כיכר השבת

"האם תמנו לגווע"?

"לשלוח או לא לשלוח?" הדילמה המייסרת

הסקטור שאף אחד לא משמיע את זעקתו: ילדים בעלי מחלות רקע ומצבים רפואיים שונים שהקורונה היא עבורם סכנת נפשות, ויש מאות ואלפים כאלה, במערכת החינוך החרדית לבדה (בארץ)

17
שלמה זלמן רוזנטל | כיכר השבת | ל' בתשרי | 18.10.20
"לשלוח או לא לשלוח?" הדילמה המייסרת
(צילום: שאטרסטוק)

דמיינו לעצמכם שאתם חיים בשדה הזרוע מוקשים בלתי נראים, כל צעד שאתם עושים עלול לגרור אחריו פיצוץ. כל רשרוש קטן עלול לבשר על אסון בדרך. מאז פרוץ משבר הקורונה כך נראים החיים במשפחותיהם של אלפי ילדים, תלמידי מערכת החינוך החרדית, הסובלים ממחלות רקע שונות.

זו לא חייבת להיות מחלה דרמטית במיוחד. סוכרת נעורים, למשל, או מום מולד כלשהו. אפילו סרטן נעורים שהילד הצליח להתגבר עליו. לרוב אלו מצבים כרוניים, שבאמצעות אורח חיים מאוזן וטיפול רפואי נכון ניתן לחיות איתם ולהאריך ימים ושנים. אולם הקורונה ערערה את הוודאות הזאת. עבורם הנגיף עלול להוות גזר דין מוות, פשוטו כמשמעו.

אם חשבתם שהקורונה היא רק בעייתם של ישישים הסובלים ממחלות רקע, קבלו את הסקטור שאף אחד לא מדבר עליהם ולא משמיע את זעקתם: ילדים בעלי מחלות רקע ומצבים רפואיים שונים שהקורונה מהווה עבורם סכנת נפשות. ויש מאות ואלפים כאלה, במערכת החינוך החרדית לבדה.

"עוד לפני שנולד מוישי שלנו ידענו שיש לו מום בלב", מספרת לנו גברת ר', תושבת מרכז ירושלים. "אבל עד הלידה לא ידענו את גודל האתגר. אחסוך מכם את התיאורים של לידה, ניתוח, כישלון, נסיעה לסיאטל, ניתוח, שהייה חצי שנה, חזרה לארץ. נכון להיום מוישי הוא ילד חכם ויפה תואר, אבל עם מום בלב. הוא לוקח תרופות ועובר בדיקות תקופתיות אבל פרט לכך הוא הולך לחיידר כמו כל ילד אחר. פעם בשנה מוישי נכנס לאשפוז יזום בו הוא עובר סדרת בדיקות לראות מה מצבו. נכון להיום הלב שלו עובד בספיקה של חמישים אחוז בלבד, שזה אומר תפילות בלתי פוסקות, ואנחנו מודים לה' על כל יום שמוישי עדיין אתנו...".

כשהגיע הקורונה, התברר שמעל ראשו של מוישי מרחפת סכנה חדשה ובלתי צפויה. לאור מצבו הבריאותי עלולה ההדבקה לפגוע בו אנושות.

"כמובן שנלחצנו מאוד", מספרת ר', "בגל הראשון כולם נשארנו בבית מפורים עד שבועות יחד עם כל עם ישראל שהיה בסגר ולכן עוד לא הבנו את גודל האתגר. בחודש תמוז החיידר חזר ללימודים ומוישי נשאר בבית עם למידה מרחוק. אבל קשה לו. קשה לו מאוד לראות ולשמוע את כל החברים חוגגים בכיתה והוא לבד בבית עם העוזרת".

"החברים התייחסו אליו באופן יוצא מן הכלל! הם היו באים לשחק אתו מרחוק ועומדים תחת המרפסת ומשחקים ארץ-עיר. כל הדודים מתקשרים ומדברים אתו מדי יום. אפילו הרב דיבר אתו בטלפון מדי יום שישי. אבל מוישי כבר מאבד סבלנות. קשה לו וקשה לנו".

"בחודש אלול כולם לומדים ומוישי לבד בבית. שוב מתחילה המלחמה על ליבו שלא ילך לחיידר. שוב מתחיל הנרטיב המטלטל של "משעמם לי", "אני משתגע". אנחנו מנסים הכל – הבטחות, ברכות, מתנות. אבל מוישי נכנס לדיכאון מהשעמום ומהשממה...".

