כיכר השבת

מזעזע ומטריד

חוקרי השב"כ חושפים את העינויים בחקירות

שיחה מוקלטת של חוקרי השב"כ אותה מפרסם 'הארץ' חושפת את שיטות החקירה האלימות בהן נוקטים החוקרים במהלך חקירות כשהם מפרטים את שיטות הפעולה (חדשות, בארץ)

60
דניאל הרץ | כיכר השבת | כ"ו בטבת | 24.01.17
פעילי הימין במצגת מחאה על עינויי השב"כ
פעילי הימין במצגת מחאה על עינויי השב"כ (צילום: הדס פרוש)

במשך שנים התכחשו בממסד הישראלי לנעשה בחדרי החקירות של השב"כ. לפני כשנה עם פרשת אסורי דומא החלו להתפרסם דיווחים על עינויים קשים שהגיעו לידיעת הציבור ואף עוררו הפגנות ומחאה, אך עדיין מדובר בנושא שנמצא תחת אפלה גדולה.

מי שחוו את נחת זרועם של החוקרים ידעו לספר על שיטות שונות, החל מצעקות באוזן, דרך מכות ועד כפיית תנוחות מכאיבות לאורך הזמן. עד היום, נשמעו אותם תיאורים של המתלוננים בלבד. אבל בשיחה שניהלו באחרונה חוקרים, בנוכחות מספר עדי שמיעה על פי הדיווח של חיים לווינסון ב'הארץ', הפכו אותם סיפורים למוחשיים יותר: ניתן היה לשמוע בגוף ראשון מה נעשה בעינויים של חשודים בפרשות מרכזיות, מי מאשר את הפעולות ומה התועלת שלהן לחקירה.

זה לא כמו בגוואנטנמו, הסביר באותה השיחה נ', חוקר בכיר לשעבר שבסמכותו היה לאפשר מעבר לאמצעים מיוחדים, כהגדרתו. אנחנו לא מעמידים את הנחקר ערום במינוס 10 מעלות, הוסיף. האמצעים שננקטים בישראל, לדבריו, נבחרים בקפידה כך שמצד אחד לא ישאירו נזקים או סימנים, ומצד שני יהיו מספיק אפקטיביים כדי לשבור את רוחם של הנחקרים.

על פי החוקרים אותם מצטט 'הארץ' האמצעים בהם עושים שימוש בחקירות הם מחושבים ואכזריים במיוחד:

סטירות: ניתנות בעוצמה מדודה, כשהמטרה היא לא לפגוע באיברים רגישים כמו אף, אוזן, גבה ושפתיים. פני הנחקר מכוסים.

הטיית גב: הנחקר יושב על כיסא בלי משענת כשגפיו אזוקות והחוקרים כופים עליו להטות את גבו כלפי מטה.

משיכת חולצה וצעקות: אחד החוקרים אוחז בחולצת הנחקר, מושך אותו אליו וצועק עליו.

כריעה: הנחקר כורע על ברכיו לנגד הקיר כשידיו אזוקות והחוקרים כופים עליו להישאר במצב זה.

הרמת ידיים – הרמת הידיים עד גובה הכתפיים כשהן אזוקות מאחורי הגב.

מאז שא' התלונן על העינויים בחקירתו, התלונה עדיין בטיפול. "הושיבו אותי בחקירה על כיסא, שמו לי כיסוי עיניים, אני לא יודע מי, העיף לי סטירה כזו שעף לי כל הראש", תיאר בפני הממונה על בדיקת תלונות נחקרים. "לא ראיתי אבל נדמה לי שזה היה עם כף היד. לאחר מכן הושיבו כשגבי לא נשען על גב הכיסא, הייתי אזוק, מקדימה ישב חוקר בכיר צמוד אלי שהרגליים שלו תופסות את הרגליים שלי ודחף אותי למצב חצי שכיבה. בשלב מסוים לא יכולתי להחזיק יותר, כאבו לי שרירי הבטן, ירדתי עד הסוף כמו קשת והכל מתחיל לכאוב. תוך כדי זה שהייתי מוטה לאחור ספגתי אגרופים, אני חושב לתוך הירך שלי. זה קרה במשך מספר שעות, מטים את הגב שלי אחורה, מעלים קצת לשנות תנוחה. בשלב מסוים התחלתי לבכות, צרחתי ובכיתי מכאבים".

תיאור זה מתאים לתיאור אמצעי החקירה המיוחדים שעליהם דיבר החוקר נ'. סטירות הן האמצעי הראשון שהוא מנה. לדבריו, עוצמת הסטירות אינה הגבוהה ביותר האפשרית אלא עוצמה מדודה, כשהמטרה היא לא לפגוע באיברים רגישים כמו אף, אוזן, גבה ושפתיים, ופניו של הנחקר מכוסים בכיסוי עיניים כמו בטיסות. הוא הסביר בשיחה כי כיסוי העיניים הוא אמצעי בטיחותי, כדי שהנחקר לא יראה שהולכים לסטור לו ואז יזיז את ראשו ויפגע באיברים חיוניים. גם הטיית הגב לאחור לא נפקדה מהתיאורים של נ'. הנחקר יושב על כיסא בלי משענת, וחוקרים כופים עליו להטות את גבו בזווית כלפי מטה, ידיו אזוקות מאחורי גבו ורגליו אזוקות, פירט. אחד החוקרים מונע מהנחקר להזדקף. בתנוחה זו הנחקר צריך להפעיל את שרירי הבטן כדי להחזיק מעמד.

ומה באשר לבכי ותלונות על כאב? גם אלה לא נפקדים מדברי נ'. כאשר חוקרים מאלצים אדם לכרוע על ברכיו עם גבו אל הקיר, כשידיו אזוקות, הוא נכפה להישאר במצב זה לאורך זמן. אם הנחקר נופל — מרימים אותו בחזרה לתנועה המכאיבה, אמר נ'. וגם אם הוא בוכה, מתחנן על נפשו או צועק החוקרים ממשיכים בשלהם.

חוקר בכיר אחר שהשתתף בשיחה המדוברת, התייחס בדבריו לתשתית המשפטית המאפשרת את השימוש באמצעים האלימים. לדבריו, בהתאם ל"הגנת הצורך", כאשר חוקר מבין שזו הדרך שלו לסכל או למנוע פיגוע בחיי אדם, הוא עושה שימוש בזה כדי לקבל את המידע. מבחינת היררכיית האישורים, אמר, על החוקר עצמו לבקש את האישורים הנדרשים להפעלת האמצעים, כשהוא מגיע עד למעלה. עם זאת, לדבריו, במקרים דחופים כמו מחבל מתאבד שעומד להתפוצץ, יכול החוקר עצמו להפעיל את האמצעים בשטח גם בלי אישורים. בהינתן הסכנה לחיי אדם, ניתן יהיה להחיל רטרואקטיבית את הגנת הצורך.

בשיחה שקיים נ', הוא התייחס גם לחלק מהאמצעים הללו. למשל, הצעקות. לדבריו, לעתים יש צורך לאחוז בחולצת הנחקר, למשוך אותו לכיוון החוקר ולצעוק עליו. שיטה אחרת שעלתה בשיחה היא הרמת ידיים — על הנחקר להרימן עד גובה הכתפיים, כאשר הן אזוקות מאחורי גבו. מהשיחה עולה כי החוקרים מודעים לכאבים הנגרמים לנחקרים כתוצאה מהתנוחות. חלק אף ניסו זאת על עצמם ומצאו שהתנוחות לא קלות, שקשה להחזיק בהן מעמד, ושמניסיונם בחקירות נמצאו לא נעימות.

בשיחה המתועדת הדגיש נ' כי צריך להבהיר לנחקר, שחקירה היא לא בהכרח רק שאלות ותשובות. צריך שיהיה ברור שכדי לקבל תשובות, ניסיונות השכנוע לא יהיו רק מילוליים.

תוכן שאסור לפספס
60 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
33
נאצים זה מה יש לי להגיד נאצים ! הם נאצים ואנחנו היהודים ילדי כאפות שעוד לא פירקנו את האירגון האנטישמי הזה .
ללא שם28.07.21
32
כל אחד יודה בהכל ככה. המטרה שלהם שאנשים יודו בדברים שלא עשו או רק במה שבאמת עשו? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
צדק07.02.18
שזה כזה יעזור בטח..
אוראור17.06.18
31
המרחם על אכזרים..........אם זה מישהו שעשה מעשה גני שלא יעשה למה שלא יקבל את המגיע לו????????? אם הוא נחקר ברמה כזאת כנראה הוא עשה פשע -התאכזר (לגנוב ממשהו זה אכזרי,לתכנן פיגוע-אכזרי וכ''ו) לא חוקרים ככה מי שלא עשה משהו מדי רע (לפעמים כן כשטועים ורק אז זה לא בסדר)
אבי24.01.17

הצגת כל התגובות

30
מזכיר את הענוים של שבויי סוריה 👺👺צריך לסגור את המחלקה הזאת זה בושה לעם ישראל בכל העולם מה שבטוח לא יהודים מתאכזרים ליהודים ממשלת ישראל תתעוררו😑😑😑 (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם24.01.17
29
הזו, כדי שאפסים כמוכם שיכלו ללכת באיזה פיגוע יפתחו את הפה, אפסים מאופסים.
יוב27.01.17
לא ליהודים שרק הגנו על עצמם , גועל נפש (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה27.01.17
28
רשעים ארורים אני מזועזע צריך להעמיד את החוקרים לדין באופן מיידי רשעים ארורים. !!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ארי24.01.17
27
חלאות המין האנושי מתעללים ביהודים
ציונים רשעים24.01.17
26
מפרק את החוקרים במכות בעיטות ונשיכות,
נמרוד27.01.17
25
כמה כנופיות נחשפו בגלל זה... עכשיו הבנתם למה דאע"ש מפחדים מהישראלים?? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מאיר25.01.17
תתבייש לך. אתה לא יהודי. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אברהם25.01.17
24
הדרך הזו מאפשרת לנחקרים להודות וחוץ מזה רובם שם ערבים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אסנתושש24.01.17
23
לצבאה המטונף
משה24.01.17
הצבא לא מטונף אלא מנהיגיו מטונפים
שג24.01.17
22
בחסות החוק
רובי 27.01.17
21
סה"כ שיטות חקירה לגיטימיות ביותר ונא לא לשכוח שהנחקרים הם בדרך כלל מחבלים ורוצחים, נו אז מה אתם רוצים שגם בשב"כ יפנקו אותם עם גלידת פיסטוק?? לא מספיק מתפנקים בכלא?? יאלללה עיתון הארץ שמאלני מפגר שלוחם של ארגוני "בצלם" למיניהם שבאים במוצהר להזיק לבטחון המדינה ובכל מדינה נורמאלית היו מזמן מעיפים אותם
ישראלי שפוי25.01.17
הבעיה שמפעילים את זה על קטינים במחלקה היהודית בשב"כ. רובם חפים מפשע, וגם האשמים זה בניסיון לצייר על הקיר בד"כ או במקרה הגרוע לגדוע עץ זית..
המחלקה היהודית 25.01.17
20
אתחלתא דגאולה תמשי כו לומר הלל על ראשית צמיחת גאולתינו משוגעים
יואל24.01.17
19
אם זה מה שהם מפרסמים, מי יודע עוד אלו עינויים סאדיסטיים הם נוקטים. הקב"ה ישלם להם כגמולם!!!
אמא24.01.17
18
קוראים לעצמם יהודים - בדיחה ממש לא מוצלחת - אילו היו יהודים אמיתיים - הם לא היו מתעללים ככה בנערים חפים מפשע.
אוראור13.04.17
17
רשעים ארורים
שוש24.01.17
כדי שתלכלך עליהם, חתיכת 000000
יוב27.01.17
16
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אנטי ציוני24.01.17
אני יודע, אין מה להשוות. ודי בזה.
היודע24.01.17
15
ילד בן 15, וזה מה שהוא עובר?! איך אתם לא מתביישים? איפה הלב שלכם? כמה ערבים זרקו אבנים, ולא עשו להם כלום!
האמת24.01.19
14
לצערי זה לא חדש החדש הוא שהעניין מתחיל להתגלות וטוב שכך
בן ציון25.01.17
13
ברור שאנשים יודו גם לפשעים שלא עשו בגלל עוצמת העינויים העיקר שהחוקרים יתגאו שהם חשפו את האמת והנאשם "נשבר" והודה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אלאור עזריה24.01.17
12
שהיהודים ילמדו מהערבים איך חוקרים
אלון04.09.22
11
צריך שיהיה פיקוח אמיתי. ולא סתם לומר שזה לצורך. אך במידת הצורך בפרט בהצלת חיי אדם. לפרק את הבן אדם במינון זה מצויין. ואם קשה לו אז הוא מוזמן לפתוח את הפה ולדבר... לך תדע כמה פיגועים נמנעו בגלל שיטה זו. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אליהו25.01.17
10
אבל כשעושים זאת ליהודים על עבירות פחות חמורות, זה בסדר.
יונתן15.03.19
9
רק הצדקה למשכורות שמנות של המחלקה היהודית בשב"כ-זה מה שעומד מאחורי זה. אם אין עלילות שווא על טרור יהודי כביכול, ממילא אין הצדקה למחלקה כזו ויש לסגור אותה=רק שאז לא תהיינה משכורות שמנות. הפיתרון להעליל על נערים עם פאות ארוכים ולהוציא הודאות שווא בעינויים.
מדינה גועלית!!25.01.17
8
לדעתי אסור להתעלל לא ביהודים ולא בערבים יש דרכים יותר פשוטות לתחקר בלי אלימות למדונו חזל מה ששנאוי עליך... אפשר להשמיע להם לדוגמא בווליום שמע ישראל או להבדיל מוצראט... או לתת להם מעט אוכל ומים ... ועוד
נתן 24.01.17
7
מדובר באנשים [כמעט כולם ערבים] שיכולים למנוע מוות ושכול ע"י מסירת מידע ונמנעים מכך. כל המרחם על האכזרים סופו שיתאכזר על הרחמנים.
מצדד24.01.17
6
חקירה זה לא עונש, הנחקר יכול תמיד לעשות את מה שאומרים לו ,ואז כל זה נחסך. בדרך כלל זה מסכל רציחות,אז זה הגיוני. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אלון24.01.17
5
אני שונאת את המדינה בה אני חיה אבל אין לי ארץ אחרת וגם לא אזרחות אחרת....
חני24.01.17
4
תמשיכו לומר הלל ע ל ראשית צמיחת גאולתינו משוגעים
יואל24.01.17
כולכם תינוקות , זוכרים איך סיים את חייו הרב עוזי משולם הי"ד בעקבות טיפולם של אלה ? הוא אמר ראשית צמיחת מוגלתנו ! כמה מוגלה עדין שותתת...
לורנס27.01.17
תשאל את סבתא שלך..
זוכר ולא שוכח25.01.17
3
השמצת השב"כ והמוסד ע"י הארץ נועדה לרחם על אכזרים. נכון שאסור להתאכזר לרחמנים ובכך חוטא השב"כ חטא גדול אך לא לזאת כיוון המשורר (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אראל24.01.17
2
נאצים
ארז21.09.23
1
רק איראן תעשה כאן סדר
איראן24.09.23
אולי גם יעניין אותך
בארץ

