סערת היתר המכירה

הגר"ח קנייבסקי על מכתב הגר"ש כהן: "עיקר התורה"

מכתב ההבהרה שפרסם נשיא מועצת חכמי התורה, הגאון רבי שלום כהן, אליו הצטרפו בכירי הרבנים הספרדים, מתפרסם הבוקר ב'יום ליום' וב'יתד נאמן' - בהוראת מרן הגר"ח קנייבסקי, שהתבטא על הנאמר בו כי "זה עיקר התורה". וכיצד הגיב הגר"ח לטענה כי המכתב לא מספיק נחרץ נגד היתר מכירה? (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
מרנן הגר"ח קנייבסקי והגר"ש כהן (צילומים: משה גולדשטיין, יונתן סינדל - פלאש 90)

סערת מכתב "היתר המכירה": במהלך הימים האחרונים פעל, בין היתר, מזכיר מועצת גדולי התורה וסגן ראש עיריית בני-ברק הרב אברהם רובינשטיין, לתיאום עמדות בין בתי גדולי ישראל הליטאים והספרדים, זאת על רקע הסערה סביב מכתב היתר המכירה שפורסם ביום שלישי השבוע בעיתון "יתד נאמן".

לאחר מאמצים רבים ובצל ניסיונותיהם של גורמים שונים להוביל לקרע של ממש בין גדולי ישראל, נמצאה הנוסחה שהותירה את השלום על כנו, בדמות מכתב ההבהרה שהוציא נשיא מועצת חכמי התורה, הגאון רבי שלום כהן, מכתב שנחשף אתמול ב"כיכר השבת".

השאיפה הייתה לסכם על נוסח מוסכם, שמחד יבהיר את עמדת גדולי התורה שאינה עומדת בסתירה להוראתו ההלכתית של מרן פוסק הדור הגר"ע יוסף זצ"ל שצידד בעד היתר המכירה, ומנגד להותיר על כנה את ההוראה לבני התורה לצרוך ירקות מהדרין ללא חשש שביעית.

לאחר מאמצים רבים פורסם אמש הנוסח הסופי, שנחשף ב"כיכר השבת", ומתפרסם הבוקר בעיתונים "יום ליום" ו"יתד נאמן".

מכתב ההבהרה כפי שמתפרסם ב"יום ליום"

יצוין כי בעוד בעיתון "יום ליום", למכתב מצורפות חתימותיהם של הגר"ש כהן והגר"ש בעדני, בלבד, הרי שב"יתד נאמן", מצורפות גם חתימותיהם של הגר"מ צדקה, הגרב"צ מוצפי והגרי"ח סופר.

המכתב המלא:

גילוי דעת

א. כבר קראנו בעבר ואנו שבים וקוראים לציבור החקלאים בארץ ישראל לחזקם ולעודדם בעניין מצוות השמיטה בשימוט הקרקע כדת וכדין וכפי שכבר הורה מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל לחקלאים ועליהם הכתוב אומר "גיבורי כח עושה דברו".

ב. לציבור בני התורה והחרדים לדבר השם בוודאי שראוי ונכון להקפיד ולקנות פירות וירקות שאין בהם חשש שביעית כלל (כשם שמקפידים בכל ימות השנה לרכוש מוצרים בכשרות 'למהדרין' אע"פ שישנם הפרשי מחירים, ובפרט שכיום ב"ה כמעט ואין הפקעת מחירים בשנת השמיטה), וכפי שפסק מרן זצוק"ל והובא מכתבו בספר ילקוט יוסף דיני שביעית.

ג. פשוט הדבר בדעתנו כי אין כל שינוי מבחינה הלכתית בין שמיטה זו לשמיטות קודמות.

צפו: מרן הגראי"ל: "היתר מכירה זה קונצים"

מתברר כי בהוראת מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי שעבר על המכתב בדקדקנות ניתנה ההוראה לפרסם אותו גם בעיתון הליטאי.

לדברי גורמים ביתד נאמן המתואמים עם בית מרן שר התורה, הנוסח המוסכם אינו מתיר באופן מפורש היתר מכירה ומקפיד על ההידור בקדושת שביעית.

ל"כיכר השבת" נודע כי מרן הגר"ח, שעבר על המכתב בדקדקנות, התבטא באשר למה שכתוב בו כי אכילת פירות וירקות ללא חשש קדושת שביעית זה כאכילת מהדרין בימי השנה, ש"זה עיקר התורה", כלשונו.

מכתב ההבהרה כפי שמתפרסם ב"יתד נאמן"

והוסיף באשר למופיע בסוף המכתב כי "אין כל שינוי מבחינה הלכתית בין שמיטה זו לשמיטות קודמות", כי "היינו שמעולם הם לא אמרו שמותר וכפי שחתמו בעבר".

כשאחד הנוכחים ששהה בחדר העיר כי אולי מכתב ההבהרה אינו מספיק ברור ונחרץ כנגד היתר המכירה ושמא ייתכן ויהיו כאלו שיפרשו אותו שלא כהוגן, הגיב הגר"ח בלשון חריפה: "תמיד יהיו אנשים שאינם הגונים שינסו להטיל דופי".

ואכן, כאמור, הבוקר באורח נדיר מתפרסם המכתב בביטאון מפלגת ש"ס - "יום ליום" ובביטאון "דגל התורה" - "יתד נאמן".

המכתב שעורר את הסערה

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר