הצלחה היא הפרעה נפשית?

העולם דורש מאתנו להיות מוצלחים וחיוביים, להיות אופטימיים. אבל שאיפה לא מרוסנת למצליחנות תוארה בספרי פסיכיאטריה כ"מניה". ואיך זה קשור לעולם האופנה? (משפחה, אימון)

דינה פלר | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

איך נראה הכוכב של ימינו? יש לו מצב רוח טוב, הוא תמיד חיובי, הוא מצליח בכל תחום בחייו, הוא יוזם, מתקשר בפתיחות ורואה את עתידו באופטימיות רבה. כשאנשים לא מצליחים להגיע לרמה כזאת של מצליחנות אנחנו הרבה פעמים מרגישים שמשהו לא בסדר אתנו.

אבל אם נדפדף בספרי פסיכיאטריה נראה שמצב מניה של הפרעה דו-קוטבית גם הוא מתאפיין במצב רוח מרומם ללא סיבה, פעילות אינטנסיבית במיוחד, יזום בלתי פוסק של רעיונות שלא קשורים למצב של החולה במציאות, הערכה עצמית גבוהה מדי וכו'. אכן, במצבים קשים הדבר נגמר בטיפול פסיכיאטרי. אבל איך קרה שמצבים קלים של ההפרעה הפכו למילה נרדפת לאושר בחברה המודרנית?

זו בדיוק הדמות המוערצת בכלי התקשורת, הדמות שאנחנו משתדלים להציג ברעיונות עבודה, הדמות שמאמנים אישיים מציגים כדוגמה. לכאורה הדבר נראה הגיוני. כי פעלתן מחייך הוא בן אדם שמסוגל להדגים אושר הרבה יותר טוב מאשר עצלן פסימי. אך כאן בדיוק אנחנו נופלים למלכודת של פסאודו-פסיכולוגיה המודרנית. מי שלא מאושר עד הגג הוא בהכרח מסכן. מי שלא יוזם ויוצר הוא טיפוס משעמם וחסר כישרון. מי שלא פעלתן חסר מנוח הוא עצלן. בפועל החיים הרבה פחות קיצוניים ממה שמנסים להציג לנו.

(צילום: shutterstock)

בין אופטימיות טוטאליות לדיכאון יש גם מצב של מצב רוח תואם את המציאות. במצבים טובים בן אדם מרגיש שמח ורגוע. במצבים קשים יותר הוא חושש ודואג. בין גישה חיובית בלתי מעורערת לשלילת כל וכל יש גם מצבים של ספק, זהירות, תקווה ואי-וודאות. ואם נסכם את זה במשפט אחד, אז ההפך מחיובי הוא לא שלילי, הוא היכולת להתמודד עם הגורם השלילי בלי לשלול את קיומו.

ומדוע חשוב כל כך שנפנים את העובדה שהסף המוצג לנו כיעד הוא סף בעייתי שלא מתאים לרובנו? ראשית, כי פעלתנות יתר, הן פיזית והן נפשית, מתישה אותנו. עבור תקופות קצרות של "מצליחנות" אנחנו משלמים בתקופות ארוכות וקשות של תשישות ושיקום ארוך ומייגע. שנית, הראשונים לשאוף לסף הבלתי הגיוני הזה של הצלחה הם אנשים שנוטים להחמיר עם עצמם, לאסור על עצמם להיות חלשים. הניסיון להכניס את עצמו למסגרת נוקשה מאוד של מצליחנות כפויה רק יחמיר את הסכסוך הפנימי ולא יגרום לפתרון הבעיות הנפשיות של אותו בן אדם.

(צילום: shutterstock)

בעולם האופנה פעמים רבות מגמות שונות ומשונות מקבלות פופולאריות לא מוצדקת. הדמות של בן אדם מצליח כפי שמציגים לנו אותה היום היא במידה רבה גם כן תולדה של עולם האופנה הזה, שהרי שולט בהרבה יותר תחומים מאשר הלבשה והנעלה בלבד. וכפי שלא נלך בנעליים לא נוחות במיוחד רק בגלל שכולם משכנעים אותנו כי זהו הסגנון החדש של נעלי הבית, כך כדאי שנקבל בביקורתיות בריאה גם את ההסברים המודרניים למילים "אושר" ו"הצלחה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר