כיכר השבת

חרדים באקדמיה?

המל"ג נזף בשני מוסדות בגין מסלולי נשים

המכללה ההנדסית עזריאלי ומכללת אחוה ננזפו על הקמת מסלולים לנשים בלבד. במל"ג טענו כי ניתן לפתוח מסלולים כאלה רק במוסדות ייעודיים. מכללת עזריאלי אף נקנסה (בארץ)

9
דניאל הרץ | כיכר השבת | י"ד באב | 18.08.16
אילוסטרציה, למצולמות אין קשר לנאמר בכתבה
אילוסטרציה, למצולמות אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: כיכר השבת,)

רוצים חרדים באקדמיה? כן, אבל רק בתנאים מסוימים. במועצה להשכלה גבוהה (המל"ג) טוענים כל העת כי הם מעוניינים להרחיב את כמות החרדים באקדמיה, אך פועלים בכוח כדי למנוע מהם את התנאים המתאימים ולצמצם את מקומות הלימוד למוסדות ייעודיים.

המועצה להשכלה גבוהה הענישה ונזפה בשני מוסדות אקדמיים שהפרידו בין נשים וגברים. המכללה האקדמית להנדסה עזריאלי בירושלים נענשה, לאחר שזו פתחה תכניות לימודים בהנדסה פרמצבטית ובהנדסת תעשייה וניהול במסלול ייחודי לנשים בלבד, ואילו המכללה האקדמית אחוה, שפתחה מסלול לימודים לתואר ראשון בפסיכולוגיה לסטודנטיות בלבד, ננזפה ונדרשה לבטל את תכנית הלימודים. המוסד האחרון לא נענש משום שזו "הפרה ראשונה של המכללה".

החלטות שהתקבלו במל"ג אוסרות על פתיחת תכניות לימודים בהפרדה מגדרית. "אין מקום לאפשר פתיחת תכניות שיש בהן הדרה של קבוצות אוכלוסייה על בסיס דת, גזע או מין", לשון הקביעה. רק במקרים מיוחדים ובמוסדות המיועדים לאוכלוסייה החרדית מאשרת המל"ג פתיחת מסלולים שכאלה, אך לא בתוך מוסדות רגילים.

על פתיחת שתי תכניות לימודי הנדסה לנשים בלבד הודיעה המכללה האקדמית להנדסה לפני כשנה. "ישראל של היום צריכה נשים בהנדסה", נכתב במודעת פרסומת של התכנית, "בואי להשתלב בתחום המבוקש בישראל בתכנית ייחודית לבנות". באחוה הציעו לסטודנטיות להירשם לתואר ראשון בפסיכולוגיה במסלול שבו ילמדו אך ורק נשים כשהם מגייסים את אשת הרב הראשי, הרבנית ציפי לאו כפרזנטורית של התכנית.

על פי הדיווח בוואלה, הוועדה לפיקוח ואכיפה של המל"ג החליטה לפני כמה חודשים לנקוט בצעדים נגד מכללת עזריאלי וכסנקציה נגדה החליטה "שלא לאשר פתיחת תכניות לימודים חדשות" במכללה, עד סוף שנת הלימודים הנוכחית. במכללת עזריאלי ערערו על ההחלטה אולם לאחרונה דחתה מליאת המל"ג את הערעור והותירה את העונש על כנו. "המוסד הפר את החלטת המל"ג בנושא תכניות לימודים בהפרדה מגדרית לאוכלוסייה הכללית, תוך התעלמות בוטה מהנחיות מפורשות שנשלחו אל המוסד יותר מפעם אחת", נכתב בהחלטת המועצה.

המל"ג דרשה גם הבהרות ממכללת אחוה, שהודיעה בתגובה כי היא חדלה מפרסום התכנית ומרישום סטודנטיות אליה. הדבר נרשם בפני המועצה כ"הפרה", אולם אחווה לא נענשה, "מאחר שמדובר בהפרה ראשונה של המכללה, הנדונה בוועדה. המועצה נמנעת בעת הזאת מנקיטת סנקציה כלשהי".

המל"ג מתנגדת עקרונית להפרדה בין גברים ונשים באקדמיה, אולם מאפשרת זאת לחרדים בלבד. במרץ 2015 החליטה המועצה לאסור על הפרדה. "בבסיסה של מערכת ההשכלה הגבוהה עומדים ערכים של שוויון, פלורליזם ושמירה על כבוד האדם. לימודים בהפרדה מגדרית הם חריג ומתקיימים רק במוסדות שיועדו לכך מלכתחילה, או במסגרות המיועדות לאוכלוסייה החרדית", נקבע.

עוד נאמר בחלטה כי "ככל שאין המדובר במקרים הנ"ל, אין מקום לאפשר פתיחת תכניות שיש בהן הדרה של קבוצות אוכלוסייה על בסיס דת, גזע או מין". למוסדות שקיבלו היתר לקיים תכניות לימוד בהפרדה מותר לקבל אך ורק סטודנטים שלמדו בתיכונים או בישיבות המוגדרות חרדיות ברישומי משרד החינוך.

