כיכר השבת

הזווית החסידית לשנה המסתיימת

ת'הא ש'נת פ'ילוג: סיכום השנה החסידית הסוערת שעברנו

תש"פ החסידית נפתחה עם הפרישה הגדולה מגור, החסידות שפוצלה לראשונה בתולדותיה, משם עברנו לסאטמר ולצוואה בסאדיגורה • ויש עוד: השלום ההיסטורי בצאנז, והרבי עם נתניהו (חסידים)

57
שימי שפר | כיכר השבת | כ"ו באלול | 15.09.20
ת'הא ש'נת פ'ילוג: סיכום השנה החסידית הסוערת שעברנו
(צילום: שאטרסטוק)

אירועים דרמטיים רבים התרחשו במהלך שנת ה'תש"פ בעולם כולו, וכמובן שגם בעולם החסידות. בשורות הבאות, ננסה לתמצת את האירועים המרכזיים והבולטים.

לראשונה בגור: פרישה דרמטית מהחסידות

"ישנם אנשים ממורמרים שמחרחרים ריב ומנסים לגרור אחריהם את חלושי הדעת, מי שיתפלל במניין של הגר"ש אלתר - יסולק מהחסידות". מילים אלו הוכרזו בשבת חול המועד סוכות תש"פ בכלל השטיבלך של חסידי גור ברחבי הארץ.

בכך, הוברר סופית: מי שהלך להתפלל במניין של הגר"ש אלתר, הפך לאחד מה'מורדים' וה'ממורמרים', ונזרק סופית מהחסידות הגדולה, שלראשונה חוותה פרישה.

הרקע לפיצול בחסידות (מנהל אולפן: יוחנן בלייך)

הקהילה החדשה הוקמה, כאשר הגר"ש מסרב להפוך לאדמו"ר. אכזבה קלה נרשמה ממספר המשתתפים המועט באירועי שמחת תורה, אך בחודשים שלאחר מכן הוסיף הגר"ש לפתוח מוסדות ובתי כנסת נוספים ברחבי הארץ.

כך, תוך כדי סערות שהגיעו עד לבתי המשפט, בשורת תביעות מצד אנשי קהילת הגר"ש, כפי שסיקרנו בהרחבה במהלך השנה ב'כיכר השבת', הוקמה הקהילה החדשה, בראשות הרב שאול אלתר.

סאטמר: המחלוקת בבני ברק ושיחת טלפון היסטורית

כותרות רבות נוצרו בעקבות המחלוקת בחסידות סאטמר בבני ברק, והסוף עדיין לא נראה באופק. האלימות והבלגן בקהילה סביב ההתנגדות של אנשי הגרח"צ מייזליש לאדמו"ר, להנהלת המוסדות ולמינויים של האדמו"ר נמשכו במלוא העוצמה גם בשנה החולפת.

האירוע האלים בחג החנוכה, לא התפתח בעיקר בגלל הקורונה. חודשים בודדים של שקט יחסי עברו על הקהילה, אך בחודש סיוון האחרון האש הוצתה מחדש, כאשר בעיצומה של חג השבועות, טרם אמירת פיוט ה'אקדמות', התפתחה תגרה של ממש, שכללה מכות, ודחיפות בין הצדדים.

אלימות נגד הסרים למרות האדמו"ר מסאטמר (צילום: ללא קרדיט, באדיבות המצלם)

המשטרה הוזעקה למקום, הרב מייזליש פוטר מראשות הישיבה, והתחיל להתנהל משא ומתן בין הצדדים, כולל מינוי מגשרים, במטרה להגיע להסכם. בין היתר, מינו גבאים חדשים והחתימו את החסידים על מכתב נאמנות.

אך הליך הגישור התפוצץ, בין היתר בעקבות החלטת הרב מייזליש להגיע לראשונה להתפלל בבית המדרש הגדול של החסידות בבני ברק, ואף לשבת בראש השולחן בסעודה שלישית. בנוסף, העובדה שהמקווה לא עבר לידי אנשי הרב מייזליש כפי שסיכמו, ועוד שלל טענות.

נשא האדמו"ר מסאטמר נאום חריף

בתגובה לצעד שנקט הרב מייזליש, במיוחד שלא היה כמותו, במהלכו תקף את מייזליש בחריפות רבה, תוך שהוא מכנה אותו 'ראש המורדים' , ואדם ש"תאוות הכבוד העבירה אותו על דעתו", והורה על החרמתו לצמיתות בכל מוסדות הקהילה בארץ ובעולם.

