כיכר השבת

כולנו ליצמן

עושים את המוות: עליהום על עמדת ההלכה היהודית

יו"ר הסתדרות הרופאים שיגר מכתב זועם לליצמן במחאה על התנגדותו לקביעת מוות מוחי כמותו של אדם. "לא נשלים עם כך ששיקולים זרים ישפיעו על החלטות רפואיות". ליצמן לא נשאר חייב ומחזיר מכתב מנומק באמצעות ראש המטה בלשכתו: "כנראה שאתה לא רוצה לתת לעובדות לבלבל אותך". כל המסמכים (בריאות)

13
ניצן ארליך | כיכר השבת | ה' בכסלו | 22.11.09
ליצמן (פלאש 90)
ליצמן (פלאש 90)

פרשת קביעת מוות עפ"י ההלכה ומכתבו המפורסם של סגן שר הבריאות יעקב ליצמן בנידון, ממשיכה להכות גלים. בעקבות קביעת ליצמן שיש לאפשר למשפחות המבקשות לחכות לקביעת מוות יקירם רק לאחר הפסקת פעילות הלב ולא לפי מוות מוחי ולאור פרשת הילדה החרדית ב'שניידר' שיגר היום יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל ד"ר ליאוניד אידלמן, מכתב זועם לסגן השר.

"לפי החוק, הוכר מוות מוחי נשימתי על-פי ההוראות שקבע מנכ"ל משרד הבריאות והוא ייקבע על ידי שני רופאים בתנאים המפורטים בחוק", כותב יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל. אידלמן מתייחס לטענות לפיהן מנהל בית החולים שניידר לילדים קיבל שיחת טלפון מליצמן, בה הוא מבקש להמשיך ולטפל בתינוקת חרדית שנקבע לה מוות מוחי.

"נדהמנו לנוכח התבטאותך והשתלחותך כנגד רופאי בית החולים שניידר, אשר כל "חטאם" היה כי פעלו בהתאם להוראות חוק מוות מוחי נשימתי", כתב. "אין כל ספק כי הרופאים פעלו במקצועיות רפואית ואתית, ביושרה ובמסגרת הוראות החוק ולא היה כל מקום להתערבותך”.

עוד כתב כי "במדינה דמוקרטית ומתוקנת, סגן שר אינו מעל החוק ועליו לכבד הוראותיו, כמו גם את ההליך על פיו התקבל וזאת גם אם תוכן החוק מנוגד לעמדתו האישית. תמיד שמורה לך הדרך לשנות את החוק בדרכים המקובלות ובכל מקרה מצופה ממך לתת גיבוי מלא למערכת הבריאות שהנך עומד בראשה. דרישתך כי הרופאים ינהגו שלא בהתאם להוראות החוק הינה חמורה ביותר".

"לא נוכל להשלים עם כך ששיקולים זרים ישפיעו על החלטות רפואיות המתקבלות על פי אמות מידה מקצועיות ואתיות ואינן מושפעות, ואסור שתהיינה מושפעות, ממהלכים פוליטיים"."התערבותך הבוטה בהליכים רפואיים מהווה סכנה קיומית לבריאות הציבור והנה בעלת השלכות הרסניות על מערכת הבריאות. אנו נעשה ככל שביכולתנו למנוע זאת", סיכם ד"ר אידלמן את איגרתו לסגן השר ליצמן.

המכתב שהועבר במקביל לליצמן גם לכלי התקשורת, הפך לכלי בידי מבקרי סגן השר. בערוץ 10 תקפו הערב את ליצמן על כך שכביכול "איים" על רופאי 'שניידר' והכריחם לשמוע בקולו. למותר לציין שסגן השר ליצמן דוחה מכל וכל את האשמות השווא הללו.

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן השיב ליו"ר ההסתדרות במכתב תשובה משלו, שנכתב באמצעות חיים יוסטמן ראש המטה בלשכת סגן השר, במכתבו מעמיד יוסטמן את ד"ר אידלמן על דיוקו ולא בוחל מלעקצו על פזיזות התגובה כמו על חוסר ההיצמדות לאמת שבמכתבו, "מתוכן מכתבך ניתן ללמוד על להיטות חסרת התקדים לתקוף את סגן השר בכתובים, טרם השכלת לעשות את המינימום הנדרש מבן-אנוש ולשמוע את עמדת סגן השר ואת התייחסותו הספציפית לפרשה המדוברת. בהמשך ממשיך יוסטמן בחריפות וכותב: "אני יכול להבין כי מצאת בקעה נוחה להתגדר בה עם כניסתך לתפקיד ואולי סוף סוף גם למצוא כותרת או שניים... אבל כנראה שאתה לא רוצה לתת לעובדות לבלבל אותך. אני מאוד רוצה שלא להסיק מסקנות שזו היא דרך הפעילות המקובלת בהסתדרות הרפואית בישראל..."

