כך תעשו כסף מגנטיקה

גידול של 32% במספר המשרות הקיימות בענף הביוטכנולוגיה ■ מה זה ביוטכנולוגיה? והיכן יכול יהודי חרדי ללמוד תואר אקדמאי בתחום המתפתח ביותר בתעשייה? (חרדים)

סטודנטים חרדים (צילום אילוסטרציה: כיכר השבת)

מתי בפעם האחרונה אכלתם אבטיח עם גרעינים? מתי בפעם האחרונה אכלתם ענבים עם חרצנים? כבר יצא לכם להכיר את המנגו החדש, נטול הסיבים?

מי מכם עדיין זוכר את המחשבים הענקיים של שנות השמונים? ומי יודע עד כמה גדול כוחו של המעבד הזעיר ששוכן בטלפון החכם?

ועוד לא אמרנו כלום על תעשיית התרופות ועל ההתקדמות האדירה שלה בעשור האחרון. ובוודאי שלא הזכרנו את שלל הפיתוחים הביולוגיים ששינו וישנו לחלוטין את חיינו.

לכל אלו ולעוד עשרות ומאות פיתוחים והמצאות אחראי מקצוע הביוטכנולוגיה. אחד המקצועות המרתקים והחדשניים ביותר שקיימים היום בשוק העבודה.

הביולוגיה בשירות האדם

כבר בימי קדם עשו בני האדם שימוש בתכונות הטבע על מנת לשפר את איכות חייהם. קחו למשל את השימוש שנעשה בשמרים על מנת להתפיח את הבצק, או את השימוש שנעשה בהם על מנת לייצר שיכר. אלו הן דוגמאות בודדות לניצול התהליכים הביולוגיים לטובת התעשייה ולטובת האנושות.

הביוטכנולוגיה מוגדרת כך: מחקר יישומי המנצל את תהליכי החיים במערכות ביולוגיות לצורך ייצור מוצרים בתחומי התעשייה, הרפואה, החקלאות והקוסמטיקה לרווחת האדם. ובקצרה: שימוש בידע ביולוגי לצורך רווח בתחומי הטכנולוגיה.
ביוטכנולוגיה היא אחד התחומים הצומחים ביותר בתעשייה עתירת הידע בעולם ובמיוחד בישראל שנחשבת למעצמת הייטק בינלאומית. נתונים שפרסם באחרונה משרד המדע והטכנולוגיה המבוססים על מחקר שנערך בלשכה המרכזית

לסטטיסטיקה מוכיחים כי במהלך העשור האחרון, מאז 2002 גדל מספרן של המשרות בתחום זה ב-32% ומספר החברות שעוסקות בתחום הזה גדל ב-57%. יתרה מזו, מתברר שההכנסות ממכירת מוצרים ביוטכנולוגיים עלו מאז ב-130%. ומרבית ההכנסות מגיעות בכלל מייצוא. ישראל היא מעצמה ביוטכנולוגית בקנה מידה עולמי.

הביוטכנולוגיה לשירות החרדים

לאור הצמיחה המואצת בתחום הזה, ניכר מחסור בידיים עובדות בענף שמתפתח במהירות מדהימה. בירושלים שנחשבת לבירת הביוטכנולוגיה בישראל, קיימים לא מעט מפעלים ומעבדות מחקר העוסקים בביוטכנולוגיה, והצפי הוא שמספרם יגדל בצורה ניכרת בשנים הקרובות עם הקמתם של אזורי תעסוקה ותעשייה עתירת ידע נוספים בעידודם של עיריית ירושלים ומשרדי הממשלה הרלוונטיים.

הנתונים הללו מצביעים על סיכויים טובים להשתלב בתחום זה שממוצע השכר בו גבוה באופן יחסי מהמקובל בשוק. הכלל ידוע. ככל שיש יותר ביקוש לעובדים, נאותים המעסיקים לשלם יותר עבורם.

לציבור החרדי שאינו משופע באפשרויות תעסוקה מתגמלות בנדיבות, קיים מחסום מובנה בכניסה לתחומים כמו ביוטכנולוגיה והייטק. בחלק גדול מהמשרות נדרש תואר אקדמאי כתנאי סף. בביוטכנולוגיה מדובר בתנאי בסיסי מאוד שהרי כל התחום מבוסס על ידע רב שנצבר בעקבות מחקרים של שנים ארוכות.

למעשה, קיימת היום מסגרת אחת בלבד ללימודי ביוטכנולוגיה במגזר החרדי. המסגרת הזו שהחלה לפעול ממש באחרונה, ממוקמת במרכז ירושלים החרדית, במרכז השכונות החרדיות, ברחוב שטראוס. המסגרת נקראת 'קמפוס שטראוס' , היא הוקמה על ידי מכון לומדה הוותיק ומכללת הדסה הירושלמית, והיא מאפשרת לציבור החרדי לרכוש תארים אקדמאים מתקדמים. ביניהם גם תואר ראשון בביוטכנולוגיה.

עקב הביקוש הרב לידיים עובדות והגידול המתמיד במספר המשרות בתעשייה הזו, כבר היום ישנם לא מעט מפעלים שמחכים לבוגרי המחזור הראשון של לימודי ביוטכנולוגיה ב'קמפוס שטראוס'. שם אומרים כי ההחלטה לבחור במקצוע כמו ביוטכנולוגיה נולדה כתוצאה מהמטרה לשמה הוקם הקמפוס האקדמי החרדי – לספק מקורות תעסוקה ופרנסה איכותיים לציבור החרדי.

סמנכ"ל הקמפוס נתי גמליאל מספר לנו כי ביוטכנולוג מתחיל עשוי להשתכר בין 8,000 ל-10,000 שקל בחודש. בתוך שנים ספורות הוא עשוי להגיע לרמות שכר של 12-15 אלף שקל בחודש. מה גם שמדובר בבעלי תואר ראשון בלבד. בעלי תואר שני בתחום עשויים להשתכר מעל 25 אלף שקל.

בפעם הבאה שתנגסו במנגו עסיסי נטול סיבים, תדעו שביוטכנולוג מצא את הגן האחראי לסיבים ומחק אותו ממערכת ההפעלה של המנגו שבפיכם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר