כיכר השבת

החילונים בהלם

הצעת חוק הלאום: גם חברי הכנסת יפעלו תחת הגמרא

ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט לקדם את "חוק הלאום", למרות התנגדות הצד השמאלי של המפה הפוליטית. מנוסח הצעת החוק שהוגשה מתברר כי נתניהו אכן מתכוון לקבוע כי הגמרא תשמש כבסיס למערכת המשפט, כפי שנחשף ב"כיכר השבת". תנועת 'ישראל חופשית': "מדינת הלכה בפתח!" (אקטואליה)

25
ניסים פרץ | כיכר השבת | ח' באייר | 08.05.14
ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: פלאש 90)

בשבוע שעבר (חמישי), לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי החליט לקדם ללא דיחוי את החוק המגדיר את מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, הביעו בצד השמאלי של המפה הפוליטית מחאה עזה על המהלך. שרת המשפטים ציפי לבני אף הודיעה כי תתנגד לו.

בשעות האחרונות, מאז פורסמו ב'כיכר השבת' דברים שאמר נתניהו בשיחה עם חבר נשיאות הליכוד החרדי יעקב וידר, ולפיהם במסגרת חוק הלאום הגמרא תשמש כבסיס למערכת המשפט, ניסו רבים במגזר החילוני להעלות השערה כי נתניהו לא באמת התכוון לכך או שדבריו הוצאו מהקשרם.

אלא, שגורם בכיר בליכוד אישר את הדברים בשיחה עם 'כיכר השבת' וציין כי הצצה בהצעת חוק הלאום שכבר הוגשה על ידי חברי הכנסת אילת שקד, רוברט אילטוב ויריב לוין מעלה כי נתניהו אכן מתכוון לדברים שאמר, וכי החוק שהוא מבקש לקדם מכיל את הסעיפים שמעוררים חשש לא קטן בקרב המגזר החילוני.

בהצעת חוק יסוד "ישראל - מדינת הלאום של העם היהודי" של שקד, לוין ואילטוב נאמר כי "הלוח העברי הוא לוח רשמי של המדינה. ימי השבתון הקבועים במדינת ישראל הם שבת ומועדי ישראל. המשפט העברי ישמש מקור השראה למחוקקים ולשופטים בישראל".

עוד נאמר בהצעה: "ראה בית המשפט שאלה משפטית הטעונה הכרעה, ולא מצא לה תשובה בדבר חקיקה, בהלכה פסוקה או בדרך של היקש מובהק, יכריע בה לאור עקרונות החירות, הצדק, היושר והשלום של מורשת ישראל". בדברי ההסבר של הצעת החוק נאמר כי "על פי חוק זה, המשפט העברי ועקרונות מורשת ישראל ישמשו כמקור השראה למחוקק בקביעת דברי חיקוק ולבית המשפט בפירושם".

בציבור החילוני כבר גובר החשש ל"מדינת הלכה". תנועת "ישראל חופשית" הפועלת למען חברה חופשית, פלורליסטית ודמוקרטית, פרסמה בדף הפייסבוק שלה אזהרה לציבור החילוני.

"שימו לב: מדינת הלכה בפתח!", נכתב לצד הבאת הכתבה שפורסמה ב"כיכר השבת", "רה"מ בנימין נתניהו אמר אתמול כי במסגרת חוק הלאום שהוא מקדם, הוא מתכוון לעגן את לוח השנה העברי כלוח השנה הרשמי בישראל ואת הגמרא כבסיס של מערכת המשפט. זה חוק מאוד חשוב שישפיע על איך מדינת ישראל תראה בעתיד".

ד"ר תומר פרסיקו כתב בתגובה כי "אנחנו כבר יודעים שישראלים לא מגיבים טוב לכפייה דתית. בזמן שיותר ויותר חלקים מהציבור מואסים ברבנות הראשית ובחוקי דת, עיגון בחוק של כפייה דתית על חשבון השוויון והחירות האזרחית יגרום להגברת התיעוב כלפי הממסד הדתי וכלפי המסורת. לא זו הדרך לעידוד הצביון היהודי של המדינה - להפך".

"אני כבר לא מדבר על זה שהכנסת סמכות דתית למערכת המשפט תהיה הבגידה הגדולה ביותר (והתחרות לא קלה) של יאיר לפיד בבוחריו", הוא מתריע, "אני מדבר על נזק ממשי לתרבות היהדות המשגשגת דווקא כיום, כאשר היא משתחררת מאחיזת החנק של הממסד הדתי".

כאמור, אמש פורסמו ב'כיכר השבת' דברים שאמר נתניהו בשיחה עם יו"ר המטה החרדי בליכוד וחבר נשיאות הליכוד יעקב וידר, ובהם בין היתר: "אני הולך להתעסק בעצמי בחוק מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, זה חוק מאוד חשוב שישפיע על איך מדינת ישראל תראה בעתיד". נתניהו הבטיח כי יביא להגדרת הלוח העברי כלוח הרשמי של מדינת ישראל, וכן "נגדיר בחוק את הגמרא כבסיס למערכת המשפט הישראלית". פעילים חילונים שהתייחסו לאמירה בשעות האחרונות, הגדירו אותה כ"הזויה".

בשבוע שעבר, התייחסה שרת המשפטים לבני להצעת החוק ואמרה כי תתנגד לה: "התנגדתי בעבר ליוזמות כאלה, אעשה זאת ולא משנה זהותו של המציע. אמשיך להגן על ערכיה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ובשום אופן לא נאפשר להחליש את הערכים הדמוקרטיים ולהכפיף אותם ליהודיים. זו מהות מגילת העצמאות וזה בסיס קיומנו". לעומתה, יריב לוין שנמנה על יוזמי ההצעה אמר כי מדובר ב"החלטה היסטורית שתשיב את מדינת ישראל למסלול ציוני לאחר שנים של פגיעה מתמשכת מצד מערכת המשפט בעקרונות הבסיסיים שעליהם קמה המדינה".

תוכן שאסור לפספס
25 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
14
ישתבח הבורא, נו בסופו של דבר כולם מבינים שאין כמו החוקים הבלעדיים שלנו!
אניי08.05.14
13
זהו החוק מאז ומעולם, כשאין פתרון (ורק אז) צריכים השופטים לפסוק על פי המורשת העברית, ואם כן אין כאן שום חדש חוץ מרצון לתשומת לב.
אברך08.05.14
12
עקרונות היסודות שונים בתכלית והם לא יכולים לעלות בקנה אחד, ובנוסף כבר 99% מהחוקים כבר נחקקו והם חילוניים למהדרין, כך שזה אבוד כבר. זה רק לזרוק סוכריה כדי שיעבור חוק יסוד, כצעד ראשון מכונן להנחת התשתית החוקית לכינון חוקה חילונית למהדרין בישראל שתפגע פגיעה אנושה בשונאם של ישראל (לשון סגי נהור). (נשל
עו״ד חרדי08.05.14

הצגת כל התגובות

11
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ישורון08.05.14
10
וגם גמרא לא מוזכרת גם לא ברמז
סטודנט למשפטים 08.05.14
9
למדינה הזו אין שום זכות קיום. לשום מדינה דתית אין זכות קיום.
רוצה למות10.05.14
8
שרוצה כאן יהדות ולא מהשפה ולחוץ יהדות ממש גם בבתי ספר החילוניים ללמוד יותר יהדות אמיתית בלי כל החרטא שהציונות הלא דתית הכניסה לכאן
ימות משיח הגיעו08.05.14
7
לא מובן מה הוא עושה? הבן שלו מתחתן עם גויה והא מאשר לו את זה ובאותו זמן הוא מקדם את חוק הלאום! משהו פה לא נראה לי!!!
שונא מזרוחניקים08.05.14
נא לא לקשקש סתם
פרוש08.05.14
6
,,ושמרו בני ישראל את השבת לעשות את השבת לדורותם ברית עולם:ביני ובין בני ישראל אות היא לעולם"(חומש שמות לא,פסוקים-טז-יז),,ויאמר ה', אל-משה לאמור. יג ואתה דבר אל-בני ישראל, לאמור, אך את-שבתותיי, תשמורו: כי אות היא ביני וביניכם, לדורותיכם--לדעת, כי אני ה' מקדשכם. יד ושמרתם, את-השבת, כי קודש היא, לכם"(ח
שבת08.05.14
5
על מלחמתו בלומדי הגמרא...
מיעוט נרדף09.05.14
4
אין בעיה לביבי שהמשפט יהיה לפי הגמרא כל עוד בית המשפט מפרש את הגמרא כרצונו. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אילן08.05.14
3
והנה התוצאה: עוד נאמר בהצעה: "ראה בית המשפט שאלה משפטית הטעונה הכרעה, ולא מצא לה תשובה בדבר חקיקה, בהלכה פסוקה או בדרך של היקש מובהק, יכריע בה לאור עקרונות החירות, הצדק, היושר והשלום של מורשת ישראל". בדברי ההסבר של הצעת החוק נאמר כי "על פי חוק זה, המשפט העברי ועקרונות מורשת ישראל ישמשו כמקור השראה
עורך דין08.05.14
2
תוציאו את הפוליטיקה מהמשוואה ואז יהיה פה שוויון אמיתי. הפוליטיקה היא הנזק, לא הפתרון.
עומרי08.05.14
1
ברוך השם השם שינה לכולם את השכל להנציח את תורת ישראל בתוך הארץ ובעזרת השם עוד נתבשר הרבה בשורות טובות עד ביאת גואל במהרה בימנו אמן.
מנשה א.08.05.14
אולי גם יעניין אותך
פוליטי מדיני

זה הלחץ הבינ"ל שישראל מפעילה כדי למנוע צווי מעצר בהאג 

יהודה גל | 10:57

צרות של ערבים

דרמטי: חברי פת"ח מאשימים את אבו מאזן בכישלון מול חמאס

דניאל הרץ | 09:03

דנו ביום שאחרי

לפיד ביקש מהאמירויות לסייע: הכי דחוף להחזיר את החטופים

ישי כהן | 08:50

כאב ראש מדיני

דאגה בי-ם: האו"ם ינסה להכניס את ישראל ל'רשימה שחורה' 

יוסי נכטיגל | 07:42

אחרי ההודעה

מתקפה חריפה: "התייצב לצד המפלצות השפלות ביותר"

יוסי נכטיגל | 01.05.24
ש

יותר קל ממה שאתם חושבים

איפה עוד תקבלו 52 שקל לשעה?

כיכר בשיתוף מטרופולין | מקודם

האיום והעונש

ישראל מאיימת: נגיב באופן שיקריס את הרשות הפלסטינית

יוני גבאי | 01.05.24

חקירת הטבח

נתניהו מגיב למבקר המדינה: "התנגחות מיותרת בזמן מלחמה"

יאיר טוקר | 01.05.24

סערת חוק הגיוס

גנץ מגבה את היועמ"שית ותוקף: "כתם של חוק השתמטות"

יוני גבאי | 01.05.24

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 01.05.24
ש

תשואה פוטנציאלית של מאות אחוזים!

קרקע להשקעה במרכז הארץ, החל מ- 150,000 ₪

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

"יש הצעה על השולחן"

הרצוג נפגש עם בלינקן: "שחרור החטופים - בעדיפות עליונה"

יוני גבאי | 01.05.24

"אין לכך תקדים"

פוקס מגיב ללימון: "דרישה לא חוקית, ניסיון לכפות הפרדה"

יוני גבאי | 30.04.24

נסיעה "מבצעית"?

נהגו של בן גביר ייחקר באזהרה; השר ימסור "עדות פתוחה"

יוני גבאי | 30.04.24

קרב מוחות

"עימות או עסקה" | דריכות בירושלים לקראת תשובת חמאס 

יוני גבאי | 30.04.24
ש

בזמן המסוגל

הם יהיו שם לבד ביער, במשך כל החג, רק בשביל להתפלל עליכם  במקום הקדוש

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

צפו בדברים המלאים

רה"מ על לכוונה להעמידו לדין: "יהיה זעם בממדים היסטוריים"

בני סולומון | 30.04.24