עדיין בסאטמר, עם אירוע מרגש לשם שינוי: שיחת טלפון התקיימה במהלך חג הפסח, בין האחים האדמו"רים מסאטמר (מהר"א ומהרי"י), שלא שוחחו האד עם השני במשך 20 שנה, מאז החל הפילוג בחסידות.

בשיחה הקצרה, שוחחו השניים אודות מצבה הרפואי של הרבנית ואשת האדמו"ר מהר"א ששהתה בבית החולים לאחר שחלתה בנגיף הקורונה, ואודות אחיהם הנוסף, אב"ד זענטא שחלה אף הוא ומצבו היה בכי רע.

גורמים שהיו מעורבים בתיאום שיחת הטלפון סיפרו לאחר מכן כי היו שקיוו כי בעקבות השיחה ההיסטורית יתקיימו צעדי המשך על מנת להפיג את המתיחות בין הפלגים, דבר שכידוע לא התרחש.

פגישה היסטורית בין הרבי מצאנז לאחיו מקלויזנבורג

ממשיכים עם אווירת האחדות. חודשיים לפני שנגיף הקורונה הגיע לישראל, ובזמן שנערכו מעמדי סיומי הש"ס ברחבי הארץ, נקרא האדמו"ר מצאנז בעיצומו של מעמד סיום הש"ס שהתקיים בעיר אלעד להמריא בדחיפות לארה"ב ולהגיע לפגישה עם אמו הרבנית ע"ה שחשה באותם ימים שלא בטוב.

האדמו"ר שמיהר לבית החולים, ישב לפגישה עם אמו במשך כשעתיים, כאשר בסיומה ביקשה הרבנית לקרוא לבנה הנוסף, ואחיו של הרבי, האדמו"ר מצאנז קלויזנבורג, וכך נערכה הפגישה המשולשת, לראשונה מזה 20 שנה, ללא גבאים משני הצדדים, ולמשך כ-45 דקות, כולל 'לחיים' בין האחים.

שלשה חודשים לאחר מכן השיבה הרבנית את נשמתה ליוצרה, ולאחר מסע ההלוויה שהתקיימה בארה"ב, ארונה הגיע ארצה להלוויה נוספת נערכה בקרית צאנז, והיא נטמנה בעיר נתניה.

הלוויית הרבנית בנתניה (צילום: ללא קרדיט, באדיבות המצלם)

כך גרמה הקורונה לחסידים לוותר על היקר להם

נגיף הקורונה שיבש לחלוטין את לוח השנה החסידי. בשל הנגיף, הפסידו החסידים תחילה את העליה לציון הרה"ק רבי אלימלך מליז'ענסק בתאריך כ"א אדר, ואת הילולת הרה"ק רבי ישעי' מקרעסטיר.

בנוסף, נאלצו החסידים, ולא רק, להיעדר מהילולת רבי שמעון בר יוחאי בל"ג בעומר במירון, מקום אליו כידוע נוהרים מידי שנה מאות אלפים, על מנת לשמוח, להתפלל ולרקוד בצוותא, מה שהפך להיות אחד הימים המשמעותיים של השנה בקרב החסידים, ואף בקרב הילדים בני ה-3 שלראשונה השנה נאלצו להסתפק במעמד 'חלאקה' מאולתר, חלקם אף בתאריכים מאוחרים יותר.

עוד ברשימה: הילולת רבי חיים בן עטר - בעל ה'אור החיים הקדוש', הילולת שמואל הנביא, וכמובן ה'קיבוץ' הגדול בימי ראש השנה באומן שבאוקראינה.

בנוסף לכל אלו, נאלץ מרבית הציבור החסידי לוותר בחודשי הקורונה הראשונים בעיקר על הקשר הישיר עם האדמו"ר, קשר שהתערער מאד בשל הפסקת ה'טישים' וההתכנסויות, וכמובן התפילות בימי חול ובשבתות, צעד שגרם לתחושה של יתמות ממש בקרב מרבית החסידים.

יצויין כי אכזבה גדולה נוספת נרשמה בקרב חלק גדול מבחורי הישיבות שהיו נוהגים לצאת מידי שנה למסע חיזוק בקברי צדיקים בפולין יחד עם צוות הישיבה, מסעות שכמובן בוטלו בשל המצב.

