כיכר השבת

טור דעה

האפקט המצטבר של האלימות הלאומית דתית

עובר עוד יום. עוד חודש. עוד שנה. אך יום אחד זה מתפרץ. וזה התפרץ. ועוד איך ומי יודע מה ילד יום. את האווירה האלימה של הימין הדתי ראינו גם בהתבצרות בבית הכנסת בגבעת זאב (דעות)

97
עו"ד דב הלברטל | כיכר השבת | י' בכסלו | 22.11.15
כותב השורות, דב הלברטל
כותב השורות, דב הלברטל (צילום: כיכר השבת)

בעידן האלימות המתפשטת בעולם, אסור לתת לימין הציוני הדתי להטיל מורך בלבבות. הוא, שיש לו אחריות לכך, עוד יגיד – אמרתי לכם. הוא ינצל את ההזדמנות שהוא שותף ביצירתה, לטעון שלעולם לא נגיע עם הפלסטינים לשלום. על חרבנו נחיה. כמה טוב. הוא כבר ידאג לכך.

אך, אדרבא, זו ההזדמנות להכריז גם עליו מלחמה. מזמן היה צריך לפטר את השרים אריאל, רגב וסגנית השר חוטובלי. אחריותם לאינתיפדת אל אקצה אינה מבוטלת בכלל. ממש לא. במקום להיות בשולי החברה, נידחים ומנודים בשולי השולים שלה, הם עדיין בהנהגתה. מעבר לסכנה הגלומה בהם, זו גם חרפה ואות קלון למדינת ישראל.

כשמוציאים, בצדק, את הפלג הצפוני האסלאמי מחוץ לחוק, היה צריך במקביל להוציא מחוץ לחוק ולהנהגה את השרים המסיתים מן הימין הדתי, את כל הארגונים הלאומים הדתיים כמו להב"ה, ישיבת הרעיון היהודי, מחברי הספר תורת המלך ולוחמי אינתיפדת אל אקצה למיניהם מהציונות הדתית.

גם הפלג הצפוני הרי טוען שהוא בעצם ארגון חסד. הוא גם עושה חסד. אך בחסות פעילויות אלה, הוא מוקד הסתה נפשע ובלתי פוסק כנגד יהודים, וגורר את כל האזור לאלימות והרג. אך גם בחסות של מניעת התבוללות, בארגון להב"ה, או לימוד תורה בישיבת הרעיון היהודי, מתנהלת הסתה בלתי פוסקת לאלימות. במידה רבה, אלו שני הצדדים של אותה מטבע.

כל המחבלים הערבים, אלה הדוקרים ויורים ביהודים ברחובות, מזכירים את הר הבית כמניע למעשיהם הרצחניים. לא ניתן לקבל שום הצדקה למעשי הרצח הנפשעים האלה. בטרור צריך לטפל ביד קשה ביותר ובנחישות. אך אסור גם שלא להקשיב למניעים.

הרי אותם רוצחים צעירים נפשעים, שנאו גם קודם יהודים. גם לפני הפיגועים הם לא רצו בקיומו של העם היהודי בארצו. אז מה אם כן התחדש לפתע שהוציא את המרצחים הצעירים האלה לרחובות, לדקור יהודים ברחובות ולירות בהם בכבישים?

הימין הדתי הישראלי הוא במידה רבה הטריגר לנפשעות הרוצחים. כאן מצויה האחריות לפרץ הרציחות האחרונות של הפורעים הערבים. במשך תקופה ארוכה הימין היהודי הדתי השתולל ללא מענה. שרפו מסגדים. שרפו כנסיות. עקרו מטעים. השתלטו על קרקעות. המשיכו בבנייה בהתנחלויות. שרפו ערבים. הייתה שתיקה רועמת. אף אחד לא נתפס.

הם חשבו שזה עובר סתם כך. הם הלכו והתעצמו. ביטחונם הלך וגדל. הלך והתעצם. הם ילמדו את הערבים לקח. יאלפו אותם בינה. ועל כולם, הדיבורים על שינוי הסטטוס קוו בהר הבית. אורי אריאל שרימה את הממשלה כשהבטיח שיעלה להר הבית ללא פרובוקציה. אחר כך פרסם את תמונתו בחיוך של כובש שהתסיסה את כל השטחים. הוא גם הבטיח להתיישב בכפר השילוח. ורגב, וחוטובלי שעשו הכול להבהיר לאסלאם כולו שהן ישנו את הסטטוס קוו בהר הבית.

יש אפקט מצטבר לאלימות הלאומית הדתית. עובר עוד יום. עוד חודש. עוד שנה. אך יום אחד זה מתפרץ. וזה התפרץ. ועוד איך ומי יודע מה ילד יום. את האווירה האלימה של הימין הדתי ראינו גם בהתבצרות בבית הכנסת בגבעת זאב. באיומים. בצעקות. בדחיפות. הגיעו לפשרה מחשש לשפיכות דמים. הימין הדתי הולך ומתמחה בזה. אחד מרבני העיר שלהם פסק שיש למרר את חייהם של שופטי בית המשפט העליון. הוא לא למד לקח מפסק ההלכה שלו האוסר על השכרת בתים לערבים.

אך הימין הלאומני הדתי היהודי לעולם לא ילמד לקח. הוא ימשיך להתסיס. להיות אלים. הגיע הזמן שהמדינה תלמד אותו לקח. לפני שהאינתיפאדה תתעצם. לפני פרוץ האינתיפאדה הבאה. לפני שהוא יהיה הגולם שיקום על יוצרו.

הטור מייצג את עמדת הכותב ולא את עמדת המערכת.

תוכן שאסור לפספס
97 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
42
יום אחד הוא יסיים כמו רבין.....
מתנחל גאה!30.11.15
41
המכפיש הגדול של הציבור החרדי קרואים לו דב הלברטל
נאור24.11.15
40
התהומית של האיש הזה, לכל מי שאינו חרדי כמו הכותב. האם זוהי דרך התורה לבקר את האחר בגישה הקרובה לאנטישמיות!!
לייבוביץ24.11.15

