כיכר השבת

כך שוללים תואר ´רב´ מגדולי עולם

באוצר החכמה החליטו למחוק את התואר ´רב´ מהרבנים קפאח וכשר זצ"ל, שהיו גאוני עולם, רק משום שלא היו בתוך הביצה הבני ברקית של ה´גדוילים´?

139
אבישי צור | כיכר השבת | י"ג בכסלו | 30.11.09
כך שוללים תואר ´רב´ מגדולי עולם

המוציאים לאור של תכנת 'אוצר החכמה' פירסמו בשבוע שעבר את הקטלוג החדש שלהם. ארבעים אלף ספרים. מטבע הדברים, בפרסומת שלהם הם מתפארים רק בחלק קטן מאלפי הספרים שנוספו. בין אלו, אפשר למצוא את הסידרה הענקית 'תורה שלימה' של הרב מנחם כשר, ואת הרמב"ם בהוצאת הרב קאפח.

בד בבד, החליטו באוצר החכמה למחוק משמם של שני הרבנים הללו את התואר 'הרב'. דמיינו בפרסומת הזו תמונה של קופסת קרטון, שעליה כתוב 'הערות – י. ש. אלישיב'. לא תצליחו. אתם הבנתם את זה? הרב כשר זצ"ל, שעל גדלותו התורנית אי אפשר לפקפק, אינו 'רב' אצלם. הרב קאפח זצ"ל, רבם של יהודי תימן, שהיה רב ומורה הוראה ודיין בישראל, שתרגם וההדיר לבדו את כל כתבי הרמב"ם ועוד כמה אחרים, מפעל שהיום היה מעסיק מכון שלם, הוא לא 'רב' בעיניהם.

זה בעצם לא חדש. לא על זה כתבתי שאין גבול לחוצפה. העובדה שאצל רבים מהחרדים (בפרט הליטאים) כל תלמיד חכם שאינו קורא להצביע לאגודת-ישראל אינו תלמיד חכם, היא עובדה ישנה. הרי לא רק רבנים חובשי כיפה סרוגה או בעלי 'סימונים' נמחקו מן הרשימה של "גדולי הדור"; גם גאוני-עולם חרדיים נמחקו, ברגע שלא התאימו את דעותיהם להשקפתו של הזרם המרכזי. והחרדים עצמם יודעים זאת טוב מכולנו.

ועדיין יש חציית גבול חדשה במעשה זה של אוצר החכמה. הספרים הללו, של הרב כשר ושל הרב קאפח, אינם ספרים ישנים שתמו מן השוק. מדובר בספרים פופולאריים שיש עליהם זכויות יוצרים. בעלי הזכויות נתנו רשות (כך אני מקוה) לאוצר החכמה להכניס את הספרים למאגר. יתכן שהם נתנו את הרשות ללא תמורה, ולמרות שהם יפסידו מכך לא מעט עותקים שהיו יכולים להימכר, הם עשו זאת לשם שמים. אז לקחת את הטובה הזו, ואחר כך לנהוג בעזות שכזו? זה לא נתפס. וגם אם הם קיבלו תמורה, עדיין זו עזות שלא מתקבלת על הדעת.

האמת היא, שליזם ובעל-הבית של אוצר החכמה היתה דוגמא טובה. בפשע דומה כבר חטאו לפניו המוציאים לאור של רמב"ם פרנקל. גם הם השמיטו לחלוטין את דבריהם של רבנים שלא 'התאימו' להשקפותיהם הפוליטיות. ההשמטה של הראי"ה קוק מספר המפתח שלהם, היא עזות פנים אחת. אבל עזות פנים גדולה ממנה, היא ההשמטה של הרב קאפח. משתי סיבות: ראשית, תרגומיו של הרב קאפח הם ללא ספק בעלי חשיבות מכרעת בתורת הרמב"ם. אין מי שיכול להתווכח עם זה.

כשהיה נוח להם, גם הם ידעו את זה, ולכן בההדרתו של ספר המצוות הם הסתמכו בעיקר על הנוסח הערבי כפי שהרב קאפח הדפיס ותרגם, כמו שכתבו בהקדמה. אבל כשלא היו חייבים, העדיפו להתעלם מתרגומו לחלוטין, (כמו למשל במקורות וציונים בתחילת הלכות דעות, בנוגע לתרגום המילה 'לידע'). הם לא חטאו בכך כלפי הרב קאפח, אלא כלפי הרמב"ם בכבודו ובעצמו. הרי המהדורה הזו הולכת והופכת למהדורה הנפוצה והשימושית ביותר של הרמב"ם. ומכל האלפים שלומדים בה, נחסך ידע חשוב ביותר, בגלל חשבונות קטנוניים ומרושעים.

אבל הסיבה העיקרית שההשמטה של הרב קאפח מרמב"ם פרנקל לא תיסלח, היא מה שכתוב בהקדמתם למדור שינויי נוסחאות; שם הם מודים להרב ר' יוסף קאפח ז"ל מירושלים, על כתבי היד שהעניק להם. הבנתם? הרב קאפח, שעסק בעצמו בההדרת הרמב"ם ובהוצאה חדשה שלו, נהג עין טובה במי שעתיד להפוך למתחרה העיקרי שלו, ובעצם עתיד לקבור את המהדורה של הרב קאפח. בלי כל חשבון אישי של רווח או הפסד הוא העניק למתחריו את כתבי-היד הנדירים והבלעדיים שהיו ברשותו. ובמה הם גמלו לו? במחיקתו, ובהכפשתו הנלוזה לאחר פטירתו, על ידי אחד מהעורכים הראשיים של המהדורה.

אבל הפשע של אוצר החכמה עדיין גדול בעיני מהפשע של פרנקל. קודם כל, גם פרנקל לא העיז להשמיט את תואר 'הרב', במקום בו הודה לרב קאפח על תרומתו. הוא השמיט את דבריו במקומות אחרים. אבל להשתמש בספרים עצמם תוך בעיטה במי שחיבר אותם?!

אבל יש נקודה נוספת: בעוד שפרנקל ושות' הם חרדיים מבטן ומלידה, אנשים שגדלו בתוך הביצה הבני-ברקית, הרי שהמו"ל של אוצר החכמה הוא בעל תשובה שהסתפח לחברה החרדית בשלב מאוחר של חייו. האמנם לפוליטיקה החרדית יש כוח משחית גדול כל-כך, שהיא הצליחה להשחית אפילו את המוסריות וההוגנות הבסיסיים של אדם שכלל לא גדל בתוכה?!

139 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
97
הרב מנחם מנדל כשר, מחסידיו הנאמנים של הרבי מגור אמרי אמת. גאון וצדיק ידען בעל קנה מידה של דורות. קיבל על עצמו להוציא לאור את פירושי התנאים והאמוראים ראשונים ואחרונים על התורה. בעקבות הביקורת שהיתה לגדולי הדור על ספר תורה תמימה של הגאון הרב עפשטיין.
אבנר בן נר1209.12.09
96
טעות טעות, שכחנו אחרי שהענין נחשף הם נזכרו שזו טעות זה בדיוק השאלה, אם גם על הרב אלישיב היה קורה להם כזה טעות פשוט איכסה
ישראל02.12.09
95
והם לא ענו לך... אבל לא את 'תגובתו' של בעל הפרוייקט שאותו השמצת...אז הביטו מי השקרן כאן...
שילדון01.12.09

הצגת כל התגובות

94
לא מבין מה הסיפור פה. כל הרבנים מופיעים שם בלי שמם. אנא הסבירו.
בלי התואר הרב. 30.11.09
93
אוי לכם מיום הדין. אוי לכם מבורא עולם, ממי שאין לפניו לא עוולה ולא שכחה, לא כזב ולא מירמה, לא משוא פנים ולא מיקח שוחד... עליו לא תוכלו להתגאות, אותו לא תוכלו לשקר. הזחיחות שלכם כלל מרשימה אותו. מה לא נאמר על מידת הגאווה - המידה המאוסה על בורא עולם: "כִּי הַמִּתְגָּאֶה בְּלִבּוֹ עַל הַבְּרִיּוֹת,
שמואל16.08.11
92
לק"י מי הוא הנבזה הזה מחלל הקדשים אשר בטמטומו ובנלזותו ימחק את התואר רב לאחד מכשירי ונאמני ישראל. ואינו זוכר הוא את יום דינו שהמבזה תלמידי חכמים עולם הבא לא ינחל כי עם השטן מרקדו והוא ככלב לטהורים נטפל ישמיד ה' אותו ואת דעתו ועונשו באש הגיהנם יוכפל. אמן כן יהי רצון.
א.ק09.08.10
91
אני רוצה לתלות את זה בנושא שאולי יהיו כאלה שיגידו שזה לא קשור אבל אני מקשר וזה הגזענות תקראו משהו שהעתקתי מאתר ''נוסח תימן'' בס"ד טוב אז ככה,(בן 18 וחצי) אני לא מאמין שאנו עם ישראל הנבחר, אם ככה מקללים או צוחקים עלי בגלל שאני תימני. פוגעים לי כבר בנפש, יש גבול. כל מה שלא אעשה ואעשה
יוסף31.03.10
90
אתה פשוט בן אדם טיפש, תת רמה ומנסה לעורר ריב, שהקב"ה יחזיר אותך בתשובה שלמה.
יוסף15.12.09
89
תסלחו לי, כשקראתי את הכתבה הייתי בטוח שיבואו הטוקבקים, ויטפחו לו לאבישי צור על ראשו, ויאמר לו אחי, יש גבול לטפשות, הרי כל בר דעת מבין, שאף אחד לא התכוון לפגוע, אלא מקובל, כך לקרוא למהדורות הרמב"ם של הרב קאפח, ומי שחושב אחרת אינו מצוי בעולמו של תורה. [כך כנראה כל המגיבים שמסכימים לכתבה המטופשת הזו.
דניאל06.12.09
88
יותר מ-50 צגובות היו, ואף אחת לא תומכת באוצר הכחמה. ופתאום אחרי שצור פנה אליהם להגיב אז יש מלא תגובות בצד שלהם. אה ארז סלע איך זה לשבת ולהכניס תוקבקים על עצמך.......
דנידין01.12.09
87
רבים מכל עדות ישראל ומכל הגוונים לומדים בספריו של הגאון הרב קאפח זצוק"ל. בעיני הוא גאון הדור האמיתי למרות שאני אשכנזי. מגיב מס' 35 פשוט עיוור.
יאיר30.11.09
86
אולי מו הראוי שיכתוב כתבה עניינית, מה המח' שהיו איתם וכו' כדי להיות קצת יותר עניינים, 
משהו30.11.09
85
גם על הרב שטיינמן והרב אלישיב לא כתוב שם הרב, כדרכן של ספריות להשמיט תארי כבוד מכולם. אין כאן ביזוי כלל.
אדיר אדירנו19.02.19
84
שיכול להיות, האמת אולי אשה מזרחניקית ספרדיה הייתה יותר נחיתית ממנו...
דוד15.12.14
83
נגעתם בנושא עדין ביותר אשר כל תגובה כרוכה עם לה"ר דאורייתא. יפה השתיקה לעת כזאת.
משקיף17.12.09
82
אני הגבר ראיתי מגדולי הדור בבני ברק מעיינים בפי' המשנה להרמב"ם שתירגם קפאח, אך הוא לא מציין אותו בספרו.
לופקה01.12.09
81
לא מדובר על הרשימה של הספרים, אלא על הפרסומת המצורפת לכתבה, שם ההשמטה ממש בוטה. וכמו שאמרו, ברור שלא היו שמים תמונה של ארגז שכתוב עליו 'הערות אלישיב'
א30.11.09
80
רק רציתי לדייק בקשר לתימנים. אני מעריך את הרב קאפח לא פחות ממך. הוא הציל את המורה-נבוכים מירידה לטמיון, (והתרגום שלו טוב אפילו מהתרגום של שוורץ, שהוא עיתונאי וחלול). גם את פירוש המשניות הפך לקריא. וגם עבודתו בשאר ספרי הראשונים שהוציא אינה זקוקה להסכמות שלי ושכמותי
ממגיב 3530.11.09
79
הרמב"ם לא האמין בשום ספר מיסטי. הוא אפילו פסל את הספר "שיעור קומה". לדעת הרמב"ם תורת הסוד איננה הקבלה של ימינו. בוא אגלה לך סוד. ישנה עדות מאישתו של רבי משה דילאון שחי לפני 700 שנה בספרד כי הוא בעצמו חיבר את ספר הזוהר. עד אז אף אחד לא שמע על ספר כזה, וכל שכן שלא חיברו רבי שמעון בר יוחאי זתע"א.
מאיר30.11.09
78
גם בויקיפדיה הביאו בערך יוסף קפאח את תשובת הרד״צ הילמן
מי שהוא10.06.15
הר' הילמן לא ידע להשיב לצערי. מסיבה פשוטה, הצדק עם הגר''י קאפח בלי ספק
משה01.07.21
77
כל ימיו הגה בתורה, והיה בקי בכל הספרות התורנית בגאונות מבהילה ועצומה. לא לחינם זכה למיתת נשיקה, והגר"ע יוסף שליט"א אמר שהוא מקנא במיתה זו.
א.ב.19.04.10
76
(מערכת נא לא לפרסם לינק)
יו02.12.09
75
בעל תגובה 61 צודק, עשו טובה להרב קפאח ולא להיפך. 'אוצר החכמה' חי וקיים גם בלי קפאח, ואת הרמב"ם של קפאח לא תמצא באף ישיבה ולא באף בית כנסת ולא באף חנות לספרי קודש בבני ברק או בירושלים, הבנתם את זה...עוד צריך לשלם ל'אוצר' כדי שיכניסו...
דיין01.12.09
עוד עשרות שנים לפני שאוצר החכמה נולד, עיינו רבים וטובים ומעיינים עד היום בספרי הגאון רבי יוסף קאפח, שלא הגעת לקרסוליו
מונה19.04.10
מה אתה אומר??? וכל הספרי שטויות שנמצאים באוצר החכמה של של כל ישיבשר מתחיל שכתב ספרון ומקבל שם במה כן טוב??, אם אתה לא מכיר את הספרים הללו הבעיה בך.. ותו לא.. בוקר טוב אליהו!!
שלום13.04.23
74
מוטב שמי שהגיב כאן מטעם אוצר החכמה יחשוב פעמיים בטרם יתקוף, משום שהזכות לכתיבת טוקבקים אינה בלעדית שלו. איני מבין איך אוצר החכמה לא מתביישים לשקר, ולכתוב שלא פניתי אליהם לקבל תגובה. התגובה שלהם כאן היא המשך להתכתבות שלי איתם. פניתי אליהם היום במייל וביקשתי את תגובתם כדי לפרסמה, והם העדיפו לפרסם זאת
אבישי צור30.11.09
73
איני מבין למה סתם להתגרות בדבר שהיה סך הכל בתמימות כמו שכתב מס' 27 ומי שלא מאמין יכול להסתכל במכתב בו הם שולחים לאנשים שיש להם תוכנה זו [אפשר להוריד מאתר אוצר החכמה] ושם הם כותבים ספרים שהוסיפו וכתוב שם "משנה תורה ע"פ הרב קאפח" אז למה להמציא שהם הורידו את התואר רב לאדם גדול שכזה ???? כמו כן הם כתב
דודון30.11.09
72
הכתבה נכונה חוץ מדבר אחד: הרב קאפח לא היה רבם של יהודי תימן. הוא לא רבם של הבלדים. גם לא רבם של השאמים. רק רבם של הדרדעים - קבוצה קטנה מאוד בקרב התימנים
סעדיה30.11.09
ולא רק רבם של ה"דרדעים" הידועים לשימצה. הוא היה רב של אלפי תלמידים ששתו תורה בצמא מפיו. מעולם לא דיבר על דרדעים ועל שטויות שכאלה.
תימני מצוי19.04.10
שקר!! זה לא העסיק אותו מעולם ומעולם לא נשמע ממנו, מי שעמד כל ימיו בביה"ד הגדול והוערך ע"י גדולי עולם היה רבם של אלפים מכל העדות, המכבדים אותו בחייו ובמותו..
שלום13.04.23
71
ידוע לי ששלחו מכתב לשבתי פרנקל מדוע הוא משמיט את דברי הראי"ה קוק זצ"ל, שבוודאי כל החפץ לידע את האמת לאמיתה לא יכול להתעלם מדבריו (גם אם לא יסכים עמם), והוא ענה שהוא אנוס ע"י אנשי בני ברק. אמנם הפוליטיקה הגיעה להיכלי התורה לבשתנו וכלימתנו, אולם גם שם ישנם הסולת שבסולת של תלמידי החכמים מבקשי ד' שיודע
ד30.11.09
פשוט ונכון, לכשתעיין תראה שבסופו של דבר נזקקים לדבריהם ופירושיהם ומשתמשים בה, גם טהרת הבית בשנות המחלוקת הגדולה היה מוסתר אצל מי שעסק בנושאין הנ"ל, פוליטיקה מטופשת...
שלום13.04.23
70
בעולם האמת גדול כבודו של הגאון האדיר רבינו יוסף קאפח יותר מכל חכמי דורו ודורות שלפניו. כי הוא זכה ללמוד תורת אמת במסירות נפש נגד הזרם השיקרי
משה01.07.21
69
2 מפלגות נלחמו נגד המפלגה וגם הפעם נעבור בעז"ה
יוסי14.12.14
68
הרה"ג הראשל"צ עובדיה יוסף שליט"א-נשיא חכמי התורה הרה"ג סיפר בימי השבעה על עבודתם המשותפת בבית הדין הגדול בבחינת "שבת אחים גם יחד, בידידות באהבה ובאחווה". ועמד על שקידתו המופלאה בתורה בבחינת "סיב בה ובלי בה ומינה לא תזוע". "מי ייתן לנו חליפתו, מי ייתן לנו תמורתו" ספד לו הרב. הרה"ג הראשל"צ
א. רובינשטיין04.01.10
דברים מחכימים ומאלפים, למדתי על האדם הגדול הזה. כל הכבוד על הבאת הדברים
שירה19.04.10
בספרו של המקליד של הרע"י זצ"ל 'רבינו' הוא הביא שהרב אמר לו פעם שלא ידעו להעריך מספיק את הרב הנ"ל והתימנים לא ידעו מה יש להם ביד, מנהגו של עולם...
שלום13.04.23
67
יש באוצר החכמה שני מהדורות, אחת לבני תורה בלי ספרי הרב אברהם הכהן קוק בוודאי ועוד כמה ספרים של הציונות הדתית אבל יש מהדורה כללית עם ספרי הרב קוק אבל בלי ספרי החון איש. כלומר אי אפשר לחשוף את תחמידי הישיבות לספרי הרב קוק ולתלמידי ישיבות הציונות התדית לא יכולים ללמוד דברי החזון איש!! זה פתיחות! זה קיד
בנימין14.12.09
66
אתה בור ועם הארץ,טיפש מטופש,שרץ מבחיל. נבוב שכל ושפל רוח.משוקץ תועבה ללא הבנה וידע כלל. לך תלמד מעט, ואם תחכים , לא תגיע מנת שכלך לזחל של תולעת.
יעקב וייספיש03.12.09
שפה טובה... מאיפה העושר הלשוני הזה.. מאוצר החכמה?? לא נראה לי.. אז מה אתה כותב כאן... חסר כתבות שמתאימות לך... לך על פוליטיקה... סאך הצלוחס'..
שלום13.04.23
65
זרקנו כל הספרים של קאפח
עפר צבי09.11.21
וגם אנו זרקנו הספרים של הגדוילים.
בער אסלו-ביץ'12.02.22
64
כל הכבוד. אתה זכאי לכל הכבוד שבעולם על אמירת האמת. כל הכבוד.
ישי13.05.13
63
אתם באמת חושבים ברצינות שאנשים יקנו את התוכנה שלכם במחיר הלא נורמלי הזה? עם כל הכבוד להשקעה שלכם, לכל הכסף והמאמצים, ת'כלס, אין לאברכים כל כך הרבה כסף להשקיע על חתיכת תוכנה!!! לדעתי - היות וכונן נייד של 500 GB עולה כיום בערך 500 ש"ח, התוכנה היתה צריכה לעלות 600 ש"ח. במחיר זה תאמינו לי שכולם הי
פלוני אלמוני04.01.10
62
לפרויקט אוצר החכמה!!!!!!!!!!!
דוד יוסף משיח30.11.09
61
אם אפשר לקרוא בתחנות רדיו לעבריינים "רבנים" אולי התואר "רב" כבר לא משהו. יש רב (באמת). ויש: רב-שודד.
האמת נעדרת29.12.14
60
קצת ידע לא יזיק. אתם מערבבים שני דברים, הרב כשר זצ"ל, ת"ח מופלג, ואילו הרב קאפח היה ידען גדול, ומומחה גדול לערבית ולכתבי הרמב"ם [אבל רחוק מלמדנות]. את שניהם קשה להגדיר "גדולי עולם", אבל הבעיה של הרב קאפח, היא השתייכותו לפלג שנוסד על ידי זקנו שמכחיש לחלוטין את הקבלה [מחוסר הבנה כפשוטו]! אולי מכאן תל
מנחם ציון26.06.11
כמי שגדל בישיבות והכיר גדולי תורה.אני רוצה לומר לך כי כשנחשפתי לגאון הרב קאפח,רק אז ראיתי גדול השולט בכל התורה כולה תנ"ך משנה ספרות חז"ל הגאונים הראשונים וספרי מחשבת ישראל.מה של ראיתי אצל הקרויים גדוילים.אשמח אם תכיר לי אחד כזה.כמו מי שכינית ברשעות ידען
אהרן12.08.11
59
כזכור אחרי שריפת ספרי הרמב"ם באה שריפת התלמוד
שימי27.02.10
58
1. לבעל תשובה מותר להתנהג ככל אחד מאיתנו, ואם לנו זה מותר גם לו. 2. ההתנהגות כי מי שאינו "אונזערע" (משלנו) אינו נספר אינה חדשה וכוללת מזה שנים רבות במעטה בערכו של כל גדול שאינו משלנו (הראי"ה והJB הינם הדוגמאות הבולטות). זה חלק הלתי נפרש מה"שמירה המחשבתית" עלינו. כיף לנו.
מגיב מגניב03.12.09
57
עד ש'אוצר החכמה' הגיבו לא ידענו מה קורה בכלל והיכן כתבו ומה לא כתבו, והאמנו לאבישי צור... אחרי זה התברר המצב לאשורו מי הוא...
חרדי01.12.09
56
שמעתי מאחד מגדולי הדור שזכותך לא תסולא ולא תערכנה זהב וכסף, שהצלת ספרים רבים מתהום הנשיה. מחברים רבים גדולים וצדיקים יבואו לקראתך לעתיד לבוא שאת תורתם ממש הצלתם, שכבר מאות שנה שלא נמצאו והחזרת עטרה ליושנה ובזכותך לומדים בו. ה'צור' הזה עם עין צרה ומוח צר, בכלל לא תופת שרק בזכותך ילמדו ברמב"ם שהוציא
אברהם ויינברג01.12.09
55
כנראה כופר
מוטי30.11.09
54
הוא לא היה רבם של התימנים בלבד, אלא של כל חובבי תורת רבנו הרמב"ם מכל העדות והחוגים ברחבי העולם. הוא היה הרבה יותר גדול מלהנהיג רק קבוצה זו או אחרת בעדה התימנית. הוא היה דמות מפורסמת ונערצת מהרבה אנשים מכל עדות ישראל. הוא השפיע על היהדות הרבה יותר מכל רב תימני אחר. תגיד לי, מה נשאר ממורשתו של הרב
מאיר30.11.09
קודם כל, לא "מקצת מהשאמים" מתפללים בסידורו אלא הרבה מהשאמי וכן ראיתי בהרבה בתי כנסיות בכמה אזורים בארץ. עוד, מתורתו של הרב צובירי זצוק"ל נשארו עוד הרבה ספרים: "ויצבור יוסף בר", "אמת ויצי"ב", "שורש החיים", אמונת ה' ועוד הרבה... חוסר הידע שלך בספריו אינו מעיד על הכלל. כמו כן, הרבה מרבני תימן, חדשים גם
יהודי פשוט15.12.14
53
כל בעיה ומח' בעם היהודי צריך להצמיד לפופליטקה זולה ועכשוית של היום?? מה הקשר "הגדוילים מבני ברק", ידוע שדמויות אלו היו נתונים במח' לא פוליטית אלא "עניינית" ומותר למו"ל לנקוט עמדה, ןבמיוחד שמאחוריה עומדים גדולי עולם, ולא דעה עצמית שלהם, וא"כ מה הענין לתקוף ולתקוף , לאיפה נחיתיות מגיעה הא הא ??  
אחד30.11.09
52
שומו שמים...
ריזיג30.11.09
51
אמנם הטענות בעיקרון צודקות, אבל המריחה שלך על הר' קאפ' מסריחה. אתה יודע שיש טוקבקים ואי אפשר להסתיר את העובדה שהיה מכת הדרדעים שאינם מאמינים בקבלה, על העובדה שגדולי הפוסקים ובתוכם מרן הגרש"ז סברו שכת זו פסולה לעדות! ועל כך שבעידוד גדולי ישראל יצא לאור כעת פי' המשניות חדש כדי לא להזדקק לביאור הרב קאפ
שלומי30.11.09
מעניין איך הרב אלישיב ישב איתו בדין... אגב, מהיכן אתה מוכיח שהוא היה מכת זו? לא דובים ולא יער, מעולם לא הוציא מפיו מילה בנידון!
יהונתן19.04.10
א. מסכים לכל מילה בכתבה ואף יותר מכך.......זה עלמא דשיקרא....ב. הרב מצטט בספרו מהזוהר.. ג. מי שלא מאמין בזוהר לא נקרא כופר-היעב"ץ ועוד טענו שאינו מרשבי...והחידא בשם הגדולים הסכים עמו שלפחות חלקו לא מרשבי..
יהודי18.03.18
50
רואים שלא הצדק עומד בראש מעייניך, אחרי שהתנצלו כ"כ יפה, אתה עוד כותב שקרן? כי לא נתנו לך כבוד עצמי, תתבייש לך, הכל נובע ממידות רעות ומגונןת שבך... מה שאתה עשית כאן לאוצר החכמה שהשמצת אדם והשפלת אותו אישית לא יסולח לך לעולם...
לוי טרגר01.12.09
49
שם יראו המוציאים לאור מה כוחה של תורה, שהרי בעולם הזה, אין להם מושג.
עינת30.11.09
48
למי היה חסר את הנמקודה הנוספת בסוף הכתבה, אלא זה מראה על כל הכתבה שזה אינטרסנטי נגדו, כנראה מתחרה או משהו כזה
ארז30.11.09
47
שכוייח לכותב
אורי30.11.09
46
לדעתי צריך להחרים את כל המולי"ם הרשעים ועמי הארצות שמרשים לעצמם לנהוג בזילזול בגדולי ישראל רק בגלל שהם לא בדיוק בהשקפותיהם, אבל לצערי זה לא מתחיל ונגמר רק במולי"ם, לא חסר גם עמי ארצות בציבור המכונה "חרדי" שמרשה לעצמו לדבר סרה בגדולי תורה ( אם כי וודאי שלא כולם כאלה). אז, אבישי צור -"קריינא דאיגרתא ל
אביתר30.11.09
45
הרב צור במקום לצעוק צעקות שווא החל לפעול לסגירת המכון עד שילמדו כיצד מתנהגים ומתנהלים כלפי רבני ישראל.
דני30.11.09
44
רק מי שחי בתוך הציבור הליטאי יודע בדיוק מה משמעותו של המילה כלב.(ולא כלב מחמד)לצערינו.
אברהם30.11.09
43
גם אם יש ביקורת אפשר לכתוב אותה בשפה נעימה. הבוטות שבכתבה פשוט מבחילה ובפרט הסיום המכה את הגאון ר"א סלע מתחלת לחגורה על מוצאו. לא להאמין שסגנון נחות כזה יש לו מקום אצל חרדים. ומה טוב לסיים בדברי הרב קאפח עצמו באחד מספריו כנגד שונאיו שרדפוהו ושטמוהו: אני ב"ה עושה חייל והולך מפרס לפרס ועיני כלבי המחר
משתמש אוצר החכמ01.12.09
42
עליתם על הגל הנכון, ככה קוצרים רייטינג חזק.
מלקק אצבעות30.11.09
41
שמתם לב לאנקדוטה הזו? הרב קאפח תרם למתחרים הגדולים שלו כתבי ידי, ועזר להם להוציא את המהדורה שמתחרה בשלו! איזו גדלות נפש! ואחרי זה עוד יש דיון על התואר שמגיע לו? כמה מכל המגיבים הפסיחים כאן היו עושים ככה? אה?
לשים לב!!30.11.09
40
יש טעות שתכתב 'במקורות וציונים בתחילת הלכות דעות' והתכוונת לתחילת הלכות יסודי התורה בספר המדע.
תיקון טעות30.11.09
39
- ידוע ומפורסם ש הקב"ה שונא בעלי גאוה !!! איך תעיז כל כך להעמיד עצמך ושכמותך מעל כל קהל ישראל. ה ב ו ז - לגאי יונים !!! אילו_באמת חָכָמְתָּ, לא היית כותב דברים "חכמים" כאלה. חוששני, שאפילו אינך_יודע להתבייש.
סתם יהודי פשוט30.11.09
38
להגיש תביעה משפטית.
דדו30.11.09
37
כל ספרי הליקוטים שיוצאים בימים אלה מחרימים את הרבי מחב"ד והיו שהגדילו לעשות ומביאים את דברותיו המאירות כשמש תחת האיזכור "מפי השמועה" משחקים באש. מבהיל
אור30.11.09
36
כתבה אמיתית ולא מתייפיפת. יהי חלקי מחלקך. רק העם יקבע מי הם הגדולים שלו. ולא כמה עסקנים מטורפים השייכים לזרם תלוש וחסר גבולות.
יוני אגסי30.11.09
35
דיייייייייייי נימאסתם כבר על העצבים שלנו כבר עברתם כל גבול רק אשכנזים הם רבנים? אנחנו הספרדים לא? מאיפה באנו מאיזה כפר . אני כבר מתעצבן על באמת , נימאס לי כבר די עליתם לי על המח יותר מדי
צחי30.11.09
34
מה סופר וחבר אנשיו חושבים לעצמם שהם מחליטים מי רב ומי לא?
המום30.11.09
33
כל הכבוד. מגיב 40 תמשיך לאכול את הלב. תם עידן הלטאות.
יענקל30.11.09
32
מצטער להודיעך אבישי אבל כבר שנים רבות כשמציינים לתרגום הרמב"ם של הרב קאפח כותבים בכל הספרים "עיין רמב"ם (מהדורת קאפח) ולא כותבים הרב קאפח כמו שלא כותבים רמב"ם הרב פרנקל או שולחן ערוך הרב פרידמן, זאת צורת כתיבה והתנסחות של כל מי שטיפ טיפה מבין בספרות הקודש ודבריך גם הם שלא בכוונה סתם גורמים לשנאת חינ
אבידן30.11.09
פרידמן הוא התורם של המהדורה, הרב קאפח לעומת זאת הוא תלמיד חכם מגדולי גאוני ישראל בדור הקודם, שישב במותב תלתא עם הגרי"ש אלישיב זצ"ל ועם הגר"ע יוסף זצ"ל ועם הגר"מ אליהו ועוד. שחיבר עשרות ספרים חשובים בכל חלקי התורה. שרבים נאותו לאורו ושאלו על כל צעד ושעל.
שמיר16.12.14
31
אבל מה יהיה תכל'ס? מה תעזור הכתבה בלי לפעול אצל הרבנים על העוול והפשע הנתעב הזה?
אסתי30.11.09
30
ותדאגו להחרים אותם בזה שהשמיצו וביזו גדולי ישראל ופגעו במלאכי ה'. תתלו מודעות הזועקות געוולד..... להחרים אותם !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! תת אותם לדין תורה ולערכאות.
מאיר30.11.09
29
אתה מנסה להיתמם ולחסות את הפשע הגדול הזה!
מנדל30.11.09
28
האמת כולה כואבת הרבה יותר. תודה לך על הדברים האמיצים הללו.
שלום30.11.09
27
הרב אלישיב שליט"א ישב בהרכב בית הדין הגדול עם הגר"י קאפח זצ"ל והיה איתו בידידות. אתה פשוט טיפש מטופש! לאבישי צור, כל הכבוד על הכתבה!
מאיר30.11.09
26
מי רב ומי לא רב לזה יש קריטריונים ברורים ביותר! ותארים מיוחדים ניתן לקבל רק מהציבור המובחר בעם ישראל שהם ככהנים בעם והם מחזיקי התורה בדורינו הרי הם הציבור הליטאי הנעלה, רק להם הזכות להעניק תואר! אז על מה תלין?
מנחי30.11.09
25
או חסידים. מדובר ציבור מיוחד עליון ונישא ומרומם- בני תיירה האוחזים בדגל התיירה שהם למעשה "שארית ישראל" הם הם גדיילים והם החשובים. אז הבן מר צור ותדון אותם לכף זכות- לא חלילה שהם סבורים שהרבנים שהזכרת אינם ראויים לתואר "רב" אלא לדידם ולמדרגתם הנעלה התואר רב לא שייך לאלו שהם פחות "חשובים" מהם.
מזועזע30.11.09
24
אם ישימו בכף מאזניים אחת את כל חכמי ישראל, ובכף מאזניים שניה את הגר"י קאפח, הוא מכריע את כולם. לא הניח פינה וזוית לעומק ולרוחב בכל חדרי התורה. הוא הרמב"ם של דורנו. ודרך ארץ שלו לעילא לעילא. חבל על דאבדין ולא משתכחין.
בני תורה25.01.15
23
החספה והרשעות של בעלי ספר המפתח של פרקנל שהשמיטו את מרן הרב עובדיה, אף ששמו דברי קטנים ממנו בהרבה. וחוצפה נוספת היא של אוצר החכמה שמכניסים ספרים שמבזים ומעלילים עלילות על מרן הרב עובדיה. בקיצור, שומר נפשו ירחק מהם.
יוני15.12.14
22
שמעתי מפי הראשל"צ הגר"מ אליהו ,שהיה גדול המקובלים כידוע.כי הגר"י קאפח הוא הרמב"ם של ימינו.כל שאלה בביה"ד הגדול בנוגע לרמב"ם היו שואלים אותו.כל מנהגותיו היו על פי הרמב"ם.לכן המזלזלים בו אין בהם ריח תורה,אלא ריח "תורא".
אברהם08.05.11
21
בחשיבות כתביו של הגר"י קאפח אני מציע לכותב הנכבד שירגע, הוא פשוט אינו יודע מימינו ומשמאלו .
ששששש16.05.10
20
אבישי צור הייקר. איני יודע את גילך ואת חכמת חייך, אך אין זה משנה, כיוון שאיסור "הוצאת שם רע", שייך לכל גיל, תרבות, ומגזר. כולנו יודעים ש"אוצר הכחמה" לא עשה דבר בזדון, במיוחד - לצערנו - במגזר שמבקר כל מילה, ומחפש להפיל את האחר על כל קוצו של יוד. אבישי, אולי אתה טוב בהרבה דברים, אבל כתב טוב אתה כבר
שלום04.12.09
19
מתןך דבריו מתגלה תוך תוכו של צור, שמבזה את לשכת הגזית בבני ברק ומכנהו 'ביצה בני ברקית'...
יענקל01.12.09
is harav eliyashiv & not bnei brak!!!o
jo16.04.10
18
כך פסקו היעב"ץ והתשובה מאהבה והחת"ם סופר ועוד. והיום זה כבר ידוע לכל חוקר ירא ה'. אז על מה כל המהומה???
יאיר27.12.15
כתבו כך מעולם, מי שכותב כדברים האלה הוא שקרן ורמאי
היעבץ והחת"ס לא21.06.21
אם אתה חושב כך.
אבי01.05.16
הזוהר אינו חז"ל לכולי עלמא היום
בני תורה 09.06.16
17
שלוימל'ה אם אתה וחבריך היו פותחים רבנו יונה שערי תשובה היתם מגלים שאתם גם פסולים לעדות האחת מצד מבזה תלמידי חכמים אפיקורס
אבי16.12.14
16
מכיוון שגם כך התוכנה עולה המון, אז אל תגבה בכל עידכון סכום שהוא כרבע מכל התוכנה. או שהתוכנה תעלה יותר זול. ובפרט שהעדכון האחרון היה לפני כ7 חודשים ואז שילמנו כ1500 שח אז איך אפשר בתוך שנה לגבות עוד 1300כ שח זה ממש מוגזם. [והאמת שאני הפעם לא עשיתי עדכון רק בגלל ההגזמה במחיר וכמדומני שזה בגדר א
חבר טוב13.12.09
15
בעל הפרוייקט לא ענה לו...לכן משמיץ אותו אישית ברבים... אם תסבול בחיים לפחות תדע על מה... ועל האתר עוד מתנוסס 'אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש באתר, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע' "מִי-הָאִישׁ, הֶחָפֵץ חַיִּים; אֹהֵב יָמִים, לִרְאוֹת טוֹב. נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע; וּשְׂפָת
אייזנבאך01.12.09
14
ומה תגיד על הרב כשר? והאם אתה מדמיין שכך היו כותבים גם על הרב אלישיב, 'הערות אלישיב', כמו ששאל צור? תודה על האמת ותפסיק לבלבל את המוח. קבל את האמת ממי שאמרה
ל-2730.11.09
13
והעיקר זה "לשידוכים " צריך סידור מלא .ולא משנה מה ומי .העיקר זה ליטא .רשבם . לדרמן ..וכמובן פראק + 2או 4 כפתורים מצופים...
טוביה 30.11.09
12
מי היה הרב כשר? תודה
דודו30.11.09
מהדיר ומפרש ספרי הרוגוצ'ובר
דדד03.03.21
11
הליטאים הכי גיזעניים.
אחת30.11.09
10
אומרים שהיה מהכת שסברו שספר הזהר הקדוש לא נכתב בידי רשב"י. לא בדקתי לעומק אם הדברים נכונים, אבל בכל אופן זה הרקע לשלילת התואר "רב".
אבי16.12.14
9
אנחנו חיים בעולם השקררררררררררררררררררררר מזעזעעעעעעעעעעעע
שישקו30.05.11
8
בעלי אוצר החכמה נהגו באינטלגנטיות רבה, כי הם ידעו שיש דעות לגביו לכאן ולכאן, אז הם הסתירו את הקרטון כביכול כאילו התואר נסתר (וזה נכון ויםה מצידם, אני מאוד מבין אותם) תחשבו קצת "אוצר החכמה" זו חברה מסחרית, ורוצים להרויח, ומי שרוצה להרויח צריך לנהוג בתבונה, וכך הם עשו. האמת שהשנה הזאת הסיבה היחידה ש
הג"ר05.02.10
הטיעונים לא משכנעים. בגלל שהוצאה מדעית אינה מציינת תואר "רב", אין זה משחרר הוצאת ספרים שמקפידה לציין תואר "רב" לכל מחבר ספר. שיקולים מסחריים אינם מצדיקים ביזוי תלמידי חכמים שאינם הולכים ב"תלם".
דוד18.12.14
7
ממתי הוא נהיה רבם של יהודי תימן ? הוא היה גאון ותלמיד חכם ובעל ידע עצום אבל הוא לא היה רבם של יהודי תימן .
raz200004.12.09
6
אוצר החכמה הוא אוצר שלא יסולא בפז. אני עוסק כבר שנים בההדרת ספרי קדמונים, והאוצר הנכבד לנו לעינים. אלפי ספרים נדירים ושאינם נדירים לא היו מגיעים לידינו. וגם בספרים שבידינו לא היינו מגיעים להרבה דברים לולי אפשרות החיפוש המצויינת. אשריכם מפעל אוצר החכמה והעומד בראשה (שלולי הבליו של צור הלז לא הייתי
רז01.12.09
5
אחרי כל הפיגון ולימודי הזכות שנשמעו כאן, הרינו להביע התנצלותנו על התקלה, עקב הלחץ והמהירות הפרסומת לא עברה את הביקרות הראויה, והושמט תואר הרב משמו של הרמ"מ כשר זצ"ל. ברמב"ם של הגר"י קפאח, גם יתוקן, למרות ששם המהדורה היא על שמו של הרב, כמו משניות קהתי, וכמו ש"ס שטיינזלץ ועוד כיו"ב. אנחנו מקנאים ברוח
אוצר החכמה30.11.09
4
נמאס מהתעמולה השיקרית שעושים הלטאות. הרי בעולם האמת הגאון הרב קאפח והגאון הרב כשר זתע"א נימצאים תחת כיסא הכבוד.
שלומי30.11.09
3
בגלל שיש מחלוקת עניינית עם רב מסויים אז כבר מותר להוריד לו את התואר רב?? בוא אני אספר לך סיפור קטן על עצמי. לפני 10 שנים בערך הייתי בספק האם להצטרף לציבור החרדי או החרדל"י, אך כאשר שמעתי כמה עמי ארצות חרדים שמרשים לעצמם לזלזל ברבנים גדולים רק בגלל שהם לא התאימו את השקפותיהם לדעתם- החלטתי לעבור לישיב
אביתר30.11.09
2
אם ישימו את הגר"י קאפח זצוק"ל בכף מאזניים אחת, ואת כל חכמי דורו בכף מאזניים שנייה, הוא מכריע את כולם. לא נמצא בדורנו אדם שהבין וחקר בכל חלקי התורה כולה. על אחת כמה וכמה שאין דומה לו במידות וענווה ויראת שמיים טהורה. אין יותר עניו ופשוט ממנו, לא החשיב את עצמו לכלום, היה נירמס בעיני עצמו בפני כל יהודי,
צבי30.11.09
1
ולא זו בלבד אלא שברמב"ם פרנקל הסתמכו בעיקר על כת"י תימן שהעניק להם הר"ק, וכתבו זאת בהקדמה, (שאין כמותם בדיוק וכו'), אבל כשנשאלו למה לא הכניסו את פירושיו ותרגומיו במהדורה, ראו מכתבו של דצ"ה נגד הר"ק בגידופים של ממש... כשאור וחושך משמשים בערבוביה, כבר אינך יודע מה הוא האור ומה הוא החושך... וחבל...
שלום13.04.23
דעות

שוויון למי? // הרב ישראל גליס

הרב ישראל גליס | 01.04.24

פרעה בפיז'מה של חרבות ברזל

רבי אלתר ותמונת ניצחון היסטורית //אלי גוטהלף

אלי גוטהלף | 05.02.24

טור  מיוחד

תגלית מדהימה בשטעטל הבלגי / מנדי ריזל

מנדי ריזל | 17.01.24

"לפעול למילוי החלל"

ביטול עילת הסבירות. לאן הולכים מכאן ? \\ פרופ' בני פורת

פרופ' בני פורת | 07.01.24

יומן מלחמה

מה שהייתי שואלת את ראש הממשלה // מילים לחנוכה

אתי קצבורג | 10.12.23
ש

עם הצלחה לא מתווכחים

ככה ניצחתי את הפחד מהרבנות

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

"אבל אשמים אנחנו"

מי אשם במחדל?- רמז: זה אותו אחד שרבתם אתו אתמול

טובה אור | 26.11.23

הנרטיב המגדרי

המחדל הגדול: האם זלזלו בתצפיתניות רק כי הן נשים?

טובה אור | 20.11.23

קרבות הנפש

הלוחמה הפסיכולוגית של חמאס: מאפייניה, השלכותיה ותפקידנו מנגד

טובה אור | 01.11.23

הכח המאחד

מה מניע אנשים להתאחד בזמני מלחמה?

טובה אור | 16.10.23
ש

זה עובד!

ישראלים רוכשים אתרים וגוזרים "שכר דירה"

כיכר בשיתוף דיגיטל פרופטי | מקודם

טור דעה

זה השם שבו צריך לכנות את המלחמה הזו / אליסף כנפו

אליסף כנפו | 12.10.23

יובל למלחמה

'אנשי הדממה' של מלחמת כיפור 

הרב דוב בקשט | 27.09.23

טור דעה

מכתב לאחיי ואחיותי מהשבט החילוני / הרב אלי לינקר

הרב אלי לינקר | 16.08.23

פרשנות

צמצום עילת התירוץ / יהודה גליקמן

יהודה גליקמן | 28.07.23
ש

תשואה פוטנציאלית של מאות אחוזים!

קרקע להשקעה במרכז הארץ, החל מ- 150,000 ₪

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

טור דעה

זה מה שבאמת גרם לקרע בעם / הרב יצחק ידידיה שינפלד 

הרב יצחק ידידיה שינפלד | 25.07.23

עסוקים ב'דבר אחר'

נבחר ציבור יקר - לי מאוד!  // טור דעה

ארי טננבוים | 01.06.23

שכול בצל הקרע

את אחיי אנוכי מבקש // חננאל אזואלוס

חננאל אזואלוס | 24.04.23

טור דעה

לא ההפגנה עיקר – אלא המעשה! // מנוחה פוקס

מנוחה פוקס | 27.03.23
ש

זה הזמן להזמין

החג הזה, תתרגשו ותתחדשו עם נעם 2! טכנולוגית חם וקר

כיכר בשיתוף נועם2 | מקודם

מבט שונה

עסק חרדי, תעזור לנו לעזור לך // טור דעה

ארי טננבוים | 04.01.23

טור דעה

הגיעה עת מלחמה קנאית למען אלקים חיים

הרב אלי לינקר | 01.02.21
ש

צפו בעו"ד רוזנבלום

'המעט מהאמת ינצח הרבה מהשקר'// דעה

כיכר בשיתוף אדברה | מקודם