כיכר השבת

משפט החייל היורה

סא"ל דוד שפירא העיד: "חשתי שאלאור עזריה לא אומר אמת"

הקצין שפיקד על החייל היורה, נחשב ליקיר המגזר הדתי-לאומי עוד מאז שהסתער על המחבלים בפיגוע הקשה בישיבת מרכז הרב לפני 8 שנים. היום, בקושי מסוג אחר, הוא ניצב מול אלאור (בארץ)

30
אלי רוטמן | כיכר השבת | ו' בתמוז | 12.07.16
סא"ל דוד שפירא בבית הדין
סא"ל דוד שפירא בבית הדין (צילום: מוטי קמחי, ynet)

משפטו של סמל אלאור אזריה - החייל שמואשם בהריגת מחבל פלסטיני בחברון - התחדש היום (שלישי) בבית הדין הצבאי ביפו. המפקד לשעבר של גדוד שמשון בחטיבת כפיר, סגן-אלוף דוד שפירא, הוא העד המרכזי היום. כזכור, בגרסתו המלאה והראשונית של שפירא ניתן היה למצוא נקודות דווקא לטובת אזריה. "למיטב זיכרוני לא עסקנו במצב שכזה של מחבל עם חגורת נפץ בהוראות הפתיחה באש", אמר המג"ד לחוקרי מצ"ח, "דיברנו על מה עושים במצב של סכנת חיים אך בפירוט של סכנת חיים לא ציינו את אופציית חגורת הנפץ".

היום מול בית הדין, התחיל שפירא, שמשמש כיום כמפקד גדוד בבה"ד 1, בציון הקושי של הלוחמים בתעסוקה המבצעית בחברון, ואז הדגיש בנוגע לנאשם כי "אלאור בלט בפלוגה, והשקיע לאורך כל המסלול וגם באימון. אלאור נבחר כמצטיין פלוגתי, ולכל אורך הדרך התגלה כאחד החיילים הטובים ביותר בגדוד, ללא אירועי משמעת. הוא השקיע בכל פלוגה שאליה תרם. בתקופה שלפני התקרית", סיפר שפירא, "האב צ'רלי התקשר אליי ואמר לי שהוא מזהה מצוקה מאלאור בגלל עומס גדול מהתפקיד החדש שהוטל עליו, הוא אמר לי שירד לו החיוך מפניו. העובדה שהוא גם היה קשר וגם חובש פלוגתי השפיעה עליו".

"הדיווח הראשוני היה על חייל פצוע, מחבל פצוע ומחבל הרוג", סיפר שפירא ביחס לאירוע עצמו. "ההנחיה של מפקד חטיבת יהודה הייתה לפנות את המחבלים כמה שיותר מהר, בין אם הם חיים ובין אם הם מתים וכך הנחיתי את המ"פ. כשהגעתי לזירה שני המחבלים נראו לי די גמורים. המ"פ תיאר לי את תמונת המצב על הפיגוע. הוא לא תיאר לי באותו שלב את הירי של אלאור. חילקתי את הכוחות בזירה לבידודה ופינוי שני המחבלים. כשחלפתי על יד שני המחבלים לא ראיתי דבר שמצריך 'זיכוי חבלן' ולכן הנחיתי לפנותם מהזירה".

עוד הוסיף שפירא, כי "בזמן שנתתי את ההנחיות, המח"ט פנה אליי ואמר לי שקיבל דיווח מרבש"צ היישוב היהודי על ירי חריג מאוחר יותר שבוצע על אחד המחבלים וביקש שאבדוק זאת. שאלתי את המ"פ בכלליות אם היה משהו חריג אחרי הירי במחבלים, והוא אמר לי שהאירוע חריג יותר ממה שאני חושב. הוא תיאר בפניי שתחילה הוא התעסק במרחב החיצוני לבידוד הזירה ובשלב הבא הוא הספיק לראות תנועות של המחבל וכמה שניות לאחר מכן, עוד לפני שהספיק לעשות עם זה משהו, הוא רואה את גולגולת המחבל מתנפצת 60 ס"מ ממנו. אמרו לו שאלאור ירה. לפי המ"פ, אלאור אמר לו: 'הוא מחבל והוא צריך למות'".

"שעה וחצי אחרי האירוע שוחחתי אישית עם אזריה", העיד שפירא. "שאלתי אותו למה הוא ירה? אלאור ענה שהוא זיהה שהמחבל זז בראשו ושלידו הייתה סכין. שאלתי את אלאור, אתה היית קרוב אליו, למה לא ניגשת לבעוט את הסכין ממנו? אלאור השיב 'חשתי בסכנה'. אמרתי לאלאור שיש לי תחושה שהוא לא בדיוק אומר את האמת, כי סמוך לאירוע הוא אמר למ"פ משהו אחר לחלוטין. אלאור שתק. אמרתי לו שזה אירוע חריג של ירי במחבל פצוע ושהוא מושעה מתפקידו עד לסיום הבירור. זה אירוע חריג כי הירי בוצע לא בשלב הראשוני של האירוע שבו הכוח הותקף אלא בשלב שבו המחבל לא היווה איום, לכן הירי הזה היה במחבל פצוע שלא היווה סכנה".

"אלאור לא דיבר איתי בשיחה הזו על חשש ממטען אלא רק על חשש מסכין שהייתה מונחת סמוך למחבל", הדגיש סא"ל שפירא בעדותו. "אף אחד לא התריע בפניי על חשש למטען. לא זיהיתי דבר חריג מכיוון המחבלים. אלאור דיבר על חשש מסכין ולא על חשש להפעלת נשק. הוראות הפתיחה באש מבדילות בין זיהוי ודאי של מטען לבין חשש ממטען".

עו"ד אייל בסרגליק, הסנגור (מטיח בשפירא): "אין כל ספק שלא הכנת ולא דיברתם על הסוגיה של התמודדות עם מטען". על כך השיב המג"ד: "מעבר על הוראות הפתיחה באש בפני החיילים וההדגשה הייתה על פתיחה באש רק במצב של אמצעי, כוונה ויכולת והיא ממצה באופן מספיק בשביל שחייל יידע אם מותר לו לפתוח באש כתוצאה מסכנת חיים".

שפירא לא נותר חייב והוסיף: "אני כמו יהודי טוב עונה על השאלה". בסרגליק טען כנגדו: "אתה הופך את המילים מעדותך במצ"ח 'לא עסקנו בעניין חגורת נפץ', לבין אמירתך היום על 'לא הדגשנו את הנושא". ושפירא השיב: "אני לא רואה בזה בעיה, אמרתי זאת גם פה וגם פה. אין לי צל של ספק שבמהלך החודשיים שבהם היינו בגזרת חברון לפני האירוע אלאור היה נוכח לפחות בתדריך אחד של הוראות פתיחה באש. האיומים המרכזיים שבהם עסקנו בתדריך לפני כל משימה היו דקירה וירי. גם אם הייתה סכין בסמוך, הירי לא היה מוצדק מכיוון שאלאור יכול היה להרחיק את הסכנה ללא הירי. בכל ההתייחסויות שלי לחיילים דיברתי על החריגה בהוראות הפתיחה באש בירי כלפי מחבל פצוע".

תוכן שאסור לפספס
30 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
20
לאלאור היה חשש ממטען. פוחדים ממקרים כמו אורי בינמו ז"ל שהרים את החולצה של המחבל. בגלל הנהלים של צה"ל . ה' יקום דמו.
הייתה לך תחושה?15.07.16
19
בוגדים בקב"ה בתורה בעם ישראל ובצה"ל!
משיח12.07.16
18
גם אם חש סכנה וגם אם לא מגיע למחבל למות וביחס למצ"ח אני מבין שחש סכנה אלאור העם איתך ימח שמו של האיש שטוען שאלאור פשע שיעשו משאל עם העם בעד ירי ולא נטרול ירי בראש כשצרלי אביו של אלאור אמר שתופרים לבנו תיק התביעה אמרה הסתה כדור בראש הכי תקליט ואני לא מסית זה דיבורים מיותרים יש לנקוט באמצעים ולעשות
ביתר בדם12.07.16

הצגת כל התגובות

17
קיבלת מספיק התראות מהאבא כדי להבין שצריך לבדוק אם החייל כשיר לפעילות מבצעית. כואב לשמוע את ההקלטות של האבא וכואב עוד יותר לדעת שהיה צורך להקליט. בנוסף, כחובש כיפה מצפים ממך להבין שתחושתך אינה ראיה. השאלה היא מה חש החייל - האם הוא חש סכנה - אינך יכול לענות עליה במקומו.לא היית במקומו. לא היית חייל סדי
עצובים14.07.16
16
זה ממש לא משנה מה אלאור היקר אמר או לא אמר. מחבל צריך להרוג! נקודה!
איש יהודי12.07.16
15
יש אנשים שנכנסים להלם 😫ואובדי עצות 😫תגיד תודה שלא נרצח אף חייל👺 (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם12.07.16
14
לאלאור היה חשש ממטען. פוחדים ממקרים כמו אורי בינמו ז"ל שהרים את החולצה של המחבל. בגלל הנהלים של צה"ל . ה' יקום דמו.
הייתה לך תחושה?15.07.16
13
מי היו המפקדים שעמדו בראש החץ ההתקפי של גירוש יהודי גוש קטיף ? מפקדים עם כיפה סרוגה. תמיד. אלה הכלבים הנאמנים ביותר של שלטון והצורך שלהם להוכיח נאמנות לשלטון/למדינה/לחוקי המדינה עולים על כל שיקול מוסרי ערכי דתי יהודי. אלה הכלבים של מדנית ישמעאל. אלה שמתפללים בכל שבת בבוקר את הטקסט הנואל של ש"י עגנון
אייל להב12.07.16
שכחת לציין את כל השנאה שהביאו עלינו מכל אומות העולם!
יודי12.07.16
12
אם החוק הרקוב של המדינה יגדיר שכל מחבל דמו בראשו לפני או אחרי פיגוע מנוטרל או מטורלל אז ברור שיעזבו את אלאור לנפשו. אבל כאשר החוקים מעוותים ונוסיף לזה גם את הפחד "מה יאמרו בעולם" קיבלנו את בית המשפט של סדום ועמורה! הרי לפי חוקי התורה אין כאן בכלל שאלה מצווה להרוג את המחבל. הייתי שואל את אותם צבוע
שליח-מצווה13.07.16
11
יה"ר שיקויים בך דין עדים זוממים כאשר עשה כן יעשה לו, לך ולזרעך
אבנר12.07.16
10
להעיד כמה שיותר טוב לאלאור והדגיש איזה חייל מצטיין הוא, אבל הוא לא שקרן, ומה שהוא כבר אמר למצ"ח הוא לא יכול פתאום לשנות. בתחילת המשפט הוא לחץ את היד של אלאור ואיחל לו הצלחה ובמהלך המשפט הוא חייך אליו ואמר שהוא חייל מעולה וכו'.
אני12.07.16
לפי מה שפורסם בתקשורת, אמר דברים קשים על סמך תחושתו (לא ראיה) ולא ענה ברור לשאלה האם הכין את חייליו לתרחיש של מטען חבלה. הוא מפקד. ומצפים ממנו ליותר מלחיצת יד.
שמעתי את ההקלטו14.07.16
9
כל המפקדים התאספו במרתף בירה בשיינקין בתל אביב והחליטו שהחייל היורה - ברוך יהיה. הוא קרבן טוב על מזבח השמאל. במדינה אחרת היו מפקדים עם כיפות עוזבים את צה''ל.
שמשון המסכן12.07.16
8
עבודתו. הוא צריך פרנסה למשפחתו וברור לו כי אם יעיד לטובת החייל-הוא יפוטר. ניסיון הכסף -הוא ניסיון קשה בזמננו ועצוב לראות ששפירא לא עומד בזה.
המשך בפנים...12.07.16
7
ע-ם י-ש-ר-א-ל א-י-ת-ך אלאור
אוהד12.07.16
6
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
1, אל תדבר אם אתה לא יודע!!12.07.16
5
מדינה מרושעת.
די לטמטום14.07.16
4
של המח
רוצה קידום12.07.16
3
שימו לב למשפט הבא, ציטוט מתוך דבריו של הקצין ההזוי הזה: "המחבל לא היווה איום, לכן הירי הזה היה במחבל פצוע שלא היווה סכנה". מחבל בכל מצב מהווה סכנה! כבר לימדונו חכמינו :"כל המרחם על אכזרים סופו להתאכזר .." אליאור נהגת בחוכמה יהי רצון שהקב"ה ישים בליבם של השופטים לב נכון לעשות משפט צדק. פעלת בגבו
עדן 18.07.16
2
אל-אור עזר-יה' רק ה' יוציא אותך לאור ויהיה לך לעזר. עלה והצלח ותהיה חזק! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רות12.07.16
1
בטוח שמשמים ישלמו וינקמו במי שמלכלך על החייל כמו שבוגי השפל נזרק החוצה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ישראל12.07.16
ומה זה קשור לדת בכלל?? אני אישית נפגעתי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
וולף 12.07.16
אולי גם יעניין אותך
בארץ

מאות במעמד הקבלת פני רבו בציונות הדתית | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מעמד "הצעקה" נחשף

ערב פסח, חצות לילה: מאות עמדו בלב החווה המסתורית, צעקו להשם ותקעו בשופרות

ישראל שפירא | 26.04.24

ההסלמה הביטחונית

המחבלים של אבו מאזן תיעדו: פיגוע ירי ליישוב בעמק חפר

ב. ניסני | 26.04.24

כניסה מצומצמת

לראשונה מתחילת המלחמה: המשפחות השכולות נכנסו לקבר יוסף 

כיכר השבת | 26.04.24

בעודו פסול נהיגה

בפעם השישית: הנהג נתפס נוהג ללא רישיון; יוגש נגדו אישום

קובי אטינגר | 26.04.24
ש

מרגש • צפו בראיון

התפילין של הזולת: סיפורים מרגשים מפרויקט החיבור בין יהודים

אסף מגידו | מקודם

מורדמת ומונשמת

לוחמי האש שמעו קריאות מחלון הבית הבוער וחילצו לכודה

דוד הכהן | 26.04.24

מזג האוויר

התחזית: מהפך. אחרי השרב הכבד - עכשיו התור של הגשם

כיכר השבת | 26.04.24

השרים יכריעו

20 חטופים, עצירת רפיח: מתווה חדש לעסקה שנידון בישראל

דוד הכהן | 25.04.24

"חילוץ רפואי דחוף"

נפל מגובה: ילד בן 7 חולץ במסוק | צפו בתיעוד מנחל עמוד

בני סולומון | 25.04.24
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים

האברך הזה קנה בית בבניין מפואר בגוש דן >>

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם

0.3 מעלות יותר

נשבר שיא החום בתל אביב | השיא הקודם נקבע לפני 85 שנה

יוסי נכטיגל | 25.04.24

דפק בקבוק זכוכית על ראשו

תיעוד: תקף קשיש שהעיר לו ברחוב ואיים; אני חייל של מולנר

בני סולומון | 25.04.24

בשל הוצאת צווי מעצר בינ"ל

סמוטריץ' לנתניהו: "לנתק כל קשר עם הרש"פ ולהפיל אותה"

קובי אטינגר | 25.04.24

זה הטיפ שנתן לצרכנים

יוקר המחיה פה הזוי? רמי לוי מפנה אצבע: "המדינה אשמה"

בני סולומון | 25.04.24
ש

10,000 דונם

פארק הירקון בפ"ת? הכירו את מתחם הנדל"ן הכי מדובר בענף

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

מצננים את בעלי החיים

ארטיק לחיים החמור: כך מתמודדים בספארי עם השרב | תיעוד

מישאל לוי | 25.04.24