אחרי שנסגרו בארץ וגורשו: ההודעה של ערוץ 'אל ג'זירה'

יאיר טוקר | 08:25

הגשם חוזר 

הוציאו את המטריות: תחזית מזג האוויר לימים הקרובים 

ב. ניסני | 07:15

מהמטחים הקשים

צפון תחת אש; "הפגנות קפלן - משחק לעומת התכנון שלנו"

דוד הכהן | 05.05.24

מזג האוויר

התחזית: ירידה בטמפרטורות; גשם בצפון, רוחות בדרום

כיכר השבת | 05.05.24

"הזדמנות להודות לעם ישראל"         

הלוויתו של אליקים שלמה ליבמן הי"ד תתקיים מחר בחברון 

דודי בן חמו | 04.05.24
ש

מודל מנצח

להקים עסק דיגיטלי מניב: הכירו את סמרטה

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם

צפו בתיעודים

טייסת 'אלעד' הופעלה לראשונה: שריפות ענק בבקעת הירדן

קובי אטינגר | 04.05.24

ערב יום השואה

נתניהו לשורדי השואה על החטופים: "נחושים להחזיר את כולם"

יוני גבאי | 03.05.24

לא ייאמן

ומי יושב סביב שולחן המו"מ עם ישראל? הנציגים של ארדואן

יוני גבאי | 03.05.24

"מטריף את הדעת"

חופש הביטוי? זה העונש שקיבל נכה על מייל נגד אסתר חיות

דוד הכהן | 03.05.24
ש

קרקע למכירה ליד ירושלים?

זכות לדירה ירושלמית ב-140 אל"ש - ממש בהישג ידך

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

לא היה רוב

ראש המוסד וראש השב"כ נגד ההצבעה על סגירת אל ג'זירה

כיכר השבת | 03.05.24

עלילת שווא?

מתיישב סירב למסור מידע - ונעצר בחשד ל'רצח פלסטיני'

דוד הכהן | 03.05.24

בשכונת גילה

ירושלים: פצועים חולצו משריפה שפרצה בבניין מגורים גבוה

דוד הכהן | 03.05.24

החשוד נעצר

חשב שהקטינה צוחקת עליו - ותקף באלימות את אביה

קובי אטינגר | 03.05.24
ש

זה עובד!

ישראלים רוכשים אתרים וגוזרים "שכר דירה"

כיכר בשיתוף דיגיטל פרופטי | מקודם

אכיפת עבירות התנועה

תפסו משאית עם חריגת משקל של 66.2 אחוז מעל המותר

קובי אטינגר | 03.05.24