כיכר השבת

התייעלות ושיפור

בשורה לירושלמים: קווי 'אגד' יוצאו למכרז

על פי ההסכם שאושר על ידי משרד התחבורה ואגד, הקואופרטיב יהפוך לחברה ובמהלך 12 השנים הבאות כל קווי אגד לתחרות. 50% מהקווים בירושלים כבר בקרוב (תחבורה)

3
דניאל הרץ | כיכר השבת | ל' בסיון | 13.06.18
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

משרד התחבורה, משרד האוצר וקואופרטיב "אגד" אישרו הבוקר (רביעי) את עקרונות ההסכם החדש להפעלת קווי התחבורה הציבורית העירוניים והבינעירוניים של הקואופרטיב. ההסכם מגיע לאחר שנים של דיונים ובמסגרתו יוצאו במהלך 12 השנים הבאות כל קווי אגד לתחרות. במקביל הקואופרטיב יהפוך לחברה ויעבור התייעלות.

על פי הדיווח ב-ynet, כחלק מההסכם הוחלט כי עד שנת 2030, יוצאו לתחרות כל קווי השירות הקיימים של אגד. רוב קווי השירות שיצאו לתחרות נמצאים במטרופולינים הגדולים. כבר בחודשים הקרובים יפורסמו מכרזים להפעלת כ-50% מקווי התחבורה הציבורית בירושלים, מדובר בכ-80 קווים המסיעים כ-60 מיליון נוסעים בשנה שכעת שעד כה היו שייכים לתאגיד הענק וכעת יוצאו למכרז. בירושלים כבר במשך שנים מקווים לתחרות שתשפר את איכות השירות בבירה.

במהלך שנת 2019 צפויים להתפרסם מכרזים נוספים להפעלת קווי תחבורה ציבוריים עירוניים ובינעירוניים. מדובר בין השאר בקווים בינעירוניים בין אשקלון ואשדוד לירושלים ותל אביב ופרברי העיר רחובות. בעוד שנה וחצי, בשנת 2020 יפורסמו מכרזים נוספים להפעלת עשרות קווי שירות, בין השאר בפרברי הערים ראשון לציון וחיפה. בהמשך יפורסמו מכרזים דומים לקווי השירות הקיימים של אגד בערים חולון, כרמיאל, חיפה, חדרה, הנגב והגליל.

קואופרטיב אגד מפעיל כיום כ-2,950 אוטובוסים, ונתח הפעילות שלו בענף התחבורה הציבורית מסתכם כיום בכ-35%. מספר הנוסעים בקווים העירוניים והבינעירוניים של הקואופרטיב מגיע לכ-900 אלף ביום. כחלק מההסכם, אגד התחייב לעבור התייעלות משמעותית, הכוללת שינוי מבני והכנסת משקיע פרטי, כך שבתום תקופת ההסכם, יוכל לפעול בתנאי תחרות מבלי לדרוש כל העת סובסדיות מהמדינה. כחלק מההערכות לפעילות בתחרות מלאה, יוקצה תקציב לצורך הפרשה של מרבית החברים (1,300 מתוך 1,500) ועובדי דור א' (1,800 מתוך 2,400), בתנאים הולמים.

בנוסף לפרישת עובדים וכחלק מהערכות לתחרות, אגד יהפוך בתוך שנה וחצי מקואופרטיב לחברה. עד לשנת 2021 יחודש צי האוטובוסים של אגד כך שיעמוד בדרישות המכרזים התחרותיים (גיל מקסימלי של 10 שנים, לעומת כ- 15 שנים כיום), הצטיידות ב-150 אוטובוסים חשמליים ועוד.

ההתייעלות תכלול חיסכון בעלות ההפעלה של אגד, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים מדי שנה. תשלום הסובסידיה לאגד מותנה בביצוע נסיעות בפועל (שלא כמו בהסכם הקודם) ובתמריצי איסוף נוסעים. ההסכם מגלם בחובו חיסכון של כמיליארד שקלים, כתוצאה מהוצאתם של קווי אגד לתחרות. החיסכון יופנה לשיפור רמת השירות, תוספות שירות, הגברת תדירויות ושימוש בטכנולוגיות מתקדמות.

שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ ציין, כי עם אישור עקרונות ההסכם, תהפוך אגד להיות חברה תחרותית מודרנית ומובילה לטובת אזרחי מדינת ישראל, חברי אגד ועובדיה. לדבריו, העקרונות שסוכמו ישדרגו באופן משמעותי את שירותי התחבורה הציבורית ורמת השירות לציבור הנוסעים. עקרונות ההסכם כוללים בין השאר את הצערת גיל האוטובוסים של התחבורה הציבורית, הפעלת אוטובוסים חשמליים בהיקף נרחב, עלייה מהדלת האחורית, שילוב טכנולוגיות חדשות בתחבורה הציבורית ותחנות ההסעה ושיפור המידע לנוסעים.

"ההסכם שנחתם מאפשר מחד את המשך פתיחת ענף התחבורה הציבורית לתחרות, דבר שיביא לשיפור השירות לציבור הנוסעים ולהגברת השימוש בתחבורה הציבורית. מאידך, הוא מאפשר לאגד להיערך לפעול בתנאי תחרות, תוך דאגה לעובדים הותיקים, שתרמו רבות להתפתחות ענף התחבורה הציבורית מאז קום המדינה", אמר השר כץ.

השר כץ ציין בהודעתו, כי משרדו רואה בנהגי התחבורה הציבורית שותפים מרכזיים וחיוניים במהפכה המתרחשת בענף התחבורה הציבורית. בשנים האחרונות פעל המשרד להסדרת תנאי העסקה ומעמד הנהג, כך שיהלמו את מורכבות המקצוע. "שיפור פני התחבורה הציבורית בישראל הוא אחד היעדים המרכזיים שאני מקדם מיום כניסתי לתפקיד. זהו יעד לאומי התורם לכלכלה, לחברה, לאיכות הסביבה ולאיכות החיים של כל תושבי ישראל", הוסיף השר כץ.

יו"ר מזכירות אגד, אבי פרידמן, אמר עם פרסום ההסכם, כי אגד התחייב בהסכם החדש לבצע שינוי מבני תוך ביצוע מעבר מקואופרטיב לחברה לרבות הכנסת שותף, ויישום צעדי התייעלות, שיאפשרו לאגד להתמודד טוב יותר עם אתגרי התחרות שעומדים בפניו. "אגד שותף מלא עם ממשלת ישראל ומשרד התחבורה במימוש הרעיונות להסדרת מבנה התחבורה הציבורית בעשורים הקרובים במדינת ישראל. ההסכם הנוכחי מסדיר את מבנה התחבורה הציבורית בישראל ויבטיח את מעמדו ויציבותו של אגד גם בעתיד".

"מדובר בהסכם המשמעותי ביותר עבור אגד מאז הקמתו, והמשא ומתן שנמשך ברציפות כ-3 שנים מבטא את עומק ומורכבות הנושאים והמאמץ להביא לשיפור השירות ללקוחות ולצד זה מחויבות בלתי מתפשרת להעניק בטחון תעסוקתי ויציבות כלכלית לטווח הארוך לכ- 6,500 העובדים והחברים".

תוכן שאסור לפספס
3 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
3
מי שמשתמש בסופרבוס אפיקים ניב אקספרס וכו' יודע איזה "שיפור" הם מביאים איתם. זלזול בנוסעים, נהגים פראיים, אי ביצוע נסיעות, אוטובוסים צעירים סינים שלאחר חצי שנה נהפכים לטרנטה ועוד ועוד. תושבי ירושלים תתכוננו לסבול.
חי חי חי13.06.18
2
הגיע הזמן להעיף את אגד, עדיף ללכת ברגל מלנסוע באגד בפרט במגזר החרדי כשנוסעים לכותל המערבי בתחנה הראשונה האוטובוס הקטן מתמלא ואח"כ הוא דוחס ודוחס עד בלי די "סרדינים" ומדובר באנשים מבוגרים נשים וילדים
יויו17.06.18
1
הכי טוב חולה על העיר שלי
נמסטה קוואי14.06.18
אולי גם יעניין אותך
תחבורה ציבורית

רכבת ישראל תתגבר את תנועת הרכבות בחג הפסח | הזמנים

יוסי נכטיגל | 17.04.24

צפו בתיעוד מבצע פסח

3,800 ליטרים של חומרי ניקוי | כך מנקים את הרכבות לפסח

בני סולומון | 16.04.24
ש

לראשונה מזה שנים:

משרד התחבורה משיק קו חדש בקו ירושלים - בני ברק

כיכר בשיתוף משה"ת | מקודם
ש

למעלה מ-150 אנשי צוות:

המספרים שמאחורי ההצלחה האדירה במבצע "שושן פורים" בירושלים של משרד התחבורה

כיכר בשיתוף משרד התחבורה | מקודם
ש

שמחה וששון - לא בכבישים

אגד נערכת להפעלת שרות זמין בימי הפורים

כיכר בשיתוף אגד | מקודם
ש

אין מחירים כאלה!

מטורף: דירה על הים בפחות מ-16,000 שקלים למ"ר

כיכר בשיתוף פוואר גרופ | מקודם

"השרה נגד הנוסעים"

יפגע בנוסעים: הופל החוק לתשלום באשראי בתחבורה ציבורית

דוד הכהן | 17.03.24

המהפכה של משרד התחבורה

הבשורה במחירי התחבורה הציבורית - חיסכון ענק לנוסעים

דניאל הרץ | 14.03.24

אלו הוצאות הפיקוח

מאות אלפי דו"חות לנוסעי התחבורה הציבורית; ומי השיאנית?

בני סולומון | 11.03.24

במקום הרווח שהפסידו ממס הבלו

זה המס שיגבו מכם עבור נסיעה של כל 100 ק"מ ברכב חשמלי

בני סולומון | 08.03.24
ש

כלי קודש

משרה מכובדת: הדרך למיצוי היכולת הלימודית

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

בהסכם עם משרד התחבורה

יחליף את הרב קו? פיילוט התשלומים באשראי - יתרחב

דניאל הרץ | 05.03.24

לילה של עבודות

שימו לב! בשל עבודות בגשר המיתרים; אלו השינויים במוצ"ש

בני סולומון | 05.03.24

העלות? 300 מיליון בשנה • צפו

נחשף בכנסת: 30% מהנוסעים בתחבורה ציבורית לא משלמים

בני סולומון | 12.02.24

22 מיליון מקומות ישיבה

2024 זה כאן: זה סכום עסקת הענק לרכישת קרונות חשמליים

יוסי נכטיגל | 22.01.24
ש

מגוון הטבות לתחילת הדרך

צעירים? הכירו את המסלול שיוביל אתכם רחוק

כיכר בשיתוף פאג"י | מקודם
ש

מודיעין עילית

הנהגים החרדים ב'קווים' התברכו במעונו של רב אחוזת ברכפלד

כיכר בשיתוף קווים | מקודם

תוספות המס ההזויות

השרה סטרוק הגיבה: "מכירה שרים שלא גומרים את החודש"

בני סולומון | 21.01.24

דו"ח המבקר

הגודש בכבישים גרם ב-2021 לנזק של כ-31 מיליארד שקל

קובי אטינגר | 15.01.24

"אבסורד זועק לשמיים"

זעם בוועדה על מיסוי רכבים חשמליים: "פגיעה קשה בתחרות"

דוד הכהן | 27.12.23
ש

לסיים מסכת אחרי מסכת

2 מליון ₪ הושקעו בפרוייקט הדיגיטל התורני - הצטרפו >>

כיכר בשיתוף יומי | מקודם

תהיה קליטה סלולרית

הדרך לנווה יעקב תקוצר | אלו 2 המנהרות שייפתחו היום בי-ם

בני סולומון | 14.12.23