סוער בכנסת

שר החינוך שי פירון תקף את ש"ס: "אין לכם בושה"

עימות חריף התפתח אמש (שני) במליאת הכנסת בין שר החינוך שי פירון לחברי-הכנסת של ש"ס זעקו על הפגיעה בתקציבי הישיבות. פירון תקף את רשת החינוך של ש"ס שהפכה ללשכת עבודה לאנשי המפלגה ולא בחל במילים נגד דברי הגר"ע יוסף: "נוהג בשפה פסולה כלפי רבנים אחרים" (חדשות, פוליטי)

חזקי שטרן | כיכר השבת |
"אין לכם בושה". פירון ודרעי (צילום ארכיון: פלאש 90)

עימות חריף וחילופי דברים קשים אמש (שני) בין שר החינוך שי פירון (יש עתיד) לחברי הכנסת בש"ס, ששיאם הטחת האשמות מצד פירון נגד ש"ס על הפיכת רשת החינוך של המפלגה ללשכת עבודה עבור אנשיה ודברים בוטים נגד מרן פוסק הדור הגר"ע יוסף.

חברי הכנסת של ש"ס הביאו את זעקת רבני הציונות הדתית בעקבות הקיצוץ הצפוי בתקציבי הישיבות הציוניות והגרעינים התורניים.

ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) אמר במהלך הדיון, בעת שהציג את הצעת אי האמון של ש"ס שעיקרה אטימות הממשלה נוכח זעקת הרבנים על הקיצוצים הדרקוניים בתקציבי הישיבות הציוניות והגרעינים התורניים בפריפריה, כי הוא זועק בשמם של מצביעי "הבית היהודי" על הקיצוץ הצפוי.

"אתם לבטח תרימו גבה למה אני זועק את צעקת ישיבות ההסדר. לכך יש כמה סיבות: הראשונה - אם אזעק את זעקת הישיבות החרדיות זה יגרום לחלקכם נחת, ואין לי כוונה להסב לכם נחת מסיבה זאת; השנייה - הרי ידוע שבממשלה הזאת בקואליציה המוזרה הזאת יושבות שלא ביושר מפלגות שהבטיחו משהו לבוחר ועושים בדיוק להפך", פתח מרגי את דבריו.

"הסיבה השלישית - הרי הבית היהודי חברה בקואליציה הזאת, ואין באפשרותה להגיש אי אמון בממשלה. אז אני עושה זאת בשמם ובשם ציבור בוחריהם", אמר מרגי וציין כי איגוד ישיבות ההסדר הוציא מכתב בהול לשרי הבית היהודי שלא יקצצו בתקציב עולם הישיבות.

"אל תדאגו: תקציבי ישיבות ההסדר לא יקוצצו. וגם אם יקוצצו זה יהיה למראית עין. הם ימצאו את הדרך להשלים את החסר", טען מרגי, "הרי יש ברית בין שני האחים. זוכרים את 'א-חי' ו'א-חי' - סלחו לי על השימוש במילה הלא פרלמנטרית. יש ברית בין שני אחים איך לדפוק את האח השלישי. הרי הם יעשו הכול שהחרדים יקוצצו כי אז זאת תהיה גאוותם. ושלא תבינו - אני בעד שישיבות ההסדר לא יקוצצו, לכן אני גם מביע אי אמון בממשלה על הקיצוץ".

"הורגלתי שלא לדבר סרה ברבנים - רוחש להם אני כבוד רב, ולא משנה מי הרב, מהיכן הוא, מאיזה זרם הוא, ובאיזה ארגון הוא חבר", והזכיר את הגיבוי שהעניקו רבני הציונות הדתית למהלכי הבית היהודי.

"לאורך שלושת העשורים האחרונים, מאז שהוקמה ש"ס, ש"ס הייתה שותפה קואליציונית כמעט בכל ממשלות ישראל. נכון, מיקי? אתה חוזר על זה כל יום שני", המשיך מרגי, "בתקופות אלו, המפד"ל, בכל גרסותיה - אתה יודע, יש לה כמה גרסאות: מפד"ל ישנה, מפד"ל חדשה, הבית היהודי - לא תמיד הייתה שותפה קואליציונית".

מרגי המשיך וטען כי למרות זאת "מוסדות הציונות הדתית פרחו ושגשגו על ישיבותיהם, יישוביהם ועריהם, וגרעיניהם, ותמיכותיהם הכפולות. לא הייתה הוא אמינא למאן דהוא לפגוע בתקציבי הציונות הדתית. ההפך הוא הנכון: ידעו מנהיגיהם, רבניהם, וראשי יישוביהם שיש להם אחות בבית המלך, כתף חמה בבית המלך".

"לצערי כי רב הוא, איני יכול לומר היום: אח לנו בבית המלך - גם אם אשמע את המילה 'אחי' עוד 30 ו-40 פעם. אין לנו אח בבית המלך", תקף מרגי את אנשי 'הבית היהודי', "איננו יכולים לחשות על הפגיעה בעולם התורה והישיבות. גם כשזה פוגע בישיבות ומוסדות הציונות הדתית, אני מוחה".

"עצה לי לראשי הציונות הדתית - עצה לי - תסתכלו היטב במראה, עשו חשבון נפש אמיתי עם עצמכם. תגיעו למסקנה אחת במהרה: הברית הזו אסורה, והממשלה הזו לא ראויה לאמון. תודה", סיים מרגי את דבריו.

שר החינוך שי פירון עלה להשיב לדברים, ופתח דווקא במתקפה בוטה נגד נשיא מועצת חכמי התורה מרן פוסק הדור הגאון רבי עובדיה יוסף.

"קודם כול אני מאוד מודה לחבר הכנסת מרגי על דבריו בנוגע לצורך להימנע מביזוים של רבנים; ואני מצפה שהוא יגנה רבנים שמבזים רבנים אחרים ומכנים אותם בשמות כגון 'רשע' וכגון זה", אמר פירון כשהוא מכוון לדבריו של הגר"ע יוסף נגד הרב דוד סתיו, "היה מצופה שבאמת תגנה רבנים שנוהגים בשפה פסולה כלפי רבנים אחרים, במיוחד אם הם מועמדים למשרות רמות. לכן אני ממש אשמח אם הפוסל יתחיל במומו, בקהילתו, ובאמת יגנה את כל אותם רבנים. אני מקווה שאתה תדע לומר את הדברים האלה כלפי רבניך, שנוהגים בשפה פסולה בתכליתה כלפי אנשים אחרים".

פירון המשיך ואמר: "30 שנה - זה נכון, מה לעשות - הייתם בממשלות ישראל, והייתה לכם אפשרות לקבע תקציבים בבסיס התקציב, באופן מסודר. אבל אתם הייתם אלה שהמציאו את השיטה שראוי ונכון שזה יהיה תלוי במניפולציה פוליטית כזאת או אחרת, להשאיר את הכוח בידיהם של הפוליטיקאים".

"אתם אלה שמנעתם את היכולת לעגן את הדברים בשפה ברורה וקבועה. אתם אלה שנהניתם להשתמש בעובדה שבסופו של דבר צריכים לעלות אל האח אשר בבית המלך ולהפיל לפניו תחינה שישתדל וימצא דרך להעביר שקל מפה ושקל משם. אתם המצאתם את שיטת הגמ"חים וקיבוץ הנדבות, שהייתה נהוגה בבית הזה ב-30 השנים האחרונות", הטיח פירון בח"כי ש"ס.

"ועכשיו, כשבאים ועושים סדר, ורוצים לעגן את הדברים בצורה מוסדרת - אז נכון שזה כואב ונכון שזה לא נוח, אבל לא אתם שתוכלו לשוחח על הדברים האלה", טען פירון.

שר החינוך המשיך להתייחס לדבריו של מרגי ואמר כי "הדבר השני הוא הבשורה העצומה - באמת בשורה עצומה - שהתרחשה כאן היום במליאה, וזאת העובדה שסוף-כל-סוף לציונות הדתית יש נציג. יש מישהו שדואג לה ובאמת רוצה להביא ברמה את דבריה, ובעיקר הוא זועק בשל העובדה שהכסף נעלם. כסף שמיועד לישיבות, כסף שמיועד לתלמידים שאמורים ללמוד תורה - הכסף הזה נעלם. ועכשיו אנחנו רוצים לזעוק כנגד הכסף שנעלם".

"שמעתי לפני שבוע את הנאום הנרגש של יושב-ראש סיעתך, חבר הכנסת אריה דרעי, שהוא דיבר על החצי ביצה: חסרה חצי ביצה, נעלמה חצי ביצה, אכלו אותה", המשיך פירון, "אז אני רוצה לספר לכם לאן נעלמה חצי ביצה. איך אני אספר לכם? אני אעשה פעולה מאוד פשוטה: אני אלך לדוח החשכ"ל - החשבת הכללית של משרד האוצר - שפרסמה בימים אלה נתונים לאן נעלם הכסף שהוקצה לרשת מעיין החינוך התורני של ש"ס; מי השתמש בכסף. אני אספר לכם לאן נעלם הכסף".

פירון הקריא מתוך הדו"ח על-כך שברשת החינוך 1,604 עובדים ועובדות הינם בני זוג. "ואני מצטט: 'היקף התופעה והשתרשותה ברשת מצביע על כך', שימו לב לאן נעלם הכסף, 'שהרשת משמשת כלשכת תעסוקה, במסגרתה מועסקים על ידיה קרובי משפחה' - סוף ציטוט מדוח החשכ"ל, שיצא לפני כשבועיים. לכאן הולך הכסף - ללשכת תעסוקה מפלגתית", תקף פירון.

"אח לי בבית המלך, שידאג לחלק את המשרות באופן מסודר, כדי שחלילה וחס איש מקרובי משפחתי לא יוותר ללא עבודה. והנה, אחרי שמבקר המדינה מתריע על התופעה החמורה, מתרחשת תופעה מדהימה: יש צמצום ניכר, ורק 400 זוגות - רק 400 קרובי משפחה - עובדים ברשת בשעה זו", הוסיף שר החינוך.

"אז אתם שואלים איפה הכסף, נכון? ו'למה צריך לצמצם את התשלום?'. אבל אני רוצה להגיע לסעיף האחרון. פה בעיני עברנו את הגבול. הנה החצי ביצה החסרה, הנה הדבר שבאמת בעיני מהווה השחתה מוסרית ממדרגה ראשונה", הוסיף פירון להשתלח בח"כי ש"ס, "וכך כתוב בסעיף 3321: ניוד שעות מתי"א בין המוסדות. שעות מתי"א - למי שלא יודע - אלה הן שעות חינוך מיוחד. תראו מה קרה: רשת מעיין החינוך התורני קיבלה שעות. למי היא קיבלה את השעות האלה? לילדים עם אוטיזם, לילדים עם תסמונת-דאון, לילדים עם בעיות קשב וריכוז. ואותם רחמנים בני רחמנים, ששבוע אחרי שבוע נעמדים כאן וזועקים את זעקתם של המסכנים, מה עשו בדברים האלה? ניידו את השעות".

"חברי לסיעת ש"ס, אין לכם בושה? אתם לוקחים כסף של ילדים אוטיסטים? אתם לוקחים כסף של ילדים עם תסמונת-דאון, ואחרי זה אתם עומדים כאן על הפודיום ואתם מדברים על קיצוץ? אתם משלמים ל-1,600 זוגות נשואים בתוך הרשת, אתם מעבירים כספים מבית-ספר לבית-ספר, אתם מייצרים מצב שבו חשבת הרשת משלמת משכורת לבעלה, שלא עובד – ואתם רוצים לעמוד כאן ולהטיף לממשלה שלנו על כך שהיא מקצצת בתקציבים שמיועדים למקורבים?", סיים פירון את דבריו.

בסופו של דבר, לאחר הדיון הסוער, נדחתה הצעת אי האמון ברוב של 60 חברי-כנסת מתנגדים מול 41 חברי כנסת תומכים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר