כיכר השבת

מלווה בביקורת נוקבת • סקירה

מיסים חדשים ורפורמות משמעותיות: תקציב ממשלת בנט

אגרת גודש בכבישים, מס על כלים חד פעמיים ומשקאות ממותקים; רפורמה במערך הכשרות ובענף החקלאות • אחרי שלל הבטחות בבחירות, אושר תקציב המדינה; אלו הרפורמות העיקריות בו (בארץ)

47
שלומי מלוביצקי | כיכר השבת | כ"ד באב | 02.08.21
ראש הממשלה נפתלי בנט
ראש הממשלה נפתלי בנט (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

אחרי יותר משלוש שנים ללא תקציב, ובתום לילה לבן של דיונים קדחניים, אישרה הממשלה הבוקר (שני) את תקציב המדינה ואת חוק ההסדרים לשנת 2021-2022. התקציב אמנם אושר בממשלה, אולם הוא יצטרך לעבור את אישור הכנסת, שם יהיה הקרב האמיתי.

לאחר מערכות בחירות סוערות, ועמן שורה בלתי נגמרת של הבטחות מאת פוליטיקאים, רפורמות רבות ומשמעותיות יעברו במסגרת התקציב החדש.

ביקורת רבה נשמעה על חלקים רבים מההצעות שעברו. כך לדוגמה בימים האחרונים התרחשה מחאה של החקלאים כנגד הרפורמה המוצעת בתחומם. ח"כים רבים תקפו את ההחלטות וטענו כי הם פוגעות באוכלוסיות מוחלשות רבות ויגרמו ליוקר מחייה.

בכתבה המלאה נסקור את כל הפרטים על שלל הרפורמות הצפויות, ואת הסיבה להן כפי שצוינה בידי הממשלה.

אגרת גודש

ברקע העומס התחבורתי הגדול בכבישי ישראל ועומסי התנועה, תוטל אגרה שתעבוד בדומה לאגרות דומות שקיימות ברחבי הארץ (דוגמת כביש 6). האגרה תחול באזור גוש דן, כשמחירה ישתנה על פי שעות העומס והאזורים השונים.

מטרת התוכנית, לדברי הממשלה, היא להפחית את השימוש ברכבים פרטיים ולעודד את הנוסעים לעבור ולהשתמש בתחבורה הציבורית. הכסף שייכנס מהאגרה ילך למימון תוכנית 'חומש' בשווי 2.7 מיליארד שקלים ולשיפור תשתיות התחבורה הציבורית ואפשרויות נסיעה אחרות, על מנת שאלו יהוו אלטרנטיבה ראויה לרכבים פרטיים.

מס על כלים חד פעמיים

בכדי להפחית את הזיהום הסביבתי שנגרם ביצור שימוש וסילוק פלסטיק, יוטל מס קנייה על שימוש בכלים חד פעמיים. הגדרת כלים חד פעמיים תהיה על פי עובי הכלי, והמס יהיה 11 ש"ח לקילו, כשהמטרה היא להכפיל את מחיר התשלום על הכלים החג פעמיים.

מס על משקאות ממותקים

במטרה לצמצם את התחלואה שנגרמת מצריכת משקאות עתירי סוכר או עם ממתיקים מלאכותיים או טבעיים, יוטל מס קנייה בשיעור של 1.3 ש"ח לליטר על כל משקה שיש בו מעל 5% סוכר (כולל משקאות ללא סוכר עם ממתיקים תחליפיים).

• רפורמה במערך הכשרות

תוכנית רוחבית לרפורמה במערך הכשרות. התוכנית שואפת לבטל את מתן תעודת הכשרות ע"י הרבנות הראשית, וצפוי לתת את אפשרות מתן הכשרות גם לכשרויות פרטיות בלבד. בכך תהפוך הרבנות הראשית רק ל"מפקחת העליונה" על הנעשה בתחום הכשרות.

• העלאת גיל הפרישה לנשים

על מנת לאזן את שוק העבודה, להגדיל את שיעורי התעסוקה ולייצב את הביטוח העולמי - גיל הפרישה לנשים יועלה בהדרגה במשך 11 שנים, לגיל 65.

בשלוש השנים הראשונות גיל הפרישה יעלה בארבעה חודשים בכל שנה, ובשמונה השנים הבאות הוא יעלה בשלושה חודשים בכל שנה. יתבצעו גם צעדים נלווים על מנת לעודד נשים מבוגרות שישתלבו אף הן בשוק התעסוקה, כמו זכאות לדמי אבטלה למבוגרות למשך 12 חודשים, מענק עבודה לנשים עובדות ותקציב להכשרות ולמלגות לשילוב נשים.

סכום ההכנסה שמקבלי קצבת אזרח ותיק יוכלו להשתכר מבלי לפגוע בקצבה יוגדל לכ-6,000 שקלים.

• רפורמה בחקלאות

בכדי להוריד את המחירים, לפתוח את השוק, להגדיל את מגוון הפירות והירקות הזמינים לצרכן ולהביא לזמינות של פירות עונתיים בכל משך השנה, יפתח ענף החקלאות ליבוא ויופחתו המכסים על יבוא ביצים וענפי הצומח. כן תינתן תמיכה ישירה לחקלאים, שצפויה להביא לקפיצה טכנולוגית בענף.

• שיפור הרגולציה

בכדי להוריד את רמת הרגולציה, להקל על עסקים ביציאה ממשבר הקורונה ולהביא להעלאת התל"ג, יקבעו עקרונות לרגולציה מיטבית שיתבססו על סטנדרטים בינלאומיים. במסגרת השיפורים יינתנו הקלות לעסקים קטנים ותרוסן כל רגולציה חדשה, זאת בכדי לאפשר לעסקים התקדמות והתפתחות בפרט לאחר סיום משבר הקורונה והתמודדות העסקים עם כך.

• פרויקט המטרו

בכדי להאיץ את הפיתוח בגוש דן, יקודם פרויקט המטרו - מערכת רכבת תחתית. הפרויקט יקודם עם לו"ז מתוכנן תוך תעדוף לפרויקט והסרת חסמים רגולטרים. בנוסף, הוכנה חבילת תקציב ייעודית במטרה למהר את ביצוע הפרויקט.

• קידום בנקאות פתוחה

בכדי להגביר את התחרות הבנקאית ולהפחית את ההוצאות ללקוח. החוק יחייב את הבנקים להעביר את פרטי הלקוחות - בהסכמתם כמובן, ליועצים פיננסים טכנולוגים ייעודים, שם יוכלו לראות הלקוחות את השירותים הפיננסים אותם הם צורכים, כמה הם משלמים עליהם וכמה יוכלו לחסוך אצל ספק אחר - מה שלדברי הממשלה יגביר את התחרות ויצור שקיפות.

• הסבת משרדים למגורים

בעקבות מצוקת הדיור ועשרות מילוני מטרים רבועים הפזורים ברחבי המדינה ומיועדים לבניית משרדי מסחר יוסבו כ-50% מהשטחים לבניית דירות קטנות.

• הקלת רישוי לעסקים

הרגולוציה לקבלת רישיון לעסק מורכבת כיום ביותר, כששבעה רגולטורים שונים קובעים את התנאים ללא כל תיאום ביניהם. על פי החוק תוקם ועדה מסדרת שתרכז את הרישיונות, תיתן הקלות ותפעל להוזלת, קיצור ומיקוד דרישות הרישוי.

• גמישות ניהולית בחינוך

במטרה לקדם את מערכת החינוך ובכדי שתהיה מותאמת לכל תלמיד נקבעה תוכנית לגמישות ניהולית, תוכנית שתעביר סמכויות למנהלי בית הספר באופן הדרגתי ותיושם על פי מאפייני בית הספר ותפוקתו. התוכנית צפויה לצאת לפועל במישור הארצי תוך כארבע שנים.

• אימוץ חוק התעסוקה ושיפור ההכשרות

במטרה לשלב מיעוטים בשוק העבודה יקבעו יעדי תעסוקה עד לשנת 2030 לאוכלוסיות מעוטות השתתפות ותיערך רפורמה בתחום ההכשרות כך שיהיו מקצועיות יותר.

• שיפור דיגיטליזציה בממשלה ובמגזר הציבורי

על מנת להשתמש ביתרונות הטכנולוגיה ובכדי לעודד עסקים לעשות זאת יפעלו בממשלה לשיפור הדיגיטליזציה, באמצעות רישום מען דגיטלי לדיוור לאזרחים שיחסוך מיליונים בשנה וכן באמצעות האצת מעבר הממשלה לרשת ענן דיגיטלי ציבורי.

• רגולוציה בשירות הכבאות

כיום שולטת שירות הכבאות בכל הרישיונות וקובעת דרישות בטיחות אש במאות אלפי מוסדות. הדרישות נקבעות על ידי הוראת נציב שמוציאה גם כן שירות הכבאות. על פי ההצעה החל מ-2026 יעוגנו כל דרישות הבטיחות של הנציב באישור הכנסת, מהלך שעשוי לחסוך מיליונים.

• מעבר לאנרגיה ירוקה

הוחלט לעודד מעבר לאנרגיה נקייה בשלל דרכים, לשם כך יוסרו חסמים רבים בתחומי האנרגיה המתחדשת לוחות סולרים וכדומה וכן הכנת תשתית למעבר לרכב חשמלי כך שכל בניין יחוייב בהתקנת תשתית בסיסית שתאפשר הקמת עמדות טעינה לרכב, בנוסף לייעול אנרגטי במשרדי הממשלה.

• יצוא קנאביס

בעקבות הידע הרב שהצטבר בתחום בקרב המגדלים בארץ ועל מנת לפתח את התחום בארץ ואת הכלכלה בכלל, הוחלט להפחית את הרגולציה בתחום על מנת לאפשר יצוא לשאר המדינות תוך כמובן שמירה על האינטרסים הציבוריים.

תקציב המדינה לשנת 2021 יעמוד על כ-432.5 מיליארד שקל וב- 2022 על כ-452.5 מיליארד שקל. בשנת 2021 יעמוד הגירעון על 6.8% וב-2022 על 3.9%.

תוכן שאסור לפספס
47 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
31
איזה הישגים. אין מילים. פשוט בושה. צריך לצאת להפגנות.
חרפה.03.08.21
30
עלוב נפש ומראה, דיקטטור מיניאטורי.
ידידה02.08.21
29
ב"ה קמה ממשלה עובדת מצוין וישרה במקום ממשלת השטיקים והטריקים של ביבי-- קמה וועדת חקירה לאסון מירון, תגובה הולמת לבלוני טרור מעזה, פירוק נבון והוגן של מוקש אביתר של ביבי, הריסת ביתו של מחבל עם אזרחות אמריקנית, דף חדש עם ירדן יחסים שביבי קלקל, הפסקת הקצבה למחבלים בכלא, הפסקת העברת מזוודות כסף לחמס, טי
עקיבא02.08.21
אומלל שכמותך
אנונימי03.08.21
שקר שאומרים ורושמים עשרות פעמים לא הופך אותו לאמת. מלקק של בנט איכס להקיא עליך
צופיה 02.08.21
יאיר הבוט - הפכת לעקיבא? אותו בוט בשינוי אדרת תגובה שתולה ומדוקלמת וואי וואי כמה אתם עובדים קשה בטוקבקים ממשלת השיסוי!
לעקיבא הבוט04.08.21
רואה את אותם חדשות כמוני? אתה ככ מרוצה מעצמך שאתה לא רואה את המציאות בעיניים , חכה אנו מאמינים שהזמן יאיר לכם את העיניים
אניתוהה אם אתה 02.08.21
שריר, נביא אמת, כמה פעמים אתה צריך למחזר את השטויות שלך, בכל אופן אתה שקרן חולני, לפיד מחה נגד הריסת בית המחבל, וטען שלא שאלו אותו, ימשיכו להעביר כספים לכמס, אחרת יעופו שוב טילים, ומה החכמה להעביר תקציב אחרי שיחוד הערבים ב53 מיליארד שקל, ומה התועלת בועדת החקירה של מירון, אם לא חוקרים את המשטרה שאשמה
צבי03.08.21

הצגת כל התגובות

28
לא הבנתי באגרה שרוצים לקחת בגוש דן כתוב שרוצים להפחית אבל יש תוכניות לכ"כ הרבה כסף שזה לא נראה שהם מחפסים להפחית[אגב זה לא רק בזה זה גם בפלסטיקים ועוד]
צבי03.08.21
27
לפני שנוגעים במס על צלחת של עני שיטפלו במס של מפעלי העשירים וכן בכמה רכבים למשפחה הכי קל לפגוע בחלש בושה!
יצחק02.08.21
26
ממשלת שמד! מרעיבה יהודים כדי להאביס מחבלים!
יוסי02.08.21
25
כואב הלב כיצד הממשלה מתעללת בחרדים, כשהחרדים היו בממשלה, נתנו לה מיליארדים בודדים. אבל לערבים בממשלת בנט, נותנים בשנה אחת 50 מיליארד.
נביא אמת02.08.21
זה באמת מטופש לכתוב תגובה בלי לדעת פרטים-ה53 מיליארד זה למשך 10 שנים, לא לשנה
יאיר02.08.21
נו נו .. עובדות ל-10 שנים, ואז? המנסור הוא ראש הממששה האמיתי מועצת א-שורא על פיה שיק דבר נפגע בשכבות החלשות כדי לממן את אויבינו נכה בחלשים ונעמיס את החרדים על מריצות זה יותר זול מרב-קו
ליאיר הבוט04.08.21
24
גועליציה רעה ומסוכנת שלא הייתה כמותה מקום העם היהודי על אדמתו ונקיתי. דמם לא נקיתי. תגאל אותנו כבר מהצרה המבנטטת הזאת יהי זכרם לקללה.
עצוב קורה בארץ 03.08.21
23
ומלכות הרשעה מהרה תעקר ותשבר במהרה בימינו
אליה02.08.21
22
כולם זבלים מושחתים
ללא שם02.08.21
21
בקיצור שימות.
אני03.08.21
20
ממשלת ישראל חיה בסרט!! * למה שאשלם על נסיעה בכבישים?? הרבה יותר נוח ומהיר להגיע למקומות מסויימים ברכב ולא בתחבורה ציבורית. לא תמיד יש תחבורה ציבורית נוחה - נסיעה שתיקח לי 20 דקות באוטו עד ליעד המדוייק שצריכים, תיקח בתחבורה ציבורית שעה וחצי ואף יותר. מה גם ששמעתי שהמן הרשע העכשווי, עוכר ישראל רוצה לה
מה נסגר איתם???02.08.21
שימי
וואלה איזה תגובה קולעת.24.10.21
תגובה מעולה תודה שכתבת!
ישר כח04.08.21
איתך בכל מילה.
ישראלית גאה03.08.21
19
שימי
אני גם ככה רוצה לקנות מדין כלים.24.10.21
18
השלישייה הזאת, בנט, לפיד, גנץ תתפרק בהקדם. תראו את שפת גוף שלהם.
בנו02.08.21
17
למה לא מטילים מס על משקאות שמכילים אלכוהול?? זה גם מזיק (אולי לא שייך כי ליברמן אוהב להישתכר)
ללא שם02.08.21
לפיד כבר הטיל אתה לא זוכר שארק היה עולה פעם 15 שח והיום 60.. הכל מס
.02.08.21
16
חחח. ברוך השם שבנט ראש ממשלה. התפטרנו מנתניהו
שמואל02.08.21
השאלה מתי נתפטר ממך
שמואל02.08.21
ומנותק מהמציאות מעדיף את צמד הרשעים בנט ליברמן.
רק עיוור וחירש 03.08.21
15
קיצער על הממשלה הזו נאמר ''ותעביר ממשלת זדון מין הארץ'' בפשטות.
רשועים ארוריםםם02.08.21
אכן כך במהרה בימינו אמן
אמן04.08.21
14
תגידו המטרו לא היה השם של התוכנית של המנהרות מעזה?
א03.08.21
13
ממש לא כצעקתה
דוד מ02.08.21
12
צריך לצאת ולהפגין כנגד העלאת מיסים ולהפיל את הממשלה הנוראה ! בנט - אתה בזוי ! לא ראש הממשלה שלי !
שניאור02.08.21
11
שימו לב שהיה טעות [אולי זה בכוונה] כתוב בסוף הפירוש על החפ"מ[חד פעמי] שזה כלים חג עם ג פעמיים
10003.08.21
10
מגולומן טיפש, מטומטם וחסר כישורים מינימלים
ברק02.08.21
9
חוץ מההעלת גיל הפרישה לנשים, לא מבינה מה לא בסדר בכל מה שכתוב שם? כילים חד"פים זה המצאה של השנים האחרונות וזה מפגע סביבתי שצריך להפסיק אותו
מה לא בסדר?02.08.21
מה לא הבנת? הכל גזירות על החלשים שום תועלת בגזירות האל. מאוד פשוט.
שרה03.08.21
8
שונאי ביבי הם שחצנים חולי גאוה אכזרים ומתנשאים. כמו סער לפיד בנט... וכל רשעי סדום. גלגל בעולם אל דאגה. יבוא יומכם ותהיו עניים נכים... ואז אל תצעקו רחמים הכל מדה כנגד מדה יתאכזרו כלפיכם באותה מדה
אני ב.ה עשיר ואני מעריץ ביבי ומתעב השחצנ03.08.21
7
לבנט יש פרצוף של פח אשפה
גד02.08.21
6
איכס להקיא עליך זבאלה!!!!!
אסתר02.08.21
5
בנט:מי אמר שאני שקרן? תתבייש לך!אני איש אמת! כי אני יכול להגיד על עצמי,שאני שקרן ,גנב ופרטיזן. אז מה!? מה לא טוב בזה,אני לא מבין. זה טוב!כן כן זה טוב.כי טוב תלוי למי.לנו זה טוב.ואני איש ישר,אני יודע לקרוא מהדף שלפני,למדתי את זה בhitech. זה הכל. ומתי שאני לא מבין מה כתוב ,אני שואל אתpapa. זהו.
הבהרה.03.08.21
4
בנט...יומך קרב . נפילתך תישמע בצלצלי תרועה תופים ומחולות
נחמן02.08.21
3
ובפועל לא רק שלא עשו כלום . גם העלו את כל המיסים וכל המחירים..
אני16.01.22
2
נתניהו הכלכלן המשכיל מקנא בסתר ליבו כשהוא רואה את מתנגדיו מעבירים את הרפורמות שהוא היה רוצה להעביר אבל לא יכל בגלל שיקולים אישיים פוליטיים.
פה ולב02.08.21
מה יש לקנא בגזירות על החלשים? לא הבנת מה הפרורמות האלו אומרות?
שרה03.08.21
1
חלאת אדם תתבייש
שמואל02.08.21
אולי גם יעניין אותך
בארץ

גלנט: "הנזק ומספר המחבלים שחוסלו הם בסדרי גודל אחרים"

יוני גבאי | 17.05.24

גוש עציון

מבצעי הלינץ' שוחררו; עשרות תושבים הפגינו בכניסה לכפר

כיכר השבת | 17.05.24

ההסלמה נמשכת

זוהו 75 שיגורים מלבנון; 2 פצועים קל; צה"ל תקף משגרים

ב. ניסני | 17.05.24

"הוא יורד מהפסים"

'היום שאחרי' על פי יואב גלנט: ישראל תיתן נשק לתושבי עזה 

יוני גבאי | 17.05.24

צה"ל מתחקר

אירוע חריג: פצצה במשקל חצי טון נפלה ממטוס קרב במושב

ב. ניסני | 17.05.24
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

נחסמו בדרך

שבוע לאחר פיגוע המטען שסוכל: תפילת הודיה בהר עיבל

דוד הכהן | 17.05.24

צפו בתיעוד

המשטרה הורידה מהכביש 89 רכבים משופרים עם קולות ירי

דוד הכהן | 17.05.24

מזרח ירושלים

אח של מחבל נעצר לאחר שהסית ותמך בטרור ומחבלים

קובי אטינגר | 17.05.24

תקיפת החיילים

רב היישוב במכתב לתושבים: "דבר בלתי נסבל; התביישתי"

דוד הכהן | 17.05.24
ש

תשואה פוטנציאלית של מאות אחוזים!

קרקע להשקעה במרכז הארץ, החל מ- 150,000 ₪

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

מקרה נוסף

משרד הבריאות מעדכן על חולה בחצבת - שחזר לאחרונה מחו"ל

דוד הכהן | 17.05.24

איבדו עשתונות

תקפו משאית עם 'סיוע' - ופצעו שני קציני צה"ל ולוחם נוסף

קובי אטינגר | 17.05.24

מזג האוויר

חם לכם? בשבת תחול עליה נוספת במידות החום | התחזית

כיכר השבת | 17.05.24

הותר לפרסום

גופותיהם של החטופים שני לוק, עמית בוסקילה ויצחק גלרנטר הי"ד חולצו מהרצועה

כתבי כיכר השבת | 17.05.24
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

הותר לפרסום

טרגדיה נוראה: לוחם נהרג בתקרית הבטיחותית באנדרטה

דניאל הרץ | 16.05.24

הותקף מבנה עם מחבלים

רצף השיגורים לצפון | צה"ל תקף משגר ממנו בוצע ירי • צפו

דוד הכהן | 16.05.24