הפגישה ההיסטורית של הרבי עם ראש הממשלה נתניהו:

מוצאי ל"ג בעומר, באישון ליל, יצא האדמו"ר מויז'ניץ וחבר מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל ממקום הנופש בחצור הגלילית לכיוון מעון ראש הממשלה נתניהו ברחוב בלפור בירושלים.

הפגישה שנמשכה 45 דקות נשמרה בסודיות של ממש, כאשר מלבד שלשה אנשים, אף אחד לא ידע על קיומה או על תוכנה, כאשר ישנם כאלו שסבורים כי הפגישה עסקה בעניין חוק הגיוס, ושמירה על הסטטוס קוו לקראת החתימה של יהדות התורה עם ההסכם הקואליציוני, אך מנגד טענו גורמים בויז'ניץ כי הפגישה כלל לא עסקה בנושאים פוליטיים, אלא בנושא חשוב וקריטי מאד עבור הרבי.

(באדיבות 'קול ברמה')

לאחר הסערה והסקרנות הרבה שנגרמה עם היוודע הפגישה הסודית, יצא גיסו של האדמו"ר מויז'ניץ, הרבי מסאטמר (מהר"א) למתקפה חריפה בנושא ואמר כי "חודשיים של בידוד וריחוק מהחסידים, ללא עריכות טישים, תפילות ברבים, קבלת קהל וסנדקאות - בשל הפחד מפני הנגיף - הסתיימו באחת "בהליכה לביתו של 'ראש הכופרים' שמפיץ את ה'כוחי ועוצם ידי', ושאין לו שום דרך ארץ ויראת כבוד להקב"ה".

על כך הגיבו בויז'ניץ כי הרבי לא זקוק לאישור מאיש למעשיו, והוא ימשיך לעשות הכול לטובת עם ישראל.

האדמו"ר שחזר לחיים לאחר שהתמוטט

בתחילת חודש תמוז האחרון, בשעת לילה מאוחרת, התמוטט האדמו"ר מקוזמיר באופן פתאומי בשמחת החתונה לנכדתו. האדמו"ר שערך דקות ספורות קודם לכן את מעמד ה'מצווה טאנץ' המסורתי, צנח אל רצפת האולם לעיני החוגגים, תוך שכוחות ההצלה מבצעים בו פעולות החייאה.

לאחר שפונה לבית החולים במצב קשה ביותר, ולאחר כמה שבועות בהם היה מאושפז, שוחרר הרבי בחסדי שמים לביתו, לאחר שמצבו הרפואי השתפר פלאים, בזכות התפילות הרבות שנישאו בריכוזי החסידות.

לאחר ששוחרר מבית החולים ערך הרבי סעודת הודיה מיוחדת, במהלכה הודה בפומבי למתנדבי ההצלה שהצילו את חייו, תוך שהוא מוקיר את פעילותם השוטפת למען הצלת חיי אדם.

פטירת הרבי מסאדיגורה והכתרת האדמו"ר הצעיר

ללא ספק, זה הנושא החסידי החם ביותר של שנת ה'תש"פ, ואיתו נסיים את הסיכום: בתאריך כ' אב, בסביבות השעה 01:00 בלילה, כשעתיים לאחר שפונה לבית החולים, החזיר האדמו"ר מסאדיגורה את נשמתו ליוצרה למגינת לבם של חסידיו והעולם החסידי כולו כשהוא בן 65 בלבד בהסתלקותו.

המונים הגיעו למסע הלווייתו, אך למרבה ההפתעה, לא הקריאו במהלכה את הצוואה. אלו שקיוו לשמוע את זהות ה'ממשיך' אולי לאחר מסע הקבורה בבית העלמין, התאכזבו לשמוע כי זהות ה'ממשיך' יוכרע רק לאחר ימי השבעה.

בכל אותם ימים נשאו רבים את עיניהם אל החסידות בת כמה מאות המשפחות בלבד, תוך שהשמועות רצות מכל עבר על כך שהרבנית תבלחט"א התעקשה לשנות את הנכתב בצוואה לפיה בנה החמישי הרה"צ רבי יהושע העשיל פרידמן בן ה-23, ולמנות גם את בנה הבכור הרה"צ רבי מרדכי שלום יוסף לאדמו"ר של הקהילה בירושלים.

החלטת הרבנית שגובתה בפסקי דין של דיינים שפסקו כי בשביל השלום מותר לפעול אחרת מהנכתב בצוואה, גרמה לסערה של ממש, וכבר בתום ימי השבעה, מיד לאחר החזרה מבית העלמין נצפו עשרות רבות של חסידים כשהם מלווים את הבן הצעיר, ובכך מסמנים את בחירתם.

במקביל, ערך בן הבכור בשבת שלאחר מכן שבת 'הכתרה' רשמית בבית המדרש סאדיגורה בירושלים, ומאז הוא מכהן כרבי לכל דבר ועניין, כולל עריכת 'טישים' וביקורים בבתיהם של גדולי האדמו"רים.

האחים האדמו"רים בריקוד משותף (צילום: ארי קופרשטוק)

לפני כשלשה שבועות חל מהפך בנושא, לאחר שבמכתב דיינים חדש נכתב כי אמנם בני הרבי זצוק"ל יכולים לכהן כאדמו"רים, אך רק הבן הצעיר יוכל להיקרא האדמו"ר מסאדיגורה, וכמו"כ כלל בנייני המוסדות שייכים לו בהתאם לצוואה שכתב אביו זצוק"ל.

נכון לעכשיו נראה כי עדיין לא נאמרה המילה האחרונה בנושא, אך לפחות בשלב הנוכחי האחים נצפו רוקדים בצוותא בשמחת הבר מצווה לבנו של הבן הבכור שהתקיימה בשבוע האחרון בירושלים, כאשר בנוסף בשבת ההכתרה שהתקיימה במרכז החסידות בבני ברק השתתפו כמעט כל בני המשפחה, כולל הרבנית.

יצויין כי דבר הכתרתו של הרבי הצעיר הכה גלים בעולם החסידי כולו בעיקר בשל העובדה כי מזה עשרות שנים לא הוכתר אדמו"ר בגיל צעיר כל כך, וגם בשל הרגישות בכך שהתפקיד המלכותי לבית רוז'ין יועד ע"י האבא זצוק"ל דווקא עבור בנו החמישי והצעיר.

תוכן שאסור לפספס
57 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
40
אתמול התישבנו על הכביש לא לתת למשאית של הכפרות של הקהילה לנסוע כי הכסף של הכפרות שייך לזלונים כל השנים אבל הבריונים העיפו אותנו עם הכפדות אין כאן סליחה אין כאן מחילה אין כאן כפרה בעיקר יצאנו געשלאגענע
יואלי ווייס25.09.20
39
הגבאים לא נעצרו השנה אדמו'ר לא ייסע לוולימסבורג איפוא שרוב הציבור גרים כי הם לא בצד שלהם דפקו את אגד הוא הפסיד באמריקא בעיקר העיקר השיטה הקדושה תמשיכו נראה לאן תגיעו שוונצנים
יואלי17.09.20
כמה אנשים כבר איימת עליהם שיבואו להתפלל בריסקווא הבית הטבעי שלכם 20 שנה
אלימלך17.09.20
38
היה עדיף כותרת: "תכלה שנת פילוג"
אריה16.09.20

הצגת כל התגובות

37
מכירים את המשפט "הכלבים צועקים והשיירה עוברת"? זה מזכיר לנו מישהו מהפוליטיקה. כידוע, ליברמן בשיא הכוח ממשיך להסית. הוא מסית נגד המקוואות שנשארים פתוחים בסגר, אבל הנשים היהודים הטהורות ממשיכות לטבול מבלי להתחשב בדעתו. הוא מסית נגד בתי הכנסת שממשיכים להיות פתוחים, אבל המתפללים ממשיכים להגיע ולא יוד
שומר ישראל15.09.20
36
בסד מגיב מס' 22 הגיב יפה - ת'כלה ש'נת פילוג! תקשיבו לי'הודי שעבר בחיים צרות גדולות. ואני מייחס את זה בהרבה מאד לכך שהייתי בעוונותיי הרבים מדבר על אדמו"רים בזלזול, והייתי דברן ובוחש בסיפורי מחלוקת, כמו הדברים שנזכרים כאן בכתבה - האמינו לי קשה לי מאד לכתוב על זה, אבל חייב להתוודות ולהזהיר אחרים ואול
מ16.09.20
35
בסד כל הכבוד למגיב מס' 13 שכותב ת'הא ש'נת פ'יוס! הנה כך אדם קונה לעצמו את עולמו גם בעולם הזה וגם בעולם הבא. באו כולנו נקח דוגמה איך עם מילה אחת בחרת בחיים!!! וחלילה הפוך ו.... עכשיו הזמן להפוך את כל החובות לזכויות - א'ני ל'דודי ו'דודי ל'י - אלו לא מילים פשוטות! כותב בעל התניא בליקוטי תורה על פרשת רא
מ16.09.20
34
ת'הא ש'נת פ'יוס מה המטרה שלכם?! חס ושלום חסר לנו סיבות לקיטרוגים. הכנתם מסמך לשטן?! מה הצורך בכתבה זו?! יש אצלכם בקרה רוחנית כלשהו?! אתם אתר חרדי. יש גבולות שלא עוברים
ללא שם15.09.20
33
חסידור גור לא התפצלה ב"ה, אלא שפרשו ממנה 270 יחידים כל אחד מסיבותיו הוא, וברוכים יהיו על שעזבו, מבחינה מספרית מדובר בכאחוז בודד + מקבוצה זו המתגבשת כבר פרשו יותר מ5 אחוז לכיוונים אחרים, אמשינוב אלכסנדר וברסלב, שמא תעשו כותרת קהילת הגר"ש מתפצלת?
חיימקה15.09.20
שטויות. פרשו אמנם רק 2%, אבל בלב, לרוב החסידי גור נולדו ספיקות וערעורים נגד הממסד הגוראי. וכן יש לציין שבשני אחוז שפרשו אף אחד לא הלך למקום אחר - כולם אוהבים את ר' שאול (ויש מה לאהוב בו) ויש בהם הרבה תלמידי חכמים ואברכים מופלגים שמהם אין לגור הרבה בכלל. אז בבקשה - להודות שזה נזק די משמעותי לחסידות ש
גערער16.09.20
לגערערגל תודה
ישראל מורדכי 16.09.20
לדעתי זה גרם להתחזקות פנימית ולאחדות השורות בתוך "גור" בא לקלל ויצא מברך ממש לא התכוונו לזה חבל
ישראל אריה 16.09.20
הם מפחדיםםםםם!!!
בכר משה16.09.20
1. פרשו למעלה מ-3%. גור מונה כ10,000 משפחות, (11,500 רשומים באלפון האיחוד, כולל כל הפורשים, וכאלף פלוס מינוס אנשים שלא קשורים ולא כפופים לגור). 2. מגוחך לנעול שערים ואז להגיד 'תראו, אף אחד לא רוצה לצאת'... השערים נעולים, הקלגסים מתעללים, איך יצאו?
חשבון16.09.20
הם מפחדיםםםם!!!
כץ16.09.20
32
השנה אתם הולכים לעשות הרבה כסף מארונים באמריקא אם הרבי נשאר במונורו בחגים ב'ב קטן עליכם
מנחם17.09.20
31
ב.ה אצל הספרדים היה קצת פילוג דרעי.ישי אבל פוליטי בעיקר אבל בגדול ב.ה. אבל השכנזים יד ימין התפלגה מיד שמאל. ככל שמתפלגים הם שמחים. אמרתי לכם חלק גדול מהשכנזים ערב רב
ללא שם16.09.20
30
עכשיו הולך להית דרשה נגד ראש ישיבת לובלין ראש המידות תגמרו את האדמו'ר שלכם עוד בתש'פ .הכל בשביל האגו שלכם .תתחיל לבנות ולא להרוס .לדעת להפסיד בכבוד י.ש לכם ביכ'נ יפה בזכרון מאיר שכל השנים התפללתם שמה עם הריסקווא הראש ישיבה נתן לכם את זה על מגש של זהב תנצלו את זה ואל תפן ליצר עשה טוב
יודא הערש17.09.20
כל ראש ישיבה נמצא על הכוונת שלהם גם לובלין הסתבך גם וויזניץ מי לא העצניקים
מנחם17.09.20
29
שנה טובה ושתאריך ימים על ממלכתך
לר' שאול הצדיק16.09.20
28
בסד י'הודים יקרים! לאחר שנה כזאת לא פשוטה, שעדיין לא נגמרה ואנחנו בפתח של שנה חדשה, באמצע ימי הסליחות תקחו עצה מי'הודי שעבר דבר או שניים בחיים: אל תגיבו בדברים פוגעניים: אר.. מכה רעהו בסתר. זה בדיוק הגדר של דברים שכותבים ברשת בצורה אנונימית. באו נחליט לכתוב רק דברים מחמיאים, בלי שום דברי מחלוקת ול
מ15.09.20
27
תשפא -ראשי תיבות תהא שנה פיתוח אחדות אמן!! במקום לפשפש בעבר לפני שנה חדשה תעשו כתבה על עתיד יותר טוב!!! אם הצלחנו לעשות שלום עם האמירויות צריך שלום בעיקר בתוכנו!!
אני15.09.20
26
בסאטמאר הלכו עוד פעם לערכאות בין כסא לעשור אין להם גבולות רק לשתות דם מהראש ישיבה בלי הפסקה
יחזקאליסט23.09.20
25
ההיסטוריה לא זוכרת שני אחים שרבו והשלימו, וגם כל לא ראש קהילה שנפגש עם ראש ממשלה של מדינה קטנטנה. "היסטוריה" זה בטוח לא. בקושי שזה מעניין בהווה. איך זה יעניין בעתיד?
חנן. ב.16.09.20
24
כתבתם שבשבת ההכתרה בבני ברק היו כל בני המשפחה. זהו שממש ממש לא, נדייק מעט, אח אחד בלבד, עוד 8 אחים וגיסים לא נכחו. היעד הוא לקבור את הגדול ובזה הם קיימו את צוואת המנוח (לטענתם) בשלימות.
בנצי16.09.20
23
סאדיגורה לא התפלגה סה נשאר אחד אפשר לאמר ששני אחים הוכתרו על דעת אמם אבל סאדיגורה נשארה מאוחדת
שלום15.09.20
22
הרי יש את אלו ששומורים/נבדקים ויש את אלו שלא
והקורונה לא חשפה פילוג ?15.09.20
21
השנה כולם באים לבקש ברכה מהלב נשבר ונדכא שהגבאים שותים לו את הדם שנתיים כזו ברכה לא הולך לריק .והתקיעות נלך לריסקווא שזה ע'פ הלכה וכוונת הזוהר סאטמאר חוזר בתשובה אמיתית
יחזקאליסט18.09.20
20
תהא? תכלה שנת פילוג!
א ייד16.09.20
19
מגפת הקורונה והצרות היא מכם הגברים.אתם בעלי המחלוקת הגאוה והמילחמות,מכים בבית הכנסת,זורקים סטנדרים וחומשים פונוביץ, מונעים מילדים תמימים ללמוד בת`ת כי הוריו בחרו אדמור אחר...סאטמר מכים איש באחיו בבית הכנסת לפני ההיכל... הפגנות פרועות של הפלג שציערו אלפי אנשים שלא יכלו להגיע למחוז חפצם ..ועוד ועוד הר
ליטל15.09.20
מה שהמלמדים והמורות עוברים בסאטמאר שלא נדע מצרות רק בזכות לב נשבר ונדכה יתקבל תפילותיכם בכל מקום איפוא שתתפללו העם אתכם ובא לארונים גואל אולי הזלונים יתקצבו אותכם יש מספיק כסף לכולם
צביקא17.09.20
18
לשון הרע תתביישו לכם לכם שזה נקרא אתר חרדי
ירושלים15.09.20
אי אי אי אי יש דין וזה מפחיד, לא צריך להיות צדיק גדול כדי לפחד, טיפה חושבים.. אוי וי.
אבא 16.09.20
בגור יש פרייקטור מרגלית בסאטמאר יש גשייד בעל המאה הוה בעל הדעה אבל רק בתשקורת לא במציאות תעשו הרבה כסף מאמצאים כשרים ולא לדרוך על צדיקים היזהרו בגחלתן זה לא משחק בקרונה בין אדם לחבירו
יואלי17.09.20
17
השנה עם כל זה שהיה בשיכון סאטמאר 6 מניני קרונה ולחץ מהגבאים על כולם ו100 מתפללים בשאר בתי כנסת היה בביהכ'נ 210 טליתות ואצל הפורשים היה 45 טליתות ועם חזן של 200000 ש/ח למוסף
יחזקאליסט21.09.20
16
אני בהלם ממכם על כתבה כזאות בסיום השנה ולפני ראש השנה.. תתעסקו במשו שמאחד ולא מה שמפלג
מענדי15.09.20
15
אנחנו חייבים לעבור לזכרון שמה יש ביכ'נ שווה מליונים ועם הסברה טובה כמו שאתה יודע נעביר את כולם לשמה .כי כולם בסופו של דבר צריכים אדמו'ר ולא ראש ישיבה רק משפיע בלי גב כלכלי. בואו נתחיל לעשות טוב ותשאיר להם סור מרע יש שיטת יחצנות עברתי קורסים ע'ז
יודא הערש21.09.20
14
תשפ"א ר"ת תהא שנת פאנדמיק אנד'ס
אחד16.09.20
תהא שנת פה אחד שיטה הקדושה
מנחם17.09.20
13
אחלה פרוייקט, ואחלה סיכום שנה. שאפו
מוזס16.09.20
12
הגבאים של הנהלה כבר מפוצצים את ההסכמים שנתיים רק להישאר על הכסא והם מוכנים להפשיט את האדמו'ר ברחוב בשביל זה .הציבור לא אתם שכל ארוני מתבייש לצאת לרחוב .והם מתים להגיע לסולחה עם הזלונים אולי זה יציל אותם .אבל זה רק בתקשורת אבל לא במציאות .כי הציבור ברח להם בדרך הם רודפים את המלמדים ועם דיקדטורא לא מ
יודא צבי ווידער16.09.20
11
ת-הא ש-נת פ-יוס ערב ראש השנה מצאתם במה להתמקד?
נועם15.09.20
כל הכבוד!
גערער16.09.20
10
איזה דרשה היה בביהכ'נ מהראש ישיבה מאות אנשים הכנה ליום כפור אני עברתי על החומר היה היה חידושים מפליאים הכל עבר דרכי עבודת כהן גדול אבל כפרות אני עושה בריסקווא
אברמי גליק24.09.20
9
אתמול היה צריך להיות בביהכ'נ כנס חיזוק ליום הדין ע'י הר' יוסף בנימין וואזנער שליט'א .הלכו הגבאים ואיימו עליו חצי שעה לפני הדרשה שלא ימחלו לו בזה ובבא .זה לא השפלה לאדמו'ר לעשות אותו כמו בלעם .העיקר רק השיטה הקדושה דהיינו לבזות את הרבי .מי עוד חסיד כמו הר' וואזנר ;אבל הקנאה והתאווה והכבוד מוציאין את
יחזקאליסט17.09.20
8
עד היום הפרישה בגור לא עשתה כלום ,ציבור קטן, פחות מחסידויות קטנות אחרות לא משמעותי מבחינת הכמות ,אבל מרידה שלא הייתה אף פעם בשום חסידות שיקום חסיד וידבר נגד רבו לאחר 24שנים כזה דבר לא היה בושה
חרדי16.09.20
בסאטמאר כולם נשארו חסידים אבל ווי לחסידות כזאת מאמיה שהגבאים עשו אמפוש למפלגה שלהם ייקח הרבה שנים לשקם את זה
יחזקאליסט16.09.20
7
בעניין המחלוקת בגור אני לא חסיד גור אבל אני יודע שמודבר במחלוקת שונה מכל המקומות האחרים זה משהו שמימי שאין לנו השגה בזה זה שני אנשים ענקיים צדיקי הדור ומי יעמוד בסוד קדושים פחד לראות איך אנשים מעיזים לדבר נגד מי מהם
דנון16.09.20
6
אני אמרתי להם לא ללכת לבג'ץ אתם לא תגיעו לשום מקום השופט יזרוק אותכם מכל המדרגות. בואו לזכרון מאיר נתחיל חיובי דום לאלוקים והתחולל לו יפיל אותם אומר רש'י .עשה טוב בין כסא לעשור ,הלך 300000 ש/ח לפח מעזר למשפחות .נתחיל עם שיטת הסברה זה מביא תוצאות בשטח. אני מדבר כל יום עם הראש ישיבה והוא אמר לי מעשה ט
אברמי גליק23.09.20
5
לא להאמין הגוף הכי חזק נגד הציונים הלכו לבית משפט הציוני בין כסא לעשור ולמלשינים אל תהי תקווה למה לא עושים רעש על זה רק בשביל האגו אחרי שהצב שמה נרגע
יואלי23.09.20
איזה סייעתא דשמיא יש לאנשי מייזליש אפי' השופט בבג'ץ הציוני הרחיק את הגבאים מהשטח בטענה שהשטח שייך לזלונים .שיילכו ללובלין אצל ראש ישיבה שהתחיל חזית חדשה אתם .הם הולכים לבג'ץ באמריקא מהציונים לא יבוא להם הניצחון אולי טראמפ יפחד מסנקציות של סאטמאר .שמה אין שלום סגל וולדמן
מנחם23.09.20
4
בסאטמער הוכחתי שרק שיטות הסברה עובד אני מבפנים ויודע להוציא סיפורים לאור אני כבר הורדתי 50 אחוז מהחסידים שלו בלי אלימות
אברמי גליק21.09.20
3
בסאטמאר כל השנים זה היה.מפלגה ולא חסידות שמכבדים אחד את השני ולא כופים עליו מה לעשות .הגיעו הגבאים וניסו ללעשות הון חסידי והכל התפוצץ להם בפרצוף כי אנשים התחברו לראש ישיבה ע/י פעילות שלהם כל השנים ולא יכולים עכשיו לסובב את החבל .יש כלל בחיים מה שבן אדם עושה לעצמו אף אחד לא יכול לנטרל את זה.הם היו צר
יודא צבי ווידער16.09.20
צא טמא
יואלי16.09.20
2
ת'הא ש'נת פ'יוס
רובי16.09.20
כל הכבוד!
גערער16.09.20
1
למה בערב ראש השנה כזאות כתבה
מוטי15.09.20
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש

יזכרם אלוקנו לטובה: בגארליץ ציינו את הילולת אבי השולשלת 

חיים רוזנבוים | 03.05.24

כאשר זכינו לסדר אותו

כך נעלו את החג בווילאמסבורג

חיים רוזנבוים | 03.05.24

ותבנהו מהרה

ושם נעלה ונראה: האדמו"ר מביאלה ב"ב פקד את הכותל 

חיים רוזנבוים | 03.05.24

הזכירו לפניו 

במלאת 148 שנים להסתלקותו: הצאצאים התכנסו בירושלים 

חיים רוזנבוים | 03.05.24

אוצרך הטוב לנו תפתח

הרבי קודד את חלת המפתח עם מפתח ה'ארון קודש' | מיוחד

חיים רוזנבוים | 03.05.24
ש

טכנולוגיה למהדרין

להתפנק בשבת וגם לקבל מתנה - מתאים לכם?

כיכר בשיתוף נעם2 | מקודם

שבחו והודו לשמו

סערט ויז'ניץ: ממים שלנו ועד 'ביזת הים' | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

ורוממתנו מכל הלשונות

גלריית ענק: חג הפסח בצל האדמו"ר מסאדיגורה בבלגיה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

ענבי הגפן

וגילו צדיקים | גלריה משמחת בוהוש - פשעוורארסק

חיים רוזנבוים | 02.05.24

תניא, בבירת לבנון

בעומק שטח האויב: כשקבוצת חסידים הצליחה להיכנס לביירות

אבנר גרשוביץ | 02.05.24
ש

האיש שחלם חלום:

לא תאמינו מה הוצע לדוד (60) שחלם כל חייו להרוויח מנדל"ן

כיכר בשיתוף סיני השקעות | מקודם

פסח הוא לה'

אחרי יום טוב שני: האדמו"ר קנה חזרה את החמץ מהגוי | תיעוד

חיים רוזנבוים | 02.05.24

ורוממתנו מכל הלשונות 

חג הפסח והכנסת ספר התורה בבאבוב בניו יורק | סיקור וגלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

והריקותי לכם ברכה

עטוף בבגדי לבן | כך השפיע האדמו"ר שפע לחסידים

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פסח כהלכתו

מאפיית מצות בקוממיות ועד ביזת הים וחלוקת מצה בקרית גת 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

מרגש • צפו בראיון

התפילין של הזולת: סיפורים מרגשים מפרויקט החיבור בין יהודים

אסף מגידו | מקודם

כהלכתו ככל משפטו • תיעוד

מים שלנו, הלל וסעודת הבעש"ט | חג הפסח בסקווירא מב"פ

חיים רוזנבוים | 02.05.24

בן שמונת ימים 

לְתוֹרָה וּלְחֻפָּה וּלְמִצְוֹת: שמחת הברית לנכד האדמורי"ם בב"ב 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

ושם נעלה ונראה

מרהיב | אלפי חסידי ויז'ניץ כבשו את הכותל המערבי • גלריה

חיים רוזנבוים | 01.05.24