הצגת כל התגובות

39
להשוות את התנועה האיסלמית ללהב"ה או לארגונים אחרים... ממש כתב הגרדיאן נולד לנו פה
דבש, ירושלים22.11.15
גדולה שנאה ששונאין עמי ארצות לתלמידי חכמים יותר ממה ששונאין אומות העולם את ישראל
שונא קוקניקעס23.11.15
38
אולי את הדעת של עצמו וגם זה לא בטוח.
חרדי גאולתי22.11.15
37
אתה מדבר על אלימות בימין הציוני הדתי? אצלנו לא זורקים ביצים ולבן על רבנים ולא שורפים את דלתו ביתם. אצלנו לא לא זורקים מן החלון חפצים של בחורים ש"פלשו" לחדר שלא שייך לקליקה שלהם. ואצלנו אין כינויים כגון "שונאים" ו"מחבלים", וגם לא מאיימים, מחרימים ומפטרים מי שרחמנא ליצלן מעדיף לבחור בעצמו את "גדול הדו
דתית וציונית 22.11.15
דבר חמור אבל זה בעיה בינם לבין עצמם אבל העליה להר הבית מתסיסה את בני דודנו וגורמת סכנה לכלל ישראל קוקניקעס רודפים ארורים אני מתפלל עליכם בכוונה גדולה בולמלשינים וכל אויבך מהרה יכרתו
שונא קוקניקעס24.11.15
36
ב-2 הנושאים הללו בלבד!
2 דברים שלך27.11.15
35
אחרי שהוא הרג את המצרי ביום הראשון הו יצא ביום השני ואמר לרשע למה תכה רעך, ואחרי שהדבר נודע לפרעה ומשה רבנו ניצל ממות רק בנס - - - כשהוא רואה את העוול שעשו הרועים לבנות יתרו - הוא לא למד דבר מהסתבכותו בעבר ו"ויקם משה ויושיען... ובהמשך הקב"ה בוחר דוקא בזה ש"לא לומד דבר" להוציא ת ישראל ממצרים ולתת להם
איש תם22.11.15
34
אל תפרסמו את הטורים של החלאת אדם הזאת שלא ראויה שיגידו את שמה
דתי לאומי גאה22.11.15
33
הלברטל מסית כבר שנים נגד הימין, המתיישבים והציונות הדתית. הגיע הזמן לעצור אותו בעוון הסתה לאלימות וקריאה ברורה לנקם בחלק גדול מהעם היהודי. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שמואל קורייב22.11.15
32
העו"ד הזה פשוט נדבק מהתשקורת השמלאנית, וכל זה בלבוש חרדי פשוט נורא!!! למה צריך לתת לו במה??? אם תורידו לו את הכיפה אין הבדל בינו לבין ציפי לבני, פרס, גלאון וכו'
אחת30.11.15
31
מילא היה אומר שחלק מהציבור, רק חלק קטן, אבל לא- הכללות לשם עוד ליבוי שנאה, עוד הוצאה לשם מוקצה כדי שהציבור החרדי לא יצטרך להסתכל מסביב וללמוד מהציבורים האחרים
זכריה הבר22.11.15
30
הגדולים החרדים גם צריכים להחליט. ולהתפלל בהר הבית. כל אחד פוסק אחרת כך שהנושא פרוץ. אני רציתי לעלות אך כאשר שא לתי את הרב הוא אסר,אך רבנים אחרים מתירים. אז על הגדולים להתכנס ולהחליט לכאן או לכאן .ולא איכפת לי אם הערבים מתנגדים לעליה.
mike22.11.15
אין לאף רב סמכות להתיר נקודה
שונא קוקניקעס24.11.15
29
הדרך היחידה שבה הלברטל יפסיק לדבר שטויות היא כאשר אף אחד לא יתייחס אליו. הוא לא רשע ,בן אדם רע ,שונא או מטומטם ,להיפך. הבעיה היחידה היא שיש לו צורך בתשומת לב בלתי נגמרת. כמו ילד ששובר בכוונה כוס כדי שההורים שלו יתייחסו אליו . אני קורא לבני משפחתו ולאנשים שאוהבים אותו אם יש כאלה ,נא ספקו לו תשומת לבי
ישורון 26.11.15
28
לא יאומן, הבנאדם לא שואף חמצן אלא שנאה. אנחנו שונאים אותו, ובצדק, והוא כמו בפוטוסינתזה פשוט פולט את השנאה החוצה בטהרתה. וואו, דב, כמה קשה להפסיק לשנוא אותך. אתה פשוט מעורר חלחלה בנפש כל יהודי עם הדברים הלא שפויים שלך. מחריד, איך יהודי מסוגל להגיד דברים כאלה (אלא אם כן משלמים לך כמובן כל מיני ארגונים
פשוט הזוי22.11.15
ומקריבים קרבנות אדם לעגל הציוני
שונא קוקניקעס23.11.15
27
בימים קשים אילו, מחריד לראות שבמקום להתאחד יש ריבוי שנאת חינם בצורה שלא הייתה מביישת את ימי חורבן בית שני. מי ייתן ותקום נגד דברך תגובה עזה וחזקה של אחדות, של אהבת חינם על אף כל המחלוקות והקירות המפרידים ונעמוד נגד שונאינו כעם אחד.
אריה לייב הרץ22.11.15
26
אבל הוא ממש ממש לא הוא בהחלט שחקן טוב
יהודי22.11.15
25
כל מילה ''סוכר'' ודבש. הדוב הזה מדבר כדוב שכול. כולו כעס. כי דברי חכמים בכעס נשמעים [בטח יש לו גירסא כזו]. אבל רק שאלה קטנטונת רבי דוב: ''מי שמך''? כמה פעמים סיימת ש''ס? וכן הלאה שלחן ערוך וכו'. רק יש לנו מזל 1 שאת הכתבות של הדוב הזה, סליחה, ר' דוב, קוראים רק קומץ אנשים. אז מהיכי תייתי. ביידיש ''מאכ
דובל'ה גאנצער22.11.15
שיינפלד ז"ל את הש"ס ועם כל זה אמר עליו החזון איש זצ"ל שהוא במאמריו כיון לדעת תורא
שונא קוקניקעס23.11.15
24
מר הלברטל גמרת אם הברסלבים אם האשכנזים אם התמנים אם המתנחלים עברת ל"דתי ימני קיצוני" כדי לך לשמור קצת למה כבר לא נישאר לך כמעט כלום
חסוי25.11.15
23
שונא ישראל..שמתאים לכל האויבים שקמו לעם ישראל בהסטוריה.
טל23.11.15
ראיתי פעם מודעה במאה שערים ונהניתי והיה כתוב בה שנאת הציונות מביאה אהבת ישראל איך אמר הרב מבריסק מי שמדבר על אהבת ישראל הוא בטוח שונא את הקדוש ברוך הוא ואת התורה ואת יראי ה'
שונא קוקניקעס23.11.15
22
חבל איך שהוא מדבר, אם ההסתה שלו עוד כמה ימים ידקרו ח"ו יהודי מהימין...
יהודי מעוצבן.22.11.15
21
דב שונאים אותך. מהרסייך ו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
למה22.11.15
20
של החיילים ה'ציונים' ששומרים עליך שלא ישחטו אותך.
מנשה22.11.15
שהם מתגרים בערבים
שונא קוקניקעס23.11.15
בכך שאתה מתהלך בלי שכל .זה מסוכן.
לשונא..24.11.15
פסיכולוג לדעת אם יש לי שכל או לא
שונא קוקניקעס24.11.15
19
לא מכיר חרדי שחושב כמוהו
המגזר החרדי26.11.15
18
אולי תפסיקו לתת לעוכר ישראל במ (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מיכאל 22.11.15
17
חוץ מלהרבות בשנאת חינם לא עושה כלום. הטורים שלו לא מקדמים אף אחד לשום מקום!!!! בנאדם שהחליט לשנות את השקפתו לא צריך לצאת במלחמת חורמה נגד המגזר שהיה קשור אליו שנים. גועל נפש של בנאדם!!!!
am22.11.15
16
השכל שלך כך כך קטן, אפשר להכניס אותו לתוך קליפה של פיסטוק... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מישהו שפוי22.11.15
15
רבה הלברטל,שוב החלפת בין הכדורים ?!...
פסיכיאטר המחוזי25.11.15
עם כל ההבל ורעות הרוח שבדברי מר הלברטל, תגובה מעין זו הינה אישית ולא עניינית. הייתי מוכן לקבל את האמירה שהגלותיות בכלל נובעת ממקומות חולניים בנפש, אבל הטחה כלפי אישיות מסוימת, אינה מתאימה ואינה לעניין.
דוד25.11.15
14
בתוך כל הרדידות וההשקפה הלאומית/מודרנית/"בעלבתית שנשמעים ללא הרף במדיה החרדית עוד ניתן לשמוע מדי פעם הגיון והשקפה חרדית אמיתית. יישר כח ובלי פחד ומורא תמשיך בע"ה והקב"ה יהיה בעזרך
חגי23.11.15
13
מתוך קריאת התגובות (בינתיים רק 20, אבל בודאי תגענה עוד כמה מאות...), ניתן לחשוב שהציבור כולו רואה בהלברטל 'חלאת אדם' (ציטוט מדוייק רח"ל). אבל כדאי לזכור עשרות אלפים שאינם מבזבזים את זמנם היקר בגלישה באתרים חרדיים (או אחרים רח"ל), ותומכים בדבריו לחלוטין. בכל התגובות על המאמר הזה ואחרים של הלברטל, לא
סתם יהודי22.11.15
בגלל זה אין טענה מעבר לגידוף שהוא פורקן רגשי! האמת שעצם דבריו של הנ''ל אינם אלא גידוף שמעת אותו פעם אומר משהוא טוב על דתיים לאומים? חשוב על זה... (מעניין שלרב עובדיה היה...)
שלמה המלך23.11.15
12
או שלהברטל יש פשוט תסביך עם כור מחצבתו?
לא יאומן22.11.15
11
הלברטל מסית כבר שנים נגד הימין, המתיישבים והציונות הדתית. הגיע הזמן לעצור אותו בעוון הסתה לאלימות וקריאה ברורה לנקם בחלק גדול מהעם היהודי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
איבגניק זאמוז׳ינסקי22.11.15
10
אם יש דתיים לאומיים שקוראים את דבריו החולניים! וחושבים שאלה דעות הציבור החרדי, צאו לרחוב ותדברו עם חרדים.
המגזר החרדי26.11.15
9
כל התגובות לכתבה הם תגובות אישיות ולא שיכליות. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אריאך23.11.15
8
כן, אם היו מזכירים את הבית שלך לפני ביצוע פיגוע, זה היה אומר שלך אסור לחיות. כן, והם מפחדים שיבוא המשיח שלך כי הם יודעים מה יקרה אז. כן, לצערי הם מאמינים יותר ממך בביאת המשיח, מבחינתך זה לא בתכנון.
גולש23.11.15
אבל לא בזה שמוזכר בנביאים
שונא קוקניקעס23.11.15
7
אין מה לעשות.הדברים נכונים וברורים.האמת לאמיתה.
שלמה22.11.15
6
השנאה לספרדים נובעת מגזענות טהורה ההתנגדות למתנחלים נובעת מחנופה לשמאל
שי22.11.15
5
לעבוד על זה?
אסתר25.11.15
4
בס"ד שלום לך דב המסית והמחריב את בית המקדש בשנאת חינם ולשון הרע. מבודדים הפכת את הימין והדתיים לשורפי מסגדים? תתבייש לך. תפסיק לבלבל את המוח הר הבית זה רק תירוץ שלהם ואתה נותן להם כח. אינתיפאדה ראשונה בגלל הר הבית? לא . והייתי בה כחייל בעזה וכמעט נהרגתי שם ובחסדי השם ניצלתי וברכתי הגומל. באיזה זכ
אברהם22.11.15
3
ותתקן את עצמך מאשר לחפש כל הזמן פגמים באחר!!!
יוסף1357922.11.15
2
אתה מדבר על אלימות בימין הציוני הדתי? אצלנו לא זורקים ביצים ולבן על רבנים ולא שורפים את דלתו ביתם. אצלנו לא לא זורקים מן החלון חפצים של בחורים ש"פלשו" לחדר שלא שייך לקליקה שלהם. ואצלנו אין כינויים כגון "שונאים" ו"מחבלים", וגם לא מאיימים, מחרימים ומפטרים מי שרחמנא ליצלן מעדיף לבחור בעצמו את "גדול הדו
דתית וציונית ימ22.11.15
"במשך תקופה ארוכה הימין היהודי הדתי השתולל ללא מענה. שרפו מסגדים. שרפו כנסיות. עקרו מטעים. השתלטו על קרקעות. המשיכו בבנייה בהתנחלויות. שרפו ערבים. הייתה שתיקה רועמת. אף אחד לא נתפס." זה לא נכון?
ירושלמי22.11.15
1
מה לעשות בשני העניינים הללו הוא צודק !!! והדברים ידועים לכל !
והדברים ידועים28.11.15
אולי גם יעניין אותך
בארץ

התחזית: ירידה בטמפרטורות; גשם בצפון, רוחות בדרום

כיכר השבת | 06:21

"הזדמנות להודות לעם ישראל"         

הלוויתו של אליקים שלמה ליבמן הי"ד תתקיים מחר בחברון 

דודי בן חמו | 04.05.24

צפו בתיעודים

טייסת 'אלעד' הופעלה לראשונה: שריפות ענק בבקעת הירדן

קובי אטינגר | 04.05.24

ערב יום השואה

נתניהו לשורדי השואה על החטופים: "נחושים להחזיר את כולם"

יוני גבאי | 03.05.24

לא ייאמן

ומי יושב סביב שולחן המו"מ עם ישראל? הנציגים של ארדואן

יוני גבאי | 03.05.24
ש

תנופת פיתוח אדירה

הדרך הנכונה לדירה משלכם: עפולה הופכת ליעד נדל"ן אטרקטיבי למשפחות

כיכר בשיתוף ויסל נדל"ן | מקודם

"מטריף את הדעת"

חופש הביטוי? זה העונש שקיבל נכה על מייל נגד אסתר חיות

דוד הכהן | 03.05.24

לא היה רוב

ראש המוסד וראש השב"כ נגד ההצבעה על סגירת אל ג'זירה

כיכר השבת | 03.05.24

עלילת שווא?

מתיישב סירב למסור מידע - ונעצר בחשד ל'רצח פלסטיני'

דוד הכהן | 03.05.24

בשכונת גילה

ירושלים: פצועים חולצו משריפה שפרצה בבניין מגורים גבוה

דוד הכהן | 03.05.24
ש

מודל מנצח

להיות בעל עסק בינלאומי בלי סחורה ושילוח

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם

החשוד נעצר

חשב שהקטינה צוחקת עליו - ותקף באלימות את אביה

קובי אטינגר | 03.05.24

אכיפת עבירות התנועה

תפסו משאית עם חריגת משקל של 66.2 אחוז מעל המותר

קובי אטינגר | 03.05.24

מזג האוויר

התחזית: הגשם יתפשט בהדרגה מהצפון גם למרכז הארץ

כיכר השבת | 03.05.24

כל עדכוני המלחמה

חשש בעסקת החטופים; הנייה חזר לקטר; הרוגים בעיר רפיח

כתבי כיכר השבת | 03.05.24
ש

חצי מחיר מתל אביב

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף בריטניה ישראל | מקודם

בשורה נוראה

בבארי הודיעו: החטוף דרור אור שילדיו שוחררו מהשבי - נרצח

מישאל לוי | 02.05.24