כיכר השבת

"הזכות להפגין"

השופטת שחררה ללא תנאי את אמיר השכל

בית המשפט החליט לשחרר ללא תנאים את אמיר השכל, ממארגני המחאה נגד נתניהו, שנעצר ביום שישי לאחר שחסם את הכביש. המשטרה על המעצר: "נפיק לקחים" (אקטואליה)

20
דניאל הרץ | כיכר השבת | ו' בתמוז | 28.06.20
שלושת העצורים בבית המשפט
שלושת העצורים בבית המשפט (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בית משפט השלום בירושלים שחרר הלילה (ראשון) ללא תנאים מגבילים את אמיר השכל, ראש להק כוח אדם בחיל האוויר לשעבר, ושני מפגינים נוספים שנעצרו עמו ביום שישי במהלך מחאה מול בית ראש הממשלה בירושלים.

בתחילה דרשה המשטרה שהשלושה ישוחררו תחת תנאים מגבילים ביניהם הרחקה מירושלים, אך בצל הלחץ הציבורי וההפגנות כנגד המעצר של השכל, הורה ביהמ"ש לשחרורו ללא תנאים.

מ"מ מפכ"ל המשטרה ניצב מוטי כהן, אמר על המעצר כי "תפקידה של המשטרה לאפשר את חופש הביטוי והמחאה לכל אדם ולשמור על שלום הציבור וביטחונו, זאת ללא קשר לנושא ההפגנה, לזהות המפגינים או לעמדותיהם.

"המשטרה תפיק לקחים מאירוע זה כפי שעשתה בעבר. יחד עם זאת, אין תחליף לשיקול דעת מפקדים. צריך לזכור שהמשטרה מאפשרת מדי יום קיומן של הפגנות ומחאות רבות בכפוף לחוק וכך תמשיך לעשות גם בהמשך".

על פי טענת המשטרה, השלושה חסמו את הכביש מול בית ראש הממשלה במהלך המחאה ובכך חרגו מהאישור הראשוני אותו קיבלו להפגין במקום. המשטרה הייתה מוכנה לשחרר אותם כבר ביום שישי אם יסכימו להרחקה מהמקום אך השלושה סירבו לכך ונותרו במעצר במהלך השבת.

במסמך שהגישה המשטרה לבית המשפט נכתב כי השכל סיכן את ביטחון הציבור, ודרשה את הרחקתו מירושלים ל-15 יום. "השכל חשוד כי במהלך הפגנה התנהג באופן המפר את הסדר הציבורי וכמו כן לא נענה להוראת קצין משטרה לפיזור ובכך הפר הוראה חוקית", נכתב בבקשה. העבירות שיוחסו לו במסמך: הפרת הוראה חוקית, השתתפות בהתקהלות אסורה ומטרד לציבור.

לדברי נציג המשטרה, "התנהלות הקצינים והשוטרים הייתה מאוד סבלנית, באופן שגרם נזק ועיכוב רציני לאלו שנפגעו מהחסימה. המשטרה הכילה את האירוע הזה מעל הנדרש או הסביר בסיטואציה הזו. היינו צריכים לבצע את המעצרים קודם. המשטרה ונציגיה בשטח ביקשו שוב ושוב, אפילו לאחר הוראת ההתפזרות, לפנות את הכביש. לא ביקשנו למנוע את ההפגנה או להפסיק אותה. מדובר בכביש די ראשי שנחסם לתנועה שעות ספורות לפני כניסת שבת, כשהאזרחים פונים אלינו ואומרים שהם תקועים. השכנים התלוננו על רעש מחריש אוזניים וביקשנו מהמפגינים רק לפנות את הכביש".

השופטת אורנה סנדלר איתן הייתה סלחנית במיוחד עם המתפרעים ואמרה בהחלטתה כי גם אם טענת המשטרה שעיכוב העצורים היה בשל "יציאת האירוע משליטה" הייתה נכונה, "הזכות להפגין היא זכות יסוד במדינה דמוקרטית, גם אם אין היא זכות בלתי מוגבלת". היא הוסיפה: "הרחקה של השלושה מירושלים, שפירושה מניעה מהמפגינים לממש את זכותם להפגין במקום שבו בחרו, היא צעד בלתי מידתי שאינו הולם את עוצמות המעורבות, אם בכלל, של העצורים בהפרת הסדר שנטענת על-ידי המשטרה".

בדיון עצמו, לאחר שנציג המשטרה טען כי "ביקשנו לשחרר את העצורים תחת תנאי מינימלי - הרחקה מהמקום", השיבה השופטת: "מדוע זה תנאי מינימלי? מדובר בסתימת פיות". השופטת טענה כי מאחר שהעצורים מוכנים לתאם עם המשטרה את ההפגנות העתידיות שלהן על המשטרה להודיע לבית המשפט מי יהיה הגורם שאיתו יהיה אפשר לתאם אותן כדי למנוע חיכוכים עתידיים.

לאחר שחרורו, אמר השכל כי "אנחנו חיים במציאות מטורפת. במעון ראש ממשלת ישראל, שאנחנו משלמים עליו, יושב נאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים. היחידה לאבטחת אישים והמשטרה מאבטחים אותו, ואנחנו, אזרחים ישרי דרך, נעצרים על זה שהפגנו, או במקרה שלי על זה שההפגנה לא עמדה בתנאים שהייתה אמורה לעמוד בהם. זה אבסורד ממדרגה ראשונה. איש לא ימנע מאיתנו להפגין בכל מקום, כל עוד אנחנו עושים את זה במגבלות. המדינה רוויה באדי דלק, ואם המעצר שלנו הצית אותם זה היה שווה".

תוכן שאסור לפספס
20 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
19
אם זה היה ימניים.... פשוט צביעות
קטינא28.06.20
18
המשטרה תפיק לקחים? אנחנו צריכים להפיק לקחים - בדחיפות! הלקח של המשטרה יחדד, מן הסתם, את ההבדלים בין היחס המועדף לשמאל לבין היחס לימין ולחרדים, לאתיופים ולשאר מיעוטים. "קיצוני שחסם כבישים, ומנע מעבר מרכבי הצלה ומאזרחים תמימים שרק רצו לחזור לביתם וכו'" הפך פתאום ליקיר המדינה. הוא שוחרר ע"י בית המשפט ב
אפי28.06.20
17
בג"ץ כבר לא מנסה להסתיר את הצביעות בין ימניים לשמאלנים ושהם דוחפים לאג'נדה שמאלני בשביל לדחוק את הימין החוצה ואת השמאל לשלטון, העם חייב להתעורר
קובי28.06.20

הצגת כל התגובות

16
מעניין כמה ברק משלם להשכל
אסף28.06.20
15
״השופטת״ כמובן תפסוק כך. זה לא חדש. מה כן? כיצד המשטרה איפשרה אתמול למאות מפגינים בשבת בצהריים (!) לצפצף עם משרוקיות ולפגוע בקדושת השבת של אלפי אנשים הגרים בשכנות למעון רוה״מ ? איך ומי נתן לזה רישיון? בושה וחרפה ! איפה משה לאון? איפה היו הסוסים שתמיד דורסים את החרדים בהפגנות ?
ניסן28.06.20
14
למה הדם של הקצין לשעבר השמאלני החצוף יותר אדום משל כל מפגין אחר ימני או שמאלני?? תמיד המשטרה תגן על ה0מאלנים המכוערים ותכנע לפאשיסטיות הגזענית שלהם
משה28.06.20
13
נאשם בשוחד יושב על סיר הבשר, וזה עתה קיבל מליון שקלים עבור הוצאות המים בבריכה שלו בקיסריה !!!! ובזמן זה מליון אנשים אין להם מה לאכול !! ומובטלים מאות אלפים!!
צודק28.06.20
אדיוט מורעל מה הקשר להכניס את נתניהו לכל כתבה זו זכותו וכסף שלו אתה לא תגיד לו מתי הוא יכול למשוך את כספו הפרטי כמו שאם היה מגיע לך כסף היית רוצה לקבל אותו ביד ומיד ולא משנה לך מתי ואיך לא מבין מה קשור החזר מס שלו למובטלים ??? אני גם מובטל ולא מחבב גדול של נתניהו ....ממה נפשך אני התלמיד....
אבי28.06.20
12
סרטן של העם היהודי מהרסיך ןמחרביך ממך יצאו בע"ה : יצאו בקרוב.
יוסי28.06.20
11
מעניין מה יהיה עכשיו עם מפגיני הפלג הירושלמי, האם גם להם ישאירו את זכות ההפגנה, או שבית המשפט הוא פשוט סניף של השמאל הישראלי.
חיליק פרופר28.06.20
10
כל השמול צבע אבל הצבע לו מחזיק מעמד
נסים זכות 28.06.20
9
מענין לשמוע את השופט/ת מגנה על חופש המחאה בהפגנה חרדית לא חוקית. חחחח הצחקתם אותי
בן ציון28.06.20
8
שופטים שמולנים בישראל אוי אוי אוי
נסים זכות 28.06.20
7
אכן בסדום הציונית את ר' בנימין פרידמן אדם בעל משפחה שחשוד שאולי ירק על שוטרת שניסתה להתגרות בו לא משחררים והוא יושב כבר קרוב לשלושה חודשים אפילו שהוכח שחור על גבי לבן שהוא לא ירק, אבל איזה חילוני דפוק חוסם כבישים וקורא לרצח ראש הממשלה הציוני משחררים ללא כלום
משה28.06.20
6
רק השמאל יודע להלחם ולזכות:) מזל שיש להם את השופטים איתם משוחדים.....
ברור28.06.20
5
בצהל צריכים לעשות חשבון נפש איך אנשים כאלה מגיעים לדרגות בכירות עבריין שחוסם דרכים של אנשים שכל אחד עם העיסוקים שלו ביום שישי
גבי28.06.20
4
גם שהוא חסם כבישים בניגוד לחוק. זאת זבל משפטי לא שופטת ...
רובי29.06.20
3
הם נראים
אליהו28.06.20
2
פשוט הזוי! עברו על החוק אבל זה דמוקרטי?
יוסף28.06.20
1
שנמצא בשבי הכלא כבר כמעט 4 חודשים..
אבל לחרדים מתנהגים ברשעות. ע"ע הרב פרידמ28.06.20
אולי גם יעניין אותך
בארץ

מאות במעמד הקבלת פני רבו בציונות הדתית | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מעמד "הצעקה" נחשף

ערב פסח, חצות לילה: מאות עמדו בלב החווה המסתורית, צעקו להשם ותקעו בשופרות

ישראל שפירא | 26.04.24

סערה בערד

ראש העיר זועם על בן גביר בעקבות פינוי המפגינים והחסידים

כיכר השבת | 26.04.24

ליל הקרב בהר דב

תעלומה בצה"ל: איך ידע חיזבאללה את מיקום המשאית? 

כיכר השבת | 26.04.24

ההסלמה הביטחונית

המחבלים של אבו מאזן תיעדו: פיגוע ירי ליישוב בעמק חפר

ב. ניסני | 26.04.24
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם

כניסה מצומצמת

לראשונה מתחילת המלחמה: המשפחות השכולות נכנסו לקבר יוסף 

כיכר השבת | 26.04.24

בעודו פסול נהיגה

בפעם השישית: הנהג נתפס נוהג ללא רישיון; יוגש נגדו אישום

קובי אטינגר | 26.04.24

מורדמת ומונשמת

לוחמי האש שמעו קריאות מחלון הבית הבוער וחילצו לכודה

דוד הכהן | 26.04.24

מזג האוויר

התחזית: מהפך. אחרי השרב הכבד - עכשיו התור של הגשם

כיכר השבת | 26.04.24
ש

בריאות זה הכול

משקפי ראיה חינם לילדים? זה לא הכל

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

השרים יכריעו

20 חטופים, עצירת רפיח: מתווה חדש לעסקה שנידון בישראל

דוד הכהן | 25.04.24

"חילוץ רפואי דחוף"

נפל מגובה: ילד בן 7 חולץ במסוק | צפו בתיעוד מנחל עמוד

בני סולומון | 25.04.24

0.3 מעלות יותר

נשבר שיא החום בתל אביב | השיא הקודם נקבע לפני 85 שנה

יוסי נכטיגל | 25.04.24

בשל הוצאת צווי מעצר בינ"ל

סמוטריץ' לנתניהו: "לנתק כל קשר עם הרש"פ ולהפיל אותה"

קובי אטינגר | 25.04.24
ש

בעלי עסקים?

כך תזהו חשבונית פיקטיבית • מסייעים למניעת פשיעה וטרור 

כיכר בשיתוף רשות המיסים | מקודם

זה הטיפ שנתן לצרכנים

יוקר המחיה פה הזוי? רמי לוי מפנה אצבע: "המדינה אשמה"

בני סולומון | 25.04.24

מצננים את בעלי החיים

ארטיק לחיים החמור: כך מתמודדים בספארי עם השרב | תיעוד

מישאל לוי | 25.04.24