כיכר השבת

לא רק החרדים עסוקים בגיוס

סוער בציונות הדתית: האם מותר לבנות לשרת בצה"ל?

רבה של צפת הרב שמואל אליהו תקף עמותות המשכנעות את בנות הציונות הדתית להתגייס, ואמר כי הן מפיצות שקרים בנוגע למעמדן הרוחני של המשרתות. הד"ר-רב בני לאו אמר בתגובה כי לשיטתו מוטלת חובת שירות על בנות, והרב שלמה אבינר פרסם מכתב אישי לצעירות "הרבה בנות ניזוקו בצבא" (אקטואליה)

34
ניסים פרץ | כיכר השבת | י"ד בטבת | 17.12.13
סוער בציונות הדתית: האם מותר לבנות לשרת בצה"ל?
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90, למצולמים אין קשר לכתבה)

בימים בהם המגזר החרדי נערך למאבק לקראת אפשרות של כפיית שירות צבאי על בני הישיבות, במגזר הדתי לאומי סוערות הרוחות סביב סוגיית שירותן של בנות דתיות בצבא.

אתר החדשות הדתי לאומי "סרוגים", חשף בשבוע שעבר מכתב של הרב שמואל אליהו שיועד למנהלי אולפנות לבנות דתיות ברחבי הארץ, ובו מתקפה נגד עמותות הפועלות לגיוס בנות לשירות בצה"ל. "השרות הצבאי מפגיש את הבנות עם מצבים שאינם ראויים שפוגעים בבת אמונית רגשית, ולצערנו לעיתים גם פיזית. השרות הצבאי אינו ראוי לבת ישראל" קבע הרב אליהו.

"לצערנו", הוסיף רבה של העיר צפת, "הגיעו לידינו נתונים שקריים של עמותות המעודדות בנות ללכת לשרות, הנתונים מציינים, כאילו הבנות שהולכות לצבא מתחזקות במהלך השרות. משיחותנו עם ראשי מוסדות, בנות ששרתו בצבא והתחרטו על כך, הורים לבנות ששרתו, כולם כאחד ציינו בפנינו את הקושי הגדול של שרות בת דתיה במסגרת מעורבת, חילונית, המשרה אווירת קלות דעת וערבוב בין המינים".

הרב שמואל אליהו (פלאש 90)

הרב אליהו קרא למנהלי האולפנות הדתיות השונות שלא לפתוח את שעריהן בפני העמותות המעודדות שרות צבאי לבנות "קוראים לכולם לחזק אצל הבנות את הרצון והצורך לשרת את העם והארץ מתוך קדושה, ולאור הערכים הגדולים לאורן חונכו הבנות" כתב.

הרב לאו: גישת הרב אליהו "מביכה"

הבוקר (שלישי), בפוסט שפרסם הר' דר' בני לאו בעמוד הפייסבוק שלו, הוא כינה את גישתו של הרב שמואל אליהו המתבססת על פסק ההלכה של הרבנות הראשית כ"מביכה", והביע את דעתו לפיה יש חובה על בנות לשרת בצבא או בשירות הלאומי.

הר' לאו התייחס לרוב הרבנים האוסרים שירות בנות, וכתב: "לדעתה של קבוצה זו החיוב שקבעו חכמים מימי המשנה שבת להשתתף באחריות לאומית בימי "מלחמת מצווה" אינו תקף עוד בימינו. רוב הרבנים האלה לא מעלים על דעתם שבנותיהן תלכנה לשרות לאומי, קל וחומר לצבא".

"יש רבנים - כמו הרב שמואל אליהו, המסתמכים על פסיקת הרבנות הראשית שאוסרת גיוס לבנות. גישה זו די מביכה. לרבנות הראשית יש הרבה אחריות והרבה משימות אך אי אפשר להתייחס לעמדת מועצת הרבנות הראשית, שרוב חבריה מנוכרים גם לשרות הלאומי, כפסיקה מחייבת בתחום זה".

הרב בני לאו (מתוך יוטיוב)

הרב לאו הודה כי "רוב גדול של רבנים המזוהים עם הציונות הדתית מחייבים שירות לאומי ושוללים הליכה לצבא באופן קטגורי" לדבריו, "הם קובעים באופן חד וברור את חובתה של הבת לשרת, כנטילת חלק במלחמת המצווה. ההתנגדות להליכה לצבא נובעת מהחשש שהבת תימצא בסביבה מערערת ומעורערת מבחינה רוחנית וחברתית. הסיבות ההלכתיות - נשיאת נשק, רשות אחרים עליה וכדו' - לא באו אלא לחשק את העמדה האוסרת וכל מי שעוסק בסוגיה זו יודע שהן רעועות למדי".

"אני נמנה על הקבוצה שמחייבת בת לשרת את המדינה שנתיים ושמכוונת את הבנות לקיים את המצווה הזו או בצבא או בשרות לאומי. העיקר שתמצא מקום משמעותי למלא את השרות בתוכן" כתב הרב לאו. "הכל יודעים שהרב גורן זצ"ל התיר לבנות להתגייס, אם הן מרגישות חזקות מבחינה רוחנית. גם רבנים רבים ובהם ראשי מוסדות תורניים מלווים את הבנות בברכה לשרות צבאי אך לא מעודדים זאת. לו היה הדבר בגדר איסור איש לא היה נותן ידו לעוברי עבירה".

הרב לאו תקף את המאבק נגד העמותות הפועלות לגיוס בנות לצה"ל, ואמר: "במקום להשקיע משאבים יקרים של זמן וממון לניהול קמפיין נגד הליכת הבנות לצבא אפשר להשקיע בליווי ובהכוונה. לא כדאי לנעול דלת בפני ארגונים כמו "אלומה" שמאירים לבנות המתגייסות את הדרך ומסייעים להן להשתלב כבנות דתיות בצבא. בכוחות משותפים של מערכת החינוך, עמותות השרות הלאומי, אלומה והצבא תמצאנה בנותינו את הנתיב הנכון להן".

הרב אבינר: שירות צבאי לנשים - אסור

לעומתו, מפרסם היום הרב שלמה אבינר מאמר באתר 'כיפה', בו הוא קורא לבנות דתיות-לאומיות שלא להתגייס לשירות צבאי: "שרות צבאי לבנות בכל מסגרת שתהיה אסור עפ"י ההלכה" כתב הרב אבינר. "כך פסקו כל גדולי הפוסקים וכל גדולי ישראל, ואם יש כמה רבנים בודדים שהביעו דעה אחרת, הם אינם רוב מניין ולא רוב חכמה, אינם פוסקים בעלי שיעור קומה, ודעתם בטלה".

הרב שלמה אבינר (פלאש 90)

"בצבא של משה רבנו לא היו נשים וניצחנו, וכן בצבא של יהושע בן-נון, בצבא של דוד ובצבא של החשמונאים. הרבה בנות ניזוקו קשה מאד בצבא, רצו לצאת ולא יכלו, אך הנזק העיקרי הוא הנזק לנשמה לעבור על רצון ה'" כתב הרב אבינר.

תוכן שאסור לפספס
34 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
13
עמותות המשכנעות את בנות הציונות הדתית להתגייס = לנבלה גדולה ומכוערת מאוד מהדרגת השפלות הנמוכות ביותר ! "והיה מחנך קדוש" !!!! - להבדיל מפרוץ !
עם-ישראל חיי !17.12.13
12
האיש האדם הוא "חסד" והאשה היא "גבורה" נתחיל עם זה. לכן נשים יכולות לחוש בתוכן את היכשרון ומיומנות לדברים שקשורים ללחם . או אם תרצו ללוחם . ולחם זה אשה . והמבין יבין. טוב שלא יהא צבא בכלל ושישב איש תחת גפנו ותאנתו עם משפחתו . אנו עם הספר וזו אמת לאמיתה. אך אם אין לחם אין תורה ובוודאי שאם אין תורה
בת ישראל 17.12.13
כל מה שכתבת טעות! זה כמו שתגידי שיש אנשים שלא שומרים שבת ומצליחים, אז לא לשמור שבת? ההצלחה מגיעה בשביל אלו שכן שומרים.
יניב03.08.14
אדם שפל ! >>> מספר סיפורי ערש לתינוקות ! קודם תילמד להיות אדם על רמה >>> ואחרי זה נדבר איתך !
די מספיק לך18.12.13
היצר הרע בעצמו מדבר כאן -> אסור וזה הוא נקודה סוף פסוק !
חיים17.12.13
11
אין לי מושג מאפוא צצים להם כפטריות אחר הגשם, אותם יפי נפש המתיימרים לקרוא לעצמם "דתיים" , יש כאלו הרבה במפלגה מלשון "פילוג" של אותם חובשי הכיפות הסרוגות. אני פונה לציבור הרחב ומפנה אותו לספר ליקוטי מהר"ן של רבי נחמן מברסלב, הכותב מפורשות שיש לצערינו יהודים אולי אפילו תלמידי חכמים הנקראים "שדין יהודי
יוני17.12.13
אבל אם כבר העלינו-אצל החרדים כל בנאדם שני הוא רב...גם אריה דרעי הוא רב...כל אברך הוא רב...אז לא היתי מדבר על הכיפות סרוגות שיש לו כמה רבנים ש כ ו ל ם -או לפחות רובם מקשיבים להם...זה לא כמו אצל החרדים שכל ראש כולל הוא רב וכל מחנך של ילדים קטנים הוא הרב...
גבי24.12.13
יש יהודי אחד בלבד והוא יהודי המאמין בה' ובתורתו הקדושה ומקיימה קלה כחמורה ! לא קיים בעם ישראל יהודי אחר - ובאים תגיד שכן, אזי אין לו כל זכות על א"י והוא כובש ארצות זרות כדברי הערבים אשר במקרה זה צודקים בהחלט ! ודווקא אתם נותנים להם חרב להורגנו וכמובן אין שום מצווה להגן על כיבוש ארצות זרות ! ורק ללמ
השואל ?18.12.13

הצגת כל התגובות

10
בנות הן חשובות מאוד!אבל >>> לא בצבא! >>> "והיה מחנך קדוש" !!!!
רחל17.12.13
9
הרב לאו אומר "לו היה הדבר בגדר איסור איש לא היה נותן ידו לעוברי עבירה". זה שיקול ממש מוזר. אנו דנים כאן בשאלה אם יש בזה איסור או לא. ואולי חלק מהרבנים טועים? ליתר דיוק, ברור שחלק מהרבנים טועים, כי לא כולם אומרים את אותו הדבר?
דוד17.12.13
8
אל תאשימו אותנו בפירות הבאושים האלו. זו כלל לא מחלוקת.
ישראל17.12.13
7
הויכוח מגוחך ממש מנקודת מבט של הציבור החרדי, שכאשר כולל של אברכים צעירים אחד מכיל בתוכו יותר ת"ח מכל רבני הציונות - אולי לא בידיעה, אבל בודאי בהבנה למדנית אמיתית, למי שמבין שכל הבסיס של מה שנקרא "ציונות דתית" (כולל הרבנים "המחמירים"!) אין לו כל יסוד, ובנוי על דמיונות וחוסר הבנה בסיסי. עובדה חד משמעי
חרדי18.12.13
אתה מוזמן לאחת מהישיבות הציוניות ולראות מאות בחורים ואברכים חובשי כיפה סרוגה ממיתים עצמם באוהלה של תורה בזמן שאתה מוציא שם רע על ציבור שלם.
יצחק28.12.13
6
עמותות הפועלות לגיוס בנות לשירות בצה"ל = הפוליטביורו של הקומוניזם והפשיסטים של ימי סטלין השחורים ימך שמו וזכרו
שרה17.12.13
5
רוב רובם של הרבנים והציבור הדתי לאומי שצבא לבנות זה דבר אסור {גדולי הדור מהציונות הדתית הגדירו הדבר כיהרג ואל יעבור} ואילו רבנים שמחפשים ציבור שיקשיב להם מחפשים גחמות כדי שהציבור יקשיב להם פוסקים שמותר אגב מרן הרצי"ה זצ"ל היה יותר ציוני מהרב לאו והוא פסק לאסור
שלום זגורי17.12.13
לסובב, ולסוב, ולסובב - מותר לאכול חזיר ! (כי יש לא סימן אחד !) ->>> אבל כאן גם זה אין !!!
גדליה17.12.13
4
סוף סוף שמקומם עם החרדים. טוב אז יש מחלוקת בציונו, אז מה? המחלוקות בין ציבור הרפורמים בקהילות הדת"ליות לבין שומרי התורה והמצוות רק מתעצם ומתחזק מדי יום ביומו. כבר אפשר לראות בבירור שהרבה מאוד אנשים המגדירים עצמם דת"לים קרובים יותר בפועל לעולם החרדי מאשר לחלק מהציבור שלהם [הרפורמים במסווה].
שמואל בן אברהם23.12.13
3
אם הרבנים הדלים סבורים שהמצוה הגדולה כביכול של שירות בצבא לא נאמרה כשבת יכולה להתקלקל .הם צריכים גם להתנגד לשירות של בנים בצבא ששלושים אחוז מהם מורידים את הכיפה לאחר שירותם הצבאי.ובנט הוא אחד מני רבים מהם
יוסי24.12.13
2
בנות בצבא זה לאו (איסור) מדאורייתא =(מהתורה)! אם המדינה תחייב בנות חרדיות בשירות אזרחי, תקום התנגדות מאוחדת של כל המגזר על פלגיו השונים נגד ה"גזירה". צפויות הפגנות סוערות וקריאות למרי אזרחי. שירות החובה ידחה מכל וכל בידי המנהיגות הרבנית שלא יראו כל דרך להתפשר עם מוסדות המדינה בעניין זה. הרבנים י
עם-ישראל כולו !17.12.13
אתה אדם מופקרר לגמרי ! - חפס לך מקומות המתעימים לך ולא בן בני תורה המוסרים את נפשם את כל חיהם לריבון העולמים ! שַׁקֵּץ תְּשַׁקְּצֶנּוּ וְתַעֵב תְּתַעֲבֶנּוּ כִּי חֵרֶם הוּא !
שקץ תשקצנו !17.12.13
1
מתוך ("קדושה")? - איזו טינופת ?!! = טפו, טפו !!! ואלו עוד קוראים לעצמם >>>> הנאורים ????!!!! ובמה הם נאורים טינופת ?!! אלא הם לגמרי מנותקים מהמציות הראלית עיוורים על שתי העניים ! מתוך אויבות עזה !
הסתן בעצמו מרקד17.12.13
אולי גם יעניין אותך
בארץ

"אי אפשר לקנות היום בסופר שום דבר" | הדיון על יוקר המחיה

דוד הכהן | 15:16

המשרד מזהיר

יש לכם מאוורר בבית מהסוג הבא? "חשש מסכנת התחשמלות"

דוד הכהן | 13:50

גם לטיסות בינ"ל

7 חודשים אחרי שנסגר: טרמינל 1 חוזר לפעילות | כל הפרטים

דניאל הרץ | 12:35
ש

עמוס תכנים

המגזין שיסייע לך לנווט את דרכך ללימודים ותעסוקה מוצלחים

אסף מגידו | מקודם

משפחות פשע התערבו

חשד לשחיתות ענק: עובדים בעיריית תל אביב - נעצרו

קובי רוזן | 07:43
ש

מודל מנצח

להקים עסק דיגיטלי מניב: הכירו את סמרטה

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם

היום ה-227 למלחמה

6 הרוגים בלבנון בתקיפת צה"ל; משאית הותקפה בסוריה

כתבי כיכר השבת | 07:24

התחזית המלאה

היום חם מהרגיל ברוב חלקי הארץ; מתי הטמפרטורות יירדו?

כיכר השבת | 06:58

בתום ישיבה סוערת

נתניהו לראשי הרשויות בצפון: "נפתור את הכל תוך 48 שעות"

קובי אטינגר | 19.05.24

"זה לא מוגזם בכלל"

אין גבולות? בכיר באוני' ת"א: חבל שנתניהו לא היה על המסוק

יאיר טוקר | 19.05.24
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

בתקציב של 120 מיליון

נחתם: 15 אלף יחידות דיור חדשות בשש ערים - במרכז ובדרום

בני סולומון | 19.05.24

מזג האוויר השרבי

נהג אוטובוס התייבש בנסיעה - והתנגש בעמוד בכיכר

מישאל לוי | 19.05.24
ש

ברוכים הבאים

מגמת הצמיחה נמשכת: אלפי מצטרפים ל'מכבי' במעבר האחרון

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם
ש

מדד ידידותיות הבנקים לעסקים קטנים לשנת 2023

מרכנתיל – הבנק הידידותי ביותר לעסקים 3 שנים ברציפות, דורג שוב במקום ה-1

כיכר בשיתוף מרכנתיל | מקודם
ש

ללא ידע קודם • מחזור ג'

ההרשמה לתוכנית החרדית להכשרת מתכנתים יצאה לדרך!

כיכר בשיתוף קודקוד | מקודם

נזק רב, ללא נפגעים

שריפה פרצה הלילה במתחם צימרים במושב כחל

קובי רוזן | 19.05.24

כביש 25

הרוג וארבעה פצועים בתאונה עם מעורבות שני כלי רכב

קובי רוזן | 19.05.24

מזג האוויר

התחזית: ירידה קלה בטמפרטורות, אך יוסיף להיות חם מהרגיל

כיכר השבת | 19.05.24