כיכר השבת

פרסום ראשון

מוצר ה´פרווה´ של הבד"ץ הכיל כמות גבוהה של חלב

תביעת נזיקין שהוגשה לבית המשפט, בידי אב שבנו אלרגי לחלב, גילתה כי במוצר ה´פרווה´ שבהכשר בד"ץ ´מחזיקי הדת´, נמצאה בבדיקות משרד הבריאות כמות גדולה של חלבון החלב. במפעל טוענים בתוקף: הבדיקה הייתה לקויה. במערכת הכשרות מתעלמים. בפנים: כל המסמכים וכל העדויות. בלעדי (בריאות)

36
חנוך לס | כיכר השבת | ט"ז בחשוון | 03.11.09
עטיפת המוצר.
עטיפת המוצר. (כיכר השבת)

מה קורה כשבמוצר המסומן כ'פרווה' נמצאת כמות גבוהה של חלב? התשובה הכספית לשאלה הזו תתברר בקרוב בבית משפט השלום בחיפה. אבל יש כאן עוד נקודה הלכתית: למוצר הזה יש הכשר. חותמת מהודרת של בד"ץ 'מחזיקי הדת' - בעלז, מופיעה על גביו.

וזהו סיפור המעשה:לפני כשנה נכנס ישי חובשי, תושב חדרה ואב לילד בן 3 הסובל מאלרגיה חמורה לחלב פרה, לסניף 'סופר פארם' בפרדס חנה, ורכש לבנו האלרגי, ממתק: לקקן בצורת תרנגול העשוי משוקו - חרובים, תוצרת חברת 'אנליט'. על הממתק צוין בהבלטה כי הינו "ללא חלב". כאסמכתא לשומרי הכשרות צורפה על גבי האריזה, חותמת כשרות מטעם בד"ץ 'מחזיקי הדת' של בעלז בצירוף הציון 'פרווה'.

עד כאן הכל טוב וכשר. אלא שחובשי הבן, החל לסבול זמן קצר לאחר אכילת הממתק מהקאות חמורות, מה שהביא לחשד, כי אכל דבר מה המכיל חלב פרה. בדיקה קצרה של המוצרים אותם אכל הבן לאחרונה, הפילה את החשד על ממתק ה'פרווה'.

האב שלא התעצל, פנה למשרד הבריאות בתלונה, כשבהמשך הוא צירף לתלונתו ממתק דומה נוסף - מאותה הקופסה.

במשרד הבריאות מחוז הצפון בו נתקבלה התלונה, שלחו את המוצר לבדיקה במעבדת בריאות המזון הממשלתית באבו כביר. תשובת המעבדה לא אחרה לבוא: "בבדיקה נמצאו רמות גבוהות מאוד של חלבון החלב קזאין החורגות מעקום הכיול". לשם מושג על התוצאה נציין, כי גבול הכימות בבדיקה הינו ppm 0.5 ואילו תוצאת הבדיקה הייתה: ppm 100. תוצאה גבוהה ביותר, שעל פי ההערות בדף הבדיקה "חורגת מעקום הכיול". אל המשפט הזה עוד נשוב בהמשך.

משרד הבריאות פנה ליצרן, חברת 'אנליט', וזו הגיבה באיסוף מהיר של כל מוצריה ממדפי החנויות. במקביל שלחה החברה שלושה מוצרים זהים לבדיקה, בשלוש מעבדות נפרדות, אולם בבדיקות ההן לא נמצאו כל שאריות חלב.

וכאן מתחילה המחלוקת: חברת 'אנליט' מצידה טוענת, כי ממצאי הבדיקות הנוספות מוכיחות, כי בבדיקה הראשונה נפלה טעות, וכי לא ייתכן שנמצאו כמויות חלב כל שהן במוצריה.

החברה גם מסתייעת בעובדה כי רכיבי הגלם למוצר, היינו הצמקאו, נרכש ממפעל 'אנטרגתא' בשדרות, מפעל פרווה המצוי תחת השגחת בד"ץ העדה החרדית, מה שלטענת 'אנליט' מוכיח שוב, כי כל טענה על הימצאות חלב במוצריה, בטעות יסודה.

"הצמקאו מותך וניצוק במוכנה ייעודית.. למעט ההתכה והיציקה לא הוסף מאום לחומר הגלם, וכל פעולות אלו נעשות בחדר נפרד ובציוד נפרד וייעודי לכך" אומרים ב'אנליט'. בהקשר הזה יש לציין, כי מפעל 'אנליט' מייצר גם מוצרי חלב, כמו למשל חטיפי יוגורט, שאף מיוצאים לחו"ל.

מנכ"ל החברה גיל בן יוסף עימו שוחחנו, העלה מספר תיאוריות כהסבר לתוצאת הבדיקה הראשונית, זו שלטענתו מוטעית: "יתכן והמדובר בקיט בדיקה פגום, או לחילופין לא מכויל, מה שגרם לתוצאת בדיקה גבוהה" אמר המנכ"ל.

מר גיל בן יוסף גם הסתייע בפסקה מתוצאת הבדיקה, הקובעת, כי התוצאה "חורגת מעקום הכיול". המילים הללו, הסביר המנכ"ל, קובעות בעצם כי המדובר היה בערכת בדיקה שלא כוילה קודם, ומשכך כל תוצאותיה שגויות ובטלות, בדומה למכמונת מהירות על הכביש, שאינה קבילה ללא כיול.

אלא שמשרד הבריאות, שתוצאת הבדיקה מטעם מעבדותיו, היו לנגד עיניו, לא קבע שהבדיקה שגויה. נהפוך הוא: "נמצאו שאריות חלב בכמות גבוהה" כתב משרד הבריאות. גם בירור נוסף שערכנו עם מומחים באשר למשמעות המילים "חריגה מעקום הכיול", לא העלה תמיכה בטענה כי המשמעות הינה בדיקה פגומה.

טענת נוספת שהושמעה על ידי 'אנליט', הינה כי המתלונן טבל את המוצר בחלב, ייבשו וארזו מחדש קודם ששלחו למשרד הבריאות. גם טענה זו נשמעת תמוהה, שהרי שבטופס הבדיקה של משרד הבריאות מופיע במפורש, כי המוצר נתקבל במעבדה כשהוא סגור באריזתו המקורית(!).

והיו עוד טענות מצד 'אנליט': "מדוע המתלונן שלח את המוצר לבדיקה רק חודשיים לאחר התרחשות המקרה? מר ישי חובשי, הינו 'מתלונן סדרתי', כזה המנסה בדרך קבע לעשות הון שלא כדין, על גבן של חברות הגונות, חיפוש קצר ב'גוגל' יוכיח זאת". חיפשנו, לא מצאנו.

בצד המתלונן – למותר לציין, דוחים על הסף את כל האשמות 'אנליט' נגדם. הם מציגים מסמך רפואי המתעד את ההתפרצות האלרגית. לטענתם גם השיהוי בשליחת המוצר היה חלק מהליך הפנייה, זו שלטענתם בוצעה ללא שיהוי. את אי הימצאות שאריות חלב בבדיקות הנוספות שערכה החברה, הם מסבירים בכך שיתכן כי החברה שלחה מוצרים מסדרת יצור אחרת, ובכל מקרה הם אומרים, הרי איננו טוענים שבכל מוצריה של החברה קיים חלב. המוצר שהמתלונן רכש הכיל חלב, וזוהי עובדה שנמצאה על ידי משרד הבריאות - גוף בלתי תלוי.

במהלך השנה האחרונה מאז אירע המקרה, ניהל המתלונן תכתובת ענפה עם משרד הבריאות בעניין, אולם משרד הבריאות החליט שלא לנקוט כנגד המפעל בהליך פלילי, והודיע למתלונן על סגירת התיק. הנימוק - משפטי: "מאחר והמדובר בתלונה בודדת, אין מספיק ראיות לאשמה המיוחסת".

משרד הבריאות גם הסתייע בעובדה, כי המפעל אסף את כל המוצרים הדומים מהחנויות, כך שבכל מקרה, אין חשש לשלום הציבור".

אלא שהמתלונן, אינו מתכוון לוותר. הוא כועס על התנערות החברה מאחריותה למקרה, ובעיקר על הניסיון ל"האשמות כזב" כלפיו מכיוונה של 'אנליט'.

"אם זוהי דרכה של 'אנליט', אזי הליך פלילי מטעם משרד הבריאות לחוד, ותביעת נזיקין בנפרד" אומר ישי חובשי הזועם. וכך, בשבוע שעבר, הגיש עורך הדין אוהד לפידות ממשרד 'לפידות את לפידות' בבנימינה - באי כוחו של חובשי, תביעת נזיקין בבית משפט השלום בחיפה, בה נתבעת חברת 'אנליט' לפצותו, בסך כספי של לא פחות מ-140,000 שקלים.

פרשת החלב אם כן, תתברר בקרוב בבית הדין של מערכת הערכאות. אלא שבבית הדין של בד"צ בעלז נותן הכשרות לעומת זאת, לא שמענו עד כה על שום דיון שנערך בעניין, גם לא על מועד צפוי לקיומו של דיון שכזה. כל פניותינו לקבלת תגובה ראויה מגוף הכשרות המכובד של חסידות בעלז, טרם נענו עד כה.

תוכן שאסור לפספס
36 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
31
מעניין מה עוד שכתוב עליו "פרווה" הוא חלבי?
אבינועם04.11.09
30
בכנס כשרות האחרון בבריסל אפילו הרב לנדאו תקף אותם
מנחם מרגולין 03.11.09
29
ב"ה. הישמע מאדמו"ר מליובאוויטש, ח"ו משהו נגד חסידות זאת או אחרת? חכמים יזהרו בדברכים.
מענדל, קראון הייטס03.11.09

הצגת כל התגובות

28
הם תמיד לא אכלו מוצרים של בעלז.
מאיר03.11.09
27
מנחם בחייך רצית שנאכל בעלז
חבדניק04.11.09
26
אני מצאתי אקונמיקה בהכשר מחזיקי הדת בעלז ואף פעם עוד לא מצא בזה שום דופי אז למה להטיל דופי סתם על הכשר בעלז
יעקוב03.11.09
25
אין, חב"ד לא אומרת סתם דברים עוד יגעו למסקנה שפאות זה הכרח!!!!!!!! כל כך הרבה פעמים הכניסו בחבד אך תמיד גילו שהרבי וחסידיו צודקים מי יהודי, תמונות של רבנים בבית וכו'
חבדניקית04.11.09
24
100 PPM זה אחד 1 חלקי 10,000 מה הבעיה ההלכתית? אין בעיה, זה פרווה. למי שרגיש לחלב זה משפיע גם באחוזים יותר קטנים.
הרב מסטוגי03.11.09
23
שנים רבות עבדתי כמשגיח בחברות הכשרות המובילות, וברור לי כשמש שההכשר הוא טוב עד שזה מתנגש בכסף, וברגע שיש חשש להפסד של כסף לחברת הכשרות, הם יעשו את הכל להחליק את העניין,ומשגיח שיפתח את הפה יילך הביתה, ומדובר ברוב החברות שנותנות כשרות.
אחד שיודע03.11.09
22
הרבה חסידים מקפידים לאכול לנדא ועדה חרדית ומתברר שזה לא סתם...
יואל03.11.09
21
http://www.oukosher.org/
ברוך04.11.09
20
כל הכשרויות אותו דבר. אני עבדתי בהרבה כשרויות היום אני עובד במפעל של הרב רובין כמשגיח כשרות. לא רק שלא מבקרים שם. לפני שבועיים לא בא לי להגיע למפעל לשבוע, ויצאתי לחופש. סמכתי על מנהל המפעל, ואף אחד עדיין לא שאל כלום. וזה לא פעם ראשונה.
חיים בן03.11.09
19
אסור לכם להתחמק מתלונה זו
אלעזר03.11.09
18
מהכתורת נראה שאתה מתכוון לבד"ץ של העדה החרדית היות ולא מצויין איז בד"ץ זה, ואתם גורמים לאנשים לחשוב שמדובר בבד"ץ של העדה החרדית נא לתקן את הכותרת, חוץ מזה שיכולים לתבוע אותכם על הטעיה
Zvi03.11.09
17
מי שהעניק את הכותרת לכתבה הוא מפגר מתחיל. הרי בכתבה מצוין בפירוש שהרכיב הבעייתי הגיע ממפעל בהכשר העדה... אז הפאשלה היחידה של בעלזא היתה ש... ברכיב אחד הם סמכו על כשרות העדה החרדית. ומי שפישל פה באמת היה הכשר העדה ש-אם הכתבה נכונה - הם הכשילו אנשים באכילת חלב בלי ידיעתם כשהם עלולים להיכשל באיסור בשר
מנחם ציינוירט03.11.09
16
מפחיד! השם ישמור ויציל מה הבדל בין זה לפרשת רמדיה, אני מקווה שיהיה לזה הד בתקשורת הכללית בכדי שהסיפור לא ירד מהמדף
יוסי03.11.09
15
מה עובר עליכם להאיש כך "כשרות מהודרת" תנו להם זמן אני מאמין שיהיה להם הסבר, הם לא חייבים לענות לכמה עיתונאים, אל תשכחו אתם עיתונאים חרדים, מערך כשרות זה כסף אך גם יש רבנים גדולים ולא כל עיתונאי של אתר אינטרנט קטן, יקבל תשובות, זה כמו שאני ארצה תשובה. בציבור הכללי חילוני זה וודאי היה לא מתאים שלא י
מנדל03.11.09
14
גם החלב בתוך מוצר "פרווה", וגם הכשרות, מה יהיה????
רועי04.11.09
13
ללא חשש לשון הרע ללא חשש מחלוקת ללא חשש רכילות
חרדי שפוי וחרד03.11.09
12
שההכשר ניתן רק לערלה ולשביעית :) מה יהיה?????
מנדי03.11.09
11
אין הכשר בעולם שלא היו לא היו לא פאשלות גם לעדה חרדית וגם ללנדא קרה פה מקרה מצער אפילו חברת עלית על שוקולד מגדים פרווה כותבת שיש להיזהר לאלרגים לחלב זה לא בעיה כשרותית ואף אחד לא רוצה חס ושלום להרויח לרשום שאין חלב וחס ושלום ילד אלרגי יפגע מזה ולכן תפסיקו ללכך על רבני בדץ בעלז רבנים יראים ושלמים
יהושע03.11.09
10
כל הכתבה מעוותת החומרי גלם הוא מהעדה החרדית
יהודי תמים03.11.09
9
אני עדיין תחת הרושם של הכתבה, אני לא מאמין שזו הכשרות שסמכתי עליהם, וכשאלו הם פני הדור ואלו הם רבותינו, מה אנו נאמר??? אני בטוח שכ"ק אדמו"ר מבלעזא לא אוכל מהכשרות הנ"ל!
חנוך ברנד05.11.09
8
לצערינו יש סיפורים וקורים דברים במערכות הכשרות למיניהם, אני מאמין שבסופו של דבר יהיה כאן צדק (רק שאני בספק אם הצדק ייצא לאור...) אך מה שהולך לקרוא כאן זה יהיה דומה מאוד לשמאל וימין כאשר הימין הוא הבדץ בעלזא והשמאל המסית יהיו השונאים שיש לבעלז למכביר. אני לא בעלז אבל אני מעריץ את בעלזא ואני יודע שז
ASD03.11.09
7
מה עובר עליכם להאיש כך "כשרות מהודרת" תנו להם זמן אני מאמין שיהיה להם הסבר, הם לא חייבים לענות לכמה עיתונאים, אל תשכחו אתם עיתונאים חרדים, מערך כשרות זה כסף אך גם יש רבנים גדולים ולא כל עיתונאי של אתר אינטרנט קטן, יקבל תשובות, זה כמו שאני ארצה תשובה. בציבור הכללי חילוני זה וודאי היה לא מתאים שלא י
מנדל03.11.09
6
הכל פוליטיקה
ארי04.11.09
5
בכל חודש יוצאים שוב ושוב בסיפורים כאלו, כל פעם עם הכשר אחר. הדבר אולי חמור מבחינה בריאותית אבל לא כשרותית. מבחינת ההלכה אם קו ייצור עוברת הגעלה, היא כשרה. מבחינה אלרגית, יכולה להישאר כמה PPM מה שיכול להרוג בן אדם.
שלומי03.11.09
4
אני מתחזק בזכותכם!
מוטי03.11.09
3
אולי הטעות נפלה במפעל של הצמקאו והעדה הם שאמורים להגיב אל תפחדו מהם תבקשו גם מהם תגובה
רון07.11.09
2
קראתי את התגובות היו כאן כמה טיעונים כל כך חזקים שכתוצאה מזה הכשרות של בעלזא נשארת צחה ונקיה זכה וטהורה. 1. חומר הגלם נקנה מהכשר העדה. 2. רמת החלב שנמצאה שם אינה מוציאה את המוצר מכלל פרווה. 3. מבחינת ההלכה אם קו ייצור עוברת הגעלה, היא כשרה. מה שמעניין היה זה הביטויים של השמאלנים, מזעזע מפחיד ה
ASD03.11.09
1
אני עבדתי כמשגיח כשרות במאפיה של חבה בירושלים היתה שם תעודה של בעלזא אף פעם לא דיברו איתי אף פעם לא ביקרו העיקר יש תעודה ומקבלים כסף הבעיה שזה לא רק הם זה גם אגודת ישראל בראשות אדלר
משגיח בדימוס03.11.09
אולי גם יעניין אותך
בריאות

משרד הבריאות מזהיר: מוצרי האלכוהול האלו - מזויפים

קובי אטינגר | 15.04.24

סובל מחום, פריחה והקאות

מקרה נדיר בצפון: נער שהה לבד במערה וחטף קדחת המערות

בני סולומון | 10.04.24

בבדיקה רפואית שגרתית

זה מה שהתגלה בבדיקה רפואית אצל רה"מ; יעבור הערב ניתוח

יוני גבאי | 31.03.24

מי מטפל במטפלים?

המטפלת שמעה מהמתנדבים את הזוועות שראו ומשתפת על הקשיים, הטיפול והאמונה

ארי טננבוים | 28.03.24

"לא סבל מכאבים"

כך ניצלו חייו של ילד בן תשע שבלע שישה מגנטים | סכנה

בני סולומון | 24.03.24
ש

יום פתוח בזום

בוגרי תואר ראשון? זו הדרך שלכם להתקדם לקריירה מצליחה

כיכר בשיתוף העברית | מקודם
ש

בין התקווה לדאגה

ההתקדמות בטיפול בסרטן הריאה מול העלייה בעישון באוכלוסיה

כיכר בשיתוף אסטרהזניקה | מקודם

זהירות, לפני פורים

בת 36 כמעט איבדה את ראייתה בגלל עדשות צבע

יוסי נכטיגל | 19.03.24
ש

מאוחדת 'ואוו': מגוון אימונים החל מ-10 ₪

מכשיר הריצה הפך לקולב? תתאמנו לקבל יותר

כיכר בשיתוף מאוחדת | מקודם

עוד מכה כלכלית

מעשנים? שימו לב! אלו המחירים החדשים החל מחצות הלילה

דוד הכהן | 03.03.24
ש

תנופת פיתוח אדירה

הדרך הנכונה לדירה משלכם: עפולה הופכת ליעד נדל"ן אטרקטיבי למשפחות

כיכר בשיתוף ויסל נדל"ן | מקודם

בעקבות עבודות הרכבת

מדאיג: עלייה דרמטית במספר החולים ב"טיפוס העכברים"

דוד הכהן | 25.02.24

ארגון הבריאות העולמי:

"אין להתייחס לסיגריות אלקטרוניות ותחליפי עישון, כמו לסיגריות"

אסף מגידו | 25.02.24

"אם זה עובד - זה לא חוקי"

תוספי תזונה - כן או לא?! | כל מה שכדאי שתדעו רגע לפני שתתפתו למודעות רחוב

משה מנס | 22.02.24

"אותנו אף אחד לא מבקר"

החולה שיתף: הייתי נורמלי ופתאום התחלתי לרקוד על השולחן בסלון וצעקתי שאני המשיח

מרדכי רוט | 22.02.24
ש

קרקע למכירה ליד ירושלים?

זכות לדירה ירושלמית ב-140 אל"ש - ממש בהישג ידך

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

ניצל ממטען בן 50 ק"ג

לוחם שנפצע קשה, השתחרר מבית החולים • כך זה נראה

דוד הכהן | 19.02.24

פי 3 | מאז ה-7 באוקטובר

תמונת מצב עגומה: עלייה משמעותית בצריכת תרופות הרגעה

דוד הכהן | 18.02.24