כיכר השבת

הפרעות חרדה - כל מה שצריך לדעת

הפרעות חרדה - המדריך המלא: תחושות גופניות מובהקות כמו סחרחורת, הזעה, חולשה, דפיקות לב ובחילה יכולים לנבוע מחרדה. אנשים רבים אינם מודעים לכך ומפרשים את הסימנים הפזיולוגיים כסימני מחלה גופנית ובכך מזניחים את מצבם הנפשי. חשוב מאד לדעת. כל הפרטים על הפרעות חרדה

22
בת שבע ברטמן | כיכר השבת | כ"ב בכסלו | 18.12.11
אילוסטרציה, למצולמת אין קשר לנאמר בכתבה
אילוסטרציה, למצולמת אין קשר לנאמר בכתבה (פלאש 90)

לבת שבע שלום.

שמי שרה ואני בת 21. לפני כחודש וחצי התחלתי להרגיש פרפורים בלב. זה מאד מאד הלחיץ אותי והלכתי לקרדיולוג, הוא שלח אותי לעשות אקו לב וגם לעשות הולטר 24 שעות - שזה מין מכשיר שמודד קצב לב למשך 24 שעות, הכל יצא ברוך ה' תקין. אבל תוך כדי שחיכיתי לתוצאות הבדיקה וגם עכשיו שכבר קיבלתי אותם חזרה הפרפורים בלב רק התחזקו, וזה נורא מפחיד אותי. אני כל הזמן דרוכה ומרגישה את הלב לראות אם הוא מפרפר, ואם זה מתחיל לפרפר אני מתחילה להיות במתח נורא.

חוץ מזה אני גם מרגישה מין גלי חולשה כאלו שבאים והולכים, ובאופן כללי אני מרגישה מאד חלשה, כאילו יש לי מחלה קשה שיונקת ממני את החיים. יש פעמים שאני פתאום מאבדת את העשתונות, הכל נהיה שחור מול העיניים שלי ואני מרגישה שאני אלך להתעלף. פעמיים כבר קראנו ל"הצלה" ופעם אחת אפילו הלכתי לחדר מיון, בכל פעם הם בדקו אותי, אמרו שהכל תקין ובסדר גמור ושאני צריכה להירגע ולשתות מים. אבל רוב היום אני רועדת, וחושבת אולי אני אמות. עשיתי כל מיני בדיקות דם והכל יצא תקין. רופא המשפחה אמר שזה מלחץ ושאני צריכה לראות פסיכולוג.

אני רוצה לציין שאני עוברת תקופה מאד קשה בחיים שלי עכשיו, אבל עם כל זה קשה לי להאמין - איך זה יכול להיות? כל הדברים האלה קורים לי בגלל לחץ? האם יכול להיות שכל הדברים הפיזיים האלו - הלב, החולשה, הסחרחורות וההתעלפויות קורים בגלל לחץ?

תודה רבה ואשמח לתשובה מהירה.

שרה יקרה מאד

את מתארת חוויות מאד לא נעימות. את נמצאת בפחד מתמיד אודות מצבך הגופני, את מרגישה חולשה ופרפורים בלב, וגם חווה התקפים שבהם את מרגישה שאת מתעלפת, נתקפת בפחד עד כדי קריאה לאמבולנס או התייצבות בבית חולים. את שואלת אם כל הדברים האלו יכולים לקרות רק בגלל לחץ ולצערי התשובה היא כן. לגמרי כן.

נשמע שאת עוברת משבר חרדה בלתי נעים שיכול להיות מטופל ולהיגמר, אבל קודם כל את צריכה להבין שהגוף שלך בסדר גמור ושהכל מתחיל מהראש.

זה מתחיל ככה - מאיזושהי סיבה הגוף שלך נכנס למתח - זה יכול להיות בעקבות דברים שקורים בחיים שלך, וזה יכול להיות גם חוסר איזון כימי במוח שמאותת על סכנה ללא סיבה אמיתית. את מרגישה את החרדה ואת המתח וגם מתחילים אצלך תסמינים גופניים - חולשה, סחרחורת, דפיקות לב. במקום לייחס את התסמינים הגופניים למתח, את מתחילה לחשוב שהסיבה שלהם היא מחלה ממארת כלשהי, המחשבה הזאת מלחיצה אותך מאד וגורמת למתח להתגבר ולתסמינים להיות יותר חזקים מה שגורם לך להילחץ עוד יותר ולחשוב מחשבות מפוחדות עוד יותר, וכך את נכנסת למעגל הרסני של תחושות חרדה שמגבירות מחשבות חרדתיות שמגבירות את תחושות החרדה.

השיא של החוויה הזאת הוא בהתקפי פאניקה - אותם את מתארת. אלו התקפים בהם אנשים חשים שהם מאבדים שליטה, שהם ימותו או ישתגעו, אלו התקפים שמלווים בחרדה עמוקה, בעליה בקצב הלב, והם יכולים להיות מלווים בתסמינים רבים שהולכים ומתגברים עד להגיעם לשיא - קוצר נשימה, דפיקות לב, כאבים או לחץ בחזה, גלי חום או גלי קור,תחושת צריבה, הזעה, בחילה, קושי לנוע או תחושת מחנק. ההתקפים הללו הם מאד לא נעימים ובעיקר מלחיצים מעצם טבעם, אנשים רבים העוברים התקפי פאניקה מרגישים תחושה חזקה של רצון לברוח. ואכן, חוקרים מסבירים כי בזמן התקף פאניקה הגוף נכנס למצב חרום כאילו סכנה עצומה עומדת מולנו, בגוף משתחררים הורמונים רבים, בעיקר אדרנלין שגורמים לרצון לברוח או להילחם.

כיוון שהתקפי פאניקה מתחילים פעמים רבות עם לחץ בחזה וקוצר נשימה, אנשים רבים מגיעים לחדר מיון בעקבות פירוש שגוי של התקף פאניקה ולעיתים לוקח שנים עד שהם מגלים שהלב שלהם בסדר גמור, ושמדובר אזעקת שווא.

התקפי פאניקה הם תופעה רווחת וכל אדם שלישי יתנסה בהם פעמים בודדות בימי חייו בזמני לחץ מאסיבי. הם יכולים גם לקרות כתוצאה של שימוש יתר בממריצים כמו קפאין או ניקוטין, או מתרופות כמו ריטלין. עם זאת, אחוז קטן מהאוכלוסייה (1.5%) סובל מהפרעת פאניקה שהיא הפרעה שבה האדם חווה התקפי פאניקה לעיתים קרובות וללא סיבה נראית לעין. האדם שסובל מהפרעת הפאניקה יפתח חשש מתמיד מהופעה של התקף ולפעמים אף יחשוש מהמצאות במקומות מסוימים מחשש שילקה בהתקף פאניקה בעודו במקום כזה.

אצלך נשמע שהתקופה הקשה אותה את עוברת יצאה מכלל שליטה והתפתחה למשבר חרדה עם תסמיני חרדה מובהקים ועם התקפי פאניקה. את חייבת לטפל בעצמך ולהבין שהכל מתחיל בראש שלך, שהגוף שלך בריא ושאת צריכה להירגע. את חייבת להיפגש עם פסיכולוג שיאבחן אותך וימליץ לך על טיפול מתאים.

הטיפול המקובל בהפרעות חרדה ובהתקפי פאניקה הוא טיפול קוגניטיבי-ביהייביוריסטי (CBT), עיקרו של הטיפול הוא בשבירת המעגל ההרסני של תחושות חרדה שגורמות למחשבות חרדה שמגבירות את תחושות החרדה, על ידי שליטה על המחשבות. בטיפול לומדים לזהות את ניצני החרדה הראשונים ואת המחשבות האוטומטיות המופיעות מיד לאחריהם ולהחליף אותם במחשבות מועילות יותר. במקום לחשוב "אימא'לה, אני לא מרגישה טוב, אני עומדת להתעלף, איזה פחד" לומדים לחשוב מחשבות כמו "זה תכף יעבור, זה רק התקף פאניקה, לא קרה כלום, הכל בראש שלי" וכו'. בטיפול תלמדי גם לתרגל טכניקות נשימה שיקלו על הפחד ודרכים להתמודדות.

לעיתים קורה שהחרדה קשה מדי, והטיפול הפסיכולוגי אינו מספיק להשקטתה. במקרה כזה יש צורך להתייעץ עם פסיכיאטר לגבי תרופות הרגעה, אפילו לטווח קצר, שירגיעו את המערכת ויתנו לך הפוגה ויכולת לחזור לחיים נורמאליים. חשוב מאד להתייעץ עם בעלי מקצוע מומלצים ובעלי אחריות, כאלו שאת יכולה לסמוך עליהם ושיתנו לך גב ואוזן קשבת לאורך כל הדרך.

המסע העומד לקראתך אינו קל, והוא דורש אומץ לב ופתיחות. כרגע המוח שלך קצת יצא מכלל שליטה וייקח זמן עד שתרגישי שוב רגועה כמו פעם. אל תוותרי, לכי לפסיכולוג, קבלי טיפול מתאים וצאי לחיים חדשים.

בהצלחה!

ממשיכים לשאול

בת שבע קשובה לכם. יש לכם שאלות בכל נושא? שילחו לכתובת bat7@kikar.net

תוכן שאסור לפספס
22 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
11
מומלץ לבדוק גם את האבחנות הבאות שהם פיבראומיאלגיה או תשישות כרונית, ההבדל הינו שלפיברואמיגיה הגוף חש כאבים , למעשה אלו הם אבחנות ללא ממצאים, מאוד מומלץ להיבדק ולברר כי הרבה מאוד רופאים לא מודעים, כאשר אומרים לך הכל בראש זה בעיה, זה מרגיש שלא מבינים אותך, ואכן אדם רגיל אין לו את הבעיות בראש מה שאומר
שרית18.12.11
10
אתם לא יודעים כמה קשה לי כל יום אני עובר חוויות מהסוג הזה כבר 14 שנה ניסיתי תרופות פסיכולוגים לא עזר לי שום דבר וכשאני רוצה דבר שיקל עלי אני מתפלל ומתחנן לה' וזה ורק זה עוזר לי אך עדיין אני מחכה לשליח הטוב של ה' שיעזור לי לצאת מזה
יוסי18.12.11
ה' רוצה שתהיה קוב אליו, וזה פשר מה שאתה כותב: "וכשאני רוצה דבר שיקל עלי אני מתפלל ומתחנן לה' וזה ורק זה עוזר לי". תקרא הרבה תהלים, ודוד המלך ימליץ עליך כל טוב
ע19.12.11
זה נשמע כל כך קשה!!!!! אני מאחל לך רפואה שלמה מכל הלב. אני מתפלא שתרופות לא מצליחות להקל עליך. בדרך כלל נותנים תרופות ממשפחת הבנואדיזיפינים כמו קלונקס או קסנקס או אלפרוקס. תרופות כאלו הם ממש חזקות. כמו משככי כאבים פסיכולוגיים. הם לא עוזרות לך?
יצחק19.12.11
9
השליח הטוב ביותר הוא אתה עצמך, אתה חייב לעבוד על עצמך, לצאת, ללכת הרבה ברגל, לנשום אוויר, לשנות את שגרת חייך, לקחת את עצמך בידיים, אם יש טלויזיה לשים תוכנית מעניינת, לקרוא על חרדה באינטרנט ובספרים וללמוד להתמודד איתה בצורה עצמאית. אני עברתי את זה ומנסה לעזור לעצמי ללא כדורים כימיים וכיוצ"ב. אפשר לקנ
עדי19.12.11

הצגת כל התגובות

8
יש היום תרופות נהדרות לטיפול בתופעות הנ"ל החדשה שבהם היא ציפרלקס שהיא ממש ללא תופעות לוואי, וכן ציפרמיל ועוד רבות שהן תרופות לטיפול בדיכאון וחרדה , אגב הרבה מאד ממקרי הדיכאון מלווים בהפרעות חרדה קשות בפסיכיאטריה הם נחשבות הפרעות אחיות לפעמים הפרעה אחת גורמת לשניה ולפעמים שניהם באים יחד הרפואה קושרת
מלוה בתחום18.12.11
7
היי לפני כשנה וחצי התעוררתי בעצמע הלילה ללילה הכי מפחיד שלי אם דפיקות לב הזעות ותחושת התעלפות רצתי מייד למיון ומשם התחיל כול המסע הזה שנקרא חרדה שרק אם הזמן הבנתי מה היא חרדה חשוב לציין שלא משנה איזה בדיקות עשיתי שוב ושוב היה לי קשה שזה חרדה ולחץ נפשי תמיד אמרתי לעצמי יש לי משהו אני לא מרגיש טוב עומ
גיא06.11.17
6
יש לי חברות שבתקופות לחוצות-כמו תקופת מבחנים הן לא יוצאות מהמיטה מרוב פחד...עכשיו אני מבינה למה... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דושי18.12.11
אין כזה דבר לא יצאו מהמיטה.
רחל19.12.11
אני בעצמי במשך יומיים לא יצאתי מהמיטה אמא שלי הביאה לי את האוכל והייתי אוכלת המיטה.
שולמית19.12.11
5
בודאי שיש טפול בצבןר החרדי !!!
ש ברי19.12.11
4
פירטתי בעבר על התקפות פאניקה וחרדה הכדור עזר מצוין
שמשון 18.12.11
3
שאם מישהו במגזר החרדי יודע שיש לך בעיה כזאת או אחרת, ישר מתייגים אותך ומחשיבים אותך לסוג ב'. בגלל זה יש אנשים חרדים שמתביישים ללכת לפסיכולוג/פסיכיאטר וכדומה.
חמודית19.12.11
2
מנסיון הייתי הרבה בחרדות יש אברך יקר אשדודי שמו שמחה צישינסקי הוא נקרא מומחה מספר אחד בחרדות ככה אומרים גם פסיכייטררים יצאתי מזה לגמרי בזכותו כיום הוא עומד בראש ארגון ששמו קויתי מספרו 0527155077 שווה לנסות רבים נעזרו
חרד20.12.11
1
ה ישמור שיהיה רק רפואה שלמה לכל עם ישראל !!!!אמן
12318.12.11
אולי גם יעניין אותך
בריאות

כך ניצלו חייו של ילד בן תשע שבלע שישה מגנטים | סכנה

בני סולומון | 24.03.24
ש

בין התקווה לדאגה

ההתקדמות בטיפול בסרטן הריאה מול העלייה בעישון באוכלוסיה

כיכר בשיתוף אסטרהזניקה | מקודם

זהירות, לפני פורים

בת 36 כמעט איבדה את ראייתה בגלל עדשות צבע

יוסי נכטיגל | 19.03.24
ש

מאוחדת 'ואוו': מגוון אימונים החל מ-10 ₪

מכשיר הריצה הפך לקולב? תתאמנו לקבל יותר

כיכר בשיתוף מאוחדת | מקודם

עוד מכה כלכלית

מעשנים? שימו לב! אלו המחירים החדשים החל מחצות הלילה

דוד הכהן | 03.03.24
ש

מרגש • צפו בראיון

התפילין של הזולת: סיפורים מרגשים מפרויקט החיבור בין יהודים

אסף מגידו | מקודם
ש

שלפוחית רגיזה • אורולוגית מומחית בראיון מקיף

כיכר בשיתוף אסטלס ללא התערבות בתוכן | מקודם

בעקבות עבודות הרכבת

מדאיג: עלייה דרמטית במספר החולים ב"טיפוס העכברים"

דוד הכהן | 25.02.24

ארגון הבריאות העולמי:

"אין להתייחס לסיגריות אלקטרוניות ותחליפי עישון, כמו לסיגריות"

אסף מגידו | 25.02.24

"אם זה עובד - זה לא חוקי"

תוספי תזונה - כן או לא?! | כל מה שכדאי שתדעו רגע לפני שתתפתו למודעות רחוב

משה מנס | 22.02.24
ש

הבריאות שלכם קודמת

סל הריון מקיף - ההטבה שתלווה אתכן בחוויית ההריון

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

"אותנו אף אחד לא מבקר"

החולה שיתף: הייתי נורמלי ופתאום התחלתי לרקוד על השולחן בסלון וצעקתי שאני המשיח

מרדכי רוט | 22.02.24

ניצל ממטען בן 50 ק"ג

לוחם שנפצע קשה, השתחרר מבית החולים • כך זה נראה

דוד הכהן | 19.02.24

פי 3 | מאז ה-7 באוקטובר

תמונת מצב עגומה: עלייה משמעותית בצריכת תרופות הרגעה

דוד הכהן | 18.02.24

הדו"ח הוגש לשר הבריאות

נתון עצוב: ילד חרדי נמצא בסיכון של פי 1.3 לתמותה בתאונות

דוד הכהן | 15.02.24
ש

בשיתוף אנשי מקצוע

האם אתה תהיה מה"משפיענים" שמשנים באמת אלפי בתים בישראל?

כיכר בשיתוף למען ילמדו | מקודם

חשש מלישמניה, עכברת, גרב ועוד

הבקשה החריגה של המשרד: לא להכניס כלבים וחתולים מעזה

דוד הכהן | 14.02.24