כל השנה עם מאוחדת

לקראת צום תשעה באב: מה נאכל לפני ומה אחרי

גם לאנשים בריאים, הצום יכול לעבור קשה. כדי לשרוד את הצום מבלי להתעלף, ישנם דברים שצריך להקפיד לפניו ולאחריו. אז איך לא מסתבכים? מדריך קצר (אוכל, בריאות)

המדריך לתזונה נכונה לפני הצום ולאחריו (צילום: שאטרסטוק)


איך עוברים את הצום בשלום? האם על הדרך כבר נוכל לנקות את הגוף? ומה כדאי ומומלץ לנו לאכול לפני ואחרי? יצאנו לברר עם ד"ר שרה קפלן, דיאטנית ראשית בקופת חולים מאוחדת, כדי לברר אחת ולתמיד: האם להחזיר מיד לגוף את כל השתייה והאוכל שהוא איבד, או כמו שתמיד אומרים לנו: לאט לאט...

השנה צום תשעה באב מגיע אלינו במהלך השבת, וזו הזדמנות נדירה לנצל את המנות הבשריות שאפשר לאכול לפני הצום. האמנם? האם באמת כדאי ל"להתפוצץ" לפני הצום, או שמא להביא לגוף זמן לעכל את מה שאכלנו?

קודם כל, חשוב להדגיש שמשך הצום אינו מספיק ל"ניקוי הגוף", והוא גם לא עוזר כל-כך להרזיה - היות שעתודות הסוכר שבגוף מספיקות ל24 שעות, ורק לאחר שאלו מתכלות עובר הגוף לשרפת שומנים.

מאידך, חשוב לדעת שצום של יממה אינו אמור לגרום נזק לאנשים בריאים. אבל אלו שאינם בריאים בחיי היום-יום צריכים בהחלט להיזהר: חולי לב, חולים המחלימים מטראומה או ניתוח, סובלים מאולקוס, בעלי לחץ דם גבוה, חולי סוכרת, וכל מי שסובל ממצב בריאותי חריג.

לכל שאלה, התייעצו עם הרופא לפני ולא להסתכן. אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק

כל אלו חייבים להיוועץ עם רופא לפני הצום כדי לבחון למה עליהם לשים לב במהלך הצום כדי למנוע הידרדרות במצבם. נשים הרות יכולות לצום יום אחד כל עוד ההיריון תקין ובהיוועצות עם הרופא המטפל.

אין דרך יחידה ובלעדית להכנות לצום, וכל אחד וההרגשה הבריאותית הייחודית והסובייקטיבית שלו. אבל ישנם כללים מומלצים ללכת על פיהם, כדי לעבור את הצום באופן הבריא ביותר.

מה אוכלים לפני?

ישנם כאלה שחושבים שצריך לאכול הרבה לפני הצום, אולם אין הדבר נכון. הארוחה המפסקת צריכה להיות ארוחה רגילה.

מומלץ שתפריט הארוחה יכלול מנה בשרית, פחמימות כמו תפוחי אדמה, אורז או פסטה, מנת ירקות ומנת קינוח. צמחונים יכולים להחליף את מנת הבשר בביצה או בתחליף בשר אחר כמו טופו או טבעול.

עם זאת, מומלץ להימנע או לא להרבות בארוחה האחרונה לפני הצום במזון ממותק שמגביר את תחושת הרעב. גם כדאי להפחית במלח כדי להמעיט את תחושת הצמא שתהיה לאחר הארוחה.

,עדיף להימנע ממזון ממותק לפני הצום. אילוסטרציה. צילום: Miriam Alster/FLASH90

מהלך הצום מומלץ להעביר את הצום במקום מוצל וקריר ככל האפשר, כדי להקטין את סכנת ההתייבשות.

מה אוכלים אחרי?

בסיום הצום רצוי כי הארוחה הראשונה תהיה ארוחה קלה. ראשית יש לשבור את הצום בשתייה פושרת (לא חמה מדי ולא קרה מדי) עם פרוסת עוגה פשוטה או שתי פרוסות לחם עם גבינה.

גם לאחר כשעה, כדאי להמשיך עם ארוחה קלה נוספת. אין צורך בבשר ועדיף להסתפק בעמילנים כמו לחם ומוצרי חלב. למחרת הצום ניתן לשוב לשגרה רגילה, ולהמשיך לאכול באופן בריא ושקול.

הכתבה נערכה בשיתוף מאוחדת. תוכן הכתבה באדיבות ד"ר שרה קפלן, דיאטנית ראשית, מאוחדת

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר