כיכר השבת

אביתר בנאי יורה "לשונות של אש" - ביקורת

הוא נחשף באלבום החדש באומץ רב ולא מפסיק לעבור תהליכים פנימיים אבל האם הוא אכן פונה גם לציבור חרדי? בנאי באלבום חדש או מדויק יותר בשני חצאי אלבום (מוזיקה)

12
נתנאל לייפר | כיכר השבת | י"ז בניסן | 13.04.17
אביתר בנאי יורה "לשונות של אש" - ביקורת
(צילום: יח"צ)

קשה להתייחס אליו אבל אי אפשר שלא... אלבומו החדש של אביתר בנאי "לשונות של אש" מציג זווית חדשה של האמן המצליח והמסתורי הזה שעוד לא פגשנו כיצד להתייחס לזווית הזו? זה כבר עניין אחר.

אם נחזור אחורה, האלבום הראשון שכולו נכתב לאחר חזרתו של אביתר בנאי בתשובה היה אלבומו המצליח "לילה כיום יאיר" שיצא בשנת 2009, גם באלבום שלפניו "עומד על הנייר" (2005) היו שירים דוגמת "הרמח"ל" וכמובן תמונתו של אביתר חבוש כיפה לבנה גדולה, אך האלבום עצמו לא היה בז'אנר המוזיקה היהודית.

"לילה כיום יאיר" היה כולו טבול ומעושן בז'אנר, החל בשירים כמו 'אורייתא', 'אבא', 'אותיות פורחות באוויר', 'כוכבי בוקר', 'אב הרחמן' ועוד. בנאי פשוט שר טקסטים דתיים או כמעט דתיים והאלבום זכה להצלחה ענקית עם מכירות של אלבום פלטינה ולחיבוק גם בקרב דתיים רבים שגילו לראשונה את אביתר בנאי במלבושיו המוזיקליים החדשים.

אך מתברר כי בנאי לא דורך במקום, באלבום "יפה כלבנה" שיצא לפני כארבע שנים הוא שר את מצבו בשיר 'תל אביב' בו הוא עוסק גם ביחסו לנושא החזרה בתשובה והכיוון שבחור בחייו:

"כנראה שאני עדיין לא לגמרי

מאמין שהשתניתי

השינוי היה מהיר מדי וחיצוני

כנראה שאני עדיין לא לגמרי מאמין

שאתה סולח

ועכשיו צריך לנשום את זה פנימה באמת

באמונה באמת".

האלבום "יפה כלבנה" היה הרבה פחות "דתי" מקודמו והכל בו היה רמוז הרבה יותר, באלבום החדש הולך בנאי צעד נוסף, אחורה או קדימה תלוי את מי תשאלו, הוא שר מצד אחד על "הושענא" ועל "קידוש השם" שהוא עושה במעמדו בתרבות הישראלית אך הטקסטים בחלקם לא יתאימו לאוזן חרדית. לא מדובר במילים שאינן ראויות אך כאלה שאינן מתאימות לרדיו החרדי או למשפחה חרדית ממוצעת.

אולי זה תהליך פנימי שהאמן המצליח והפופולארי עובר או אולי זו העצה של הצוות המקצועי שסביבו, אך נראה כי בנאי מוותר במודע על הקהל והמדיה החרדית שהשמיעה לא מעט משיריו המקוריים לצד ביצועים רבים שלו באלבומי 'צמאה' החבדיים ועוד ופונה לקהל הבסיס שלו שהיה כמה שנים בחרדה שבנאי בורח לו למחוזות אחרים. שלא יהיה ספק, בנאי לא שינה את דעותיו ובתוך השירים ניתן למצוא רבדים רבים עמוקים אך בהחלט מדובר במהלך של "הסתרה בתוך ההסתרה".

באופן מרתק ואירוני דווקא באלבום זה קולו של בנאי נפתח והוא שר בעוצמה שלא שמענו ממנו באלבומיו הקודמים. תמיד נהגתי לומר שאביתר יכול להרדים מעגל רוקדים גם כשהוא שר "עוד יישמע", אך באלבום החדש הוא לא מהסס לזעוק מקירות ליבו, לעלות לטונים גבוהים ולהישמע עוצמתי פי כמה מהעבר ובצורה שמחמיאה לו הרבה יותר.

באופן כללי בנאי נחשף באלבום החדש כשהוא מציג את כל חייו בשיר "פרגולה" ובקליפ המצורף אליו. בשיר, שהוא לא אחד מיצירות הפאר של בנאי מבחינה מוזיקלית אך אחת החשובות שלו מבחינה אישית, הוא מספר על חייו כולל התענוגות הקטנות של הסושי הכשר בשערי חסד והיונדאי סנטה פה. הוא חושף באומץ רב את הצורך שלו לאהבת הקהל ולחיבוק שהוא מקבל כולל מאנשים שעוצרים אותו להצטלם ברחוב ומאולמות הזאפה המלאים ומי שראה אותו שר את השיר בהופעה לא יכל שלא לראות שהביצוע נוטה לכיוון הפארודיה מין "ליצנות דעבודה זרה" כשבנאי לועג לעצמו ולגשמיות ומסיים בקריאה "בואי החוצה בואי נצא" אותה ניתן לפרש כרצון פנימי לצאת מהגשמיות אל מקום רוחני יותר.

בקליפ חושף בנאי לראשונה את משפחתו וחייו האישיים כשהוא מכוון לפער הגדול שבין דמות הכוכב הענקית שלו לבין המציאות הפשוטה והמשפחתית החמה שעולה מהתמונות וקטעי הווידאו שמלווים את השיר וכאילו מוכיחים שלמרות שבנאי לא יוצר מוזיקה יהודית במובן המוכר של המילה הוא נטוע בנפשו ובכל חייו ביהדות.

את האלבום הפיקו מוזיקלית תמיר מוסקט והמעבד החב"די נאור כרמי שעובד עם בנאי לא מעט בשנים האחרונות סביב ניגוני חב"ד בסדרת האלבומים והמופעים 'צמאה'. האלבום פחות או יותר מתחלק לשני חלקים, הראשון רוקיסטי יותר בהפקתו של מוסקט והשני היהודי-בלקני יותר מבחינת התכנים בהפקתו של כרמי.

Your browser doesn’t support HTML5 audio

אחד השירים המעניינים באלבום הוא "אתה" בו מארח בנאי את ידידו הזמר והיוצר אביב גפן לביצוע ממילותיו (תרגום מאידיש) ר' לוי יצחק מברדיצ'וב, סניגורן של ישראל, שלבטח היה מרוצה משירתו של גפן שמצהיר על עצמו כאנטי דתי. השיר שונה מעט מרוח האלבום, אך משהו בביצוע של השניים מלאכי ועמוק בצורה מהנה במיוחד. בדומה לאלבומו הקודם של בנאי גם את האלבום הזה מיקסס וערך ארן לביא שמצליח ליצור בכל פעם מחדש סאונד משובח במיוחד.

לסיכום, "לשונות של אש" במיוחד בחלקו הראשון הוא לא "כוס התה" של המאזין החרדי הממוצע שיתקשה להתמודד עם הטקסטים או יותר מדויק עם ההתייחסויות חסרות העידון בהם משתמש בנאי אך אלו שישרדו את חלקו הראשון יפגשו כמה שירים מצוינים אותם יוכלו להוסיף בשמחה לפלייליסט שלהם. ואולי מבלי להיכנס לשיקולים כלכליים הייתי שמח לקבל מאביתר אלבום נפרד שכולו תכנים יהודיים כזה שפונה לקהל הזה לצד אלבומים "ישראליים" יותר שיפנו לקהל הכללי שמחבק את בנאי בעוז ככל שהוא נהיה יותר ויותר חרדי.

תוכן שאסור לפספס
12 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
11
לענ"ד, היות והאדם הזה לא גדל בבית חרדי זה לא ההווי ועולם המושגים איתם גדל ולכן גם ה"תרבות" החרדית לא חלק דומיננטי בנפשו וממילא גם לא בלחנים והמילים המבטאים את נפשו. מאידך ניכרת מאוד ההשפעה העמוקה של היהדות על נפשו- בהדגשה על החלק היהודי בחיפושיו אחר אמת ואמונה, את זה אתה תמצא בשפע, כציר מרכזי באומנ
אלון14.04.17
10
מדד המוזיקה היהודית שלך רע. רע מאוד. אני מציע למערכת להחליף את הכותבים הזויים שלה כמו דב הלרבטל וכו וכמו המצחיק הזה באנשים מקצועיים שיודעים מה הם אומרים. חוץ מזה שהמוסיקה יש לכל אחד את הטעם האישי שלו. כמובן חוץ מחרדים שאין לי מושג מה יעשו אם מ.ב.ד. יסיים..... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם14.04.17
לפי תגובתך אתה נשמע לי אדם ממורמר, אתה תוקף ללא שום תוכן. שב, תירגע עם עצמך ותתחיל לחייך!!
נחמד15.04.17
9
לכולם יש תהיות, נפילות, רצונות... אביתר מצליח לגעת במקום הכי עמוק וגם שם להחזיק חזק באמונה שבחר. זוהי רפואה אמיתית לאנשים (וציבור...) שנוהגים רק לכסות ולהתעלם מהפנים-פנימיות.
נתן14.04.17

הצגת כל התגובות

8
האישיות של אביתר. (לא שמישהו יכול.. או אפילו לשלו). אבל לפי הפסקה האחרונה אתה חושב שאביתר בנאי עושה זאת כדי להגיע גם לקהל החילוני ולעניות דעתי, זה ממש לא העניין שלו. הדיסקים שלו מבטאים את עצמו, ולא נראה לי שהוא מוציא דיסק על פי המגזר שיאזין. בכל מקרה- יישר כוח!
ישראלי13.04.17
7
אני מסכים שאבייתר לא מתאים לציבור חרדי, מהסיבה שהוא מעלה לבטים ותהיות. אביתר בנאי א אמן אמיתי ופנימי ואני לא חושב שהביטוי " פונה לקהלים"- תואם במשהו אותו. סוד הקסם שלו, מעבר לקולו ולכשרון המוזיקלי דלו היא הכנות והפנימיות. זה קונה אותי, גם אם אני לא בהכאח חווה את מה שהוא חווה. לדעתי, אביתר הוא אמן נ
דוד14.04.17
6
יחסית לשאר הזבל שבכיכר השבת כאן דווקא ראיתי רמה
מני ציפורי14.04.17
5
יאללה צאו מהנישה המצומצמת שלכם. באמת, אביתר בנאי מעולם לא פנה למגזר החרדי ובוודאי לא חייב לו כלום. הצהיר בכמה ראיונות שהוא יהודי פשוט שלא משתייך למגזר
פחח13.04.17
4
אולי במקום לבקש שהאומן יתאים עצמו לצלילים שהמגזר רגיל לשמוע , המגזר יפתח את הקשב שלו גם לגוונים מיוחדים שעוד לא שמע? זה לא מזיק... קחו את זה בתור תרגיל בפיתוח מיומנויות קשב , להקשיב לשלל גוונים ולא להשאר מצומצים במוסיקה שאתם רגילים אליה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יעל14.04.17
3
הוא בן אדם מיוחד מאוד!!! השירים שלו והשיחות שלו עמוקים וחזקים הוא אומן ויוצר ברמה שאין הרבה כמוהו!!! שימשיך להצליח בעזרת השם!
סתם אזרח פשוט14.04.17
2
ואוי למי שיעז להגיד שלא
אהרון24.03.18
1
הדבר הכי טוב שקרה איי פעם במוסיקה הישראלית לדעתי... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ישראל13.04.17
אולי גם יעניין אותך
מגזין

האם יעקב שוואקי מצליח להמציא את עצמו מחדש? // ביקורת אלבום

נתנאל לייפר | 04.04.24

מגזין 'כיכר'

האם ארי גולדוואג מצליח לשפר את רמת העברית בפופ החסידי?

נתנאל לייפר | 28.03.24

מגזין 'כיכר'

בואו לרקוד עם ה-AI: אלבום פורים מתנה לגולשי 'כיכר השבת'

נתנאל לייפר | 21.03.24

מגזין 'כיכר'

כשפריד דוחף 40 שנה - בשעתיים וחצי | המופע שאסור לפספס

נתנאל לייפר | 14.03.24

מגזין 'כיכר'

מוטי שטיינמץ שר בישראלית ונותי ליברמן תופס אומץ // ביקורת מוזיקה

נתנאל לייפר | 07.03.24
ש

זה עובד!

ישראלים רוכשים אתרים וגוזרים "שכר דירה"

כיכר בשיתוף דיגיטל פרופטי | מקודם

מגזין כיכר

"חלום": כשהמלחין חושף  יצירתיות ומקוריות יוצאת דופן

נתנאל לייפר | 29.02.24

מגזין 'כיכר'

תופעת הקליפים במוזיקה היהודית; מי בכלל צריך את זה? // טור ביקורת

נתנאל לייפר | 22.02.24

כמעט אותו קול

ה'ממשיך' של רבי אלתר - נחשף: הרבי מפלורידה שמנגן בגיטרה

ארי טננבוים | 15.02.24

מגזין כיכר

הסינגלים שאסור לכם לפספס והמילים בעברית שצריך למחוק // טור ביקורת

נתנאל לייפר | 15.02.24
ש

אביב הגיע ואיתו ההוצאות:

 קבלו הלוואה שתחסוך לכם זמן וכסף עם תנאים מעולים!

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם

מגזין 'כיכר'

בפטירתו של רבי אלתר - נסתם הגולל על עולם היצירה לילדים // טור פרידה

נתנאל לייפר | 08.02.24

מגזין כיכר

כאב, תפילה, תקווה וזיכרון • 60 שירי מלחמה החרדים

נתנאל לייפר | 25.01.24

מגזין 'כיכר'

לא לפחד לעשות קליפ עם רעיון // ביקורת קליפים

נתנאל לייפר | 18.01.24

מגזין 'כיכר'

האסק 37: כשהגימיק הופך לביזיון מכוער במיוחד // טור ביקורת

נתנאל לייפר | 11.01.24
ש

בריאות זה הכול

מלחמה? אזעקות? דואגים לנפש הילדים!

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

מגזין 'כיכר'

"הגויילם מפראג" | המהפכה המפתיעה שמשנה את עולם המוזיקה

נתנאל לייפר | 04.01.24

מגזין כיכר

"כוכבים בינלאומיים", אבל באמת; והזמר שהצליח להפתיע // ביקורת מוזיקה

נתנאל לייפר | 28.12.23

מגזין 'כיכר'

כשיואלי דיקמן מבטיח לקהל את "ענקי הזמר" // ביקורת מופע

נתנאל לייפר | 21.12.23

מגזין כיכר

האם 'עקרב' עדיף מ'עטלף עיוור'? // ביקורת מוזיקה

נתנאל לייפר | 14.12.23
ש

הבריאות שלכם קודמת

סל הריון מקיף - ההטבה שתלווה אתכן בחוויית ההריון

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם