כיכר השבת

"צריך להתגמש, כי צריך להתחתן"

"כרווקה מתבגרת אני פונה ואומרת: צריך להתחתן!, והאמירה הזו מקפלת בחובה את ה: צריך להתגמש, צריך לסדר מחדש את סדר העדיפויות, כי צריך להתחתן ומיד!" (שידוכים)

36
תובנות | כיכר השבת | ה' באלול | 11.08.13
"צריך להתגמש, כי צריך להתחתן"
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

לאחר 10 שנות חיפוש, לאחר 29 שנים בקוסמוס, אני חשה צורך לעמוד בשער בת רבים ולשאול: "איפה טעינו?!".

ואין זה שומט את הקרקע מן הנכתב בעבר ולא בסתירה לכך, כי אם השלמה הכרחית להסתכלות הכללית.

אין ספק כי עיכוב זיווג מצריך הסתכלות חיובית, כדי לשמור על הרוח, כדי לשמר את השפיות, אך בד בבד אופטימיות אינה אמורה להיות בריחה מהתמודדות, אלא מנוף להתמודדות נכונה ובריאה יותר.

כרווקה מתבגרת אני פונה ואומרת: צריך להתחתן!, והאמירה הזו מקפלת בחובה את ה: צריך להתגמש, צריך לסדר מחדש את סדר העדיפויות, כי צריך להתחתן ומיד!, ואם צריך לעשות משהו, אז עושים אותו גם אם קשה וגם בדרך הקשה.

במה דברים אמורים?!

ממרומי גילי, מניסיוני וניסיון חברותי, מסתבר שאנו כבחורות חיות בעולם דמיוני, עולם שבו הבחור בן-תורה, חסיד וירא אלוקים, מגיע לפגישה והוא זורם, חברותי, שנון ומצחיק, בוגר וגברי, משכיל ואינטליגנטי, פשוט מושלם. זהו החלום, חלום אוטופי שהקשר בינו לבין המציאות קלוש ורופף.

בנקודה זו, חושבת הקוראת, מדובר באדם פסימי ומיואש, אך לא כך פני הדברים. עובדת החלום הנ"ל מעציבה, אך לא משום שמדובר בחלום, אלא משום עצם החיפוש אחר הדמות הזו, משום שאנו חיים בדור שגורם לנו לחיפוש הזה שהוא מעוות מבסיסו.

אינני מתייחסת לשלב החיפוש בגיל מוקדם, אך בגיל מאוחר יותר חשוב לדעת כמה דברים:

1) לעיתים הבחורים בוגרים פחות מן הבחורות, בעיקר לאחר שהבחורות יוצאות לחיים, לשוק העבודה והבחורים נשארים במסגרת ישיבה. חשיפת הבנות לעולם שבחוץ מחייבת אותן להתמודדות בוגרת יותר עם החיים, דבר שהבחור ישלים מהר מאוד בבואו בברית הנישואין, אך בשלב הפגישות ישנם לעיתים פערים שצריך להבין את מקורם ולהתייחס אליהם בפרופורציה.

2) לעיתים הבחורים משכילים פחות מן הבחורות, עם הדגש על "משכילים". ישנה נטייה לבלבל את המונחים חכמה, כושר תפיסה, כושר ניתוח והבנה עם השכלה כללית. חשוב מאוד לדעת, כי כל בחור שיודע ללמוד גמרא, מוחו מפותח, הוא חד תפיסה, יכולת ההבנה שלו גבוהה וכן יכולת ההסבר. אך כאשר מצפים ממנו לנתח נושאים ששיכים לתחום ההשכלה הכללית, יתכן כי חסר לו הידע בנושא הנידון, אך יש לו הכלים.

3) ככל שהגיל עולה רמתה הדתית של הבחורה בד"כ עולה ולא בהכרח רמתו הרוחנית של הבחור.

4) הנקודות דלעיל אינם לגריעותא או למעליותא ביחס להשתדכות, אלה הם דברים שצריך לדעת.

הפנמה של הנקודות דלעיל שומטת את הקרקע ממגוון רב ורחב של הסברי ה"למה לא" לאחר פגישה. והדברים בנפשנו ולא עוד נקודה הכרחית או פחות.

ברגע שהדגש ממוקד על בגרות פנימית, השכלה וכד', דבר שנדמה כמהותי, נחסמת במיידי האפשרות להכרות עמוקה יותר, להגעה לרבדים הפנימיים, המהותיים יותר לזוגיות כגון: הקשבה, אכפתיות, טוב לב ודברים נוספים שניתן לראות כבר בפגישה ראשונה. אך כאשר מציבים את המחסום הראשון אין אפשרות להתקדם הלאה ולראות את הדברים החשובים באמת.

זה לא אומר שאם הבחור פחות בוגר או פחות משכיל זהו פלוס, זו יכולה להיות נקודה שמפריעה, אבל רק לאחר הסתכלות על החבילה כולה. זו אמורה להיות אחת הנקודות ולא הנקודה הראשונה החוסמת את ההסתכלות על יתר התכונות והמידות.

צ'אנס שלילי

במידה והבנ"א קיבל צ'אנס כללי, ולאחר הכרות מעמיקה יותר נקודות אלה עדיין מפריעות, הן יכולות להוות סיבה, אך שוב - מתוך המכלול, לא כתכונה ראשונה המהווה עילה לאי הכרות כלל.

למעשה, הנקודות הבסיסיות היחידות החשובות הן יראת שמים ומידות, לא כמשה רבנו ואף לא הסטייפלר ואף לא אבא שלנו. וכן הסכמה לגבי אופי הבית.

יראת שמים אינה ניתנת לבדיקה בידי בשר ודם, אך ישנו פרמטר מסוים לפיו ניתן לקבל תמונה מסוימת לגבי מצב יראת השמים של הבנ"א והוא: נקודת האכפתיות, כמה אכפת לבנ"א כאשר הוא אינו מקיים מצווה או כאשר הוא עושה ההיפך, כמה אכפת לו מהקב"ה וממה שהוא חושב עליו.

אדם שאינו מדקדק במצוות, סגנון מצוות אנשים מלומדה ומטה, צריך לבדוק האם אי הדקדוק הינו אידיאולוגיה או השחיקה שבשגרה שעל מזבחה הוקרבו מצוות רבות וההבדל ברור. ושוב, כמה אכפת לו.

באם ישנן הנקודות דלעיל, צריך משהו נוסף בפגישה עצמה, צריך שיהיה נחמד ולא מעיק ואיזשהו רצון לראות את האדם פעם נוספת בחיים.

משם והלאה צריך לזרום בלא לנתח, בלא לקרוע לגזרים את האדם ממול.

הרוחניות של בן הזוג, כל מה שבינו לבין אלוקיו צריך להישאר בדיוק בתחום השיפוט שבינו לבין אלוקיו, הנקודות היחידות המהותיות בחייו צריכות להיות אלה המשמשות דוגמא אישית כאשר יש ילדים, אך בל נשכח, לאישה הכח לנתב לטוב ולמוטב. ברגע שהבסיס לבניית הבית משותף, הכל יכול להשתנות ולהשתפר עם סבלנות, עקביות ורצון כן ואמיתי לבנות בית של תורה.

היות והמאמרים מיועדים לבנות, נידונה כאן ההסתכלות מן הפן הזה, אין זה אומר כי הבחורים פועלים נכון, אך לא זו הבמה לכתוב על נקודה זו.

סדרת המאמרים מתפרסמת בשיתוף עם אתר "תובנות בענייני שידוכים"

תוכן שאסור לפספס
36 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
13
תמיד תזכרו ללכת אחרי הלב ולתת מקום גם לשכל כל השאר לא נשאר
חני18.08.14
12
לא יעזור לאף אחד כלום
בעל הניסיון26.08.13
11
הרב עובדיה היה גאון הגאונים של הדור הזה ואם הוא אמר שעדיף שיראו 2 אצבעות מהמצח מאשר מאשר פאה נכרית איך אנחנו יכולים להתווכח .. דור כ״כ קשה הרי כולנו יודעות שמטפחת זה יותר צנוע והלב של כולנו ירצה את הפאה באופן טבעי אישה ששמה פאה שמה אותה כי זה יותר יפה יותר נשי די לקישקושים על השתלבות בעולם החרדי ו
דניאלה08.01.14

הצגת כל התגובות

10
להיות נשוי זה לא תמיד יותר טוב
נשוי ועצבני13.08.13
9
זה שיש בחורים שלא זורמים, מקובעים למה שאומרים להם לדבר וזהו... אנא ממכם תזרמו........
שיפי27.08.13
8
ראיתי בחורים מצויינים, בעלי מידות יראי שמיים שלמדו בישיבה עד גיל 24, למדו לימודים אקדמיים, עובדים במשרות טובות, אבל להוריהם אין כסף לממן חצי דירה ועל כן הם לא נחשבים כמתאימים.
שני18.08.13
אולי הוא בעצמו רוצה חצי דירה והצד השני לא מוותר לו ורוצה גם? שטויות, כסף מתחתן עם כסף, וחתן שלא יכול לעמוד בזה שלא ידרוש. ולידיעת הדורשים: כשכסף מתחתן עם מחוסרי אמצעים זה לא תמיד טוב- "הרי בעל המאה הוא בעל הדעה" ולא היית רוצה את השווער שלך בנשמה נכון?
ריקי20.08.13
7
וכל הבחורות רוצות פאה, אז יש להם בעיה והם נתקעות
רוזיליו20.08.13
שיש רשימה ארוכה (מאה ושלושים פוסקים) של רבנים שמתירים פאה, וחוץ מזה עוד רשימה ארוכה לא פחות, של רבנים מגדולי הדור שסוברים שזה הכיסוי הכי מהודר... ◄ החזון איש: "לפאה יש יתרון"! מרן החזון איש, סבר שיש עדיפות לפאה על מטפחת, כיון שהיא מכסה את כל השערות כראוי, ובמטפחת לפעמים מתגלות שערותיה. והובאה דעתו
אביגדור20.08.13
המנהג ללבוש פאה החל בקהילה הספרדית באיטליה, והמתיר הראשון, לפני כ-500 שנה, היה פוסק ספרדי שמשפחתו היתה מספרד, וגלתה בגירוש ספרד לארץ איטליה, והוא הפוסק הנודע, בעל ה"שלטי גיבורים", רבי יהושע בועז. ◄ ומרן הגר"ש משאש זצ"ל כתב: "רבני ודייני הספרדים ואבות בתי הדין בארץ ובחו"ל, כולם נשיהם יוצאות בפאה נ
יהודה20.08.13
איזה חוצפנים הבחורים שהם מבקשים שהבחורה תלבש מטפחת ולא פאה והם עוד יותר חצופים שהם לא מרשים לבחורה ללכת עם מיני וללכת לחוף מעורב ולסוע בשבת לא יאמן איך טיהרו את השרץ ופאה הפכה היום בעיני הבנות ככיסוי סה"כ הבחורים מבקשים שהבחורה תשמור מצוות כמו שצריך אם לא היה אכפת להם אם הבחורה תלבש פאה אז הם היו מ
שטריימל04.09.13
אין שום קשר בין פאה לחצאית מיני או חוף מעורב וכו'. אשה עם פאה היא לא "חילונית" ואין קשר בינה לבין חילוניות. התזה שלך שכולם חילוניים חוץ ממך, וכל הפוסקים הם עפר ואפר חוץ מהפוסק שלך, היא תזה שנובעת מגאווה ולא מיראת שמים. היות גדולי הפוסקים קבעו שפאה מותרת לחלוטין, וחלק ניכר מהם גם הורו שפאה זה הכיסוי
משה אסולין11.09.13
גם לגבי מטפחות וגם לגבי פאה יש גדרים שהם טובים לפי ההלכה לפחות לפי חלק מהפוסקים. אבל פאות ארוכות מהווים בעיה גדולה של. פריצות . וכן שערות מגולות מבעד. לכיסוי הראש עד אמצע הראש.
רפי12.09.13
מחמת ריבוי הדמגוגיה שנעשית ע"י כל מיני אנשים בעלי אינטרסים, שמנסים לקעקע ולסלף את דברי הרבי, צריך לחזור ולהדגיש לכולן: גם פאה ארוכה עדיפה ממטפחת! כי "צניעות" פירושה לא לבלוט, לא להיות יוצאת דופן, זאת אומרת שאם הרבה נשים לובשות פאות ארוכות, אף אחת לא יוצאת דופן ואין בזה בעיה, אבל גילוי שיער שיש ברוב
ס. י.23.09.13
נו באמת "פאות ארוכות עדיפות ממטפחת" הרב עובדיה אומר לפוסקים שלך שאומרים שהפאה היא הכיסוי המהודר שהכיסוי "המהודר" הוא גילוי ראש אף אחד לא מתיר פאות ארוכות בכלל ואם יש אחד כזה אז כדאי שתחליף רב
מישמש06.10.13
הרב עובדיה צודק וכולם טועים
אפרסר28.10.13
הוא לא היחיד ולא כולם טועים רק מי שרוצה לטעות תראה מה אתה כותב אתה אומר כולם טועים כאילו כולן הולכות עם פאות
טעות03.12.13
6
ויש דברים בגו שרמתה הדתית של הבחורה עולה בהתבגרותה
גל11.09.13
5
חבל שלא מיישמים את הכתוב בתורה, קודם כל קונים כרם (=מוצאים עבודה) אחר כך בונים (קונים) דירה ורק אחרי שמתייצבים ככה בחיים נושאים אישה.
ניב27.09.13
4
יש כ"כ הרבה בחורים ובחורות בשידוכים שאף אחד לא פונה אליהם ולא מתייחס אליהם.. חשוב מאווד אם למשהו יש הצעות זה לא בושה תפנו אליהם ויפה שעה אחת קודם! זה לא מביך ...זה רק מעודד !!
חדשה15.04.19
3
אני חושבת שיש הרבה דברים שאת צודקת בכיוון של ההסתכלות על הפערים אולי,והגישה הכללי צריכה להיות יותר רכה,אבל להתגמש???לא. כשיש חיבור,ומרגישים אותו מהר,ההתמזגות כביכול עם הצד השני לא מתפרשת כפשרה,בכלל לא. בחורה שמתפשרת,אחר כך תתחרט, והכי טוב זה לשאול רב מומחה בתחום,..זה מרגיע...
אני13.08.13
חיבור אמיתי תרגישי רק אחרי נישואים והענקה הדדית. וכשהחיבור הזה מגיע הוא מפצה בגדול על כל ההתפשרויות הקטנות הללו. כל אישה נשואה שתשאלי, אם תענה לך בכנות, תאמר שהתפשרה על משהו כשהתחתנה. (אלו שלא התפשרו פשוט התוודעו לחסרונות רק אחרי הנישואים) אין מצב שההתאמה היא 100%.
רות14.08.13
ולא במובן של רשימת מכולת. במוסן של חיבור נשמה שאליה מצטרפת הנפש והגוץ בשמחה. ברור שאף אחד לא מושלם אך משלימים זה את זה . זה האהבה שעושה את ה-100 % וישק יעקב לרחל. זה היה חיבור מידי! ויאהב יצחק את רבקה: גם זה היה חיבור מידי בלי צביעות נא לפרסם הדברים .
בת ישראל28.08.13
מסכימה עם "אני" לא צריך להתחתן מתוך גמישות ולחכות שהאהבה תבוא אחרי החתונה! אחרת היינו מתחתנים עם כל אדם!! אישה צריכה לבחור את הבעל שלה עם הרבה הבנה והכרה גם בחסרונותיה. סוג של: "אני נמוכה אז אני לא התעקש על גבוה כאשר זה גם חיסרון שלי". או "זה החתן שלי אני מרגישה את זה, הוא בדיוק כמוני רק חבל שיש ל
ריקי20.08.13
וכי יש אדם מושלם בעולם ?! אם תחשבי לעומק תגלי שיש דברים שאפשר להתפשר עליהם ועדיין לחיות נורמלי ואגב הפערים הם אלו המשלימים זה את זה
23413.08.13
2
שהגעת למסכנה ש"צריך להתגמש" לפי האופי שלך את בהחלט לא מתפשרת על קוצו של יוד ולצערי גם אם תמצאי את הבחור הזה שיהיה מצחיק שנון וכו', הוא ירגיש איתך שלא בנוח כאשר כל מה שיהיה חשוב לך זה "האם כיוונת בבוקר על ברכת הציצית", וזה רק דוגמא כן לכן עצה שלי אליך, תוציאי מהראש שלך את כל מה שידעת עד היום על בחו
אלף 12.08.13
חזק וצודק
א13.08.13
1
אני ראיתי להיפךךךךך....
אני12.08.13
אולי גם יעניין אותך
שידוכים

איך חוגגים חתונה בעיצומה של מלחמה? אם החתן משתפת | ויש גם קליפ מתוק

ארי טננבוים | 14.12.23

כבוד מדומה

חני, התעקשה להתחתן עם יוני; כולם שמחו, חוץ מאבא שלה - שהחרים את החתונה | סיפור מטלטל

משה רבי | 30.11.23

המחלה האמיתית

איציק קרס מול עיניה של כלתו - ואז התבררה האמת האכזרית שניסה להסתיר | סיפור מטלטל

משה רבי | 24.08.23

הזינוק בגירושין | פרק שביעי

בעלת תשובה במכתב מטלטל: כך רימו אותי והסתירו את הבעיות הנפשיות

ישראל גינצבורג | 23.03.23

הזינוק בגירושין | פרק שישי

"חתונה לא פותרת בעיות"; אז מהו גיל ההתבגרות החרדי?

ישראל גינצבורג | 16.03.23
ש

בדיקת התאמה בחינם

מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר | מקודם

חודש החורבן

על חורבנות הבתים שלא נבנו/ רחל רבינוביץ

רחל רבינוביץ' | 29.07.22
ש

אירוע שמשאיר חותם

כך תבחרו מזכרת שתישאר לנצח

כיכר בשיתוף שמחונים | מקודם

טיפים חשובים!

פגישות שידוכים: למהר, או לקחת את הזמן?

ישראל גינצבורג | 24.07.22

כל הטיפים

חשוב: כך תבחרו צלם איכותי לאירוע שלכם

ארי טננבוים | 21.07.22
ש

חצי מחיר מת"א

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף ברטניה ישראל | מקודם

לבחור נכון

לחשוף סודות: 5 כללים לבירור נכון בשידוכים

ישראל גינצבורג | 19.07.22

בדקנו

בשידוכין? אלו המקומות הכי טובים לפגישות

ארי טננבוים | 13.07.22

זוגות חייבים להתאים?

התאמה זוגית: האם יש רק בחנות נעליים?

ישראל גינצבורג | 12.07.22

אל תיבהלו

שידוכים: 5 צעדים לפגישה ראשונה מוצלחת

ישראל גינצבורג | 12.07.22
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

חשוב לדעת

הדברים שכדאי לדעת לפני פגישות שידוכים

ארי טננבוים | 05.07.22

"מרגיש לי נכון"

שידוכים: להקשיב לשכל או ל"אינטואיציה"?

ישראל גינצבורג | 29.06.22

פולמוס גולשים

מי צריך לממן דירה לזוג צעיר, הם או ההורים?

ארי טננבוים | 27.06.22

עולם המאורסים

תנו יד לחתן, ותפסיקו 'להדריך' אותו! / טור סוער

ישראל גינצבורג | 26.06.22
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם