כיכר השבת

מתיחות ולחץ

החופשה של טראמפ וההפתעה של הפנטגון

חופשתו של הנשיא טראמפ בבית החורף שלו בפלורידה הייתה הפעם מתוחה ועם תוצאה בלתי צפויה. מאמר בניו יורק טיימס מנתח את החופשה וחושף את ההפתעה של טראמפ (בעולם)

2
אסתר סוריקובה | כיכר השבת | י' בטבת | 07.01.20
החופשה של טראמפ וההפתעה של הפנטגון
(צילום: שילה קרייגהד, הבית הלבן)

בתחילת השבוע פורסם מאמר של העיתונאית האמריקאית והכותבת הבכירה של ה'ניו יורק טיימס' לבית הלבן, מגי הברמן, המוקדש לחופשתו השנתית של הנשיא דונלד טראמפ במאר א-לאגו.

אתר הנופש האקסקלוסיבי שממוקם בפלורידה, כבר מזמן משמש האחוזה של טראמפ ומשפחתו ובשנים האחרונות הפך לבית הנשיא הלא רשמי. אך הפעם האווירה 'בבית הלבן החורפי' הייתה רחוקה מרוגע והשקט השולטים בעולם הגדול בעונת החגים הנוצריים.

הסיבות למתח מרוץ הבחירות המתקרב והליך הדחת הנשיא וגם המצב הביטחוני וההתפתחויות בעיראק. במהלך החופשה טראמפ עשה צעדים בלתי-צפויים שהשפיעו לא רק על המצב הפנימי בארה''ב אלא על כל העולם - ומדינת ישראל לא היחידה ברשימה.

הצופה מבחוץ אינו יכול לראות הבדל משמעותי בסדר היום של הנשיא בהשוואה לביקוריו הקודמים. טראמפ לא שינה את הרגליו. ביום הוא בילה זמן במועדון הגולף המקומי, בו נפגש עם חבריו ויועציו באווירה בלתי רשמית ונעימה. בלילה הוא השתתף בארוחות ערב מפוארות, אליהן הצטרפו בני משפחתו וחברי הצוות שלו.

טראמפ משחק גולף, צילום: שילה קרייגהד, הבית הלבן

אך בניגוד לשנים קודמות בהן טראמפ נמלט בסך הכל לשבועיים של חופש מהתקשורת, הפעם חופשתו של טראמפ לפני השנה הרביעית של כהונתו בתור נשיא, הייתה מתוחה הרבה יותר גם בשל הדיונים על הדחתו מהבית הלבן שהתקיימו בסנאט ודווחו בתקשורת האמריקאית, על פי הדיווח, טראמפ צפה בהן בעניין רב והגיב בזעם, כרגיל בחשבון הטוויטר שלו.

טראמפ הגיע כאמור לחופשה כשהוא במתח גם לקראת הבחירות המתקרבות לכהונתו השנייה. הברמן מתארת, כי לפי עדויותיהם של האנשים המקורבים לטראמפ, כמה שעות לאחר פיגוע הדקירה בביתו של האדמו"ר מקאסאן במונסי, הוא התקשר לרונלד לאודר, נשיא הקונגרס היהודי העולמי ואיש עסקים מושפע בתחום קוסמטיקה שתמך בטראמפ, והביע כלפיו ביקורת קשה. טראמפ טען, כי הוא מצפה מלאודר להתאמץ יותר כדי לבטא את תמיכתו בו.

לפני כחודש שמו של לאודר עלה בכלי תקשורת בקשר ליוזמתו להשקיע 25 מיליון דולר במאבק נגד האנטישמיות. טראמפ לא החמיץ את ההזדמנות להזכיר ללאודר שהוא עשה ליהודים יותר מכל נשיא קודם ונמצא בסכנת איבוד קולות של יהודים בבחירות הקרובות.

חששותיו של טראמפ קשורות לכוונתו של מייקל בלומברג, המיליארדר היהודי וראש עיריית ניו יורק לשעבר, להשתתף במירוץ הבחירות מטעם המפלגה הדמוקרטית. לבלומברג עם הון המוערך ב-5.5 מיליארד דולר יש אפשרויות רחבות לממן את הקמפיין שלו. לאודר הודה רשמית בעובדה שאכן מגיעה לטראמפ תמיכה רבה בתמורה לתמיכתו כלפי הקהילה היהודית האמריקאית ומדינת ישראל. אך לפי כמה דיווחים מאנשיו של הנשיא, בשיחתם טראמפ התכוון לא רק לתמיכה ברמה הצהרתית, אלא גם ברמה מעשית למימון הקמפיין שלו.

ההפתעה הביטחונית של טראמפ לפנטגון

חופשתו של טראמפ הייתה מתוחה כאמור, גם בשל הנושא הביטחוני, מותו של הקבלן האמריקאי על ידי ירי רקטות בעיראק, ברקע ההפגנות המתמשכות נגד הנוכחות הזרה בעיראק וניסיונות לפרוץ לשגרירות האמריקאית בבגדד, הובילו אותו לנקוט בקו נוקשה שאפילו חלק מיועציו הופתע ממנו.

הודעתו של טראמפ על חיסול סולימאני

יומיים אחרי המסיבה לכבוד השנה האזרחית החדשה, טראמפ אישר את חיסולו של קאסם סולימאני. הברמן מציינת במאמרה כי התגובה הרשמית של הבית הלבן עד עכשיו הייתה חסרת פרטים על הסיבות להחלטה. כרגיל, טראמפ עדכן את הציבור הרחב דרך טוויטר והעביר רק נאום קצר בנושא לקראת פגישתו עם הבוחרים האוונגליסטים במיאמי.

במאמר אחר שהתפרסם ב'ניו יורק טיימס', גם בו הברמן אחת מהכותבים, נחשף כי הפנטגון הציב את חיסול סולימאני כאחת מאפשרויות הפעולה בתגובה לפעילות האיראנית כנגד אינטרסים אמריקאים. אלא שכוונת בכירי הפנטגון הייתה להציג את אפשרות החיסול כפעולת קיצון לא סבירה, דווקא כדי להגביר את האטרקטיביות של אפשרויות פעולה אחרות, סבירות יותר בעיני המציגים. זהו דפוס פעולה מוכר וידוע של גופי ביטחון בארץ ובעולם.

אך הפעם ״הקרבן״, במקרה זה הנשיא טראמפ, לא שיחק לפי הכללים המוכרים ובחר דווקא באפשרות הפחות סבירה בעיני המציגים - כך הוא למעשה טרף את הקלפים מול הפנטגון שלאחר שאנשיו הציגו את חיסול סולימאני כאחת האפשרויות, לא יכול היה לסגת אחור ולהודות שהמטרה הייתה למעשה לנווט את בחירת הנשיא להחלטות אחרות.

לפי דעתה של הברמן, ניתן ללמוד מהחופשה הזו על סגנון ניהול העניינים הייחודי של טראמפ. היא מרמזת על חוסר נטייה לפעולה מתואמת בהחלטות של טראמפ שעוסק בעיקר בפתרון הבעיות של אותו יום מבלי לעסוק רבות בהשלכות, כמו גם גם על צורכו בתגובות חיוביות מצד הציבור ומקורביו מה שהביא לדעתה לזמן הארוך מאז החיסול ועד לתגובה הרשמית של הבית הלבן. לדבריה טראמפ עקב בעניין רב לראות מי תומך במהלך שלו ואיך הוא התקבל בציבור בטרם הגיב.

אין ספק שסגנונו של טראמפ יכול להשפיע בצורה ישירה על המזרח התיכון והעולם כולו כשכעת נותר רק להמתין ולראות כיצד יתפתחו העניינים מול איראן ובמקביל בקמפיין הבחירות של הנשיא.

תוכן שאסור לפספס
2 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
2
לדעתי טראמפ יהודי יותר ממיקל בלומברג
דוד07.01.20
1
"ואילו פינו מלא שירה כים אין אנו מספיקים להודות לך ה' אלוהינו"
.07.01.20
אולי גם יעניין אותך
בעולם

קולומביה: פורעים השתלטו על מבנה; האוניברסיטה משעה תלמידים

ישראל גראדווהל | 10:39

משחק דיפלומטי 

דיווח: סעודיה לחוצה להגיע לנורמליזציה - והקשר לחמאס   

ישראל גראדווהל | 08:17

צפו בתיעוד

החות'ים מפרסמים: כך הצלחנו להפיל כטב"ם של צבא ארה"ב

יוסי נכטיגל | 28.04.24

במכתב פנימי 

 ארה"ב החליטה שלא להטיל סנקציות על הגדוד 'נצח יהודה'

ישראל גראדווהל | 26.04.24

ללא "רגליים בקרקע"

פרטים חדשים נחשפים אודות תוכנית המזח הצף של ארה"ב 

ישראל גראדווהל | 26.04.24
ש

עסקת אקזיט נדירה

הייתם מאמינים? התפנו קרקעות בהרצליה!

כיכר בשיתוף פדרמן | מקודם

כשיר להיות נשיא?

מוזר: ביידן חתם על צו לאיסור טיקטוק - וממשיך להשתמש בו

ישראל גראדווהל | 25.04.24

הרוגים בעיר הטרור 

סוגרים על רפיח: ישראל מגבירה תקיפות בעיר לקראת המבצע

ב. ניסני | 25.04.24

"מוגנים על פי החוק"

"קוראים לשחרור מיידי" | ההצהרה החריגה של מנהיגי העולם

ישראל גראדווהל | 25.04.24

מוכנים ל'מבצע רפיח' 

אלפי אוהלים לבנים נצפו בתמונות לוויין; בצה"ל ממתינים

ישראל גראדווהל | 24.04.24
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

"מכשול לשלום"

הדמוקרטית פלוסי: "נתניהו צריך להתפטר; נוראי מה שעשה"

יוסי נכטיגל | 24.04.24

"שאלה של מתי"

'ניו יורק טיימס': סימנים מעידים שהפלישה לרפיח - בדרך

ישראל גראדווהל | 24.04.24

סכין בגב 

גרמניה מחדשת את המימון לאונר"א: "אין ראיות מישראל"

ישראל גראדווהל | 24.04.24

15 מיילארד דולר סיוע צבאי

חבילת הסיוע לישראל אושרה סופית בסנאט; השר כ"ץ בירך

יוסי נכטיגל | 24.04.24
ש

מרגש • צפו בראיון

התפילין של הזולת: סיפורים מרגשים מפרויקט החיבור בין יהודים

אסף מגידו | מקודם

ניצלה בזכות תושייתה

מחריד: גבר חטף יהודיה, עינה אותה "בגלל פלסטין" - ונעצר

יוסי נכטיגל | 23.04.24