כיכר השבת

ידידיה מאיר מגלה: יום עצמאות בישיבה חרדית

וכאילו לא היה מספיק אקשן גם ככה, הרב החליט לאתגר את שני המחנות: "תראו, אמנם תחנון כבר אמרתי הבוקר, אבל הלל עוד לא. אמנם אני באופן אישי לא חושב שצריך לומר הלל ביום הזה, אבל היום עוד ארוך. אם מישהו יביא טיעון טוב, כזה שישכנע אותי לומר הלל - אלך ואומר" (דעות)

26
ידידה מאיר | כיכר השבת | ד' באייר | 26.04.12
ידידיה מאיר מגלה: יום עצמאות בישיבה חרדית
(צילומים: פלאש 90, מנדי אור)

בכל שנה, כשמתקרב יום העצמאות, מתחיל אצלי בראש הדיון הסוער ההוא מכיתה ט'.

חלפו מאז למעלה מעשרים שנה, את הסוגיה במסכת מכות שלמדנו בתחילת אותו זמן קיץ אני לא ממש זוכר, אבל אני כן זוכר, מאוד זוכר, את אותו בוקר יום העצמאות, שבו נכנס הר"מ הנערץ שלנו לשיעור ואמר "חבר'ה, יש לכם עד השקיעה לשכנע אותי".

בבית המדרש התקיימה באותו בוקר תפילת שחרית רגילה, אבל הנהלת הישיבה החרדית, בפתיחותה, אפשרה למי שהיו מעוניינים לשמר מסורת אבותיהם, לומר הלל במניין נפרד שהתקיים באחת הכיתות.

אחרי התפילה החגיגית-מחתרתית (יצא לי להשתתף כבר בתפילות יום עצמאות חגיגיות עם מאות אנשים והלפגוט, אבל להלל ההוא באמת היה טעם מיוחד) נכנסנו לשיעור, ואז החל בין התלמידים ויכוח תיאולוגי סוער: כן או לא הלל, כן או לא אתחלתא דגאולה, כן או לא שְלוש השבועות. וכאילו לא היה מספיק אקשן גם ככה, הרב החליט לאתגר את שני המחנות: "תראו, אמנם תחנון כבר אמרתי הבוקר, אבל הלל עוד לא. אמנם אני באופן אישי לא חושב שצריך לומר הלל ביום הזה, אבל היום עוד ארוך, אתם יודעים. אם מישהו יביא טיעון טוב, כזה שישכנע אותי לומר הלל - אלך ואומר".

כמובן שאחרי ההכרזה הזאת, ההכרזה ההיסטורית של ה' באייר תש"ן, הוויכוח התלהט הרבה יותר. הדיון ההשקפתי הפך פתאום לעניין עם השלכות מיידיות. זה אומר "כל עוד המשיח לא הגיע אנחנו עדיין בגלות גם בתוך ארץ ישראל", וחברו עונה לו "זו כפיות טובה כלפי הקב"ה וחסדיו". זה שולף פאות גזוזות של ילדים תימניים וחברו מנופף כנגדו בדגל ישראל שתלה הרב כהנמן על גג ישיבת פוניבז'.

בסופו של דבר השמש שקעה מבלי שמישהו הצליח לשכנע את הרב לשנות ממנהגו. אבל מאז, כבר עשרים שנה, בכל יום עצמאות, אני מנהל עם עצמי את הדיון הזה. כל הקולות שנשמעו אז בכיתה ט' עדיין מהדהדים בראשי. האם צריך לומר בלב מלא הודיה "הודו לה' כי טוב כי לעולם חסדו" או יותר בלב מלא חשש ותפילה "מן המצר קראתי יה"? האם כשמסתכלים ביום העצמאות על כל הטוב והרע במדינת ישראל, על כל האורות והצללים, על התרבות, המשפט, החינוך, הצבא, הבידור, הפסוקים המתאימים הם "זה היום עשה ה' נגילה ונשמחה בו" או "אנא ה' הושיעה נא"? ובכל שנה - אני חושב שאצל כל אחד - הרגש הוא קצת אחר.

ומה עם אותו מחנך בלתי נשכח? איך הוא מציין היום את יום העצמאות? אומר הלל? מציע לתלמידיו לשכנע אותו לומר הלל? קשה לי לדעת. הוא כבר כמה שנים טובות בחוץ לארץ. קיבל הצעה לנהל בית ספר גדול בגולה ועושה שם חיל. לא נראה לי שבקרוב יחזור לארץ. אלא אם כן מישהו יצליח לשכנע אותו שצריך לעשות עלייה, והגיע הזמן לארוז את המשפחה והמזוודות, לקנות כרטיס ולתפוס טיסה חזרה לארץ ישראל, לפני השקיעה.

מי אמר למי ובאיזו מהירות?

שני סוגי קישוטים מעטרים מדי שנה את בימת חידון התנ"ך לנוער: המתמודדים מחו"ל והמתמודדים החילונים.

לפעמים יש תחושה שיש נבחנים מחו"ל (לא כולם, לא כולם) שפשוט מתקבלים על בסיס אמא יהודייה, ובאים רק כדי לחייך כשאומרים את שמם ושם מדינתם ואז לפרוש בכבוד. ויש את הקבוצה השנייה, המתמודדים מהתיכונים הממלכתיים פה בארץ, שנבחנים בעיקר כדי שנרגיש כמה התנ"ך הוא "של כולנו", ולא חלילה רק של מי שמקיים את מה שכתוב בו.

אז כמובן שבגמר הדתיים קורעים את הממלכתיים הרגילים בקלות (וזה עוד אחרי שהשאלות שניתנות להם קלות הרבה יותר, בכוונת מכוון), אבל בשנים האחרונות יש לפחות חידוש מרענן: גם המתמודדים מהתיכונים הממלכתיים מגיעים עם כיפה, לפעמים אפילו עם ציצית. שאלתי כמה מהם אם זה לכבוד חידון התנ"ך אבל לא, הם הולכים ככה תמיד לתיכון. מתחזקים, מה שנקרא. וזה מרגש אותי אפילו יותר מהעובדה שהם יודעים בעל פה מי שלח את המלאכים לדרוש בבעל זבוב.

התשובה היא, אגב: אחזיה בן אחאב. איך אני יודע? אשתי גילתה לי. מה לאשתי ולבעל זבוב? ובכן, כמה שבועות לפני הדבר האמיתי ביום העצמאות עם אבשלום קור וכל הטררם, מתקיים החידון הארצי לבחירת המתמודדים הישראלים. זה בדיוק אותו דבר – רק קצת פחות. את ראש הממשלה מייצג ראש המועצה המקומית חוף הכרמל, את שר החינוך מחליף מנהל מחוז צפון של המשרד, ואת אבשלום קור – אשתי.

אז אחרי צפייה גם בחזרות וגם בחידון עצמו השנה, הנה שתי מסקנות: ראשית, למועצה האזורית חוף הכרמל יש מתנ"ס חדש ויפה. ושנית, כל הקונספט של החידון שגוי מיסודו. אני מצטער לגעת בכזאת פרה קדושה, ונכון, עד שכבר משודר בטלוויזיה ריאליטי כל כך חינוכי צריך להיזהר בכבודו, אבל הבטתי בילדים המבוהלים האלה על בימת המתנ"ס הצפוני, ובעיקר על שעון העצר שלא מפסיק לספור לאחור, ופתאום שאלתי את עצמי: רגע, מה זה בעצם משנה כמה מהר הם עונים? השאלות נורות לעברם, והבקיאות שלהם באמת מרשימה, אפילו מרגשת, אבל האם באמת חשוב כמה שניות זה לוקח להם?

בואו ניקח למשל את השאלה על מי נאמר "קטון נתתיך בגויים"? למה לא להשתהות כמה רגעים, לחשוב לעומק, ואז, רק אז, לומר לאט וברור: "על אדום!". לא, לא, המסכנים צריכים לשלוף את התשובה בטרם נשאלה השאלה עד תומה, כדי להמשיך ולצבור נקודות בשאלה הבאה: "כמה ימים שכב יחזקאל על צדו כדי לשאת את עוון בית ישראל?". ושוב, בטרם הם אומרים "390", מגיעה כבר השאלה הבאה, וזו שאחריה. וכך זה נמשך, עוד ועוד מטחים של שאלות מתוך כוונה להפיל כמה שיותר. בין השלבים השונים יש אתנחתא מוזיקלית כדי לאפשר לאנשי ההפקה לפנות את הנפגעים מהבמה.

אגב, חלק מהמתמודדים אף ניגשים מבעוד מועד למארגנים ומבקשים לשאול את השאלות אפילו יותר מהר, כדי לא לבזבז חלילה זמן תשובות בגלל דברי ההנחיה. "איזה נביא ישיב לב אבות על בנים?", מהדהדת פתאום שאלה, ואני (שאלה ראשונה שגם אני יודע!) מיד לוחש לעצמי: "אליהו!", רק כדי לראות שהם כבר מזמן בשאלה הבאה.

אז אולי תאמרו לי שהיכולת לענות מהר מלמדת על רמת השליטה בחומר, על הבקיאות. נכון, זה מרשים, אבל אני בטוח שתלמידי חכמים גדולים, מורים דגולים לתנ"ך, היו נכשלים לחלוטין בחידון הזה למרות הידע הרב שלהם. ועוד לא דיברנו על הכאב.

כמה צער יש בכל חידון כזה. הרי כל מי שצופה בשידור החי או אפילו נמצא באולם רואה בעיקר את צהלת המנצחים וחבריהם, אבל אתם יודעים לאילו מראות אני נחשף כל שנה מאחורי הקלעים? כמה דמעות שופכים אותם נערים ונערות שבגלל אותה ספירה אכזרית לאחור חטפו בלק אאוט ופשוט טעו טעות קטנה שהורידה לטמיון עמל של חודשים ואפילו שנים?

ומילא הם, יש להם את השכר על כל רגע של לימוד תורה, אבל מה עם ההורים שלהם, שמנסים כביכול לעודד ולנחם ("לא נורא חמודי, יש לך עכשיו עוד 12 חודשים לשנן") אבל ברור כמה הם עצמם שבורים ורצוצים?

לפעמים ממש בא לי לצעוק לעבר הבמה "עזוב, ילד, אני בעלה של המנחה, ואני אומר לך: אל תקשיב לה. קח את הזמן. יהיה בסדר!", אבל אז אני חושב לעצמי שאולי זו תהיה עצת אחיתופל (הלא הוא אביו של אליעם שהיה כידוע אחד מגיבורי בית דוד, לצד אליקא החרודי, חלץ הפלטי, עירא בן עיקש התקועי, אביעזר הענתתי, ונחרי הבארותי נושא כלי יואב בן צרויה, רק למה אתם לא נותנים לי מספיק זמן למנות את כולם? לאן אתם ממהרים?).

בשולי הטור

ובמסגרת חגיגות העצמאות של סוף השבוע הזה, והניסיון הבלתי פוסק לתעד את ה"ישראליות", הנה תרומתי הצנועה: תמונה שקלטתי בעיר התורה והחסידות ובהחלט ראויה לה הכותרת "רק בישראל"

(באדיבות בשבע)

תוכן שאסור לפספס
26 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
14
מצווה לומר 'הלל' בימים מיוחדים כדי להודות ולהלל לה' על הניסים שעשה עימנו. ראשונים לכל הם הימים הטובים שנצטווינו עליהם בתורה - פסח, שבועות וסוכות, שבהם אנו זוכרים את הניסים והחסדים שעשה ה' עימנו כשהוציא אותנו ממצרים ונתן לנו את התורה והוליכנו במדבר לארץ ישראל. וכן תיקנו לומר הלל בכל ימות החנוכה, וכפ
אברך26.04.12
מה יש אברכים מזרחיסטים???????
מהרש"ו28.04.12
עדיף שתתעוררו למציאות ולא להזות ולהפוך את המציאות למה שהיא לא!
א. 26.04.12
13
תתביישו
מתביישים בכם26.04.12
12
שאם ישאלך אדם, אל תגמגם ותאמר לו אלא אמור לו מיד
קידושים דף ל'28.04.12

הצגת כל התגובות

11
הרי ידוע לכל כי בשני הדברים החזקים ביותר לעם ישראל 1] למנוע התבוללות 2] להאמין בד' כי הוא נוטה שמים ויוסד ארץ. ואחרי 64 שנות קיבוצו בארץ ישראל אנו עומדים עם מעל 80% השומרים על הנ"ל. ומהדד בכל העולם היכן שישנו יהודי כי גם הוא קשור לעם ישראל ונמנע משום זאת מהתבוללות. וע"ז יאמרו נא ישראל הודו לד' כי טו
מאמין26.04.12
10
אתה מחפש טיעון, חשבתי שאתה חרדי דתי ושומע לגדולי וחכמי ישראל בתורה. האם האו"ם נתן לנו מדינה או בורא עולם?! האם עדיין מתפללים 'העבר ממשלת זדון מן הארץ?!' האם עדיין יהודים וילדים נשחטים ונהרגים בפיגועים אכזריים ובנוסף מגורשים יהודים עם ילדיהם באכזריות על ידי ממשלות ישראל בארץ לכאורה שיש לנו בה עצמא
א. לוי26.04.12
אין בעצם מקום לומר הלל באף יום בשנה יצאנו ממצרים, וכבר היה חטא העגל. וכבר היה עמלק. וכבר נפלו ישראל במגפות ובמלחמות. אז על מה לומר הלל? נכנסנו לארץ עם יהשוע, כבר היו מלחמות לכיבוש בהם נפלו בני ישראל. אז על מה יש להודות? עוד מאות שנים של שופטים ונביאים, עם במות, עבודה זרה, רדיפה של נביאי ה' ע"י מל
שמעלץ26.04.12
מה שאומרים החכמים גדולי ישראל בתורה ובסודותיה, הם יודעים מה צריך להגיד באמת ומתי! להגיד הללויה צריך כל יום. לגמור את הלל, לפי גדולי וחכמי ישראל, כי אין לנו עדיין גאולה ועדיין משועבדים לשמאל לממשלת כופרים ולבג"צ שלהם ולתורה הקדושה ולהלכה שקבלנו מהשם אין כל קשר. ועדיין העם היהודי מאויים קשות בשואה
א. 26.04.12
יש עוד הרבה מקום לתיקונים, יש עוד הרבה דברים שצריך לשפר במדינה שלנו. הרבנות הראשית תקנה סדר תפילות ליום העצמאות, שכולל הלל בברכה... לצערי, בשנים האחרונות דבר זה מתמסמס בשל לחצים שונים ומשונים... וכאמור, גם בימי החשמוניאם לא פסו האיומים מבית ומחוץ, ועדיין כולנו אומרים הלל החנוכה. אותם חשמונאים שלקחו
שמעלץ26.04.12
9
חסרות סיבות להודות לה'? לגור בחו"ל אתה רוצה ? להיות מגורש מן הארץ - ארץ הקודש ? כאן אנחנו גרים רוב יהודים יחד , יותר קל להתמודד כאן עם גזירות מאשר לעמד מול גוי אטום ,פריצים וכד' תשאל את מי שעבר את השואה . אני שמחה שיש לנו מדינה , אמנם הייתי רוצה אותה לא כופרת ולא עוד כל מיני דברים , אבל צריך לשמח
הודיה 26.04.12
8
אין כמוך ידידיה מאיר מאיפה השנינות והרגישות המיוחדת שלך???
מהרש"ו28.04.12
7
אהבתי!
מורן 26.04.12
6
כל אחד יעשה כעצת רבותיו. מה שוודאי אסור זה לבזות אנשים שאומרים הלל כי "הרעבע שלי יותר גדול מהרעבע שלך".
מני 29.04.12
5
הימים האלה שבהם אמרת הלל על יום העצמאות כביכול של הקמת מדינת הציונים יהיה לך ולכל אלה שאמרו עוד בכייה לדורות. היום שבו הוקמה המדינה בצורה שבה הקומה וע"י העבריינים שהקימו אותה בכוח הזרוע ומנהלים אותה עד היום כמו מאפייה רוסית היא בכייה לדורות. ולא ישאר ממנה שריד ופליט. לא ממנה ולא מכל מי שמתחווה ומת
אייל26.04.12
לא מספיק נרצחו 6 מיליון יהודים ללא מדינה משלהם? אם הייתה אז מדינה - לפחות היה להם לאן לברוח. בור ועם הארץ. בינתיים לא נשאר שריד ופליט ממיליוני יהודים באירופה שנרצחו בשל יהדותם בלבד לא כעם כובש.. לא נוח לך בארצנו הקדושה - סע לאיפה שהסבתא שלך נולדה. לך מעימנו.
תתפכח30.04.12
4
מרשים מפתיע ומצחיק ביותר!!
זהבי30.04.12
3
בשמיעה ל"גדויילים" אך תמיד היצה"ר שלנו נותן לנו טענה 'טובה' מדוע אין לשמוע: "הוא לא משלנו", "הוא יצא מכלל ישראל", "הוא למד שם ולכן בכך סברתו עקומה ואין להתחשב בה", "הוא דיבר רק על... אך לא עלינו" ,ועוד כהנה וכהנה... וזאת למודעי רוב מניין ובניין של גדולי התורה ומורי ההוראה בעמ"י סברו שזאת אכן אתחלתא
אברך26.04.12
2
רק אל תתגאה עכשיו.. כי אז הם כבר לא יהיו מוצלחים.. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נהנה מתוכן טוב26.04.12
1
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
המשגיח יובל המבולבל 26.04.12
מערבה
חנה1029.04.12
אולי גם יעניין אותך
בארץ

הפעילים התבלבלו - ותקפו משאית שלא הייתה בדרך לעזה

דוד הכהן | 15.05.24

טרגדיה נוראה

שבועיים לפני חתונתו: נפטר העובד שנפצע אנושות בעזה

דניאל הרץ | 15.05.24

המערכת הפוליטית סוערת

גלנט בביקורת פומבית וחסרת תקדים על ראש הממשלה

דוד הכהן | 15.05.24
ש

תחת המותג +TNUVA

תנובה משיקה לראשונה במקררים קטגוריית שוטים

כיכר בשיתוף תנובה | מקודם

פנה בכתב ליועמ"שית

ולמי עופר כסיף דואג עכשיו? "חובה לדאוג לסיוע הומניטרי"

בני סולומון | 15.05.24
ש

הזדמנות להשפעה ולהובלת שינוי

להשפיע: תוכנית הצוערים לשלטון המקומי מגייסת מועמדים

כיכר בשיתוף עתודות לישראל | מקודם

הנחלים בצפון

לאיזה נחלים מסוכן להיכנס ואיפה יש זיהום גבוה? | בדיקה

מישאל לוי | 15.05.24

צפו בתיעוד

שיגורים לעבר העיר שדרות בזמן תפילת שחרית | כך זה נראה

דוד הכהן | 15.05.24

התחזית

מזג האוויר: הטמפרטורות תהיינה נמוכות מהרגיל לעונה

כיכר השבת | 15.05.24

צפו בתיעודים

בצפון ובדרום: יחידות החילוץ חילצו 5 בני אדם - כך זה נראה

קובי אטינגר | 14.05.24
ש

10,000 דונם

פארק הירקון בפ"ת? הכירו את מתחם הנדל"ן הכי מדובר בענף

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

הנסיעה נגמרה בטרגדיה

פעוטה נפלה מטרקטורון בגליל התחתון - ונהרגה

מישאל לוי | 14.05.24

נשק רוחני מול חיזבאללה וסינוואר: 300,000 ספרי תהילים בבסיסי צה"ל

חזקי שטרן | 14.05.24

"זו הזכות שלנו על הארץ" | צפו

נתניהו: "מאז התנ"ך לא הרכנו ראש, השבנו מלחמה וניצחנו"

קובי אטינגר | 14.05.24

מתמודדים מכל העולם

עסק במלחמה | שידור חוזר מחידון התנ"ך העולמי לנוער

כיכר השבת | 14.05.24
ש

אין מחירים כאלה!

מטורף: דירה על הים בפחות מ-16,000 שקלים למ"ר

כיכר בשיתוף פוואר גרופ | מקודם

מלחמת עזה – הסיפור האמיתי

ההיסטוריה חוזרת | האיום האמיתי על מדינת ישראל // אלי דן

אלי דן | 14.05.24

ב"יום העצמאות"

עלה להר הבית, הניף את הדגל, שר 'התקווה' - ונעצר במקום

קובי אטינגר | 14.05.24

התחזית

מזג האוויר: עלייה בטמפרטורות וגשם מקומי בצפון ובמרכז

כיכר השבת | 14.05.24