לגופם של דברים דוחה ליצמן באמצעות ראש המטה שלו את האשמות השווא ומצטט את החוק האמור במלואו. יוסטמן כותב לד"ר ליאוניד אידלמן " החוק שבו אתה מנופף קובע כי במקרה והמשפחה מבהירה כי אלו הם אורחות חייו של החולה, הרי שהוא זכאי להארכת חייו "לא ינותק המטופל ממכשיר ההנשמה ולא יופסק הטיפול התומך ישירות בטיפול הנשימתי בו עד להפסקת פעולת הלב" - נכתב.

כאן מתייחס יוסטמן להיבטים ציבוריים נוספים אותם כלל סגן השר ליצמן בהחלטתו להכריז פומבית במכתב המפורסם בעד המשפחות המבקשות קביעת מוות לאחר הפסקת פעילות הלב, שאף מעוגן בחוק כאמור.

"בראייה כלל מערכתית טיפול תומך כזה יכול להועיל למערכת כולה ולאמון של הרבנים בה הרבה יותר מאשר מהלך של 'יקוב הדין את ההר'. חלק מתפקיד סגן השר הוא למנוע התגוששת רבתית של קבוצה כזו או אחרת של האוכלוסייה מול הממסד הרפואי ולהגברת האמון בה, במיוחד נוכח האירועים האחרונים שהיו בירושלים..."

בסיום מכתבו מציין יוסטמן כי סגן השר דוחה בשאט נפש את האשמות השווא כאילו ומאן דהוא נקט באיומים מכל סוג שהן. וקובע נחרצות: "הניסיונות שלך לסתום פיות והבעת דעה הן הן סכנה קיומית לבריאות הציבור..."

סגן השר אף הורה לבדוק הצדדים המשפטיים העומדים לרשותו בכדי להתגונן נגד פגיעה בשמו הטוב והאשמות שהקשר בינם לבין המציאות אינן אפילו מקריות..." מסיים ראש המטה בלשכת סגן שר הבריאות את מכתבו, שמשום מה נראה שאינו האחרון בסוגיה הבוערת והמסעירה את הקהילייה הרפואית בישראל בימים אלה.

תוכן שאסור לפספס
13 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
13
בשביל לקבוע שזה מוות מוחי צריכים להביא מס' רופאם ומס' בדיקות שלא ע"י רופאי המחלקה
הילד חי23.11.09
12
חזל עבדו למדו אתה כמו כל נציגי אגודת ישרל ודגל התורה ושס יש מטרה אחת לגנוב ולגזול מיהודים תמימים דם של גרמניה לא היה טעים לכם
אברהם יוסף23.11.09
11
אדם דתי שמביא את ילדו לשניידר מסתכן בגופו ובנפשו אחד שנפגע | 22/11/2009 00:38:54 כל שני וחמישי מפורסם על שניידר מקרה אחר שרצונם לנתק ילד ממכשיר הנשמה למרות התנגדות משפחתו. מי שמביא את ילדיו למרז ההשתלות הגדול בארץ לילדים מסתכן. בנוסף לכך כח הורה חרדי שמגיע לשניידר עם ילד פצוע כמו נפילה כוויה וכ
אבא22.11.09