מהמכללה האקדמית אחוה נמסר בתגובה: "במכללה לא פעלה או פועלת תכנית לימודים לתואר ראשון בפסיכולוגיה לנשים בלבד. המכללה פנתה למל"ג בבקשה לבחון קיום תכנית כזו במכללה. הבקשה הוגשה לאגף המתאים ואנו ממתינים לתשובה".

מהמכללה האקדמית להנדסה עזריאלי לא נמסרה תגובה.

תוכן שאסור לפספס
9 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
6
כנראה שבמכללות הללו מקבלים "חרדיות" שלא למדו במוסדות "חרדיים". כי מוסדות המח"ר שהמל"ג הקים מיועד לנשים ובנות חרדיות שמופיעות במשרד החינוך שלמדו רק במוסדות חרדיים, משמעותי שחוזרות בתשובה או "מתחרדות" לא יכולות להתקבל למח"ר, המל"ג טוען שהם היו מגיעות ממילא לאקדמיה.. רעים! מה הכפת להם שבעזריאלי או אחוה
אסתי18.08.16
5
ידוע שרק 25% מבנות הסמינר שלומדות "הנדסאים" מוצאות עבודה בתחום ההיטאק. מתוך 800 בנות בית יעקב שלומדות מסלול הנדסאים רק 200 מוצאות עבודה! לעומת 100% שלומדות לתואר בהנדסה ובמחשבים שמוצאות כולן עבודה ובשכר כפול! אז מה כעת? אם יסגרו את עזריאלי יום יבוא ויסגרו את שטראוס? את דעת? תבונה? אופק? חבל מאוד!!
פרידה18.08.16
4
מכללת נתניה ביטלה מסלול תואר שני לחרדים לאחר שכבר הסתיימה ההרשמה וכבר שילמו בגלל התערבות המלג על ההפרדה חד משמעי זו מלחמה לא לתת לחרדים דריסת רגל
אריק18.08.16

הצגת כל התגובות

3
לא מבין בכלל מה הבעיה שלכם?? הם רוצים שלימודים בהפרדה יתקיימו רק במוסדות המיועדים לכך! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד18.08.16
2
לא להאמין שככה מתנהגים במדינה שלנו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אנונימי18.08.16
1
תנועת בני תורה בהנהגת מרן ראש הישיבה הגר"ש נגד אקדמיה לגברים ולנשים. תנועת רגל לתורה בעד אקדמיה לגברים בהפרדה בושו והיכלמו אנשי רגל לתורה הפשרנים.
יענקי18.08.16
אולי גם יעניין אותך
בארץ

שליש מחברי הממשלה בהפגנה סוערת מול משרד נתניהו

דוד הכהן | 12:33

מזג האוויר

התחזית: ירידה בטמפרטורות; גשם בצפון, רוחות בדרום

כיכר השבת | 06:21

צפו בתיעודים

טייסת 'אלעד' הופעלה לראשונה: שריפות ענק בבקעת הירדן

קובי אטינגר | 04.05.24

ערב יום השואה

נתניהו לשורדי השואה על החטופים: "נחושים להחזיר את כולם"

יוני גבאי | 03.05.24

לא ייאמן

ומי יושב סביב שולחן המו"מ עם ישראל? הנציגים של ארדואן

יוני גבאי | 03.05.24
ש

טכנולוגיה חסכנית

כך תתחילו את הקיץ עם עו"ש מאוזן- חודש ראשון חינם>>> 

כיכר בשיתוף רייז אפ | מקודם

לא היה רוב

ראש המוסד וראש השב"כ נגד ההצבעה על סגירת אל ג'זירה

כיכר השבת | 03.05.24

בשכונת גילה

ירושלים: פצועים חולצו משריפה שפרצה בבניין מגורים גבוה

דוד הכהן | 03.05.24

אכיפת עבירות התנועה

תפסו משאית עם חריגת משקל של 66.2 אחוז מעל המותר

קובי אטינגר | 03.05.24

מזג האוויר

התחזית: הגשם יתפשט בהדרגה מהצפון גם למרכז הארץ

כיכר השבת | 03.05.24
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

בשורה נוראה

בבארי הודיעו: החטוף דרור אור שילדיו שוחררו מהשבי - נרצח

מישאל לוי | 02.05.24

"נשות האברכים"; מקלב במטה הארצי של מערך הכבאות

דודי בן חמו | 02.05.24

אירוע חריג

ניסה לתקוף את שיירת ראש הממשלה בתל אביב - ונעצר

יוני גבאי | 02.05.24

"בזכות שלד של עטלף"

פריצת דרך אחרי עשור: מתי באמת נבנתה החומה בירושלים?

יוסי נכטיגל | 02.05.24
ש

זה עובד!

ישראלים רוכשים אתרים וגוזרים "שכר דירה"

כיכר בשיתוף דיגיטל פרופטי | מקודם

ודווקא סמוך ל'עצמאות' | טור

השנה נקרא פעמיים – הציונות הביאה את הגאולה

אריה יואלי | 02.05.24