כיכר השבת

בין הזמנים ב'כיכר השבת'

נוער נושר? הרב קסל מאשים: "יצרנו לעצמנו דת חברתית"

זהו כנראה הנושא הכואב ביותר להורים. בן שסטה מן המסלול שהם ייעדו לו. האם אנחנו יודעים להכיל נוער כזה? • הרב יחיאל קסל, רב כפר הנוער 'זוהרים', מתארח בתכנית 'בשבתך בביתך' לבין הזמנים (VOD)

56
ישראל גינצבורג | כיכר השבת | כ"א באב | 18.08.22
הרב קסל בראיון (צילום: כיכר השבת)

לרגל בין הזמנים, 'כיכר השבת' בתוכנית חינוכית להורים ולמחנכים, "בשבתך בביתך", בהגשת ישראל גינצבורג. במסגרת התוכנית נציג את הקונפליקטים המרכזיים שבהם נתקלים ההורים והמחנכים, ואת הדילמות החינוכיות המשמעותיות.

בפרק השלישי, פורס הרב אשר יחיאל קסל את משנתו המהפכנית ביחס לנוער הנושר. הוא מדבר בפתיחות על נושאים שאיש לא מעז לדבר, ומציג גישה פורצת דרך ביחס לזכות הבחירה של המתבגרים החרדים.

להביט מעט 'מעבר'

ישבתי פעם ברחובות ירושלים עם קבוצה של נערים מתמודדים, ושוחחתי איתם. ראיתי את הרצון שלהם להיות טובים ולעשות טוב. חלקם עם בלוריות גדולות ומראה חריג ביחס לרחוב החרדי, אבל אתה רואה את הלב והנשמה שלהם. תיארתי לעצמי שבזמן שאני מדבר איתם - ההורים שלהם יושבים בבית ובוכים על הילדים האלו. אבא שלהם לא מסוגל להכיל את הכאב ואת התסכול הנורא שהוא גידל את הילד כל כך הרבה זמן, ואמרתי לעצמי: אנחנו רגילים לדבר על הנוער המתמודד מהמקום של "מה הם עושים" ו"איך מיישרים אותם בחזרה", ופחות מהמקום שלהם. הייתי שמח לשמוע ממך על הפער הזה ועל המקום הזה.

"האמת היא שזה נורא עצוב, נורא עצוב, מפני שאם אתה מסתכל לנער הזה בעיניים ומדבר איתו הוא נער טוב, וגם אם המעשים שלו הם לא טובים במהות שלו הוא נער טוב. איפה אנחנו נתקלים בדילמה ובמרחב שבין המציאות שאנחנו חווים או רואים? כי אנחנו קבענו לעצמנו כל מיני כללים, וכשהנער הזה בדרך לעצמאות שלו הוא בועט מעט בכללים, והפכנו את הכללים לכל כך קדושים שאנחנו בכלל לא יכולים לראות דברים אחרים.

אתן לך דוגמה מהבוקר בבית הכנסת. נכנס נער לבית הכנסת עם קוקו גדול אסוף מאחורה, וציציות, מכנסיים קצרות וחולצה קצרה. אני לא אכנס לכללים ההלכתיים אם מותר להתפלל ככה או אסור, אבל אומר לך מה אני ראיתי: נער שלכאורה לא מתאים לבית הכנסת, אבל הוא עומד ומתפלל מההתחלה עד הסוף, ושאלתי את עצמי: אבא שלו מבין איזה אוצר יש לו בבית? הנער הזה הרי לא יושב לא בישיבת פוניבז' וכנראה לא בישיבת חברון או וולפסון, והוא כנראה עם חברים שכנראה גם לא מתפללים - אבל הוא מתפלל. למה אנחנו רואים את הקוקו ואת המכנסיים הקצרות, ואת הטריקו הקצרה עם הקשקוש ולא מסוגלים לראות את המעבר?

הרי שום דבר ממה שאמרתי, אולי המכנסיים הקצרות, אולי זה יכול להיכנס למקום הלכתי. למה אנחנו לא רואים מעבר לכללים? יש פה נער שמניח תפילין ומתפלל יום יום לפני הקב"ה.

מה שמעניין שיש אפילו כעס של אנשים כלפי אותו נער שמגיע עם הקוקו. "מה הוא עושה פה"? "מה הוא בא לפה ככה? איך הוא לא מתבייש", יש איזה כעס כלפיו... איך אתה מסביר את זה?

"כי יצרנו לעצמנו איזושהי דת חברתית, תסלח לי שאני אומר את זה. ובדת החברתית יש כללים מאד ברורים, ובדת החברתית אסור שיקרה אסון כזה שמישהו לא יעמוד בכללים של הדת החברתית. בדת היהודית של הקב"ה ובתורה ובמצוות יש מקום רחב וגדול לכולם. "רחמנא ליבא בעי", אז נכון, יש הלכות שאי אפשר לעבור עליהם, אבל יש מקום בפנים להתניידות. יש אנשים שהם יותר בעלי הלכה, יש אנשים שהם יותר באגדה - יש מקום להתנייד.

אנחנו לעצמנו בדת החברתית קבענו לעצמנו כללים שאנחנו לא יכולים לזוז מהם, אבל זה לא קשור באמת לקב"ה וליהדות וליידישקייט"...

בשבתך בביתך > צפו בפרקים הקודמים

בשבתך בביתך: האתגרים, הציפיות והאכזבות של בין הזמנים

בשבתך בביתך: 'בין הזמנים' של תלמידי הישיבות

איך מגלים אם הילד 'מכור'? ומה עושים כשמתברר שכן?

פחד, חוסר אונים והסתרה: כך נכון להגיב במקרה של פגיעה

בוא נעזוב לרגע את הפוקוס של החברה, וננסה לראות את המבט של אבא של הבחור: בוא נדמיין מה הוא מרגיש. אם נבוא אליו ונאמר לו "תראה איזה בן מדהים יש לך" הוא יזלזל ויאמרו שאולי זה לימוד זכות של ר' לוי יצחק מברדיצ'וב, וזה יפה ללמד זכות על ישראל - אבל זה בחור שיותר קל לראות את הפספוס שלו מלראות את היופי שלו...

"למה האבא רואה את זה ככה? בוא נתחיל מהסוף. ננסה להסתכל על זה במבט אחר. נתאר לעצמנו שהבחור הזה גדל בצפון תל אביב, גדל בבית צפוני, לא שמע על הקב"ה ולא התקרב מעולם לאלוקים או למסגרות דתיות, והוא יבוא לבית המדרש ואותו אבא יעמוד בדלת כשהוא נכנס. האם אותו אבא יגרש אותו? מה פתאום! "ברוך הבא", "אשריך", ו"איזה זכויות"....

אז למה את הבן שלו הוא לא יכול לקבל ככה? כי הוא יצא מנקודת הנחה שזה הבן שלו, והבן שלו חייב לו, ומגיע לו, והוא צריך לעשות את מה שהוא אומר. אז המשחק הוא לא הבחור אלא משחק שליטה: אני כאבא מגיע לי לשלוט בבן שלי ברמה כזו שהוא צריך לעשות את כל מה שאני מצפה.

עכשיו בוא נשאל את השאלה האמיתית: מגיע לי? לא. אין לי שום זכות לשלוט עליו. הדבר הכי בסיסי ביהדות זה הבחירה".

אבל אנחנו כן מצפים שאבא יחנך את הבן שלו ויתווה לו את הדרך. אנחנו לא מאמינים שילד בן 3 יודע לבד את הדרך ואפשר לתת לו לאן שהוא רוצה...

"אני מסכים שאבא צריך לחנך את הבן שלו, אבל אין שום מצווה בתורה שהילד חייב להתחנך... יש לו בחירה!"

צפו בוידאו.

תוכן שאסור לפספס
56 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
27
נפלא ביותר חזק ואמץ תומך בזה מאוד עם זאת אני לומד בישיבה שיש משגיח שכל כולו פנימיות ועבודת ה ואני רואה שיש צימאון לשמוע אותו כך שלא כולם מושחתים
יאיר21.08.22
26
המסגרת החברתית חרדית גוברת על כל דבר אחר, על המשפחה, על איסורי תורה מפורשים וכו'. זה אגב אחד המאפיינים הבולטים ביותר של הכתות, האינטרסים של הכת מעל הכל גם אם המשמעות היא רמיסת הפרט.
המסגרת19.08.22
25
כתבה מדהימה...רוח הקודש של בן אדם שיודע להסתכל מעבר.. אהבתי את המשפט יצרנו דת חברתית...כל כך נכוו..יש הרבה נשמות טובות עם קוקו שמרגישים בחוץ וחבל ממש!!!!
סעדה רמי19.08.22

הצגת כל התגובות

24
דת חברתית זו אמירה מדוייקת הגיע הזמן לחנך ליראת שמיים פנימית ולהכיל את כל הנשמות הגבוהות עם כל הגוונים והצבעים שלהן
מדוייק18.08.22
23
קיצוניות מצד אחד גורמת לקיצוניות בצד השני. אי אפשר להגיד כל הזמן אסור ואסור. זה גורם להכול מותר
יוסי19.08.22
22
לא מצטרף לחגיגה, כל מי שלא הולך לו מאשים את כל העולם בבעיות שלו , זה לא חדש (לפעמים זה נפשי או רגשי) זה נכון לכלכלה,חוסר הצלחה בלימודים וכו ולכל דבר אחר בחיים, הציבור החרדי עם כל בעיותיו הוא בית חם לשומרי מצוות ויראי ה'.
אחיעזר 19.08.22
אבל בית אכזרי מאד למי שמגלה אפילו זיק של חשיבה עצמאית.
רפאל 19.08.22
שקר וכזב אני עוסק בתחום ויכול להעיד על רוב המקרים שהמשפחות בתעצומות נפש מליגות על חילול שבת ועריות גם בבית למרות שזה גובל בבושה גדולה (שהיא טבעית בחברה מתוקנת עם ערכים) ומשתדלים לקבל את הילדים כמו שהם. כמובן שיש יוצא מן הכלל אבל זה ממש מיעוט. ואני כאחד שרואה יום יום עשרות הורים מתקומם לראות תגובות
אוריאל24.08.22
בית חם רק למי שהולך בתלם. מי שסוטה קצת חווה גהינום, נזרק החוצה והופך לבעיה של החילונים, לא לכשלון של החינוך החרדי. לא חכמה להתעסק עם המוצלחים, חוסנה של חברה נמדד ביחס לחוליות החלשות שבה. מהבחינה הזו החברה החרדית על פי תהום.
בית חם?19.08.22
זה ממממממש לא נכון על כל מישפחה!!! אולי המישפחות שאתה מכיר ככה.... אבל רוב המישפחות שאני מכירה מקבלות את זה ושותקות והם נותנים לילד להבין שהוא עושה טעות אז מאמי זה ממממש לא כולם
ננושקה21.08.22
אז את לא מדברת על רוב המשפחות החרדיות שאצלן אינטרנט זה עברה חמורה
ישראלי22.08.22
21
החרדים זה לא דת חברתית, זה מועדון חברתי. הקשר בין כללי המועדון החברתי החרדי ליהדות האמיתית רחוק, רחוק מאוד...
לא מדויק18.08.22
20
הרב קסל שירבו כמותך... במיוחד בציבור החרדי
בדוי18.08.22
19
החרדים יצרו דת חברתית זו אמירה חזקה ונכונה
בונבון18.08.22
18
בערות 13 עם צופית גרנט הייתה תוכנית שלמה על הנושא חובה לראות מדובר על המון בני נוער
חיים19.08.22
17
הרב קסל הוא מעולה נפגשתי בו בעבר במפגש ברובע והוא ממבין לעומק גם בעולם הישיבות וגם בעולם שמעבר ואל תוך החברה החרדית טוב שיש אנשים כאלו ירבו כמותו
ישיבישער19.08.22
16
בלי החברה החרדית הרבה מהציבור החרדי היו היום מהציבור הישראלי קיצי חילונים או חילונים לגמרי
אני מסכים שנוצר דת חברתית ויש בזה חסרונו19.08.22
15
אין מה להתבלבל ביום שיפסיקו המבחנים אחד על השני וכל אחד יעבוד את בוראו בנקיון כפים וזכות הלב וכל המבחן יהיה רק של אדם על עצמו במגמת התעצמות הנפש והכל יהיה בפנימיות זה יהיה השלב שכבר יוכל להגלות מב"ד עד אז העולם אכול אנוכיות ואינטרסים....
שניאור19.08.22
14
אני מאשים רק את הצוותים ה”מחנכים” בהרבה ישיבות היחס לבחורים ממש מזעזע. אין הבנה לא מנסים לרדת לבחור בגובה העיניים ולדבר איתו. מעיפים על כל שטות הכי קטנה. יש משגיחים שיתנו על כך דין קשה מאד בשמיים. עובדה שהרבה בחורים עד כיתה ח’ מצטיינים ובישיבה קטנה מתחילות בעיות. כמו שקרה לבן שלי עדין נפש מצטיין וצ
כואב18.08.22
צודק ב100& חבר רק מה יש בעיה ההנהגה צריכה יותר ללכת עם לב לילדים ופחות על התורה וממילא יהיה גם זה וגם זה יותר לדבר איתם ולא לזרוק על כל דבר אספר פה אנקדוטה שחוויתי הלכתי לבקר את בני באחת הישיבות הנחשבות למצוינות אחד הבחורים שהכיר אותי קם לברך אותי לשלום מיד האחראי צרח עליו מזעזע פשוט מגעיל
א פ19.08.22
כל מילה בסלע! למרבה הצער אחת הסיבות העיקריות לפשע הזה היא משום שהם משתמשים בבחורים בשביל לבנות ישיבה. כאשר מטרת ישיבה היא לבנות בחורים ולא להיפך...
שלום 19.08.22
עצוב כל כך אבל הכי נכון שיש!!!!!!! זה עצוב שזה היחס לתלמידים! מורים צריכים לדעת שזה הגיל הכי קשה של הילד גיל ההיתבגרות במקום לעזור ולנסות לדבר... תופסים אותם על דברים ששוברים את הילד!!! וכמובן זה ממש לא כולם יש חלק טובים
ננושקה19.08.22
מה כבר אפשר לצפות ממחחנכים חסרי הכשרה שהתקבלו לעבודה או בגלל קרבת משפחה לראש ה"מוסדות" או בגלל איזו "קומבינה".
רפאל 19.08.22
אפשר להציע לך עזרה במציאת מסגרת מתאימה לבן ?
יצחק19.08.22
מצטרף לאותו כאב בדיוק. ..
כואב נוסף19.08.22
אם אתה אבא שלי בשם בדוי אז לא רק הצוות בישיבה אשם אלא גם אתה וגם הם אם אתה לא אבא שלי דפדף
בחור ישיבה לשעבר12.12.23
13
מראיין ברמה גבוהה עם חנניות
מא19.08.22
12
דת חברתית ...אין כינוי מתאים מזה לחברה החרדית.כולם נשפטים לפי שבּלונה שלא היתה ביהדות ואם לא מתאים לשבלונה לא קיים. זה כמו שאשה אופה עוגיות ומה שיוצא לא מושלם ניזרק לפח.
יוסף18.08.22
11
שזה מכניס כסף למה לטפל
יעקב 18.08.22
10
רק אני רואה את הנקודות על המסך מאחורה?? חוץ מיזה, כתבה מהממת!!! יישר כוח!!! זו הדרך, וחייבים לשנות גישה בהיסתכלות, אנו מתבלבלים בין הלכה להשתייכות, שסיגנון לבוש זה לא הלכה!!
רבקה20.08.22
9
חבל שהמיינסטרים החרדי לא מכיר מספיק את תורת ברסלב הנקודה הטובה שבכל יהודי... לדון לכף זכות גם את עצמי... זה כל כך מרפא את הנפש הפצועה של הדור הזה, לדעת כמה חשוב בעיני ה' כל מעשה ומחשבה טובה כמה גם אנחנו צריכים לייקר אותם אצלינו ובטח אצל הילדים שלנו. מומלץ מאוד לקרוא את סוד הנקודה הטובה של רן ובר וכ
נקודה טובה19.08.22
נכון
ישראלי22.08.22
8
תקשיבו לרב אזרחי היהדות האמיתיתזו היהדות החרדית למה אתם מצפים אחרי כן ? אם הןא לא חרדי הוא לא יהודי כל השאר זה טקטיקות
james18.08.22
ואווו פשוט שטויות במיץ קקוטס מה זה וועליה?????????חחח
rcs19.08.22
הכל טוב??????
ננושקה19.08.22
טיפש!!
אחד שמבין18.08.22
אתה בעצמך !!
james19.08.22
לפי הרב אזרחי יהדות האמיתית זו היהדות של ליטאים ודגל התורה ויתד הנאמן והשאר זה לא יהדות זאת יהדות אולי עם דגל אבל בלי תורה
יוחנן19.08.22
7
בלתי מובן למה יש נושרים חרדים. הרי כל ילד חרדי צריך לשמוח שנולד חרדי, להבדיל הילד החילוני כשיגדל, יצטרך ללמוד מקצוע, וכשיקים משפחה, כל עול הפרנסה ייפול עליו. ויצטרך לעבוד שעות נוספות שנאמר "אדם לעמל יולד" אבל החרדי כשיגדל, כל עול הפרנסה ייפול על אישתו. תצטרך ללדת ילדים, לצאת לעבוד וגם לטפל בילדים אח
נביא אמת19.08.22
מה שיותר בלתי מובן.... מדוע החילונים לא נוהרים לישיבה ונשארים בזוועה הזו שאתה מתאר
אידיוט העיר19.08.22
אם החילונים ירוצו לישיבה, מי ירפא אותך אם תחלה, מי יילחם במחבלים שבאים לרצוח אותך.
נביא אמת19.08.22
לא הבנתי מצד אחד אתה אומר שזה טוב כי הם רופאים וכו... מצד שני אתה לא מבין מה טוב בלהיות חילוני נשמה שלי בחור שנושר זה רק בגלל קושי לא בגגל שמשעמם לו
ננושקה21.08.22
ואחרי 20 שנה אשתו תעשה תואר אקדמי וקריירה כשהוא קופא על מקומו עם אותה משכורת עלובה, ואז ירד ערכו בעיניה כי אינו מקיים חלקו בכתובה שהתחייב לפרנס את אשתו, ולכן אחוז הגירושים אצל החרדים עלה בשנים האחרונות....
אדי מרפי19.08.22
בושה וחרפה שזה הגישה שלך להפיל הכל על האישה אתה בן אדם כל כך מסכן ואומלל לא מבין כלום בחיים
חיים19.08.22
מבלבל במוח בו תלמד פרק משניות כל יום ללמוד לא לקרוא רק עם ברטנורא ותראה כמה זה קשה כל יופ בלי לפספס
נאור19.08.22
זה קשה ברמות!!! ובגלל זה כולם מעריצים שלכם!!!!
ננושקה21.08.22
6
לצערי כמה שזה נכון?
משה 19.08.22
זה נכון!!!אני יודעת... לצערי אבל מה אפשר לעשות עם זה?? איך אפשר למנוע את זה?
יפה שליייי21.08.22
5
חקי חיון , חנוך הנער.ה לפי דרכו ולא לפי דרכך > בכח.בכפייה.בהתעמרות.במרו שום דבר טוב אינו מושג.יוצא.
חקי חיון 19.08.22
4
בעזרת השם אקשיב לכל דברי הרבנים במעשי מלכותי ולא אזוז משם. גדלתי בלי הורים וחזרתי בתשובה בגיל 25.
ליטאי אורתודוקסי וטוב19.08.22
יווואווו ואתה חסיד עכשיו?? כמו שרשמת בשם....
יפפפפפהההה שלייי21.08.22
3
והיה מחנך וטהור וקדוש יש לטפל בהפ מחוץ לקהילה כל אחד כזה כל שבאבניק כזה מקלקל לאחיו את השידוך לכן צריך לעזור להם ולהחזירם לדרך התשובה ד ירחם
יוליש טיטוש הכהן19.08.22
2
באופן מעמיק יותר, כל דת בעולם היא "דת חברתית". אמנם אלוקים הוא פילוסופיה, אבל דת היא תמיד סוציולוגיה.
חנן. ב.19.08.22
1
הדור היום זקוק למלא אהבה!!! כותבת מחיים שחוויתי לא קיבלתי אהבה מההורים שלי וכמעט ירדתי מהדרך, הורים לא להתקמצן באהבה זה חסר אחר כך אנחנו מחפשים את זה במקום אחר ולצערי ערבים נותנים את זה ממש יפה, השם ישמור. בנות זה לא מצחיק מה שלא יהיה לא לצאת עם ערבי, כמה הוא מקסים ונותן.. יש גם יהודים מושלמים, בסוף
רוחמה18.08.22
חחחחחח
חחח19.08.22
אמלההההההה איזה מווווושלמת את!!! את הצלחת???? יש לי שתי חברות ששיתפו אותי גם שהם לא מקבלות אהבה מההורים..... ובגלל זה הם התמכרו לשירים וסרטים... אשרייייייך את אלוווופה !!! תמשיכי ככה!
היפיופית19.08.22
אולי גם יעניין אותך
בשבתך בביתך

המומחה הגדול בציבור החרדי שובר שתיקה: "לא בעד ריטלין - בעד ילדים"

ישראל גינצבורג | 01.09.22

המומחה מדבר

פחד, חוסר אונים והסתרה: כך נכון להגיב במקרה של פגיעה

ישראל גינצבורג | 24.08.22

בשבתך בביתך

איך מגלים אם הילד 'מכור'? ומה עושים כשמתברר שכן?

ישראל גינצבורג | 23.08.22

פרק שני

בשבתך בביתך: 'בין הזמנים' של תלמידי הישיבות

ישראל גינצבורג | 16.08.22

איש החינוך בראיון קיצי נרחב

בשבתך בביתך: האתגרים, הציפיות והאכזבות של בין הזמנים

ישראל גינצבורג | 14.08.22
ש

בריאות זה הכול

משקפי ראיה חינם לילדים? זה לא הכל

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם