כיכר השבת

"צביעות, בריונות, לא חוקי"

הישיבה שמבניה פונו באלימות - מאשימה: "רדיפת חרדים"

שבוע אחרי שהמבנים הניידים שהציבה פונו באלימות, גורמים בישיבת 'היכל יצחק' מגיבים: "זו שנאת חרדים" • ואלו התגובות ברשתות החברתיות לדרמה שארעה בשכונה (עולם הישיבות)

20
כיכר השבת | כ"ה באב | 03.08.21
פינוי הישיבה בשבוע שעבר
פינוי הישיבה בשבוע שעבר (צילום: באדיבות המצלם)

שבוע אחרי שמבנה הפנימייה של ישיבת "היכל יצחק" (לנדא) בירושלים נהרס באלימות בידי המשטרה, גורמים בישיבה תוקפים את התנהלות הרשויות, ואת הגורמים שהובילו לפינויה, וטוענים כי מדובר בצביעות. "אם המנהל הקהילתי דואג לבטיחות בחורי הישיבה - הוא מוזמן לסייע למצוא פתרון של קבע לבחורי הישיבה", אומרים בישיבה, "לא להרוס".

בישיבה מתייחסים לטענות שהופנו כלפיהם, בפוסט בפייסבוק, בידי אנשי המינהל הקהילתי יובלים ובידי גורמים בעירייה, שלדברי בכירים בישיבה הם אלו שעמדו מאחורי פעולת הפינוי, ואומרים כי הן מביעות צביעות. נציין כי לפי טענות המינהל הקהילתי, המבנים הניידים הונחו בישיבה "ללא תיאום העירייה וללא אישור העירייה, בפנייה ללשכת ראש העיר וגורמים בעירייה הובהר לנו מיידית כי המבנים הוצבו ללא אישור".

בישיבה, כאמור, מגיבים כי הצדקנות בנוגע למבנים הניידים אינה אלא צביעות ומפריכים את הטענות. לדברי גורמים בישיבה, "בישיבה נמצאים בחורים מעידית עולם הישיבות, ברובם תושבי ירושלים - בחורים מחונכים למופת. מעולם לא התקיימה הפגנה או איזו הפרעה לשכונה מטעם הישיבה. מלבד זאת, הישיבה רחוקה מקריית יובל לפחות 500 מטרים מכל צד, וכביש הגישה אליה הינו כביש ראשי, כך שלמעשה אין זיקה כלל בין הישיבה לשכונה".

עוד טוענים בישיבה כי המבנים הניידים שהונחו בשטח הפרטי של הישיבה לא תפסו שטח ציבורי השייך למנהל הקהילתי יובלים או לעיריית ירושלים. כמו כן המבנים לא נראו כלל מהכביש, כך שלא היוותה הפרעה לחזות השכונה.

בכיר בישיבה אומר ל'כיכר השבת': "מעניין כיצד היו מרגישים במנהל הקהילתי יובלים אם 400 בחורי הישיבה היו יוצאים לסיור הלשנות על תוספות לא חוקיות וסגירות אלומיניום ברחבי קריית יובל. האם המנהל הקהילתי גם אז היה תומך בהלשנות הללו? מדובר בשטח פרטי, ואין זה עניינו של המנהל הקהילתי בשום פנים".

פינוי הישיבה בשבוע שעבר

לדברי גורמים בישיבה, פעולת הפינוי, שעליה הורו בעיריית ירושלים, היא "בריונית ובלתי חוקית", ונעשתה אך ורק בשל לחץ פוליטי של גורמים שאינם מעוניינים לראות חרדים בעיר ירושלים. "ברצונם לנקות כמה שיותר שטחים מחרדים, אחרת אין שום היגיון בפעולה הברוטאלית שנעשתה בישיבה, ללא התראה, ללא הצגת צווים משפטיים או מנהליים, ותוך נקיטת אלימות קשה. הרסו רכוש פרטי השווה הון עתק בשטח פרטי", אומרים בישיבה.

בכיר בהנהלת הישיבה אף התבטא: "לא ייתכן מצב, שבו ביום הבחירות הגופים השונים שולחים אוטובוסים לבקש מהבחורים לסייע בבחירות, וביום שלאחריו מתייחסים אליהם גרוע אף יותר מאחרון הבדואים בדרום".

בישיבה מפנים לפוסט שכתב בכיר בעירייה בגנות הצבת המבנים שפונו ומעירים כי מנוסח דבריו נראה שמפריעה לו היותה של הישיבה חרדית, יותר מאשר עצם הנחת המבנים הניידים. זאת משיוט בפוסטים קודמים שלו שבהן לא התאונן על הנחת מבנים ניידים בשום מקום אחר בארץ זולת אלו של הישיבה. זאת למרות שיש כאלו מאות ואלפים, אף בירושלים עצמה שבה הוא מכהן בתפקיד בכיר.

גם בקרב תושבי שכונת קריית יובל היו שזעמו על היחס שהופנה כלפי בחורי הישיבה. בתגובות לפוסט ברשתות החברתיות שבו עודכנו התושבים כי המבנים של הישיבה פונו, ציינו רבים כי הם רואים את פעולת הפינוי כ"רדיפה דלתי מוצדקת".

"נשמה יקרה! הקרוונים האלו הפריעו למישהו?", שאל אחד הגולשים. אחר כתב: "למה להרוס? שיביאו מנוף וייקחו אותם בחזרה". גולש נוסף, שאינו מזוהה כחרדי, כתב: "בזיון מצוקת הדיור הולכת ועולה, ובמקום להתעסק בעיקר מתעסקים בתפל. לכו תייאשו את עמדות הבריאות ותילחמו על יוקר המחייה במקום להרוס דבר בנוי. חשיבה מוטעית אחינו עצוב ביותר".

כזכור, ישיבת "היכל יצחק - לנדא" הציבה בתחילת השבוע קרוונים בתוך שטח המבנה, שאינו בבעלות העירייה. העירייה שלחה פקחים ואלו שברו את הקרוואנים תוך הפעלת אלימות ופציעת אחד מעובדי הישיבה.

מישיבת "היכל יצחק - לנדא" נמסר: "הישיבה אינה רואה את עצמה כמסוכסכת עם מי מתושבי קריית יובל או עם מי ממנהל הקהילתי יובלים. אדרבא, הבחורים בישיבה הרשומים כתושבים בקריית יובל הצביעו ההנהלה הנוכחית בבחירות למנהל הקהילתי. איננו חפצים בעימות עם התושבים. תושבי קריית יובל הינם אנשים חמים, טובי לב, ואף התקבלו תרומות לישיבה בעבר מאת התושבים. איננו מבינים מדוע כעת יהיה מי שירצה ברעתנו. הבחורים אצלנו מחונכים למופת ומעולם לא נרשמה איזו הפרעה לשכונה מצד הישיבה. איננו מבינים מדוע אירעה ההתנכלות הזו. להערכתנו הפעילות שנקטה בה העירייה הינה בלתי חוקית ובכוונתנו לפנות לתביעה משפטית בנושא".

מנכ"ל מנהל יובלים מסר בתגובה: "המנהל החדש שאני עומד בראשו, עושה את עבודתו במקצועיות ללא כל אג'נדה פוליטית. אנחנו מזמינים כל אחד ואחד לפנות ולהיעזר במנהל ובי, בכל יוזמה ובכל עניין".

ל'כיכר השבת' נודע, כי פינוי הישיבה עורר תסיסה גדולה בקרב ראשי ורבני ישיבות בירושלים, וכי אף מתוכנן כינוס של ראשי ישיבות בעיר לדון בנושא. התחושה של רבים מראשי ומנהלי הישיבות, כפי שהעלו בידי 'כיכר השבת', היא שיחס העירייה לעולם הישיבות בירושלים מצריך בדק בית יסודי.

'כיכר השבת' ימשיך לעקוב אחרי ההתפתחויות.

תוכן שאסור לפספס
20 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
18
מגיע להם הם לא רצו לקבל אותי רק בגלל שני פראנק
יווווו07.08.21
17
איפה הנציגים של ג . איפה ראש העיר שנתמך על ידי ראשי ישיבות וראשי כוללים ורבנים . תעשו מחשבה .מחדש בבחירות הבאות
פטריק04.08.21
16
יהודי
חשוב לדעת: היטלר מעולם לא עשה זאת..03.08.21

הצגת כל התגובות

15
סתם אשכנזי
הקאפו שממליץ לשבור ידים לילדים בגלל שלא 05.08.21
14
ככר השבת אתר של רשעי הדור. אתם רשעים גמורים. אף פעם לא מראים תגובות של צדיקים. רק תגובות של רשעים.
קנה זקנה קנה חכמה04.08.21
13
חבל מאוד שביתד נאמן שהינו העיתון שאמור לייצג את עולם הישיבות לא היה אף איזכור בקשר להריסה ושלא נשמעה אף תגובה מנציגי הצבור הליטאי הן במישור העירוני והן במישור הארצי. היה מתבקש שתנועת דגל התורה האמונה על דאגה לעולם התורה בכלל ולישיבות הקדושות בפרט תרתם ותתגייס למציאת פתרון ראוי ומכובד לישיבה שזכתה ל
ללא שם04.08.21
12
חושבים שבגלל שאתם חרדים אתם יכולים לכשות מה שאתם רוצים .. ומי שיעז לדבר איתכם ישר תצעקו שנאת חרדים ואנטישמיות
אלי03.08.21
11
ברבורי שכל של הנהלת ישיבת ברכת יצחק. החוק מחייב התרי בניה גם בשטח פרטי. לא יעלה על הדעת שכל אחד יעשה ככל העולה על רוחו גם ובעיקר כשמדובר במוסד חינוכי כישיבה. לא מדובר בהתעללות של גורמים עירוניים. העיריה עושה כל מאמץ למגר את עבריינות הבניה בכל שכונות ירושלים ללא קשר למגזר או מגדר. יפסיק נא הקוזק ה
חרדי שאכפת לו03.08.21
10
מי שאחראי על נושאי הבניה בירושלים זה ראוכברגר מדגל התורה שהישיבה היכל יצחק נמנית על קהל בוחריה. גלות בין אחים היא הגלות הקשה והחשוכה ביותר. הסטירה המהדהדת שסטר ראוכברגר לישיבה תבוא איתו חשבו בעוד שנתיים וכמה חודשים בזמן שהוא ירצה להתמודד לראשות העיר והמוטו יהיה 'זכור את אשר עשה לך ראוכברגר'...
ללא שם03.08.21
9
ליאון החמצת לך הביתה
ירושלים לא שלך03.08.21
8
אסור לגור במדינה הזאת. אין בשום מקום בעולם כזה התנהגות אפילו לא בעיראן. אני לא קנאית הפוך אפילו מדי ישראלית, אבל מה שקורה במדינה הזאת השם ישמור ויציל. בושה וחרפה.
רבקי03.08.21
7
ליאון תתפטר מהר
ליאון הביתה03.08.21
6
ליאון קנה את כל העיתונים והמדיה כולל במה מכובדת זו מראש. אין סיכוי לעשות כינוסים ו או מחאות שיקבלו הד נגד ראש העיר. מעבר לכך נציגי דגל התורה בעירייה רובם עסוקים בתעשיית הקרדיטים ולא מוכנים לעבוד בשיתוף פעולה למען התושבים. המצב של הליטאים בירושלים מעולם לא היה גרוע כח כך
ללא שם04.08.21
5
בגידה של הנציגות החרדית בירושלים. וחבל. שכחתם אותנו.נשכח מכם.
ר.ס.04.08.21
4
יהדות התורה יורקים להמצביעים שלהם בפרצוף עכשיו זה פינוי של חשיבה של חבר שכלל לא מפריע לאיש ומחר יפנו את הישיבה שלך ושלי אז מי הנציגים שלנו שדאגים לנו כביכול וסוגרים דילים עם ראש עיר שדופק אותנו למה שנסמוך עליכם בפעם הבאה....
מצביע יהדות התורה06.08.21
3
למה לא נתנו להם צו לפנות את זה למה ישר פירקו ושברו
ללי04.08.21
2
לא מבין את התלונות של הישיבה. הבאתם מבנים בלי לקבל היתר בניה חוקי אז מה היללות הרסו לי פירקו לי שברו לי. הפקחים עשו את עבודתם כפי שמתיר להם החוק, ואין כל קשר לציבור החרדי למעט העובדה שהציבור הזה חושב שהכל מגיע לו אין דין ואין דיין.
ללא שם04.08.21
ממש לא! אם מדובר בשטח פרטי אין שום חוק המתיר הריסה! זה חייב להיות רק עם צו שיפוטי, וגם הוא כולל אזהרות וכו'. אין כזה דבר לבוא ביום בהיר ולהרוס מבנה לא חוקי. ממש לא. העירייה שהרסה את המבנים פעלה בניגוד מוחלט לחוק, וכדאי להנהלת הישיבה לתבוע באזרחי וגם בפלילי את העירייה וחברת ההריסה.
שלמה05.08.21
1
ראש העיר הוא בובה של ליברמן והחרדים בחרו בבובה של ליברמן צריך לדעת ראש עיר סרוג ובובה של ליברמן=אסון
אפרים שרגא05.08.21
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות

כמסורת השנים האחרונות | ברכת כהנים המונית בהיכל הישיבה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

מלחמתה של תורה 

ראש הישיבה התנצח עם בני הישיבות בדברי תורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 21.04.24
ש

חינם להורדה

הבטאון הפופולארי 'ממלכת התורה מישקולץ' – פסח תשפ"ד

כיכר בשיתוף מוסדות מישקולץ | מקודם

ימות המשיח

מה הסגולה להינצל מחבלי משיח? האזינו להתבטאות רה"י

חיים רוזנבוים | 18.04.24
ש

בדוק!!

הלוואת חג מיוחדת 30,000 ש"ח ללא ריבית

כיכר בשיתוף מרכנתיל | מקודם

כיצד מברכין על הפירות 

תיעוד מהנגב: כך בירך ראש הישיבה את ברכת האילנות 

חיים רוזנבוים | 17.04.24

תורה מגנא ומצלא

תהדפו את הטילים; השיחה של המקובל בזמן המתקפה • צפו

איצלה כץ ויהודה גל | 16.04.24

אמרי יושר

הגאון הישיש מסר שיחת הכנה לבחורי 'קרית מלך' | תיעוד

חיים רוזנבוים | 15.04.24

בני עליה 

בסיום הזמן: בחורי הקיבוץ שימשו כבוחנים | צפו בתיעוד 

חיים רוזנבוים | 15.04.24
ש

לכולם ובחינם

זאת הארץ שלנו ולא נפסיק לטייל בה >>

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם
ש

זו השנה השניה

הכינוס השנתי של "איגוד הישיבות התיכוניות החרדיות"

אסף מגידו | מקודם

"בלי קניות וסידורים"

הגר"י זיבלרשטיין הורה: "בני ישיבות ילמדו מחר ללא הפסקה"

חנני ברייטקופף | 14.04.24
ש

צפו בגלריה

תיעוד מיוחד מכינוס החירום של גדולי הדור במעונו של הגר"מ שטרנבוך 

אסף מגידו | מקודם

ישיבע'בוחר - זה בשבילך

רגע לפני האסון הבא: אלו כללי הבטיחות לטיולים בבין הזמנים

אביעד מוזס | 11.04.24
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים!

הזוי: מזכיר בת"ת ניצל מחוב של מיליון שקל

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם

בניסן נגאלו, בניסן עתידין להיגאל

גאב"ד דרכי הוראה: מוכח שרק מכוח ההלכה ננצח במלחמה 

חיים רוזנבוים | 11.04.24

עץ פרי עושה פרי

ראש הישיבה בירך את האילנות, ואת ילדי בני ברק | תיעוד 

חיים רוזנבוים | 10.04.24

סערת הגיוס | דבריו נחשפים לראשונה

הגרמ"ד סולוביצ'ייק: "השיסוי החילוני, מזכירים לי את העבר האפל; בגרמניה גם עשו כך"

חנני ברייטקופף | 10.04.24

בהרכב של 9 שופטים

אחרי צו הביניים: זה התאריך שבו יתקיים הדיון בבג"ץ

נחמן שטרנהרץ | 10.04.24
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

תנו כבוד לתורה

סיום מסכת יבמות בב"ב - הגר"ד והגרמ"ה חגגו עם 'אור אלחנן'

איצלה כץ | 09.04.24

יראת ה' אלמדכם

הגר"ד לנדו נעל את 'זמן חורף' בישיבת 'תפארת ציון' | תיעוד

חיים רוזנבוים | 08.04.24

צפו בשיחה המלאה | מיוחד

"לא רוצה עשירים" | השיח הנדיר בין הגרב"ד פוברסקי לינוקא 

חנני ברייטקופף | 08.04.24