כיכר השבת

איש החסד: מסע בנקודות חייו של אורי לופוליאנסקי

שש שנות מאסר בפועל נגזרו היום על אורי לופוליאנסקי, ראש עיריית ירושלים לשעבר ויו"ר ארגון "יד שרה". אתר "כיכר השבת" עם נקודות הציון המרכזיות בחייו של איש החסד (אנשים)

25
צביקה גרוניך | כיכר השבת | כ"א בסיון | 19.06.14
אורי לופוליאנסקי
אורי לופוליאנסקי (צילום: פלאש 90)

מאיגרא רמא: אם לא תתקבל החלטה אחרת בבית משפט העליון, אורי לופוליאנסקי ייכנס אל מאחורי הסורגים וירצה שש שנות מאסר בפועל ובכך ייעצרו - שלושים ושמונה שנות עשייה למען הציבור בישראל, חרדים וחילונים כאחד.

במשך שנים רבות חייו נעו בין עזרה רפואית לבין עסקנות ציבורית, כאשר המטרה הינה אחת, שליחות ציבורית למען כולם.

אז מי הוא אורי לופוליאנסקי שהשופט דוד רוזן, בהחלטה אחת, גודע את מפעל חייו.

אורי לופוליאנסקי, בן 63, נשוי ואב לשניים עשר ילדים, מתגורר בשכונת סנהדריה המורחבת בירושלים ונולד למשפחה חיפאית. הוריו, יעקב ומלכה לופוליאנסקי, עלו מפולין ערב מלחמת העולם השנייה. הוא למד בישיבה תיכונית, היה חבר בתנועת בני עקיבא ואף התגייס לצה"ל.

שנים מספר אחרי שנישא למיכל, הוא הגיע לירושלים שם ייסד את ארגון "יד שרה" ש-104 סניפיו פרוסים ברחבי הארץ ותחתיו ישנם יותר מ-6,000 עובדים ומתנדבים. העמותה עוסקת בעיקר בהשאלת ציוד רפואי וציוד המוגדר כ"טכנולוגיה מסייעת".

על פועלו למען הציבור אין עוררין: הוא זכה בפרסים ובאותות הוקרה רבים, בהם "אות הנשיא למתנדב", "פרס יושב ראש הכנסת" ו"פרס ישראל".

השינוי בחייו קרה בשנת 1989 כאשר נבחר לכהן כחבר מועצת עיריית ירושלים וכממונה על תיק שמזוהה עמו עד היום, "שירות משפחה וקהילה". ברבות השנים הוא טיפס בדרגות הפוליטיקה וכיהן כיו"ר ועדת תכנון ובנייה. ממלא מקום ראש עיריית ירושלים וכעשר שנים בתפקיד סגן ראש העיר.

בשנת 2003 חל מהפך פוליטי, מחבר מועצה הפך לופוליאנסקי לאיש החזק בעירייה, זאת עם פרישתו של אהוד אולמרט מתפקיד ראש העיר ומיניו לשר, אז מונה אורי באופן זמני לתפקיד ראש העיר. חודשים לאחר מכן נערכו בחירות לתפקיד, אז התמודד מולו ניר ברקת, ובחצות הלילה התבשרו החרדים כולם כי לראשונה בתולדות ירושלים, נבחר לתפקיד רם הדרג, אדם בעל חזות חרדית, עטור זקן ופאות: אורי לופוליאנסקי.

תקופת כהונתו לוותה בעימותים רבים עם הציבור החילוני ולעתים גם עם הציבור אותו הוא ייצג. בראשית כהונתו התנגד לופוליאנסקי למצעד התועבה והודיע כי העירייה לא תממן את המצעד, אולם חודשים לאחר מכן, בית המשפט חייב את העירייה לשאת בהוצאות.

למרות שהתרחשו עימותים נוספים, במהלך כהונתו נרשם שקט יחסי ולא נערכו הפגנות מכלל האוכלוסיות בעיר, זאת לאחר ששמר על הסטטוס-קוו בעיר. הוא זכה לדברי שבח הן מצד החרדים והן מצד האוכלוסייה החילונית.

בבחירות שנערכו בשנת 2008, הודיע מפלגתו "יהדות התורה" כי לפי ההסכמים הפנים מפלגתיים, חבר-הכנסת מאיר פרוש יתמודד בבחירות לראשות העיר כשמולו ניצב ניר ברקת, נציג החילונים. לאור זאת לופוליאנסקי פרש מהחיים הפוליטיים.

אורי לופוליאנסקי נעצר באפריל 2010, החוקרים הטיחו בו האשמות לפיהן בעת שכיהן כראש העירייה ויו"ר ועדת תכנון ובנייה, קיבל שוחד על מנת לקדם את פרויקט הולילנד.

שנתיים לאחר מכן, הוגש נגדו כתב אישום בבית המשפט המחוזי בתל אביב ובראשית השנה הנוכחית הוא הורשע בקבלת שוחד והבוקר (חמישי) גזר עליו השופט דוד רוזן, שש שנות מאסר בפועל, שנת מאסר על תנאי וקנס של חצי מיליון שקלים.

שעות אחדות בטרם התפוצצה הפרשה ב-2010, אורי לופוליאנסקי חש שלא בטוב. הוא נסע בבהילות לרופא המשפחה, לאחר זמן קצר קבע הרופא כי עליו להתפנות בדחיפות אל בית החולים, שם גילו לו באמצעות סדרת בדיקות מחלה קשב.

בראיון לעיתון "ידיעות אחרונות", שנתיים אחרי התפוצצות הפרשה, סיפר לופוליאנסקי על הרגעים בהם הבין שהוא חולה במחלה ממארת: "אני בדרך כלל אדם בריא, ברוך השם, הכל בסדר, עובד לפחות 18 שעות בימה. אבל אז הרגשתי לא טוב, היה לי קשה, הבלוטות התנפחו לי מתחת לבית השחי. רופא המשפחה שלח אותי לבית החולים הדסה בירושלים שם ישר חשדו שזה הודג'קין לימפומה, אבל אמרו שצריכים לבדוק, כי זו מחלה של צעירים".

בשובו הביתה, אחרי הבדיקות שעבר, חיכתה לו הודעה: "התקשרה זו וזו מהמשטרה בקשר להולילנד". למרות הקושי הגדול הוא נכנס לרכב בבוקר שלמחרת, הפרשה כבר כיכבה בכותרות, "אמרתי בבית שאחזור תוך שעה או שעתיים", הוא מספר. "גם לא ייחסתי לכך משמעות גדולה".

אך מהר מאד התברר כי המצב חמור: "פיזית, זה לא היה מצב נורמלי עבורי, הייתי על סטרואידים, פרדניזון במינון גבוה מאד, חומרים מאד חריפים".

לופוליאנסקי סיפר כי במהלך החקירה, בעקבות מצבו הבריאותי היה צריך לצאת לשירותים בתכיפות, "כל הזמן שאלו אותי, רגע מה יש לך שם, מכשיר הקלטה, מה אתה רושם?". המראיינת שואלת אותו: "למה לא אמרת שאתה חולה?", והוא השיב: "אני עצמי עוד לא ידעתי, לקח שבוע עד שהגיעה תשובה סופית".

אחד ממקורביו אמר בצהריים, שעות לאחר מתן הגזר הדין כי הוא מתקשה להבין כיצד השופט לא ריחם על אדם שאינו בקו הבריאות: "הוא אדם חולה, בוא נגיד שהייתה חוות של פרופסורית, מבית החולים הדסה עין-כרם שטענה כי היכנסו לכלא פירושו גזר דין מוות. הוא אדם פעיל ונמצא בארגון אבל לשבת בכלא זה סכנה בשבילו".

תוכן שאסור לפספס
25 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
20
http://www.support-uri.c
הלינקים 61326.06.14
19
מרוב עצבים. לקחת את האימפריה הזאת ולזרוק לכלבים, חתיכת שופט מנוול. איזו מוטיבציה תהיה לו להמשיך להרים את המפעל הזה?
רובי19.06.14
18
אני לא מכיר הרבה אנשים ישרים כל כך-ובעלי חסד כמו אורי
-> !?!19.06.14

הצגת כל התגובות

17
לאורי היקר חזק ואמץ לבנו אתך אתה צדיק שסובל יסורים עבור הדור השפל זה חזק ואמץ ורפואה שלמה במהרה. ויהי רצון שהצער ועגמת הנפש יעמודו לך לזכות ברפואה שלמה אמן.
אמן !19.06.14
16
למה לא לוקחים כסף מקרן ידידות? האמת מאחורי "הקרן לידידות" "הכסף ה"מלוכלך" של הקרן לידידות" כסף – כמה הוא קובע את הערכים שלנו? האם אנחנו מוכנים לקבל כסף מכל גוף שהוא, גם אם הוא נוגד את תורת ישראל? ורד עשור מסבירה את האינטרסים האמיתיים מאחורי הקרן לידידות. תמיד כשצריך להסביר למה אסור לקבל כסף מכל א
אדם19.06.14
15
אין לתאר את השכר הצפוי לאורי לופליאנסקי בעולם הבא לאחר מאה ועשרים, וכולנו מתפללים לרפואתו השלימה.אולם הקב"ה מדקדק עם צדיקים כחוט השערה. ואין להכחיש שהוא עשה מעשה חמור ביותר.כראש העיר האחראי לבנין ירושלים הוא אפשר פגיעה אנושה בנוף.ממנו ראו וכן עשו הכפופים לו.מי יודע בכמה מקרים נוספים הוא החליט והחליט
רודף צדק19.06.14
14
מדינה שלא רוצה ולא מעוניינת לרחם על אדם אשר כל ימיו ריחם על כל אדם יהודי ושאינו יהודי כאחד, לא ראויה שנרחם עליה בשעה קשה עבורה. ביום זה אני כיהודי גאה בכך שהצבעתי בבחירות למפלגת בל"ד וקורא לכל אותם יהודים בעלי רגש ומצפון סורו נא מעל אהלי הציונים הללו והצטרפו אלינו לרשימת בל"ד
אנטי ציוני19.06.14
13
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
פלוני19.06.14
12
לא מחפש אמת רוצה כותרות. השופט לא היה יכול לשאת שהחטופים גונבים לו את ההצגה........ מטורף אמיתי!!!!
משה19.06.14
11
מה הקטע לאממל אנשים ועוד את אורי?????????????????
מירי19.06.14
10
ארגון שמלווה לך ציוד ל-3 חודשים תמורת דמי פקדון שבסוף אתה תורם אותו .ואחר כך מפנה אותך לחנות שבבעלות יד שרה וגוזר עליך קופון . דהיינו בהתחלה השכרה ואח"כ שחיטה . ובדרך משכורות עתק והרבה הרבה תקציבים ותרומות . וכל השאר סיפורי מעשיות .
סוף גנב לתלייה19.06.14
כאילו מישהו הכריח אותך להיעזר ביד שרה. לך תקנה מכשירים לתקופה קצרה באלפי שקלים. אתה לא חייב לתרום את הפיקדון, בגדר הצעה. וזה שהם שולחים מתנדבים לזקנים בודדים בחינם, זה גם שחיטה, נכון? תבדוק לפני שאתה מכפיש. סוף כפויי טובה לתלייה.
דוס אחד19.06.14
אני נזכרת בסיטואצי' כואבת במיוחד. הלכתי להוציא מעט מזומנים להוצאות שבת (היו לי רק מעט). לא יכולתי למשוך אגורה והאוברדראפט הי' גדול. לא הבנתי כיצד עד שהתברר: יד שרה הפקיד את צ'ק הפקדון בלי להגיד מילה מראש, ומיד אחרי שלקחתי את הציוד!
שרית19.06.14
9
מקום המשפט שם הרשע. שופטי סדום הוכיחו פעם נוספת את אטימותם ורשעותם להשליך צדיק נשגב כאורי שעזר לכולם באין סוף חסדים. אורי לא קיבל פרוטה לכיסו אלא עבור לעזור לאחרים. מענין ממי ישאיל השופט הרשע רוזן הליכון כאשר הוא או אשתו יהיו זקנים. האם המדבקה יד שרה ירעיד נים כל שהוא בנפשו. ולאורי היקר חזק ואמץ לבנ
בן אריה19.06.14
8
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אביטל19.06.14
7
שופטי סדום הוכיחו פעם נוספת את אטימותם ורשעותם להשליך צדיק נשגב כאורי שעזר לכולם באין סוף חסדים. אורי לא קיבל פרוטה לכיסו אלא עבור לעזור לאחרים.
שופטי סדום !19.06.14
6
שופט רשע וחסר רחמיםםםםםםםם. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דורשת צדק19.06.14
5
ישרים כל כך-ובעלי חסד כמו אורי ,כלם בהלם על העונש, הרי השופט אמר בישיבה הקודמת שיקל עמו, ברור שהיו איומים על השופט, מי הם בכלל. במקום המשפט -שם הרשע
רז19.06.14
4
6 שנים?!?!
רשעים19.06.14
3
לא אמרתי שהוא לא אשם,אבל 6 שנים???
טל19.06.14
2
מדינה שלא יודעת לרחם על אדם אשר ידע לרחם על כל אחד ואחד, יהודי ושאינו יהודי. לא ראויה שנרחם עליה כאשר היא מסתבכת בכל מיני אירועים. היום יותר מתמיד אני גאה שאני כיהודי הצבעתי למפלגת בל"ד וקורא לכל אותם אנשים שאכפת להם, התנתקו מהמדינה הציונית הרעה הזאת
חיים19.06.14
1
השופט לא טועה העולם כולו אינינו טועה, לחק ובגדול שישב כך סופו של גנב אמר שלמה המלך סוף גנב לתליה
כהן חיים19.06.14
אולי גם יעניין אותך
אנשים

הריקוד של רבי דוד אבוחצירה והמיליארדר החרדי  | צפו

איציק אוחנה | 01.04.24

אחרי שהתגלה בקע

הסתיים הניתוח בהרדמה מלאה של נתניהו; מה מצבו כעת?

יאיר טוקר | 01.04.24

פריימריז ב'יש עתיד'

הירידה של קרעי על יאיר לפיד: "התקשרתי לברך אותו"

יאיר טוקר | 28.03.24

"שמחה שאתה מתחזק"

כששרה נתניהו הזמינה את השחקן המתחזק לשיעור תנ"ך עם ביבי | צפו

איציק אוחנה | 26.03.24

"פוליטיקה מכוערת"

האקדמיה התקפלה וחזרה בה; הכתב החרדי יקבל את הפרס 

יוסי נכטיגל | 18.03.24
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם

"נפל לי האסימון"

כוכב הילדים "יובל המבולבל" תרם עמדת תפילין | זו הסיבה

איציק אוחנה | 17.03.24

ההדלפה מהכוורת המצומצת

בלגן בלשכת נתניהו; ניסיון ל"סיכול ממוקד" לאחד הדוברים?

יאיר טוקר | 17.03.24

"בשביל אחדות עם ישראל"

הקומיקאי גיא הוכמן: "מתכוון לשמור בפעם הראשונה שבת"

איציק אוחנה | 17.03.24

"פונתה עם חיוך"

החולה הופתעה: שר הבריאות אוריאל בוסו הגיע לטפל בה

יאיר טוקר | 15.03.24
ש

לבעלי הון עצמי של ₪255,000

ההזדמנות: פרויקט יוקרתי בבני ברק, צמידות לפארק ירקון

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

"כבוד לקחת את המשימה"

איש התקשורת מני גירא שורץ מונה לסמנכ"ל הדיגיטל בקול חי

איציק אוחנה | 13.03.24

אות ברית קודש

גדולי העסקונה הבני ברקית בברית לבנו של יעקב זכריהו | גלריה

חיים רוזנבוים | 13.03.24

"פשע של ההנהגות"

גיא לרר הפתיע: "הפירוד בינינו לחרדים מגיע אך ורק מלמעלה"

כיכר השבת | 11.03.24

תביעה של רבע מיליון שקלים

אהוד ברק מסרב לפצות צלמים שתבעו על הפרת זכויות יוצרים

יהודה גל | 10.03.24
ש

תורה וגדולה

גם להישאר בעולם התורה וגם להתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

סערת התגובה

ינון מגל בביקורת קשה נגד נתניהו ורעייתו: "לא אוהב את זה"

יאיר טוקר | 06.03.24

מהרדיו ללשכה

עו"ד איתי גדסי מונה ליו"ר ועדת משפט ותקשורת בלשכת עורכי הדין

יאיר טוקר | 04.03.24