כיכר השבת

ים המלח: לא פלא תבל, ואין כניסה לחרדים

אולי אין אנו רשאים להתלונן כי מלון הוא מקום עסקי, ואולי הציבור החרדי אינו מסוגל למלא מלון גדול כל השנה, אולם מאידך עם כל הסובסידיות והעזרה הממשלתית שבעלי המלונות במקום מקבלים ניתן היה לדאוג לפחות למלון קטן או לחלקו על טהרת היהדות הנכונה. הרב משה שפיר בעקבות כישלון ים המלח בתחרות המדוברת

74
הרב משה שפיר | כיכר השבת | י"ז בחשוון | 14.11.11
ים המלח
ים המלח (פלאש 90)

ים המלח. נושא מדובר מאוד לאחרונה. רבים אוחזים בטלית הזו שאינה כולה של תכלת. בסוף השבוע האחרון כידוע הייתה הצבעה כלל עולמית מי יחשב בין שבעת פלאי עולם. ממולחים רבים במשרד התיירות בעיתונות ובעולם העסקים ניסו לדחוף את הפלא המלוח הזה גם הוא לרשימת הפלאים. אבל נאדה, כנראה שגם בתחום הזה אנחנו נחשבים כשה בין שבעים זאבים. ולמיליוני הזאבים הללו היו הרבה יותר קולות מאיתנו כנראה, מה לעשות.

טרום ההצבעה הגורלית לא נסינו לצייץ בתחום הכה מוסכם הזה, פן נואשם בחבלה במאמץ הלאומי. וחלילה, כי די שאנחנו מואשמים כפרזיטים בכל תחום אפשרי, לא עוד. היו בקצות שולי המחנה שניסו לדחוף אף בצהובונים המחופשים לחרדיים את ההצבעות הללו ולשתף את מאמיניהם במאמץ הלאומי, אולם כנראה שכל אותם ששת קוראיהם לא הצליחו להטות את הכף מול מיליוני הפיליפינים שעדיין, מה לעשות, לא קוראים את הגיגיהם באופן קבוע.

כעת אחר שב"ה הים הנסוג לא עלה לגמר המופלאים יורשה לנו לומר כמה מילים לגופו של עניין. ובכן, ההמלצה שלנו הייתה לא להצביע. ממש כך. ויתרה מזו, אילו היו כל קוראנו מצביעים בעד ומטים את הכף, יתכן ואף היו לכך השלכות מרחיקות לכת.

ובמה דברים אמורים. ובכן הכל יודעים כי ים המלח אינו מקום בילוי גרידא, הוא גם מקום ריפוי לחולים כרוניים אומללים שהרפואה הקונבנציונלית התעייפה מהם או שהם עצמם כבר קצו בה. אין צורך להכנס לפרטים של אלו אך בהחלט מדובר במקרים בלתי נעימים. מי ים המלח והבוץ שבו ידועים בכל העולם בסגולותיהם הרפואיות לטיפול בבעיות נשימה, כאבי שרירים ומחלות עור טרחניות. במרכזים הרפואיים, במכוני הספא, במרפאות ובבתי מלון שבים המלח מציעים טיפולים למטרות שונות. יתרונותיו של ים המלח כאזור של התרפאות נעוץ לא רק במלחים ובמינרלים, אלא גם בסוג קרני השמש החודרות לעמק המופלא הזה שגם להם ערך ריפוי לא מבוטל. לא בכדי קופות החולים מכירות בשהיה בבתי מלון על חוף ים המלח כהוצאות רפואיות המוחזרות לאותם חולים ככל הוצאה רפואית אחרת שבסל התרופות המחורר שלנו.

האבסורד של ים המלח

לבטח אתם מנחשים כבר את ההמשך הידוע: לכל העולם כולו יש זכות ואפשרות ליהנות ולהתרפא במקום פרט ל... ציבור החרדי כמובן. כיום מצויים לחופו של ים המלח מלונות המכילים למעלה מ – 6,000 חדרים ברמות משתנות לתיירים מחו"ל ולישראלים הרבים היורדים לאזור. המקום הנמוך ביותר בגלובוס מהווה מוקד עלייה לרגל לתיירות מרפא מחו"ל. גלי תיירים, בעיקר מאירופה, מציפים את ים המלח בעיקר בגלל ערכי המרפא של המקום לריפוי עור. למרות הכל אין אפשרות נאותה של לינה לחרדים ואפילו לצורכי ריפוי מול חוף ים הדממה הזה. הן מבחינת כשרות והן מבחינת צניעות. בהקשר זה יודגש כי אומנם באלול האחרון נחנך בים המלח חוף נפרד ונפלא בעלות של כמה מיליונים טובים שמומן כולו בידיים אמיצות על ידי מועצה איזורית תמר ובעמלו של שר הפנים ר' אלי ישי שבאו לתקן את העוולה הזו ממש, כאן המקום לברכם כי תחזקנה ידיהם ויזכו להשלים את השוויון הלאה לטובת הציבור שומר התורה.

דא עקא כי הנה לא מכבר כותב השורות התבקש לדאוג ליהודי חשוב שנשלח על ידי רופאיו אל ים המלח לתקופה בת שבועיים. ניסנו למצוא מלון מתאים, עברנו מלון אחר מלון והכל לשווא, אין מצב. חוץ מהתארגנויות פוטנציאליות פעמיים בשנה פלוס אין כלום. גם מה שמארגן ארגון המורים הסיעודיים של מחלקת הלשעברים בעירייה אינו עונה על הדרישות היומיות.

אולי אין אנו רשאים להתלונן כי מלון הוא מקום עסקי, ואולי הציבור החרדי אינו מסוגל למלא מלון גדול כל השנה, אולם מאידך עם כל הסובסידיות והעזרה הממשלתית שבעלי המלונות במקום מקבלים ניתן היה לדאוג לפחות למלון קטן או לחלקו על טהרת היהדות הנכונה. אם בגרמניה למשל מסבסדים לחולי מחלות עור מסוימות טיסה וטיפול במי ים במלח, מותר גם לנו לחשוב על הכיוון. ואגב, אחר שחוק בריאות ממלכתי מצווה להעניק בריאות לכל האזרחים במידה שווה, ואכן הקופות מממנות שהיה בים המלח, מדוע החרדים מופלים בכך שהם אינם יכולים לנצל את ההטבה הזו, פרט לאותם התארגנויות פרטיות שלרוב אף מסתכמות במחירים כפולים מפולפלים וממולחים, ממה שהמלונות מציעים בשאר ימות השנה. ובנוסף, אחר השבוע התפרסם שהמדינה תואיל להשתתף בעלויות של מימון עבודות קציר המלח בכדי שמפלס המים ימשיך להיות מתאים למלונות בסביבה. זתומרת שאני ואתה נממן את המשך קיום המלונות, משמע מגיעה לנו זכות המילה בדבר המשך תפעולם לגבנו.

הנס של החרדים היה עד כה שבזכות חוסר התיירות בזמנים ומקומות מסוימים, הסכימו גם לארח אותם כבני אדם של ממש, בזמנים מסוימים באותם התארגנויות פרטיות לפחות. ובהקשר זה כדאי להזכיר את דברי שר התיירות ערב ההצבעה כי משמעות זכייתו של ים המלח בתחרות הייתה אמורה להיות "תוספת של מאות אלפי התיירים מדי שנה, יצירת אלפי משרות חדשות ושיפור תדמיתה של ישראל כיעד תיירותי בעולם". ובמילים אחרות, תוספת של מאות אלפי התיירים מדי שנה הייתה דוחקת את רגלינו אנו במישרין, ואף שיפור תדמיתה של ישראל כיעד תיירותי בעולם לא בהכרח שהיה מביא הרבה קדושה וטהרה לארץ הקודש. שכן בכל מקרה דומה כאשר במשרד התיירות הוכרחו לרקוד מה יפית לפני התיירים מהעולם הגדול (כמו בתקופת המילניום למשל) זה היה נראה גרוע מבחינה יהודית ולא ממש משתלם מההיבט החינוכי לדור הבא.

ובמחשבה שנייה, הפלא הגדול היה דווקא שלא זכינו להימנות בין פלאי עולם, כי לא כפלאינו פלאיהם, ולא גורלנו ככל המונם.

*המאמר מתפרסם במסגרת תחקיר שנערך במוסף עונג שבת של יום ליום שיתפרסם השבוע*

תוכן שאסור לפספס
74 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
38
אי אפשר להבין למה אין מלון דתי חרדי אחד בים המלח לעזאזאל, אולי יקום מלון כזה הגיע זמן.
גל01.07.12
יש בערד מלון לחרדים
מרחבי13.04.13
37
קשה להאמין שהוא מיום ליום
דג15.11.11
36
וצריכים לקבל את חלקנו
גל15.11.11

הצגת כל התגובות

35
עשרות מילים של יבבנות והטחת טענות בכל העולם וגיסתו, 'למה אין מקום בים המלח לחרדים'. למה שיזם חרדי נמרץ ייצור קשר עם אחד המלונות ויכשירו להם אגף אחד ופיסת חוף, ובא לציון גואל. לא!!! שהמדינה!! (הציונית וכופרנית, כן) תדאג לנו. עוד דוגמא לעובדה שהחרדים בישראל לא החליטו עדיין מה הם ובינתיים לא מפסיקים
משה כרם14.11.11
קדושים מעונים .
חסיד מיוחד 14.11.11
34
לא מדובר בפינוק
רימולה14.11.11
33
זאת הבעיה של הממשלה או של הציבור הלא חרדי שאדם לא רוצה להסתכל על נשים או חייב לאכול אוכל מסוים? הנשים לא רצויות בשדה הראייה שלך- אל תסתכל. האוכל לא כשר? תביא מהבית! אם אתה רוצה מלון מיוחד, תיזום ותפתח אחד.. ולא על חשבון המדינה. החוקים הדתיים תקפים לגבי אלה שבוחרים בהם; החרדים צריכים להתאים את עצמם ל
יעל11.01.12
32
עניין זה חשוב וקריטי לחולים נקודה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
מלוח15.11.11
31
וזה שיש לו בעיות ולא מתאים לו כל מיני- שינסה לפתור אותם בעצמו!!! אתם לא מתביישים גם עם זה לצאת נגד החילונים? הם לא חייבים לנו כלום. תקלטו את זה כבר. אסור להם להפריע לנו ואם נרצה להקים משהו לא תהא להם זכות להגביל, אבל לעשות עבורנו- הם לא חייבים! זו כתבה גרועה ששוב מציגה אותנו כסחטנים ובכיינים. ההשוו
קטנוניות.....14.11.11
30
תנו להם אוטונומיה מלאה, לנתק אותם ממדינת ישראל, ושמה הם יוכלו לתקן תקנות ללא מפריע, ולדאוג לאנ"ש
klozone14.11.11
29
יהדות מעין זו הינה יהדות רעה. יש הרבה דתיים בים המלח, והם לא עושים ענין מזה שיש ליידם גם נשים. זו דרכה של היהדות היום, וזו היתה דרכה של היהדות מאז ומעולם, למעט בחסידויות של שלוש מאות השנים האחרונות. אולי הגיע הזמן שתלמדו משהו מאחיכם היהודים עם הכיפות הסרוגות?
יובל20.11.11
נפלא שנקרא "צניעות"??? או שלדעתך "צניעות" זה לא מושג יהודי שראוי להתחשב בו? אולי אתה גוי? כי גויים לא אוהבים צניעות. גויים אוהבים פריצות.
פפ20.11.11
ואולי בעצם אתה הוא הגוי? כי אם היית יהודי אמיתי היית מקיים את "ואהבת לרעך כמוך" לפני הילכות צניעות. ואם תאהב את רעך - וגם את רעתך - כמוך, לא תדיר אותה מהמרחב הציבורי ותתן לה להסתובב איך שהיא רוצה. אם כל-כך חשובה לך הצניעות, היה צנוע בעצמך. "ואהבת לרעך כמוך" יותר חשוב מכפיית צניעות על מי שחושב אחרת
יובל20.11.11
כל זה לא מתיר לנו (לעניית דעתי) ללכת לחופים מעורבים כשיש חופים נפרדים, כמו כחז"ל אומרים "בדאיכא דרכא אחריניא (כשיש דרך אחרת)," ואין לזלזל בקדושת הצניעות בלי קשר ל"פתוח" או "סגור." בכל זאת זה לא אומר שזה רעיון טוב לדרוש מלון נפרד, במיוחד אם יש כבר חופים נפרדים -- כשמדובר במקרים בודדים שבהם מישהו צר
י.19.01.12
28
אין להם שום מעהנ באיזור ובנרוונה יקר ומפוווצץ נורא
דני15.11.11
27
כל העולם יציר כפיו של הקב"ה! כל פלאי תבל...
משהי14.11.11
26
גם לחרדים מגיע, כותב המאמר הקצין בכוונה כדי שיבינו את הטענה
דני דין14.11.11
אתם דורשים? יש לכם בעיות עם ההלכות- תפתרו אותם!!! באיזו זכות אתם מאשימים?| יש שם מקום זהה לכולם. מי שרוצה דברים מיוחדים- הוא זה שצריך לדאוג לכך!!!!
די כבר!!!!!!!!!14.11.11
25
אני יודע שבטיול פרטי הגיעו לשם חרדים מחו"ל ופשוט הלכו לצד אחר של החוף רחוק מהשאר. לגבי מלונות אני לא יודע אבל אין ספק שבערד או בכל מקום קרוב תמיד אפשר למצוא איזשהו פתרון יצירתי. מקסימום - תבנה איזה כמה צריפים ותשים שלט- חדרים מודרים מהציבור הכללי.
סתם סתם11.01.12
24
אלו הם דברי התורה שלך אלינו? פרשת השבוע? משהו? לא. ים המלח. יופי. גם כן רב...
פפ15.11.11
מה הקשר, הוא מביע דעה בנושא יהודי שלא תצטרך ולא תבין חלילה
בילו15.11.11
23
מלון נפרד לצמחונים מלון נפרד לטבעונים מלון נפרד לכורדים מלון נפרד למרוקאים מלון נפרד לעיטרים מלון נפרד לחרשים והכל על חשבון המדינה.
משה כרם14.11.11
22
מדוע לחילונים מגיע הסבסוד בקופח ולדתי לא?????????????
דין14.11.11
ההלכה הוא צריך לפתור בעצמו. על זה הוא לא משלם לקופ"ח. תפסיקו לשקר ולהתבכיין סתם!!!
חילול ה'!!!15.11.11
אתם משלמים כמו כולם כל הכבוד ובאמת מגיע לכם אבל אתם לא יכולים לצפות שחילונים ותיירים שהם הרוב באזור יפגעו וישנו את חייהם בגלל שלכם בא להגיע לשם ויש לכם את התנאים שלכם . תתאפסו על עצמכם אתם לא יכולים לכפות את הדת ואת החוקים שלה על אנשים שלא מעוניינים .
אלעד15.11.11
21
היו להם מספיק מקומות. רק שלא שווה להשקיע על החרדים! כמה באמת מוכנים להשקיע על מלון??? הרוב מחליפים דירות אחד עם השני וזהו! כל מלון אם היה חושב שאם הוא יהפך לכשר ולצנוע ימלאו אותו חרדים, היה עושה את זה לפני כולם! סתם מתבייכנים. מלונות זה לא התרבות של החרדים וחופים בים המלח יש מספיק יחסית לכמות שמוכני
אובייקטיבי14.11.11
20
וכמובן כאשר זה לו תורה צריך לזכור שלפעמים לשטוף את העיניים זה חשוב אם אתה הולך לים המלח לבריאות כדאי שיהיו שם נשים שהבריאות תעשה מושלמת נ.ב דור הקיצונים מתחיל ליפול
חסיד מיוחד05.12.11
19
הם מפרסמים לחרדים כל השנה!!!
אני15.11.11
18
מדובר בצורך בריאותי
בר15.11.11
17
ולא מפסיק להתלונן כל הדרך עד למטה.
משה כרם14.11.11
16
אולי צריך גם בתי חולים חרדים דרך אגב חולי פסוריאזיס מקבלים סבסוד גם במלון יפה נוף בערד ובתכלס לחרדים לא רווחי לעשות מלון בים המלח בדוק עיין ערך החוף הבינלאומי וכו'
משה14.11.11
15
לא קיבלתי, אני מסכן, תעזרו לי, תדאגו לי, די להיות חרדים מסכנים שצריכים סעד. אם אין מלון מהדרין אז זה לא כלכלי ואם אתה חושב שכן אז תפתח. גם אין מלון עם אוכל אתיופי אז מה? זה מגעיל ומבייש את החרדים. נכון שבמלון חרדי תמיד רוצים לשלם הכי זול שיש ואח״כ גם מתלוננים על השירות והאוכל שלא טוב (ולא מספיק ל
די!!!!29.11.11
14
לא תמיד הם רצויים
דואר14.11.11
13
מה יקרה אם יתנו את זה??? המאמר 10
גיל חובב14.11.11
למה תחושת הקורבניות הזו
משה כרם16.11.11
12
מלון יפה נוף ערד בבעלות חרדית מארח חרדים ומוכר לצורכי החזר קופות חולים המרחק מים-המלח קרוב
סלונים13.04.13
11
לא לכולם יש אפשרות בדיוק אז וגם הם מאוד יקרים יחסית לדילים במלונות
חולה15.11.11
10
That's really tihknnig out of the box. Thanks! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
That's really tihknnig out of the box. T24.11.11
בעברית חשיבה כותבים כך thinking ולא tihknnig הוא רצה לכתוב זה באמת לחשוב מחוץ לקופסה תודה
אנשים משוגעים05.12.11
9
"היהודים האמיתיים" מקבלים יותר מדי יחסית לתרומתם המועטה לחברה.
.15.11.11
8
As always looking for others to pay for more of your lives.
Eli Abir15.11.11
7
ציבור שומרי המצוות מהווה אחוז ניכר באוכלוסיה, איך זה שאין מענה במקום כמו ים המלח?? אולי שווה להדגיש בפניהם את הרווח הכלכלי במידה ויפתח מלון למהדרין.
דסי14.11.11
דסי אולי חרדים הם נזק כלכלי,מחפשים הכי זול, לא קונים כלום מלבד המינימום ומנצלים עד הסוף,לספר את התנאים/איומים/הצגות התחכמויות וחרמים שהם עושים???ולא דיברנו על הכשרים פרוטקשיינים ושאר חמוצים...
אני18.12.11
6
מה, יממנו לי משהו? קחו מלון, ולכו לטבול בחוף הנפרד. בכיינים.
ניר07.12.11
5
אני בתור חולת פרקים ופסוריאזס חרדית, כ" מייחלת שיהיה מקום כשר עם חוף נפרד כדי ללכת להתרפאת שם, ולא מתי שהמארגנים מחלטים לשכור מלון.
תמי15.11.11
4
כבוד הכותב... אין לי מושג אם ערכת תחקיר בנושא, או לא.. מה שבטוח, שאתה לא מדייק בעובדות.. ישנו מלון, שבמקורו נקרא מלון רויאל, הוא נבנה ע"י חרדים והיה מיועד למגזר החרדי, המקום עמד שנים רבות שומם, עד שבאו קבוצת משקיעים גאלו את המלון משממנו, והפכו את המלון לאחד היוקרתיים באיזור... ולעניין הקיפוח... אנ
חולה פסוריאזיס15.11.11
3
מאמר תותח
דני דין14.11.11
2
"בא מלאך למוישל'ה ואמר לו שהוא יכול להביע משאלה אחת- אבל שידע שמכל מה שייתן לו, חברו אברום יקבל כפול! חשב מוישל'ה דקה ואמר למלאך: אם כן, רצוני ובקשתי שתוציא לי עין!" כלומר: א. כפי שאמרת, המלונות הם פרטיים. הממשלה לא מסבסדת אותם אלא את שיקום ים המלח. לממשלה יש אינטרס לעשות את זה בשל הערת התירותי של
שמעלץ14.11.11
1
כל המגיבים הלועגים, הולכים למלונות מעורבים ולחופים מעורבים ומשם יכולים לצחוק על הפאנטים ששומרים מסורת ולא פורצים גדרים
מסורתי04.12.11
מה? עכשיו כל מי שלא מסכים איתך בידוע שהוא הולך לחופים נפרדים? תסביר בבקשה מה הקשר. או עזוב ותביע דעתך בצורה הגיונית ומתורבתת.
י.19.01.12
אולי גם יעניין אותך
תיירות חורף

חתול ביצות יצא לצייד לילי - וחיפש טרף בין השיחים בעמק

מישאל לוי | 19.01.24

צפו בתיעוד

הזירה הצפונית מתקררת: השלג מוסיף להיערם על הר החרמון

מישאל לוי | 12.01.24

תיעוד מרהיב

שלג באביב: כך נראה הבוקר אתר החרמון המושלג | צפו

מישאל לוי | 14.04.23

תיעוד

סופת חול כיסתה את שמי רפיח שברצועת עזה | מרהיב

מישאל לוי | 11.04.23

הסופה "ברברה"

הזרימות בנחל כסלון ובנחל הזוויתן • צפו בתיעודים

כיכר השבת | 07.02.23
ש

עסקת אקזיט נדירה

הייתם מאמינים? התפנו קרקעות בהרצליה!

כיכר בשיתוף פדרמן | מקודם

תיעוד מרהיב

רגע לפני הסופה: כך נראה ים המלח בזריחה

כיכר השבת | 07.02.23

תיעוד גלריה

מדהים: אלפי העגורים עצרו למנוחה בעמק החולה

כיכר השבת | 27.01.23

80% תפוסה

הרגשתם עומס בנתב"ג? אלו הנתונים המפתיעים של רש"ת

איציק אברהם | 01.12.22

תיעוד מרהיב

שיא של פלמינגו ואלפי עגורים באגמון החולה • צפו

כיכר השבת | 14.10.22
ש

בזמן המסוגל

הם יהיו שם לבד ביער, במשך כל החג, רק בשביל להתפלל עליכם  במקום הקדוש

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

סוף הגל?

הממשלה אישרה: אלו ההקלות במגבלות

דוד הכהן | 20.02.22

למרות העליה בתחלואה

מסתמן: התו הירוק בקניונים יבוטל השבוע

איציק אברהם | 08.01.22

מכינים את הטלסקופ

ליקויי חמה ומטרי מטאורים - אירועי חשוון בחלל

איציק אברהם | 04.10.21

צפו בתמונות

סיור מצולם מרהיב בנופי בקעת הירדן. תיעוד

כיכר השבת | 29.12.20
ש

יום פתוח בזום

בוגרי תואר ראשון? זו הדרך שלכם להתקדם לקריירה מצליחה

כיכר בשיתוף העברית | מקודם

תיעוד גלריה

צפו: סיור מצולם בחופי הים של יפו ותל אביב

כיכר השבת | 05.11.20

בין ת"א להרצליה

בין חוף תל ברוך לחוף הצוק • תיעוד מרהיב

כיכר השבת | 27.10.20

תיעוד מיוחד

גלריה מרמת גן - בצל נגיף הקורונה • צפו

כיכר השבת | 06.04.20

ספר תורה ותפילות בלב חופשת סקי בהרי איטליה

כיכר השבת | 09.02.20
ש

בדוק!!

הלוואת חג מיוחדת 30,000 ש"ח ללא ריבית

כיכר בשיתוף מרכנתיל | מקודם

ערב ט"ו בשבט: תיעוד השקדיה הפורחת

כיכר השבת | 09.02.20

מעקב סמוי

נעצר צעיר שמכר חבילות תיירות פיקטיביות

כיכר השבת | 10.11.19
ש

לנפוש בארץ להרגיש בחו"ל - חופשת החורף של מרגליות!

כיכר בשיתוף מרגליות | מקודם