שיטתיות או חוסר ברירה?

"חברת אל-על זרקה אותי מטיסה רק בגלל שאני רב תמים"

רב שנפגש עם ה'אובר-בוקינג', השיטה שמורידה נוסעים מטיסות בגלל הזמנות יתר, טוען כי אם לא היה מדובר ברב חרדי, הוא היה נשאר על הטיסה. "מדובר בשערוריה של ממש" טוען בנו (חדשות)

חיים אבני | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: אנה קפלן / פלאש 90)

מדיניות ה"אובר-בוקינג" של אל-על פוגעת יותר בחרדים? עדות של רב קהילה בלוס אנג'לס המתגורר בישראל ונוסע לעתים תכופות לקהילתו בחו"ל, מעלה חשש כי במסגרת מדיניות ה"אובר-בוקינג" של אל-על (במסגרתה החברה, שקיבלה יותר מדי הזמנות מהניתן לאכלס במטוס, מאלצת נוסעים לוותר על הטיסה; בתחילה בהצעה מפתה ובהמשך באילוץ) מעדיפה החברה לבטל את נסיעותיהם של נוסעים חלשים, דוגמת בני המגזר החרדי.

עוד בחדשות:

הרב ר', שסיפורו מובא בכתבה, נוהג מידי שנה בעשרת ימי תשובה לשהות עם בני קהילתו בלוס אנג'לס. כך, שכבר לפני כחצי שנה הוא הזמין כרטיסי טיסה לטיסת אל-על מלוס אנג'לס לישראל, שהייתה אמור להטיס אותו לאחר יום הכיפורים.

אלא שדקות לפני שהמריא המטוס, גילה הרב כי הוא ככל הנראה לא יוכל לעלות על המטוס. בנו מספר ל'כיכר השבת' כי "כשהגיע לשדה התעופה בבידוק הדרכונים, הם לקחו לו את הכרטיס ואמרו לו שיש בעיה והוא לא יכול להתחיל את הבידוק הביטחוני".

לדבריו, האחראי מטעם חברת אל-על סירב להסביר לו מה הבעיה, אלא צעק עליו להתרחק ממנו כי "הוא עסוק". לאחר שיחה עם דיילת הקרקע של אל-על במקום, גילה הרב כי המושב שלו בטיסה פשוט נמכר למישהו אחר. "הדיילת אמרה לו: 'אם היה לי מקום להכניס אותך הייתי מכניסה', הוא לא הבין מכלל מה רוצים ממנו" מעיד בנו.

אילוסטרציה (צילום: אנה קפלן / פלאש 90)

"הם עשו לו את זה רק כי הם ראו שהוא רב עדין נפש עם כובע וחליפה, וידעו שהוא לא יעשה בעיות", אומר בנו של הרב בשיחה עם "כיכר השבת". "מדובר בשערורייה של ממש, ככה לזרוק נוסע מהטיסה בלי להודיע מראש? ועוד אחרי שהוא הזמין את כרטיס הטיסה חודשים מראש?".

בסופו של דבר, הרב ר. נאלץ לטוס לניו ג'רזי, שם שהה בשבת, ורק לאחר שהופעלו לחצים גדולים הצליח לקבל מקום בטיסת אל-על שנחתה בישראל דקות ספורות לפני כניסת חג סוכות ביום ראשון.

"הטיסה שלו נחתה בשעה חמש אחר הצהריים" מספר בנו "אנחנו עמדנו חסרי אונים במשך שעות כשאנחנו לא יודעים אם אבא יצליח לנחות ולהגיע לבית לפני שקיעת החמה", הוא אומר ומוסיף: "בחסדי שמים סידרו לו אפשרות לצאת מיד מהמטוס עם הנחיתה, אז מתנדב הצלה הצליח להסיעו לבית. הוא הגיע ממש 2 דקות לפני שקיעת החמה, אנחנו לא מבינים למה מגיעה לנו עגמת הנפש הזו מאל-על".

שיטת האוברבוקינג - כל דאלים גבר?

למעשה, מדובר בתוצאה של מה שמכונה רישום יתר לטיסה (אובר-בוקינג). חברות התעופה נוהגות למכור יותר כרטיסים ממספר המושבים בטיסה במידה ויש עומס נוסעים. בחברות התעופה נוהגים לפעול לפי סטטיסטיקות שמנסות לחשב כמה נוסעים לא יופיעו לטיסה, וכך החברות לא יפסידו את הכסף עבור נוסעים אלו.

אילוסטרציה (צילום: משה שי / פלאש 90)

למרות שמדובר במכירות שנעשות במודע מעבר למה שמסוגלת החברה להטיס, הלקוחות אינם מודעים לכך שנמכרו כרטיסים מעבר ליכולת החברה. ובמידה והם אכן נזרקים מהטיסה, הם זכאים למקום לינה, אוכל ושירותי תקשורת, לצד פיצוי, שלא תמיד הולם את עגמת הנפש.

אלא שלעתים לא נדירות, בוחרים כל הנוסעים להגיע וכך יוצא כי החברה איננה מסוגלת להטיס את כל הנוסעים המחזיקים בכרטיס טיסה. לרוב, יחפשו דיילי הקרקע מתנדבים שיסכימו לדחות את הטיסה שלהם תמורת פיצוי, אלא שבמידה ואין מתנדבים, הדיילים מחליטים בעצמם את מי להוריד מהטיסה, כשרק נוסעים שכבר עברו את הליך הרישום לטיסה (צ'ק אין), חסינים מהורדה.

לטענת הרב ר. דיילי הקרקע באל-על בחרו שלא להעלות אותו לטיסה, למרות החשיבות הקריטית שלו להגעה לפני התקדש חג הסוכות והעובדה כי הוא אינו יכול לטוס בשבת קודש, זאת רק כי "נחשב למטרה קלה שלא תעשה בלאגן". הרב ר. מספר כי גם בטיסה שאורגנה לו מניו ג'רזי לישראל ניסו להוריד נוסע בגלל האובר-בוקינג, אלא ש"דיילי הקרקע נבהלו מצעקותיו של הנוסע והחליטו למצוא אדם נוח יותר להורדה מהטיסה".

בחברת אל-על סירבו להגיב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר