כיכר השבת

על שולחן הניתוחים

'שבלוני ולא מעיף את הסכך': 'המבקר' בביקורת סינגלים

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, בטור ביקורת הסינגלים השבועי שלו. והפעם עולים על "שולחן הניתוחים" איציק דדיה ומאט דאב, להקת 'המכביטס' ועוד (מגזין מוזיקה)

42
נתנאל לייפר | כיכר השבת | י' בסיון | 02.06.20
'שבלוני ולא מעיף את הסכך': 'המבקר' בביקורת סינגלים
(גרפיקה: דבורה נוסבכר)

לא ייאמן, אבל ממש חיכיתי כל השבוע לטור ביקורת הסינגלים שלי, הטור הראשון בשבוע שעבר גרר תגובות רבות ואני יותר משמח לספר לכם גם השבוע מה חשבתי על הסינגלים החדשים.

איציק דדיה ומאט דאב: "אנא"

השבוע אפתח בסינגל החדש של איציק דדיה ומאט דאב "אנא", סינגל אלקטרוני מבית היוצר של האיש שהביא לנו את "אדמה ושמים" המפוקפק והזמיר שיצא לדרך חדשה רק לאחרונה. לפני שתתעצבנו עליי, אציין בצורה ברורה וחדה, אין ספק שדדיה הוא זמר נהדר, ווקאליסט נדיר ושדאב יודע לזהות להיטים ולעשות חומרים שכיף לשמוע, אבל הפעם התוצאה לא העיפה לי את הסכך ואפילו לא הזיזה את שרשראות הקישוטים...

המילים שכתבה מירי ישראלי יחד עם דאב, הן כל מה שרע בכתיבת מילים במוזיקה היהודית. זהו אוסף של מילים שמודבקות יחד והתחושה שעולה כי נערכה הגרלה על סדר המילים. אז נכון שלאמריקאים יהיה קל לשיר ולהבין אותן, אבל מדובר בטקסט גרוע, שהחיבור בין כל משפט ומשפט בו כמעט מקרי וחסר כל שמץ וקמצוץ של פירור של מקוריות כל שהיא.

הלחן הקליט אך השבלוני למדי של יעל לוי מה'אחיות כליפה' - הרכב נשי שמופיע רבות באירועי נשים בישראל, ייתכן מאד ויהפוך ללהיט בשל המקצב וקולו של דדיה, אבל אני מחכה להרבה יותר מהצמד הזה. דדיה שיצא כאמור לדרך עצמאית לאחרונה יצטרך להיט איכותי יותר כדי למצב את עצמו היכן שהוא רוצה לראות את עצמו. אני מאמין בו מחומרים ששמעתי ממנו בעבר, שהוא גם יכול.

מנחם ויינשטיין - מי אדיר

אחרי מנחם ויינשטיין אני עוקב כבר כמה שנים מאז שמעתיו לראשונה באלבום המחווה לזכרו של הזמר והיוצר האגדי משה יס ע"ה. ויינשטיין מעורב בהפקות רבות הן כזמר והן כבמאי וידאו מצליח. לדעתי, הבחור לא מקבל מספיק מקום כזמר אולי גם בשל העובדה שאלבומו היחיד היה אלבום היפ-הופ באנגלית ("השליח") שיצא באופן חצי רשמי בלבד. אלא שויינשטיין הוא בעל יכולת ווקאלית משובחת אותה הפגין בכמה מהסינגלים האחרונים שלו באחד מהם הוא התארח באלבומו של ניסים בלאק ובהפקות יוקרתיות נוספות.

השיר החדש שלו "מי אדיר", הוא לחן משותף שלו עם המפיק הישראלי-אמריקאי רולי אזרחי. כשעל העיבוד המוזיקלי אחראי ולאד אורצ'חובסקי שעובד מידי פעם כמעבד גם בהפקות של יאן פרייטור.

קולו המצוין של ויינשטיין מלטף ברגעים מסוימים אך הוא יודע גם ללחוץ ולתת את הצרידות האהובה עליי ברגעים מסוימים. לא יודע אם השיר יהפוך לשיר חופות פופולרי, אך הוא בהחלט שווה האזנה.

יהושע לימוני - "770"

אני אוהב שירי מסע, יש בהם קסם וסיפור ואת זה בדיוק עושה הזמר והיוצר המשובח יהושע לימוני בסינגל החדש שלו "770" שמספר את המסע שלו יחד עם משפחתו לקברו של הרבי מליובאוויטש.

לימוני מתאר בשיר שכתב והלחין במהלך המסע, כיצד חלה מיד לאחר הגעתם לניו יורק והרגשות שהתעוררו בו במהלך הביקור כולו. לימוני הוא מספר סיפורים מוזיקליים מצוין וקולו הנעים והשלווה שהוא משרה הם תענוג למאזין.

לימוני פרץ בשנה האחרונה לתודעה עם הלהיט "חבלי משיח" וזכה להשמעות רבות בכלי התקשורת השונים, גם עם שירים נוספים מאלבומו המצוין "מתפוצץ". אם עדיין לא הכרתם את היוצר הזה פרגנו לעצמכם וחפשו את שיריו הנפלאים ברשת (אל תפספסו את "אבא").

המכביטס - כתר מלוכה

כפי שכתבתי בטור שבוע שעבר, קאברים הם נקודה כואבת. אמנים רבים מנסים את מזלם על גבי הלהיטים הטריים של האמנים המצליחים. כשישי ריבו מוביל את רשימת הזמרים להם עושים קאברים בשנים האחרונות. להיט הקורונה שלו "כתר מלוכה" זכה כבר לביצועים רבים רובם מוטב היה שלא היו מוקלטים כלל.

הביצוע של להקת הווקאל האמריקאית 'כתר מלוכה' מצליח לקחת את השיר למקום מרענן מבחינת האקורדים שנבחרו על ידי המעבד רוב דיאז. למרות החשש שלי גם המבטא נסבל יחסית כשחברי הלהקה מבינים ששירה בעברית דורשת הפקת שירה אחרת ואפילו רק על כך מגיע להם שאפו.

כחובב של מוזיקה ווקאלית, הביצוע של המכביטס, נהדר וכיפי כרגיל, עושה כבוד למקור ולא מתעלק עליו. המכביטס באופן כללי ביצעו עד היום באופן מובהק קאברים ולא חומרים מקוריים, ואני תוהה האם לא הגיע הזמן שהלהקה המצוינת הזו תפסע צעד קדימה ותתחיל ליצור גם חומרים מקוריים משלהם.

נשמחה - מחרוזת שמחה

אם כבר בקאברים עסקינן, אנו מוצפים בשנים האחרונות במחרוזות ריקודים בעיקר של להקות ענק מארה"ב שמתגאות בביצועים מרהיבים של עשרות כלים ומיטב הזמרים המוכרים. חלק מהביצועים אכן מעוררי השתאות וחלקם בזבוז זמן של המבצעים והצופים. מעטים מהביצועים, במיוחד אלו שמגיעים מארה"ב באמת מצליחים להכניס את המאזין לאווירה של שמחה וריקודים, רובם איטיים מידי והתחושה שאתה נמצא בהופעה ולא בחתונה..

להקת 'נשמחה' הישראלית עושים את זה שוב אחרי האלבום הראשון והמוצלח שלהם, עם מחרוזת מקפיצה במיוחד שפשוט תגרום לכם גם לפצוח בריקוד או לפחות תנועה על הכיסא עליו אתם רובצים מול המחשב. הסולן שמואל רקנטי הוא אולי עדיין לא הזמר הכי מפורסם ששמעתם מעודכם, אבל האנרגיות שלו מגיעות כנראה מהמקום הנכון ולכן מורגשות בכל צליל בשירתו.

במקום להכביר במילים לחצו על הפליי וצאו במחול של שמחה.

להערות הארות ודיונים על ציורים אימפרסיונסטיים: nl@kikar.co.il

תוכן שאסור לפספס
42 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
31
לא יודעת מה איתכם, אבל לי עף הסכך, אוהו עף... מחפשת אותו עד עכשיו... דדיה אתה אלוף!!!
שיראל12.06.20
30
יפה
חיימקה02.06.20
29
זה נישמע שהוא ממש מזלזל בדדיה ובמאט גם בראיון שלו עם איציק זה היה נירא שהוא היביא אותו בכח ביגלל שכולם רצו מממששש לא יפהההה.
ללל02.06.20

הצגת כל התגובות

28
איציק ומאט דאב אלופים
משה02.06.20
27
נתנאל לייפר מה קרה, רבו איתך בבית ופורק את העצבים על מאט דאב ואיציק? סינגל אלקטרוני מבית היוצר של האיש שהביא לנו את "אדמה ושמים" המפוקפק הפעם התוצאה לא העיפה לי את הסכך ואפילו לא הזיזה את שרשראות הקישוטים... המילים שכתבה מירי ישראלי יחד עם דאב, הן כל מה שרע בכתיבת מילים במוזיקה היהודית. הלחן הקליט
ללא שם02.06.20
אתם לא שמים לב... יש לך דיבור מאוד מזלזל!!!
רונוששש02.06.20
26
מושלם קליט
נועה17.11.20
25
אתה יודע נתנאל שזה שביקורת נקראת ביקורת זה לא מחייב להוריד את השיר מהגובה שלו.
לוי02.06.20
24
וואוו מושלם המכביסט זה יצא להם מושלם !!! והקליפ האחרון גם ממש יםה אהבתי מאודדד
מושית מממ הכצ14.07.20
23
מה עם מתכונים לעוגות גבינה?
גביני02.06.20
חחחחחחחחחחח
הדס03.06.20
22
נתנאל אם אתה לא זוכר לפני כשבוע וחצי דדיה היה איתך באולפן ודיבר איתך לגבי השיר הזה שהולך לצאת ותיאר לך את ההשקעה שלו ושל מאט בשיר הזה איך שהוא בארץ ומאט בחו"ל כל הזמן שולחים קטעים ובודקים בדיקדוק רב ועכשיו אתה בא עם ביקורת כל כך פוגעת עם כל מיני ביטוים כגון"סכך וקישוטים" וזה מאוד לא יפה אבל אני מסכי
אני02.06.20
כמוך כמוני
חיה02.06.20
21
מכביטס מקום ראשון
מוטי 02.06.20
20
נתנאל לייפר מה התעלקת על כל מי שקשור לשיר הזה? אז גם זמר מצליח והדיג'יי יהודי בחו"ל אחד המצליחים וגם כותבת השירים הכי פופולארית במוזיקה החרדית איכשהו גם פישלה, וגם המלחינה אבל נתנאל הוא מושלם ומבין בהכול ויכול לומר מה שהוא רק רוצה בחייאת.
~xxx~02.06.20
19
חריףףףףףףףףףףףףףףף השיר אנא באמת נחמד, אבל לכתוב את זה ככה? הגזמת, יש לך תוכניות טובות, אבל מכאן ולהגיד שהשיר נמוך........ הגזמת!!
תהילה02.06.20
18
האנא הזה באמת שיר משעמםםםםםםםםםםםםםם רצח לא יכולתי כמעט לשמוע אותו ולגבי המכביטס זה הקטע שלהם אין על המכביטס בעולםםם
מישהוווואאאאיהה31.03.21
17
וגם הבנתי את זה שמציק לך שהמוסיקה היהודית טובלת במוזיקה האלקטרונית אבל זה הדור ותעריך אומנים שעושים את זה יפה מושקע ובאמת אני מרגיש שהם מביאים כבוד למוזיקה היהודית ולא ש עושים עוד קאברים זולים ובסופו של ענין זה אולי השיר הכי טוב שיצא לאיציק דדיה בעשור האחרון ואמן מה לומר מאט דאב זאת ליגה במוזיקה האל
לוי02.06.20
16
למה להרוס אחרי שריאיינת את דדיה התותח . גם אם יש ביקורת(שזה אינו) לא לפרסם את זה בצורה פוגעת בפרט לא בזמר אלוף שיוצא לדרך חדשה משלו
לייפר02.06.20
עולם השקר, לא נעים להגיד אבל---צביעות קורת לפעמים..
ה' הצליחה נא02.06.20
15
ואו, מה קרה? חריף מאוד מאוד נתנאל הגזמת!! לא ככה כותבים ביקורת, זה מעליב!!!!!!!
מוישי02.06.20
אתה צודק מאדדד
חסיד02.06.20
14
וואו מה עפת, "האיש שהוציא את אדמה ושמיים המפוקפק" נתי לייפר מה אומר על להרגיע?
ללא שם02.06.20
13
בחייי מה זה השטויות האלה השיר אנא שיר מווששלללםםםם אובדה שכימעט כל התגובות היו טובות אז למה להרוס עכשיו השייירררר פפפגגגזזזז
מיכל02.06.20
הבן אדם לא חושב שזה יפה, מה אכפת לך? (גם אני)
ע02.06.20
סבבה אבל יש צורה ליכתוב כל התגובה שלו מכוערת "התוצאה לא העיפה לי את הסכך ואפילו לא הזיזה את שרשאות הקושוטים" זה ממש לא יפה אנשים עבדו קשה על השיר הזה לא חייב להפציץ ביקורת רעה על השיר
מיכל02.06.20
12
לכל הבכיינים, אתם מסתכלים רק על הביקורת, מה עם כל הדברים הטובים שהוא כותב גם על דדיה וגם על מאט? צריך לדעת להכיר בביקורת לצד השבחים והאימון שהוא מביע ביכולות של דדיה כזמר טוב ושל מאט כמפיק
דוד02.06.20
יש דרך לכתוב ביקורת!!
חיים02.06.20
11
לייפר יש צורה לכתוב ביקורת
0-902.06.20
10
היה מוזר לי לשמוע שהוא כך אומר... יש קצת משהו במה שהוא אומר! אבל זה דווקא שיר סבבה לגמריי.
רונוששש02.06.20
9
אני מת על מוזיקה אלקטרונית, זה המוזיקה שאני הכי אוהב. ומאט דאב עשה עבודה מגניבה בהחלט משתווה לדיג'יים גדולים בחו''ל, גם איציק דדיה שר ושיחק יפה עם הקול, אבל מבחינת המילים זה פשוט חוזר על עצמו, זה היה יפה אם היו עושים בתים יפים ולא עם אותם מילים שחוזרין על עצמן וזה נראה כאילו השיר חזר
מכיר מקרוב את הז'אנר03.06.20
8
לא מכיר לו דדיה ולא מאט אבל אני ממש לא מבין את הביקורת הרי אצלכם מה יותר משוגע זה יותר יפה. אז מה הבעיה
מאזין במקרה03.06.20
7
כולם באותו סגנון כתיבה ...מצחיק
כל התגובות נכתבו על ידי איציק דדיה02.06.20
נראה לך שזה מעניין אותו מה אדם אחד ששבוע קודם ראיין אותו-חושב עליו?
תהילה03.06.20
6
מותר לבקר את המבקר?
ביקורת03.06.20
5
אני גם חושבת שהשיר אנא הוא יפה אבל המילים קצת משעממות ולא מגוננות הרי כולם יודעים את המילים בעפ...צריך לתת קאצ למילים ..נגיד לשלב עם עוד פ"ס ואז זה יתן גיוון.
שרה02.06.20
4
מה הביעה יש שירים שזה מהמקורות לא חייב שזה יהיה מקורי אבל אם כבר אמרת מילים שחוזורות על עצמם זה כמו השיר של גד אלבז אבלההה שזיר שיר שחוזר על עצמו מלא אבל זה יפההההה.
עדי02.06.20
3
רוצים שוב את רג'ה במבקר לרגל אלבומו החדש
מוזיקאי 04.06.20
2
אין לי מושג למה אתם מתעלמים מהסינגל האחרון שהוציא דדיה "נכספצי" שהוא ללא ספק אחד הרמות הגבוהות שהיו כאן .. גם בראיון לא דיבר על זה
חנוך02.06.20
שיר מושלם העיף את הסכך, ואת כול השכונה גם יחד!!!!!!
תהילה02.06.20
1
אין מה לעשות תתמודדו עם האמת - הסינגל האלקטרוני מבית היוצר של האיש שהביא לנו את "אדמה ושמים" המפוקפק והזמיר שיצא לדרך חדשה רק לאחרונה, הפעם התוצאה לא העיפה לי את הסכך ואפילו לא הזיזה את שרשראות הקישוטים... המילים שכתבה מירי ישראלי יחד עם דאב, הן כל מה שרע בכתיבת מילים במוזיקה היהודית. זהו אוסף ש
מגיב05.06.20
מה הקטע שרשמת את מה שנתנאל לייפר רשם וחוץ מיזה אין כל כך בעיה אם הביקורת למרות שהיא ממש לא נכונה אבל למה לירשום בצורה כזאת מגעיללה ולא מכבדתת.
עדי05.06.20
אולי גם יעניין אותך
מגזין

האם יעקב שוואקי מצליח להמציא את עצמו מחדש? // ביקורת אלבום

נתנאל לייפר | 04.04.24

מגזין 'כיכר'

האם ארי גולדוואג מצליח לשפר את רמת העברית בפופ החסידי?

נתנאל לייפר | 28.03.24

מגזין 'כיכר'

בואו לרקוד עם ה-AI: אלבום פורים מתנה לגולשי 'כיכר השבת'

נתנאל לייפר | 21.03.24

מגזין 'כיכר'

כשפריד דוחף 40 שנה - בשעתיים וחצי | המופע שאסור לפספס

נתנאל לייפר | 14.03.24

מגזין 'כיכר'

מוטי שטיינמץ שר בישראלית ונותי ליברמן תופס אומץ // ביקורת מוזיקה

נתנאל לייפר | 07.03.24
ש

מודל מנצח

להקים עסק דיגיטלי מניב: הכירו את סמרטה

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם

מגזין כיכר

"חלום": כשהמלחין חושף  יצירתיות ומקוריות יוצאת דופן

נתנאל לייפר | 29.02.24

מגזין 'כיכר'

תופעת הקליפים במוזיקה היהודית; מי בכלל צריך את זה? // טור ביקורת

נתנאל לייפר | 22.02.24

כמעט אותו קול

ה'ממשיך' של רבי אלתר - נחשף: הרבי מפלורידה שמנגן בגיטרה

ארי טננבוים | 15.02.24

מגזין כיכר

הסינגלים שאסור לכם לפספס והמילים בעברית שצריך למחוק // טור ביקורת

נתנאל לייפר | 15.02.24
ש

יום פתוח בזום

בוגרי תואר ראשון? זו הדרך שלכם להתקדם לקריירה מצליחה

כיכר בשיתוף העברית | מקודם

מגזין 'כיכר'

בפטירתו של רבי אלתר - נסתם הגולל על עולם היצירה לילדים // טור פרידה

נתנאל לייפר | 08.02.24

מגזין כיכר

כאב, תפילה, תקווה וזיכרון • 60 שירי מלחמה החרדים

נתנאל לייפר | 25.01.24

מגזין 'כיכר'

לא לפחד לעשות קליפ עם רעיון // ביקורת קליפים

נתנאל לייפר | 18.01.24

מגזין 'כיכר'

האסק 37: כשהגימיק הופך לביזיון מכוער במיוחד // טור ביקורת

נתנאל לייפר | 11.01.24
ש

בריאות זה הכול

מלחמה? אזעקות? דואגים לנפש הילדים!

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

מגזין 'כיכר'

"הגויילם מפראג" | המהפכה המפתיעה שמשנה את עולם המוזיקה

נתנאל לייפר | 04.01.24

מגזין כיכר

"כוכבים בינלאומיים", אבל באמת; והזמר שהצליח להפתיע // ביקורת מוזיקה

נתנאל לייפר | 28.12.23

מגזין 'כיכר'

כשיואלי דיקמן מבטיח לקהל את "ענקי הזמר" // ביקורת מופע

נתנאל לייפר | 21.12.23

מגזין כיכר

האם 'עקרב' עדיף מ'עטלף עיוור'? // ביקורת מוזיקה

נתנאל לייפר | 14.12.23
ש

קורע לב:

איך אפשר להסביר לתינוקת בת שנה שאמא לא תשוב יותר???

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם