כיכר השבת

הסוד האמיתי: מדוע החרדים לא מתגייסים? / דעה

אחת הטענות הנשמעות בציבור היא למה פוטרים משירות צבאי את מי שבוחרים ללמוד תורה, ואין מעניקים פטור למי שבוחרים ללמוד משפטים או רפואה. הטענה הזאת נובעת מאי הבנת מהותו של לימוד התורה, בגלל השימוש באותן מילים – 'לימוד', 'לימודים' – לציון שני דברים השונים לגמרי במהותם

24
מנחם ברוד | כיכר השבת | א' בסיון | 22.05.12
הסוד האמיתי: מדוע החרדים לא מתגייסים? / דעה
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

הוועדה שאמורה לגבש חלופה ל'חוק טל' תגלה במהרה כי הדברים מורכבים הרבה יותר מכפי שהם נשמעים בפולמוס הססמאות הפופוליסטי. אך נניח לוועדה לעשות את עבודתה, ובינתיים ניתן את דעתנו למושג הזה – 'לימוד תורה'.

אחת הטענות הנשמעות בציבור היא למה פוטרים משירות צבאי את מי שבוחרים ללמוד תורה, ואין מעניקים פטור למי שבוחרים ללמוד משפטים או רפואה. הטענה הזאת נובעת מאי הבנת מהותו של לימוד התורה, בגלל השימוש באותן מילים – 'לימוד', 'לימודים' – לציון שני דברים השונים לגמרי במהותם.

יש לימודים ויש לימודים

בעולם הרגיל לימודים נועדו למטרה כלשהי. מי שלומד רפואה רוצה להיות רופא, והלומד משפטים מעוניין בהסמכה לעריכת דין. בני-אדם לומדים לצורך קבלת תואר, להשגת גמולים, לרכישת מקצוע. מעטים לומדים כדי לקנות דעת וחכמה, וגם כאן ניתן גמול – רכישת הדעת בתחומי העניין של אותם בני-אדם.

לימוד התורה בעם היהודי משמש למטרה אחרת לגמרי. טועים הסבורים כי הלימודים בישיבה נועדו להשיג הסמכה לרבנות. מסלול הלימודים הרגיל בישיבות אינו מכשיר אדם לרבנות כלל. כדי לקבל הסמכה לרבנות יש צורך בלימודים מוגדרים מאוד של ארבעת חלקי השולחן-ערוך, ומי שלא פנה למסלול מיוחד זה לא יוסמך לרבנות. כלומר, אדם עשוי ללמוד עשרות שנים בישיבה ובכולל ולא לזכות בשום תואר.

יהודים לומדים תורה כדרך להתחברות עם הבורא. אמנם על-ידי הלימוד גם קונים דעת וחכמה, אך בעיקר מקיימים מצווה גדולה ומרכזית, שמאפשרת לנו להתחבר עם הקב"ה ולאחד את שכלנו עם חכמתו האין-סופית של בורא העולם.

את חשיבותו של לימוד התורה ממחישה ההלכה כי מי שתורתו אומנותו פטור אפילו מתפילה. שכן ללימוד התורה כוח רוחני כביר, שהוא למעלה מכל המצוות. לכן נאמר שהתורה מגינה ומצילה, כי בזכות כוחה הרוחני הגדול היא מגינה על העולם כולו.

תנאי לדו-שיח אמיתי

אכן, מי שחשיבתם חומרנית ולא חונכו על בסיס הערכים האלה, מתקשים להבין את המשמעות הזאת של לימוד התורה. באותה מידה הם גם יכולים שלא להבין את חשיבותן של הנחת תפילין ושמירת שבת. אבל גם אם הם אינם שותפים לתפיסה זו, לפחות עליהם להבין עד כמה הערך הזה מרכזי וחיוני למי שמאמינים בו.

ההבנה הזאת חיונית כדי שייווצר דו-שיח אמיתי, וכדי שיימצאו פתרונות נכונים, מעבר לססמאות סרק. צריך להבין באמת מה מקומו של לימוד תורה בהוויה היהודית. מה גורם לאנשים מוכשרים להקדיש את חייהם, פשוטו כמשמעו, ללימוד התורה. מדוע הם מאמינים באמת ובתמים שאם יהגו בתורה יומם ולילה יביאו ברכה, ביטחון ושגשוג לעם-ישראל.

חג השבועות איננו חג של גבינות ומוצרי חלב בלבד, אלא קודם כול 'זמן מתן תורתנו', היום הגדול שבו קיבלנו את התורה, ועמה הציווי "והגית בו יומם ולילה". התורה היא מקור עוצמתנו, ובזכותה שרדנו יותר משלושת-אלפים שנים. את זה חייבים להבין.

תוכן שאסור לפספס
24 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
9
בתורה כתוב "כל הירא ורך הלבב ישוב לביתו" ולא ישתתף במלחמה , שהיא מלחמת רשות וחז"ל מפרשים "הירא ורך הלבב מעבירות שבידו" אם כך הייתי מצפה שדווקא החרדים והמקפידים על קלה כבחמורה , יהיו בקו הלחימה הראשונים ולא החילוניים והקיבוצניקים . הייתי שמח לתשובה עניינית ואמתית.
מנחם צוקר09.07.21
8
למה לא להגיד את האמת? הורים חרדים לא רוצים שבניהם ישרתו בצבא מפני שהם פוחדים שהם ייהרגו. נקודה. אין להם (באמת) בטחון בה'. אני יודע, אני נמצא שם.
מנדל22.05.12
הורים חרדים לא רוצים לאבד בצבא את הכיפה שעל ראש ילדיהם כפי שקרה לדור שלם של כיפות חרורות
יענקל ב"ש22.05.12
מנסיון שירותי עם חיילים דתיים לאומיים מי שהיה חזק באמונתו נשאר שם כל הדרך ומי שהיה חילוני למחצה ומעגל פינות נשאר. היה קל לראות מי הוא מי. אולי החשש האמיתי הוא של הרבנים לאבד שליטה על הציבור שלהם.
חילוני23.05.12
צודק במיליון אחוז
נ ח22.05.12
7
הצבא לא מתאים לחרדים!!!!!!! אפשר להכניס חילוני לבית הכנסת אבל א"א להכניס חרדי לטינופת החילונית, בדעות ובהתנהגות, אין מה לעשות, זו מציאות זו לא דעה! שינקו את הטינופת נדבר על כך אחר כך!
משה22.05.12
תעזבו את כל הטיעונים, זו האמת היחידה! גם אם לא היינו לומדים תורה לא היינו הולכים לצבא!
יוסי22.05.12

הצגת כל התגובות

6
והסכנה שיש בצבא- דם, יזע ודמעות הפחד מהקלקול הרוחני-או השינוי בהשקפה של האנשיפ וההמפגש עם דעות אחרות וכמובן הפחד של איבוד ההגמוניה של העסקונה מהפרות שהם חולבים.
klozone22.05.12
ארה"ב ממנת לכם סיוע כספי עשרות מליארדים בשנה לכיפת ברזל ציוד צבאי וכו'
חרדי22.05.12
מה שאני מטיל בו ספק. אני לא חושב שעשרי החרדים תורמים כספים למדינת ישראל. אבל נגיד שכן. האם אתה אומר שזה תשלומי דמים? הם משלמים כדי שאתה לא תשרת? אני לא זוכר שקיים הסכם כזה בכלל. חוץ מזה- מה הקשר אלייך, אז הוא הביא (כביכול) כסף מדינה, אז למה שאתה לא תשרת
klozone22.05.12
5
נכון זה שאלה רטורית. אסור לכפות גיוס אבל אנחנו צריכים לצאת ביוזמה שלנו לתרומה לחברה לגבי אותם שאין תורתם אומנותם. ורק מי שחי בתוך הקהילה יודע כמה כאלו יש. אין איסור לעסוק בגמילות חסדים במסגרות שלנו למי שלא יכול ללמוד כל היום. להפך, יש בזה קידוש השם גדול. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רפאל23.05.12
4
לימוד תורה הוא לא פטור לגמילות חסדים, נכון? אז למה לשירות צבאי?! ממשיכים לזרוק את א"י? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
א.א.22.05.12
3
אבל בתורה כתוב "כל הירא ורך הלבב ישוב לביתו" וחזל" מפרשים "הירא מעבירות שבידו" אם כך ברור שע"פ חז"ל והתורה , דווקא החרדים היו צריכים להתגייס לקו הלחימה הראשון בגלל מיעוט העברות שבידם לעומת החילוניים. אשמח לתשובה עניינית.
מנחם צוקר09.07.21
2
עם כל הסיפורים של "צבא העם" שמפילים עליו מיזוג גלויות הצלת נערים שהתדרדרו לפשע וכהנה מטלות שבינן לבין צבא נורמלי אין שום דבר, בפועל כל צבא שואף להיות מקצועי. המגמה בכל המדינות המתקדמות היא צבא מקצועי של קריירה על פני צבא של גיוס חובה. כמגויסים החרדים נחשבים בעייתיים מבחינת: - כשרות - כל הזמן צריך לד
חילוני22.05.12
אתה צודק בכל מילה שאתה כותב למעט הנוסח המתנשא שלך שכאילו החרדים הם "בעייתיים" ביחס לחילוניים ה"מוצלחים" וצה"ל ה"מוצלח" אתה צריך להבין שאת כל מה שהחילוניים מתחילים רק עכשיו קצת להבין בקשר ל"צבא העם" וכל החנטריש הזה החרדים הבינו כבר בקום המדינה ומעבר לכל התירוצים של "תורתו אומנותו" "צניעות" "כשרות"
שמשון22.05.12
1
הרי התורה אומרת שתלמידי חכמים צדיקים הם אלו שיוצאים למלחמה. בימי דוד ראש הסנהדרין היה שר הצבא. כך גם בימי שלמה. ואפילו דוד הלך כראש המחנה. כמו שאול ועוד רבים. כך גם רבי עקיבא ותלמידיו. תפסיקו לעוות את ההלכה!!!!!! הסיבה לא לגייס בני ישיבות היא הפריצות בצבא. וכך לפי גדולי הדור של ימינו. ואפילו בימי
כגד22.05.12
הפריצות קיימת רק בראשי החרדים שבמקום להגות בתורה הקדושה הוגים כל היום על פריצות בקרב נשים (חיילות, פקידות ביטוח לאומי, סבתות זקנות וכו'). אמירות כמו שלך הן בושה ליהדות.
המלאך רפאל22.05.12
אולי גם יעניין אותך
בארץ

היום חם מהרגיל ברוב חלקי הארץ; מתי הטמפרטורות יירדו?

כיכר השבת | 06:58

"זה לא מוגזם בכלל"

אין גבולות? בכיר באוני' ת"א: חבל שנתניהו לא היה על המסוק

יאיר טוקר | 19.05.24

בתקציב של 120 מיליון

נחתם: 15 אלף יחידות דיור חדשות בשש ערים - במרכז ובדרום

בני סולומון | 19.05.24

מזג האוויר השרבי

נהג אוטובוס התייבש בנסיעה - והתנגש בעמוד בכיכר

מישאל לוי | 19.05.24

דיווח ראשוני

שריפת ענק בדרום ירושלים; החלו בפינוי קו הבתים הראשון

מישאל לוי | 19.05.24
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם
ש

ברוכים הבאים

מגמת הצמיחה נמשכת: אלפי מצטרפים ל'מכבי' במעבר האחרון

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם
ש

מדד ידידותיות הבנקים לעסקים קטנים לשנת 2023

מרכנתיל – הבנק הידידותי ביותר לעסקים 3 שנים ברציפות, דורג שוב במקום ה-1

כיכר בשיתוף מרכנתיל | מקודם

נזק רב, ללא נפגעים

שריפה פרצה הלילה במתחם צימרים במושב כחל

קובי רוזן | 19.05.24

כביש 25

הרוג וארבעה פצועים בתאונה עם מעורבות שני כלי רכב

קובי רוזן | 19.05.24
ש

האיש שחלם חלום:

לא תאמינו מה הוצע לדוד (60) שחלם כל חייו להרוויח מנדל"ן

כיכר בשיתוף סיני השקעות | מקודם

מזג האוויר

התחזית: ירידה קלה בטמפרטורות, אך יוסיף להיות חם מהרגיל

כיכר השבת | 19.05.24

"תמתינו, אנחנו נעשה"

גלנט: "הנזק ומספר המחבלים שחוסלו הם בסדרי גודל אחרים"

יוני גבאי | 17.05.24

גוש עציון

מבצעי הלינץ' שוחררו; עשרות תושבים הפגינו בכניסה לכפר

כיכר השבת | 17.05.24

ההסלמה נמשכת

זוהו 75 שיגורים מלבנון; 2 פצועים קל; צה"ל תקף משגרים

ב. ניסני | 17.05.24
ש

פשוט, דיגיטלי, חכם ויעיל 

גלה איך לחסוך מאות שקלים בחודש עם כלי ניהול חכם!

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

"הוא יורד מהפסים"

'היום שאחרי' על פי יואב גלנט: ישראל תיתן נשק לתושבי עזה 

יוני גבאי | 17.05.24

צה"ל מתחקר

אירוע חריג: פצצה במשקל חצי טון נפלה ממטוס קרב במושב

ב. ניסני | 17.05.24

נחסמו בדרך

שבוע לאחר פיגוע המטען שסוכל: תפילת הודיה בהר עיבל

דוד הכהן | 17.05.24