כיכר השבת

חוסר המוסר, הניתוק והרוע של השמאל הקיצוני / דוד רוזנטל

דוד רוזנטל קורע את המסכה מעל פניהם של אנשי השמאל הקיצוני בישראל: אבירי המוסר של השמאל הפכו לאבירי הרוע. ולמה הלברטל הזוי • הטור השבועי של דוד רוזנטל (דעות)

27
דוד רוזנטל | כיכר השבת | י"ח באב | 14.08.14
כותב השורות, דוד רוזנטל
כותב השורות, דוד רוזנטל (צילום: ויקטור מזוז)

ניכר אדם בכוסו, בכיסו ובכעסו, אומרת הגמרא. לא אופן התנהגותו של האדם בשגרה מעיד על רמתו האנושית והמוסרית, אלא דווקא האופן בו הוא נוהג במצבי קיצון. יש בריות אשר נאים מעשיהם בסתם ימים של חול, אך בימים קשים אינם נוהגים כבני אדם. במבחן זה מעניין לראות היכן נמצא עם ישראל בימים אלה, שהינם תקופה לא פשוטה, כאשר מחד ישנן תופעות מדהימות של אחדות ומוסריות, ומאידך גם מצער לראות כי ישנם שוליים לא קטנים המתדרדרים לתהום אנושית שאין נמוכה הימנה.

בהפשטה, התנהגות אנושית צריכה לעמוד בשני סטנדרטים - מוסריות והבנת המציאות. מהם נגזרת התוצאה – הטוב או הרע. אי אפשר להגיע למוסר הנכון בלא שניהם כאחד, אי אפשר לזה בלא זה ולזה בלא זה. כלומר, גם מוסריות עילאית אשר מוחלת על מציאות שאינה נכונה, תביא בסופו של דבר לתוצאות רעות מבחינה אנושית. אי אפשר לטעון למוסריות כאשר אין הבנה עמקנית של המציאות. המציאות היא חלק אינהרנטי של תפיסת מוסר. בשני מבחנים אלה כשל השמאל הישראלי, הניתוק הביאו לעברי פי פחת.

ניתוק ומוסר

ראינו במהלך המבצע הפגנות, או לפחות ניסיונות לארגן הפגנות אשר נחסמו בידי המשטרה, כדי להזדהות עם ה"נפגעים בצד השני". ארגון השמאל "בצלם" היה מעוניין לפרסם בכלי תקשורת מרכזיים רשימה של שמות של הרוגי האוייב, כדי לעורר אהדה ציבורית ולנסות לעצור את צה"ל מפעולתו. הזדהות זו עם המחבלים באה ממניעים שבעיניהם אולי הם מוסרים, לנסות לעצור כל הרג שהוא, ולא משנה מי הגורם לו ומהי סיבתו. אבל הניסיון להחיל את המוסר על על טרוריסטים רצחניים חסרי כל עכבות, הוא התגלמות חוסר המוסריות.

מתרחש אצלם ניתוק מוחלט בין האידאל הרצוי של היעדר אלימות, לבין המציאות האלימה במערומיה. הניתוק הוא חטאו הגדול של השמאל, לקחת אידאל של היעדר אלימות, ולנסות לכפות אותו על מציאות אלימה ואכזרית תוך מניעת המותקף מלהתגונן, היא היא העיוות המוסרי הגדול ביותר.

בחלק מהמקרים זה אפילו לא מגיע ממניעים מוסריים, אלא מתמיכה בלתי מסוייגת באוייב ושנאה לא מוסתרת לכל המפעל היהודי בארץ ישראל או ליהדות באשר היא. הם לא מאמינים בקיומו של עם יהודי, ולפיכך פסולה בעיניהם הפלישה הקולוניאלית של אירופים לתוך שטחה של אוכלוסייה ערבית. כדי לקדם את האג'נדה הזו הם מאמצים "עקרונות מוסריים" מן הגורן ומן היקב, כדי להסביר את שנאתם באופן כביכול נאור.

כאשר באים לנווט באמצעות מפה, הדבר הראשון שבודקים זה היכן אנו נמצאים כעת, ואז בודקים מהו המסלול הקצר והנכון ביותר אל היעד. כאשר אנו רוצים לנהוג באופן מוסרי, עלינו לבדוק קודם קול מהי המציאות. אסור להפך את הסדר ולדמיין את האוטופיה הרצויה, ואז לנסות לאנוס את המציאות כדי להתאימה להאוטופיה.

רוע

כוונות טובות אינן הטוב. צריך שתוצאות תהיינה טובות. כאשר כוונות טובות גורמות לתוצאות רעות, אזי הן עצמן הרוע. גם אם נניח למען הדוגמה שאכן יש בפעולת צה"ל בעיות מוסריות, רק כהנחה, כאשר ממקדים את תשומת לב העולם למתרחש כאן תוך התעלמות מבעיות מוסריות חמורות הרבה יותר, זהו דבר פשע לכל דבר ועניין.

דומה הדבר לאדם המושך את תשומת ליבו של השוטר לצד אחד כדי לטפל באיזה ילדון שובב המשליך לכלוך, ובכך מונע מהשוטר להבחין ולטפל במעשה רצח המתרחש בצד השני. כאשר בסביבה הלא רחוקה מאתנו מתרחש רצח המוני וזוועות שלא יתוארו על ידי פורעים מוסלמים קיצוניים, אך תשומת הלב העולמית נתונה לזוטות המתרחשות כאן, זהו עיוות מוסרי ברור. זה ממקד את תשומת ליבו של העולם ל"טבח" המתרחש בעזה, ומפקיר את היזידים והמיעוט הכורדי בסוריה ובעירק לטבח נוראי, קבורה בחיים של מאות אנשים ומעשי התעללות מתועדים מן הקשים ביותר במאה האחרונה.

אם המוסר שלהם הוא להתמקד ב"פשעי" היהודים, ולהתעלם מכל דרמה מוסרית אחרת, אזי לא מוסר יש להם אלא התגלמות הרוע. מי שמחפה על הפשעים הגדולים באמצעות מסך עשן של ה"בעיה הציונית", לוקח למעשה חלק נכבד בהם.

חשוב לזכור שהמוסר לצידנו, ויש לזכור ולהזכיר זאת כמה שיותר. בכל אמת מידה. עדיין, הרג אנשים כואב לנו. לא באנו לשוש על הדם מתוך חיפוש הנקם, אלא נאלצנו להשכים להרוג את רודפינו. לא בחדווה, אלא ככורח. לעולם לא נסלח לאוייבנו על כך שגרמו לנו את הצורך לצאת ולהרוג אותם.

הלברטל

ואם בהיעדר מוסר עסקינן, אי אפשר להתעלם מטורו של דב הלברטל בבמה מכובדת זו. גם הוא נופל במבחן המוסר של הבנת המציאות, שהבאתי לעיל. הוא עושה אידיאליזציה לאוייב, ואידאליזציה לאומות העולם, ואתייחס לעיקר דבריו.

ראשית, את שיטתו הוא מבסס על כביכול "תפיסת העולם החרדית" אותה הוא בא לייצג, לא ברור לי כלל מדוע הוא חושב שיש לו מונופול על ה"חרדיות", והוא הוא זה המוסמך היחיד לפרש אותה. החרדיות לא ניתנה בירושה לאף אחד, ושבעים פנים לתורה. גם אם את דבריו הוא מבסס על אמירה של גדול תורה מסויים בדור קודם, ראוי לזכור שכל אמירה שהיא נאמרה לשעתה, בהתאם למצב באותה העת, ואין היא מהווה צוואה תמידית לעתיד לבוא שיש להחיל על כל מציאות משתנה. והמציאות השתנתה הרבה.

מספר טענות הוא מעלה:

כיבוש ארץ ישראל הינו מתוך עקרון של אדמה מעל האדם - שטות לומר זאת. אמנם, יש בכך מחלוקת בין הרבנים החרדים לרבנים הלאומיים, אך כיום אין זה משנה מאומה, אין לכך נפקא מינה למעשה. הדיון הנכון היום הוא לא ברובד ההלכתי, אלא ברובד של הבנת המציאות. גם אם נדבק בתפיסה שהאדם מעל האדמה, יש לבדוק האם וויתור על אדמה יביא לשמירת חיי אדם או להיפך.

המציאות הוכיחה כי ויתור על אדמה גורם לעידוד הטרור, ומביא למותם של יהודים רבים. הפייסנות עם הערבים אינה שומרת על החיים, אלא היא מפלצת אשר כדי לקיימה יש להקריב עבורה חייהם של יהודים. לכן גם הרבי מליובאוויטש, אשר התנגד לציונות, דגל בתפיסה של אף שעל. הוא הסביר כי ויתור לטרור יביא להרג נוסף. בפרספקטיבה של 20 שנה וכחכמים לאחר מעשה, קל לראות כי התחזיות שלו והבנת המציאות שלו קלעו בסופו של דבר למציאות האמתית. גם גדולי תורה שתמכו בשעתו בהסכם אוסלו, חזרו בהם לאחר שנוכחו מהן תוצאותיו. לכן, דווקא מתוך תפיסה שחיי אדם קודמים לכל, יש לדבוק בכל פיסת קרקע אפשרית כדי לשמור על החיים. כל ויתור על קרקע, הוא ויתור על החיים.

עוד מדבר הלברטל על יסודות משיחיים בתפיסת ארץ ישראל – ובכן, יהדות היא משיחיות. אותה משיחיות שהביאה לכיבוש 48 היא שהביאה לשחרור 67. זה משיחי כמו זה. משיחיות מעולם לא הייתה דבר גנאי ביהדות, להיפך, גדולי עולם ואנשי שם עלו לארץ ישראל במהלך הדורות בשם המשיחיות. ואם באומרו "משיחיות" מתכווין הלברטל לאמונה לא ריאלית הנוגדת את המציאות, אזי הוא מאשים אחרים בחטאי עצמו. הוא דוגל באופן חסר כל היגיון בתפיסת עולם הגורסת שעלינו להידבר בכל מחיר עם הבאים להשמידנו, וחלילה לא לעשות מעשה כדי למנוע מהם לבצע זממם. המציאות הוכיחה כי תפיסת העולם של "מחנה השלום" היא הזויה, וכשהזויים מאשימים בהזיות אין זה אלא אות כבוד.

עוד טען הלברטל כי התנחלויות הן מרידה באומות. ראשית, עצם קיומנו זה מרידה באומות. להיות יהודי חי זה מרידה בנאצים ובאנטישמים באשר הם. גם המושג ההלכתי "מרידה באומות" הוא קשה מאד לזיהוי ליישום. יש הרבה אומות, ישנן אומות התומכות בישראל וישנן המתנגדות לה. אזי כל פעולה שהיא תהווה מרידה באומה זו או אחרת. אי אפשר להיתלות בהחלטת האו"ם על הקמת מדינה יהודית, כיון שהחלטה זו לא הייתה פה אחד.

עדיין הקיום היהודי בשטחי כיבוש 48 מהווה מרידה באומות שהיו בדעת מיעוט באותה עת. לפיכך, הדרך היחידה להימנע מהמושג הערטילאי "מרידה באומות" זה פשוט לספק לאומות את מה שהם אוהבים: יהודים מתים. והרבה. אני תקווה שאין לו כוונה רצינית לעשות זאת.

הטיעון השטותי ביותר של הלברטל הוא נושא העלות הכלכלית של ההתנחלויות. נכון, כל ישוב דורש כסף להקמתו ותחזוקו, בין אם הוא בתוך הקו הירוק ובין אם הוא מחוצה לו. כל כלכלן מתחיל ידע לומר שעלות של כל דבר נמדדת תמיד בעלות האלטרנטיבית שלו. כלומר, יש לבדוק לא רק כמה כסף איקס עולה, אלא כמה כסף יעלה אם לא נשלם את איקס. למשל, כמה יעלה לעשות יישור שיניים לילד (15,000 ₪), וכמה זה יעלה בטווח ארוך אם לא נוציא עכשיו סכום זה (דירה בשידוכים). הוכח, כי כאשר אנו מוותרים על יישוב יהודי, אנו משלמים עשרות מונים כדי להתגונן מפני הטרור המתגבר כתוצאה מהוויתור. הנזק הכלכלי שנגרם מהמלחמות והטילים הנורים בעזה גדול הרב היותר מעלות השמירה על היישובים שהיו שם.

לסיכומו של עניין, עלינו לשים לנגד עינינו כל הזמן את המציאות. להבין את המציאות כמות שהיא, גם כשהיא לא תואמת את הרצונות שלנו. רק מי שמבין את המציאות יכול להחיל עליה ערכי מוסר, והמוסר שלנו דוגל בחיים. החיים, זו המשיחיות שלנו.

תוכן שאסור לפספס
27 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
16
הוצאת לי את המילים מהפה..
אשריך15.08.14
15
בסדר בעזה. הבנתי את הניתוח הפלסטי איני שערכת יפה יפה. ראית נחש שיבין וישנה את עצמו?! רצוץ ראשו לפני שיכיש אותך בכל ובקול ארסו מארץ נהיה ארס מצלם נהיה צל-הם...סר צילם כי לחמנו הם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עדינו העצני16.08.14
14
השמאל ההזוי גרר את ישראל לפי פחת
בן תורה15.08.14

הצגת כל התגובות

13
זה מדרש המובא גם בגמ' כדעה על גלות בבל ואין שום פסיקה הלכתית בזה!! כמו כן כידוע לא פוסקים הלכות לפי מדרש !! גם בעל הדעה במדרש מובא במדרש עצמו שחזר בו!! עוד אפשר לקרא וללמוד!!
זה מדרש17.08.14
12
וְאַתָּה אֱלֹהִים תּוֹרִדֵם לִבְאֵר שַׁחַת אַנְשֵׁי דָמִים וּמִרְמָה לֹא יֶחֱצוּ יְמֵיהֶם וַאֲנִי אֶבְטַח בָּךְ: ישר כוח חזר וברוך (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
marcos14.08.14
11
תודה תודה
פנחס15.08.14
10
מיתר לכתוב דבאסט און דבאסט
שוק ובזול17.08.14
9
כתבה נבונה ומפוקחת.
רחל15.08.14
8
אתה שכותב מאד בהגיון ושכל ישר לא ידבר אל אחד שכולו רגש לא מפותח וילדותי אכן דיעותיו של הלברטל נובע ממח צר ושמרני שרק עכשו גילה את התורה ולכן עוד יקח שנים עד שהוא יבין אותך אפילו שאלך זה פשוט חד וחלק בהזכירך את הרבי מליובאוויטש אתה העלת לו את הדם כי כל מה שהוא למד מהגדולים הוא שצריך לומר ההיפך מהר
טוביה14.08.14
7
הוא צודק בכל מילה שהוא כתב אני מגדיר את עצמי לא כימני ולא כשמאלני אך חורה לי לראות אנשים משני צדדי המפה שעושים קרע בעם על דברים כאלה נחרבה ירושלין והיא תחרב שוב כי אף אחד לא לומד מההיסטוריה ולכן חזקה עליו שיחזור עליה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסף21.08.14
6
מאמר פשוט מעולה, כל מילה פנינה. לא בטוח שהיית חייב להתייחס לאוויל הזה שטוען שהוא ממשיכו של הרב אליישיב ז"ל. ניכר מתוך דבריו שהוא פשוט מחפש פרובקציות סדרתי... כנראה חסך מהילדות. אתה כותב נהדר!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי ארנשטיין15.08.14
5
הרב אלישיב הביע את התנגדותו לתוכנית ההתנתקות והוא הורה לחברי הכנסת של "דגל התורה" להצביע נגד התוכנית. בתקשורת פורסם כי נימק זאת ברצון להעביר מסר לציבור כי "אנחנו לא בעד גירוש יהודים, אנחנו אוהבים את ארץ ישראל"‏[22]. בהצבעה האחרונה בנושא בכנסת הוסיף גם כי "מדובר בפיקוח נפש"‏[23]. הוא הורה לח"כ אברהם
חרדי אמיתי17.08.14
4
כאשר ועידת אנאפוליס יצאה לדרך, הביע מרן את התנגדותו לאפשרות של חלוקת ירושלים, הצטרף לקריאה שכותרתה "על ירושלים ידו גורל" וקרא לציבור להצטרף לעצרת הפתיחה של המאבק נגד התוכניות המדיניות של הממשלה שהתקיימה בבית הכנסת הרמב"ן ברובע היהודי בירושלים
חרדי אמיתי17.08.14
3
מחפש תשומת לב, נעבעך.
כולנו15.08.14
2
תודה רבה לך!
יהודי גאה19.08.14
1
יישר כוח גדול על הדברים הרהוטים והנכונים!
חנניה מישאלי14.08.14
אולי גם יעניין אותך
בארץ

פריצת דרך אחרי עשור: מתי באמת נבנתה החומה בירושלים?

יוסי נכטיגל | 13:29

ודווקא סמוך ל'עצמאות' | טור

השנה נקרא פעמיים – הציונות הביאה את הגאולה

אריה יואלי | 11:07

תאונת עבודה

רמלה: פועל נהרג באתר בנייה בעיר; שני מנהלי עבודה - עוכבו

בני סולומון | 09:16

תיעוד מהאוויר

כמה עשרות נשים הצליחו לחסום את איילון; "עסקה עכשיו"

דוד הכהן | 08:36

כך ניתן אוויר לחמאס

כך פעל מחדל המענקים לעזה - לבקשת נתניהו וראש המוסד 

יהודה גל | 08:27
ש

מרגש • צפו בראיון

התפילין של הזולת: סיפורים מרגשים מפרויקט החיבור בין יהודים

אסף מגידו | מקודם

209 ימים למלחמה

הלחץ בישראל מצווים בינ"ל | תיעוד מהפעילות בעזה

כתבי כיכר השבת | 07:04

מזג האוויר

התחזית: הטמפרטורות רגילות לעונה, ייתכן טפטוף בצפון 

כיכר השבת | 06:48

גינוי אחרי הסערה

נתניהו נגד בוגי יעלון: "צריך להתבייש על דבריו"

יאיר טוקר | 01.05.24

חשש ממפגע סביבתי

ראשי רשויות מזהירים: "משרפה פלשתינית - סכנה קריטית"

דניאל הרץ | 01.05.24
ש

קשר של תפילין

תפילין ישנות בבוידעם? תן להם עוד צ׳אנס

כיכר בשיתוף קשר של תפילין | מקודם

"העסקה - הסכם כניעה"

המשפחות השכולות יוצאות למאבק; זו הדרישה שלהן

דניאל הרץ | 01.05.24

"אין מילים להוסיף"

לראשונה במלחמה: זה המעבר שנפתח להכנסת סיוע לעזה

חזקי שטרן | 01.05.24

שוחררו בתנאי אחד

שני קרובי משפחה של חטופים נחקרו במשטרת תל אביב

דוד הכהן | 01.05.24

"האזרחים זכאים לתשובות"

המבקר לנתניהו והרמטכ"ל: "שתפו פעולה עם חקירת ה-7.10"

בני סולומון | 01.05.24
ש

בדיקת התאמה בחינם

מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר | מקודם

הייצוג בחוק הגיוס החדש

היועצת נגד הממשלה: "ממשיכים להחליש את מעמד היועץ"

קובי אטינגר | 01.05.24

הקטל בכבישים

תאונת דרכים קטלנית סמוך לעכו: רכב התנגש בגדר, הנהג נהרג

קובי רוזן | 01.05.24

מזג האוויר

התחזית: טמפרטורות רגילות לעונה; גשם מקומי בצפון

כיכר השבת | 01.05.24