

כיכר בשיתוף נועם2 | מקודם

חג המצות לה'

למי המשפיע רבי אלימלך בידרמן מכר את החמץ?

חיים רוזנבוים | 01.05.24

עוגות מצה

האדמו"ר סחב את דליי המים עד למאפיית מצות | תיעוד 

חיים רוזנבוים | 01.05.24

פירותך מתוקים

צילך נאה | ברכת האילנות בחצה"ק נדבורנה באניא 

חיים רוזנבוים | 01.05.24

ברכת מועדיך

חג הפסח בחצר הקודש בוטשאן | תיעוד

חיים רוזנבוים | 01.05.24
ש

עסקת אקזיט נדירה

הייתם מאמינים? התפנו קרקעות בהרצליה!

כיכר בשיתוף פדרמן | מקודם

פסח כהלכתו

ימי חג הפסח בקהילה החסידית בלב תל אביב | תיעוד

חיים רוזנבוים | 01.05.24

נועדו יחדיו | תיעוד

פגישה ביחידות: מה ביקש הרבי מויז'ניץ מהרבי מבאיאן?

חיים רוזנבוים | 01.05.24