הצגת כל התגובות

10
קובע כי עמדת המשפחה קובעת ולא מתוסכלים מההסתדרות הרפואית הסוחרים באברים "מותרמים" וכן לא מתוסכלים ממשרד החינוך שסוחרים בטובת הציבור החרדי
פסיכיאטר24.11.09
9
הוא שליח של כל גדולי ישראל ונקי מכל רבב של שחיתות חזק ואמץ
יוחאי22.11.09
8
כבר הרבה שנים שלא היה לנו נציג שאינו ירא מהשמעת ההלכה
דוד שפירא24.11.09
7
אנחנו איתך ליצמן
ליטאי22.11.09
6
הנה מאמר שפורסם בכתב העת המדעי-רפואי היוקרתי Spinal Cord מבית נייצ'ר (Nature) ומסביר שכיום אין לנו את הטכנולוגיה הנחוצה כדי לדעת אם בן אדם באמת מת מוות מוחי, ולא רק שחלקים מסויימים במוח אינם תקינים: http://www.natu כשהרופאים מדברים על "מוות מוחי
חילוני23.11.09
5
כדמוקרט כפי שהינך שאלתי אליך, 1. האם זו התנהגות נאותה לכתוב מכתב לאדם הממונה עליך ללא ששמעת את נימוקיו, 2. האם זו הגינות לשלוח במקביל את המכתב גם לסגן השר ולתקשורת. באם חשבת על פרסום קבלתה אבל סליחה שאומר לך לא זו הדרך מאדם ברמתך
מוטי22.11.09
4
ליצמן - תישמע לי בתור אחד שעוקב אחריך כבר המון זמן קודם כל אני שמח שיש לך עקרונות ועל עקרונות צריך לעמוד חזק, אבל צריך גם להיות חכם משרד הבריאות זה לא שטיבל גם ככה המערכת לא רואה בעין יפה את היותך להם למושל תהיה חכם ולא צודק כל השנים בגלות ידענו לעבוד במוח ולא בכוח איחולי שאחד מיחצנך יקרא זאת ויפנים
חרדי מתוסכל23.11.09
3
אנחנו איתך ליצמן
ליטאי22.11.09
2
ליצמן! יפה שאתה יודע לשמור על האנשים המסכנים האלה שיוכלו לקבל טיפול כפי אמונתם וכפי הוראת רבותיהם. אבל למה לך לעזאזל לפגוע בשמך הטוב ולבזות רבנים אחרים כשאתה קובע שכל גדולי הדור חושבים שכל זמן שהלב דופק האדם עדיין חי? למה אתה מזלזל ברבנים שאומרים שהוא מת? כיכר השבת, למה אתם מתעלמים מהעובדה הזותי ש
קרמבולה הולנדית22.11.09
1
ולכן במכתבו שלא מן היושר ווההגינות הוא מתקיף את סגן השר על חשבון לא רק עמיתיו הרופאים אלא עמיתיו בבילנסון
ליאוניד איידלמן23.11.09
אולי גם יעניין אותך
בארץ

"עימות או עסקה" | דריכות בירושלים לקראת תשובת חמאס 

יוני גבאי | 20:42

גיס חמישי

עובד ב'כללית' יפוטר לאלתר - ציטט בסטטוס פסוקים מהקוראן

יהודה גל | 18:41

הפיגוע בעיר העתיקה

"הפלתי את המחבל לקרקע ונפלתי איתו - ובמקביל יריתי בו"

קובי אטינגר | 14:44

הטרור מרים את ראשו

שני פיגועים | תייר טורקי דקר שוטר בירושלים וחוסל; ניסיון דריסת לוחמי מג"ב בשומרון

דוד הכהן | 12:44

צפו בתיעוד

בשכם הוחרם ציוד צבאי; באחאדר נזרק בקת"ב: מעצרים ביו"ש

ב. ניסני | 11:53
ש

קורע לב:

איך אפשר להסביר לתינוקת בת שנה שאמא לא תשוב יותר???

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

יופעל מערך היסעים

בעקבות עבודות תחזוק, שימו לב! זה השינוי בתנועת הרכבות 

דוד הכהן | 11:24

פעם חמישית ברציפות

הדלק מגיע לשיאים חדשים: זה יהיה מחירו החל מחצות הלילה

קובי אטינגר | 10:32

אלו הכללים להנפקה

בלי להגיע, באינטרנט | מהפכת הדרכונים שיוצאת היום לדרך

בני סולומון | 09:56

מזג האוויר

התחזית: ירידה בטמפרטורות | גשם מקומי - בצפון הארץ

כיכר השבת | 06:54
ש

מרגש • צפו בראיון

התפילין של הזולת: סיפורים מרגשים מפרויקט החיבור בין יהודים

אסף מגידו | מקודם

דרמה בקיסריה

היחידה לאבטחת אישים התערבה: נזק לגדרות ליד בית נתניהו

דניאל הרץ | 29.04.24

זעם בהתיישבות

ערב החג: השר גלנט שולח 5 מתיישבים למעצר מנהלי ממושך

דוד הכהן | 28.04.24

אלו המצוות

חוסמים את הסיוע לעזה? הרב שמואל אליהו חיבר לכם תפילה

דוד הכהן | 28.04.24

"כניעה מוחלטת"

"העסקה תסכן חיים של עשרות חטופים שיאבדו את הסיכוי"

דוד הכהן | 28.04.24
ש

חצי מחיר מתל אביב

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף בריטניה ישראל | מקודם

טל ומטר

הגשם עדיין כאן: ימים חורפיים צפויים עד אחרי חג הפסח

כיכר השבת | 28.04.24

עדכונים שוטפים

הרמטכ"ל אישר את תכנית רפיח | ממתינים לתשובת חמאס

כתבי כיכר השבת | 28.04.24