כיכר השבת

בתשובה לבג"צ

היועמ"ש: אין מניעה שנתניהו ירכיב ממשלה

מנדלבליט הגיש את תשובתו לבג"צ שידון ביום ראשון בעתירות שהוגשו נגד הרכבת הממשלה על ידי נתניהו ואמר כי אין עילה להתערבות שיפוטית שתמנע זאת או את ההסכם הקואליציוני (בארץ)

11
כיכר השבת | ו' באייר | 30.04.20
היועמ"ש: אין מניעה שנתניהו ירכיב ממשלה
(צילום:Olivier Fitoussi/Flash90)

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הגיש היום (חמישי) לבג"ץ את תגובתו לעתירות המבקשות למנוע את הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על ראש הממשלה, וכן להורות על בטלות ההסכם הקואליציוני או על בטלות סעיפים ממנו.

בג"ץ הודיע השבוע כי בימים ראשון ושני, יתקיים דיון בנושא בהרכב מורחב של 11 שופטים לדון בעתירות נגד נתניהו. ייתכן כי הדיונים יועברו בשידור חי.

בתמצית, עמדת היועמ"ש היא כי על אף הקשיים המשמעותיים הקיימים שמתעוררים בעניין, אין בהם כדי להקים עילה להתערבות שיפוטית, שמשמעותה היא שרוב חברי הכנסת יהיו מנועים מליזום הקמת ממשלה חדשה בישראל שנתניהו יעמוד בראשה.

ביחס לטענות השונות שהועלו בנוגע להסכם הקואליציוני, היועמ"ש סבור כי על-פני הדברים, הסדרים מסוימים שנקבעו בהסכם הקואליציוני מעוררים קשיים משמעותיים. עם זאת, לדעת היועמ"ש לא קמה בעת הנוכחית עילה לפסילת ההסכם הקואליציוני גופו, בשלב בו אנו מצויים כעת.

על כן, היועמ"ש סבור כי יש לדחות גם את הסעדים המבקשים להביא לביטול ההסכם, או לביטול חלק מסעיפיו. היועמ"ש מציין, כי בחינת חוקיות הסדריו השונים של ההסכם הקואליציוני, נכון שתיעשה בשלב הוצאתו של ההסכם מן הכוח אל הפועל.

למרות התנגדותו לפסילת ההסכם כולו, הבהיר מנדלבליט כי הוא מציב "תמרורי אזהרה" נגד סעיפים פרטניים בהסכמים הקואליציוניים, כפי שפירט:

בעמדה נאמר, כי ההסכם הקואליציוני טומן בחובו הסכמה לקידום שינויים חוקתיים משמעותיים, ובכלל זה יצירת מודל משטרי חדש שאינו טבעי לשיטת המשטר בישראל. בתוך כך, ההסכם אף כולל, בין היתר, סעיפים שמבקשים לשנות מיחסי הכוחות שבין הממשלה לבין הכנסת, ובין סיעות האופוזיציה לבין סיעות הקואליציה, בתוך הכנסת פנימה. ההסכם הקואליציוני אף קובע כי בתקופת החירום שהוגדרה בו יוקפאו מינויים ואיוש תפקידים בשירות הציבורי, לרבות מינויים לתפקידים בכירים ביותר, הכוללים גם מינויים במערכת אכיפת החוק. על כך ביקש ההסכם להוסיף הוראות, הנוגעות לזהות חברי הכנסת שיכהנו בוועדה לבחירת שופטים.

ההסדרים הפרטניים יחייבו בתורם בחינה קפדנית, בין במעלה הליך החקיקה, בין ברמה מינהלית, כדי לוודא שהקשיים המשמעותיים הניכרים כבר על פני השטח, ואשר הוצגו לעיל, ואלה שעוד יתגלו במעלה הדרך, יקבלו מענה כנדרש. מכל מקום, ההכרעה הסופית בדבר חוקיותם וחוקתיותם של ההסדרים הפרטניים, צריכה להיבחן רק לאחר שהליכי החקיקה יושלמו, ועל רקע הפעלתם המעשית של הוראות ההסכם. מכל מקום, היועמ"ש מצא להציב "תמרורי אזהרה" ברורים ביחס לחלק מהוראות ההסכם וליישומו בהמשך הדרך, אף אם לעמדתו אין מקום לפסילת ההסכם כולו או פסילת חלק מהוראותיו.

בעמדה מציין היועמ"ש, כי לא ניתן לשלול באופן קטגורי את האפשרות כי בנסיבות קונקרטיות חריגות, תקום עילת נבצרות תפקודית הנובעת מכך שראש הממשלה הינו נאשם בפלילים. ואולם, במצב הדברים הנתון, עמדת היועמ"ש היא כי מכלול הנסיבות הרלוונטיות הקיימות, אינו מבסס עילה לקביעה שיפוטית לפיה נבצר מראש הממשלה למלא את תפקידו.

תוכן שאסור לפספס
11 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
10
מנדלבליט שהיה עד עכשיו יקיר השמאל, עכשיו הוא יחטוף מכל הצדדים, שהוא מכור לנתניהו. לעצם הענין, אם הבג"ץ יעיז כעת להתערב ולבטל את ההסכם הקואליציוני, זה יהיה סתימת הגולל על הבג"ץ, וזה יהיה הסוף של ה"הכל שפיט" שאהרן ברק יצר, וגרם בזה ממש אסון. בחירות בזה אחר זה, ביטולי חוקים, ויצר ממש אנרכיה, כל ההחליטו
צבי01.05.20
9
"סליחה איך אתה מדבר? אין לך כבוד למערכת המשפט?" לא. אין לי שום כבוד אליהם. לא לביהמ"ש העליון, לא לפרקליטות ולא לאף אחד בחונטה המשפטית-תקשורתית שרומסת את הדמוקרטיה ואת זכויותיהם של מיליוני מצביעי ימין. אין לי כבוד למי שלא מכבד אותי ולמי שאינו מכבד את זכויותיי כאזרח במדינה דמוקרטית. לא רק שאני לא מכבד
תדמור30.04.20
8
מנדלבליט תהיה גבר ותן לאלדד לחקור אותך כמו בכל מדינה דמוקרטית וככה אמון הציבור אולי ישוב אליך. אתה לא יכול להיות יותר חסין מראש ממשלה שנבחר על ידי הרוב.
צבי30.04.20

הצגת כל התגובות

7
עכשיו תראו איך שכל ארגוני השמאל יתקיפו את מנדלבליט שכל זמן שהוא היה נגד ביבי הוא זכה לחיבוק מהם
צבי30.04.20
6
ימח שימכם בגץ
יעקב30.04.20
נא כל מילה נכונה
מאיר30.04.20
5
טוב שמנדבליט התחיל להיות קצת נורמלי
א30.04.20
4
שמנדבליט רוצה ניסנקורן כשר משפטים. כל ההחלטות שלו זה ענין אישי לבד.
כנראה30.04.20
3
דיקטטורה בולשביקית שמאלנית אנטישמית לא מחליפים בקלפי... רק בהתקוממות עממית ומהפכה אזרחית אלימה...כמו ביום הבסטיליה... חייבים לקחת את המדינה שלנו בחזרה בכוח!
מלכה30.04.20
2
לכל המתיימרים לשחק אותה מבינים, יש חוק יסוד הממשלה המקנה לראש הממשלה את הסמכות להמשיך את כהונתו עד הינתן פסק דין חלוט כנגדו.
צחי30.04.20
1
מנדלבליט השקרן, אם הוא רוצה עכשיו את נתניהו, כי הוא מזהה אם ילכו לבחירות נוספות, זה הסוף שלו, זה דרכו של שקרן ותככן בלתי נלאה. אי אפשר להאמין לו לשום מילה. ואם ילכו לבחירות ישאר על כסאו שנוא נפשו דן אלדד, ככה זה אצל מנדלבליט הכל אינטרסים, ומעמיד פנים של יושר, אז אתם מבינים הזהרו מאד בעיקר מן הצבועי
יוסף30.04.20
אולי גם יעניין אותך
בארץ

נתניהו לשורדי השואה על החטופים: "נחושים להחזיר את כולם"

יוני גבאי | 03.05.24

לא ייאמן

ומי יושב סביב שולחן המו"מ עם ישראל? הנציגים של ארדואן

יוני גבאי | 03.05.24

לא היה רוב

ראש המוסד וראש השב"כ נגד ההצבעה על סגירת אל ג'זירה

כיכר השבת | 03.05.24

בשכונת גילה

ירושלים: פצועים חולצו משריפה שפרצה בבניין מגורים גבוה

דוד הכהן | 03.05.24

אכיפת עבירות התנועה

תפסו משאית עם חריגת משקל של 66.2 אחוז מעל המותר

קובי אטינגר | 03.05.24
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

מזג האוויר

התחזית: הגשם יתפשט בהדרגה מהצפון גם למרכז הארץ

כיכר השבת | 03.05.24

בשורה נוראה

בבארי הודיעו: החטוף דרור אור שילדיו שוחררו מהשבי - נרצח

מישאל לוי | 02.05.24

"נשות האברכים"; מקלב במטה הארצי של מערך הכבאות

דודי בן חמו | 02.05.24

אירוע חריג

ניסה לתקוף את שיירת ראש הממשלה בתל אביב - ונעצר

יוני גבאי | 02.05.24
ש

זה הזמן להזמין

החג הזה, תתרגשו ותתחדשו עם נעם 2! טכנולוגית חם וקר

כיכר בשיתוף נועם2 | מקודם

"בזכות שלד של עטלף"

פריצת דרך אחרי עשור: מתי באמת נבנתה החומה בירושלים?

יוסי נכטיגל | 02.05.24

ודווקא סמוך ל'עצמאות' | טור

השנה נקרא פעמיים – הציונות הביאה את הגאולה

אריה יואלי | 02.05.24

תאונת עבודה

רמלה: פועל נהרג באתר בנייה בעיר; שני מנהלי עבודה - עוכבו

בני סולומון | 02.05.24

תיעוד מהאוויר

כמה עשרות נשים הצליחו לחסום את איילון; "עסקה עכשיו"

דוד הכהן | 02.05.24
ש

יום פתוח בזום

בוגרי תואר ראשון? זו הדרך שלכם להתקדם לקריירה מצליחה

כיכר בשיתוף העברית | מקודם

209 ימים למלחמה

תקיפה ישראלית בדמשק - לראשונה מאז החיסול

כתבי כיכר השבת | 02.05.24