בשבוע האחרון של השנה קמה ר' בבוקר עם חולשה נוראית בכל הגוף. "דבר ראשון הכנסנו את מוישי לחדר סגור ולא התקרבתי אליו. למחרת הגיעו התשובות. אשר יגורתי בא לי: אני חיובית לנגיף. בעלי הזמין מונית ונסע עם מוישי לאבא שלו מראש השנה עד אחרי יום כיפור. אני נשארתי לבד בבית עם הילדים. כמה שכנים צדיקים שלחו לי אוכל לחג. לא די שהייתי חולה אלא כל כל עשרת ימי תשובה עברו עלי בבדידות בעודי מטופלת בכל ילדי המשפחה".

"לאחר הצום חלפו סימפטומי הקורונה ובאישור הרופא הוחלט כי מוישי יחזור הביתה. אבל הנה חזרנו לקרב היום-יומי אם מוישי הולך לחיידר או לא".

הוויכוח הציבורי הסוער בשאלת פתיחתם של החיידרים תפס את הוריו של מוישי כמו גם מאות הורים אחרים בדילמה לא פשוטה. העובדה שכל הילדים ישובו לספסל הלימודים, בעוד ילדיהם נאלצים להישאר בבית, ללא מסגרת הולמת ואפילו בלי לימודים טלפוניים, מותירה אותם במצב של חסר אונים מוחלט.

"אנחנו באמת לא יודעים מה לעשות", אומרת לנו בכאב גם הגברת לאה ר', תושבת מודיעין עילית שבנה סובל מסוכרת נעורים. "פתיחת המוסדות בעת הזאת מעמידה בפנינו דילמות קשות שחורגות מיכולתה של משפחה רגילה להתמודד אתה. למה למהר ולפתוח את מוסדות הלימוד ולהעמיד אותנו מול המאבק הסיזיפי היומיומי להסביר לילד שלנו למה לכל החברים מותר ורק לו – אסור. איך יהיה אפשר להשלים ולתקן את החסכים הנפשיים והלימודים הנוצרים בעת הזאת? האם תמנו לגווע?".

תוכן שאסור לפספס
17 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
10
הדילמה בהחלט גדולה. לצערי זה מאוד קשה. אבל נאמן הוא על הדיין. אם כבר יש לפנות אך.ורק לבורא עולם שיצר את המציאות הזאת בהתאם למעשינו. חשבונות שמיים אני לא יודע אבל בורא עולם כן יודע. עלינו יותר להתחנן לבורא עולם שיאמר לכל צרות עם ישראל די. וודאי שזה קשה כולם עוברים ניסיונות אבל הכתובת היא רק בורא עולם
דניאל19.10.20
9
אני מוחה בתגובה 1 .לא תצא תקלה מתחת ידו של הגר"ח
118.10.20
במי אתה אתה מוחה בילד בן 12 שמחפש תשומת לב ??
ש18.10.20
הוא נדבק והתמוטט לעיני כולם.
גגג18.10.20
8
חייבם להשמע לנכד (אתם מאמינים שר' חיים הורה לפתוח?????????)!
כל אשר יאמרו לך19.10.20

הצגת כל התגובות

7
הלב כואב, בתור עזרה קטנה, עשו לו מינוי לאתר "ניצוצות של קדושה" יש שם סרטי סיפורי צדיקים וחז"ל זה יעזור לו, אולי גם מורים לנגינה על כלים, מורה לציור, מורה לשחמט (בריחוק כמובן) ימלא את זמנו ויסיח במעט את דעתו.
משה בן אברהם18.10.20
6
אכן כך החברה החרדית הפקירה את השונים והחלשים במקום לדאוג להם למערכת חינוכית חילופית דואגים רק לחזקים ולבעלי האינטרסים ומשאירים מתחת לגלגלים את החלשים גרמניה אומר משהו???
שמויגר18.10.20
5
באמת כואב הלב וצריך לחשוב ולמצוא את הדרך איך לסייע ולעזור למשפחות אלו ולילדיהן (אני בטוח שחשבו על זה לפני אבל מדוע שלא יעשו קפסולה בטחותית בכיתה ואפילו בשביל שיעור אחד , אני מבין שאי אפשר לשבת כך שעות אבל אולי לזמן קצר זה יכול להועיל מעט ). ועם כל זה אני בטוח שהמשפט הבא שמוצוטט בכתבה נכתב בשגגה
שפוי18.10.20
משהו לעניין...
נכון18.10.20
4
אם היו שואלים אתכם להרוג או לא להרוג צה הייתה בוחרים. ????
מאי18.10.20
3
גם לנו יש בת עם מום נדיר ומורכב בלב וגם אנו יושבים בסירה הזאת, לראות את הדברים שגם אנחנו חלינו באותה תקופה - בעשי"ת ועד כמעט שמח"ת זה ממש הפעים אותי - וכן אנחנו נכנסנו לבידוד ביתי והילדה שלנו לא הייתה בקרבתנו (והיינו באותו בית) לא רצינו להתפנות למלונית כדי לא לחשוף את הילדה למחלות אחרות--- בהצלחה רב
אלמונית18.10.20
2
שילכו לטיפול פסיכולוגי או תמיכה רגשית. אני לא מבין מה היא רוצה. שיסגרו את כל מערכת החינוך בגלל שלבן שלה יש רצון ללכת לחיידר, ואסור לו?? אולי שיסגרו את מפעלי השוקולד כי יש ילדים אלרגיים, וזה גורם להם יסכים רגשיים?? נ.ב. חשוב להדגיש שאני לא מדבר על פתיחה במסגרת צפצוף על החוק. כוונתי אך ורק לפתיחה חו
איש יהודי18.10.20
רק אומרת כמה קשה לה. לא צריך ישר לתקוף.
מחוכם18.10.20
מביעה את כאבה וזה טבעי, זה לא מחייב אותך לא לשלוח את ילדיך
משה בן אברהם18.10.20
אני מטפל רגשי ואני אישית בקבוצת סיכון כך שכל יום שילדי יוצאים למערכת החינוך שלא שומרים שם מסיכות ומרחקים זה נורא ואיום. זה איום קיומי למעגלים נרחבים ואין טעם לטיפול רגשי . טיפול בחרדה זה קשור לחרדה מדמיון ולא מאיום עולמי כמו של הקורונה תודה על כתבה זו שהיתה לפה לאלפי משפחות שקורעות תחת הסבל מאין מענ
גד18.10.20
1
כואב הלב. אולי אפשר לצרף אותו לשיעורי זום עם בני גילו? בתוק מורה הייתי מסכים בשמחה.
מבית שמש18.10.20
יש כאלו שיעורים לילדים שנמצאים בבית רק שאין לי מושג איפה אפשר להתחבר.
מחוכם18.10.20
אולי גם יעניין אותך
בארץ

יו"ר מועצת בנימין ישראל גנץ מונה לכהן כיו"ר מועצת יש"ע

יוסי נכטיגל | 09:35

"עד שאחרון החטופים חוזר"

בכביש 1: משפחות שכולות חסמו משאיות סיוע לרצועת עזה

קובי אטנגר | 07:47

מזג האוויר

התחזית: גשם מקומי קל ועלייה בטמפרטורות

כיכר השבת | 07:22

המגעים לעסקה

מחלוקת במשפחות החטופים: "עכשיו צריך להגביר לחץ צבאי"

דוד הכהן | 06.05.24

"חמאס הסכים לעסקה"

במקביל להודעת חמאס: הפגנות סוערות בירושלים ובתל אביב

קובי רוזן | 06.05.24
ש

"על אלה אני בוכיה"

העדויות, הניצולים והזוועות: ספרי השואה שאתם חייבים לקרוא

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

היום יותר מתמיד

ראש המוסד ברנע: "לעולם לא עוד - זהו צו מוסרי לכולנו" 

יהודה גל | 06.05.24

דרמה בירושלים

החייאה בגובה עשרות מטרים: פועל איבד את ההכרה על עגורן

קובי אטינגר | 06.05.24

"לא ברור ממתי זה"

בהלה בבית שמש: נמצא ראש נפץ בחניון האוטובוסים | תיעוד

קובי אטינגר | 06.05.24

יום השואה בצל ה-7.10

עדות מצמררת של השורד: "בנגלה השלישית בר כבר לא חזר"

יוני גבאי | 06.05.24
ש

לסיים מסכת אחרי מסכת

2 מליון ₪ הושקעו בפרוייקט הדיגיטל התורני - הצטרפו >>

כיכר בשיתוף יומי | מקודם

ברחבת 'יד ושם' | צפו

צעקות על נתניהו בטקס הזיכרון: "בניו ובנותיו שהופקרו"

יאיר טוקר | 06.05.24

מבטיחים להילחם

אחרי שנסגרו בארץ וגורשו: ההודעה של ערוץ 'אל ג'זירה'

יאיר טוקר | 06.05.24

הגשם חוזר 

הוציאו את המטריות: תחזית מזג האוויר לימים הקרובים 

ב. ניסני | 06.05.24

"לעולם לא עוד - זה עכשיו" | צפו

ראש הממשלה והנשיא: "המתקפה לא הייתה שואה. הם טעו"

כיכר השבת | 05.05.24
ש

ככה מתחילים את הקיץ

זה לא סתם מים חמים וקרים 24/7 - זה שדרוג מטורף לחיים

כיכר בשיתוף אפיקים | מקודם

מהמטחים הקשים

צפון תחת אש; "הפגנות קפלן - משחק לעומת התכנון שלנו"

דוד הכהן | 05.05.24