דיין האמת

בגיל 92: המנהל האהוב של "מיר" בברוקלין

תלמיד ישיבת מיר - שהפך למנהל שלה במשך עשרות שנים: בארה"ב נפרדים מהרב משה הנדלסמן, ניצול השואה שתמיד אמר "הקב"ה לא חייב לי שום דבר, אבל הוא עזר ויעזור" (חרדי)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
המנוח, בישיבת מיר (צילום: באדיבות המצלם)

ברוך דיין האמת: בארצות הברית נפטר הלילה (שני) הרב משה הנדלסמן, והוא בן 92, לאחר שניהל את ישיבת 'מיר' המקומית במשך עשרות שנים.

הרב הנדלסמן נולד בצ'רנוביץ שברומניה, להוריו ר' ראובן ופייגא רייזל. בהגיעו לגיל 12, גורשה המשפחה כולה לגטו - שם נחגג בר המצווה של משה - ומשם למחנה כפייה בטרנסניסטריה. אימו נרצחה במחנות, אך הוא שרד יחד עם אביו ושלושת אחיו.

לאחר שכוחות רוסיים שחררו את המחנה, האב וילדיו שבו לרומניה - שמאז הפכה לקומוניסטית והיה מורכב לברוח ממנה. המשפחה הצליחה להגיע לוינה שבאוסטריה, אך במהלך הבריחה נורה משה הצעיר ברגלו. בשנות ה-50 המוקדמות היגרו לארצות הברית.

כבחור למד משה בישיבת מיר שבברוקלין (שנוסדה לאחר מעבר ישיבת מיר משנגחאי לארה"ב). הוא התחבר מאד לראש הישיבה הגאון רבי אברהם קלמנוביץ ולשאר רבני הישיבה.

ר' משה (בשורה העליונה משמאל) עם רבני 'מיר' (ברוקלין, שנות ה-50)

לאחר נישואיו שב ל'מיר', הפעם כמנהל. הוא החזיק בתפקיד במשך עשרות שנים, והיה אהוב על כל באי הישיבה.

בשנות ה-90 פרש לגמלאות אך עדיין הוסיף לפעול בין כותלי 'מיר' למשך עוד זמן רב. בשנים האחרונות נחלש, ועבר לגור לצד ילדיו בלייקווד.

בתופת המחנות, היה אביו ר' ראובן משנן לילדיו: "ילדים, הקב"ה עזר לנו עד כה, והוא יוסיף לעזור", והמשפט הזה ליווה את ר' משה לשארית חייו. הוא היה חוזר עליו באוזני ילדיו ונכדיו, ונהג להוסיף "הקב"ה לא חייב לי שום דבר".

ר' משה היה מרבה לספר כיצד מסרו נפש לקיום המצוות במחנות, אלתרו חנוכיות וארגנו מניינים גם במחירים כבדים מנשוא. מאז, גם בסוף ימיו, הקפיד על תפילה במניין ותמיד הגיע בין עשרת הראשונים, כך לפי Hamodia.

רעייתו טובה ישראל ע"ה נפטרה עוד לפני גיל 70, ור' משה נישא בשנית ליהודית הירש, שנותרה כעת אלמנה. בנוסף הותיר אחריו ר' משה בנים, נכדים ונינים, כולם הולכים בדרך התורה והמצוות.

הלוויתו תיערך היום (שלישי), כאשר היא תיפתח בלייקווד - שם התגורר בשנותיו האחרונות. משם תעבור מיטתו בישיבת מיר שבה העביר את רוב חייו, ואז תוטס לישראל שם ייקבר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר